Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bloemendaal

Regeling mandaat, volmacht en machtiging Bloemendaal 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBloemendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling mandaat, volmacht en machtiging Bloemendaal 2021
CiteertitelRegeling mandaat, volmacht en machtiging Bloemendaal 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-04-202115-04-2021Nieuwe regeling

14-04-2021

gmb-2021-121542

2021000252

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling mandaat, volmacht en machtiging Bloemendaal 2021

Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving mandaat

In deze regeling en de daarbij behorende bijlagen wordt onder mandaat verstaan:

  • 1.

    de bevoegdheid om namens burgemeester en wethouders of de burgemeester besluiten te nemen (mandaat);

  • 2.

    de bevoegdheid om namens burgemeester en wethouders privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (volmacht);

  • 3.

    de bevoegdheid om namens de burgemeester de gemeente te vertegenwoordigen en de bevoegdheid om namens burgemeester en wethouders of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (machtiging);

  • 4.

    de bevoegdheid om door burgemeester en wethouders of de burgemeester genomen besluiten namens hen te ondertekenen (ondertekeningsmandaat).

Artikel 2 Functionaris

  • 1.

    Aan de functionarissen, genoemd in de bijlagen van dit besluit, wordt mandaat verleend voor de daarbij genoemde bevoegdheden.

  • 2.

    Onder aangewezen functionaris wordt verstaan de ambtenaar die met de uitoefening van de genoemde functie is belast.

Artikel 3 Voorbereiding- en uitvoeringshandelingen

Het mandaat omvat- naast het nemen en ondertekenen van besluiten, tevens het verrichten van alle voorbereiding- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid horen, zoals:

  • a.

    het verstrekken van mondelinge en/of schriftelijke informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard;

  • b.

    het verzenden van ontvangstbewijzen;

  • c.

    het voeren van overige correspondentie;

  • d.

    het vragen van adviezen en inwinnen van inlichtingen;

  • e.

    het verzorgen van publicaties.

De gemandateerde kan deze voorbereiding- en uitvoeringshandelingen ondermandateren aan de medewerker.

Artikel 4 Uitzonderingen op het gebruik van mandaat en voorwaarden

De gemandateerde is bevoegd tot het nemen van besluiten als vermeld in het bijgevoegde mandaatregister, tenzij:

  • a.

    het gaat om besluiten welke afwijken van een verplicht ingewonnen advies;

  • b.

    het gaat om het vaststellen van beleidsregels;

  • c.

    het gaat om een voorstel aan de gemeenteraad;

  • d.

    het besluit een afwijking zou inhouden van het door het betreffende bestuursorgaan vastgesteld beleid;

  • e.

    niet voldaan wordt aan de voorwaarden die vermeld staan in het mandaatregister.

Artikel 5 Plaatsvervangers

  • 1.

    De bevoegdheid kan door de functionaris worden uitgeoefend en door zijn plaatsvervangers:

    • a.

      wanneer het mandaat is verleend aan een (domein)manager, worden als vervanger aangewezen de andere (domein)managers;

    • b.

      wanneer het mandaat is verleend aan een teamleider, wordt als vervanger aangewezen de (domein)manager van het betreffende domein;

    • c.

      wanneer het mandaat is verleend aan andere functionarissen dan genoemd onder a en b. worden als vervanger aangewezen hun teamleider, de andere teamleiders en de (domein)manager van het betreffende domein;

    • d.

      wanneer het specifiek gaat om HRM mandaten (bijlage 9), dan is, bij afwezigheid van de mandataris, de gemeentesecretaris (of diens vervanger(s)) bevoegd.

Artikel 6 Ondertekening

Het in mandaat genomen besluit moet vermelden namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.

Artikel 7 Intrekking oude mandaatregeling

De volgende regelingen worden ingetrokken:

  • Mandaatbesluit Afhandeling gevonden zaken Bloemendaal 2006;

  • Mandaatbesluit optie en naturalisatie Bloemendaal 2007;

  • Mandaat- en machtigingsbesluit Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen Bloemendaal 2009;

  • Mandaatbesluit Beleidsregels verkoop gemeentelijk snippergroen en restkavels Bloemendaal 2010

  • Besluit interne mandaten en volmachten college en burgemeester Bloemendaal 2017;

  • Mandaat-, aanwijzings- en uitvoeringsbesluit Wet BAG Bloemendaal en Heemstede 2019;

  • Mandaatbesluit Wet basisregistratie ondergrond Bloemendaal en Heemstede 2019;

  • Besluit intern mandaat verkeersbesluiten college van burgemeester en wethouders Bloemendaal 2019;

  • Mandaatbesluit AVG gemeente Bloemendaal 2020.

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1.

    De regeling treedt in werking op 15 april 2021.

  • 2.

    De mandaten, volmachten en machtigingen voor HRM & Facilitaire Zaken treden, in afwijking van het eerste lid, met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2020

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling mandaat, volmacht en machtiging Bloemendaal 2021

 

Vastgesteld door het college en burgemeester, ieder voor zover hun bevoegdheid betreft, op 6 april 2021.

TOELICHTING

Toelichting artikel 1

In navolging van de Awb kent dit besluit een schakelbepaling, waaruit blijkt dat dit besluit betrekking heeft op mandaten van bestuursrechtelijke besluiten, privaatrechtelijke volmachten, feitelijke machtigingen en het ondertekenen van besluiten.

Toelichting artikel 2

Een algemeen mandaat moet schriftelijk worden verleend. Het besluit moet volgens de regels van artikel 3:42 Awb bekend worden gemaakt. Dat wil zeggen publicatie in het digitale gemeenteblad. Om te voorkomen dat het besluit veelvuldig moet worden aangepast, wordt de mandataris (degene die gemandateerd is) bij functie genoemd en niet bij naam.

Deze constructie maakt het nodig dat de organisatie vastlegt welke persoon welke functie vervult. Ook kan een functiebeschrijving van toepassing verklaard zijn.

Toelichting artikel 3

Het uitgangspunt is dat degene die bevoegd is een besluit te nemen ook bevoegd is om alle voorbereiding- en uitvoeringshandelingen te verrichten. Dit betekent ook dat het uitoefenen van mandaat zowel een beslissingsbevoegdheid als ondertekeningbevoegdheid inhoudt en dat er geen onderscheid meer bestaat tussen een beslissingsmandaat en ondertekeningmandaat.

Toelichting artikel 4

In artikel 10.3 van de Algemene wet bestuursrecht is wettelijk bepaald wanneer mandaat niet toegestaan is. Ter aanvulling op deze wettelijke bepalingen hebben de burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester vijf voorwaarden gesteld wanneer het mandaat niet van toepassing is:

 

In het mandaatregister zelf kan per bevoegdheid nog een nadere voorwaarde of voorschrift opgenomen staan. Deze dient dan ter aanvulling op de algemene uitzonderingen zoals die staan vermeld in dit artikel.

 

Het niet naleven van een voorwaarde heeft, in tegenstelling tot een instructie, als consequentie dat het desbetreffende besluit niet bevoegd is genomen. De reden hiertoe is dat een derde had kunnen controleren of eventuele voorwaarden in acht werden genomen.

 

Een bestuursorgaan kan beleidsregels vaststellen met betrekking tot hem toekomende bevoegdheden. Het bestuursorgaan moet handelen overeenkomstig de beleidsregels, dus ook degene die namens hem de bevoegdheid toepast.

 

Het mandaat is niet van toepassing in de gevallen waarin de uitzonderingsclausule van artikel 4:84 Awb wordt toegepast en moet worden afgeweken van de beleidsregel. Dit betekent dat in die gevallen het besluit niet door de mandataris wordt genomen, maar door de mandaatgever.

 

In de gevallen waarin de beleidsregel zelf of de wettelijke regeling een hardheidsclausule bevat, behoort het wel of niet toepassen van de clausule wél tot de gemandateerde bevoegdheid. Er wordt immers niet van de beleidsregel of de wettelijke regeling afgeweken. De mandataris mag dan over de toepassing een besluit nemen en hoeft het besluit niet aan de mandaatgever voor te leggen.

Toelichting artikel 5

De praktijk leert dat het nodig is dat een functionaris kan worden vervangen bij zijn afwezigheid. Daarom is het nodig dat de organisatie vastlegt hoe de vervanging van een bepaalde functie is geregeld.

Het mandaatbesluit geeft een algemene regeling voor de vervanging van functionarissen. Zo’n algemene regeling heeft het voordeel dat er geen extra besluiten nodig zijn om vervangers aan te wijzen of om ondermandaat te geven.

Toelichting artikel 6

De Awb schrijft voor dat een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Daaruit volgt logischerwijs dat het genomen besluit wordt ondertekend door degene aan wie het mandaat is verleend. Omdat het mandaatbesluit uitgaat van functies en niet van personen, verdient het aanbeveling in de ondertekening de functie te vermelden van de persoon die ondertekent. Onder de uitgaande stukken staat dus de functie van de mandataris en niet de functie van de vervanger, zonder de vermelding van ‘in afwezigheid’ (i.a.) of iets dergelijks.

Toelichting artikel 7, 8 en 9

Deze artikelen spreken voor zich.

Opbouw van de bijlagen

Bij de onderverdeling van de mandaten is de organisatiestructuur (organogram) leidend. Elk domein heeft een eigen hoofdstuk en dit is weer onderverdeeld naar teams. In bijlage 1 zijn de algemene mandaten opgenomen die voor elk organisatieonderdeel van toepassing zijn. In bijlagen 2 t/m 5 zijn de mandaten opgenomen die per domein gelden, vaak onderverdeeld per team. De vervlochten teams en gemeenschappelijke regelingen met Heemstede zijn in bijlagen 6 t/m 10 ondergebracht. De daarin opgenomen mandaten zijn identiek aan die van Heemstede. De onderverdeling is als volgt:

  • bijlage 1: Algemene mandaten

  • bijlage 2. Domein Dienstverlening

  • bijlage 3. Domein Beleid

  • bijlage 4. Domein Financiën

  • bijlage 5. Domein Beheer

  • bijlage 6. Informatisering & GRIT

  • bijlage 7. Team Communicatie

  • bijlage 8. Chief Information Security Officer (CISO), Functionaris Gegevensbescherming (FG) en privacybeheerder

  • bijlage 9. HRM en Facilitaire Zaken

  • bijlage 10. Gr IASZ

Bijlage 1: Algemene mandaten

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechts-grond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Wet openbaarheid van bestuur (Wob)

 

 

 

 

1.

Het besluiten op een verzoek om informatie, inclusief verdagen van het besluit met maximaal 4 weken of opschorting

Art. 6 Wob

B&W / burge-meester

(domein)-

manager

De mandataris is bevoegd voor zover de werkzaamheden behoren tot het taakveld van zijn domein.

 

Wet hergebruik overheidsinformatie (Who)

 

 

 

 

2.

Het besluiten op een verzoek om hergebruik in het kader van de Who

Art. 3 en 4 Who

B&W

(domein)-manager

idem

 

Algemene wet bestuursrecht (Awb)

 

 

 

 

3.

Het stellen van een termijn, waarbinnen een aanvrager van een besluit de nog ontbrekende gegevens moet verstrekken

Art. 4:5 Awb

B&W / burge-meester

medewerker

idem

4.

Het niet in behandeling nemen van een aanvraag wegens het niet voldoen aan een wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen daarvan, of indien de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling daarvan.

Art. 4:5 Awb

B&W / burge-meester

teamleider

idem

5.

Het horen van een aanvrager en/of een belanghebbende.

Art. 4:7 en 4:8 Awb

B&W / burge-meester

medewerker

idem

6.

Verdagen en kennisgeven van redelijke termijn

Art. 4:14 Awb

B&W / burge-meester

medewerker

idem

7.

Het besluiten op een verzoek om een dwangsom bij niet-tijdig beslissen

 

Art. 4:17 en 4:18 Awb

B&W / burge-meester

(domein)-manager

idem

 

Hoofdstuk 5 Awb Handhaving

 

 

 

 

8.

De vooraankondiging tot het opleggen van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom

Art 5:21 e.v. Awb en art. 125 Gemwet

B&W / burge-meester

(domein)-manager

Idem +

De portefeuillehouder moet instemmen.

9.

Het besluiten op een verzoek van de overtreder om verlenging van de begunstigingstermijn i.v.m. bezwaar-, beroeps- en hoger beroepsprocedures

Art. 5.32a en 5:24, lid 2 Awb

B&W / burge-meester

(domein)-manager

Idem +

Dit mandaat betreft alleen lasten waarbij de openbare orde en veiligheid niet in geding is.

 

Hoofdstuk 6 en 7 Awb Bezwaar

 

 

 

 

10.

Het opschorten, verdagen en uitstellen van een beslissing op een bezwaarschrift

Art. 7:10, lid 2, 3 en 4 Awb

B&W / burge-meester

secretaris van de commissie bezwaar-schriften / juridische medewerker JCO / medewerker

De mandataris is bevoegd voor zover de werkzaamheden behoren tot het taakveld van zijn team.

11.

Het nemen van een beslissing op bezwaar conform het advies van de commissie bezwaarschriften +

het nemen van een besluit inzake vergoeden kosten behandeling bezwaarschrift

Art. 6:6, 7:12, 7:11 en 7:15 lid 2 Awb

B&W

portefeuille-houder

Tenzij het onderliggende primaire besluit is genomen door het college van B&W (en niet in mandaat)

12.

Het nemen van een besluit inzake het vergoeden van proceskosten bij intrekking van een bezwaarschrift na het herzien van het bestreden besluit

Art. 6:19 en 7:15 lid 2 Awb

B&W / burge-meester

(domein)-manager / teamleider

 

Degene die bevoegd is het herziene primaire besluit te nemen

 

Hoofdstuk 9 Awb Klachten

 

 

 

 

13.

Afhandelen klacht over medewerker

§ 9.1.1. Awb

B&W

teamleider

De klachtencoördinator van team JCO wordt geïnformeerd over de afhandeling van de klacht en ontvangt een kopie van de beantwoording

14.

Afhandelen klacht over teamleider

§ 9.1.1. Awb

B&W

(domein)-manager

idem

15.

Afhandelen klacht over (domein)managers

§ 9.1.1. Awb

B&W

gemeente-secretaris

idem

16.

Afhandelen klacht over gemeentesecretaris

§ 9.1.1. Awb

B&W

burge-meester

idem

17.

Afhandelen klacht over (vertegenwoordigers van) het college

§ 9.1.1. Awb

B&W

burge-meester

idem

18.

Afhandelen klacht over burgemeester

§ 9.1.1. Awb

burge-meester

loco-burge-meester

idem

19.

Registratie van de schriftelijk ingediende klachten

Artikel 9:12a Awb

B&W/

burge-meester

klachten-coördinator

 

 

Gemeentewet (Gemwet)

 

 

 

 

20.

Handelingen ter voorbereiding bij bezwaar- en beroepsprocedures (zoals het opstellen van verweerschriften en pleitaantekeningen)

Art. 59a Gemwet

B&W / burge-meester

(domein)-manager

Een (domein)manager is bevoegd voor zover de werkzaamheden behoren tot het taakveld van zijn domein.

21.

Het pro forma instellen van bezwaar, beroep en/of hoger beroep

Art. 160 lid 1 onder f Gemwet

B&W

(domein)-manager

Gezien de beperkte termijn voor indiening wordt deze bevoegdheid gemandateerd. B&W besluit over het definitief indienen van bezwaar, beroep of hoger beroep.

 

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

 

 

 

 

22.

Het besluiten op een verzoek om inzage van persoonsgegevens

Art. 15 AVG

B&W / burge-meester

(domein)-manager

Een (domein)manager is bevoegd voor zover de werkzaamheden behoren tot het taakveld van zijn domein.

23.

Het besluiten op een verzoek om persoonsgegevens te rectificeren, te verwijderen of de verwerking van persoonsgegevens te beperken

Art, 16, 17 en 18 AVG

B&W / burge-meester

(domein)-manager

idem

24.

Het besluiten op een verzoek om persoonsgegevens in overdraagbare vorm te ontvangen (dataportabiliteit)

Art. 20 AVG

B&W / burge-meester

(domein)-manager

Idem

25.

Het besluiten op een verzoek om geen gegevens te verwerken (recht van bezwaar)

Art. 21 AVG

B&W / burge-meester

(domein)-manager

Idem

26.

Vaststellen van een gegevensbeschermingseffect-beoordeling (DPIA)

Art. 35 AVG

B&W / burge-meester

(domein)-manager

Idem +

Het advies van de functionaris gegevensbescherming moet volledig zijn overgenomen

 

Inkoop

 

 

 

 

27.

Het gunnen van levering van goederen, aanneming en/of verlening van diensten en/of werken tot € 50.000.

Art. 160 Gemwet

B&W

budget-houder

De uitoefening van deze bevoegdheid geschiedt met inachtneming van het Besluit budgetbeheer en –bewaking 2006 en de Nota verantwoord besteden door inkopen.

28.

Aangaan en ontbinden van overeenkomsten van levering van goederen, aanneming en/of verlening van diensten en/of werken tot € 50.000

Art. 160 Gemwet

B&W

budget-houder

 

idem

29.

Ondertekenen van de overeenkomsten van levering van goederen, aanneming en/of verlening van diensten en/of werken € 50.000

Art. 170 Gemwet

Burge-meester

budget-houder

idem

 

30.

Doen van uitgaven in het kader van de inkoop van goederen, leveringen en diensten tot € 50.000

Art. 160 Gemwet

 

B&W

budget-houder

idem

31.

Aanwijzen van medewerkers als budgetbeheerders

Art. 160 Gemwet

 

B&W

budget-

houder

Conform Besluit budgetbeheer en –bewaking 2006. Medewerkers die zijn aangewezen als budgetbeheerders worden opgenomen in de financiële applicatie Key2financiën

32.

Vertegenwoordigen van gemeente in financiële rechtsgedingen

Art. 171 Gemwet

burge-meester

budget-

houder

 

33.

Het opleggen van boetes ter hoogte van niet-gerealiseerde SROI-waardes

Art. 12 Beleids-regels Social Return On Invest-ment

B&W

budget-houder

In overleg met de SROI-coördinator en na akkoord

van de betreffende inhoudelijke portefeuillehouder

Bijlage 2. Domein Dienstverlening

Team Inwoners, Ondernemers en Vergunningen (IOV)

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechts-grond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Handhaving

 

 

 

 

1.

Het geven van een ambtelijke waarschuwing

Art. 125 Gemwet jo. art. 5:21 en 5:32 Awb

B&W/ burge-meester

teamleider

teamleider is bevoegd voor zover de werkzaamheden behoren tot het taakveld van zijn team.

2.

Het opleggen van een (evt. preventieve) vooraankondiging last onder dwangsom of last onder bestuursdwang

Art. 125 Gemwet jo. art. 5:21, 5:32 en 5:7 Awb

B&W/ burge-meester

teamleider

idem

3.

Het opleggen van een (evt. preventieve) last onder dwangsom of last onder bestuursdwang

Art. 125 Gemwet jo. art. 5:21, 5:32 en 5:7 Awb

B&W/ burge-meester

teamleider

idem

4.

Het toepassen van spoedeisende bestuursdwang

Art. 125 Gemwet jo. art. 5:21 en 5:31 Awb

B&W/ burge-meester

teamleider

idem

5.

Het nemen van een besluit op een verzoek tot toepassing van bestuursdwang

Art. 125 Gemwet jo. art. 5:31a Awb

B&W/ burge-meester

teamleider

idem

6.

Het overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg staand voertuig

Art. 125 Gemwet jo. art. 170 Wegenver-keers-wet 1994

B&W

teamleider

idem

7.

Het opleggen van een bouwstop

Art. 125 Gemwet jo. 5:21 en 5:32 Awb jo. 5.17 Wabo

B&W

teamleider

idem

8.

Het nemen van een besluit op een handhavingsverzoek

Art. 125 Gemwet jo. 5:21 en 5:32 Awb.

B&W/ burgemeester

teamleider

idem

9.

Besluiten tot het verhalen van de kosten van (spoedeisende) bestuursdwang

Art. 125 Gemwet jo. art. 5:21, 5:31 en 5:25 Awb

B&W/ burge-meester

teamleider

Teamleider is bevoegd voor zover de werkzaamheden behoren tot het taakveld van zijn team.

10.

Besluiten tot het invorderen van verbeurde dwangsommen

Art. 125 Gemwet jo. art. 5:32 en 5:37, lid 1, Awb

B&W/ burge-meester

teamleider

idem

11.

Besluiten op een verzoek tot invordering dwangsom

Art. 125 Gemwet jo. art. 5:32 en 5:37, lid 2 Awb

B&W/ burge-meester

teamleider

idem

12.

Besluiten op een verzoek van overtreder om verlenging van de begunstigingstermijn (anders dan in verband met een bezwaar-, beroeps- of hoger beroepsprocedure)

Art. 5:32a en 5:24, lid 2 Awb

B&W/ burge-meester

teamleider

idem

13.

Het besluiten op een verzoek van overtreder tot opheffing dan wel opschorting van de looptijd dan wel verminderen van de dwangsom

Art.5:34 Awb

B&W/ burgemeester

teamleider

idem

14.

Het nemen van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete

Art. 5.46 Awb i.c.m. wettelijk voorschrift

B&W / burge-meester

teamleider

idem

15.

Het intrekken van een vergunning of ontheffing

Art. 5.19 Wabo

B&W

teamleider

idem

 

Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

 

 

 

 

16.

Het besluiten op aanvragen om ontheffing van het verbod tot het verspreiden van drukwerk en/of afbeeldingen, alsmede het besluiten op aanvragen om ontheffing voor promotionele activiteiten

Art. 2:6 lid 4 APV

B&W

teamleider

 

17.

Het besluiten op aanvragen om een vergunning voor het optreden als straatartiest

Art. 2:9 lid 2 APV

burge-meester

teamleider

 

18.

Het besluiten op aanvragen om vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de openbare plaats in strijd met de publieke functie

Art. 2:10 APV

B&W

teamleider

 

19.

Het besluiten op aanvragen om van vergunningen voor het openbreken van de verharding daarvan, in een weg te graven of te spitten

Art. 2.11 APV

B&W

teamleider

 

20.

Het besluiten op aanvragen om vergunning voor het houden van een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:24 lid 2 sub c APV

Art. 2:25 APV

burge-meester

teamleider

 

21.

Het besluiten op aanvragen om vergunning voor het ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk, danwel voor het ter beschikking stellen aanwezig te houden in een bedrijf of nevenbedrijf

Art. 2:72 APV

B&W

Directeur OD IJmond (extern)

 

22.

Het besluiten op aanvragen om ontheffing van het verbod om buiten een inrichting op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt

Art 4:6 APV

B&W

teamleider

 

23.

Het besluiten op een aanvraag om een kapvergunning

Art. 4.11 APV

B&W

teamleider

 

24.

Het bepalen dat een kapvergunning terstond na bekendmaking in werking treedt

Art. 6.2 Awb

B&W

 

teamleider

Voor dode bomen die geen natuurwaarde hebben en een gevaar vormen.

25.

Het opleggen van herplantplicht en/of instandhoudingplicht

Art. 4:18 en 4:19 APV

B&W

teamleider

 

26.

Het aanschrijven van rechthebbenden tot het treffen van maatregelen voor iepen die een gevaar opleveren voor verspreiding van iepziekte of voor vermeerdering van iepenspintkevers

Art. 4:22 APV

B&W

teamleider

 

27.

Het besluiten op aanvragen om ontheffing voor recreatief nachtverblijf buiten kampeerterrein

Art. 4:30 APV

B&W

teamleider

 

28.

De ondertekening en afgifte van legitimatie bewijzen voor toezichthouders

Art. 5:12 Awb

B&W / burge-meester

domein-manager

 

29.

Het besluiten op aanvragen om ontheffing van het langer dan drie achtereenvolgende dagen op de weg plaatsen of hebben van voertuigen voor andere dan verkeersdoeleinden

Art. 5:6 APV

B&W

teamleider

 

30.

Het verlenen van vergunningen voor het inzamelen van geld of goederen

Art. 5:13 APV

B&W

teamleider

 

31.

Het besluiten op aanvragen om ontheffing van het verbod om voorwerpen en dieren voor gebruik aan te bieden op het strand

Art. 5:44 APV

B&W

teamleider

 

32.

Het besluiten op aanvragen om ontheffing van het verbod om op het strand te rijden

Art. 5:45 APV

B&W

teamleider

Afstemming met Afdeling Beheer

33.

Het besluiten op aanvragen om vergunning voor het innemen van een standplaats op of aan de weg of aan een andere, al dan niet met enige beperking, voor publiek toegankelijke en in de openlucht gelegen plaats

Art. 5:18 APV

B&W

teamleider

 

34.

Het besluiten op aanvragen om een ventvergunning

Art. 5:15 APV

B&W

teamleider

 

 

DRANK- EN HORECAWET (DHW)

 

 

 

 

35.

Het besluiten op aanvragen om vergunning

Art. 3 DHW

burge-meester

teamleider

 

36.

Het besluiten op aanvragen om ontheffing

Art. 35 DHW

burge-meester

teamleider

 

37.

Het besluiten op aanvragen om incidentele ontheffing van het sluitingsuur van horeca-inrichtingen

DHW en art. 2:29 lid 4 APV

burge-meester

teamleider

 

 

Wet BIBOB

 

 

 

 

38.

Voorbereidende besluiten tot en met het doen van adviesaanvragen aan bureau BIBOB

Wet BIBOB

B&W en/of burge-meester

domein-manager

Instemming verantwoordelijke portefeuillehouder vereist.

 

WET OP DE KANSSPELEN

 

 

 

 

39.

Het besluiten op aanvragen om een vergunning voor het bieden van gelegenheid tot het meedingen naar prijzen of premies

Art. 3 Wet op de kansspelen

B&W

teamleider

 

40.

Het verlenen van vergunningen tot het aanwezig hebben van een of meer speelautomaten

Art. 30b Wet op de kansspelen en H2 Afd. 10 APV

burge-meester

teamleider

 

 

WINKELTIJDENWET/APV

 

 

 

 

41.

Het besluiten op aanvragen om een ontheffing op grond van de Winkeltijdenwet of -Verordening

 

B&W

teamleider

 

 

Wet op de Lijkbezorging

 

 

 

 

42.

Het verlenen van opdrachten tot het begraven van personen waarin derden niet voorzien

Art. 21 Wet op de Lijk-bezorging

burge-meester

teamleider

 

43.

Het uitoefenen van het recht van verhaal

Art 22 Wet op de Lijk-bezorging

B&W

teamleider

 

 

Omgevingsvergunning

 

 

 

 

44.

Verstrekken advies namens B&W

Art. 6.1 lid 1 Bor

B&W

domein-manager

 

45.

Het besluiten dat een van rechtswege verleende omgevingsvergunning onverwijld in werking treedt

Art. 6.2 Wabo

B&W

domein-manager

 

46.

Het meedelen dat voor bouwactiviteiten en planologische gebruiksactiviteiten, waarvoor een aanvraag om omgevingsvergunning is ingediend, geen omgevingsvergunning is vereist

Art. 2 Bijlage II Bor

B&W

teamleider

 

47.

Het meedelen dat voor bouwactiviteiten, waarvoor een aanvraag om omgevingsvergunning is ingediend, geen omgevingsvergunning is vereist

Art. 3 Bijlage II Bor

B&W

teamleider

 

48.

Op verzoek aanvrager omgevingsvergunning gedeeltelijk verlenen (project dat uit verschillende activiteiten bestaat)

Art. 2.21 Wabo

B&W

teamleider

 

49.

Het wijzigen voorschriften omgevingsvergunning

Art. 2.31 lid 1 sub c Wabo

B&W

teamleider

 

50.

Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk

Art. 2.1 lid 1 sub a Wabo

B&W

teamleider

 

51.

Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk of werkzaamheden

Art. 2.1 lid 1 sub b Wabo

B&W

teamleider

 

52.

Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor binnenplans en/of buitenplans afwijken van het bestemmingsplan (conform de reguliere procedure), inpassingsplan, of beheersverordening

Art. 2.1 lid 1 sub c Wabo

B&W

teamleider

 

53.

Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik

Art. 2.1 lid 1 sub d Wabo

B&W

teamleider

 

54.

Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk o.g.v. het bestemmingsplan, beheersverordening, of voorbereidingsbesluit

Art. 2.1 lid 1 sub g Wabo

B&W

teamleider

 

55.

Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het aanleggen of veranderen van een weg

Art. 2.2 lid 1 sub d Wabo + APV

B&W

teamleider

 

56.

Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor uitwegen

Art. 2.2 lid 1 sub e Wabo + APV

B&W

teamleider

 

57.

Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstand

Art. 2.2 lid 1 sub g Wabo + APV

B&W

teamleider

 

 

58.

Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het voeren van handelsreclame

Art. 2.2 lid 1 sub h Wabo + APV

B&W

teamleider

 

59.

Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het wijzigen van de gevelkleur

Art. 2.2 lid 2 Wabo + APV

B&W

teamleider

 

60.

Het besluiten op een aanvraag om een reguliere omgevingsvergunning en incidenteel geïntegreerde besluiten (aanhakers)

Hfd. 2 en 3 Wabo

B&W

teamleider

 

61.

Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning, waarop afdeling 3.4 Awb van toepassing is

Hfd. 2 en 3 Wabo

B&W

teamleider

 

62.

Het vaststellen van een ontwerpbesluit op een aanvraag om een omgevingsvergunning waarop afdeling 3.4 van de Awb van toepassing is en waarbij incidenteel geïntegreerde besluiten (aanhakers) betrokken zijn en waarbij meerdere portefeuillehouders betrokken zijn

 

B&W

teamleider

 

63.

Het vaststellen van een ontwerpbesluit op een aanvraag om een omgevingsvergunning waarop afdeling 3.4 van de Awb van toepassing is, waarbij een portefeuillehouder betrokken is

Hfd 2 en 3 Wabo

B&W

teamleider

 

64.

Het vaststellen van een ontwerpbesluit op een aanvraag om een meervoudige omgevingsvergunning waarop afdeling 3.4 van de Awb van toepassing is, waarbij een portefeuillehouder betrokken is

Hfd 2 en 3 Wabo

B&W

domein-manager

 

 

Volkshuisvesting

 

 

 

 

65.

Het aanschrijven tot het treffen van voorzieningen en het aanbrengen van verbeteringen van woningen, woonketen of woonwagens

Hfd. 3, Afdeling 2 Woningwet

B&W

teamleider

 

66.

Het beslissen op een verzoek om een leegstandvergunning

Art. 15 Leegstandwet

B&W

teamleider

 

 

Monumenten

 

 

 

 

67.

Het besluiten op aanvragen om monumentensubsidie

Subsidie-verordening gemeentelijke monumenten

B&W

teamleider

 

 

Straatnaamgeving en huisnummering

 

 

 

 

68.

Het toekennen van (huis)nummers aan bouwwerken en het intrekken daarvan

Verordening straatnaamgeving en Huisnummering

B&W

teamleider

De bestaande huisnummering mag veranderen maar er mogen geen of nauwelijks consequenties zijn en er mogen geen zienswijzen ingediend zijn.

 

Verordening voor vaartuigen en ligplaatsen Bloemendaal

 

 

 

 

69.

Het besluiten omtrent een ligplaatsvergunning

Art. 5 e.v. Verordening voor vaartuigen en ligplaatsen

B&W

teamleider

 

Team Burgerzaken en team Servicebalie en Telefonisch Informatiecentrum (STIC)

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechts-grond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Wet basisregistratie personen (Wet BRP)

 

 

 

 

1

Het bijhouden van persoonsgegevens in de basisregistratie personen

Hfd. 2 Wet BRP

B&W

medewerker STIC en Burgerzaken

De uitoefening van dit mandaat is beperkt tot de taak en functie waarop deze bevoegdheid betrekking heeft

2

Het beslissen over het al dan niet gevolg geven aan een aangifte

Art. 1.1 Wet BRP

B&W

medewerker Burgerzaken

idem

3

Het doen van mededelingen ter zake van de ontvangst van gegevens en kennisgevingen die van belang zijn voor de bijhouding van de basisregistratie personen en het verstrekken van de inlichtingen aan andere colleges van burgemeester en wethouders

Art. 2.35 Wet BRP

B&W

medewerker STIC en Burgerzaken

idem

4

Het doen van verzoeken om inlichtingen en geschriften aan burgers

Hfd. 2 Wet BRP

B&W

medewerker STIC en Burgerzaken

idem

5

Het verzenden van persoonslijsten en het beslissen op verzoeken om inlichtingen over persoonsgegevens van de betrokkenen

Hfd. 2 Wet BRP

B&W

medewerker STIC en Burgerzaken

idem

6

Het beslissen op verzoeken van derden tot het aan hen verstrekken van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen

Hfd. 3 Wet BRP

B&W

medewerker STIC en Burgerzaken

idem

7

Het beslissen op verzoeken van betrokkenen met betrekking tot de verstrekking van hen betreffende persoonsgegevens uit de basisregistratie personen

Art. 2.59 en Hfd. 3 Wet BRP

B&W

medewerker STIC en Burgerzaken

De uitoefening van dit mandaat is beperkt tot de taak en functie waarop deze bevoegdheid betrekking heeft

8

Het beslissen op verzoeken van betrokkenen om kennisgeving en/of correctie van hem betreffende persoonsgegevens

Art, 15 t/m 18 AVG

B&W

medewerker Burgerzaken

idem

 

Het verstrekken van persoonsgegevens

Art. 2 Verordening gegevensverstrekking BRP

B&W

teamleider

 

 

Paspoortwet

 

 

 

 

9

Het in ontvangst nemen van aanvragen om nationale paspoorten alsmede reisdocumenten voor vluchtelingen en vreemdelingen, het inwinnen van de inlichtingen, die voor de behandeling van deze aanvragen noodzakelijk zijn

Hfd. IV Paspoortwet

burge-meester

medewerker STIC en Burgerzaken

idem

10

Het verstrekken, wijzigen en uitreiken van nationale paspoorten, reisdocumenten voor vluchtelingen en reisdocumenten voor vreemdelingen

Hfd. V Paspoortwet

burge-meester

medewerker STIC en Burgerzaken

idem

11

Het weigeren of vervallen verklaren van reisdocumenten

Hfd. VI Paspoortwet

burge-meester

medewerker STIC en Burgerzaken

idem

12

Het vergoeden van de aan het Rijk verschuldigde kosten voor het afgeven van reisdocumenten

Art. 7 Paspoortwet en het Besluit paspoort-gelden

burge-meester

teamleider

geen

 

Verkiezingen

 

B&W

 

 

17

Het registreren van de kiesgerechtigheid van ingezetenen van gemeenten

Art. D1 Kieswet

B&W

domein-manager

 

18

Het meedelen van de registratie of herzien van de registratie van kiesgerechtigden in de gemeentelijke administratie

Art. D5 t/m D7 Kieswet

 

B&W

domein-manager

 

19

Het verstrekken van een verklaring, dat het een kiezer is toegestaan om te stemmen in een stembureau van zijn keuze binnen het gebied van het orgaan waarvoor de verkiezing wordt gehouden genaamd kiezerspas

Hfd. K Kieswet

burge-meester

medewerker STIC en Burgerzaken

 

20

Het verstrekken van volmacht bewijzen aan de gemachtigden van kiezers

Paragraaf 2, Hfd. L Kieswet

Burge-meester

medewerker STIC en Burgerzaken

De uitoefening van dit mandaat is beperkt tot de taak en functie, waarop deze bevoegdheid betrekking heeft

 

Burgerlijke stand

 

 

 

 

21

Het benoemen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van huwelijken

Art. 6, lid 2 Burgerlijk Wetboek

B&W

teamleider

geen

22

Het aanwijzen van locaties, die als gemeentehuis dienen voor het voltrekken van huwelijken door ambtenaren van de burgerlijke stand

Beleidsregels aanwijzen locaties huwelijk-geregistreerd partnerschap Bloemendaal 2010

B&W

teamleider

 

 

Parkeren

 

 

 

 

23

Het beslissen op aanvragen om een parkeervergunning en/of -ontheffing

Parkeerverordening zone E9 Bloemendaal 2006/Verordening Parkeerbelastingen/diverse verkeersbesluiten voor parkeerschijfzones

B&W

teamleider

 

 

Overige

 

 

 

 

24

Het afgeven, weigeren en ongeldig verklaren van rijbewijzen

Wegen-verkeerswet

burge-meester

medewerker STIC en Burgerzaken

De uitoefening van dit mandaat is beperkt tot de taak en functie waarop deze bevoegdheid betrekking heeft

25

Het doen van de mededelingen inzake onder meer de afgifte, de inlevering, het ongeldig verklaren, de vermissing of diefstal en de verblijfplaats van rijbewijzen

Art. 146 Reglement rijbewijzen

burge-meester

medewerker STIC en Burgerzaken

idem

26

Het uitoefenen van de bevoegdheden van de Minister van Justitie

Regeling verkrijging en verlies Nederlander-schap

burge-meester

domein-manager

 

Bijlage 3 Domein Beleid

Team Ruimtelijke ordening en Projecten

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Volkshuisvesting

 

 

 

 

1.

Het besluiten op een verzoek om een starterslening

Art. 5 Verordening Starterslening

B&W

domein-manager

Het toetsen van de aanvraag en het verstrekken van de lening verloopt via stimuleringsfonds Volkshuisvesting.

 

Milieu

 

 

 

 

2.

Het beslissen op een aanvraag om subsidie voor het treffen van energiebesparende voorzieningen en het toepassen van duurzame energietechnieken aan bestaande woningen

Art. 7. Subsidie-verordening duurzame energie Bloemendaal 2010

B&W

domein-manager

 

 

Planschade

 

 

 

 

3.

Het heffen van een drempelbedrag van 500,- als er een planschadeverzoek wordt ingediend

Art. 6.4 Wro jo. art. 3 van de Procedure-verordening planschadever-goeding

B&W

domein-manager

 

4.

Het beslissen op een verzoek tot wraking van één of meerdere adviseurs

Art. 7 Procedure-verordening planschadever-goeding Bloemendaal

B&W

domein-manager

 

 

Verkeer

 

 

 

 

5.

Het nemen van verkeersbesluiten voor het plaatsen en verwijderen van verkeersborden en verkeerstekens op het wegdek

Art. 18 WvW + art. 12 BABW

B&W

domein-manager

De ambtelijke verkeerscommissie (AVC) moet positief adviseren over het voorgenomen verkeersbesluit

6.

Het besluiten op aanvragen om ontheffingen van de parkeerverboden

Art. 87 RVV

B&W

domein-

manager

 

 

Parkeren

 

 

 

 

7.

Het beslissen op aanvragen gehandicaptenparkeerplaatsen

Art. 18 WvW + art 12 BABW +

Beleidsregels toekenning gehandicaptenparkeerplaatsen + Beleidsregels voor het toekennen van individuele gehandicaptenparkeerplaatsen aan niet-bewoners Bloemendaal

B&W

domein-manager

De bevoegdheid tot het weigeren van een verzoek om (verlenging van) een gehandicaptenparkeer-plaats op medische gronden is gemandateerd aan IASZ

Team Sociaal Domein

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Subsidie

 

 

 

 

1.

Het besluiten op aanvragen om subsidie met een incidenteel en structureel karakter lager dan € 1.001,-

Algemene Subsidie-verordening Bloemendaal 2017

B&W

domein-manager

Met instemming van de verantwoordelijke portefeuillehouder

 

Huisvesting onderwijs

 

 

 

 

2.

Het verdelen van de gymnastiekruimten in het basisonderwijs / Het beslissen inzake gymroosters en vergoedingen

Art. 29 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs

B&W

domein-manager

 

 

Leerlingenvervoer

 

 

 

 

3.

Het besluiten op aanvragen om een gehele of gedeeltelijke tegemoetkoming in de noodzakelijk te achten kosten voor leerlingenvervoer aan in de gemeente verblijvende ouders van leerlingen

Art. 4 Wet op het primair onderwijs + Verordening Leerlingen-vervoer

B&W

domein-manager

 

 

Sport

 

 

 

 

4.

Het beslissen op verzoek om toestemming tot gebruik van sportveld Donkerelaan

Art. 160 Gemeentewet

B&W

domein-manager

 

 

Kinderopvang

 

 

 

 

5.

Het beslissen op aanvraag start of wijziging kindercentrum of gastouderbureau

Art. 1.45 t/m en 1.47 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

B&W

domein-manager

 

6.

Het handhaven (waarschuwen, aanwijzen en opleggen maatregelen) op basis van de resultaten van het GGD onderzoek

Hoofdstuk 5 Awb + Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

B&W

domein-manager

 

7.

Het beslissen op een aanvraag voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang

Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang Bloemendaal

B&W

domein-manager

 

8.

Het besluiten op aanvragen om verlening van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang

Art. 6 Verordening kinderopvang op sociaal-medische indicatie Bloemendaal 2021

B&W

domein-manager

Voor de beoordeling van de aanvraag wordt het Centrum voor Jeugd en Gezin Bloemendaal om advies gevraagd. Het CJG stelt het advies op na overleg met het WMO loket.

 

Jeugd

 

 

 

 

9.

Het incidenteel contracteren van jeugdhulpaanbieders

Art. 160 Gemeentewet

B&W

domein-manager

 

Bijlage 4 Domein Financiën

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Financiële administratie

 

 

 

 

1.

Ondertekening verklaring IV3 bij de begroting aan het CBS en Gedeputeerde Staten

Art. 160 Gemeentewet, art. 71 BBV + Regeling vaststelling taakvelden en verstrekking informatie voor derden van 18 april 2016, inclusief de wijzigingen hierop van 11 maart 2019.

B&W

medewerker financiële administratie

 

2.

Ondertekening verklaring IV3 bij kwartaalrapportage aan het CBS

idem

B&W

medewerker financiële administratie

 

3.

Ondertekening verklaring IV3 bij jaarrekening aan het CBS en Gedeputeerde Staten

idem

B&W

medewerker financiële administratie

 

4.

Verzenden nota’s, herinneringen en (laatste) aanmaningen

Art. 160 Gemeentewet

B&W

medewerker financiële administratie

 

5.

Treffen privaatrechtelijke invorderingsmaatregelen

Art. 160 Gemeentewet

B&W

teamleider financiële administratie

Advies van budgethouder vereist

6.

Indienen belastingaangiften, suppletieaangiften en bezwaren

Art. 160, lid 1 onder a Gemeentewet

B&W

medewerker financiële administratie

 

7.

Doen van betalingen in opdracht van budgethouders

Art. 160 Gemeentewet

B&W

medewerker financiële administratie/

budget-beheerder

Goedkeuringsprocedure op basis van vier-ogen principe.

8.

Het verlenen van grafrechten

Art 28 Wet op de lijkbezorging

B&W

medewerker financiële administratie

 

9.

Het bevestigen van afstandsverklaring op grafrechten

idem

B&W

medewerker financiële administratie

 

10.

Het besluiten omtrent de invordering van een dwangsom

Art. 5.37 Awb

B&W / burgemeester

teamleider financiële administratie

idem

11.

Het uitvaardigen van een dwangbevel ter inning van een verbeurde dwangsom

Art. 4.112 Awb

B&W / burgemeester

teamleider financiële administratie

idem

 

Financiën

 

 

 

 

12.

Uitvoering convenant Horizontaal toezicht belastingdienst

Art. 160, lid 1 onder a Gemeentewet

B&W

teamleider beleid

 

13.

Het oninbaar verklaren van vorderingen tot € 1.500

Art. 160 Gemeentewet

B&W

domeinmanager

Advies van budgethouder vereist;

Verantwoording middels jaarrekening.

14.

Het goedkeuren en tekenen van betaallijsten

Art. 160 Gemeentewet

B&W

domeinmanager

 

 

Financiën, Treasury

 

 

 

 

15.

Het sluiten van transacties als bedoeld in het Treasury-statuut

Art. 212 Gemeentewet + art. 11 Verordening financieel beheer Bloemendaal 2018.

B&W

domeinmanager /

teamleider beleid

zie richtlijnen van het Treasury- statuut

 

Financiën, verzekeringen

 

 

 

 

16.

Beslissingen over aansprakelijkstellingen:

-toewijzing

-afwijzing

Art. 160 Gemeentewet + art. 6:162 Burgerlijke Wetboek (BW)

B&W

budget-beheerder / budgethouder / gemeente-secretaris

 

17.

Beslissingen op claims binnen eigen risico

Art. 160 Gemeentewet + art. 6:162 BW

B&W

teamleider beleid / vakspecialist verzekeringen

Uitsluitend voor bedragen onder het eigen risico.

18.

Het sluiten en ondertekenen van verzekerings-overeenkomsten

Art. 7:17 en boek 6 BW

B&W

budget-beheerder / budgethouder / gemeente-secretaris

 

19.

Het verstrekken van opgaven met betrekking tot feiten en omstandigheden, die van belang zijn voor het uitvoeren van door de gemeente gesloten verzekeringen, waaronder begrepen opgave ter verzekering van nieuwe objecten dan wel verkoop van of wijzigingen in bestaande verzekerde objecten

Art. 160 Gemeentewet

B&W

budget-beheerder / budgethouder / gemeente-secretaris /

vakspecialist verzekeringen

 

Bijlage 5 Domein Beheer

Team Juridische control en ondersteuning

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechts-grond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Awb

 

 

 

 

1.

Sturen ontvangstbevestiging dan wel mededeling

Art. 6:14 Awb

B&W

burgemeester

juridisch medewerker / secretaris van de commissie bezwaarschriften

 

2.

Verlangen schriftelijke machtiging en toezenden stukken van / aan gemachtigde

Art. 2:1 en 6:17 Awb

B&W

burgemeester

juridisch medewerker / secretaris van de commissie bezwaarschriften

 

3.

In gelegenheid stellen bezwaarschrift aan te vullen

Art. 6:5 en 6:6 Awb

B&W

burgemeester

juridisch medewerker / secretaris van de commissie bezwaarschriften

 

Team Vastgoed

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechts-grond

Bevoegd

orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

1.

Het besluiten tot het aangaan of beëindigen van bruikleen en/of beheer van onroerende zaken

Art. 160 lid 1 sub d Gemwet

B&W

domein-manager

 

2.

Het besluiten tot het aangaan of beëindigen van verhuur van snippergroen

Art. 160 lid 1 sub d Gemwet

B&W

domein-manager

 

3.

Het besluiten tot het aangaan of beëindigen van verhuur van ligplaatsen

Art. 160 lid 1 sub d Gemwet

B&W

domein-manager

 

4.

Het besluiten tot het aangaan of beëindigen van overeenkomsten t.b.v. groenparticipatie

Art. 160 lid 1 sub d Gemwet

B&W

domein-manager

 

5.

Het ondertekenen van contracten ter uitvoering van hierboven genoemde beslissingen

Art. 171 lid 2 Gemwet

burgemeester

domein-manager

 

6.

Het afwijzen van een aanvraag tot aankoop van snippergroen

Art. 2 lid b Beleidsregel verkoop gemeentelijk snippergroen en restkavels Bloemendaal

B&W

domein-manager

 

7.

Het jaarlijks indexeren, vaststellen en (laten) publiceren van de vierkante meterprijzen

Art. 2 lid c. Beleidsregel verkoop gemeentelijk snippergroen en restkavels Bloemendaal

B&W

domein-manager

 

Team Groen en reiniging

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechts-grond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Afvalstoffenverordening

 

 

 

 

1.

Het besluiten op aanvragen om een vergunning voor het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen

Afvalstoffenverordening

B&W

domein-manager

 

2.

Het besluiten op een verzoek om ontheffing van het in het eerste lid gestelde verbod inzake verontreiniging van de bodem

Art. 16, lid 2 Afvalstoffenverordening

B&W

domein-manager

 

3.

Het besluiten op een verzoek om ontheffing van het in het eerste lid gestelde verbod inzake opslag van afvalstoffen in de openlucht

Art. 22, lid 2 Afvalstoffenverordening

B&W

domein-manager

 

 

Beheer begraafplaatsen

 

 

 

 

4.

Nemen van diverse besluiten inzake der Beheersverordening Algemene begraafplaatsen 2019 en Uitvoeringsbesluit Algemene begraafplaatsen 2019

 

B&W

domein-manager

Voorzover de bevoegdheden nog niet zijn gemandateerd aan de beheerder zoals bepaald in de betreffende regelingen.

Team Weg en water

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechts-grond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Wegbeheer

 

 

 

 

1.

Het besluiten op verzoeken om toestemming tot het leggen van kabels, leidingen en buizen ten behoeve van openbare nutsvoorzieningen

Art. 2 t/m 7 Telecommunicatieverordening

B&W

medewerker weg en water

 

 

Milieu

 

 

 

 

2.

Het machtigen van derden voor het indienen van een BUS-melding voor tijdelijk uitplaatsen van grond bij het bevoegd gezag, voor zover die plaatsvinden in gemeentegrond.

Art. 6 Besluit uniforme saneringen

B&W

medewerker weg en water

Voor het aanleggen van kabels en leidingen in verontreinigde gemeentegrond door derden zoals nutsbedrijven moet een BUS-melding gedaan worden bij het bevoegd gezag.

 

Kwaliteitshandboek Installatieverantwoordelijkheid

 

 

 

 

3.

Aanwijzen van medewerkers externe adviseurs voor de in het Kwaliteitshandboek Installatieverantwoordelijkheid deel 1 en 2 beschreven taken en functies

 

B&W

domein-manager

 

 

Bijlage 6 Informatisering & GRIT

 

*Het college wijst de medewerkers van het team Informatisering belast met Geo beheer aan als beheerder van de basisregistratie grootschalige topografie

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechts-grond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Wet basisregistratie grootschalige topografie (Wet bgt)

 

 

 

 

1.

Beslissen over de wijziging of opneming van het betreffende authentiek gegeven

Art. 27 lid 2 Wet bgt

B&W

medewerkers Team informatisering belast met Geo informatie-beheer*

 

2.

Na ontvangst van een melding als bedoeld in artikel 25, eerste lid, van de wet, in onderzoek zetten van een geografisch object waarop de melding betrekking heeft, het betreffende authentiek gegeven onderzoeken en zo spoedig mogelijk beslissen over de wijziging dan wel opneming van dat gegeven en het daarna onverwijld leveren van het gegeven aan de Dienst en de Dienst berichten dat het geografisch object waarop het authentiek gegeven betrekking heeft niet langer in onderzoek is.

Art. 27 lid 2,3,4 en art. 28 Wet bgt

B&W

idem

 

3.

Zorgdragen voor het bijhouden van de geografische gegevens in de basisregistratie grootschalige topografie door het langs elektronische weg leveren van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7, lid 2 en 3, en 8, aan de Dienst voor het kadaster en de openbare registers (hierna: de Dienst), in overeenstemming met de systeembeschrijving als bedoeld in de artikelen 15, lid 2 en 20 van de Wet

Art. 11 Wet bgt

B&W

idem

 

4.

Zorgdragen voor afstemming met andere in die wetgenoemde bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen

Art. 12 Wet bgt

B&W

idem

 

5.

Voldoen aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus als bedoeld in artikel 4, bij het leveren van een geografisch gegeven als bedoeld in artikel 11 van de Wet

Art. 13 Wet bgt

 

B&W

medewerkers Team informatisering belast met Geo informatie-beheer*

 

6.

Zorgdragen dat een in de basisregistratie grootschalige topografie weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus, bedoeld in artikel 4 worden gesteld

Art. 14 Wet bgt

B&W

idem

 

7.

Doorzenden van de melding aan de houder van de desbetreffende basisregistratie en het daarvan mededeling doen aan het bestuursorgaan dat de melding heeft gedaan

Art. 27 lid 5 Wet bgt

B&W

idem

 

8.

Jaarlijks verrichten van een onderzoek naar de uitvoering van de voor het college krachtens de wet geldende verplichtingen en het zenden van een afschrift van de resultaten van dit onderzoek aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Art. 30 Wet bgt

B&W

idem

 

 

Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet Bag)

 

 

 

 

9.

Op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in de basisregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de basisregistratie opgenomen gegevens

Art.32, lid 1 onder a Wet Bag

B&W

idem

 

10.

Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen inclusief de verwerking daarvan

Art. 38 t/m 41 Wet Bag

B&W

idem

 

11.

Bijhouden van de basisregistratie op basis van brondocumenten

Art. 10, 11 en 13 Wet Bag

B&W

idem

 

12.

Zorgdragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de basisregistratie in overeenstemming met de systeembeschrijving

Art. 14 en 17 Wet Bag

B&W

idem

 

13.

Langs elektronische weg verstrekken of wijzigingen van gegevens aan de Dienst voor het kadaster en de openbare registers

Art. 31 Wet Bag

B&W

medewerkers Team informatisering belast met Geo informatie-beheer*

 

14.

Jaarlijks controleren van de inrichting en de werking van de basisregistratie alsmede de verwerking van gegevens in de basisregistratie en het zenden van een afschrift van de controleresultaten aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

 

B&W

idem

 

 

Wet basisregistraties ondergrond (Wet BRO)

 

 

 

 

15.

Aanleveren van een brondocument met betrekking tot de ondergrond van Nederland of het continentaal plat aan de minister

Art. 9 lid 1 en 3 Wet BRO

B&W

idem

 

16.

Opnieuw aanleveren van een brondocument aan de minister als een brondocument is teruggezonden

Art. 12 lid 1 Wet BRO

B&W

idem

 

17.

Gebruiken van een authentiek gegeven die in de registratie ondergrond is opgenomen

Art. 27 lid 1 Wet BRO

B&W

idem

 

18.

Gebruiken van een andere gegeven dan een authentiek gegeven

Art. 27 lid 2 Wet BRO

B&W

idem

 

19.

Onder opgave van redenen melden aan de minister van gerede twijfel over de juistheid van een in de registratie ondergrond opgenomen authentiek gegeven over een verkenning, gebruiksrecht of constructie of het ontbreken van een dergelijk gegeven in de registratie ondergrond

Art. 30 lid 1 BRO

B&W

idem

 

20.

Onder opgave van redenen melden aan de minister van gerede twijfel over de schematische weergave van de ondergrond op een bepaalde plaats binnen en in de registratie ondergrond opgenomen authentiek model of over een authentiek gegeven over dat model

Art. 30 lid 2 Wet BRO

B&W

idem

 

21.

De minister verzoeken om het authentiek model tussentijds te actualiseren

Art. 30 lid 2 Wet BRO

B&W

medewerkers Team informatisering belast met Geo informatie-beheer*

 

22.

Onderzoeken van het authentieke gegeven en het verstrekken van de resultaten van het nader onderzoek aan de minister, voor zover dat ingevolge artikel 33, tweede lid noodzakelijk is

Art. 33 lid 3 Wet BRO

B&W

idem

 

23.

Het aan de minister ter inschrijving aanbieden van een aangewezen brondocument, dat dateert van voor het tijdstip van de hoofdstukken 2 en 3 en de grondslag vormt voor een op dat tijdstip actueel gegeven over verkenning, gebruiksrecht of constructie dat voor dat tijdstip niet was opgenomen in de informatiesystemen

Art. 40 lid 1 Wet BRO

B&W

idem

 

24.

Het aanleveren van een brondocument met betrekking tot de ondergrond van Nederland of het continentaal plat aan Onze Minister

Art. 9 Wet BRO

B&W

idem

 

25.

Het opnieuw aanleveren van een brondocument aan Onze Minister als op grond van artikel 12, eerste lid van de Wet basisregistratie ondergrond een brondocument is teruggezonden

Art. 12 lid 2 Wet BRO

B&W

idem

 

26.

• Het onder opgaaf van redenen melden aan Onze Minister van gerede twijfel over de juistheid van een in de registratie ondergrond opgenomen authentiek gegeven over een verkenning, gebruiksrecht of constructie of het ontbreken van een dergelijk gegeven in de registratie ondergrond;

• Het onder opgaaf van redenen melden aan Onze Minister van gerede twijfel over de schematische weergave van de ondergrond op een bepaalde plaats binnen een in de registratie ondergrond opgenomen authentiek model of over een authentiek gegeven over dat model;

• Het aan Onze Minister doen van het verzoek om het authentiek model tussentijds te actualiseren.

Art. 30 Wet BRO

B&W

medewerkers Team informatisering belast met Geo informatie-beheer*

 

27.

Het, voor zover dat ingevolge artikel 33, tweede lid noodzakelijk is, onderzoeken van het authentieke gegeven en het verstrekken van de resultaten van het nader onderzoek, aan Onze Minister

Art. 33 lid 3 Wet BRO

B&W

idem

 

28.

Het aan Onze Minister ter inschrijving aanbieden van een krachtens artikel 9, eerste lid, aangewezen brondocument dat dateert van vóór het tijdstip van inwerkingtreding van de hoofdstukken 2 en 3 en de grondslag vormt voor een op dat tijdstip actueel gegeven over een verkenning, gebruiksrecht of constructie dat vóór dat tijdstip niet was opgenomen in de informatiesystemen

Art. 40 lid 1 Wet BRO

B&W

idem

 

 

Besluit vervanging archiefbescheiden gemeente Bloemendaal

 

 

 

 

29.

Vernietigen en vervangen archiefbescheiden drie maanden na digitalisering

Art. 1 en 2

 

medewerker team automatisering

 

Bijlage 7 Team Communicatie

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechts-grond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Reglement op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau

 

 

 

 

1

Toezenden van het voorstel met het advies van de burgemeester aan de commissaris van de Koning

Art. 9 lid 2

burge-meester

medewerker

 

 

Bijlage 8 Chief Information Security Officer (CISO), Functionaris Gegevensbescherming (FG) en privacybeheerder

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechts-grond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Algemene wet bestuursrecht (Awb)

 

 

 

 

1.

Uitstellen beslissing op bezwaar

Art. 7:10, lid 4 Awb

B&W / burge-meester

gemeente-secretaris,

CISO en FG

beperkt tot het vakgebied (CISO en FG)

 

Wet openbaarheid van bestuur (Wob)

 

 

 

 

2.

Het besluiten op een verzoek om informatie, inclusief verdagen van het besluit met maximaal 4 weken

Art. 6 Wob

B&W / burge-meester

gemeente-secretaris,

CISO en FG

idem

 

Wet hergebruik overheidsinformatie (Who)

 

 

 

 

3.

Positief besluiten op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who

Art. 3 en 4 Who

B&W

gemeente-secretaris,

CISO en FG

idem

 

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

 

 

 

beperkt tot het vakgebied (CISO, FG en privacybeheerder) en gemeentebrede verzoeken

4.

Toekennen van een verzoek om inzage van persoonsgegevens

Art. 15 AVG

B&W / burge-meester

gemeente-secretaris,

CISO, FG en privacybeheerder

 

5.

Weigeren van een verzoek om inzage van persoonsgegevens

Art. 15 AVG

B&W / burge-meester

gemeente-secretaris,

CISO, FG en privacybeheerder

 

6.

Toekennen van een verzoek om persoonsgegevens te rectificeren, te verwijderen of de verwerking van persoonsgegevens te beperken

Art. 16, 17 en 18 AVG

B&W / burge-meester

gemeente-secretaris,

CISO, FG en privacybeheerder

 

7.

Weigeren van een verzoek om persoonsgegevens te rectificeren, te verwijderen of de verwerking van persoonsgegevens te beperken

Art. 16, 17 en

18 AVG

B&W / burge-meester

gemeente-secretaris,

CISO, FG en privacybeheerder

 

8.

Toekennen van een verzoek om persoonsgegevens in overdraagbare vorm te ontvangen (dataportabiliteit)

Art. 20 AVG

B&W / burge-meester

gemeente-secretaris,

CISO, FG en privacybeheerder

 

9.

Weigeren van een verzoek om persoonsgegevens in overdraagbare vorm te ontvangen (dataportabiliteit)

Art. 20 AVG

B&W / burge-meester

gemeente-secretaris,

CISO, FG en privacybeheerder

 

10.

Toekennen van een verzoek om geen gegevens te verwerken (recht van bezwaar)

Art. 21 AVG

B&W / burge-meester

gemeente-secretaris,

CISO, FG en privacybeheerder

 

11.

Weigeren van een verzoek om geen gegevens te verwerken (recht van bezwaar)

Art. 21 AVG

B&W / burge-meester

gemeente-secretaris,

CISO, FG en privacybeheerder

 

12.

Melden van een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens

Art. 33 AVG

B&W / burge-meester

CISO, FG en privacybeheerder

 

 

Overige

 

 

 

 

13.

Handelingen ter voorbereiding bij bezwaarprocedures (zoals het opstellen van verweerschriften en pleitaantekeningen)

 

B&W / burge-meester

CISO, FG en privacybeheerder

 

14.

Vertegenwoordigen van het college of de burgemeester in bezwaarprocedures (bij de commissie voor bezwaarschriften)

 

B&W / burge-meester

CISO, FG en privacybeheerder

 

 

Bijlage 9 HRM en Facilitaire Zaken

 

Mandaten zijn onder voorwaarde van afstemming met de gemeentesecretaris en/of verantwoordelijk leidinggevende ((domein)manager) van de betrokken medewerker ten aanzien van wie het besluit wordt genomen.

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechts-grond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Cao Gemeenten

 

 

 

 

1

Aanwijzing als onbezoldigd gemeenteambtenaar in de functie van fiscalist/parkeercontroleur dan wel toezichthouder met opsporingsbevoegdheid

Art. 1.2

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

2

Intrekken aanwijzing onbezoldigd gemeenteambtenaar in de functie van fiscalist/parkeercontroleur

Art. 1.2

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

3

Aangaan, wijzigen en verlengen arbeidsovereenkomst tot en met schaal 13

Art 2.1, lid 1 en 2:10 lid 2

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken /

(domein)-manager van betrokken medewerker /

medewerker P&O (uitvoering)

 

4

Aangaan, wijzigen en verlengen van oproepovereenkomsten

Art. 2.4, lid 1

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

5

Aangaan, wijzigen en verlengen werkervaringsovereenkomst

 

Art. 2.8, lid 1

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

6

Aangaan, wijzigen en verlengen stageovereenkomst

 

Art. 2.9

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

7

Vaststellen functie (taakbeschrijving)

 

Art. 3.1, lid 1

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

8

Vaststellen van indelingen HR21

Art. 3.1, lid 2 en Functieboek HR21 Heemstede / Bloemendaal en Regeling functiebeschrijving en -waardering Bloemendaal/Heemstede)

B&W

gemeente-secretaris

 

9

Vaststellen functiewaardes

 

Art 3.1, lid 2

B&W

gemeente-secretaris

conform advies fuwa-commissie

10

Toekenning, salaris, salaristoelagen en regelingen:

● Salarisverhoging (jaarlijkse periodieke verhoging), en zo nodig verbinden van aanvullende voorwaarden)

 

Art 3.4, lid 1 en lid 3

B&W

medewerker P&O

behoudens negatief oordeel over functioneren door (domein)manager

11

Toekenning, wijziging en intrekking salaris, salaristoelagen en regelingen:

• Salarisverhoging (extra periodiek) (artikel 3.4 lid 4)

• Verlaging salarisschaal (artikel 3.5, lid 1)

• Functioneringstoelage (artikel 3.8)

• Arbeidsmarkttoelage (artikel 3.9)

• Waarnemingstoelage (artikel 3.10)

• Garantietoelage (artikel 3.15)

• Afbouwtoelage (artikel 3.16)

 

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

instemming gemeentesecretaris

12

Promotie in een hogere functieschaal

Art. 3.6

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

13

Toekenning wijziging en intrekking salaris, salaristoelagen en regelingen:

• Jubileumuitkering (artikel 3.17)

• Belonen uitstekend functioneren of bijzondere prestaties (artikel 3.18)

 

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

14

Toekenning wijziging en intrekking salaris, salaristoelagen en regelingen:

• Toelage onregelmatige dienst (artikel 3.11)

• Buitendagvenstertoelage (artikel 3.12)

• Toelage beschikbaarheidsdienst (artikel 3.13)

• Inconveniëntentoelage (artikel 3.14)

• Overwerkvergoeding (artikel 3.19)

• BHV/EHBO-vergoeding (artikel 3.20)

• Reis- en verblijfkostenvergoeding (artikel 3.21)

• Reiskostenvergoeding woon-werk (artikel 3.22)

• Tegemoetkoming kosten collectieve zorgverzekering (artikel 3.24)

• TOR (Toelage OvergangsRecht) (artikel 3.25)

 

B&W

medewerker P&O

 

15

Uitwisselen arbeidsvoorwaarden

Hfd 4 Individueel Keuzebudget

B&W

medewerker P&O

 

16

Aanpassing arbeidsduur (van 36 naar maximaal 40 uur p/w)

Art 5.1, lid 1

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

17

Aanwijzing standaardregeling of bijzondere regeling

Art. 5.2

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

(domein)manager beslist dit voor de nieuwe (of gewijzigde) functie die nog geen onderdeel uitmaakt van de regeling.

18

Toekenning/afwijzing bovenwettelijke vakantie-uren door meer werken

Art. 6.3

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

19

Toekenning bovenwettelijke vakantie-uren bij onregelmatig werken en beschikbaarheidsdienst

Art. 6.4

B&W

medewerker P&O

 

20

Verkoop van bovenwettelijke vakantie-uren (max. 72 uur per jaar)

Art. 6.5

B&W

medewerker P&O

 

21

Toekennen kortdurend zorgverlof

Art. 6.7

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker / medewerker P&O

 

22

Toekennen langdurend zorgverlof

Art. 6.8

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

23

Toekennen zwangerschaps- en bevallingsverlof

Art. 6.9

B&W

medewerker P&O

 

24

Toekennen ouderschapsverlof

Art. 6.10

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

25

Toekennen adoptie- en pleegzorgverlof

Art. 6.11

B&W

medewerker P&O

 

26

Toekennen onbetaald verlof

Art. 6.14

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

27

Toekennen politiek verlof

Art. 6.18

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

28

Doorbetaling volledig salaris en salaristoelagen bij langdurige arbeidsongeschiktheid (i.g.v. terminale ziekte)

Art. 7.1, lid 7

B&W

gemeente-secretaris

 

29

Toekenning extra uitkering bij arbeidsongeschiktheid in- en door de dienst

Art. 7.3, lid 2

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

30

Vergoeding ziektekosten bij arbeidsongeschiktheid in- en door de dienst

Art. 7.3 lid 6

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken

tot maximaal € 500

31

Opdracht tot geneeskundig onderzoek (bedrijfsarts)

Art. 7.4 lid 1

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

32

Toekenning studiefaciliteiten / cursussen / opleidingen

Art. 8.2 en 8.3 en art. 7:611a Burgerlijk Wetboek)

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker /

medewerker P&O (uitvoering)

 

33

Toekenning faciliteiten Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP)

 

Art. 8.7, lid 3

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker / medewerker P&O (uitvoering)

 

34

Toekenning, verlenging, wijziging en beëindiging ‘Van werk naar werk-traject’ bij boventalligheid

Art. 9.7, 9.8, 9.10, 9.12 en 9.13

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

35

Overlijdensuitkering

Overlijdensuitkering in- en door de dienst

 

Art. 10.20

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken / medewerker P&O

 

36

Bijzondere uitkering bij ontslag of definitieve herplaatsing

 

Art. 10.21, 10.22 en 10.23

B&W

gemeente-secretaris

 

37

Schorsing als ordemaatregel

 

Art. 11.4

B&W

gemeente-secretaris

 

38

Handelingen ter voorbereiding bij procedures geschilbeslechting (zoals opstellen processtukken en pleitaantekeningen)

 

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken / medewerker P&O

 

39

Vertegenwoordiging van de werkgever bij geschilbeslechting

Art. 11.5

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken / (domein)manager van betrokken medewerker / medewerker P&O

 

 

40

Aanwijzen van werknemers tot het verrichten van andere werkzaamheden bij buitengewone omstandigheden en aanwijzen van werknemers tot het verrichten van werk in het kader van de Wet Veiligheidsregio’s

Art. 11.6, lid 1 en lid 2

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

41

Afsluiten convenant medezeggenschap (OR)

Art. 13.1

B&W

gemeente-secretaris

 

42

Hoofdstuk 14 Kunstzinnige vorming (muziekschool)

1. Vaststellen regeling verdeling werkzaamheden (lesuren)

2. Vaststellen salaris – aangaan arbeidsovereenkomst

 

Art. 14.5, lid 1

Art. 14.6, lid 1

B&W

Ad. 1. (domein)-manager van betrokken medewerker

Ad. 2 manager HRM & Facilitaire Zaken

 

 

Burgerlijk Wetboek (BW)

 

 

 

 

43

Aanzegverplichting arbeidsovereenkomst

Art 7:668

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

44

Opzegging arbeidsovereenkomst (incl. tijdens de proeftijd)

Art. 7:669, 7:672 en 7:676

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

45

Ontslag op staande voet

Art. 7:677

B&W

gemeente-secretaris

 

46

Toekennen transitievergoeding

Art. 7:673

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

47

Aangaan, wijzigen en verlengen freelance-overeenkomst/ZZP-overeenkomst

Art. 7:400

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

48

Toewijzing en afwijzing van een verzoek om vergoeding van schade die de werknemer in de uitoefening van zijn functie leidt

Art. 7:658 lid 2

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

49

Vertegenwoordiging van de werkgever bij (ontslag)procedures

 

B&W

gemeente-secretaris / manager HRM & Facilitaire Zaken / (domein)-manager van betrokken medewerker / medewerker P&O

 

50

Handelingen ter voorbereiding bij bezwaarprocedures (zoals het opstellen van verweerschriften en pleitaantekeningen)

 

 

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken / (domein)manager van betrokken medewerker / medewerker P&O

 

51

Vertegenwoordigen van het college of de burgemeester in bezwaarprocedures (bij de commissie voor bezwaarschriften)

 

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken / (domein)-manager van betrokken medewerker / medewerker P&O

 

 

Wet arbeid en zorg

 

 

 

 

52

Toekenning calamiteitenverlof of kort verzuimverlof

 

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

 

Wet op de medische keuringen

 

 

 

 

53

Opdrachten aanstellingskeuringen

 

B&W

medewerker P&O

indien op genomen in functielijst aanstellings-keuringen

54

Vaststellen Personeelshandboek met lokale arbeidsvoorwaarden en lokale personeelsregelingen (aanvullend op Cao Gemeenten en Burgerlijk Wetboek)

 

B&W

gemeente-secretaris

zolang eventuele financiële gevolgen van wijzigingen van het personeelshandboek kunnen worden opgevangen binnen de personeels-begroting

55

Reorganisatiebesluit

 

B&W

gemeente-secretaris

zolang organisatie-wijzigingen geen gevolgen hebben voor personeels-begroting

56

Uitvoering van het Sociaal Statuut (als onderdeel van het Personeelshandboek)

 

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

57

Uitbetaling beschikbaarheidsdiensten (niet zijnde hoofdstuk 3 CAO Gemeenten)

 

B&W

medewerker P&O

 

58

Uitbetaling uren

(niet zijnde hoofdstuk 4 CAO Gemeenten: Individueel keuzebudget)

 

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

59

Toekenning (onkosten)vergoedingen:

1. psycholoog bedrijfszorgpakket (eigen risico)

2. beeldschermbril

3. vitaliteitsregeling

 

B&W

Ad. 1: manager HRM & Facilitaire Zaken

Ad. 2 en 3: medewerker P&O

 

60

Inhuren uitzendkrachten en tijdelijk personeel (w.o. detachering)

 

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

61

Uitlenen personeel aan derden (w.o. detachering)

 

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

62

Mediakeuze en plaatsing personeelsadvertenties

 

B&W

medewerker P&O

 

63

Openstelling vacatures

 

B&W

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

64

Verklaring voortzetting dienstverband

 

B&W

(domein)-manager van betrokken medewerker

 

65

Werkgeversverklaring

 

B&W

medewerker P&O

 

 

Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA)

 

 

 

 

65

Toekenning uitkering oud-wethouders

Art. 130 en 131

 

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

66

Toekenning pensioen oud-wethouders

Art. 138 en 13 t/m 14

 

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

67

Toekenning nabestaanden- en wezenpensioen oud-wethouders

(nabestaanden: artikel 140, 142 en 143 + wezen: artikel 144)

Art. 140, 142, 143 en 144

 

manager HRM & Facilitaire Zaken

 

Bijlage 10 GR IASZ (Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken)

 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Rechts-grond

Bevoegd orgaan

Mandataris

Bijzondere voorwaarden / instructies

 

Participatiewet, Bbz, Ioaw en Ioaz

 

 

 

 

1.

Alle uitvoeringsbeslissingen

 

B&W

teammanager / teamleider /

controller /

senior stafmedewerker

 

 

Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

 

 

 

 

2.

Alle uitvoeringsbeslissingen (waaronder verstrekken of afwijzen van alle aanvragen voor een individuele voorziening)

 

B&W

teammanager / teamleider /

controller /

senior stafmedewerker

 

 

Gemeentelijke minimabeleid

 

 

 

 

3.

Alle uitvoeringsbeslissingen

 

B&W

teammanager / teamleider /

controller /

senior stafmedewerker

 

 

Wet inburgering

 

 

 

 

4.

Alle uitvoeringsbeslissingen

 

B&W

teammanager / teamleider /

controller /

senior stafmedewerker

 

 

Wet Kinderopvang

 

 

 

 

5.

Alle uitvoeringsbeslissingen

 

 

teammanager / teamleider /

controller /

senior stafmedewerker

 

 

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

 

 

 

 

6.

Het beschikken inzake schuldhulpverlening

Art. 4a

B&W

teammanager

 

 

Gehandicaptenparkeerkaart

 

 

 

 

7.

Verlenen en weigeren van een verzoek om (verlenging van) een gehandicaptenparkeerkaart

Art. 49 BABW + art. 3 Regeling gehandicaptenparkeerkaart

B&W

teammanager / teamleider /

controller /

senior stafmedewerker

 

 

Gehandicaptenparkeerplaats

 

 

 

 

8.

Weigeren van een verzoek om (verlenging van) een gehandicaptenparkeerplaats op medische gronden

Art. 18 WvW + art 12 BABW + Beleidsregels*

 

B&W

teammanager / teamleider /

controller /

senior stafmedewerker

De uitoefening van dit mandaat beperkt zich tot het afwijzen op medische gronden. De Bevoegdheid tot afwijzen op verkeerstechnische gronden is gemandateerd aan domeinmanager Beleid

 

*Beleidsregels gehandicaptenparkeer-plaatsen (2004) +

Beleidsregels voor het toekennen van individuele gehandicaptenparkeer-plaatsen aan niet-bewoners Bloemendaal 2007

 

Bezwaar en beroep

 

 

 

 

9.

Uitstellen beslissing op bezwaar

Art. 7:10, lid 4 Awb

B&W / burgemeester

teammanager

 

10.

Handelingen ter voorbereiding bij bezwaarprocedures (zoals het opstellen van verweerschriften en pleitaantekeningen)

 

B&W /

burgemeester

teammanager / teamleider /

controller /

senior stafmedewerker/

(senior)indicatieadviseur

 

11.

Vertegenwoordigen van het college of de burgemeester in bezwaarprocedures (bij de commissie voor bezwaarschriften)

 

B&W / burgemeester

teammanager /

teamleider /

controller /

senior stafmedewerker/

(senior)indicatieadviseur

 

 

Wet openbaarheid van bestuur (Wob)

 

 

 

 

12.

Besluiten tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob

Art. 6 Wob

B&W / burgemeester

teammanager

 

13.

Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob

Art. 6 Wob

B&W / burgemeester

teammanager

 

 

Wet hergebruik overheidsinformatie (Who)

 

 

 

 

14.

Positief besluiten op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who

Art. 3 en 4 Who

B&W

teammanager

 

 

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

 

 

 

 

15.

Toekennen van een verzoek om inzage van persoonsgegevens

Art. 15 AVG

B&W / burgemeester

teammanager

 

16.

Weigeren van een verzoek om inzage van persoonsgegevens

Art. 15 AVG

B&W / burgemeester

teammanager

 

17.

Toekennen van een verzoek om persoonsgegevens te rectificeren, te verwijderen of de verwerking van persoonsgegevens te beperken

Art. 16, 17 en 18 AVG

B&W / burgemeester

teammanager

 

18.

Weigeren van een verzoek om persoonsgegevens te rectificeren, te verwijderen of de verwerking van persoonsgegevens te beperken

Art, 16, 17 en 18 AVG

B&W / burgemeester

teammanager

 

19.

Vaststellen van een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (DPIA)

Art. 35 AVG

B&W / burgemeester

domeinmanager

het advies van de functionaris gegevensbescherming moet volledig zijn overgenomen