Organisatie | Weesp |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Tijdelijke terrasuitbreiding zomerseizoen 2021 |
Citeertitel | Beleidsregels Tijdelijke terrasuitbreiding zomerseizoen 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Weesp/628051/CVDR628051_3.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-04-2021 | 01-04-2021 | Nieuwe regeling | 21-04-2021 | Z.186789/D.157591 |
De burgemeester van Weesp en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weesp,
Gelet op de Algemene plaatselijke verordening Weesp,
Dat zij bevoegd is te beslissen op aanvragen voor een exploitatievergunning voor een horecabedrijf, inclusief het ingebruiknemen van de weg ten behoeve van het exploiteren van een terras,
Op het moment van schrijven van deze beleidsregels is de horeca vanwege de voortdurende coronacrisis opnieuw gesloten en is er nog geen zicht op een datum voor heropening. Desalniettemin dient de ingangsdatum 1 april 2021 van het nieuwe zomerterrasseizoen in Weesp zich aan en daarmee ook de vraag of – wanneer er sprake is van heropening van de horeca – de terrassen tijdelijk in uitgebreide vorm geëxploiteerd mogen worden. Het antwoord daarop is ja.
Niet alleen is de branche ongenadig hard getroffen en kan zij alle hulp gebruiken om de verliezen weer enigszins te compenseren, ook de maatschappelijke behoefte aan ontmoeting, ontspanning en recreatie op een terras zal naar verwachting groot zijn als de versoepelingen een bezoek aan de horeca weer mogelijk maken. Daarbij zullen de 1,5 meter afstandsmaatregelen naar verwachting nog lang van kracht zijn, waardoor een uitgebreider terras bittere noodzaak is om de oude capaciteit te kunnen benaderen.
Als de afstandsregels al binnen het zomerseizoen van 2021 verlaten kunnen worden, mogen de uitgebreide terrassen het komende seizoen in beginsel in stand blijven, om de horeca een mogelijkheid op herstel te bieden. Echter mocht de openstelling van de samenleving en/of het verlaten van de 1,5 meter-regelgeving heel snel verlopen en leiden tot een disproportionele toename van overlast of knelpunten in de openbare ruimte, waardoor de extra geboden terrasruimte niet verantwoord is, , dan kan dat leiden tot wijziging of intrekking van de op deze beleidsregels geënte tijdelijke toestemmingen. Dit besluit kan genomen worden voor individueel verleende toestemmingen, echter ook voor een bepaalde straat, buurt, wijk of stadsdeel als geheel.
De beleidsregels zijn gelet op de aanstaande bestuurlijke fusie met Amsterdam daar zoveel als mogelijk op aangesloten en in grote lijnen gelijk aan de beleidsregels voor tijdelijke terrasuitbreiding voor het zomerseizoen 2020 en het winterseizoen 2020/2021. Op sommige punten is de tekst echter verduidelijkt en geactualiseerd.
De tijdelijke terrasuitbreidingen die in de zomer van 2020 en/of de winter van 2020/2021 zijn toegestaan kunnen waar mogelijk weer vergund worden, maar er is geen sprake van een automatische verlenging. Er is dus een nieuwe aanvraag nodig is voor een tijdelijke terrasuitbreiding voor het zomerseizoen 2021. Het is mogelijk dat door wijzigingen in de openbare ruimte, veelvuldige klachten of andere omstandigheden resulteert in en andere beoordeling van een aanvraag in vergelijking met het zomerseizoen 2020. In dan geval zal de ondernemer daarvan op de hoogte worden gesteld.
Ondernemers die om welke reden dan ook eerder geen aanvraag hebben gedaan, kunnen dat alsnog doen. Ook staat het ondernemers vrij een nieuwe of gewijzigde aanvraag te doen als dat gewenst of noodzakelijk is. Deze aanvragen zullen getoetst worden aan deze beleidsregels. De afmetingen weergegeven in de bijlage bij deze beleidsregels vormen een leidraad voor de toetsing van de aanvraag. De genoemde afmetingen zijn geen keiharde eisen, maar bieden een kader voor de afweging of een aangevraagde terrasuitbreiding toegestaan kan worden gelet op de bestaande inrichting van de openbare ruimte, de noodzaak passanten in staat te stellen voldoende afstand van elkaar en terrasbezoekers te kunnen bewaren en concurrerende aanspraken op de beschikbare ruimte. Naast deze afweging wordt steeds een belangenafweging verricht, waarbij naast het evidente belang van de ondernemer ook het belang van omwonenden en het bestaande woon- en leefklimaat meegewogen wordt. Bij de belangenafweging speelt nadrukkelijk mee dat het gaat om tijdelijke uitbreidingen in een bijzondere periode. Die tijdelijke bijzondere periode – die weliswaar langer duurt dan wie dan ook had kunnen denken, maar toch eindig zal blijken – rechtvaardigt mede een groter beslag van terrassen op de openbare ruimte.
Tussentijdse evaluatie en mogelijkheid tot intrekking van verleende toestemmingen
In de zomer van 2020 is gebleken dat op een aantal plekken in de stad de druk op de openbare ruimte als gevolg van grote bezoekersaantallen van binnen en buiten Weesp heeft geleid tot knelpunten in het gebruik van de openbare ruimte en negatieve effecten op de leefbaarheid. Mocht de heropening van de samenleving veel sneller verlopen dan voorzien, dan bestaat de mogelijkheid dat gebruik van de tijdelijke terrassen leidt tot een onevenredige inbreuk op het woon- en leefklimaat en/of onverantwoorde knelpunten in de openbare ruimte.
Bij het opstellen van de beleidsregels en het verlenen van de annexen is immers uitgegaan van de verwachting dat zeker gedurende een deel van terrasseizoen nog beperkende maatregelen ter bestrijding van de coronapandemie van kracht zouden zijn en de drukte in de stad minder groot dan in andere jaren. Als dit anders blijk te zijn en het gebruik van een of meerdere terrassen leidt toch tot knelpunten in de openbare ruimte en/of een onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat dan kan dit leiden tot intrekking van de op grond van deze beleidsregels verleende tijdelijke toestemmingen. De annexen kunnen dan – per individueel besluit – ingetrokken worden.
Bij de exploitatie van een (verruimd) terras zal de ondernemer de voorschriften die op grond van de Wet publieke gezondheid en de Tijdelijke regeling maatregelen Covid-19 in acht moeten nemen. Naast de reguliere mogelijkheden tot handhaving van de voorschriften verbonden aan een – al dan niet tijdelijke – exploitatievergunning kan de burgemeester op grond van artikel 174, tweede lid Gemeentewet en de Wet publieke gezondheid bevelen geven om de gezondheid te beschermen.
Er is gekozen voor een tijdelijke annex op de (bestaande) exploitatievergunning waarbij wel een individuele toets nodig is. Hierdoor blijven snelheid in het beoordelen van het verzoek en maatwerk voldoende gewaarborgd. Alle regelgeving die van toepassing is op de bestaande exploitatievergunning blijft ook van kracht, behalve als er in de onderhavige beleidsregels een uitzondering op is gemaakt;
Aan de bestaande exploitatievergunningen zijn voor het exploiteren van een terras voorschriften verbonden. Voor zover in deze beleidsregels of in de tijdelijke wijziging van de exploitatievergunning geen afwijkende regels of voorschriften zijn opgenomen gelden de bestaande voorschriften. Bij nieuwe terrassen worden de reguliere terrasvoorschriften in de annex opgenomen;
De toestemming is tijdelijk en geldt voorshands tot en met 31 oktober 2021. Tussentijdse wijziging van deze beleidsregels is mogelijk. Aanpassing en intrekking van de annex is ook mogelijk: het verloop van de pandemie is grillig en kan aanleiding zijn voor gewijzigde inzichten. Als blijkt dat de claim op de openbare ruimt van andere, geprioriteerde gebruikers toeneemt kan dat gevolgen hebben voor de beleidsregels en de op basis daarvan afgegeven toestemmingen.
3. Verruiming naar type tijdelijke locaties
Verruiming kan worden toegestaan op de volgende locaties (onderstaande opsomming is niet limitatief):
Langs kades en aan de overzijde van de weg: (gesplitste) terrassen en eventueel pontons/dekschuiten (omdat ook het verkeer te water weer zal toenemen zijn de mogelijkheden op dit punt zeer beperkt, zie bijlage voor verdere invulling); indien de verkeerssituatie een veilige oversteek van- en naar de horecagelegenheid toelaat;
Parkeervakken: terras op parkeervak; wanneer de parkeerdruk dit toe laat. Dit is in beginsel alleen mogelijk met een parkeerdruk lager dan 90%, is de parkeerdruk hoger dan 90 % dan kan de stadsdeelvoorzitter besluiten toch een uitbreiding toe te staan vanwege bijzonderheden in de situatie. Zo’n bijzonderheid kan zijn dat een (uitbreiding van een) terras verder nergens mogelijk is;
Tijdelijke uitbreidingen zijn niet toegestaan op de volgende locaties:
4. Verruiming in gebruik van het tijdelijke terras
Bij alcoholschenkende horecabedrijven wordt afwijking van de drank- en horecavergunning voor tijdelijk verruimde terrassen gedoogd. (Voor het overige gelden de voorschriften van de Drank- en Horecawet onverkort voor de terrasuitbreiding). Het schenken van alcohol op terrassen bij horecabedrijven zonder drank- en horecavergunning wordt niet toegestaan, ook niet als zij deelnemen aan een gezamenlijk terras;
5. Voorwaarden voor ondernemers
De ondernemer moet te allen tijde voldoen aan landelijke wetgeving en de regels omschreven in de Wet publieke gezondheid, de Tijdelijke regeling maatregelen Covid-19 en/of nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van Covid-19 van het Rijk, de Veiligheidsregio en/of de gemeente. Dit betekent ook dat een ondernemer er te allen tijde rekening mee moet houden dat een verleende toestemming tussentijds kan worden gewijzigd of ingetrokken als de ontwikkeling van de pandemie en/of de maatregelen ter bestrijding daarvan daartoe aanleiding geven;
Bij het opstellen van het verzoek voor terrasuitbreiding moet de ‘1,5 meterregel’ ook langs terrassen geborgd worden. Dit betekent dat de ondernemer rekening moet houden met voldoende vrije doorloopruimte langs terrassen, de bereikbaarheid van de stad als geheel, de toegankelijkheid van de openbare ruimte en de volksgezondheid. In de bijlagen is ter illustratie een leidraad opgenomen. De ondernemer mag gebruik maken van (mobiele) terrasschermen langs het terras;
Gezamenlijke uitbreiding van in de nabijheid van elkaar gelegen terrassen is mogelijk, waarbij steeds duidelijk moet zijn welke vergunninghouder voor welk deel van het terras verantwoordelijk is en er een plan is waaruit de instemming van alle omliggende terrasuitbaters (of horecaexploitanten) blijkt. Onderlinge afspraken van de ondernemers kunnen bij het verzoek worden toegevoegd, maar alle deelnemende horecaexploitanten krijgen bij inwilliging van een verzoek een eigen annex op hun vergunning;
Voor gezamenlijke terrassen geldt dat er altijd één persoon is die moet kunnen worden aangesproken op het reguleren van gezamenlijke aandachtspunten, zoals het voldoende gescheiden houden van de separaat vergunde delen van het ‘gezamenlijke’ terrassen en het voorkomen van rijvorming. Tevens dient er een telefoonnummer bekend gemaakt en beschikbaar te zijn waar omwonenden terecht kunnen met vragen en klachten;
Verruiming van de bestaande vergunning m.b.t. de openingstijden is niet toegestaan; de burgemeester is bevoegd om op grond van de APV, als de omstandigheden daartoe aanleiding geven, aan de toestemming voor de uitbreiding van een terras andere, minder ruime sluitingstijden te verbinden die moeten worden nageleefd bij de exploitatie van het uitgebreide terras.
6. Het verzoek tot uitbreiding terras
Een verzoek tot tijdelijke verruiming van een terras kan door een exploitant van een horecabedrijf met exploitatievergunning worden gedaan of gezamenlijk met andere exploitatievergunninghouders. Een verzoek voor een gezamenlijk terras kan alleen worden aangevraagd als alle horeca ondernemers aan het plein/middenterreinen er mee in kunnen stemmen (ook als ze besluiten niet mee te doen). Bij het ontbreken van toestemming moet worden uitgelegd waarom die niet gegeven is;
Van de indiener van een nieuwe of gewijzigde aanvraag wordt gevraagd zo exact mogelijk aan te geven wat de plek en de maatvoering van het aangevraagde terras is. Verder wordt de ondernemer verzocht om te beschrijven hoe hij overleg heeft gevoerd met omwonenden en ondernemers in de directe omgevingen eventuele andere betrokkenen, wat daarvan het resultaat is en hoe hij van plan is om aan de vereisten te gaan voldoen. Bij het beoordelen van verzoeken tot uitbreiding zal de voorzitter naast de bijzondere regels uit dit kader ook steeds kijken naar de belangen die op basis van de APV een rol spelen bij het verlenen van vergunningen voor de exploitatie van horecagelegenheden en terrassen. Hij kan daarbij ook een afweging van belangen maken op basis waarvan hij geen toestemming verleend voor een uitbreiding of verlenging.
De gemeente zet zich actief in om in situaties waar knelpunten over terrassen ontstaan oplossingsgericht te bemiddelen. De bestaande mogelijkheden om overlastmeldingen in te dienen of bezwaar aan te tekenen tegen besluiten annexen te verlengen of te verlenen op basis van de tijdelijke beleidsregels blijven uiteraard bestaan;
Als leidraad bij de afweging die gemaakt wordt wanneer een verzoek instemming wordt voorgelegd en bij eventuele toekomstige wijzigingen van dit kader het volgende. Indien er twijfel is over de benodigde doorloopruimte in een situatie óf het een zeer drukke voetgangersroute betreft waar relatief weinig voetgangersruimte is, wordt door het bestuur met behulp van advies van de directie V&OR beoordeeld hoeveel doorloopruimte minimaal gewenst is. Daarbij wordt de meetwijze gehanteerd zoals hieronder beschreven. Deze meetwijze is gebaseerd op advies van het CROW:
Daarbij moet de 150 cm afstand tot anderen onder alle omstandigheden gewaarborgd zijn. Bij terrassen waarbij de stoelen verplaatsbaar zijn en niet gegarandeerd kan worden wáár mensen de stoel plaatsen of in welke zitrichting, wordt gemeten vanaf de grens van het terras. Bij gevelbanken waarbij de terraszitters vast langs de gevel zitten is minder vrije doorloopruimte nodig omdat gemeten wordt vanaf de mond van de ‘gevelbankzitter’.
In de drie meest voorkomende situaties betekent dit dat de volgende minimummaten voor de vrije doorloop gehanteerd worden langs een terras:
Een gevelbank aan één zijde van het trottoir of de voetgangersruimte waar terraszitters ‘vast’ langs de gevelkant zitten: minimaal 300 cm vrije doorloopruimte, gemeten vanaf de grens van de gevelbankzone tot en met de trottoirband of tot aan een obstakel. Dit gaat uit van een standaard gevelbankzone van minimaal 90 cm diep, waarbij de mond van de gevelbankzitter zich bevindt op +/- 30 cm vanaf de gevel.
Het wordt toegestaan ten behoeve van terrassen (zowel bestaande als tijdelijke terrassen) terrasschermen te plaatsen, onder de volgende voorwaarden:
Een terrasscherm wordt gezien als een object waarvan passanten 6o cm afstand moeten kunnen houden (de ‘manoeuvreerruimte’), net zoals dat geldt bij muren, fietsenrekken, geparkeerde auto’s, etc. Als een scherm het terras scheidt van de passanten, hanteren we een minimale vrije doorloopruimte van 270 cm (60 cm + 150cm + 60 cm), gemeten vanaf het terrasscherm tot en met de trottoirband of tot aan een obstakel. Deze maatvoering -die alléén geldt voor situaties waarbij terrasschermen worden toegepast met voldoende hoogte (zie onderstaand)- is een uitzondering op de algemene stelregel uit de Menukaart (minimaal 300 cm vrije doorloopruimte langs een terras).
Om de toegankelijkheid en doorgang voor nood- en hulpdiensten te garanderen moet er altijd, ook als er sprake is van terrasschermen, een vrije ruimte beschikbaar blijven langs het terras van minimaal 300 cm. Dat zal in straten over het algemeen de reguliere rijbaan zijn, zo lang deze wordt vrijgehouden van terrassen. In overige situaties moet een rechte strook van minimaal 3oo cm breed -op bijvoorbeeld een plein- vrijgehouden worden van terrassen.