Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland

Verordening van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland houdende regels omtrent het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie (Financiële verordening Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2018)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingVerordening van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland houdende regels omtrent het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie (Financiële verordening Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2018)
CiteertitelFinanciële verordening Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2018
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 212 van de Gemeentewet
  2. afdeling 3 van de Wet gemeenschappelijke regelingen
  3. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Zaanstad/455547.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-04-2021nieuwe regeling

30-11-2018

bgr-2021-297

A18.05.5c

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland houdende regels omtrent het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie (Financiële verordening Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2018)

Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland,

 

gelet op artikel 212 van de Gemeentewet, Afdeling 3 par. 7 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en hoofdstuk 8 van de Gemeenschappelijke Regeling Zaanstreek Waterland 2017;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de volgende

 

Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland.

 

Financiële Verordening Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) 2018

 

Artikel 1 Definities

In deze financiële verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Veiligheidsregio: het openbaar lichaam als bedoeld in de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland.

  • b.

    Organisatieonderdeel: iedere organisatorische eenheid binnen de organisatie van Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland die als zodanig een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het Dagelijks Bestuur heeft.

  • c.

    Administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

  • d.

    Financiële administratie: het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland, teneinde te komen tot een goed inzicht in:

    • 1.

      de financieel-economische positie;

    • 2.

      het financiële beheer;

    • 3.

      de uitvoering van de begroting;

    • 4.

      het afwikkelen van vorderingen en schulden;

    • 5.

      alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.

  • e.

    Financieel beheer: het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten van Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland.

  • f.

    Rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder in ieder geval de besluiten van het Algemeen Bestuur.

  • g.

    Doelmatigheid: het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen of met een bepaalde inzet van middelen zo veel mogelijk prestaties realiseren.

  • h.

    Doeltreffendheid: de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid worden gerealiseerd.

  • i.

    Budgetbewaking: het periodiek signaleren van overschrijdingen (budgetbewaking in engere zin) en eventueel andere afwijkingen van het budget alsmede de (bedrijfseconomische) analyse van de verschillen tussen budget en werkelijkheid (budgetbewaking in ruimere zin).

Titel 1 Begroting en verantwoording

Kaderstelling

Artikel 2 Inrichting en proces begroting en jaarstukken

  • 1.

    De begroting en jaarstukken worden opgesteld en ingericht conform het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV).

  • 2.

    In het proces van het opstellen van begroting en jaarstukken wordt aangesloten bij de bepalingen in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) en de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zaanstreek –Waterland. Hierin zijn onder meer afspraken opgenomen ten aanzien van inspraak gemeenten, verzending naar Provincie, verzendtermijnen en gemeentelijke bijdragen. Aanvullingen hierop zijn opgenomen in de onderstaande artikelen.

Artikel 3 Begroting en meerjarenraming

  • 1.

    Het Algemeen Bestuur stelt per kalenderjaar vooraf de begroting vast en neemt kennis van de financiële meerjarenraming voor de drie achtereenvolgende jaren. Het Algemeen Bestuur autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de geleverde goederen en diensten, opdat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid zoals vastgesteld door het Algemeen Bestuur kunnen worden getoetst.

  • 3.

    De begroting bevat op hoofdlijnen de beleidsdoelstellingen en maatschappelijke effecten die worden nagestreefd, alsmede de middelen die daarvoor beschikbaar zijn, één en ander zo mogelijk uitgedrukt in relevante prestatiecijfers en kengetallen.

  • 4.

    In de begroting zijn mede de lasten van de (vervangings-)investeringen opgenomen.

Artikel 4 Financiële verdeelsleutel

  • 1.

    In de begroting wordt de door elke deelnemende gemeente verschuldigde bijdrage voor het jaar waarop de begroting betrekking heeft aangegeven.

  • 2.

    Voor de financiële verdeelsleutel wordt uitgegaan van een bijdrage conform hetgeen is bepaald in artikel 23 lid 2 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2017.

  • 3.

    De verdeling van de gemeentelijke bijdragen is gebaseerd op de onderlinge verhouding van het clusteronderdeel Brandweer & Rampenbestrijding van het gemeentefonds. Als peildatum wordt aangehouden de verdeling zoals die geldt op 1 januari van het voorgaande jaar en afkomstig uit de meicirculaire gemeentefonds (t-1).

     

Uitvoering

Artikel 5 Uitvoering begroting

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur stelt regels die waarborgen dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor dat de totale lasten van de programma’s en de bedrijfsvoeringreserve tezamen, zoals geautoriseerd in de (gewijzigde) begroting, niet zonder akkoord van het algemeen bestuur worden overschreden.

     

Beheersing en interne controle

Artikel 6 Interne controle

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur draagt ten behoeve van de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het Dagelijks Bestuur maatregelen tot verbeteringen en herstel van de tekortkomingen.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor een interne toetsing van organisatieonderdelen op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening en de rechtmatigheid van beheershandelingen vastgelegd in interne controleprogramma’s.

     

Rapportage en verantwoording

Artikel 7 Tussentijdse rapportage en informatie

  • 1.

    Het Algemeen Bestuur wordt middels twee tussentijdse bestuurlijke rapportages geïnformeerd over de realisatie van de programmabegroting in het lopende jaar.

  • 2.

    De inrichting van de rapportages sluit aan bij de indeling van de begroting.

  • 3.

    De bestuursrapportage gaat in op de afwijkingen per programma en investeringen, zowel wat betreft de baten en lasten, de voortgang en indien daar aanleiding voor is de maatschappelijke effecten.

Artikel 8 Jaarstukken

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor een adequate verantwoording in de jaarstukken van de programma’s.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur legt de jaarstukken ter vaststelling aan het Algemeen Bestuur voor. In de verantwoording geeft het Dagelijks Bestuur aan:

    • a.

      De mate van realisatie van de beoogde maatschappelijke effecten;

    • b.

      welke investeringen zijn gerealiseerd;

    • c.

      Wat de kosten en baten zijn;

    • d.

      Hoe de resultaten zich verhouden tot de in de begroting gestelde doelen;

    • e.

      Hoe het rekeningresultaat bestemd wordt.

  • 3.

    Het Algemeen Bestuur bepaalt aan de hand van de uitvoering van de programma’s of de beleidsdoelen van de programma’s bijstelling behoeven.

Titel 2 Financiële positie

Kaderstellen

Artikel 9 Financiële positie

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor, dat het financiële beleid waartoe het Algemeen Bestuur heeft besloten, in de begroting bij de toelichtende paragraaf over de financiële positie en de meerjarenramingen is opgenomen.

  • 2.

    Het totaalbedrag aan verleende garanties en waarborgen worden bij de uiteenzetting van de financiële positie expliciet vermeld.

  • 3.

    Het Algemeen Bestuur autoriseert met het vaststellen van de financiële positie de investeringskredieten van het betreffende begrotingsjaar.

Artikel 10 Waardering en afschrijving vaste activa

  • 1.

    Het investeringsplan voor het begrotingsjaar en de drie daarop volgende jaren wordt jaarlijks opgenomen in de begroting.

  • 2.

    Activa worden gewaardeerd op basis van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs, zonodig aangepast voor duurzame waardevermindering.

  • 3.

    Activa met een verkrijgings- of vervaardigingsprijs van minder dan € 10.000 exclusief btw worden niet geactiveerd, tenzij regelgeving anders voorschrijft.

  • 4.

    De afschrijving van activa vindt lineair plaats. De afschrijving start op 1 januari van het jaar dat volgt op het jaar waarin het actief gereed komt dan wel verworven wordt.

  • 5.

    De omslagrente voor de rentetoerekening van de kapitaallasten wordt conform BBV-voorschriften jaarlijks vastgesteld. Voor wat betreft het tijdelijk bezit van onroerend goed wordt een vast percentage gehanteerd, gezien de projectfinanciering op deze panden. De rente wordt berekend over de boekwaarde op 1 januari van het begrotingsjaar.

  • 6.

    De materiële vaste activa met economisch nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten, worden afgeschreven conform de afschrijvingstermijnen in bijgevoegde tabel in bijlage 1. De opgenomen termijnen zijn de maximale afschrijvingstermijnen. Een kortere afschrijvingstermijn is mogelijk, wanneer de levensduur van het activum aantoonbaar korter is of het activum tussentijds afgestoten wordt.

Artikel 10a Activa betreffende huisvesting gesloten systeem

Op 13 september 2013 heeft het Algemeen Bestuur het besluit genomen dat VrZW een viertal panden tijdelijk overneemt, waarbij een gesloten systeem van toepassing is. Bij inventarisatie bleek dat bij een aantal activa betreffende deze panden de oude eigenaar een andere afschrijvingstermijn hanteerde dan VrZW. Financiering van door VrZW overgenomen panden is verstrekt door de vorige eigenaar, waarbij de aflossing van de financiering gelijk gesteld is aan de afschrijving van het activum. Voor de te hanteren afschrijvingstermijn is echter de verordening van VrZW leidend. In deze verordening is alleen rekening gehouden met de eerste aanschaf van de activa en niet met een resterende looptijd (afschrijvingstermijn). Dit is de reden om voor activa van de per 1-1-2018 nog drie resterende panden een afwijkende (resterende) afschrijvingstermijn te hanteren.

Artikel 11 Reserves en voorzieningen

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur geeft jaarlijks bij de begroting een overzicht van (de begrote onttrekkingen en toevoegingen aan) de reserves en voorzieningen.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur neemt daarbij de richtlijnen in acht die zijn vastgelegd in de nota reserves en voorzieningen. Daarin is opgenomen:

    • a.

      de vorming en besteding van reserves alsmede de minimale en/of maximale hoogte daarvan;

    • b.

      de vorming en besteding van voorzieningen;

    • c.

      de toerekening en verwerking van de rente over de reserves en voorzieningen.

  • 3.

    De nota reserves en voorzieningen wordt indien daar aanleiding toe is geactualiseerd en aan het Algemeen Bestuur ter vaststelling aangeboden.

Artikel 12 Kostprijsberekening

Voor de kostentoerekening aan producten die worden gedekt door middel van een tarief aan derden wordt eveneens gebruik gemaakt van het systeem van kostentoerekening met als uitgangspunt integrale toerekening van kosten.

Artikel 13 Financieringsfunctie

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur biedt tenminste eenmaal in de vier jaar het Algemeen Bestuur een treasurystatuut ter vaststelling aan..

  • 2.

    Dit treasurystatuut bevat de treasurydoelstellingen, de organisatorische vormgeving van de treasurytaken en de vermogensobjecten onder het beheer van treasury .

  • 3.

    Het Dagelijks Bestuur draagt bij de uitoefening van de treasuryfunctie zorg voor een juiste uitvoer van de richtlijnen zoals vastgelegd in het door het Algemeen Bestuur vastgestelde treasurystatuut.

Artikel 14 Registratie bezittingen, activa en vermogen

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor een actuele en volledige registratie van bezittingen.

  • 2.

    Indien een actief administratief is afgeschreven, maar nog in gebruik is, wordt deze gehandhaafd in de activa administratie.

  • 3.

    Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de organisatie systematisch worden gecontroleerd.

  • 4.

    Bij afwijkingen in de registratie van bezittingen neemt het Dagelijks Bestuur maatregelen voor herstel van de tekortkomingen. De resultaten van de controle en eventuele plannen van verbetering worden ter kennisgeving aan het Algemeen Bestuur aangeboden.

Titel 3 Paragrafen

Artikel 15 Risicobeheersing en weerstandsvermogen

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor een adequaat risicomanagement en neemt daarbij de richtlijnen in acht die zijn opgenomen in de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur geeft in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken inzicht in de risico’s van materieel belang en maakt een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen.

  • 3.

    Daarnaast maakt het Dagelijks Bestuur in de paragraaf weerstandsvermogen de weerstandscapaciteit inzichtelijk en geeft aan in hoeverre schade en verliezen als gevolg van de risico's van materieel belang hiermee opgevangen kunnen worden.

Artikel 16 Onderhoud kapitaalgoederen

  • 1.

    In het kader van de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen van de begroting wordt aandacht geschonken aan het onderhoud van de gebouwen en het materieel en de hieraan verbonden lasten.

  • 2.

    Bij de begroting en de jaarstukken doet het Dagelijks Bestuur verslag over de voortgang van het geplande onderhoud.

Artikel 17 Financiering

Bij de begroting en de jaarstukken doet het Dagelijks Bestuur in de paragraaf financiering verslag van de actuele planning en situatie van de financieringsfunctie. Regels hierover zijn opgenomen in het Treasurystatuut.

Artikel 18 Bedrijfsvoering

In de bedrijfsvoeringparagraaf in de begroting wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringparagraaf in de jaarrekening wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen.

Titel 4 Financiële organisatie en administratie

Artikel 19 Financiële administratie

Het Dagelijks Bestuur zorgt er voor dat:

  • 1.

    De inrichting en de werking van de (financiële) administratie voldoet aan het Besluit Begroting en Verantwoording en andere relevante wetgeving.

  • 2.

    De administratie zodanig van opzet en werking is, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

    • a.

      Het sturen en beheersen van activiteiten en processen van Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland als geheel en in de organisatieonderdelen afzonderlijk;

    • b.

      Het bevorderen van en afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;

    • c.

      Het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in omvang van activa, voorraden, vorderingen en schulden enz.;

    • d.

      Het verschaffen van informatie over uitputting van budgetten en investeringsruimte.

Artikel 20 Financiële organisatie

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor en legt in een besluit vast:

    • a.

      Een eenduidige indeling van de organisatie en een eenduidige toewijzing van de taken aan de organisatieonderdelen;

    • b.

      Een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie is gewaarborgd;

    • c.

      De verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

    • d.

      De te maken afspraken met de organisatieonderdelen over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;

    • e.

      De regels voor verlening van décharge over het gevoerde beheer van de organisatieonderdelen.

Artikel 21 Aanbesteding en inkoop

Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor en legt de interne regels vast voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels ter zake van de Europese Unie en overige relevante wet- en regelgeving.

Titel 5 Slotbepalingen

Artikel 22 Onvoorziene omstandigheden en hardheidsclausule

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur kan afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing daarvan leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 23 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.

Artikel 24 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam Financiële verordening Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2018.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland.

Datum: 30 november 2018

De voorzitter,

J. Hamming

De secretaris,

H. Raasing

Bijlage 1: Afschrijvingstermijnen VrZW

Gebouwen en inrichting

Afschrijvingstermijn

gebouwen / permanent steen

40

vaste telefonieapparatuur

8

meubilair

10

ICT

netwerkbekabeling

15

software

4

glasvezelverbinding

10

mobiele data terminals (MDT's)

4

tablets

3

mobiele telefoons, aanschaf t/m 2018

3

mobiele telefoons, aanschaf vanaf 2019

4

AV middelen (beamer/presentatieschermen/smartbords)

5

servers/netwerk- en (mobiele) werkplekapparatuur/printers

4

Brandveiligheidvoorzieningen

C-2000 alarmontvangers

5

C-2000 portofoons

7

C-2000 mobilofoons

10

warmtebeeldcamera

5

verlichtingsvoorzieningen

10

hydraulische redmiddelen

10

hefmiddelen

10

bepakking (slangen en straalpijpen)

15

uitrukkleding

5

uniformkleding beroeps

5

uniformkleding vrijwilligers

10

dienst/kazernekleding

5

ademluchtapparatuur (masker + toestel)

10

ademluchtapparatuur cilinder

15

chemicalienpakken (wettelijke termijn)

5

ademluchtvulstation

10

reinigings en testapparatuur

10

valbeveiliging

7

klim en hijsmiddelen

10

brandput

50

pomp (vast/mobiel)

15

duikpakken, uitrusting

5

duikapparatuur

7

Voertuigen

personenauto / dienstauto

8

bestelauto

8

piketvoertuig

5

heftruck + kraan

15

haakarmvoertuig

15

haakarmbak open

20

haakarmbak gesloten (COH, LOGH, DECOH, VZG en voorlichting)

10

haakarmbak operationeel (GSH, SBH, DPH, SLH)

15

tankautospuit

15

midlife-update tankautospuit

afhankelijk van de economische levensduur

motorspuit aanhanger

15

motorspuit draagbaar (zonder aanhanger)

15

autoladder / hoogwerker (redvoertuig)

15

midlife-update redvoertuig

afhankelijk van de economische levensduur

hulpverleningswagen groot

15

tankwagen

20

vrachtwagen

15

SI-brand

10

SI-OGS

15

grote bestelwagen (personenen materiaalwagen)

10

waterongevallenvoertuig

8

aanhangwagen

15

bromfietsen / scooters

5

boot met trailer (alu)

10