Organisatie | Doetinchem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Doetinchem houdende regels omtrent mandaat, volmacht en machtiging |
Citeertitel | Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Doetinchem 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
Deze regeling vervangt het Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Doetinchem 2020.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-04-2021 | nieuwe regeling | 06-04-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van Doetinchem, onderscheidenlijk de burgemeester van Doetinchem, ieder voor zover het de uitoefening van zijn bevoegdheden betreft;
het uit een oogpunt van doelmatigheid gewenst is de uitoefening van de hen toekomende bevoegdheden op te dragen aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, alsmede aan hoofden van afdelingen, teamleiders en medewerkers;
het ten aanzien van een aantal in het bij dit besluit behorende Register nader omschreven bevoegdheden gewenst is mandaat, volmacht of machtiging te verlenen aan niet ondergeschikte functionarissen;
het voorts gewenst is instructies te geven ter zake de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden en gegeven volmachten en machtigingen;
Gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 160, 168 en 171 van de Gemeentewet;
In te trekken het Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Doetinchem 2020 met bijbehorend Register, zoals dat d.d. 11 februari 2020 door het college van burgemeester en wethouders van Doetinchem onderscheidenlijk de burgemeester van Doetinchem is vastgesteld, met dien verstande dat dit mandaatbesluit van toepassing blijft op aanvragen e.d. ingediend voor 15 april 2021.
De uitoefening van de bevoegdheden, zoals vermeld in de bij dit besluit behorende Register Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Doetinchem 2021, met inbegrip van de ondertekening van stukken, op te dragen aan de daarin genoemde functionarissen onder de daarbij vermelde specifieke bepalingen.
Ten aanzien van de uitoefening van de bevoegdheden zoals vermeld in de bij dit besluit behorende Register Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Doetinchem 2021 de onderstaande algemene instructies vast te stellen, die bij de uitoefening van de bevoegdheden in acht dienen te worden genomen.
Indien en voor zover in dit bij dit Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit behorende Register niet anders is bepaald, is de mandataris, volmachtontvanger of machtigingverkrijger niet bevoegd tot het geheel of gedeeltelijk verlenen van ondermandaat en doorgeven van volmacht of machtiging ten aanzien van de aan hem opgedragen bevoegdheden.
Artikel 2 Grenzen aan mandaat, volmacht of machtiging
De mandataris, volmachtontvanger of machtigingverkrijger neemt bij de uitoefening van bevoegdheden in acht het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires en richtlijnen van rijks-, provinciale en gemeentelijke overheden of zelfstandige bestuursorganen, de door de raad of burgemeester en wethouders vastgestelde beleidskaders en -regels, alsmede de in het overzicht opgenomen specifieke opmerkingen en beperkingen.
Aldus d.d. 6 april 2021 vastgesteld door:
Burgemeester en wethouders van Doetinchem,
De secretaris
mr G.A. Karssenberg
De burgemeester
mr M. Boumans MBA MPM
De burgemeester van Doetinchem,
mr M. Boumans MBA MPM
Bijlage 1 Register Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Doetinchem 2021
Inhoudsopgave Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Doetinchem 2021
Aanbesteding/gunning van leveringen, diensten, sociale en specifieke diensten,
en te besluiten tot het aangaan van de hiervoor nodige overeenkomsten alsmede het ondertekenen daarvan. Concessiediensten (zoals bij werken 1.3.2)
en te besluiten tot het aangaan van de hiervoor nodige overeenkomsten alsmede het ondertekenen daarvan |
| Overeenkomstig door de raad d.d. 09-11-2017 vastgestelde Inkoop en aanbestedingsbeleid 2017, voor zover passend binnen de financiële kaders van de programmabegroting en de door de raad beschikbaar gestelde kredieten en met inachtneming van het bepaalde in artikel 8 van de Financiële verordening gemeente Doetinchem 2017. - tot € 2.500,-: gunnen uit de hand (offerte heeft de voorkeur); Diensten welke in een Groslijst beschreven zijn worden volgens deze systematiek aanbesteed. Het bepalen van de uit te nodigen leveranciers voor een aanbesteding is gemandateerd aan het aanbestedingsteam. Ook de afwijkingen worden door het aanbesedingsteam conform het beleid bepaald volgens de beleidsregels. Jaarlijks worden deze afwijkingen in het inkoop jaarverslag team inkoop aan het college ter beoordeling voorgelegd. Vanaf € 20.000,- wordt voor de bepaling van de procedure net behulp van een Startnotitie Inkoop en Aanbesteding de motivatie van de aanbesteding vastgelegd, onderdeel hiervan is SRoI en duurzaamheid. Voor inhuur personeel dient altijd een Startformulier te worden ingevuld. Het college beoordeeld jaarlijks de afwijking en motiveringen die zijn toegepast bij aanbestedingen a.h.v. inkoopjaarverslag team inkoop. Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW. Vanaf drempelbedrag genoemd in geldende Europese aanbestedings-richtlijnen (per 1-1-2020) € 214.000,- exc. BTW) is geen mandaat verleend. M.u.v. sociale en specifieke diensten waar het drempelbedrag op € 750.000,-- ligt De mandatering bij concessie-opdrachten is gelijk met die van Werken conform de gids proportionaliteit. |
Aanbesteding/gunning van werken en concessieovereenkomsten werken:
en te besluiten tot het aangaan van de hiervoor nodige overeenkomsten alsmede het ondertekenen daarvan. | C. Manager/TL/ Projectleider2 | Overeenkomstig door de raad d.d. 09-11-2017 vastgestelde Inkoop en aanbestedingsbeleid 2017, voor zover passend binnen de financiële kaders van de programmabegroting en de door de raad beschikbaar gestelde kredieten en met inachtneming van het bepaalde in artikel 8 van de Financiële verordening gemeente Doetinchem 2017. - tot € 5.000,-: gunnen uit de hand (offerte heeft de voorkeur); Vanaf € 20.000,- wordt voor de bepaling van de procedure met behulp van een Startnotitie Inkoop en Aanbesteding de motivatie van de aanbesteding vastgelegd, onderdeel hiervan is SRoI en duurzaamheid. Het college beoordeeld jaarlijks de afwijking en motiveringen die zijn toegepast bij aanbestedingen a.h.v. inkoopjaarverslag team inkoop. Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW. Bij onderhandse aanbestedingen worden voor de leverancierskeuze de Groslijsten toegepast (indien deze is bepaald) om middels loting tot een keuze te komen. Het bepalen van de uit te nodigen leveranciers voor een aanbe-steding is gemandateerd aan het aanbestedingsteam. Ook de afwijkingen worden door het team inkoopconform het beleid bepaald volgens de beleidsregels. Jaarlijks worden deze afwijkingen in het inkoop jaarverslag team inkoop aan het college ter beoordeling voorgelegd. | ||
Verzenden van (voorlopige) gunning en (voorlopige) afwijzingssbrieven waarbij de mandaathouder bepaalt of er (voorlopig) gegund danwel (voorlopig) afgewezen wordt. |
3. Ontwikkelen en ondernemen, leefomgeving en vergunningverlening, toezicht en belastingen
4. Bedrijfsvoering, Financiële en salarisadministratie, Concerncontrol, ICT Samenwerking, Informatiemanagement en Ondersteuning
5. LerenWerkt, Bureau voor Financiële Ondersteuning, Beleid maatschappij en Sociaal Domein Achterhoek
Nb. Bij de uitoefening van het mandaat personele aangelegenheden dient hetgeen bepaald is in de CAG Gemeenten en de daarop gebaseerde regelgeving in acht genomen te worden.
7. Niet ondergeschikte functionarissen