Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Regeling Tegemoetkoming kosten openbaar vervoer voor mantelzorgers |
Citeertitel | Beleidsregels Regeling Tegemoetkoming kosten openbaar vervoer voor mantelzorgers |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-01-2023 | 01-01-2023 | artikel 5, toelichting | 20-12-2022 | ||
10-06-2022 | 01-11-2021 | 03-01-2023 | artikel 4, 5, 7 | 31-05-2022 | |
15-04-2021 | 10-06-2022 | artikel 1, 5, 7, 11, 12, toelichting | 16-03-2021 | ||
13-02-2019 | 01-01-2019 | 15-04-2021 | nieuwe regeling | 29-01-2019 |
Burgemeester en wethouders van Amsterdam
Brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 29 januari 2019 hebben besloten:
In te stemmen met de wijzigingen in de Beleidsregels Regeling Tegemoetkoming kosten openbaarvervoer voor mantelzorgers, het betreft het verlengen van de aanvraagperiode tot en met 31december 2019. Dit naar aanleiding van een evaluatie van de regeling waaruit blijkt dat de regeling bijdraagt aan een belangrijke doelstelling om financiële belemmeringen om mantelzorg te verlenen(deels) weg te nemen.
Beleidsregels Participatie minimakinderen
Het betreft hier beleidsregels voor de volgende onderdelen:
Scholierenvergoeding, Reiskostenvergoeding, PC-voorziening en Kindbonnen .
Deze maken deel uit van het Kindpakket van de gemeente Amsterdam.
Beleidsregels Regeling Tegemoetkoming kosten openbaar vervoer voor mantelzorgers
Het college kent een tegemoetkoming in de kosten van openbaar vervoer toe aan mantelzorgers indien zij voldoen aan de voorwaarden genoemd in deze beleidsregels.
Artikel 3: Omschrijving tegemoetkoming in de kosten van openbaar vervoer
De tegemoetkoming in de kosten van openbaar vervoer houdt in:
Artikel 4: Voorwaarden voor verstrekking
Om in aanmerking te komen dient de aanvrager:
op de Peildatum niet over een vermogen te hebben beschikt dat hoger was dan het op de peildatum geldende bedrag ingevolge artikel 34 lid 3 Participatiewet, of op de datum van aanvraag in geval van een minnelijke schuldregeling, een opgelegde schuldregeling op grond van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, een schuldregeling van een door de gemeente aangewezen of gemandateerde instantie of een inkomen dat heeft geleid tot de verstrekking van voedselpakketten door Voedselbank Amsterdam of Voedselbank Gooi en Omstreken op basis van de daarvoor geldende toekenningscriteria van Voedselbank Nederland;
over het Refertejaar over een minimuminkomen te beschikken genoemd in artikel 5 van deze beleidsregels, of op de datum van aanvraag in geval van een minnelijke schuldregeling, een opgelegde schuldregeling op grond van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, een schuldregeling van een door de gemeente aangewezen of gemandateerde instantie of een inkomen dat heeft geleid tot de verstrekking van voedselpakketten door Voedselbank Amsterdam of Voedselbank Gooi en Omstreken op basis van de daarvoor geldende toekenningscriteria van Voedselbank Nederland.
Onder een minimuminkomen wordt verstaan:
een fiscaal gezinsinkomen dat hoger is dan 130% van die normen, maar waarvan dat meerdere is aangewend ter aflossing van een schuldenlast in het kader van een minnelijke schuldregeling bij de Gemeentelijke Kredietbank, een opgelegde schuldregeling op grond van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen of een schuldregeling bij een door de gemeente aangewezen of gemandateerde instantie, of een inkomen op grond waarvan op basis van de daarvoor geldende toekenningscriteria van Voedselbank Nederland voedselpakketten worden verstrekt door Voedselbank Amsterdam of Voedselbank Gooi en Omstreken aan het betreffende huishouden.
Indien over een refertejaar of een deel daarvan, een inkomenstoets in het kader van eengemeentelijke regeling heeft plaatsgevonden en daarbij is vastgesteld dat het inkomen niet hogeris dan het relevante toetsbedrag, kan het college besluiten dat het inkomen over (dat deel van) de referteperiode niet opnieuw wordt getoetst.
Artikel 7: Aanvraagperiode en aanvraagprocedure
De aanvraag van een vergoeding wordt uitsluitend in de aanvraagperiode gedaan door indiening van een door het college voorgeschreven formulier. Het formulier wordt ambtshalve of op aanvraag toegestuurd of kan worden gedownload van de website van de gemeente Amsterdam. Tevens kan een aanvraag digitaal worden ingediend. Voor aanvragers met een inkomen op grond waarvan op basis van de daarvoor geldende toekenningscriteria van Voedselbank Nederland voedselpakketten worden verstrekt door Voedselbank Amsterdam of Voedselbank Gooi en Omstreken bestaat een speciaal aanvraagformulier.
Artikel 9: Intrekking en terugvordering
Het college kan een besluit, genomen op grond van deze beleidsregel, geheel of gedeeltelijkintrekken indien de mantelzorger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt, terwijl demantelzorger wist, of redelijkerwijs had kunnen weten dat deze onvolledig of onjuist waren entot een ander besluit zouden hebben geleid.
In bijzondere omstandigheden kan worden afgeweken van de bepalingen in deze beleidsregels, als toepassing daarvan onredelijke gevolgen heeft gezien de doelstelling van de regeling.
Toelichting op de Beleidsregels Regeling tegemoetkoming kosten openbaar vervoer voor mantelzorgers
Mantelzorgers in Amsterdam, die 3 kilometer of meer moeten reizen van hun Woonadres naar het adres van de Verzorgde, een inkomen tot 130% van het sociaal minimum hebben en vermogen dat de grens genoemd in de Participatiewet niet overschrijdt, kunnen gebruik maken van de Regeling tegemoetkoming kosten openbaar vervoer voor Mantelzorgers. Deze tegemoetkoming draagt bij aan verlaging van de reiskosten die Mantelzorgers maken. Met de voorgelegde beleidsregels is de regeling nader uitgewerkt en zijn begrippen verduidelijkt.
Pensioengerechtigden worden van de regeling uitgesloten, aangezien deze groep reeds gebruik kan maken van de regeling gratis OV, zoals uitgevoerd door GVB het gratis abonnement openbaar stadsvervoer voor ouderen. Met dit abonnement kunnen ouderen gedurende de gehele dag en op alle lijnen van GVB gratis met bus, tram en metro reizen en met Connexxion en EBS binnen de “stadsgrenzen” van Amsterdam. Zij zijn op deze wijze voldoende gecompenseerd in te maken reiskosten in verband met het verlenen van Mantelzorg.
Vrijwilligers worden van de regeling uitgesloten. De gangbare definitie van vrijwilligerswerk is “werk dat in enig georganiseerd verband, onverplicht en onbetaald wordt verricht ten behoeve van anderen of de samenleving”. Mantelzorg valt buiten de definitie van vrijwilligerswerk. Het vindt plaats in een informele setting, dat wil zeggen in familieverband, vrienden- of kennissenkring. In die zin ontbreekt het georganiseerd verband. Het onverplichte karakter is in de beleving van mantelzorgers vaak evenmin aanwezig, de verplichting wordt op z'n minst sterk gevoeld vanuit morele overwegingen(bron site VNG).
en 6.3. Er wordt per verzorgde maximaal aan 3 mantelzorgers een tegemoetkoming verstrekt. Mantelzorg gaat om intensieve zorg, vandaar dat een restrictie aan het aantal mantelzorgers per verzorgde is gesteld. Om dezelfde reden is opgenomen dat een mantelzorger slechts voor één verzorgde de tegemoetkoming kan aanvragen.