Organisatie | Heemskerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent de gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen (Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Heemskerk 2021) |
Citeertitel | Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Heemskerk 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-04-2021 | nieuwe regeling | 25-03-2021 | BIVO/2020/30557 |
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Heemskerk in zijn openbare vergadering van 25 maart 2021.
de raad voornoemd,
de griffier,
de voorzitter,
Toelichting bij de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie persoonsgegevens Heemskerk 2021
Deze verordening geeft uitvoering aan 3.8 en 3.9 van de Wet Basisregistratie personen (Wet BRP).
Deze verordening betreft een technische wijziging ten opzichte van de vorige ‘verordening basisregistratie personen gemeente Heemskerk 2014’. Aanleiding voor deze nieuwe verordening is de intrekking van de Wet Bescherming persoonsgegevens (Wbp), de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de daarop volgende technische wijzigingen van de Wet BRP.
Artikel 2 van de Uitvoeringswet AVG (UAVG) bepaalt dat de AVG niet van toepassing is op de basisregistratie personen, net zoals de Wbp dat ook bepaalde. De Wet BRP kent immers zijn eigen strenger regime voor de verwerking en verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP en de privacybescherming daarbij. Wel is de Wet BRP qua terminologie nu aangepast en gelijk getrokken met de AVG. Het verstrekkingsregime, dat we sinds 1994 in de Wet GBA en sinds 2014 in de Wet BRP kennen is ongewijzigd gebleven.
Het gaat in deze verordening om verstrekking door het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) van gegevens uit de basisregistratie, over de actuele en overleden gegevens van inwoners van de eigen gemeente aan:
Het college stelt hiervoor (als beheerder van de BRP, zie artikel 1.4 BRP) nadere regels in de ‘Nadere Regeling Gegevensverstrekking Basisregistratie personen Heemskerk 2021’, die in de dagelijkse praktijk worden uitgevoerd door de medewerkers van het bureau Informatie en dienstverlening.
Hieronder vindt u per artikel een toelichting.
De begripsbepalingen uit de Wet BRP werken door in deze verordening. Daarmee wordt in deze verordening verstaan onder:
Artikel 2Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
Met dit artikel wordt het college – als wettelijk beheerder van de BRP – de bevoegdheid gegeven om gegevens uit de basisadministratie te verstrekken aan organen van de eigen gemeente. Het wordt aan het college overgelaten om te bepalen welke gegevens uit de basisadministratie, over welke personen en voor welke taken, de verschillende gemeentelijke organen verstrekt krijgen. Het college verstrekt de gegevens vervolgens zelf, al dan niet systematisch met dien verstande dat gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de taak van de betreffende organen (zie artikel 3.8 tweede lid, van de Wet BRP).
De verstrekking van op de volgende wijzen plaatsvinden:
Incidentele verstrekkingen: het is ook mogelijk dat voor een specifiek, eenmalig doel informatie uit de BRP te ontvangen. Er is dan sprake van incidentele verstrekking van persoonsgegevens. Dat is bijvoorbeeld indien een afdeling incidenteel persoonsgegevens of een uittreksel uit de BRP nodig heeft voor zijn publiekrechtelijke taak.
Spontane verstrekkingen: deze door de actualiseringsprocedures gemelde actualiseringen worden verstrekt aan de hand van de in de BRP-applicatie aanwezige afnemersindicaties. Afnemers krijgen hierdoor bij iedere actualisering van een gegeven, waarop ze volgens hun autorisatie bij spontane gegevensverstrekking recht hebben, automatisch een melding.
Selectieverstrekkingen: de selecties worden uitgevoerd aan de hand van een selectiedatum. Aan de hand van de vastgelegde voorwaarde-regel worde de persoonslijsten geselecteerd waarvan aan de betreffende afnemer gegevens verstrekt zullen worden. Welke gegevens van de geselecteerde persoonslijsten worden verstrekt, is ook in de voorwaarderegel vastgelegd.
Ad-hoc verstrekkingen: een afnemer verzoekt om gegevens door het opgeven van een identificatie en geeft hierbij de rubrieknummers van de gewenste gegevens. Hierbij geldt dat, zowel voor de gegevens waarmee wordt geïdentificeerd als voor de gevraagde gegevens, er uitsluitend gebruik gemaakt mag worden van gegevens waarvoor de afnemer geautoriseerd is bij ad-hoc gegevensverstrekking.
Artikel 3verstrekkingen aan derden
Dit artikel maakt het mogelijk dat op verzoek van een derde aan hem door het college gegevens worden verstrekt over inwoners van de gemeente. De verstrekking kan echter uitsluitend plaatsvinden in twee gevallen, namelijk:
De werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt en de categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie, worden door het college aangewezen. Op grond van lid twee tot en met lid vier wijst het college in haar nadere regeling deze beide groepen derde aan en bepaalt welke gegevens zij voor welke doelen verstrekt mogen krijgen.
Op grond van lid vijf van dit artikel kan het college algemene gevallen bepalen, waarin in geen geval gegevens worden verstrekt. Dit zijn vaak situaties waarin de privacy van de inwoners onnodig geschonden zou worden of het belang van de verzoeker niet opweegt tegen het algemeen privacy belang van de inwoners.
Lid zes van dit artikel bepaalt dat er in géén enkel geval gegevens aan een derde verstrekt worden, als op de persoonslijst een aantekening omtrent een beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoelt in artikel 3.21, eerste lid Wet BRP. Dat wil zeggen: De burger heeft om geheimhouding verzocht bij het bureau Informatie en dienstverlening.
Daarnaast bepaalt artikel 3.9 Wet BRP zelf dat verstrekking alleen plaatsvindt, voor zover dat noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.