Organisatie | Lopik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lopik houdende regels omtrent de tijdelijke ondersteuning voor noodzakelijke kosten (Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten WIL - Lopik) |
Citeertitel | Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten WIL - Lopik |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 1 augustus 2021.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-04-2021 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 30-03-2021 |
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
woning: een zelfstandige woning voorzien van een eigen toegang, alsmede een woonwagen op een erkende standplaats of een woonschip, waarbij geen wezenlijke woonfuncties zoals woon- en slaapruimte, was- en kookgelegenheid en toilet met andere woningen worden gedeeld, welke door de aanvrager als hoofdverblijf wordt gebruikt;
Artikel 4 Noodzakelijke kosten
De tegemoetkoming TONK kan betrekking hebben op de volgende voor de aanvrager noodzakelijke algemene kosten van bestaan:
Artikel 7 Terugwerkende kracht
Een aanvraag voor een tegemoetkoming TONK kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd vanaf 1 januari 2021. De tegemoetkoming gaat in vanaf de eerste dag van de peilmaand.
De tegemoetkoming wordt verstrekt voor ten hoogste de periode van 1 januari tot en met 30 juni 2021.
Artikel 11 Toekenning en hoogte tegemoetkoming
Als de aanvrager gelet op alle omstandigheden - waaronder in ieder geval een terugval in inkomen als gevolg van de coronacrisis - bij onverkorte toepassing van de bepalingen in deze beleidsregels niet in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK en de situatie daartoe noodzaakt, kan het college besluiten dat aanvrager desondanks een tegemoetkoming TONK krijgt toegekend.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lopik van 30 maart 2021,
De secretaris,
Mr. E.T. Halman, MBA
de burgemeester,
Dr. L.J. de Graaf
De woonquote betreft de vaste woonkosten als percentage van het netto inkomen in de peilmaand. Dat wil zeggen de verhouding tussen enerzijds de toepasselijke woonkosten en anderzijds het netto-inkomen, uitgedrukt in een percentage.
Voor twee type huishoudens is een grenswaarde per inkomensgroep bepaald. Bij een woonquote op of hoger dan de lagere grenswaarde in onderstaande tabel kan recht bestaan op TONK Laag. Bij een woonquote op of hoger dan de hogere grenswaarde in onderstaande tabel kan recht bestaan op TONK Hoog.
Toelichting bij Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten WIL
Vanuit de wens om huishoudens te ondersteunen waarvoor de bestaande steunmaatregelen geen of onvoldoende ondersteuning bieden, heeft het kabinet de Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) geïntroduceerd. Deze tegemoetkoming is voor huishoudens die te maken hebben met een inkomensterugval en daardoor de noodzakelijke kosten niet meer kunnen betalen uit het inkomen. Het gaat hierbij om een vergoeding voor daadwerkelijke noodzakelijke kosten, niet om een inkomensondersteunende regeling. De TONK is bedoeld voor woonkosten en geldt voor de periode januari tot en met juni 2021.
De tegemoetkoming TONK is een vorm van bijzondere bijstand in het kader van de Participatiewet. Vanwege de zeer bijzondere situatie waarin grote delen van het economische leven stilliggen door de coronamaatregelen, is er aanleiding om tijdelijk af te wijken van regels die normaal gesproken worden gehanteerd bij de bijzondere bijstand. Gemeenten kunnen hiervoor in deze periode de regels van de bijzondere bijstand op onderdelen tijdelijk aanpassen. Met deze beleidsregel TONK geven de colleges hieraan invulling voor de gemeente Lopik.
De uitvoering van de Participatiewet (en daarmee ook de TONK) is door het college overgedragen aan het openbaar lichaam Werk en Inkomen Lekstroom.
In de beleidsregels wordt desondanks steeds de term college gebruikt en niet de term dagelijks bestuur. Het gebruik van deze terminologie is bewust en volgt uit de systematiek van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Uit de systematiek van deze wet volgt dat bij overdracht het bestuursorgaan waaraan de bevoegdheid is overgedragen automatisch bevoegd is. In casu op grond van artikel 33b van de Wet gemeenschappelijke regelingen in combinatie met artikel 5, lid 1 van de GR WIL. Een overdracht kan in theorie altijd weer gewijzigd of ongedaan worden gemaakt. In dat laatste geval is het college automatisch weer bevoegd en hoeven de beleidsregels niet aangepast te worden.
De inkomensterugval wordt bekeken per huishouden, dus niet per persoon. Bij een terugval van minimaal 30% van het gezamenlijke inkomen is er mogelijk recht op TONK.
De peilmaand is de maand waarin voor het eerst een inkomensterugval van minimaal 30% bestaat ten opzicht van het netto inkomen van januari 2020. De peilmaand valt binnen de periode vanaf 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. De hoogte van de tegemoetkoming is onder andere afhankelijk van deze peilmaand.
Het begrip woning dat voor de TONK wordt gehanteerd wijkt af van het begrip dat de Participatiewet hanteert. Voor de TONK gaat het enkel om zelfstandige woonruimte, dus bijvoorbeeld geen kamerhuur of inwoning.
Het moet bij de TONK dus gaan om huishoudens met een zelfstandige woning (huur in de vrije sector of in eigendom); dit kan ook een woonschip zijn of woonwagen. Dat het moet gaan om een zelfstandige woonruimte is ook de hoofdregel bij de huurtoeslag. Het ligt niet voor de hand dat de overheid een tegemoetkoming biedt voor het betalen van hoge kosten van onzelfstandige woonruimte. Wanneer iemand een onzelfstandige woonruimte huurt en de kosten daarvan als gevolg van een inkomensterugval in de coronacrisis niet meer kan betalen, is wellicht een beroep mogelijk op coulance van de verhuurder of hoofdbewoner.
Om in aanmerking te komen voor TONK moet de inkomensterugval het gevolg zijn van de coronacrisis. Bij een inkomensterugval door bijvoorbeeld met pensioen gaan of verwijtbaar ontslag is er geen recht op TONK.
Om in aanmerking te komen voor TONK moet de inkomensterugval met het werk te maken hebben. Dan gaat het bijvoorbeeld om werknemers die hun werk hebben verloren, minder uren werken of die een lager uurtarief betaald krijgen. Huishoudens met minder inkomen door bijvoorbeeld een echtscheiding komen niet in aanmerking voor TONK.
Artikel 3 Voorwaarden tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten
Aanvragers kunnen een tegemoetkoming aanvragen voor de periode 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. Binnen deze periode moet er sprake zijn van een inkomensterugval van minimaal 30% ten opzichte van januari 2020. Voor een deel van de doelgroep zal zo een inkomensdaling in 2020 al zijn ontstaan. Zij kunnen, met terugwerkende kracht, een tegemoetkoming aanvragen per 1 januari 2021.
Hoewel de tegemoetkoming geldt tot 1 juli, kan er in juli 2021 nog wel een aanvraag ingediend worden met terugwerkende kracht, bijvoorbeeld als de inkomensdaling in juni 2021 heeft plaatsgevonden.
Artikel 4 Noodzakelijke kosten
Bij de woonkosten wordt uitgegaan van de kale huur en de servicekosten zoals dit ook gehanteerd wordt bij de huurtoeslag.
Er wordt rekening gehouden met de aanslag gemeentelijke belastingen voor wat betreft het huurdersgedeelte, zoals afvalstoffenheffing, onroerende zaakbelasting niet-woning en rioolheffing, tenzij recht op kwijtschelding bestaat.
De ontvangen huurtoeslag wordt op dit bedrag in mindering gebracht.
Bij de woonkosten wordt uitgegaan van de hypotheekrente. De hypotheekaflossing wordt niet meegenomen in de berekening, aangezien het hier om afbetaling van schulden gaat.
Er wordt rekening gehouden met de aanslag gemeentelijke belastingen voor wat betreft het eigendomsdeel, tenzij recht op kwijtschelding bestaat.
De hypotheekrenteaftrek wordt op dit bedrag in mindering gebracht.
Overige gemeentelijke belastingen zoals hondenbelasting en toeristenbelasting zijn uitgesloten van de regeling TONK.
Voor de tegemoetkoming TONK geldt een beperkte aanvraagperiode (tot en met 31 juli 2021). Hiervoor wordt een elektronisch aanvraagformulier beschikbaar gesteld op www.wil-lekstroom.nl waarvoor aanvragers kunnen inloggen met hun DigiD. Dit wordt ook gedaan zodat de toekenning, het bepalen van de hoogte van de tegemoetkoming en de uitbetaling zo veel mogelijk automatisch kunnen plaatsvinden. Daarbij wordt zo veel mogelijk afgegaan op de inlichtingen en verklaringen die de aanvrager verstrekt.
Artikel 6 Inlichtingenplicht en controle
We gaan uit van het vertrouwensprincipe en baseren de toekenning zoveel mogelijk op grond van verklaringen. We behouden ons het recht voor om steekproefsgewijs controle te doen door bijvoorbeeld de ingeleverde bewijsstukken te controleren, nadere bewijsstukken op te vragen of het Inlichtingenbureau (SUWI-net) te raadplegen.
Indien achteraf blijft dat er geen recht was op de tegemoetkoming TONK, moet het uitgekeerde bedrag terugbetaald worden.
Artikel 7 Terugwerkende kracht
Aanvragers kunnen een tegemoetkoming aanvragen voor de periode 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021.
Hoewel de tegemoetkoming geldt tot en met 30 juni 2021, kan er in juli 2021 (tot 1 augustus 2021) nog wel aanvraag ingediend worden met terugwerkende kracht, bijvoorbeeld als de inkomensdaling in juni 2021 heeft plaatsgevonden.
Bij de TONK wordt bij de bepaling van het recht het inkomen voor de coronacrisis vergeleken met het huidige inkomen. Daarbij wordt gekeken naar het inkomen zoals vastgelegd in de artikelen 31, 32 en 33 van de Participatiewet.
De inkomsten van overige medebewoners (naast de partner) worden niet meegeteld. De kostendelersnorm is ook niet van toepassing.
Het inkomen uit onderneming bepalen we op dezelfde wijze als waarop dat bij de Tozo gebeurt. Daar hebben we ervaring mee opgedaan en geconstateerd dat dat uitvoerbaar is. Voor ondernemers die te maken hebben met zowel TONK als Tozo is het prettig dat in de beide regelingen dezelfde wijze gehanteerd wordt.
Tevens kunnen we daarmee de gegevensuitvraag voor aanvragers die op moment van aanvraag TONK reeds Tozo ontvangen verminderen. Gegevens die we al kennen hoeven ze niet nog een keer op te geven. Dat geldt ook voor bijstandsgerechtigden en huishoudens die recentelijk bijzondere bijstand hebben ontvangen.
Voor de tegemoetkoming TONK is, net als bij de Tozo, het niveau van de netto inkomsten van ondernemers van belang. Bij bruto inkomsten vindt een correctie plaats voor de verwachte belastingen en premies die daarover verschuldigd zijn. Hiervoor wordt conform het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen een percentage van 17% gehanteerd. Bij huurinkomsten vindt eenzelfde correctie plaats, in verband met te betalen belasting en gemaakte kosten.
Er wordt een vermogensgrens gehanteerd van € 100.000,-. Het gaat hier om direct beschikbare geldmiddelen in het privévermogen. Het vermogen dat vast ligt (bijvoorbeeld onroerend goed, pensioen en auto zijn) is uitgezonderd.
Gedachten hierachter is om aanvragers die het goed hebben gedaan voor de Coronacrisis niet af te straffen voor successen die zijn eerder behaald hebben en hebben omgezet in (on)roerende zaken.
Artikel 11 Toekenning en hoogte tegemoetkoming
In samenspraak met het NIBUD is een tabel ontwikkeld, waarin wordt vastgesteld wanneer de woonkosten niet meer zijn op te brengen door de inwoner. In deze tabel wordt onderscheid gemaakt naar gezinssamenstelling (eenpersoons- of meerpersoonshuishoudens) en naar hoogte van het actuele inkomen. Wanneer de woonkosten de norm overschrijden bestaat er recht op een TONK-uitkering.
In de woonkostentabel onderscheiden we een lage norm en een hoge norm. Voor een gezin dat bijvoorbeeld 35% of meer van hun gezamenlijke inkomen van
€ 2.000 kwijt is aan woonkosten geldt de lage norm. Dit gezin kan aanspraak maken op een TONK-uitkering van € 750,- (peilmaand januari 2021). Indien dit gezin echter meer dan 45% van het inkomen spendeert aan woonkosten bestaat er recht op een TONK-uitkering van € 1.350,- (peilmaand januari 2021). Voor de exacte normen zie Bijlage 1.
Artikel 12 Voorliggende voorzieningen
TONK betreft een vorm van bijzondere bijstand. Dat betekent dat er alleen sprake kan zijn van recht als andere regelingen, die hetzelfde beogen, geen toegang bieden. Voorliggend op de TONK zijn bijvoorbeeld:
woonkostentoeslag (WKT) is een bijdrage in de woonkosten als het inkomen plotseling is gedaald waardoor er problemen ontstaan bij het voldoen van de woonkosten. WKT is een vorm van bijzondere bijstand, waarbij de reguliere inkomens- en vermogensnormen worden gehanteerd en wordt gefinancierd vanuit de bijzondere bijstand. De duur van de WKT is maximaal 12 maanden. Bij de WKT is sprake van een bijdrage op maat voor huishoudens met een laag inkomen en beperkt vermogen;
huurders die een te hoge huur betalen voor hun inkomen krijgen in 2021 mogelijk een eenmalige huurverlaging via de woningcorporatie. Deze regeling geldt alleen voor huishoudens die een (zelfstandige) sociale woning van een woningcorporatie huren. Tevens moet worden voldaan aan bepaalde huur- en inkomensgrenzen.
De Participatiewet kent bredere werking qua voorliggende voorzieningen. Voor de TONK zien alleen voorzieningen waaruit de woonkosten kunnen worden voldaan als voorliggend. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat we kijken naar een eventuele bij de hypotheekverstrekker verkregen pauze van de hypotheeklasten. De woonkosten zijn dan opgeschort of gedaald. Alleen de daadwerkelijk betaalde woonkosten in de peilmaand tellen mee voor de berekening van de woonquote.
Banken zijn door het Rijk opgeroepen om te kijken naar hypotheekpauzes voor huishoudens die minder inkomen hebben door de coronacrisis. We vragen voor het recht op TONK, omwille van de snelheid van de toekenning, niet aan aanvragers om eerst te onderzoeken of ze een hypotheekpauze kunnen krijgen.
Het kan voorkomen, dat de gevolgen van de Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten WIL vanwege bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. In dat geval kan gemeente op basis van artikel 4:84 Algemene wet bestuursrecht toch een tegemoetkoming TONK toekennen, ook al bestaat er op basis van het gemeentelijk beleid geen recht. Voor de duidelijkheid voor de aanvrager is een hardheidsclausule opgenomen in de Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten WIL.