Organisatie | Medemblik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de burgemeester van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent het sluiten van woningen of lokalen in verband met drugshandel of drugsgebruik (Damoclesbeleid 2016) |
Citeertitel | Damoclesbeleid Medemblik 2016 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Damoclesbeleid van 2012.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-11-2016 | nieuwe regeling | 15-11-2016 De Medemblikker, 24 november 2016 | Z-11-69886 |
De burgemeester van de gemeente Medemblik heeft de bevoegdheid om op basis van artikel 13b van de Opiumwet woningen en lokalen te sluiten. Bij de uitoefening van deze bevoegdheid beschikt de burgemeester over beleidsvrijheid. De burgemeester kan beleid vaststellen waarin wordt aangegeven op welke manier invulling wordt gegeven aan de bevoegdheid van artikel 13b van de Opiumwet.
Artikel 13b Opiumwet luidt als volgt:
Het doel van artikel 13b Opiumwet is de preventie op de risico’s van drugsgebruik en het voorkomen van de nadelige effecten van drugs (handel en gebruik) op het openbare leven.
Het sluiten van een lokaal of woning is niet bedoeld als straf. Sluiting is gericht op het herstel van de situatie en het weren en terugdringen van drugshandel.
Middelen vermeld op lijst I behorend bij de Opiumwet.
Middelen vermeld op lijst II behorende bij de Opiumwet.
Het verkopen, afleveren of verstrekken van harddrugs of softdrugs, dan wel het daartoe aanwezig zijn daarvan. Onder verkoop wordt ook verstaan het sluiten van een mondelinge overeenkomst tot koop en verkoop van drugs, waarbij de levering elders plaatsvindt.
Onderstaande wordt door het Openbaar Ministerie aangemerkt als handelshoeveelheid:
Kleine handelshoeveelheid: meer dan 0,5 gram en minder dan 5 gram
Grote handelshoeveelheid: 5 gram en meer
Kleine handelshoeveelheid: meer dan 5 gram en minder dan 50 gram
Grote handelshoeveelheid: 50 gram en meer
Kleine handelshoeveelheid: meer dan 5 planten en minder dan 20 planten
Grote handelshoeveelheid: 20 planten en meer
Daarmee zijn het bestuursrechtelijke en strafrechtelijke beleid met elkaar in overeenstemming.
Lokalen en daarbij behorende erven
Buiten het lokaal liggend deel, waar men kan zitten (of staan) en waar men tegen betaling wat kan eten en drinken.
Woning en de daarbij behorende erven
Bij het aantreffen van drugs in een woning is de sluiting van kortere duur dan bij een lokaal. Een sluiting van een woning heeft een ingrijpend karakter en vormt in vrijwel alle gevallen een inbreuk op de rechten die beschermd zijn door art. 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM).
Deze inbreuk wordt gerechtvaardigd omdat onderstaande matrix voldoende duidelijk maakt in welke gevallen de burgemeester bevoegd is om een woning te sluiten. Daarnaast is het ter voorkoming van strafbare feiten en ter bescherming van de rechten van anderen.
In onderstaande matrix wordt de maatregel per overtreding weergegeven. De zwaarte van de maatregel sluit aan bij de ernst van de overtreding. Bij herhaling van de overtreding wordt de sluitingstijd langer. De maatregelen genoemd in de matrix zijn richtlijnen. Het college kan gemotiveerd afwijken van het beleid en de maatregel. Dit kan zowel een vermindering als een vermeerdering van de sluitingstijd inhouden.
Indien gedurende vijf jaar na de eerste of tweede overtreding geen nieuwe constatering plaatsvindt, zal de zaak als afgedaan worden beschouwd. Een latere constatering zal dan gelden als een eerste constatering.
In onderstaande tabel worden bovenstaande overwegingen schematisch weergegeven.
Toepassing last onder bestuursdwang
In beginsel wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang kenbaar gemaakt alvorens tot het opleggen van de daadwerkelijke last wordt overgegaan. Tegen dit voornemen kan een mondelinge of schriftelijke zienswijze worden ingediend.
De last onder bestuursdwang (sluiting) wordt bekendgemaakt aan de overtreder en de rechthebbenden op het gebruik van de zaak. Een last onder bestuursdwang gaat gepaard met een begunstigingstermijn. Gedurende deze termijn wordt men in de gelegenheid gesteld het pand zelf te sluiten en de sleutels in te leveren. Tevens kan gedurende deze tijd persoonlijke eigendommen worden verwijderd en het pand klaar gemaakt worden voor de sluiting.
Gelet op de ernst van de overtreding is deze termijn voor woningen (en bijbehorende erven) gesteld op 48 uur. Voor lokalen (en bijbehorende erven) bedraagt de termijn drie uur.
Wanneer niet binnen de in het besluit opgenomen begunstigingstermijn aan de last wordt voldaan, zal de gemeente zelf het pand sluiten. Daarbij worden de sloten vervangen en het pand verzegeld. 1 De kosten die de gemeente hiervoor maakt kunnen worden verhaald. In het besluit tot opleggen van de last onder bestuursdwang wordt daartoe een aanzegging tot kostenverhaal opgenomen.
Voordat het pand verzegeld wordt, wordt de feitelijke situatie ten tijde van de sluiting vastgelegd in een rapportage en met beeldmateriaal (foto’s en/of video’s).
Omwonenden of omliggende bedrijven worden een week voor de sluiting geïnformeerd door een informatiebrief. Hierin wordt aangegeven wat er gebeurd met het pand en dat er bij verdachte omstandigheden contact kan worden opgenomen met de gemeente of de politie.
De last onder bestuursdwang wordt geregistreerd en gepubliceerd in de zin van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen onroerende zaken (WKPB). Na afloop van de sluitingstermijn wordt dit wederom aangepast in het WKPB- register.
Na de duur van de sluiting wordt de verzegeling opgeheven. Alvorens het pand wordt betreden door bewoner/gebruiker/exploitant en/of eigenaar wordt wederom de feitelijke situatie vastgelegd. Het besluit tot sluiting wordt uitgeschreven uit de bovengenoemde openbare registers.