Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hulst

Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) 2021 gemeente Hulst

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHulst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) 2021 gemeente Hulst
CiteertitelBeleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) 2021 gemeente Hulst
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum uitwerkingtreding: 1 november 2021, tenzij de regeling TONK van overheidswege wordt verlengd; Overgangsrecht: toelichting: art. 14

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 11 van de Wet werk en bijstand
  3. artikel 15 van de Participatiewet
  4. artikel 35 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-06-202101-01-2021artt. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 14 en toelichting

01-06-2021

gmb-2021-189318

Besluitenlijst B&W d.d. 01-06-2021
15-04-202101-01-202117-06-2021Nieuwe regeling

09-03-2021

gmb-2021-124746

Besluitenlijst B&W d.d. 09-03-2021

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) 2021 gemeente Hulst

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst,

 

gelet op:

  • -

    artikel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de Participatiewet, met name de artikelen 11, 15 en 35.

overwegende dat:

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden een inwoner in aanmerking kan komen voor een tegemoetkoming Tijdelijke ondersteuning noodzakelijk kosten (TONK);

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel aparte, tijdelijke, beleidsregels vast te stellen.

BESLUIT:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Participatiewet;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst;

  • c.

    inkomensterugval: een onvoorzienbare, onvermijdelijke en substantiële terugval in het inkomen als gevolg van de coronacrisis;

  • d.

    aanvrager: een huishouden woonachtig op één adres (alleenstaande, alleenstaande ouder of gehuwden/samenwonenden), dat voldoet aan artikel 11 van de Participatiewet.

  • e.

    inkomen: Onder inkomen wordt verstaan:

    • inkomen uit arbeid;

    • inkomen uit zelfstandige werkzaamheden;

    • inkomen uit een uitkering;

    • inkomen uit verhuur;

    • inkomen uit partner- en/of kinderalimentatie.

  • f.

    beschikbare geldmiddelen: geldmiddelen waarover de aanvrager beschikt of redelijkerwijs kan beschikken. Onder beschikbare geldmiddelen wordt verstaan:

    • contant geld;

    • geld op betaal- en spaarrekeningen;

    • cryptovaluta (zoals bitcoins);

    • de waarde van effecten (hierbij gaat het om beleggingsrekeningen met aandelen, obligaties, en opties en effecten in depot).

Artikel 2 Doelgroep TONK

Een tegemoetkoming TONK is bedoeld voor de aanvrager:

  • a.

    die door de huidige omstandigheden als gevolg van de coronacrisis te maken heeft met een onvoorzienbare, onvermijdelijke en substantiële terugval in het inkomen;

  • b.

    die daardoor noodzakelijke woonkosten niet meer kan voldoen.

Artikel 3 Voorwaarden tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten

  • 1.

    Het college verstrekt een tegemoetkoming TONK aan de aanvrager die te maken heeft met een inkomensterugval, waardoor de betaling van noodzakelijke woonkosten niet mogelijk is uit het inkomen en de beschikbare geldmiddelen.

  • 2.

    Geen recht op een tegemoetkoming bestaat voor de aanvrager die in januari 2021 minder dan 25% inkomensterugval had in vergelijking met januari 2020.

  • 3.

    De aanvrager kan volstaan met een verklaring dat de substantiële terugval in inkomen het gevolg is van de coronacrisis.

Artikel 4 Noodzakelijke kosten

De tegemoetkoming TONK heeft betrekking op de volgende noodzakelijke bruto woonkosten:

  • a.

    kosten van huur;

  • b.

    kosten van de hypotheek (rente en aflossing) voor de woning;

  • c.

    kosten van elektriciteit, gas en water voor de woning.

Artikel 5 Aanvraag

  • 1.

    De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt digitaal ingediend.

  • 2.

    Aanvrager overlegt bij de aanvraag de benodigde bewijsstukken betreffende:

    • a.

      het (gezins)inkomen in januari 2021 en in januari 2020, de peildatum, tenzij de aanvrager kan aantonen dat het redelijk is om uit te gaan van een andere peildatum;

    • b.

      de saldi van alle beschikbare geldmiddelen van de aanvrager op het moment van aanvraag, en

    • c.

      de noodzakelijke kosten (maandelijkse huur, hypotheek (rente/aflossing) en de maandelijkse uitgaven aan elektriciteit, gas en water) op het moment van aanvraag.

  • 3.

    Een aanvraag tegemoetkoming TONK kan worden ingediend tot 1 november 2021.

Artikel 6 Terugwerkende kracht

Een aanvraag voor een tegemoetkoming TONK kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd vanaf 1 januari 2021.

Artikel 7 Duur

De tegemoetkoming wordt verstrekt voor ten hoogste de periode van 1 januari tot 1 oktober 2021.

Artikel 8 Maximale hoogte tegemoetkoming

De maximale tegemoetkoming TONK bedraagt €800,- per maand per aanvrager.

Artikel 9 Inkomen

[vervallen]

Artikel 10 Beschikbare geldmiddelen

[vervallen]

Artikel 11 Uitsluitingsgronden

  • 1.

    Als de beschikbare geldmiddelen op het moment van aanvraag in totaal meer bedragen dan € 30.000 is er geen recht op een tegemoetkoming TONK.

  • 2.

    De tegemoetkoming TONK wordt niet verstrekt indien de uitgaven aan noodzakelijke bruto woonkosten minder bedragen dan 35% van inkomen op het moment van de aanvraag.

Artikel 12 Uitbetaling

De uitbetaling vindt maandelijks plaats.

Artikel 13 Hardheidsclausule

  • 1.

    Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen buiten toepassing laten of daarvan afwijken als de toepassing van de bepalingen naar het oordeel van het college voor de aanvrager gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betreffende bepalingen te dienen doelen.

  • 2.

    Toepassing van het vorige lid wordt gemotiveerd in het besluit.

Artikel 14 Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    De beleidsregels treden inwerking op 15 april 2021 en werken terug tot en met 1 januari 2021.

  • 2.

    De beleidsregels vervallen in principe op 1 november 2021, tenzij de regeling TONK van overheidswege wordt verlengd.

Artikel 15 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) 2021 gemeente Hulst.

 

Aldus vastgesteld op 9 maart 2021.

Het college van de gemeente Hulst,

secretaris,

S. terWal

burgemeester,

J.F.Mulder

Toelichting

Algemeen

De TONK-regeling sluit aan bij artikelen van de Participatiewet. Het moet bijvoorbeeld gaan om een Nederlander of iemand die voor de Participatiewet gelijkgesteld kan worden met een Nederlander.

Artikel 1e

Het gaat om netto-inkomen.

  • inkomsten uit werk, zoals loon of een WW-uitkering, een arbeidsongeschiktheids- of ziektewetuitkering;

  • inkomsten uit (onder)verhuur;

  • Inkomsten uit dividend

  • Inkomsten uit partner- en kinderalimentatie;

  • Uitgesteld inkomen als een eindejaarsuitkering, 13e maand, bonus of winstdelingsuitkering.

  • Netto-inkomen uit je bedrijf volgens onderstaande berekening:

    • 82% van (omzet minus bedrijfskosten).

    • De bedrijfskosten worden bepaald die in de betreffende maand zijn gemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor materiaal, reizen en abonnementen, maar ook kosten voor huur, gas, water en licht, rente en eventuele personeelskosten. Bedragen die zijn ontvangen (b.v. NOW) worden in mindering gebracht op de loonkosten.

Artikel 1f

De wet biedt de mogelijkheid om vermogensbestanddelen geheel of gedeeltelijk mee te nemen. De focus ligt op direct beschikbare of beschikbaar te maken middelen. Denk bijvoorbeeld aan de spaarrekening of een beleggingsportefeuille. Roerende goederen blijven buiten beschouwing

Artikel 2

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 3

De noodzaak voor financiële ondersteuning moet rechtstreeks het gevolg zijn van de Corona-maatregelen. Anders zijn de beleidsregels bijzondere bijstand van toepassing.

Artikel 4

Noodzakelijke kosten zijn kosten in verband met wonen. We zien een bruto woonlast van 35% als algemeen gebruikelijk. Dit zijn de kosten voor aftrek van hypotheekrente en huurtoeslag.

Artikelen 5 en 6

Voor de uitvoerbaarheid van de regeling wordt de maand januari als basis genomen. De verwachting is dat de gevolgen van de lock down nog enige tijd aanhouden. En bijna alle ondernemers hebben eigenlijk al in de maanden voorafgaand aan januari behoorlijk ingeteerd om privé-lasten te kunnen betalen.

Artikelen 7 en 8

Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting.

Artikelen 9 en 10

De inhoud van beide artikelen is opgenomen in artikel 1, omdat ze daar inhoudelijk beter thuishoren. Daarom komen beide artikelen te vervallen.

Artikel 11

  • Lid 1: hier is het vermogen dat vrijgelaten wordt om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming TONK opgenomen. Dit is (iets) hoger dan het vrij te laten vermogen zoals opgenomen in de Participatiewet. Het argument is dat deze regeling onder andere is bedoeld voor gezinnen die als gevolg van de Covid-19 crisis (soms) niet in aanmerking komen voor bestaande regelingen en als gevolg van de Corona een deel van hun Financiële buffer reeds zijn kwijtgeraakt.

  • Lid 2: op basis van cijfers van het CBS geven onze inwoners gemiddeld 29% van het inkomen uit aan woonlasten. In deze regeling wordt geen rekening gehouden met eventuele inkomsten uit huurtoeslag en hypotheekrenteaftrek. Onze regeling gaat daarmee uit van bruto lasten. Daarom is gekozen voor een percentage van 35%. In de diverse regelingen bij andere gemeenten zie je een verschillende percentages (30% tot 50%) of een vast bedrag.

Artikelen 12 en 13

Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting.

Artikel 14

Beschikkingen verleend op grond van de Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) 2021 gemeente Hulst, vastgesteld op 9 maart, blijven geldig. Alle verleende beschikkingen worden herbeoordeeld op basis van de bepalingen in het wijzigingsbesluit. Wanneer dit leidt tot een ander resultaat ten opzichte van de eerste beschikking, ontvangt de inwoner een nieuwe beschikking.

Artikel 15

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.