Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert houdende regels omtrent budgethouders (Budgethoudersregeling gemeente Weert 2021) |
Citeertitel | Budgethoudersregeling gemeente Weert 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het besluit regeling (sub)budgethouders als onderdeel van de Mandatenregeling 2012 gemeente Weert en de Wijzigingsbesluit 2016 Mandatenregeling.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-04-2021 | nieuwe regeling | 13-04-2021 |
Het college wordt bij de uitoefening van zijn bevoegdheden ondersteund door de ambtelijke
organisatie. De organisatie is daarbij gebonden aan landelijke regels en lokale regels, vastgesteld door de raad en het college. De voornaamste regels in dit kader zijn de Gemeentewet, de financiële verordening, het organisatiebesluit, de mandatenregeling (inclusief volmacht en machtiging) en de budgethoudersregeling.
Deze ‘regels’ vormen de basis voor de opzet en werking van de ambtelijke organisatie en de verdeling van, onder andere, de financiële bevoegdheden met als doel om in control te komen en te blijven.
De afspraken tussen de raad en het college met betrekking tot o.a. de financiële verantwoording zijn vastgesteld in de financiële verordening voor de gemeente Weert.
Het organisatiebesluit is het formele document waarin is vastgelegd hoe de sturing en verantwoording in de ambtelijke organisatie is geregeld.
De mandatenregeling regelt de bevoegdheid om in naam van een ander te handelen, maar zonder de daarbij horende verantwoordelijkheid.
De budgethoudersregeling regelt de bevoegdheid tot het beheer van een budget, door middel van het aanwijzen van budgethouders. Hieronder leest u, wat dat voor een budgethouder inhoudt.
De bevoegdheden van de budgethouder zijn gemandateerde bevoegdheden. Daarmee ligt de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij de algemeen directeur/gemeentesecretaris.
Om haar taak uit te kunnen voeren, zal de gemeentesecretaris via de hiërarchie om informatie vragen. Daarmee dient iedere ‘laag’ van budgethouders op de hoogte te zijn van wat in haar budgetten speelt, dus ook van de budgetten die hij/zij heeft door gemandateerd.
financiële administratie: het systematisch tijdig, juist en volledig verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de gemeente Weert en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
taakveld: de som van diverse activiteiten om te komen tot een voorgenomen resultaat dat binnen een programma leidt tot een prestatie. Tevens is dit het beheers- en verantwoordingsniveau van het college en de directie. Het college behoudt de vrijheid om de taakvelden te ordenen naar de programma’s van de raad. De taakvelden worden voorgeschreven in de financiële regelgeving (BBV).
(sub)budgethouder: de medewerker van de gemeente aan wie middelen zijn toegekend in de vorm van exploitatiebudgetten of investeringsbudgetten en aan wie het (onder-)mandaat is toegekend bestedingen te verrichten ten laste van de aan hem toegekende exploitatiebudgetten en investeringsbudgetten. De budgethouder wijst voor zijn budgetten de beoordelaars aan en zorgt ook voor vervanging bij diens afwezigheid.
investeringsbudget: Dit budget is niet direct binnen de exploitatie te vinden en kan over meerdere jaren lopen. De werkelijk gerealiseerde kosten worden geactiveerd. Over deze geactiveerde kosten wordt vervolgens afgeschreven. Deze kapitaallasten (afschrijving en rente) zijn vertaald in de exploitatie.
raamkrediet: Het komt voor dat ambtelijke of bestuurlijke initiatieven m.b.t. nieuwe beleidsplannen formeel niet nader kunnen worden uitgewerkt, omdat er geen middelen beschikbaar zijn. Hiertoe stelt de raad een raamkrediet van € 100.000,- beschikbaar (de regels die gelden om hiervan gebruik te kunnen maken staan beschreven in de financiële verordening).
Artikel 2.1: Aanwijzing van budgethouders en subbudgethouders
Conform de mandatenregeling is de gemeentesecretaris o.a. gerechtigd budgetten door te mandateren. Hiertoe kan de gemeentesecretaris een budgethouder aanwijzen. Door mandateren houdt in dat de budgethouder over het toegewezen budget kan beschikken en tevens de benodigde rechtshandelingen mag verrichten die nodig zijn voor het behalen van de afgesproken prestaties.
Een budgethouder kan voor de aan hem/haar toegewezen budgetten, een subbudgethouder aanwijzen.
De aanwijzing als (sub)budgethouder voor een nieuwe medewerker wordt met vermelding van de betreffende budgetten schriftelijk gedaan middels het in Coda ter beschikking gestelde formulier “aanmaken gebruiker Coda”. Voor een wijziging in de aanwijzing van een medewerker die reeds in dienst is, wordt het formulier “wijziging budgethouder Coda” gebruikt. Beiden worden ondertekend door de leidinggevende.
De budgethouder meldt de wijzigingen, voortkomend uit lid d aan de business controller van zijn afdeling. De business controller meldt elke aanwijzing aan de medewerker financiële informatievoorziening & applicatiebeheer. Het bijhouden en muteren van deze mandateringen in de financiële administratie gebeurt door de afdeling Financiën en Control.
Artikel 2.2: Bevoegdheden (sub)budgethouder
Vanuit de haar toegewezen bevoegdheden is de budgethouder belast met:
Artikel 2.3: Bevoegdheden budgethouders en aangaan verplichtingen
De (sub) budgethouder handelt volgens het vigerende gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en het vigerende handboek inkopen. Hierin staan de verplichtingen van de (sub)budgethouder genoemd aangaande o.a. het melden en verantwoorden van de inkoop, het opstellen en bijhouden van het inkoopdossier, het contractbeheer etc.
Artikel 3: Vervanging bij langdurige afwezigheid
Budgetten worden gemandateerd aan (sub)budgethouders. Bij afwezigheid van de (sub)budgethouder is de plaatsvervanger van deze (sub)budgethouder bevoegd. Hierbij geldt:
Zodra voorgenoemde vervanging in het systeem kan worden ingericht, kan dit zonder een schriftelijke aanwijzing in te dienen. Tot die tijd kan dit middels een verzoek via de e mail aan de medewerker financiële informatievoorziening & applicatiebeheer.
Artikel 4: Budgetverschuivingen en post onvoorzien
Voor afwijkingen in investeringsbudgetten gelden bijzondere regels, omdat deze door de raad specifiek beschikbaar zijn gesteld.
Tegenvallers op investeringsbudgetten: investeringsbudgetten mogen niet worden overschreden. Er mag ook geen compensatie met andere investeringsbudgetten plaatsvinden. Bij een dreigende overschrijding dient aan de raad een aanvullend investeringsbudget te worden gevraagd. Bij het aanvragen van een aanvullend investeringsbudget zal door de budgethouder dekking moeten worden aangegeven voor de hogere kapitaallasten. Bij instemming door de raad wordt een verhoging in het investeringsbudget door middel van een begrotingswijziging vastgelegd.
Stelpost onvoorziene uitgaven:
De post ‘onvoorzien’ is bedoeld als dekking voor (een schatting van) uitgaven die niet zijn voorzien in de begroting. Het bedrag hiervoor wordt geraamd per programma of voor de begroting in zijn geheel. Het is wettelijk voorgeschreven dat er een post ‘onvoorzien’ wordt opgenomen in de gemeentebegroting. Er wordt echter niet verplicht gesteld wat de hoogte van deze post is.
Binnen onze organisatie zijn de volgende spelregels van toepassing verklaard op het budget voor onvoorziene uitgaven (deze zijn ook bekend als “de 3 o’s”): Alle o’s moeten van toepassing zijn (en/en).
Bij afwijkingen die dermate groot zijn, dat er politieke importantie ontstaat en waarbij niet gewacht kan worden op het eerstvolgend verantwoordingsdocument, zal deze afwijking proactief gemeld moeten worden. Hiervoor geldt de Notitie informatieplicht en richtlijn actieve en passieve informatieplicht gemeente Weert.
Artikel 6: Informatieverstrekking
Het afdelingshoofd van de afdeling Financiën en Control draagt er zorg voor, dat de directie, de (sub)budgethouders beschikken over actuele en volledige informatie over de budgetten waarvoor zij als (sub)budgethouder zijn aangewezen.
Weert, 13 april 2021
Burgemeester en wethouders van Weert.
de secretaris
M.J.M. Meertens
de burgemeester
C.C. Leppink - Schuitema
Bijlage 1: formulier “aanmaken gebruiker Coda”
Bestemd voor applicatiebeheer: