Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Medemblik

Besluit van de burgemeester van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent het sluiten van woningen of lokalen in verband met drugshandel of drugsgebruik (Damoclesbeleid 2016)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMedemblik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de burgemeester van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent het sluiten van woningen of lokalen in verband met drugshandel of drugsgebruik (Damoclesbeleid 2016)
CiteertitelDamoclesbeleid Medemblik 2016
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Damoclesbeleid van 2012.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 13b van de Opiumwet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-11-2016nieuwe regeling

15-11-2016

De Medemblikker, 24 november 2016

Z-11-69886

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de burgemeester van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent het sluiten van woningen of lokalen in verband met drugshandel of drugsgebruik (Damoclesbeleid 2016)

Aanleiding

De burgemeester van de gemeente Medemblik heeft de bevoegdheid om op basis van artikel 13b van de Opiumwet woningen en lokalen te sluiten. Bij de uitoefening van deze bevoegdheid beschikt de burgemeester over beleidsvrijheid. De burgemeester kan beleid vaststellen waarin wordt aangegeven op welke manier invulling wordt gegeven aan de bevoegdheid van artikel 13b van de Opiumwet.

Wettelijk kader

Artikel 13b Opiumwet luidt als volgt:

 

  • 1.

    De burgemeester is bevoegd tot oplegging van een last onder bestuursdwang indien in woningen of lokalen dan wel in of bij woningen of zodanige lokalen behorende erven een middel als bedoeld in lijst I of II wordt verkocht, afgeleverd of verstrekt dan wel daartoe aanwezig is.

  • 2.

    Het eerste lid is niet van toepassing indien woningen, lokalen of erven als bedoeld in het eerste lid, gebruikt worden ter uitoefening van de artsenijbereidkunst, de geneeskunst, de tandheelkunst of de diergeneeskunde door onderscheidenlijk apothekers, artsen, tandartsen of dierenartsen.

Het doel van artikel 13b Opiumwet is de preventie op de risico’s van drugsgebruik en het voorkomen van de nadelige effecten van drugs (handel en gebruik) op het openbare leven.

Het sluiten van een lokaal of woning is niet bedoeld als straf. Sluiting is gericht op het herstel van de situatie en het weren en terugdringen van drugshandel.

Begripsbepaling

Harddrugs

Middelen vermeld op lijst I behorend bij de Opiumwet.

 

Softdrugs

Middelen vermeld op lijst II behorende bij de Opiumwet.

 

Handel in drugs

Het verkopen, afleveren of verstrekken van harddrugs of softdrugs, dan wel het daartoe aanwezig zijn daarvan. Onder verkoop wordt ook verstaan het sluiten van een mondelinge overeenkomst tot koop en verkoop van drugs, waarbij de levering elders plaatsvindt.

 

Handelshoeveelheid

Onderstaande wordt door het Openbaar Ministerie aangemerkt als handelshoeveelheid:

 

Harddrugs (lijst 1)

Kleine handelshoeveelheid: meer dan 0,5 gram en minder dan 5 gram

Grote handelshoeveelheid: 5 gram en meer

 

Softdrugs (lijst 2)

Kleine handelshoeveelheid: meer dan 5 gram en minder dan 50 gram

Grote handelshoeveelheid: 50 gram en meer

 

Hennepplanten:

Kleine handelshoeveelheid: meer dan 5 planten en minder dan 20 planten

Grote handelshoeveelheid: 20 planten en meer

 

Daarmee zijn het bestuursrechtelijke en strafrechtelijke beleid met elkaar in overeenstemming.

 

Lokalen en daarbij behorende erven

Lokalen zijn:

  • -

    alle al dan niet voor publiek opengestelde lokalen en daarbij behorende erven;

  • -

    publiek toegankelijke lokalen zoals winkels, horecabedrijven, hotels, restaurants, pensions,

  • cafés,cafetaria, snackbars, discotheken, buurthuizen of clubhuizen;

  • -

    niet publiek toegankelijke lokalen zijn bijvoorbeeld loodsen, schuren en bedrijfsruimten.

Terras

Buiten het lokaal liggend deel, waar men kan zitten (of staan) en waar men tegen betaling wat kan eten en drinken.

 

Woning en de daarbij behorende erven

Een woning is:

  • -

    een pand dat dient tot woning, zoals een koopwoning of een huurwoning;

  • -

    de plaats waar een persoon zijn private huishouden leidt;

  • -

    ook andere vormen van wonen, zoals woonwagens, woonschepen en woonketen;

  • -

    alle gebouwen als bergingen, garages, schuren en stallen in de matrix ook onder woning.

Overwegingen

Bij het aantreffen van drugs in een woning is de sluiting van kortere duur dan bij een lokaal. Een sluiting van een woning heeft een ingrijpend karakter en vormt in vrijwel alle gevallen een inbreuk op de rechten die beschermd zijn door art. 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM).

Deze inbreuk wordt gerechtvaardigd omdat onderstaande matrix voldoende duidelijk maakt in welke gevallen de burgemeester bevoegd is om een woning te sluiten. Daarnaast is het ter voorkoming van strafbare feiten en ter bescherming van de rechten van anderen.

Richtlijn

In onderstaande matrix wordt de maatregel per overtreding weergegeven. De zwaarte van de maatregel sluit aan bij de ernst van de overtreding. Bij herhaling van de overtreding wordt de sluitingstijd langer. De maatregelen genoemd in de matrix zijn richtlijnen. Het college kan gemotiveerd afwijken van het beleid en de maatregel. Dit kan zowel een vermindering als een vermeerdering van de sluitingstijd inhouden.

Verjaring

Indien gedurende vijf jaar na de eerste of tweede overtreding geen nieuwe constatering plaatsvindt, zal de zaak als afgedaan worden beschouwd. Een latere constatering zal dan gelden als een eerste constatering.

 

In onderstaande tabel worden bovenstaande overwegingen schematisch weergegeven.

 

Matrix overzicht maatregelen

 

woningen

1e constatering

2e constatering

3e constatering

Lijst I (Harddrugs)

Tussen 0,5 gram en 5 gram

3 maanden

6 maanden

12 maanden

Lijst I

5 gram en meer

6 maanden

12 maanden

Onbepaalde tijd

Lijst II (Softdrugs)

Tussen 5 gram en 50 gram

Tussen 5 planten en 20 planten

waarschuwing

3 maanden

6 maanden

Lijst II

50 gram en meer

20 planten en meer

3 maanden

6 maanden

12 maanden

 

lokalen

1e constatering

2e constatering

3e constatering

Lijst I (Harddrugs)

Tussen 0,5 gram en 5 gram

6 maanden

12 maanden

Onbepaalde tijd

Lijst I

5 gram en meer

6 maanden

12 maanden

Onbepaalde tijd

Lijst II (Softdrugs)

Tussen 5 gram en 50 gram

Tussen 5 planten en 20 planten

waarschuwing

3 maanden

6 maanden

Lijst II

50 gram en meer

20 planten en meer

3 maanden

6 maanden

12 maanden

Toepassing last onder bestuursdwang

In beginsel wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang kenbaar gemaakt alvorens tot het opleggen van de daadwerkelijke last wordt overgegaan. Tegen dit voornemen kan een mondelinge of schriftelijke zienswijze worden ingediend.

 

De last onder bestuursdwang (sluiting) wordt bekendgemaakt aan de overtreder en de rechthebbenden op het gebruik van de zaak. Een last onder bestuursdwang gaat gepaard met een begunstigingstermijn. Gedurende deze termijn wordt men in de gelegenheid gesteld het pand zelf te sluiten en de sleutels in te leveren. Tevens kan gedurende deze tijd persoonlijke eigendommen worden verwijderd en het pand klaar gemaakt worden voor de sluiting.

 

Gelet op de ernst van de overtreding is deze termijn voor woningen (en bijbehorende erven) gesteld op 48 uur. Voor lokalen (en bijbehorende erven) bedraagt de termijn drie uur.

Wanneer niet binnen de in het besluit opgenomen begunstigingstermijn aan de last wordt voldaan, zal de gemeente zelf het pand sluiten. Daarbij worden de sloten vervangen en het pand verzegeld. 1 De kosten die de gemeente hiervoor maakt kunnen worden verhaald. In het besluit tot opleggen van de last onder bestuursdwang wordt daartoe een aanzegging tot kostenverhaal opgenomen.

 

Voordat het pand verzegeld wordt, wordt de feitelijke situatie ten tijde van de sluiting vastgelegd in een rapportage en met beeldmateriaal (foto’s en/of video’s).

 

Omwonenden of omliggende bedrijven worden een week voor de sluiting geïnformeerd door een informatiebrief. Hierin wordt aangegeven wat er gebeurd met het pand en dat er bij verdachte omstandigheden contact kan worden opgenomen met de gemeente of de politie.

 

De last onder bestuursdwang wordt geregistreerd en gepubliceerd in de zin van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen onroerende zaken (WKPB). Na afloop van de sluitingstermijn wordt dit wederom aangepast in het WKPB- register.

Opheffen van de sluiting

Na de duur van de sluiting wordt de verzegeling opgeheven. Alvorens het pand wordt betreden door bewoner/gebruiker/exploitant en/of eigenaar wordt wederom de feitelijke situatie vastgelegd. Het besluit tot sluiting wordt uitgeschreven uit de bovengenoemde openbare registers.

Intrekken Damcolesbeleid 2012

Met het vaststellen van het Damoclesbeleid 2016 wordt automatisch het Damoclesbeleid van 2012 ingetrokken.

Citeertitel

Dit beleid wordt aangehaald als Damoclesbeleid 2016

Vastgesteld bij burgemeestersbesluit, d.d.

De burgemeester,

De heer F.R. Streng


1

Het doorbreken van dit zegel is strafbaar op grond van artikel 199 Wetboek van Strafrecht. Op grond van artikel 2:41 lid 2 van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Den Helder is het verboden een gesloten pand te betreden.’