Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zeist

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist houdende regels omtrent vergunningen, toezicht en handhaving

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZeist
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist houdende regels omtrent vergunningen, toezicht en handhaving
CiteertitelUitvoeringsprogramma Vergunningen, Toezicht & Handhaving (VTH-Uitvoeringsprogramma) 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-03-2021nieuwe regeling

30-03-2021

gmb-2021-109235

402974

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist houdende regels omtrent vergunningen, toezicht en handhaving

1. INLEIDING

1.1 AANLEIDING

Waarom een Uitvoeringsprogramma?

In vervolg op ons VTH-beleidsplan 2019-2022 presenteren wij hierbij ons Uitvoeringsprogramma 2021 voor de uitvoering van onze taken op het gebied van Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH). Dit programma geeft weer hoe wij in 2021 samen met onze inwoners, ondernemers en partners ervoor willen zorgen dat de kwaliteit van onze (fysieke) leefomgeving geborgd blijft en verbeterd wordt. We geven hiermee zo concreet mogelijk weer welke VTH-taken we uitvoeren (programmeren). Dit alles om bij te dragen aan het goede leven in Zeist.

1.1 WETTELIJK KADER

Over welke VTH-taken gaat dit Uitvoeringsprogramma?

Dit Uitvoeringsprogramma gaat over de wettelijke taken die een relatie hebben met de (fysieke) leefomgeving voor zover hieraan een Vergunningen-, Toezicht- en/of Handhavings-component vast zit. Voor de volledige uiteenzetting van het wettelijk kader verwijzen wij naar Bijlage 1 van het Bijlagenboek. Voor de duidelijkheid geven wij hierbij aan dat de VTH-taken die door de Omgevingsdienst Regio Utrecht (OdrU) en de Veiligheidsregio Utrecht (VrU) niet binnen het kader van dit beleidsplan vallen.

1.2 LEESWIJZER

Hoe moet dit Uitvoeringsprogramma gelezen worden?

Dit Uitvoeringsprogramma geeft weer hoe we onze VTH-taken programmeren voor 2021. U treft een weergave aan van de VTH-taken (Hoofdstuk 2), de VTH-Uitvoeringsorganisatie (Hoofdstuk 3), de prioriteiten (Hoofdstuk 4), de doelen (Hoofdstuk 5), de ontwikkelingen 2021 (Hoofdstuk 6) en de VTH-activiteiten in 2021 uitgewerkt in Geprogrammeerde werkzaamheden in de vorm van Activiteitenkaarten en Reguliere werkzaamheden (Hoofdstuk 7). De toelichting op de onderdelen uit dit VTH-Uitvoeringsprogramma treft u in het VTH-Bijlagenboek.

2. VTH-TAKEN

 

Hieronder staat per werkveld aangegeven welke taken tot het werkveld worden gerekend.

3. VTH-ORGANISATIE

 

4. PRIORITEITEN

 

Hieronder treft u naast de landelijke prioriteiten, de prioriteiten aan die op basis van de Omgevingsanalyse zijn bepaald. Deze zijn hieronder uitgesplitst per thema en in de prioriteit Hoog en Gemiddeld.

5. DOELEN

 

Voor het bereiken van de optimale kwaliteit van de uitvoering van onze VTH-taken en het kunnen monitoren van de resultaten is het van belang om doelen te stellen. In ons VTH-Beleid hebben we de beleidsdoelen voor de beleidsperiode benoemd. Dit zijn onze doelen op hoofdlijnen. Voor de duidelijkheid hebben we deze doelen hieronder nogmaals benoemd.

 

De beleidsdoelen hebben we hieronder verder uitgewerkt met doelen voor de verschillende taakvelden, Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Hiermee maken we duidelijk welke doelen we willen bereiken met de uitvoering van specifiek deze taken.

We maken onze doelen waar mogelijk nog concreter In de Activiteitenkaarten voor de Geprogrammeerde werkzaamheden (Hoofdstuk 7). Hierin staat per activiteit beschreven welke specifieke doelen we nastreven voor de betreffende activiteit.

6. ONTWIKKELINGEN 2021

 

Corona

We kunnen er niet om heen. COVID-19 houdt ons allen al langere tijd in zijn greep met tot gevolg de beperkende maatregelen vanuit het Rijk om de volksgezondheid te beschermen. Dat heeft zijn invloed op ons als organisatie maar ook op de inwoners en de fysieke leefomgeving waarin ze verblijven. Als organisatie zijn we ingericht op het zoveel mogelijk thuiswerken. Echter, welke invloed heeft dit op de fysieke leefomgeving waarvoor we ons inzetten? Het is vooralsnog niet duidelijk in hoeverre de beperkende maatregelen nog van kracht blijven (voor een gedeelte van) dit jaar. Het betekent op dit moment wel dat veel inwoners vooral thuis of in hun directe omgeving een groot deel van hun tijd besteden. Zo zien we dat zij ervoor kiezen om te investeren in hun woning. Het aantal bouwaanvragen blijft dan ook onverminderd hoog, alleen zien we dat het vooral de kleinere bouwplannen zijn. Deze lijn verwachten we ook in 2021 terug te zien.

 

Omgevingswet

De Omgevingswet bundelt en moderniseert alle wet- en regelgeving rondom de fysieke leefomgeving. In de praktijk gaat het o.a. over anders werken. Wat we als gemeente willen en doen moet meer dan voorheen in samenhang gebeuren. Ruimtelijke ordening wordt ruimtelijke ontwikkeling inclusief opgaven rondom o.a. duurzaamheid, gezondheid en leefbaarheid. De gemeente Zeist handelt en denkt vanuit ruimtelijke mogelijkheden en vertrekt daarbij vanuit gebiedswaarden en –kwaliteiten. De invoering van de Omgevingswet zorgt ervoor dat we dit ook met een passend instrumentarium doen: een omgevingsvisie, één omgevingsplan en een verordening voor de totale fysieke leefomgeving. Alle data en informatie moet voor alle betrokkenen op dezelfde wijze en in dezelfde mate beschikbaar en ontsloten worden. Voor de omgevingsvisie is een routekaart opgesteld. Om te komen tot een omgevingsplan is o.a. gewerkt aan een pilot omgevingsplan, oftewel een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Eén verordening die alle bestaande verordeningen vervangt moet eind 2021 gereed zijn. Op moment van schrijven zijn er landelijk twijfels te bespeuren over de inwerkingtreding van de Omgevingswet. In hoeverre de Omgevingswet daadwerkelijk op 1 januari 2022 in werking zal treden, zal moeten blijken. In de tussentijd zetten we ons in om bij een eventuele inwerkingtreding de basis op orde te hebben. Dat betekent het scholen van medewerkers, juridische documenten op orde hebben en (nieuwe) software inrichten en testen.

 

Wet private kwaliteitsborging

In plaats van de gemeente controleert een (private) kwaliteitsborger gedurende het ontwerp- en uitvoeringsproces of wordt gebouwd volgens Bouwbesluit 2012. Een kwaliteitsborger werkt met een ‘instrument’ (een beoordelingsmethodiek). In het instrument staat beschreven hoe de kwaliteitsborging en bijbehorende controles (o.a. diepgang, frequentie) worden uitgevoerd. Voor de gemeente vervalt grotendeels de technisch-inhoudelijke toetsing aan het Bouwbesluit en komt er een aantal voornamelijk administratieve taken bij, zoals de controle of het juiste instrument voor kwaliteitsborging is toegepast en een controle of er sprake is van een erkende kwaliteitsborger. Zij toetsen in het voorgenomen stelsel niet langer aan bouwtechnische voorschriften en zij houden geen toezicht meer op het bouwen tijdens de bouw wat betreft de naleving van die voorschriften. Gemeenten houden bij vergunningverlening wel hun taken in het kader van de toetsing aan bestemmingplannen, bouwverordening, welstand en omgevingsveiligheid. Een groot deel van de werkzaamheden in het kader van de vergunningverlening voor het bouwen zal dus blijven bestaan. Gemeenten houden ook het toezicht en de handhaving voor de bestaande voorraad.

Het landelijke stelstel van private kwaliteitsborging moet gelijktijdig met de Omgevingswet inwerkingtreden. Omdat het in 2020 vanwege COVID-19 niet mogelijk is gebleken deel te nemen aan een proefproject, wordt onder de huidige omstandigheden bekeken of dit in 2021 wel mogelijk is. Daarbij zullen we contact leggen met regiogemeenten en de omgevingsdienst OdrU.

 

Breedplaatvloeren

Op 27 mei 2017 is een in aanbouw zijnde parkeergarage op Eindhoven Airport ingestort. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat door verschillende factoren dit incident heeft kunnen plaatsvinden. Een belangrijke factor hierin is het gebruik van betonnen breedplaatvloeren. Vanuit het Rijk zijn gemeenten daarom opgeroepen om te inventariseren waar deze constructie is toegepast in hun gemeente. Aan de hand van deze inventarisatie kunnen gebouweigenaren worden gewezen op de veiligheidsrisico’s en daarvoor maatregelen treffen. De gemeente heeft hierin een toezichthoudende rol. De verantwoordelijke minister heeft in mei 2019 aangegeven een onderzoeksplicht in te stellen voor gebouweigenaren. Deze onderzoeksplicht is in 2020 opgenomen in de Regeling Bouwbesluit 2012. Het is hierdoor een wettelijk afdwingbare verplichting voor gebouweigenaren om aan deze onderzoeksplicht te voldoen. De termijn waarbinnen dit onderzoek moet worden uitgevoerd, is gesteld op 1 april 2021. We hebben in 2020 een voorselectie gemaakt van panden die onder de criteria van de onderzoeksplicht vallen. Inmiddels hebben al die gebouweigenaren een brief gehad en zullen we ze zo goed mogelijk begeleiden om het onderzoek te laten uitvoeren.

 

Portiekflats

Voordat het Bouwbesluit in werking trad (1992) werd ten aanzien van brandveiligheid een ladderwagen als alternatieve vluchtweg aangemerkt. Wegens herpositionering van de ladderwagen in de regio, kan dit niet langer gezien worden als alternatieve vluchtweg. Om die reden is het van belang om portiekflats waarvoor deze voorziening gold te inventariseren en het brandveiligheidsniveau te onderzoeken.

In 2020 is er een handreiking vanuit het ministerie Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) ter beschikking gesteld. In 2021 zullen we samen met de VRU deze inventarisatie afronden en bekijken welke stappen er gezet moeten worden op dit punt.

 

VTH software

Met de komst van de Omgevingswet kijken we kritisch naar onze werksystemen. We kiezen ervoor om afscheid te nemen van de huidige werksystemen en over te gaan op een nieuw systeem; Centric Leefomgeving. In 2021 richten we dit systeem in en zorgen we voor een goede overgang, zodat lopende werkzaamheden zo min mogelijk worden verstoord. Door nu al werkzaamheden uit te voeren in dit nieuwe systeem, is de overgang naar de Omgevingswet een kleinere stap om te zetten.

7. VTH-ACTIVITEITEN

7.1 Inleiding

Hoe de gemeente Zeist concreet invulling geeft aan haar VTH-taken in 2021 wordt in dit hoofdstuk beschreven. Wij verdelen de beschikbare capaciteit in onze Uitvoeringsorganisatie (zie Hoofdstuk 3) in Geprogrammeerde werkzaamheden (Activiteitenkaarten) en Reguliere werkzaamheden.

 

Hoge prioriteit

Voor onze VTH-taken met een Hoge prioriteit is ruimte beschikbaar binnen de reguliere capaciteit in 2021. Zij krijgen voorrang ten opzichte van de reguliere werkzaamheden die gelden als gemiddelde of lage prioriteit.

 

Reguliere werkzaamheden

Voor alle VTH-taken met een Gemiddelde of Lage prioriteit en alle overige VTH-taken zijn aan te merken als reguliere activiteiten. Deze taken voeren we uit binnen de beschikbare capaciteit die niet wordt ingezet voor VTH-taken met een hoge prioriteit.

 

7.2 Overzicht Activiteitenkaarten

Hieronder staat toegelicht hoe u de Activiteitenkaarten kunt ‘lezen’ en wat u hierin terug kunt vinden.

 

NAAM ACTIVITEIT

Omschrijving taak

Wat doen we?

Algemene taakbeschrijving. Wat houdt de taak in?

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

Beschrijving van de relatie tussen de (deel-)taak, de hieronder beschreven doelstellingen en het overkoepelende VTH-Beleid. Welke plek heeft deze (deel-) taak binnen het VTH-Beleid en/of risicoanalyse (prioritering)?

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

Verwijzing naar het VTH-beleid en/of taakdoelstellingen. Wat wil de gemeente dit jaar bereiken met deze taak?

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

Weergave van de indicatoren (kwantitatief/kwalitatief) waarmee we kunnen meten of we de doelstellingen kunnen bereiken.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Beschrijving van degene die de taak uitvoeren, bijv. Gemeente en/of Politie en/of Samenwerkingspartner(s).

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Verwijzing naar de strategieën uit het VTH-beleid waarmee wordt aangegeven welke strategie(ën) wordt/worden toegepast op deze taak.

Jaarverslag

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Verslaglegging van of en in hoeverre de doelstellingen uit het Uitvoeringsprogramma van het voorgaande jaar zijn behaald?

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Scherpe uitwerking en ‘waarom’. De link tussen doelstelling, resultaat en bijsturing is erg belangrijk. In hoeverre wordt de inzet bijgesteld? Worden doelstellingen aangevuld/aangepast/gehandhaafd t.o.v. het vorige jaar?

Uitvoeringsprogramma 2021

Wat gaan we het komende jaar programmeren?

Beschrijving van de uit te voeren activiteit en de beschikbare capaciteit.

 

Verder zijn de groene activiteitenkaarten gerelateerd aan vergunningenactiviteiten. De gele activiteitenkaarten hebben betrekking op toezichtactiviteiten. De oranje activiteitenkaarten zijn gerelateerd aan handhavingsactiviteiten.

 

Wij onderscheiden de volgende activiteitenkaarten:

Nr.

Titel Activiteitenkaart

1.

BEHANDELEN OMGEVINGSVERGUNNINGEN & MELDINGEN

2.

TOEZICHT OP OMGEVINGSVERGUNNINGEN & MELDINGEN

3a.

BEHANDELEN VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN - Evenementenvergunningen Categorie B en C

3b.

HANDELEN VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN - Dhw- en Horeca-exploitatievergunningen

4a.

TOEZICHT VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN - Toezicht op Evenementenvergunningen Categorie B en C

4b.

TOEZICHT VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN - Toezicht op Dhw- en Horeca-exploitatievergunningen

5.

UITVOEREN VAN BUURT-/WIJK-/GEBIEDSGERICHT TOEZICHT FYSIEKE LEEFOMGEVING

6.

UITVOEREN VAN BUURT-/WIJK-/GEBIEDSGERICHT TOEZICHT OPENBARE RUIMTE

7.

JURIDISCHE ONDERSTEUNING, HANDHAVING & BELEID

 

1. BEHANDELEN OMGEVINGSVERGUNNINGEN & MELDINGEN

Omschrijving taak

Wat doen we?

  • *

    Het behandelen van aanvragen vergunningen/ontheffingen/meldingen etc. en deze verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken.

  • *

    Het begeleiden van het proces, uitzetten van adviezen bij (externe) partners en bewaken van termijnen.

  • *

    Het behandelen en beantwoorden van informatieverzoeken.

  • *

    Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • *

    Landelijke prioriteiten: constructieve veiligheid, brandveiligheid, duurzaamheid, asbest, gebruik bestemmingsplan

  • *

    Gemeentelijke prioriteiten (Toetsniveaus 4) Zorggebouwen (constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid)

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

  • *

    voorkomen van onveilige situaties, hinder en overlast.

  • *

    voorkomen van overtredingen.

  • *

    brand- en constructief veilige (zorg-)gebouwen.

  • *

    een actueel en volledig beeld van alle (zorg-)gebouwen en het gebruik (bestemmingsplan).

  • *

    Alle omgevingsvergunningen verlenen we binnen de wettelijke beslistermijn.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

  • *

    aantal vergunningaanvragen & meldingen.

  • *

    aantal informatieverzoeken.

  • *

    aantal verlengingsbesluiten.

  • *

    vastleggen doorlooptijd omgevingsvergunningen (datum aanvraag tot datum besluit).

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Ruimtelijke Ontwikkeling met adviserende partners.

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Preventiestrategie

  • *

    (Voor-)overleg – Onze (voor-)overleggen gebruiken wij om duidelijkheid te geven over hoe wij invulling en uitvoering geven aan ons beleid. Wij blijven zo lang als mogelijk in (persoonlijk) overleg met inwoners/ondernemers om tot (een) oplossing(en) te komen.

Vergunningenstrategie

  • *

    Risicogericht toetsen – De diepgang van de toetsing van aanvragen is afhankelijk van de risico’s van de gevraagde activiteit. Hierin onderscheiden we 4 toetsniveaus.

  • *

    Vaste toetsingskaders – Voor het behandelen en beoordelen van aanvragen hanteren wij vaste toetsingskaders. (Bouwverordening, Bouwbesluit, Welstand, Ruimtelijke regels)

Jaarverslag 2020

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

We hebben in totaal 770 aanvragen behandeld. Dit waren 595 aanvragen voor een omgevingsvergunning en 175 concept aanvragen.

Van dit aantal is één vergunning van rechtswege ontstaan.

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Er zijn in 2020 veel aanvragen omgevingsvergunning ontvangen. Vanwege corona zijn het veelal kleinere aanvragen die zien op verbouw van woningen. Dat betekent dat er veel losse vragen aan ons worden gesteld. Om te voorkomen dat er onvolledige aanvragen of losse vragen blijven binnenkomen, dringen we eerder aan op het indienen van een concept aanvraag.

Uitvoeringsprogramma 2021

Wat zetten we aan capaciteit in?

Voor het behandelen van omgevingsvergunningen en meldingen zetten we 7,6 fte in.

 

2. TOEZICHT OP OMGEVINGSVERGUNNINGEN & MELDINGEN

Omschrijving taak

Wat doen we?

  • *

    Het preventief toezien op de uitvoering van vergunningen, meldingen, ontheffingen etc.

  • *

    Afhandelen van klachten naar aanleiding van vergunningen, meldingen, ontheffingen etc.

  • *

    Stilleggen van activiteiten (bouw-, sloop, gebruik etc.) bij geconstateerde overtredingen.

  • *

    Het vastleggen/rapporteren van bevindingen.

  • *

    Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • *

    Prioriteiten (Toezichtniveau 4) Zorggebouwen, constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid, asbest, gebruik bestemmingsplan.

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

  • *

    voorkomen van onveilige situaties, hinder en overlast.

  • *

    voorkomen van overtredingen.

  • *

    alle nieuwe gebouwen worden gecontroleerd op de aspecten brandveiligheid, constructieve veiligheid en duurzaamheid.

  • *

    nieuwe zorggebouwen worden volledig (Toezichtniveau 4) gecontroleerd op de aspecten constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

  • *

    aantal verleende omgevingsvergunningen voor zorggebouwen.

  • *

    aantal sloopmeldingen.

  • *

    aantal klachten.

  • *

    aantal uitgevoerde controles.

  • *

    aantal geconstateerde afwijkingen van vergunningen/meldingen.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Ruimtelijke Ontwikkeling, VrU

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Toezichtstrategie

  • *

    Risicogericht toezicht – De mate en diepgang van ons toezicht is gericht op (onderdelen van) risicovolle activiteiten. Hierin onderscheiden we 4 toezichtniveaus.

  • *

    Integraal toezicht - We voeren waar mogelijk integraal toezicht uit. Dit betekent dat onze toezichthouders zoveel mogelijk signaleren met elkaar (ook met partners), voor elkaar (ook voor partners) of na elkaar.

Jaarverslag 2020

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Het toezicht is ondanks corona gewoon doorgegaan. Wel hebben we gemerkt dat de omgeving rond bouwprojecten actiever het contact met de gemeente zoekt. Reden hiervoor is dat veel mensen thuis(werken) en/of in hun directe omgeving verblijven door de coronamaatregelen. Grotere projecten waarbij samen met de VRU toezicht wordt gehouden, hebben een deel van het jaar niet plaatsgevonden vanwege de coronamaatregelen.

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

De inzet die we doen op toezicht wordt als voldoende gezien. Van bijsturing is dan ook geen sprake.

Uitvoeringsprogramma 2021

Wat zetten we aan capaciteit in?

Voor het houden van toezicht op omgevingsvergunningen en meldingen hebben we 2 fte in beschikbaar. Toezicht op het gebied van asbestverwijdering is ondergebracht bij de OdrU.

 

3a. BEHANDELEN VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN

Evenementenvergunningen Categorie B en C

Omschrijving taak

Wat doen we?

  • *

    Het in behandeling nemen van aanvragen voor evenementenvergunningen/meldingen/kennisgevingen en deze verlenen, accepteren of weigeren.

  • *

    Het begeleiden van het proces, uitzetten van adviezen bij (externe) partners en bewaken van termijnen.

  • *

    Het behandelen en beantwoorden van informatieverzoeken over evenementen.

  • *

    Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties door het voeren van (intake)gesprekken, (voor)overleggen en evaluaties.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • *

    Prioriteiten (Toetsniveau 4) Evenementen Categorie B en C.

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

  • *

    (brand-) veilig en gezond verloop van evenementen.

  • *

    actueel en volledig beeld van de te houden evenementen.

  • *

    voorkomen van overlast en hinder.

  • *

    alle categorie B- en C-evenementen worden volledig (Toetsniveau 4) getoetst.

  • *

    alle vergunningen/ontheffingen/kennisgevingen handelen we binnen de wettelijke beslistermijn af.

  • *

    de beslistermijn wordt in maximaal 10% van de gevallen van verlengd.

  • *

    voorkomen van onveilige situaties, hinder en overlast.

  • *

    voorkomen van overtredingen.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

  • *

    aantal vergunnings-, ontheffingsaanvragen en meldingen/kennisgevingen voor categorie B- en C-evenementen.

  • *

    aantal verleende, geaccepteerde, geweigerde vergunningen/ontheffingen/kennisgevingen voor categorie B- en C-evenementen.

  • *

    aantal categorie B- en C-evenementen per jaar.

  • *

    aantal informatieverzoeken categorie B- en C-evenementen.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Veiligheid, Vrijetijdseconomie, Ondernemersplein en Wijkzaken, VrU, OdrU, Politie

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Preventiestrategie

  • *

    (Voor-)overleg – Onze (voor-)overleggen gebruiken wij om duidelijkheid te geven over hoe wij invulling en uitvoering geven aan ons beleid. Wij blijven zo lang als mogelijk in (persoonlijk) overleg met inwoners/ondernemers om tot (een) oplossing(en) te komen. Ook voeren we evaluatiegesprekken na belangrijke/grootschalige/complexe activiteiten/evenementen.

Vergunningenstrategie

  • *

    Risicogericht toetsen – De diepgang van de toetsing van aanvragen is afhankelijk van de risico’s van de gevraagde activiteit. Hierin onderscheiden we 4 toetsniveaus.

  • *

    Vaste toetsingskaders – Voor het behandelen en beoordelen van aanvragen hanteren wij vaste toetsingskaders.

Jaarverslag 2020

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Vanaf begin maart 2020 hebben er zich geen evenementen meer voor gedaan vanwege de coronamaatregelen.

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Het is niet nodig om bij te sturen. We verwachten in 2021 dat er weer meer ruimte komt voor evenementen. Dit zal onder de nieuwe omstandigheden in verband met corona de nodige afstemming en extra toetsing met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan afstemming met de VRU en de GGD.

Uitvoeringsprogramma 2021

Wat zetten we aan capaciteit in?

Het behandelen van aanvragen evenementenvergunningen/meldingen categorie B en C valt binnen de 1,67 fte die beschikbaar is.

 

3b. BEHANDELEN VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN

Drank- en horecavergunningen en Horeca-exploitatievergunningen

Omschrijving taak

Wat doen we?

  • *

    Het in behandeling nemen van aanvragen voor Dhw- en/of horecaexploitatievergunningen en deze verlenen of weigeren.

  • *

    Het begeleiden van het proces, uitzetten van adviezen bij (externe) partners en bewaken van termijnen.

  • *

    Het behandelen en beantwoorden van informatieverzoeken over Dhw- en of horecaexploitatievergunningen.

  • *

    Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties door het voeren van (intake)gesprekken, (voor)overleggen en evaluaties.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • *

    Prioriteiten: Drank- en horecavergunningen, Horeca-exploitatievergunningen

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

  • *

    een actueel en volledig inrichtingenbestand van alle horeca- en openbare inrichtingen.

  • *

    alle Dhw-vergunningen en horeca-exploitatievergunningen worden getoetst.

  • *

    Alle vergunningen/ontheffingen/kennisgevingen handelen we binnen de wettelijke beslistermijn af.

  • *

    De beslistermijn wordt in maximaal 10% van de gevallen van verlengd.

  • *

    voorkomen van onveilige situaties, hinder en overlast.

  • *

    voorkomen van overtredingen.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

  • *

    aantal verleende, geaccepteerde, geweigerde vergunningen/ontheffingen/kennisgevingen.

  • *

    aantal horeca-inrichtingen (commercieel en para-commercieel).

  • *

    aantal openbare inrichtingen (APV, exploitatievergunning)

  • *

    aantal informatieverzoeken over Dhw- en/of horeca-exploitatievergunningen.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Veiligheid, Vrijetijdseconomie, Ondernemersplein en Wijkzaken, VrU, OdrU, Politie

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Preventiestrategie

  • *

    (Voor-)overleg – Onze (voor-)overleggen gebruiken wij om duidelijkheid te geven over hoe wij invulling en uitvoering geven aan ons beleid. Wij blijven zo lang als mogelijk in (persoonlijk) overleg met inwoners/ondernemers om tot (een) oplossing(en) te komen. Ook voeren we evaluatiegesprekken na belangrijke/grootschalige/complexe activiteiten.

Vergunningenstrategie

  • *

    Risicogericht toetsen – De diepgang van de toetsing van aanvragen is afhankelijk van de risico’s van de gevraagde activiteit. Hierin onderscheiden we 4 toetsniveaus.

  • *

    Vaste toetsingskaders – Voor het behandelen en beoordelen van aanvragen hanteren wij vaste toetsingskaders.

Jaarverslag 2020

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Op het gebied van horeca is het een relatief rustig jaar geweest. In de korte periode dat de horeca wel open was, hebben we ons vooral beziggehouden met vragen van ondernemers om binnen de coronamaatregelen hun activiteiten te ontplooien. We hebben in de eerste helft van 2020 zelf actief het contact gezocht met (horeca)ondernemers. Doel hiervan was om waar nodig te ondersteunen bij het inrichten van hun bedrijf zodat de hygiëne richtlijnen konden worden nageleefd.

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

We hebben gemerkt dat het aantal aanvragen sterk terugliep in 2020. De horeca is voor een groot deel van het jaar dicht geweest vanwege de coronamaatregelen. Van bijsturen is echter geen sprake. We verwachten dat in 2021 er meer ruimte komt voor de horeca om weer actief te gaan ondernemen.

Uitvoeringsprogramma 2021

Wat zetten we aan capaciteit in?

Het behandelen van drank- en horecavergunningen en exploitatievergunningen valt binnen de 1,67 fte die beschikbaar is.

 

4a. TOEZICHT VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN

Toezicht op Evenementenvergunningen Categorie B en C

Omschrijving taak

Wat doen we?

  • *

    Het preventief toezien op de uitvoering van evenementenvergunningen voor categorie B- en C-evenementen

  • *

    Afhandelen van klachten naar aanleiding van evenementenvergunningen voor categorie B- en C-evenementen

  • *

    Het vastleggen/rapporteren van bevindingen

  • *

    Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties door het voeren van gesprekken.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • *

    Prioriteiten: Evenementen Categorie B en C.

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

  • *

    (brand-) veilig en gezond verloop van evenementen.

  • *

    actueel en volledig beeld van de te houden evenementen per jaar.

  • *

    op alle categorie B- en C-evenementen wordt toezicht gehouden.

  • *

    voorkomen van onveilige situaties, hinder en overlast.

  • *

    voorkomen van overtredingen.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

  • *

    aantal gecontroleerde evenementen.

  • *

    aantal gecontroleerde vergunnings-, ontheffingsaanvragen en meldingen/kennisgevingen.

  • *

    aantal geconstateerde afwijkingen van evenementenvergunningen voor Categorie B- en C-evenementen.

  • *

    aantal overtredingen.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Beheer Openbare Ruimte, OdrU, VrU, Politie

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Toezichtstrategie

  • *

    Risicogericht toezicht – De mate en diepgang van ons toezicht is gericht op (onderdelen van) risicovolle activiteiten.

    Hierin onderscheiden we 4 toezichtniveaus. Categorie B- en C-evenementen worden in ieder geval gecontroleerd op de (brand-) veiligheid en constructieve veiligheid van bouwwerken.

  • *

    Integraal toezicht - We voeren waar mogelijk integraal toezicht uit. Dit betekent dat onze toezichthouders zoveel

    mogelijk signaleren met elkaar (ook met partners), voor elkaar (ook voor partners) of na elkaar.

Jaarverslag 2020

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Vanwege het wegvallen van evenementen door corona, heeft er op dit onderdeel geen toezicht hoeven plaatsvinden.

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Het toezicht dat normaliter voor evenementen wordt ingezet, heeft nu op de coronamaatregelen in de breedste zin van het woord plaatsgevonden. We verwachten dat in 2021 meer ruimte ontstaat voor evenementen, waarbij toezicht ook weer zal worden ingezet. Een mogelijk extra toezicht element bij evenementen zal de nog geldende coronamaatregelen zijn. We verwachten niet dat dit tot veel extra werk zal leiden, zodat bijsturing niet nodig is.

Uitvoeringsprogramma 2021

Wat zetten we aan capaciteit in?

Dit onderdeel is sterk vraag gestuurd. Het toezicht valt binnen de reguliere capaciteit van 9 fte die beschikbaar is.

 

4b. TOEZICHT VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN

Toezicht op Dhw- en Horeca-exploitatievergunningen

Omschrijving taak

Wat doen we?

  • *

    Het preventief toezien op de uitvoering van Dhw- en Horecaexploitatievergunningen.

  • *

    Afhandelen van klachten naar aanleiding van Dhw- en Horecaexploitatievergunningen.

  • *

    Het vastleggen/rapporteren van bevindingen.

  • *

    Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • *

    Prioriteiten: Drank- en horecavergunningen, Horeca-exploitatievergunningen.

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

  • *

    alle Dhw- en openbare inrichtingen voldoen aan de (brand-)veiligheidseisen.

  • *

    een actueel en volledig inrichtingenbestand van alle Dhw- en openbare inrichtingen.

  • *

    op alle Dhw-vergunningen en horeca-exploitatievergunningen wordt toezicht gehouden.

  • *

    voorkomen van onveilige situaties, hinder en overlast.

  • *

    voorkomen van overtredingen.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

  • *

    aantal gecontroleerde evenementen.

  • *

    aantal gecontroleerde vergunnings-, ontheffingsaanvragen en meldingen/kennisgevingen.

  • *

    aantal gecontroleerde Dhw-inrichtingen (commercieel en para-commercieel).

  • *

    aantal gecontroleerde openbare inrichtingen.

  • *

    aantal geconstateerde afwijkingen van vergunningen.

  • *

    aantal overtredingen.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Beheer Openbare Ruimte, OdrU, VrU, Politie

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Toezichtstrategie

  • *

    Risicogericht toezicht – De mate en diepgang van ons toezicht is gericht op (onderdelen van) risicovolle activiteiten. Hierin onderscheiden we 4 toezichtniveaus. Categorie B- en C-evenementen worden in ieder geval gecontroleerd op de (brand-) veiligheid en constructieve veiligheid van bouwwerken. Horeca- en openbare inrichtingen worden in ieder geval getoetst op (brand-)veiligheid).

  • *

    Integraal toezicht - We voeren waar mogelijk integraal toezicht uit. Dit betekent dat onze toezichthouders zoveel mogelijk signaleren met elkaar (ook met partners), voor elkaar (ook voor partners) of na elkaar.

Jaarverslag 2020

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Vanaf begin maart 2020 hebben er zich geen evenementen meer voor gedaan en is voor een groot deel van het jaar de horeca gesloten vanwege de coronamaatregelen. Op de momenten dat de horeca wel open was, hebben we toezicht bij horeca gehouden dat zag op naleving van de coronamaatregelen.

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Op dit punt hebben we weinig inzet hoeven plegen. Voor 2021 verwachten we een verruiming van de coronamaatregelen en zal het toezicht zich meer gaan toespitsen op het ordelijk verloop van het openen van de horeca.

Uitvoeringsprogramma 2021

Wat zetten we aan capaciteit in?

Voor horeca gerelateerd toezicht zien we op dit moment een totaal van 2 fte als voldoende. Mocht tussentijdse bijsturing nodig zijn, dan biedt de totale capaciteit (9 fte) voldoende ruimte om hierop in te spelen.

 

 

5. UITVOEREN VAN BUURT-/WIJK-/GEBIEDSGERICHT TOEZICHT FYSIEKE LEEFOMGEVING

Omschrijving taak

Wat doen we?

  • *

    Het preventief en/of repressief toezien op de illegale activiteiten.

  • *

    Afhandelen van klachten.

  • *

    Stilleggen van activiteiten (bouw-, sloop, gebruik etc.) bij geconstateerde overtredingen.

  • *

    Het vastleggen/rapporteren van bevindingen.

  • *

    Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties door het voeren van gesprekken.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • *

    Landelijke prioriteiten: constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid, asbest, gebruik bestemmingsplan. * Gemeentelijke prioriteiten: Bestaande Zorggebouwen (constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid).

  • *

    Gemeentelijke prioriteiten per gebied/thema:

    • -

      Recreatieterreinen: permanente bewoning van recreatiewoningen, brandveiligheid, bouwen van bouwwerken en arbeidsmigranten.

    • -

      Dorpskernen: Austerlitz: nieuwbouw/transformatie, Den Dolder: WA-hoeve (transformatie).

    • -

      Woonwijken: Bouwen in het voorerf, Burenconflicten i.r.t. Bouwen/Slopen, Bouw- en Sloopveiligheidsplan

    • -

      Natuur- en bosgebieden: Landgoederen i.s.m. Utrechts Landschap. Voornamelijk ‘eigen beheer’ en toezicht.

    • -

      Bouwen: Bijgebouwen/Bouwwerken, bouwen in voorerf.

    • -

      Erfgoed: Beschermde dorpsgezichten en monumentale structuren, Interieur monumenten (onderdeel ambitiedocument).

    • -

      Archeologie: actualiseren archeologische waardenkaart.

    • -

      Gebruik (bestemmingsplan): bewoning door Arbeidsmigranten.

    • -

      Duurzaamheid: Routekaart in ontwikkeling 2019/2020.

    • -

      Projecten: Project glasvezel, Project asbesthoudende daken.

    • -

      Klachten: Geluidsoverlast (werkzaamheden, evenementen e.d.).

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

  • *

    een veilige, schone en nette leefomgeving.

  • *

    voorkomen van hinder en overlast.

  • *

    voorkomen van overtredingen.

  • *

    een actueel en volledig beeld van de (zorg-)gebouwen, bouwwerken en het gebruik in de gebieden.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

  • *

    aantal gecontroleerde vergunningen etc.

  • *

    aantal gebiedscontroles

  • *

    aantal geconstateerde overtredingen

  • *

    aantal klachten

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Ruimtelijke Ontwikkeling, VrU, OdrU, Politie, Utrechts Landschap

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Toezichtstrategie

  • *

    Risicogericht toezicht – De mate en diepgang van ons toezicht is gericht op (onderdelen van) risicovolle activiteiten. Hierin onderscheiden we 4 toezichtniveaus. In ieder geval zien we toe op de aspecten brandveiligheid, constructieve veiligheid en duurzaamheid.

  • *

    Gebieds-/of Objectgebonden toezicht – Ons toezicht voeren we afhankelijk van de activiteit gebieds- en/of objectgebonden uit.

  • *

    Integraal toezicht - We voeren waar mogelijk integraal toezicht uit. Dit betekent dat onze toezichthouders zoveel mogelijk signaleren met elkaar (ook met partners), voor elkaar (ook voor partners) of na elkaar.

Jaarverslag 2020

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Vanwege corona hebben er minder gebiedscontroles plaatsgevonden. De norm is om thuis te werken. Wel werken we aan het digitaal kunnen opsporen van wijzigingen op het gebied van bouw. Zo hebben we ingezet een applicatie waarmee het mogelijk wordt om afwijkingen in bouwmassa op te sporen. Aan de hand hiervan kan er gericht toezicht worden gehouden in plaats van het bij toeval aantreffen van overtredingen. Ook wordt het mogelijk om aan de ‘achterkant’ van percelen te kijken, terwijl het gebiedsgericht toezicht zich vooral toespitst op de voorkant van de bebouwing.

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Afgelopen jaar heeft deze vorm van toezicht minder aandacht gekregen. De omstandigheden zijn hiervoor al beschreven. We verwachten het niveau in 2021 weer te behalen dat nodig is. Om die reden is bijsturing niet noodzakelijk.

Uitvoeringsprogramma 2021

Wat zetten we aan capaciteit in?

Voor het gebiedsgericht toezicht zetten we 0,5 fte in van het totaal aan 4 fte.

 

6. UITVOEREN VAN BUURT-/WIJK-/GEBIEDSGERICHT TOEZICHT OPENBARE RUIMTE

Omschrijving taak

Wat doen we?

  • *

    Het preventief en/of repressief toezien op de illegale activiteiten.

  • *

    Afhandelen van klachten.

  • *

    Stilleggen van activiteiten bij geconstateerde overtredingen.

  • *

    Het vastleggen/rapporteren van bevindingen.

  • *

    Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties door het voeren van gesprekken.

  • *

    Het opleggen van bestuurlijke- en/of strafrechtelijke sancties.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • *

    Gemeentelijke prioriteiten: Wijkveiligheid/Kleine ergernissen, Alcoholgebruik jongeren (leeftijdsgrens), (Zwerf-)Afval & Afvaldumping, Ondermijning.

  • *

    Gemeentelijke prioriteiten per gebied/thema:

    • -

      Woonwagencentrum Beukbergen: bestuurlijk gevoelig, structurele inzet op toezicht/handhaving.

    • -

      Bedrijfsterreinen Zeist-West Kwikstaartlaan: ondermijnende activiteiten.

    • -

      Woonwijken: In nabijheid (zorg-)instellingen vooral toezicht in het kader van Wijkveiligheid, Kerkebosch: parkeren/verkeer bij scholen, hondenoverlast. Vollenhove: Laan van Vollenhove (afvaldumping), L-flat en soms Gero-flat.

    • -

      Openbare parken: jongerenoverlast, afvaldumping.

    • -

      Winkelgebieden: parkeerproblematiek.

    • -

      Kappen: Bomenverordening, kappen van groen, bijzondere bomen, bijvoorbeeld bij ‘Het Slot’.

    • -

      Dhw/Hex: APV: Sportverenigingen. Horeca-concentratiegebied: 2e Dorpsstraat, Steijnlaan (Bibob-zone).

    • -

      Evenementenbeleid: locatieprofielen (Slot, Emmaplein, parkeerplaats Slot).

    • -

      Klachten: Geluidsoverlast (werkzaamheden, evenementen e.d.).

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

  • *

    een veilige, schone en nette leefomgeving binnen alle gebieden.

  • *

    voorkomen van hinder en overlast.

  • *

    voorkomen van overtredingen.

  • *

    een actueel en volledig beeld van alle gebieden.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

  • *

    aantal gecontroleerde vergunningen etc.

  • *

    aantal gebiedscontroles.

  • *

    aantal geconstateerde overtredingen.

  • *

    aantal klachten.

  • *

    aantal opgelegde sancties.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Beheer Openbare Ruimte, VrU, OdrU, Politie, Utrechts Landschap

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Toezichtstrategie

  • *

    Risicogericht toezicht – De mate en diepgang van ons toezicht is gericht op (onderdelen van) risicovolle activiteiten. Hierin onderscheiden we 4 toezichtniveaus.

  • *

    Gebieds-/of Objectgebonden toezicht – Ons toezicht voeren we afhankelijk van de activiteit gebieds- en/of objectgebonden uit.

  • *

    Integraal toezicht - We voeren waar mogelijk integraal toezicht uit. Dit betekent dat onze toezichthouders zoveel mogelijk signaleren met elkaar (ook met partners), voor elkaar (ook voor partners) of na elkaar.

Jaarverslag 2020

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Door corona is de focus van de werkzaamheden gewijzigd in 2020. Het toezicht in de openbare ruimte heeft zich vooral toegespitst op toezicht op de naleving van de coronamaatregelen. Dit heeft invloed gehad op het gebiedsgericht toezicht. Klachten en meldingen zijn afgehandeld zoals gebruikelijk.

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Het aantal Buitengewoon Opsporingsambtenaren is uitgebreid. Deze uitbreiding heeft te maken met de inzet voor de wijk Vollenhove welke de komende jaren specifieke aandacht krijgt. Hiervoor is het project Vollenhove Vooruit geïnitieerd. Met deze uitbreiding is de capaciteit op orde en bestaat er geen aanleiding voor bijsturing.

Uitvoeringsprogramma 2021

Wat zetten we aan capaciteit in?

Voor dit onderdeel nemen we geen specifieke inzet op, omdat hier op voorhand geen inschatting voor te maken is.

 

7. JURIDISCHE ONDERSTEUNING, HANDHAVING & BELEID

Omschrijving taak

Wat doen we?

  • *

    Het juridisch adviseren in omgevingsrechtelijke vraagstukken.

  • *

    Het opstellen van vooraankondigingen, beschikkingen (handhaving, gedogen, intrekkingen, invordering e.d.) en verweerschriften/pleitnota’s.

  • *

    Het doen van een legalisatieonderzoek.

  • *

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij (hoor-)zittingen in bezwaar en/of (hoger) beroep.

  • *

    Het begeleiden van het proces in handhavingsdossiers en bewaken van afspraken en termijnen.

  • *

    Het actualiseren van beleid, uitvoeringsprogramma’s en jaarverslagen.

  • *

    Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties.

  • *

    Het voeren van (Pre-)Mediation gesprekken.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • *

    Landelijke prioriteiten: constructieve veiligheid, brandveiligheid, duurzaamheid, asbest, gebruik bestemmingsplan

  • *

    Gemeentelijke prioriteiten: Zorggebouwen (constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid), Wijkveiligheid/Kleine ergernissen, Alcoholgebruik jongeren (leeftijdsgrens), (Zwerf-)Afval & Afvaldumping, Drank- en horeca en exploitatievergunning, Ondermijning, Evenementen Categorie B en C.

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

  • *

    Voldoen aan wettelijke kwaliteitscriteria.

  • *

    Afdoen van handhavingszaken zonder juridische procedure.

  • *

    Jaarlijkse afname van bezwaar- en (hoger) beroepszaken.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

  • *

    aantal verzoeken om handhaving.

  • *

    aantal vooraankondigingen, lasten onder dwangsom/bestuursdwang, invorderingsbeschikkingen.

  • *

    aantal bezwaar en (hoger) beroepszaken.

  • *

    aantal buurtbemiddeling-/(pre-)mediation gesprekken.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Ruimtelijke ontwikkeling

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Preventiestrategie

  • *

    (Voor-)overleg – Onze (voor-)overleggen gebruiken wij om duidelijkheid te geven over hoe wij invulling en uitvoering geven aan ons beleid. Wij blijven zo lang als mogelijk in (persoonlijk) overleg met inwoners/ondernemers om tot (een) oplossing(en) te komen. Ook voeren we evaluatiegesprekken na belangrijke activiteiten.

  • *

    Buurtbemiddeling/(Pre-)Mediation – Buurtbemiddeling en/of (pre-)mediation gebruiken wij bij voortdurende geschillen tussen inwoners/ondernemers onderling en/of inwoners/ondernemers en ons of onze partners.

Vergunningenstrategie

Oude ongebruikte vergunningen worden ingetrokken.

Handhavingsstrategie 

  • *

    Landelijke Handhavingsstrategie (LHS) - Wij hanteren de (interventiematrix van de) LHS als richtlijn.

  • *

    Handhaving tegen bestuursorganen - Conform beleid en gelijk aan handhaving tegen inwoners/ondernemers.

Jaarverslag 2020

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

We hebben in 2020 een extra taak op ons afzien komen. Het instellen van de coronamaatregelen heeft beslag gelegd op de juridische handhavingscapaciteit. Waar dit in beginsel een taak van de VRU was, werd de voorbereiding lokaal uitgevoerd. Vanaf 1 december is deze taak in zijn geheel bij de gemeente belegd. Het aantal bezwaren en handhavingsprocedures hebben geen grote fluctuatie laten zien. Wel zagen we dat mensen alerter zijn wat er in hun directe woonomgeving gebeurd. Vooral omdat veel mensen thuis zijn vanwege de coronamaatregelen, hebben we gemerkt dat zij sneller contact met de gemeente opnemen. Dit vraagt meer tijd, maar door aan de voorkant te investeren kunnen verzoeken om handhaving of bezwaren soms worden voorkomen. We blijven ons hiervoor inzetten.

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Vanwege toenemende druk op de reguliere werkzaamheden (bezwaren en handhaving) en uitbreiding van taken op het gebied van corona, hebben we tijdelijke juridische capaciteit ingehuurd (0,83 fte). Dat verlicht de werkdruk bij de vaste medewerkers en biedt ruimte om thema’s op het gebied van de Omgevingswet op te pakken.

Uitvoeringsprogramma 2021

Wat gaan we het komende jaar programmeren?

De volledig juridische capaciteit is hiervoor beschikbaar, te weten 5,23 fte.

 

 

8. JAARVERSLAG 2020 (algemene terugblik)

 

Op de afzonderlijke activiteitenkaarten hebben we per onderdeel een terugblik gegeven. Die zijn specifiek. In dit deel van het jaarverslag willen we een meer algemeen beeld schetsen en die opvallen.

 

Corona

Bijna heel 2020 staat in het teken van corona. Vanaf maart 2020 is de norm gesteld om het zoveel mogelijk thuiswerken. Dat heeft invloed gehad op de manier van werken. Waar normaliter gesprekken met inwoners op het gemeentehuis of op locatie plaatsvonden, is dat nu vooral via de telefoon of via een digitaal overleg. We hebben gemerkt dat door het thuiswerken niet altijd alles even efficiënt lukte. Waar voorheen er alleen met collega’s op kantoor werd gewerkt, was nu sprake van het vinden van balans tussen werk en privé. Desondanks zijn we als organisatie ingericht op het thuiswerken en was dat vóór 2020 ook al de (vrijblijvende) mogelijkheid.

Zoals al eerder geschetst bij de afzonderlijke activiteitenkaarten, heeft er door corona een verschuiving plaatsgevonden in ons werk. Zo zakte het aantal evenementenvergunningen naar nul, is het relatief rustig geweest op het gebied van horeca (zowel vergunning als toezicht) en hebben sommige toezichtstaken op een lager pitje gestaan. Wel heeft het voor de Buitengewoon Opsporingsambtenaren tot een flinke toename geleid als het gaat om het houden van toezicht op de coronamaatregelen. De handhavingsjuristen hebben vanuit hun juridische rol een bijdrage geleverd aan de handhaving. Dat laat het beeld zien dat door de afname van reguliere taken, de capaciteit deels is ingezet voor corona gerelateerde onderdelen. De inhoudelijke gevolgen vallen echter buiten de scope van dit VTH jaarverslag.

 

Vergunningen

  • -

    Omgevingsvergunningen

    Ondanks de gewijzigde situatie door corona, hebben we toch veel (concept) aanvragen voor omgevingsvergunning ontvangen. In totaal 770.

    Dit aantal ligt hoger dan voorgaande jaren (In 2019: 653 en 2018: 607). De trend die we hebben gezien in 2020 is dat er veel particulieren zijn die hun bouwplannen tot uitvoer willen brengen. Dat betekent relatief gezien veel kleinere bouwplannen, zoals dakkapellen/uitbouwen en/of bergingen. Dit betekent dat de druk op de medewerkers die vergunningaanvragen behandelen, onverminderd groot bleef. Ook wordt het tekort aan woningen gevoeld, omdat de behoefte aan groter wonen/ het verruimen van het woongenot leidt tot beweging op de woningmarkt. Grote bouwplannen worden ook ingediend. Het beoordelen hiervan en het verlenen van de omgevingsvergunning loopt soms vertraging op. De redenen hiervan zijn:

    • 1.

      Voor en tijdens de behandeling van initiatieven nemen belanghebbenden meer en eerder contact op met de gemeente. Men wil exact weten wat de bouwinitiatief inhoudt en er worden meer inhoudelijke en procedurele vragen gesteld dan enkele jaren geleden. Wij ervaren deze toename bij zowel grote en bij relatief kleinere bouwplannen.

    • 2.

      Naast lopende en in behandeling zijnde initiatieven, benaderd men de Gemeente Zeist ook als er nog geen initiatief bekend is, bijvoorbeeld als een locatie te koop komt te staan, of men vernomen heeft dat er mogelijk een ontwikkeling plaats gaat vinden. Men verzoekt de gemeente dan om inhoudelijke en procedurele informatie, zowel bij grote als kleinere bouwplannen.Voor wat betreft de toekomst, weten we dat woningbouwontwikkelingen een belangrijk thema zal zijn. Wat de prognose is met betrekking tot de kleinere aanvragen is op dit moment moeilijk in te schatten. Waar dat nodig is, wordt capaciteit op- of afgeschaald.

      Daarnaast zal per 2022 zal de Omgevingswet in werking treden. Dit betekent ook een veranderende manier van werken. Hoe dit wordt vormgegeven, zal in 2021 duidelijk worden. Eventuele consequenties voor capaciteit zullen dan ook in kaart worden gebracht.

  • -

    Horeca en APV

    Evenementen in 2020 zijn vanwege corona niet doorgegaan. De onzekerheid in die branche vanwege corona heeft ervoor gezorgd dat het aantal aanvragen voor een evenementenvergunning sterk is afgenomen. Dat zien we eveneens terug in het aantal aanvragen dat gerelateerd is de exploitatie van horeca in Zeist. In de beginfase van de eerste ‘lockdown’ zijn we actief opzoek contact gaan zoeken met de (horeca)ondernemers in Zeist. Vooral om hen te ondersteunen bij de toen geldende coronamaatregelen.

     

Toezicht

Nadat een vergunning is verleend, wordt bij de uitvoer toezicht gehouden. We maken daarbij onderscheid tussen grote complexe (ver)bouw en de relatief geringe (ver)bouw werkzaamheden. Dit laatste heeft vooral betrekking op de realisatie van dakkapellen/uitbouwen en/of bergingen.

Juist de grote complexe bouwen hebben veel aandacht gevraagd van onze toezichthouders. Mede omdat omwonenden van een bouwproject veel thuis verbleven vanwege de coronamaatregelen, hebben we gemerkt dat zij sneller de weg naar de gemeente hebben weten te vinden als het gaat om overlast van de werkzaamheden. Dat betekent voor de toezichthouders niet alleen dat zij toezicht hebben moeten houden op de uitgevoerde werkzaamheden, maar eveneens de nodige klachten/meldingen hebben moeten afhandelen. Het algemeen beeld is dat dit aantal in 2020 hoger lag dan daarvoor.

Toezicht op horeca heeft in 2020 op een andere manier plaatsgevonden dan anders. De horeca was voor een groot deel van het jaar dicht en voor de periode dat zij open was, moest worden voldaan aan strikte (hygiëne)eisen. Dat lukt niet bij iedereen even goed.

 

Handhaving

Naast de gebruikelijke juridische handhaving van het omgevingsrecht, was bij de handhavingsjuristen sprake van een extra taak op het gebied van handhaving op de coronamaatregelen. Waar dit in beginsel was belegd bij de VRU, was het aan de gemeentelijke handhavingsjuristen om daarin het voorbereidende werk te doen. Vanaf 1 december 2020 is de bevoegdheid om handhavend op te treden in het kader van de coronamaatregelen een burgemeestersbevoegdheid. Vanuit die hoedanigheid zijn de handhavingsjuristen ingezet om hiervoor de juridische procedures te doorlopen.

Buiten deze extra taken is het reguliere werk voor de handhavingsjuristen ook in 2020 voorgezet. Ondanks het teruglopende toezicht vanwege de coronamaatregelen, is het aantal op te starten handhavingsprocedures niet afwijkend te noemen met voorgaande jaren. Het aantal verzoeken om handhaving is, ondanks dat veel mensen thuis waren vanwege de coronamaatregelen, niet significant toegenomen.

 

Thema’s

Brandveiligheid gevels

Op 14 juni 2017 vond in Londen de brand in de Grenfell Tower plaats, waarbij tientallen bewoners om het leven zijn gekomen. Bij deze brand was sprake van een snelle branduitbreiding langs de gevel. De Engelse overheid heeft direct na de brand een onderzoek ingesteld om te achterhalen hoe deze brand zo fataal heeft kunnen aflopen. Behalve de gevel hebben waarschijnlijk ook andere zaken een rol gespeeld.

Naar aanleiding hiervan heeft het Ministerie BZK eind 2018 gemeenten verzocht om de meest risicovolle gebouwen in hun gemeente te inventariseren en er vervolgens op toe te zien dat eigenaren van deze gebouwen onderzoek uitvoeren naar de brandveiligheid van de gevels en indien noodzakelijk maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen.

In 2020 is dit onderzoek in Zeist uitgevoerd via het stappenplan dat door het Ministerie BZK is opgesteld. Aan de hand van beschikbare informatie en inspecties ter plaatse is de uitkomst dat in Zeist geen risicovolle gebouwen aanwezig zijn. Op 8 oktober 2020 is eveneens de gemeenteraad hierover geïnformeerd. Daarmee is het onderzoek formeel afgesloten.

 

Breedplaatvloeren

Op 27 mei 2017 is een deel van een in aanbouw zijnde parkeergarage van Eindhoven Airport ingestort. Naar aanleiding hiervan is onderzoek verricht naar de oorzaak van dit incident. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat vloeren die zijn uitgevoerd met breed platen in bepaalde gevallen onvoldoende veilig kunnen zijn. Dat is aanleiding geweest om landelijk een onderzoeksplicht in te stellen voor eigenaren van panden waar breedplaatvloeren zijn toegepast. In 2020 hebben we onderzoek gedaan naar gebouwen waar breedplaatvloeren zijn toegepast en die voldoen aan de landelijke criteria. Daar zijn in beginsel 38 adressen uit voort gekomen waarvoor de onderzoeksplicht lijkt te gelden. We zullen in januari 2021 de eigenaren informeren en hen zo goed mogelijk begeleiden om tijdig het onderzoek uit te voeren.