Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rijswijk

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk houdende regels omtrent het realiseren van maatschappelijke waarde en/of sociale impact

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRijswijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk houdende regels omtrent het realiseren van maatschappelijke waarde en/of sociale impact
CiteertitelBeleidsregels SROI 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-04-2021nieuwe regeling

23-03-2021

gmb-2021-116295

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk houdende regels omtrent het realiseren van maatschappelijke waarde en/of sociale impact

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk,

 

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht:

gelet op het Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2018

 

BESLUIT

 

vast te stellen de Beleidsregels SROI 2021.

 

Beleidsregels SROI 2021

 

INLEIDING

 

Maatschappelijke waarde is een belangrijk thema bij aanbestedingen. In de aanbestedingswet is als uitgangspunt opgenomen dat de aanbesteder ‘zorg draagt voor het leveren van zo veel mogelijk maatschappelijke waarde voor de publieke middelen’.

Social Return On Investment (SROI) is één van de manieren is om zoveel mogelijk maatschappelijke waarde en/of sociale impact te realiseren.

 

Wat is SROI?

 

SROI is het stellen van maatschappelijke en/of sociale contractvoorwaarden bij inkoop en aanbestedingen. SROI betekent letterlijk ‘iets teruggeven aan de samenleving’. In de praktijk betekent dit dat de opdrachtgever (meestal de gemeente) een contracteis over de SROI opneemt in de opdracht. Dit houdt in dat dat de opdrachtnemers (aannemers/leveranciers) een bepaald percentage van de opdrachtwaarde investeren in het leveren van een bijdrage aan de werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of andere activiteiten met een maatschappelijke impact. De meerwaarde van SROI voor opdrachtnemers zit in de mogelijkheid om invulling te geven aan de behoefte aan flexibele en structurele inzet van personeel, behouden van vakmanschap en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).

 

Regionale samenwerking

 

Voor opdrachtnemers kan het ingewikkeld of verwarrend zijn met verschillende regelgeving te moeten werken. Om deze reden hebben de elf gemeenten in Haaglanden en Zuid Holland-Centraal een gezamenlijke methode ontwikkeld inzake SROI. De gemeenten gaan ervan uit dat een regionaal beleid de relatie met de opdrachtnemers versterkt en de aanpak in de praktijk de onderlinge samenwerking vereenvoudigd. De gezamenlijke methode is tot uiting gekomen in de bouwblokken-methode genoemd in artikel 4 van deze beleidsregels.

 

Beleidsregels SROI 2021

Artikel 1. Doelstelling SROI

De doelstellingen van SROI zijn;

 

  • Positief bijdragen aan de arbeidsmarkt

  • Vergroten van arbeidsparticipatie

  • Verbinden onderwijs en arbeidsmarkt

  • Stimuleren sociaal ondernemerschap

  • Bijdragen aan andere maatschappelijke opgaven van de gemeente

Via SROI kunnen overheidsorganisaties kandidaten met onder andere een uitkering, (langdurig) werklozen, schoolverlaters of mensen die vallen onder de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) begeleiden naar een baan, een werkervaringsplek of een leerwerkplek bij het bedrijf of instelling waarmee we zaken doen of een subsidierelatie hebben. Opdrachtnemers worden gevraagd een gedeelte van de opdrachtsom, in veel gevallen 5%, te benutten om werkgelegenheid of ontwikkeltrajecten te creëren voor de hiervoor genoemde doelgroepen.

Artikel 2. Doelstelling SROI

De doelgroep voor SROI is:

 

  • 1.

    Opdrachtgevers met een opdracht hoger dan het drempelbedrag uit artikel 4 (SROI-eis) of opdrachtgevers met de wens om zonder wettelijke verplichting invulling te geven aan SROI (SROI-wens);

  • 2.

    Kandidaten:

    • a.

      inwoners van Rijswijk met een uitkering op grond van de Participatiewet (Pw)

    • b.

      Inwoners van Rijswijk die op zoek zijn naar een betaalde baan

    • c.

      Inwoners van Rijswijk met een uitkering op grond van de Werkloosheidswet (WW)

    • d.

      Inwoners van Rijswijk met een WIA/WAO uitkering bij een nieuwe werkgever

    • e.

      Voortijdig schoolverlaters

    • f.

      Jongeren die een BBL/BOL opleiding volgen

    • g.

      Leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en praktijkonderwijs (Pro)

    • h.

      Inwoners met een SW indicatie op basis van de Wsw.

Artikel 3. Bouwblokkenschema

De SROI-invulling wordt gewaardeerd op basis van de ‘bouwblokkenmethode’. Dit houdt in dat elke beschreven SROI-invulling een vaste waarde vertegenwoordigt. Hierdoor kan de opdrachtnemer stapelen tot het benodigde bedrag. De waarden van de bouwblokken zijn gebaseerd op de afstand tot de arbeidsmarkt van de kandidaat en de gemiddelde inzet bij de betreffende SROI-invulling in overeenstemming met de berekeningsmethode.

 

Waarderingsgrondslag

Bij de invulling van de SROI rekent de gemeente ten aanzien van werkgelegenheid met normbedragen volgens het zogenoemde ’Bouwblokkenmodel SROI’ van de regio Haaglanden en Zuid Holland-Centraal. Naarmate de afstand tot de arbeidsmarkt van een kandidaat groter is, neemt het normbedrag waarmee wordt gerekend toe. Met andere woorden: hoe moeilijker de kandidaat doorgaans aan betaald werk komt of blijft, hoe hoger het normbedrag. Het bouwblokkenmodel ziet er als volgt uit:

 

Artikel 4. Regels SROI

  • 1.

    Er geldt een SROI-verplichting vanaf €150.000 op alle werken.

  • 2.

    Er geldt een SROI- verplichting vanaf € 214.000 bij leveringen en diensten (Europees drempelbedrag).

  • 3.

    Bij alle opdrachten mag SROI geen verdringing opleveren van bestaande arbeidsplaatsen, leer / werkplekken of stageplaatsen. Als er twijfels of vraagstukken zijn, zal op verzoek van de opdrachtgever, de opdrachtnemer aannemelijk maken dat er geen sprake is van verdringing.

  • 4.

    Bij het in dienst nemen van een kandidaat, telt dit als een periode van 12 maanden. Heeft een kandidaat een indicatie (zoals bijv. het doelgroepenregister), dan telt dit mee als SROI-periode van 24 maanden.

  • 5.

    Het is niet toegestaan om kandidaten die in andere gemeenten zijn meegerekend tegelijkertijd mee te rekenen in de opdracht.

Artikel 5 Proces

In het kort volgen hier de uitgangspunten die van belang zijn ten behoeve van de uitvoering van SROI door opdrachtnemer en opdrachtgever.

  • a.

    De projectleider-SROI wordt in een vroeg stadium betrokken bij de uitvraag door middel van het intakeformulier;

  • b.

    Interne drempelbedragen zijn uniform en staan in het intake formulier wat gebruikt wordt voordat men de uitvraag publiceert;

  • c.

    De opdrachtnemer geeft bij inschrijving op de opdracht direct aan op welke wijze er invulling gegeven wordt aan SROI;

  • d.

    Er is in een vroeg stadium na gunning van de opdracht contact tussen de SROI-projectleider en de opdrachtnemer. Bij dit eerste contact wordt de aanpak besproken en worden afspraken gemaakt vastgelegd met betrekking tot de invulling.

  • e.

    Tijdens de invulling monitort en beoordeelt de SROI Projectleider de resultaten die gerapporteerd worden door de opdrachtnemer. Zo is er transparantie en kunnen zowel de opdrachtnemer en de opdrachtgever tijdig met elkaar in gesprek om tot een goed en beter resultaat te komen als dit nodig blijkt.

  • f.

    Bij het niet voldoen aan de SROI-verplichting, zal de opdrachtgever het openstaande bedrag terugvorderen of verrekenen bij de opdrachtnemer.

Artikel 6. Monitoring

Een belangrijke randvoorwaarde voor het laten slagen van SROI is goede monitoring en handhaving. De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het aantoonbaar maken van de SROI-invulling door middel van registratie in het programma Wizzr. De gemeente monitort de SROI om een beoordeling te kunnen geven.

Artikel 7. Naleving en handhaving

De SROI-inzet dient, zoals beschreven in de overeenkomst van de opdracht, geheel nagekomen te zijn vóór het einde van de opdracht. Het kan voorkomen dat opdrachtnemers vanwege omstandigheden de voorgenomen SROI-invulling niet helemaal kunnen uitvoeren. De gemeente kiest ervoor om consequenties te verbinden aan het niet nakomen van de SROI-verplichting. Als de SROI-invulling niet (volledig) uitgevoerd kan worden, wordt eerst samen met opdrachtnemer naar een oplossing gezocht. Heeft de opdrachtnemer aan het einde van de looptijd van de opdracht de SROI niet (volledig) ingevuld, dan heeft de gemeente van rechtswege een direct opeisbare vordering of verrekening op de opdrachtnemer. Deze vordering of verrekening is de hoogte van het nog openstaande SROI-bedrag. Dit bedrag wordt door de gemeente ingehouden op nog te betalen facturen aan de opdrachtnemer of op andere wijze ingevorderd of verrekend. Hiervan kan worden afgeweken indien naar de mening van opdrachtgever de opdrachtnemer aantoonbaar niets te verwijten valt bij het niet voldoen aan de SROI-eis.

Artikel 8 Verwerking persoonsgegevens

Bij de gegevensverwerking van SROI-kandidaten handelt de opdrachtgever conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Om de naleving van deze contractuele SROI-verplichting te controleren heeft de opdrachtgever bepaalde persoonsgegevens nodig en is hier een grondslag voor, namelijk het gerechtvaardigd belang. Onder gerechtvaardigd belang valt in ieder geval de controle op de uitvoering van SROI. De gemeenten vragen alleen persoonsgegevens op die strikt noodzakelijk zijn.

Artikel 9. Overgangsbepalingen

Deze regeling is van toepassing op SROI-verplichtingen vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling. Ook het invullen van een SROI-verplichting van voor de datum van inwerkingtreding valt onder het nieuwe regime, tenzij er zwaarwegende belangen zijn om hiervan af te wijken. Onder zwaarwegend belang valt in ieder geval de situatie dat de opdrachtnemer de SROI-verplichting die opgelegd is onder het oude regime niet kan naleven en hier een vordering uit ontstaat. De opdrachtnemers zullen hiervan op de hoogte worden gebracht.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op daags na de bekendmaking.