Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regel Ontwikkelsubsidie Cultuur gemeente Utrecht |
Citeertitel | Nadere regel Ontwikkelsubsidie Cultuur gemeente Utrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 156, derde lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-12-2021 | 13-04-2021 | 01-07-2022 | Verlening en aanpassing van de Ontwikkelsubsidie Cultuur | 30-11-2021 | |
13-04-2021 | 07-12-2021 | Regels Ontwikkelsubsidie Cultuur om gevolgen impact Covid 19 te verkleinen | 06-04-2021 |
Burgemeester en wethouders van Utrecht;
- gelet op artikel 156 lid 3 Gemeentewet juncto artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening (ASV) Gemeente Utrecht;
en gelet op de door de raad vastgestelde nota Kunst kleurt Stad, Cultuurnota 2021-2024 en Cultuurvisie 2030;
Overwegende dat het culturele klimaat in Utrecht gebaat is bij dynamiek en vernieuwing, dat innovatie dient te worden gestimuleerd, en dat de Nadere regel Ontwikkelsubsidie Cultuur is bedoeld om artistieke en organisatorische ontwikkeling bij culturele makers en culturele organisaties te stimuleren door samenwerking te bevorderen;
Besluiten vast te stellen de nadere regel Ontwikkelsubsidie Cultuur gemeente Utrecht
In deze nadere regel wordt verstaan onder:
culturele organisatie: een stichting, vereniging of onderneming met volledige rechtsbevoegdheid gevestigd in Utrecht en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De organisatie is werkzaam op het gebied van beeldende kunst, muziek, theater, mode, letteren, film, dans, design, digitale cultuur (waaronder games en internetkunst), strip en urban culture, of een mix hiervan;
maker: individuele, talentvolle cultuurbeoefenaar of creatief producent – met of zonder vooropleiding - woonachtig in Utrecht en/of zijn/haar praktijk hebbend in Utrecht en met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De maker is werkzaam in één van de volgende culturele velden: beeldende kunst, muziek, theater, mode, letteren, film, dans, design, digitale cultuur (waaronder games en internetkunst), strip en urban culture, of een mix hiervan.
De gemeente Utrecht ondersteunt het culturele leven in de stad. De Cultuurvisie 2030 ‘Kunst kleurt de stad’ en daarop volgende nota’s vormen hierbij het inhoudelijke beleidskader. Een subsidieaanvraag dient een bijdrage te leveren aan de ambities en doelstellingen die in deze cultuurvisie zijn verwoord.
Als onderdeel van een herstelplan voor de culturele sector na de coronacrisis draagt deze tijdelijke regeling van gemeente Utrecht bij aan ontwikkelruimte, de vierde pijler van “Kunst kleurt de stad”. De gemeente investeert zowel in de artistieke als zakelijk-organisatorische ontwikkeling en verdieping van makers en culturele organisaties en biedt hen ruimte voor experiment, verdieping en professionalisering.
Artikel 3 Eisen aan de aanvrager subsidie
De subsidie kan worden aangevraagd door zowel rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid als door natuurlijke personen met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel.
De aanvrager mag geen meerjarige subsidie in het kader van de Cultuurnota 2021-2024 of de tweejarige regeling 2021-2022 ontvangen.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.
Bij eventuele onderbesteding worden de beschikbare middelen ingezet voor het herstel van de cultuursector.
Burgemeester en wethouders kunnen de hoogte van het subsidieplafond bij afzonderlijk besluit wijzigen.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
In het kader van Ontwikkelsubsidie Cultuur subsidiëren burgemeester en wethouders activiteiten zoals:
Artikel 7 Eisen aan de subsidieaanvraag
Een subsidieaanvraag wordt alleen in behandeling genomen als deze:
Is ingediend door middel van een volledig en naar waarheid ingevuld en ondertekend digitaal aanvraagformulier via www.utrecht.nl/subsidie.
Het ontwikkelplan bestaat uit:
Het ontwikkelplan wordt mede ondertekend door de organisatie waarmee wordt samengewerkt. Dat kan een Utrechtse organisatie zijn die deel uitmaakt van de Cultuurnota 2021-2024 of van de tweejarige regeling 2021-2022, maar (indien gemotiveerd) zijn ook andere Utrechtse, landelijke of internationale partnerinstellingen toegestaan.
In het geval er een materiële investering nodig is wordt tevens aangegeven:
Als bijlage wordt meegestuurd:
De activiteiten waarvoor u subsidie aanvraagt, moeten uiterlijk starten in 2022 en moeten afgerond zijn voor 1 januari 2023
Per aanvrager wordt maximaal 1 keer subsidie verstrekt uit deze regeling.
Organisaties waarmee wordt samengewerkt dienen rechtspersoon met rechtspersoonlijkheid te zijn (besloten vennootschap, naamloze vennootschap, stichting, vereniging, coöperatie of onderlinge waarborgmaatschappij), en mogen maximaal 5 keer als samenwerkingsorganisatie optreden binnen deze regeling.
Artikel 8 Indieningstermijn subsidieaanvraag
Er wordt bij de Nadere regel Ontwikkelsubsidie Cultuur gewerkt met meerdere tranches. De aanvragen moeten voor 1 juni 2021, voor 1 september 2021, voor 1 november 2021, voor 1 februari 2022, of voor 3 mei 2022 worden ingediend bij burgemeester en wethouders.
Indien het subsidieplafond voortijdig bereikt is worden geplande tranches geannuleerd.
Artikel 9 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager
De aan te vragen subsidie voor makers (eenmanszaak), vennootschap onder firma, commanditaire vennootschap en maatschap bedraagt minimaal €2.000 en maximaal €7.500.
De aan te vragen subsidie voor culturele organisaties met volledige rechtsbevoegdheid (besloten vennootschap, naamloze vennootschap, stichting, vereniging, coöperatie en onderlinge waarborgmaatschappij) bedraagt minimaal €2.000 en maximaal €10.000.
Een vergoeding van de eigen uren van de aanvrager mag maximaal 50% van de aangevraagde subsidie bedragen.
Materiele investeringen zoals investeringen in boekhoudprogramma’s, camera’s, laptops of bureau-inventaris zijn enkel toegestaan voor zover de aanschaf noodzakelijk en onontbeerlijk is voor het gewenste ontwikkeltraject. Dergelijke investeringen mogen maximaal 20% van de begroting bedragen.
Artikel 10 Beoordeling subsidieaanvraag
De aanvragen die tijdig en volledig zijn ontvangen en voldoen aan de doelstelling van deze regeling worden individueel op basis van de volgende criteria beoordeeld:
In het geval van artistieke ontwikkeling:
De subsidie is direct vastgesteld en dat betekent dat de aanvrager achteraf geen verantwoording hoeft af te leggen over de kosten en de uitgevoerde activiteiten. Wel hangen aan de subsidie bepaalde verplichtingen. Het college voert steekproefsgewijs controles uit om na te gaan of deze verplichtingen zijn nagekomen en of de activiteiten daadwerkelijk zijn uitgevoerd. De aanvrager is verplicht om aan deze steekproef mee te werken. Het niet meewerken aan de steekproef kan consequenties hebben voor de hoogte van het subsidiebedrag. De steekproef is in principe een administratieve controle. Hiervoor dient de aanvrager zijn of haar administratie minimaal 6 maanden na afloop van de activiteiten te bewaren.
Het beleid in welk kader de subsidie Ontwikkelsubsidie Cultuur wordt ingezet, wordt periodiek geëvalueerd. De evaluatie kan leiden tot aanpassing van de subsidieregeling en deze nadere regel.
Artikel 14 Overgangsbepalingen
De wijziging gaat met terugwerkende kracht in voor de aanvragen die voor de wijziging van deze nadere regel door aanvragers zijn ingediend.