Organisatie | Medemblik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de burgemeester van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent coffeeshops (Gemeente Medemblik, Coffeeshopbeleid 2012) |
Citeertitel | Gemeente Medemblik, Coffeeshopbeleid 2012 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-08-2012 | nieuwe regeling | 15-08-2012 De Medemblikker, 23 augustus 2012 |
3.2 Reikwijdte weigeringsgronden
Deze notitie gaat in op het beleid zoals wordt gevoerd door het Openbaar Ministerie (OM) en de politie en geeft weer welk beleid ten aanzien van vestiging van coffeeshops in de gemeente Medemblik wordt gevoerd.
In deze nota wordt de koers van het huidige coffeeshopbeleid in de gemeente Medemblik niet gewijzigd. Het exploiteren van een coffeeshop is en blijft niet mogelijk. Tot op heden is dit voor de nieuwe gemeente Medemblik nog niet in beleid vastgelegd. Met dit nulbeleid is het voor de gemeente makkelijker te handhaven op de vestiging van coffeeshops. Het voornaamste doel van de gemeente voor het vaststellen van een nulbeleid is de bescherming van de openbare orde en veiligheid, de leefbaarheid en de gezondheid. Het nulbeleid past in het karakter en beleid van de gemeente Medemblik.
Deze nota gaat niet in op de teelt van hennep.
Het is in Nederland feitelijk niet toegestaan om softdrugs te produceren of te verhandelen. De wet verbiedt dit nog steeds. Er bestaan landelijke richtlijnen (uitgevaardigd door het college van Porcureurs-Generaal) over de wijze waarop de wet dient te worden nageleefd; het gedoogbeleid.
Het huidige kabinet wil een strenger gedoogbeleid. Coffeeshops zien zich geconfronteerd met aanvullende criteria als het besloten club criterium, het ingezetenen criterium en de verscherping van de afstand criterium.
In de bief van 26 oktober 2011 hebben de ministers van Veiligheid en Justitie en Volksgezondheid, Welzijn en Sport opgenomen dat:
Met het oog op de aanscherping van het coffeeshopbeleid heeft de minister van Veiligheid en Justitie aangegeven de lokale, regionale en landelijke (neven) effecten van het nieuwe coffeeshopbeleid scherp te zullen volgen.
Het overgrote deel van de gemeenten in Nederland voert een nulbeleid inzake coffeeshops. Het Nederlandse drugsbeleid steunt op drie pijlers’te weten:
Het drugsbeleid in Nederland richt zich op het voorkomen en beperken van de risico’s van druggebruik voor de gebruiker, zijn directe omgeving en voor de samenleving. Daarnaast wordt er een onderscheid gemaakt tussen softdrugs en harddrugs.
Harddrugs: (lijst I: o.a. heroïne, cocaïne, LSD en amfetamine). Voor harddrugs worden landelijke door middel van een krachtige strafrechtelijke aanpak van de handel de drempels voor het gebruik zo hoog mogelijk gehouden.
Softdrugs: (lijst II: o.a. wiet, hasj, marihuana). Toezicht en handhaving van de Opiumwet is primair een taak van de politie en justitie. Getracht wordt het aantal coffeeshops beperkt te houden. De verkoop van softdrugs uit winkels, afhaalcentra, via koeriersdiensten enz. zijn niet toegestaan.
Ten aanzien van softdrugs wordt een landelijk gedoogbeleid gevoerd. Coffeeshops zijn weliswaar illegaal, maar worden “oogluikend” toegestaan. Dit gedogen wordt mogelijk gemaakt door het vaststellen van criteria.
Strafrechtelijke/justitieel gedoogbeleid in relatie tot het nulbeleid:
Als een coffeeshop zich houdt aan de AHJOG-BIA criteria, dan wordt de verkoop van softdrugs gedoogd en zal er niet strafrechtelijk worden opgetreden. Het nulbeleid heeft tot gevolg dat er onder geen omstandigheden een coffeeshop zich binnen de gemeente mag vestigen ook al zou deze zich houden aan de AHOJG-BIA criteria. Het gedoogbeleid is dus niet van toepassing. Er mag dus worden opgetreden.
In de regio Noord Holland Noord, waar de gemeente Medemblik onder valt, zijn 12 coffeeshops gevestigd. Kijkend naar het aantal gebruikers 1 in de regio, heeft de regio meer dan voldoende coffeeshops.
Regionaal zijn er richtlijnen opgesteld inzake coffeeshops. Deze worden, gezien de aanvullende criteria, herzien. Voor de gemeente Medemblik is deze herziening geen argument om het coffeeshopbeleid aan te passen.
De gemeente Medemblik valt onder de regio West Friesland. In deze regio hebben de gemeenten Enkhuizen en Hoorn een coffeeshop. Vooralsnog hebben beide gemeenten aangegeven geen overlast te ervaren van bezoekers van buiten hun gemeente.
Deze uitspraak heeft de gemeente Medemblik er in gesterkt om een nulbeleid vast te stellen.
Sinds de invoering van artikel 13b Opiumwet (april 1999) moet het lokale coffeeshopbeleid (mede) worden gebaseerd op dit artikel. Op grond van de artikelen 2 en 3 van de Opiumwet is het bereiden, bewerken, verkopen en aanwezig hebben van zowel harddrugs als softdrugs verboden. Op grond van het zogenaamde opportuniteitsbeginsel kan het:
Openbaar Ministerie een gedoogbeleid voeren; dit is aldus verwoord dat aan de opsporing van de verkoop van softdrugs een lage prioriteit wordt toegekend 2
In artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht is opgenomen dat beleidsregels worden vastgesteld door het bevoegde bestuursorgaan zelf. Dit neemt niet weg dat de burgemeester de gemeenteraad op basis van artikel 180 van de Gemeentewet wel verantwoording verschuldigd is ten aanzien van het gevoerde beleid.
3.2 Reikwijdte weigeringsgronden:
4. Beleid gemeente Medemblik (nuloptie)
De volgende overwegingen liggen ten grondslag aan het nulbeleid.
Tegengaan van de risico’s bij gebruik van alcohol en drugs:
Jongeren zijn een kwetsbare groep waarvan de gevolgen van alcohol- en drugsgebruik verstrekkende gevolgen kunnen hebben op zowel de (geestelijke) gezondheid als op het sociale leven. De gemeente participeert al sinds de oprichting in het project WestFrisland. Een project dat door zijn succes wordt uitgerold over de regio Noord-Holland Noord. Dit project is gestart met het aanscherpen van regels van de regels om drankmisbruik bij jongeren tegen te gaan. Als snel werd duidelijk dat ook drugsgebruik hier onderdeel van moest gaan uitmaken. De gemeente investeert om middelengebruik bij jongeren te verminderen en bewustwording over de schade die middelen met zich meebrengen te vergroten. Een coffeeshop past hier niet binnen;
Bestrijden van handel in en teelt van (soft)drugs:
Het verbod past binnen de doelstelling van de gemeente om handel in en teelt van drugs te bestrijden. De gemeente heeft zich aangesloten bij het regionale hennepconvenant en werkt nauw samen met de politie als er sprake is van een (bestuurlijke) ontruiming. Het is niet verenigbaar om aan de ene kant de teelt stevig aan te pakken en aan de andere kant de verkoop (waar teelt toch essentieel voor is) te gedogen;
Net als op landelijk en provinciaal niveau is het noodzakelijk om op lokaal niveau maatregelen te treffen om overlast en criminaliteitsrisico's rondom coffeeshops beter in de hand te houden. Net als op landelijk niveau en provinciaal niveau is het noodzakelijk om op lokaal niveau maatregelen te treffen om overlast en criminaliteitsrisico’s rondom coffeeshops beter in de hand te houden. Deze maatregelen, veelal in de vorm van inzet Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA), zijn intensief en erg kostbaar. Gezien het huidige (crisis) klimaat is het voor de gemeente niet haalbaar om de criminaliteitsrisico’s tot een minimum te beperken;
Er kan een aantrekkende werking ontstaan vanuit de regio. Ook de aanzuigende werking die een coffeeshop heeft zal het sociale leefklimaat negatief beïnvloeden. De gemeente Medemblik bestaat uit 17 (plattelands) kernen met slechts in één kern (Medemblik) een uitgaansgebied. De kern Medemblik is dan de plek voor een coffeeshop. De kern Medemblik heeft ook een toeristische uitstraling en krijgt daardoor al extra druk op het uitgaansgebied. Een coffeeshop is hier niet gewenst omdat de druk op de kern Medemblik dan te hoog wordt.
Zoals in hoofdstuk 4 is omschreven is de vestiging van een coffeeshop binnen de gemeentegrenzen niet wenselijk. Het is in strijd met de lijn die de gemeente heeft uitgezet om juist middelengebruik tegen te gaan. Daarnaast is het aantal coffeeshops in de regio Noord-Holland Noord meer dan voldoende om aan het criterium besloten club te kunnen voldoen.
De beleidsregel dient, gelet op het bepaalde in afdeling 3.6 van de Algemene wet bestuursrecht, bekend gemaakt te worden. Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag volgend op die van bekendmaking en ligt dan gedurende zes weken ter inzage.
Tegen de vaststelling van deze beleidsregel staan geen rechtsmiddelen open.
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als Gemeente Medemblik, Coffeeshopbeleid 2012.
Volgens de Aanwijzing Opiumwet van het College van Procureurs-generaal d.d. 2 november 2000 ligt de grondslag van het gedoogbeleid in een afweging van belangen waarbij het belang van handhaving moet wijken voor een hoger algemeen belang, namelijk het belang van de volksgezondheid (scheiding der markten) en de openbare orde.