Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoeksche Waard

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent subsidie voor het stimuleren van projecten en activiteiten die bijdragen op het gebied van economische ontwikkeling of de arbeidsmarktontwikkeling (Subsidieregeling economische ontwikkeling en arbeidsmarktontwikkeling Hoeksche Waard 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoeksche Waard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent subsidie voor het stimuleren van projecten en activiteiten die bijdragen op het gebied van economische ontwikkeling of de arbeidsmarktontwikkeling (Subsidieregeling economische ontwikkeling en arbeidsmarktontwikkeling Hoeksche Waard 2021)
CiteertitelSubsidieregeling economische ontwikkeling en arbeidsmarktontwikkeling Hoeksche Waard 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Hoeksche%20Waard/637090/CVDR637090_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-04-2021nieuwe regeling

30-03-2021

gmb-2021-105777

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent subsidie voor het stimuleren van projecten en activiteiten die bijdragen op het gebied van economische ontwikkeling of de arbeidsmarktontwikkeling (Subsidieregeling economische ontwikkeling en arbeidsmarktontwikkeling Hoeksche Waard 2021)

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard;

overwegende dat het gemeentebestuur de economische structuur en een sterkere arbeidsmarkt wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor het stimuleren van projecten en activiteiten die aantoonbaar bijdragen aan beleidsdoelstellingen op het gebied van economische ontwikkeling of de arbeidsmarktontwikkeling binnen de gemeente;

gelet op de Algemene subsidieverordening Hoeksche Waard 2020;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling economische ontwikkelingen en arbeidsmarktontwikkeling Hoeksche Waard 2021:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • ASV 2020: Algemene subsidieverordening Hoeksche Waard 2020;

  • algemene reserve: een reserve met een algemeen karakter en daarom vrij aanwendbaar. Zij is onder andere bedoeld om eventuele bedrijfsrisico’s op te vangen;

  • bestemmingsreserve: specifieke reserve waaraan van tevoren een bestemming is gegeven, zoals uitbreiding van inventaris/het gebouw (geen onderhoud/vervanging!), uitbreiding van activiteiten, toekomstige investeringen;

  • eigenarencollectief: een vereniging of (BIZ-) stichting van vastgoedeigenaren in een winkelgebied of op een bedrijventerrein;

  • flat rate: wijze van loonkostenberekening waarbij per medewerker een individueel uurtarief berekend wordt op basis van de bruto jaarloon, vermeerderd met opslag vakantiegeld, werkgeverslasten en vervolgens een opslag voor overhead;

  • integrale kostensystematiek of IKS: een wijze van loonkostenberekening, waarbij subsidiabele directe- en indirecte kosten (zoals arbeids- of machine-uren) m.b.v. controleerbare verdeelsleutels en tarieven aan projecten worden toegerekend via kostendragers;

  • Kenniscirculatie: een kringloop van kennis, waarbij het maatschappelijk veld betrokken is. Er is sprake van kennisverwerving, kennistoepassing en vervolgens weer kennisactualisatie;

  • ondernemerscollectief: vereniging of stichting van ondernemers, belangenpartij(en) en/of winkeliers dan wel een (BIZ-) stichting van gebruikers of een (BIZ-) stichting van gebruikers en vastgoedeigenaren in een winkelgebied of op een bedrijventerrein;

  • Programmaplan Economie: De programmatische uitwerking van de maatschappelijke opgaven voor de Hoeksche Waard op het gebied van het vasthouden en versterken van een gezond economisch klimaat;

  • project: één activiteit of een samenhangend geheel van activiteiten met een aanvangsdatum en vermoedelijke einddatum, die/dat als oogmerk heeft een bijdrage te leveren aan de beleidsdoelstellingen van de gemeente Hoeksche Waard inzake economische ontwikkeling en innovatie en waarvoor krachtens deze regeling subsidie wordt aangevraagd;

  • RVO: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, een uitvoerende dienst van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat;

  • profitsector: de profitsector bevat de organisaties die winst maken als doel hebben;

  • non-profitsector/ not-for-profitsector: bevat de organisaties zonder winstoogmerk, die opgericht zijn om een concrete missie na te streven of taak te vervullens, doorgaans met een sociaal en/of maatschappelijke aspect.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1.

    Structurele subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten en projecten die bijdragen aan het vasthouden en versterken van een gezond economisch klimaat op het gebied van de vijf programmathema’s van het Programmaplan Economie, te weten:

    • a.

      vitale arbeidsmarkt,

    • b.

      gezond economisch vestigingsklimaat,

    • c.

      bloeiende vrijetijdseconomie,

    • d.

      duurzame innovatieve landbouw,

    • e.

      aantrekkelijke gebiedsmarketing.

  • 2.

    Incidentele subsidie kan conform het bepaalde in de begroting uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan het versterken van de samenwerking en verbinding tussen lokale ondernemers in de gemeente Hoeksche Waard door:

     

    • a.

      het mede aanjagen van de netwerkbijeenkomsten die samenwerking tussen lokale ondernemers in de gehele gemeente versterkt;

    • b.

      het versterken van de verbanden en relaties tussen de profitsector, non-profit en not-for-profit sectoren;

    • c.

      het versterken van het economisch vestigingsklimaat van gemeente Hoeksche Waard waarbij kenniscirculatie tussen midden- en kleinbedrijf en kennisinstellingen een uitgangspunt is.

Artikel 4. Doelgroep

In aanvulling op artikel 2 van de ASV 2020 komen onder deze regeling alleen de volgende doelgroepen in aanmerking voor subsidie:

  • 1.

    Aanvragen voor structurele subsidie voor het stimuleren van economische ontwikkelingen en arbeidsmarktontwikkeling voor de onder artikel 3 lid 1 genoemde activiteiten, kunnen alleen worden ingediend voor zover opgenomen in de begroting van de gemeente.

  • 2.

    Aanvragen voor structurele subsidie voor het stimuleren van economische ontwikkelingen en arbeidsmarktontwikkeling voor de onder artikel 3 lid 1 genoemde activiteiten, kunnen alleen worden ingediend door partijen waarmee de gemeente een samenwerkings-/uitvoeringsovereenkomst heeft gesloten.

  • 3.

    Aanvragen voor incidentele subsidie voor het stimuleren van economische ontwikkelingen en arbeidsmarktontwikkeling voor de onder artikel 3 lid 2 genoemde activiteiten kunnen alleen worden ingediend door een ondernemers- of eigenarencollectief, en/of samenwerkingsverband tussen overheid, ondernemers en/of onderwijs.

Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit of project als bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    Vóór indiening van de aanvraag door de subsidieontvanger gemaakte kosten komen niet voor subsidie in aanmerking.

  • 3.

    De eventuele restwaarde van specifiek voor de subsidiabele activiteiten aangeschafte activa maakt geen deel uit van de subsidiabele kosten.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Een structurele subsidie bedraagt maximaal het in de begroting van de gemeente opgenomen bedrag.

  • 2.

    Een incidentele subsidie bedraagt maximaal 75% van de subsidiabele kosten conform artikel 5, met een maximum van €5.000 per aanvraag, of voor zover het in de begroting opgenomen budget nog toereikend is, met inachtneming van het bepaalde in artikel 9.

Artikel 7. Berekening van uurtarieven, uniforme kostenbegrippen

  • 1.

    Als in de aanvraag personele kosten zijn opgenomen en indien niet anders bepaald in een samenwerkings- en/of uitvoeringsovereenkomst, dan worden de subsidiabele kosten berekend middels de volgende systematiek:

    • a.

      de Flat-rate systematiek;

    • b.

      indien de aanvrager aantoonbaar beschikt over een door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) goedgekeurde ‘eigen verklaring betreffende de Integrale kostensystematiek (IKS)’ kunt u in afwijking op lid a kiezen voor het gebruik van de IKS;

    • c.

      bij subsidie waarop een Europees steunkader van toepassing is, komen alleen die tarieven en kostenbegrippen in aanmerking die voldoen aan de eisen van het toepasselijke steunkader.

Artikel 8. Inzet vrijwilligers

  • 1.

    Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komt de inzet van vrijwilligers voor subsidie in aanmerking.

  • 2.

    De inzet van vrijwilligers komt voor € 35,00 per uur voor subsidie in aanmerking.

  • 3.

    De inzet van vrijwilligers is subsidiabel indien de werkelijke arbeidstijd gecontroleerd kan worden.

  • 4.

    De totale subsidie inclusief de subsidie voor de inzet van vrijwilligers is niet hoger dan de totale subsidiabele kosten exclusief de subsidie voor de inzet van vrijwilligers.

Artikel 9. Wijze van verdeling

  • 1.

    Verstrekking van incidentele subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 10. Aanvraag

  • 1.

    In aanvulling op artikel 7, tweede lid van de ASV 2020 worden bij de aanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:

    • 1.

      Het aanvraagformulier ‘economische subsidies’

    • 2.

      Voor structurele subsidies: de zaken die in de samenwerkings- of uitvoeringsovereenkomst zijn bepaald.

    • 3.

      Voor incidentele subsidies:

      • a.

        een overzicht van uit te voeren activiteiten met tijdplanning, waarin duidelijk wordt verwoord hoe en aan welke onder de in artikel 3 lid 2 genoemde activiteiten wordt voldaan;

      • b.

        een projectbegroting waaruit blijkt wat de subsidiabele kosten zijn;

      • c.

        een overzicht van de betrokken partners;

      • d.

        BIZ-stichtingen moeten hun jaarplan en -begroting bij de aanvraag indienen, mits nog niet in ons bezit;

      • e.

        indien van toepassing een schriftelijk akkoord van andere in het winkelgebied of bedrijventerrein aanwezige ondernemers- en eigenarencollectieven.

  • 2.

    Onverminderd artikel 6 kan een aanvrager per jaar meerdere subsidieaanvragen indienen mits het verschillende initiatieven/projecten betreft, met een maximum van 2.

  • 3.

    Binnen een initiatief/project kan per activiteit/onderdeel maar door 1 partij subsidie worden aangevraagd.

  • 4.

    Wanneer bij een incidentele subsidie het in betreffende jaar nog beschikbare bedrag ontoereikend is voor de toekenning voor het gehele aangevraagde bedrag, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld zijn aanvraag in te trekken en het daaropvolgende jaar opnieuw in te mogen dienen.

  • 5.

    Wanneer in een winkelgebied of op een bedrijventerrein zowel een ondernemers- als een eigenarencollectief aanwezig is, dan stemt de aanvrager de subsidieaanvraag vooraf met deze partij(en) af.

Artikel 11. Verantwoording

  • 1.

    In aanvulling op artikel 16, tweede lid van de ASV 2020 geldt het volgende met betrekking tot de verantwoording en vaststelling:

    • a.

      voor structurele subsidies: de zaken die in de samenwerkings- of uitvoeringsovereenkomst zijn bepaald;

    • b.

      voor incidentele subsidie tot € 5.000 moet u aantonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. Deze verantwoording is vormvrij. Het college kan aanvullende informatie vragen als dat nodig is voor de beoordeling.

Artikel 12. Indexatie

  • 1.

    De jaarlijks vastgestelde gemeentebegroting is leidend voor de index van de subsidies. Deze indexen zijn bij toekenning reeds definitief en worden dus achteraf niet meer vastgesteld en dus hoeft er niet verrekend te worden.

  • 2.

    Het is mogelijk om in afwijking van artikel 12 lid 1. in de samenwerkings-/ uitvoeringsovereenkomst een andere (afwijkende) index overeen te komen. Dan kan er eventueel wel sprake zijn van een voorlopige index die achteraf definitief vastgesteld moet worden (met een eventuele verrekening).

Artikel 13. Reservevorming

  • 1.

    Het vormen, dan wel het voeden, van een algemene en/of bestemmingsreserve met gemeentelijke subsidiegelden, is uitsluitend mogelijk wanneer er sprake is van een positief jaarresultaat, voor zover dat niet wordt veroorzaakt door het niet of slechts gedeeltelijk uitvoeren van activiteiten waarvoor de subsidie is verleend.

  • 2.

    Voor structurele subsidies kunnen wij in de samenwerkings- en/of uitvoeringsovereenkomst nadere regels over reservevorming opnemen.

  • 3.

    Voor de bepaling van de hoogte van de reserves gaan wij uit van het boekjaar voorafgaande aan het jaar waarin de subsidieaanvraag wordt ingediend. Bij instellingen met een gebroken boekjaar kijken wij naar het gebroken boekjaar voorafgaande aan het jaar waarin de subsidieaanvraag wordt ingediend.

Artikel 13. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 april 2021.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling economische ontwikkeling en arbeidsmarktontwikkeling Hoeksche Waard 2021.

  • 3.

    Bij strijdigheid van de bepalingen uit deze uitvoeringsregeling en de oudere beleidsregels prevaleren de bepalingen van deze uitvoeringsregeling.

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard op 30 maart 2021.