Organisatie | Zuidplas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zuidplas houdende regels omtrent mandaat (Mandaatregeling gemeente Zuidplas 2021) |
Citeertitel | Mandaatregeling gemeente Zuidplas 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de Mandaatregeling gemeente Zuidplas 2020.
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-04-2021 | nieuwe regeling | 23-03-2021 | A21.000476/A21.000477 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas en de burgemeester van de gemeente Zuidplas,
een ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
dat het voor het efficiënt functioneren van de gemeente Zuidplas wenselijk is een
mandaatregeling vast te stellen;
gelet op de wettelijke voorschriften, in het bijzonder de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de
Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 156, 160, 165, 168, 171 en 178 van de Gemeentewet;
het krachtens mandaat nemen van besluiten, welke zijn vermeld in het bij deze regeling
behorende mandaatregister, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen,
ten aanzien van de uitoefening van deze mandaten de navolgende regeling vast te stellen,
Artikel 3 Reikwijdte mandaat, volmacht en machtiging
Indien de voorbereidings- en uitvoeringshandelingen zoals genoemd in lid 1 van dit artikel leiden dan wel kunnen leiden tot rechtsgevolgen voor de gemeente dient controle plaats te vinden door het manager of diens plaatsvervanger ingeval deze handelingen worden verricht door de behandelend ambtenaar, en door de gemeentesecretaris of diens plaatsvervanger indien deze handelingen worden verricht door manager.
In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun direct leidinggevende met inachtneming van het volgende:
De gemandateerde is bevoegd tot het nemen van besluiten als vermeld in het bijgevoegde mandaatregister, tenzij:
Artikel 6 Ondertekeningswijze bij mandaat
Bij de uitoefening van een (onder)mandaat, verleend door:
het college, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas,
De secretaris/algemeen directeur, De Directeur Opgaven en Gebiedsontwikkeling, De
Directeur concern, De manager van het cluster …….,/De medewerker van het cluster …….,
Artikel 7 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Deze mandaatregeling is van overeenkomstige toepassing indien het college van burgemeester en wethouders aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, machtiging verleent en indien de burgemeester aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 23 maart 2021.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas,
De burgemeester,
J.F. Weber
de secretaris,
R.C.L. Heijdra
De burgemeester van de gemeente Zuidplas,
J.F. Weber
Toelichting op de Mandaatregeling gemeente Zuidplas
Met betrekking tot het nemen van mandaat- en ondermandaatbesluiten vervult het team Juridisch, inkoop en APV van de afdeling Bedrijfsvoering een coördinerende en adviserende rol. Zij beheert en distribueert het mandaatregister. Eén maal per jaar verzorgt het team Juridisch, inkoop en APV een algemene herziening van de mandaatregeling en -register.
Alle mandaat- en ondermandaatbesluiten die buiten deze jaarlijkse herziening moeten worden vastgesteld, worden door de afdelingen zelf opgepakt. Dit gaat in overleg met het team Juridisch, inkoop en APV. Het team Juridisch, inkoop en APV neemt, nadat de afdeling het mandaatbesluit heeft gepubliceerd, het mandaatbesluit op in het mandaatregister.
Deze mandaatregeling bestaat uit twee gedeelten. Allereerst de mandaatregeling waarin allerlei algemene zaken ten aanzien van mandaatverlening en volmacht- of machtigingverkrijging worden geregeld. Ten tweede een mandaatregister waarin alle mandaten zijn opgenomen. De mandaten worden verleend aan alle managers B en de secretaris , vervolgens vindt er ondermandaat plaats aan de managers C en D en de medewerkers.
Onderscheid mandaat, volmacht, machtiging
Het college van burgemeester en wethouders en de burgmeester kunnen verschillende handelingen verrichten: bestuursrechtelijke rechtshandelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen. Afhankelijk van de soort (rechts)handeling kan deze worden opgedragen aan de uitvoerende organisatie. Juridisch spreken we dan over mandaat, volmacht en machtiging. In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zijn volmacht en machtiging door middel van een schakelbepaling onder de werking van de bepalingen over mandaat gebracht (artikel 10:12 Awb). Wat geldt voor de mandaten, geldt ook voor de volmachten en de machtigingen. Zij zijn dan ook samen met de mandaten, opgenomen in het bij de Mandaatregeling gemeente Zuidplas behorende mandaatregister.
De gemeentelijke bestuursorganen voeren bestuursrechtelijke rechtshandelingen uit. Voorbeelden: de burgemeester verleent een vergunning of het college verstrekt een subsidie. Al deze bevoegdheden steunen op een bestuursrechtelijke wet, waarin die bevoegdheid zijn grondslag kent en zijn besluiten in de zin van artikel 1:3 Awb.
Als een bestuursorgaan een bestuursbevoegdheid opdraagt aan een ambtenaar noemen we dat mandaat. De ambtenaar oefent die bevoegdheid uit namens het bestuursorgaan. Dit houdt dat hij kan beslissen en kan ondertekenen
Verschil met delegatie is dat het bestuursorgaan bij mandaat de bevoegdheid niet verliest. De verantwoordelijkheid voor de uitoefening van de bevoegdheid blijft bij het bestuursorgaan. Hierbij mag het bestuursorgaan op elk moment de bevoegdheid zelf uitoefenen en tussentijds algemene en bijzondere instructies geven aan de ambtenaar over de wijze waarop de bevoegdheid wordt uitgeoefend.
Voorwaarde voor de juridische binding is dat het besluit is genomen binnen de grenzen van de gemandateerde bevoegdheid. Dit spreekt voor zichzelf, omdat buiten de grenzen van wat is gemandateerd geen bevoegdheid bestaat. Wordt een besluit genomen over een onderwerp dat buiten de bevoegdheid ligt, dan is sprake van een onbevoegd genomen besluit. Het gevolg van een onbevoegd genomen besluit kan zijn dat dit in rechte wordt vernietigd. De bestuursrechter mag/zal een dergelijk bevoegdheidsgebrek ambtshalve constateren.
De toelichting onder het mandaat geldt ook voor het ondertekeningsmandaat. Het verschil is dat bij een ondertekeningmandaat alleen de bevoegdheid tot ondertekenen wordt gemandateerd de beslissingsbevoegdheid blijft bij het bestuursorgaan liggen.
De gemeenteraad stelt budgetten beschikbaar door de begroting vast te stellen (budgetrecht artikel 191 Gemeentewet). Het college voert de begroting uit (taak van college op grond van artikel 160 Gemeentewet). In de Regeling Budgethouderschap van de gemeente Zuidplas wordt geregeld welke functionaris op welke wijze over bepaalde budgetten kan beschikken. Om budgetten te kunnen aanwenden is het nodig dat bepaalde bestuursrechtelijke, privaatrechtelijke of feitelijke handelingen worden verricht. Er moet bijvoorbeeld een overeenkomst met een leverancier worden gesloten. Het is belangrijk om te beseffen dat de budgethouder niet automatisch op grond van zijn budgethouderschap de nodige bijbehorende handelingen mag verrichten, maar hiervoor aparte mandaten, volmachten en machtigingen nodig heeft van het ter zake bevoegd bestuursorgaan. Deze zijn te vinden in het mandaatregister.
De gemeente kan ook als ´gewoon´ rechtspersoon (net als een B.V. bijvoorbeeld) deelnemen aan het rechtsverkeer en voert in die hoedanigheid privaatrechtelijke rechtshandelingen uit. Voorbeelden: het aan- of verkopen van grond, het sluiten van een contract, het verlenen van een opdracht tot onderzoek of het aanschaffen van een product.
De privaatrechtelijke tegenhanger van mandaat is de volmacht. Voorbeeld: de burgemeester kan zijn bevoegdheid om een overeenkomst te ondertekenen opdragen aan een door hem aan te wijzen persoon, bijvoorbeeld een ambtenaar of een notaris. Dit gebeurt dan met een volmacht.
Naast bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke rechtshandelingen verricht de gemeente ook feitelijke handelingen. Dit zijn de gewone dagelijkse handelingen die geen rechtsgevolgen hebben. Voorbeelden daarvan zijn: het planten van een boom, het voeren van verweer bij de rechtbank, het uitoefenen van toezicht in de stad, het verstrekken van informatie aan burgers of het aanleggen van een uitrit. Een machtiging wordt verleend in het geval dat er geen sprake is van een besluit, maar ook niet van een privaatrechtelijke rechtshandeling.
Overzicht “bij mandaat afgedane stukken”
De gemandateerde draagt zorg voor een deugdelijke verslaglegging van de door hem in mandaat genomen besluiten. Elke afdeling maakt maandelijks een overzicht van de in mandaat genomen besluiten.
Aangezien de mandaatgever verantwoordelijk blijft voor de door de gemandateerden genomen besluiten wordt dit overzicht maandelijks op de agenda voor de vergadering van het college opgenomen.
De managers bespreken met het ter zake bevoegd bestuursorgaan (burgemeester dan wel het college van burgemeester en wethouders) in hun reguliere portefeuillehoudersoverleg de krachtens (onder)mandaat genomen besluiten aan de hand van het onder artikel 7 lid 2 genoemde overzicht.
Artikel 2 Mandaat en ondermandaat
Mandaat is in de regel een bevoegdheidsverlening aan een hiërarchisch ondergeschikte. Het college van burgemeester en wethouders mandateert bijvoorbeeld het manager van een afdeling om namens het college vergunningen te verlenen.
Mandaat aan een niet-ondergeschikte is een uitzondering. Een voorbeeld is het mandaat aan de directeur van de Omgevingsdienst Midden-Holland. Hiervoor geldt de bijzondere eis dat de gemandateerde schriftelijke instemming dient te verlenen, tenzij de mandaatverlening is voorzien bij wettelijk voorschrift. Een wettelijk voorschrift of de aard van de bevoegdheid kan zich tegen mandaatverlening verzetten.
Het verlenen van ondermandaat is op grond van de Awb een mogelijkheid, maar bestuursorganen moeten hiertoe wel uitdrukkelijk besluiten. In deze Mandaatregeling is dit opgenomen in artikel 2, tweede lid.
In dit artikel is bepaald dat het verlenen van een bevoegdheid niet alleen betreft het nemen van een besluit, bijvoorbeeld het beslissen op een vergunningaanvraag, of het besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen of het verrichten van een feitelijke handelingen, maar dat daaronder ook valt het treffen van alle voorbereidingen, het voeren van correspondentie en alle andere handelingen die worden verricht in de aanloop tot de totstandkoming van het besluit, de privaatrechtelijke rechtshandeling of de feitelijke handeling.
Indien een gemandateerde afwezig is, is zijn plaatsvervanger bevoegd om het mandaat uit te oefenen. Let wel: er moet sprake zijn van een plaatsvervanger die formeel als zodanig is aangewezen (b.v. bij zijn benoemingsbesluit of in zijn functiebeschrijving). Mochten zowel gemandateerde als zijn plaatsvervanger afwezig zijn, dan is de plaatsvervanging geregeld:
In principe geldt de verticale plaatsvervanging, waarbij de eerstvolgende hogergeplaatste leidinggevende van de gemandateerde het mandaat krijgt toebedeeld. In de gemeente Zuidplas is dat (bij ondermandaat de manager B en daarna) de gemeentesecretaris.
Tenzij door de managers B gezamenlijk is bepaald voor elke manager B door welke andere manager B deze vervangen wordt. Zijn deze vervangende manager B niet aanwezig, dan treedt de “normale” verticale plaatsvervanging in werking.
In de mandaatregeling worden grenzen gesteld aan de omvang van de mandaatverlening, in die zin dat er situaties zijn waarin het mandaat niet geldt en het besluit door het oorspronkelijk bevoegd bestuursorgaan wordt genomen. Als regel wordt bijvoorbeeld gesteld dat besluiten geen afwijking van het bestaande beleid tot gevolg mogen hebben. Besluiten die afwijken van het beleid moeten aan het bestuursorgaan worden voorgelegd. Alvorens een van het beleid afwijkend besluit wordt genomen heeft het bestuursorgaan op deze wijze de gelegenheid het onderliggende beleid nog eens te heroverwegen. Ook moet een besluit aan het bevoegd bestuursorgaan worden voorgelegd als er geen eensluidend ambtelijk advies is. Verder kunnen besluiten waarvoor geen financiële dekking aanwezig is, niet in mandaat worden afgedaan.
Voorbeeld van persoonlijke betrokkenheid als bedoeld onder k doet zich bijvoorbeeld voorals de gemandateerde een vergunning aanvraagt voor het kappen van een eigen boom.
De verantwoordelijkheid en de beslissing om in de artikel 5 beschreven situaties niet van het gegeven mandaat gebruik te maken ligt bij de gemandateerde functionaris.
Artikel 6 Ondertekeningswijze bij mandaat
De burger die met een besluit wordt geconfronteerd dat in mandaat is genomen dient hierover te worden geïnformeerd, zo bepaalt artikel 10:10 van de Awb. Deze informatieplicht vloeit voort uit het meer omvattende beginsel van de rechtszekerheid. Het krachtens mandaat genomen besluit moet dan ook vermelden namens welk bestuursorgaan het is genomen.
In artikel 6 van deze regeling staat precies beschreven hoe besluiten die in (onder)mandaat zijn genomen moeten worden ondertekend.
Artikel 7 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Teneinde expliciet duidelijk te maken dat deze mandaatregeling ook van toepassing is op volmachten tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, is deze schakelbepaling opgenomen. Van belang is dat dit alleen geldt voor gemandateerde die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
Deze regeling en het bij deze regeling behorende mandaatregister moeten worden gepubliceerd. Immers, artikel 3:40 van de Awb bepaalt, dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekendgemaakt.
Bijlage 1 Mandaatregister 2021 (behorend bij de Mandaatregeling gemeente Zuidplas 2021)
GEMEENTESECRETARIS / ALGEMEEN DIRECTEUR
Cluster Informatievoorziening en Ondersteuning
| ||||
| ||||
Het beslissen inzake de aanschaf /vervangen van onderdelen van pc’s en netwerk tot een bedrag van €10.000 voor zover er budget beschikbaar is. |
Cluster Communicatie, Faza, HR, JZ & Inkoop
Cluster Beleid Samenleving en Bestuursadvies
Cluster Uitvoering Samenleving en Veiligheid
Oordeel over treffen individuele voorziening inhoudende dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp en verblijf niet zijnde verblijf bij een pleegouder nodig is o.g.v. artikel:
Het intrekken van een op grond van één van de bovenstaande artikelen getroffen individuele voorziening indien het verzoek is afgewezen. | Mandaat wordt verleend voor zover dat genomen wordt in het kader van:
| |||||||||
Het ten behoeve van een jeugdige die zijn woonplaats heeft binnen de gemeente treffen van individuele voorzieningen op het gebied van jeugdhulp indien en voor zover het betreft:
| Mandaat wordt verleend voor het treffen van individuele voorzieningen tot maximaal zes maanden preventieve jeugdbescherming of preventieve hulpverlening binnen het drangkader. | |||||||||
Het treffen van een individuele voorziening inhoudende dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp nodig is. Dit indien en voor zover de voorziening betrekking heeft op niet langer vrijblijvende hulpverlening in het vrijwillig kader. | Het betreft de volgende gecertificeerde instellingen:
| |||||||||
Verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming over maatregel met betrekking tot gezag over minderjarige. | ||||||||||
Bij treffen individuele voorziening zo nodig overleg voeren met bevoegd gezag van een school. | ||||||||||
Aanwijzing van een jeugdhulpaanbieder die verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming kan doen. | ||||||||||
Het vaststellen door de gemeente van de jaarlijkse evaluatie van de samenwerkingsafspraken op grond van het samenwerkingsprotocol gemeenten regio Hollands Midden en de Raad voor de Kinderbescherming en het nemen van besluiten in het belang van voornoemd Samenwerkingsprotocol waaronder mede begrepen het aanbrengen van ondergeschikte wijzigingen/aanvullingen in het Samenwerkingsprotocol. | ||||||||||
Het vaststellen door de gemeente van de jaarlijkse evaluatie van de samenwerkingsafspraken op grond van het Samenwerkingsprotocol gemeenten regio Hollands Midden en de Gecertificeerde Instellingen en het nemen van besluiten in het belang van voornoemd Samenwerkingsprotocol waaronder mede begrepen het aanbrengen van ondergeschikte wijzigingen/aanvullingen in het Samenwerkingsprotocol. | ||||||||||
Indienen verzoek gericht op het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging van de kinderrechter om een jeugdige die woonplaats in de gemeente heeft in een gesloten accommodatie te doen opnemen en te doen verblijven (plaatsing in het vrijwillig kader). | De machtiging wordt verleend voor zover er sprake is van het indienen van een verzoek (ex art. 6.1.8 Jeugdwet) gericht op het verkrijgen van een machtiging in het vrijwillig kader. Dit betreft de gevallen dat er sprake is van instemming met opneming en verblijf van de jeugdige door de wettelijk vertegenwoordiger. | |||||||||
Het vertegenwoordigen van het college, inclusief het verrichten van handelingen ter voorbereiding daarop, in rechtszittingen naar aanleiding van het indienen van een verzoek door het college als vermeld in artikel 6.1.8 Jeugdwet. | ||||||||||
Mededeling vervallen machtiging, besluit geen nieuwe machtiging aan te vragen, aan de raad voor de kinderbescherming. | ||||||||||
Verstrekken of weigeren persoonsgebonden budget op wens van jeugdige of ouders. | ||||||||||
inzet van jeugdhulp na een verwijzing van de jeugdige en/of de ouders, door de huisarts, medisch specialist en jeugdarts naar een jeugdhulp-aanbieder. | artikel 11, lid 1 Integrale verordening Sociaal Domein Zuidplas | |||||||||
Beschikking individuele voorziening na toegang via huisarts, medisch specialist of jeugdarts. | ||||||||||
In spoedeisende gevallen zo spoedig mogelijk treffen van een voorziening of vragen machtiging gesloten jeugdhulp als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Jeugdwet na toegang via de gemeente, melden hulpvraag. | ||||||||||
Beslissen aangaande een individuele voorziening herzien dan wel intrekken of terugvorderen. | ||||||||||
Geheel of gedeeltelijk de geldswaarde vorderen van de ten onrechte genoten individuele voorziening of het ten onrechte genoten persoonsgebonden budget. | ||||||||||
| beleidsadviseur B van Cluster Beleid Samenleving en Bestuursadvies | |||||||||
| beleidsadviseur B Cluster Beleid Samenleving en Bestuursadvies | |||||||||
Deze mandaten zijn opgenomen in de instructie Leerplichtambtenaar gemeente Zuidplas. | Leerplichtwet 1969 en instructie leerplichtambtenaar gemeente Zuidplas | https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Zuidplas/CVDR628027.html | ||||||||
Het verlenen, wijzigen en intrekken van een Gehandicapten-parkeerkaart. | beleidsadviseur B van Cluster Beleid Samenleving en Bestuursadvies | |||||||||
Beslissen op aanvragen die vallen onder de uitvoeringsregelingen zoals bedoeld in artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Zuidplas 2016 en waarvoor het aangevraagde bedrag niet hoger is dan €5000,-. | beleidsadviseur B van Cluster Beleid Samenleving en Bestuursadvies | |||||||||
| beleidsadviseur B van Cluster Beleid Samenleving en Bestuursadvies | |||||||||
| ||||||||||
Het opleggen van een eigen bijdrage of een eigen aandeel in de kosten. | beleidsadviseur B van Cluster Beleid Samenleving en Bestuursadvies | |||||||||
Het beslissen op een verzoek tot het verlenen van een urgentieverklaring. | artikel 7, lid 7 Huisvestingsverordening Gemeente Zuidplas 2019 | beleidsadviseur B van Cluster Beleid Samenleving en Bestuursadvies | ||||||||
Intrekken, wijzigen indeling en verlengen van een urgentieverklaring. | beleidsadviseur B van Cluster Beleid Samenleving en Bestuursadvies | |||||||||
Het beslissen op een verzoek tot overname van een urgentieverklaring van een andere gemeente . | Artikel 7 lid 4 Huisvestingsverordening Gemeente Zuidplas 2019 | beleidsadviseur B van Cluster Beleid Samenleving en Bestuursadvies | ||||||||
Aanwijzen van ambtenaren belast met het toezicht op de Drank- en Horecawet. | ||||||||||
Aanwijzen van ambtenaren belast met het toezicht op de afvalstoffenverordening van de gemeente Zuidplas. | ||||||||||
Het doen van een aanschrijving – stilleggen van een evenement of andere activiteiten in het kader van de Algemene Plaatselijke Verordening. | ||||||||||
| ||||||||||
artikel 1:2 APV artikel 7:15, d 2 en Artikel 7:28, lid 2 Awb | ||||||||||
Intrekken of wijzigen van vergunning of ontheffing indien houder dit verzoekt. | ||||||||||
Het verlenen van ontheffing van het verbod ten behoeve van publiek als straatartiest, straatfotograaf, tekenaar, filmoperateur of gids op te treden op door de burgemeester in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en het milieu aangewezen openbare plaatsen. | ||||||||||
Het verlenen van een ontheffing van het verbod voor het gebruiken van de weg of een weggedeelte anders dan overeenkomstig de publieke functie daarvan. | ||||||||||
Beslissen op een aanvraag om een vergunning (geen omgevingsvergunning) om een weg aan te mogen leggen, de verharding daarvan op te mogen breken, in een weg te mogen graven of te spitten, aard of breedte van de wegverharding te mogen veranderen of anderszins verandering te brengen in de wijze van aanleg van een weg. | ||||||||||
Beslissen op een aanvraag om een vergunning om een uitweg te mogen maken naar de weg, van de weg gebruik te mogen maken voor het hebben van een uitweg of verandering te mogen brengen in een bestaande uitweg naar de weg. | ||||||||||
Het verlenen van ontheffing van het verbod binnen een afstand van zes meter aan weerszijden van voor stroomgeleiding bestemde draden van bovengrondse hoogspanningslijnen voorwerpen, opgaand houtgewas of andere objecten, die niet zijn aan te merken als bouwwerken, hoger dan twee meter te plaatsen of te hebben. | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om vergunning om een evenement te organiseren. | ||||||||||
Het vaststellen van een aanvraagformulier voor evenementenvergunningen. | ||||||||||
Tijdelijk andere dan de krachtens artikel 2:29 geldende sluitingstijden vaststellen of tijdelijk sluiting bevelen. | ||||||||||
Het stellen van voorschriften aan een drank- en horecavergunning. | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om vergunning om een speelgelegenheid te exploiteren of te doen exploiteren. | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om toestemming op een openbare plaats of dat gedeelte van een onroerende zaak dat vanaf die plaats zichtbaar is een aanplakbiljet of ander geschrift, afbeelding of aanduiding aan te plakken, te doen aanplakken, op andere wijze aan te brengen of te doen aanbrengen. | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om toestemming op een openbare plaats of dat gedeelte van een onroerende zaak dat vanaf die plaats zichtbaar is met kalk, krijt, teer of een kleur verfstof een afbeelding, letter, cijfer of teken aan te brengen of te doen aanbrengen. | ||||||||||
Het beslissen op een aanvraag om ontheffing zich te bevinden in of op bij de gemeente in onderhoud zijnde parken, wandelplaatsen, plantsoenen, groenstroken of grasperken buiten de daarin gelegen wegen en paden. | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om ontheffing voor het niet kunnen uitvliegen van duiven in een door burgemeester en wethouders te bepalen tijdvak | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om ontheffing voor het houden van bijen binnen een afstand van dertig meter van woningen of andere gebouwen waar overdag mensen verblijven of binnen een afstand van dertig meter van de weg. | ||||||||||
Het verlenen van vrijstelling van de verplichting aantekening te houden van alle gebruikte of ongeregelde goederen die hij verkoopt of op andere wijze overdraagt, in een doorlopend en een door of namens de burgemeester gewaarmerkt register. | ||||||||||
het beslissen op een verzoek om vergunning voor het ter beschikking stellen dan wel voor het ter beschikking stellen aanwezig te houden van consumentenvuurwerk in de uitoefening van een bedrijf of nevenbedrijf. | ||||||||||
het beslissen op een verzoek om vergunning voor het exploiteren of het wijzigen van een seksinrichting of escortbedrijf. | ||||||||||
Het tijdelijk vaststellen van andere dan de krachtens artikel 3:6, eerste of tweede lid, geldende sluitingsuren. | ||||||||||
Het al dan niet tijdelijk de gedeeltelijke of algehele sluiting van een afzonderlijke seksinrichting bevelen. | ||||||||||
Het voor ten hoogste twaalf weken verdagen van een besluit op de aanvraag om vergunning voor een seksinrichting of escortbedrijf als bedoeld in artikel 3:4 eerste lid. | ||||||||||
Het aanwijzen van collectieve festiviteiten waarop het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer niet geldt. | ||||||||||
Het bevestigen van ontvangst van de kennisgeving voor incidentele festiviteiten. | ||||||||||
het beslissen op een verzoek om ontheffing tot het veroorzaken van geluidhinder voor de omgeving buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer. | ||||||||||
Het beslissen op een aanvraag om vergunning voor het vellen van Houtopstanden die staan vermeld op de lijst vermeld op bijlage 1 van de APV (Bomenlijst). | ||||||||||
Het beslissen tot een herplantplicht onder nader te stellen voorwaarden. | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om ontheffing ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het bestemmingsplan is bestemd of mede bestemd. | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om ontheffing ten behoeve van vervoer van gevaarlijke stoffen | ||||||||||
het verlenen van ontheffing van het verbod om drie of meer voertuigen op de weg te parkeren of de weg als werkplaats te gebruiken als bedoeld in artikel 5:2 lid 3 letter a en b. | ||||||||||
Het verlenen van ontheffing van het verbod op een door het college aangewezen weg een voertuig te parkeren met het kennelijke doel het te koop- aan te bieden of te verhandelen | ||||||||||
| ||||||||||
Het verlenen van ontheffing van het verbod een voertuig dat is voorzien van een aanduiding van handelsreclame, op de weg te parkeren met het kennelijk doel om daarmee handelsreclame te maken. | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om ontheffing (parkeren van grote voertuigen). | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om ontheffing (aantasting groenvoorziening door voertuigen) | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om vrijstelling op het verbod om een openbare inzameling van geld of goederen te houden | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om vergunning om te venten op door het college aangewezen openbare plaatsen of voor bepaalde dagen en uren. | ||||||||||
Het, in geval van onvoorziene omstandigheden van tijdelijke aard, wijziging aanbrengen in de situering van de vaste standplaats. In geval van bijzondere omstandigheden afwijken van artikel 5:17, lid 1. | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om vergunning voor het innemen of hebben van een standplaats. | ||||||||||
Intrekken van een standplaatsvergunning , het recht ontzeggen om de standplaats gedurende een bepaalde periode te gebruiken. | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om vergunning voor het houden van snuffelmarkten, en het weigeren wegens strijd met het bestemmingsplan. | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek om ontheffing van het verbod om in de openlucht afvalstoffen te mogen verbranden buiten inrichtingen in de zin van de Wet milieubeheer of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben. | ||||||||||
Het beslissen op een verzoek van de nabestaande die zorg draagt voor de asbus om ontheffing van het verbod om as te verstrooien op verharde delen van de weg op grond van bijzondere omstandigheden. | ||||||||||
Het plaatsen van wegafzettingen en tijdelijke verkeersmaatregelen in het kader van activiteiten (evenementen) op de openbare weg na overleg met de politie. | ||||||||||
Het verlenen van vergunning voor het houden van een kansspel. | ||||||||||
Het afdoen van toegezonden stukken door het Hoogheemraadschap in het kader van de vergunningverlening ingevolge de Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren. | Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren art. 10.30 lid 3 en 10.63 | |||||||||
Het verzoeken om inlichtingen om justitiële gegevens in het kader van een drank - en horecavergunning en de Wet op de kansspelen. | ||||||||||
Het afgeven van verklaring van geen bedenkingen aan Gedeputeerde Staten t.b.v. vuurwerkevenementen. | ||||||||||
Clusters RUIMTELIJK BELEID, GEBIEDSONTWIKKELING EN PLANECONOMIE, BUITENDIENST en IBOR