Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Regeling Ontwikkeling organisaties professionele kunst 2021-2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Ontwikkeling organisaties professionele kunst 2021-2024
CiteertitelRegeling Ontwikkeling organisaties professionele kunst 2021-2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Amsterdam/636407/CVDR636407_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-07-2023artikel 1.3, 1.4, 2.2, toelichting

18-07-2023

gmb-2023-329182

21-07-202227-07-2023artikel 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.7, 2.1, 2.2, 3.1, 3.2, 4.2, toelichting

12-07-2022

gmb-2022-331343

15-10-202121-07-2022artikel 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 2.1, 2.2, 3.1, 3.2, toelichting

05-10-2021

gmb-2021-360527

02-04-202115-10-2021nieuwe regeling

23-03-2021

gmb-2021-102311

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Ontwikkeling organisaties professionele kunst 2021-2024

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 4 lid 2 van de Verordening Amsterdamse culturele infrastructuur, Hoofdlijnen en Kunstenplan 2019,

 

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

Regeling Ontwikkeling organisaties professionele kunst 2021-2024

 

PARAGRAAF 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager: de rechtspersoon als bedoeld in artikel 1.3 van deze regeling;

  • b.

    Adviescommissie: door het bestuur van het AFK ingestelde commissie van deskundigen die over de aanvragen voor vierjarige subsidies heeft geadviseerd;

  • c.

    Adviseurs: door het bestuur van het AFK aangestelde deskundigen die deel uitmaken van een adviseurspool en kunnen worden ingezet om over subsidieaanvragen te adviseren;

  • d.

    AFK: Amsterdams Fonds voor de Kunst;

  • e.

    Bestuur: het bestuur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst;

  • f.

    Cultuureducatie: activiteiten die bijdragen aan het leren omgaan met kunst (‘kennismaken’ en ‘ontwikkelen’), zowel binnen- als buitenschools: het zelf leren maken van kunstproducten, het leren kijken of luisteren naar kunstproducten, en het leren beoordelen van kunstproducten;

  • g.

    Kunstenplan: de Hoofdlijnen van het Kunstenplan 2021-2024 zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Amsterdam op 18 december 2019;

  • h.

    Ontwikkelactiviteiten: activiteiten waarmee de aanvrager zich wil ontwikkelen in artistiek opzicht, zakelijk opzicht, op gebied van marketing/ publieksbereik of op gebied van diversiteit en inclusie;

  • i.

    Rechtsvoorganger: de rechtspersoon die is opgegaan in de rechtspersoon die een subsidieaanvraag heeft ingediend of de organisatie waaruit de aanvrager voortkomt of de rechtspersoon waarvan de aanvrager in de rechten en verplichtingen is getreden;

  • j.

    Reguliere activiteiten: hoofdactiviteiten van een aanvrager die in continuïteit worden uitgevoerd;

  • k.

    Track record: een overzicht van uitgevoerde activiteiten en het bereikte publiek.

Artikel 1.2 Doel

De regeling Ontwikkeling organisaties professionele kunst 2021-2024 heeft als doel om duurzame ontwikkeling van jonge organisaties, die zich binnen de Amsterdamse culturele sector richten op professionele kunst of cultuureducatie, financieel te ondersteunen. Hiermee kunnen organisaties hun eigen organisatie, positie in hun eigen kunstdiscipline en/of in de kunst- en cultuursector in brede zin verstevigen of bestendigen.

Artikel 1.3 Wie kan aanvragen?

  • 1.

    Een aanvraag voor subsidie kan uitsluitend worden ingediend door een aanvrager die:

    • a.
      • i.

        minimaal twee en niet meer dan zes jaar bestaat op de datum van indiening, te beoordelen aan de hand van de statuten; en

      • ii.

        gedurende de gehele bestaansperiode rechtspersoonlijkheid bezit met volledige rechtsbevoegdheid zonder winstoogmerk en gedurende die bestaansperiode activiteitenin continuïteit uitvoerde; en

      • iii.

        gevestigd is in Amsterdam en waarbij uit de statuten blijkt dat het doel is activiteiten te ontplooien op het gebied van kunst en cultuur.

    • b.

      In afwijking van het bepaalde onder a sub i geldt voor een aanvrager die op grond van deze regeling in 2023 reeds subsidie ontvangt, dat hij maximaal 7 jaar mag bestaan op de datum van indiening van de aanvraag te beoordelen aan de hand van de statuten.

  • 2.

    Aanvragers die een meerjarige subsidie ontvangen van het AFK of van de gemeente Amsterdam in het kader van het Kunstenplan 2021-2024, kunnen geen aanvraag op grond van deze regeling indienen.

  • 3.

    Aanvragen voor amateurkunst vallen buiten het bereik van deze regeling.

Artikel 1.4 Voor welke activiteiten kan subsidie worden aangevraagd?

  • 1.

    Aanvragers kunnen subsidie aanvragen voor ontwikkelactiviteiten en reguliere activiteiten, waarbij ontwikkelactiviteiten een verplicht onderdeel uitmaken van het ondernemingsplan en reguliere activiteiten een facultatief onderdeel zijn.

  • 2.

    Aanvragers kunnen, in aanvulling op het eerste lid, alleen subsidie aanvragen voor activiteiten in één van de volgende disciplines:

    • a.

      muziek en muziektheater,

    • b.

      theater,

    • c.

      dans,

    • d.

      erfgoed (musea),

    • e.

      visuele kunsten,

    • f.

      film,

    • g.

      letteren

    • h.

      creatieve Industrie (digitale cultuur, architectuur, vormgeving) of

    • i.

      cultuureducatie.

  • 3.

    In aanvulling op het eerste lid geldt dat de ontwikkelactiviteiten gericht moeten zijn op één gekozen ontwikkeldoel in artistiek opzicht, zakelijk opzicht, ontwikkeling van marketing/publieksbereik of ontwikkeling van de bijdrage aan diversiteit en inclusie.

  • 4.

    Een aanvrager kan gedurende de looptijd van deze regeling maximaal twee keer subsidie aanvragen met een looptijd van 1 of 2 jaar, met dien verstande dat de aanvraag die in 2023 wordt gedaan enkel een looptijd van één jaar mag hebben. De activiteiten waarvoor wordt aangevraagd op zijn vroegst op 1 januari 2024 starten en op 31 december 2024 moeten eindigen.

Artikel 1.5 Subsidieplafond en -bedrag

  • 1.

    Het college kan halfjaarlijks/jaarlijks een subsidieplafond vaststellen voor het verstrekken van subsidies in het kader van deze regeling.

  • 2.

    Bij de vaststelling van het subsidieplafond als bedoeld in lid 1 van dit artikel wordt tevens de verdeling van dit bedrag over de twee soorten aanvragers bekend gemaakt. Deze bedragen gelden als (deel)subsidieplafonds.

  • 3.

    Een besluit tot vaststelling van een subsidieplafond wordt bekendgemaakt in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad en via de website van het AFK.

  • 4.

    Indien blijkt dat bij één groep aanvragers het subsidieplafond niet wordt overschreden, kan het bestuur besluiten om het resterende bedrag aan de andere doelgroep toe te voegen.

  • 5.

    Een aanvrager, kan voor gevraagde periode maximaal 50% van het bedrag van de volledige exploitatiebegroting tot een maximum van € 100.000 per projectjaar subsidie aanvragen.

  • 6.

    Een subsidie wordt altijd verstrekt onder de voorwaarde dat door de Gemeente Amsterdam voldoende gelden aan het AFK ter beschikking worden gesteld.

Artikel 1.6 Algemene weigeringsgronden

  • 1.

    Het bestuur weigert de subsidie als:

    • a.

      de aanvraag niet past binnen de doelstelling van de regeling zoals opgenomen in artikel 1.2;

    • b.

      de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd plaatsvinden binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag of later dan een jaar na ontvangst van de aanvraag;

    • c.

      de activiteiten op grond van artikel 1.4 niet voor subsidie in aanmerking komen.

  • 2.

    Het bestuur weigert de subsidie voorts als:

    • a.

      voor de activiteiten waarvoor een subsidie wordt aangevraagd, door het AFK op grond van deze of een andere regeling of binnen de Amsterdamse Basisinfrastructuur in het kader van het Amsterdamse Kunstenplan 2021-2024, al subsidie is verleend;

    • b.

      de reguliere activiteiten van de aanvrager niet in continuïteit en niet voor een belangrijk deel in de gemeente Amsterdam worden uitgevoerd;

    • c.

      de activiteiten plaatsvinden in een tijdvak waarvoor op basis van deze regeling reeds subsidie aan de aanvrager is verleend;

    • d.

      de aanvrager niet voldoet aan de voor de desbetreffende organisatie gebruikelijke normen met betrekking tot good governance op het terrein van goed bestuur, adequaat toezicht, een veilige werkomgeving en transparante verantwoording;

    • e.

      de aanvrager ook zonder subsidie over voldoende gelden, hetzij uit eigen middelen hetzij uit middelen van derden, beschikt om de activiteit te realiseren;

    • f.

      door toekenning van de subsidie het subsidieplafond wordt overschreden.

Artikel 1.7 Aanvullende weigeringsgronden

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 1.6 weigert het bestuur de subsidie als:

    • a.

      de aanvraag ‘onvoldoende’ wordt beoordeeld op één van de beoordelingscriteria, bedoeld in paragraaf 3;

    • b.

      de aanvraag lager dan een ‘voldoende’ wordt beoordeeld op het beoordelingscriterium waar het ontwikkeldoel onder valt;

    • c.

      de aanvraag bij de totale beoordeling minder dan 10,5 punten heeft behaald;

    • d.

      uit het track record van twee (kalender)jaren of twee seizoenen voorafgaand aan het tijdvak waarvoor de subsidie wordt toegekend, niet blijkt dat de aanvrager of zijn rechtsvoorganger(s), aantoonbaar actief is geweest in de discipline(s) waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • e.

      het ondernemingsplan niet wordt uitgevoerd in de periode waarvoor de subsidie is aangevraagd en/of de aanvraag is ingediend na aanvang van de uitvoering van het ondernemingsplan;

    • f.

      aan de aanvrager reeds twee keer eerder een subsidiebedrag op grond van deze regeling is toegekend.

Artikel 1.8 Aanvraag fuserende organisaties

  • 1.

    Bij een juridische fusie tussen twee of meer organisaties, dienen alle betrokken organisaties te voldoen aan de criteria gesteld aan de aanvrager, waarbij een van de betrokken partijen als penvoerder fungeert.

  • 2.

    De penvoerder dient namens de overige bij de fusie betrokken rechtspers(o)on(en) de subsidieaanvraag in en is verantwoordelijk voor de uitvoering van het ondernemingsplan, totdat de fusie is gerealiseerd.

  • 3.

    Bij de subsidieverlening kan het bestuur verplichtingen opleggen met betrekking tot de termijn waarbinnen het in de aanvraag opgenomen voornemen tot fusie gerealiseerd moet zijn.

Paragraaf 2 De aanvraagprocedure

Artikel 2.1 Indieningsvereisten aanvraag

  • 1.

    Een subsidie als bedoeld in de regeling wordt via het digitaal formulier op de website www.amsterdamsfondsvoordekunst.nl aangevraagd.

  • 2.

    De aanvraag bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a.

      volledig ingevuld aanvraagformulier;

    • b.

      ondernemingsplan van maximaal 20 pagina’s met ontwikkelactiviteiten en reguliere activiteiten;

    • c.

      afschrift van de statuten;

    • d.

      uittreksel Kamer van Koophandel van maximaal drie maanden oud;

    • e.

      begroting behorende bij het ondernemingsplan;

    • f.

      track record van twee (kalender)jaren of de twee seizoenen direct voorafgaand aan het tijdvak waarvoor de subsidie wordt gevraagd, waaruit blijkt dat de aanvrager of zijn rechtsvoorganger, aantoonbaar actief is geweest in de discipline(s) waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • g.

      inhoudelijke en financiële jaarverantwoordingen over twee (kalender)jaren direct voorafgaand aan de aanvraag, inclusief samenstellingsverklaring, door een gecertificeerde accountant afgegeven beoordelingsverklaring of goedkeurende controleverklaring.

  • 3.

    De aanvraag dient in het Nederlands te zijn opgesteld.

    • a.

      volledig ingevuld aanvraagformulier;

    • b.

      [vervallen]

    • c.

      een jaarplan van maximaal 5 pagina’s gericht op de voortzetting van de ontwikkeling van (nieuwe) financieringsvorm(en) en/of een (nieuw) bedrijfsmodel voor continuering van de activiteiten in 2022 en ter bevordering van een toekomstbestendige bedrijfsvoering van de organisatie;

    • d.

      een herziene begroting voor 2022.

Artikel 2.2 Indiening aanvraag

  • 1.

    Aanvragen kunnen worden ingediend van 5 september 2023 9.00 uur tot en met 8 september 2023 16.00 uur.

  • 2.

    Subsidieaanvragen worden in behandeling genomen in de volgorde van ontvangst daarvan. Als tijdstip van indiening geldt daarbij het moment waarop de aanvraag compleet is.

  • 3.

    Het AFK kan nadere eisen stellen aan (de wijze van) aanvragen, welke op de website zullen worden gepubliceerd.

Paragraaf 3 Beoordeling

Artikel 3.1 Beoordelingscriteria

  • 1.

    De aanvraag wordt aan de hand van de volgende criteria getoetst:

    • a.

      artistiek belang indien de aanvrager in het aanvraagformulier heeft aangegeven te willen inzetten op artistieke ontwikkeling dan wordt de aanvraag ook beoordeeld op het subcriterium Ontwikkeling

    • b.

      zakelijke uitvoerbaarheid indien de aanvrager in het aanvraagformulier heeft aangegeven te willen inzetten op zakelijke ontwikkeling of ontwikkeling van marketing/publieksbereik dan wordt de aanvraag ook beoordeeld op het subcriterium Ontwikkeling

    • c.

      belang voor de stad indien de aanvrager in het aanvraagformulier heeft aangegeven te willen inzetten op ontwikkeling van de bijdrage aan diversiteit en inclusie, dan wordt de aanvraag ook beoordeeld op het subcriterium Ontwikkeling.

  • 2.

    Bij een aanvraag van een aanvrager als bedoeld in artikel 1.3 derde lid onder a” vervangen door “Bij de beoordeling".

  • 3.

    In de toelichting op deze regeling zijn de criteria uitgewerkt.

Artikel 3.2 Advisering, honorering en subsidiehoogte

  • 1.

    Een aanvraag wordt ter beoordeling voorgelegd aan drie adviseurs.

  • 2.

    Voor aanvragers als bedoeld in artikel 1.3 onder a geldt dat per discipline als bedoeld in artikel 1.4 tweede lid, jaarlijks maximaal drie aanvragen worden gehonoreerd.

Artikel 3.3 Besluit

Besluiten over aanvragen worden genomen binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag. Het AFK kan besluiten de beslistermijn met acht weken te verlengen en doet daarvan voor afloop van de hiervoor genoemde termijn van dertien weken mededeling aan de aanvrager.

Paragraaf 4 Verplichtingen bij verlening, verantwoording en vaststelling

Artikel 4.1 Aan de subsidie verbonden verplichtingen

  • 1.

    De subsidieontvanger of penvoerder meldt onverwijld aan het bestuur als:

    • a.

      de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt niet of niet geheel zullen plaatsvinden;

    • b.

      niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan; of

    • c.

      er aanzienlijke inhoudelijke of zakelijke wijzigingen zijn ten opzichte van het plan op basis waarvan subsidie is verstrekt.

  • 2.

    De subsidieontvanger neemt op verzoek van het bestuur deel aan een voortgangsoverleg.

  • 3.

    In aanvulling op de in het eerste en tweede lid genoemde verplichtingen kan het bestuur bij beschikking andere verplichtingen aan de subsidie verbinden.

Artikel 4.2 Indieningsvereisten verantwoording

  • 1.

    De subsidieontvanger dient binnen drie maanden na afloop van de subsidieperiode een verantwoording in.

  • 2.

    De verantwoording omvat een inhoudelijk en financieel deel:

    • a.

      de inhoudelijke verantwoording bestaat uit:

      • i.

        een verslag over de verrichte activiteiten waarmee kan worden aangetoond dat de gesubsidieerde activiteiten volgens plan hebben plaatsgevonden;

      • ii.

        een beschrijving van de mate waarin de aanvrager het beoogde gekozen ontwikkeldoel met betrekking tot de ontwikkeling in artistiek opzicht, zakelijk opzicht, ontwikkeling van marketing/ publieksbereik of ontwikkeling van de bijdrage aan diversiteit en inclusie zijn bereikt of een beschrijving van de mate waarin de aanvrager als bedoeld in artikel 1.3 het doel van de ontwikkeling van (nieuwe) financieringsvorm(en) en/ of een (nieuw) bedrijfsmodel ter bevordering van een toekomstbestendige bedrijfsvoering van de organisatie heeft bereikt;

    • b.

      de financiële verantwoording bestaat uit een financieel verslag over de aan de activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten voor zover deze voor de vaststelling van de subsidie van belang zijn, dan wel een jaarrekening waarin de verantwoording over de besteding van de subsidie inzichtelijk wordt gemaakt, inclusief samenstellingsverklaring, dan wel een door een gecertificeerde accountant afgegeven beoordelingsverklaring of goedkeurende controleverklaring.

Artikel 4.3 Bevoorschotting

De subsidieontvanger ontvangt als voorschot het per projectjaar toegekende subsidiebedrag.

Artikel 4.4 Beslistermijn vaststelling

  • 1.

    Het bestuur stelt de subsidie vast binnen 16 weken na ontvangst van de complete verantwoording over de gehele subsidieperiode.

  • 2.

    Het bestuur kan de in het eerste lid genoemde termijn voor ten hoogste 6 weken verdagen, onder schriftelijke mededeling aan de aanvrager.

Paragraaf 5 Slotbepalingen

Artikel 5.1 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 5.2 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: regeling Ontwikkeling organisaties professionele kunst 2021-2024

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 23 maart 2021.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

TOELICHTING BIJ REGELING ONTWIKKELING ORGANISATIES PROFESSIONELE KUNST 2021-2024

 

Tal van krachten in de stad zijn van invloed op de toekomst van de culturele sector: veranderingen in artistieke voorkeuren en bevolkingssamenstelling, voortschrijdende technologie en digitalisering, vraagstukken op het terrein van milieu en leefbaarheid, om van een pandemie maar niet te spreken. Dit vraagt om een culturele sector die constant open staat voor nieuwe ontwikkelingen, andere geluiden, disciplines en opvattingen over kwaliteit. En het vraagt om organisaties die in staat zijn te reageren op verandering. Hiervoor heeft het AFK een regeling Ontwikkeling.

 

Doel van de regeling

De regeling Ontwikkeling organisaties professionele kunst 2021-2024 heeft als doel om duurzame ontwikkeling financieel te ondersteunen van jonge organisaties binnen de Amsterdamse culturele sector die zich richten op professionele kunst of cultuureducatie. Hiermee kunnen organisaties hun eigen organisatie, positie in hun eigen discipline en/ of in de kunst- en cultuursector in brede zin verstevigen of bestendigen.

 

Wie kan aanvragen?

De regeling Ontwikkeling is expliciet bedoeld voor de versterking van organisaties die nog relatief kort bestaan (2 tot 6 jaar) tenzij een aanvrager ten tijde van de aanvraag op basis van deze regeling in 2023 reeds subsidie ontvangt. Dan is het toegestaan dat een aanvrager maximaal zeven jaar bestaat op de datum van indiening. Hiermee wordt voorkomen dat deze aanvragers in het laatste jaar van de beleidsperiode niet meer zouden kunnen aanvragen. Andere organisaties kunnen een beroep doen op de regeling Projectsubsidies professionele kunst van het AFK.

 

De regeling ondersteunt relatief nieuwe organisaties in hun verdere opbouw en ontwikkeling. Een uitzondering hierop vormen aanvragers ten tijde van de aanvraag op basis van deze regeling reeds subsidie ontvangen. Voor die groep is het als uitzondering toegestaan dat een aanvrager maximaal zeven jaar bestaat op de datum van indiening.

 

Twee tot zes jaar bestaan

De organisatie bestaat op het moment van indiening minimaal twee jaar en maximaal zes jaar. Of een organisatie twee tot zes jaar bestaat, wordt beoordeeld aan de hand van de statuten. De datum van oprichting die daarin staat vermeld, is bepalend. Het moet gaan om een aaneengesloten periode van twee jaar die is gelegen direct voorafgaand aan het moment van indienen.

 

Minimaal twee jaar

Belangrijke reden voor de minimumeis van twee jaar bestaan, is dat het AFK er met het oog op een doelmatige besteding van middelen vanuit moet kunnen gaan dat de aanvragende organisatie voldoende stabiliteit heeft. De aanvrager dient daarbij bovendien op het moment van en direct voorafgaand aan indiening minimaal twee jaar aantoonbaar en in continuïteit actief te zijn in de discipline waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

 

Om te beoordelen of een organisatie minimaal twee jaar bestaat, kan de bestaansperiode van een voorganger (‘de oude rechtspersoon’) meegenomen worden indien aan alle volgende voorwaarden is voldaan:

  • Inhoudelijke continuïteit: de organisatie voert dezelfde activiteiten uit als de oude rechtspersoon, deze worden verricht door dezelfde mensen en de organisatie streeft blijkens de statuten dezelfde doelstelling(en) na;

  • De oude rechtspersoon en de huidige organisatie voldoen aan de eisen die de regeling in artikel 1.3 stelt aan de aanvrager;

  • De oude rechtspersoon oefent geen activiteiten meer uit die overeenkomen met de activiteiten van de aanvrager;

  • Uit de financiële gegevens van beide rechtspersonen volgt dat de organisatie het doel van meerdere jaren bestaan, waar kan maken; en

  • De bestaansduur van de rechtsvoorganger mag niet meer dan zes jaar zijn.

 

Activiteiten in continuïteit

Om te beoordelen of de organisatie op het moment van en direct voorafgaand aan de indiening minimaal twee jaar in continuïteit actief is in de betreffende kunstdiscipline, maakt het AFK gebruik van het track record bij de aanvraag. Dat is een overzicht van de uitgevoerde activiteiten en het bereikte publiek van twee (kalender)jaren of twee seizoenen direct voorafgaand aan het moment van indienen van de aanvraag. Dit betekent dat de aanvrager meerdere activiteiten per jaar heeft uitgevoerd, of in het geval van festivals minimaal jaarlijks een editie heeft gerealiseerd dan wel tweejaarlijks met tussenliggende activiteiten.

 

Het gaat daarbij om activiteiten en het publiek van de organisatie in zijn huidige vorm, of van een rechtsvoorganger van de organisatie die voldoet aan alle bovenstaande voorwaarden. Aanvullend kan de aanvrager een beperkt aantal links naar (beknopt) beeld- of geluidsmateriaal of andere relevante documentatie over deze recente activiteiten opnemen in het aanvraagformulier.

 

Maximaal zes jaar

De organisatie die aanvraagt bestaat daarnaast maximaal zes jaar op de datum van indiening. Omdat de regeling tot doel heeft dynamiek, nieuwe instroom en doorstroom in de sector te bevorderen, is de regeling bedoeld voor relatief nieuwe organisaties. Voor de eis dat een organisatie maximaal zes jaar bestaat, is uitsluitend de datum van oprichting in de statuten van de aanvrager relevant. Het moet gaan om een aaneengesloten periode van zes jaar die is gelegen direct voorafgaand aan het moment van indienen.

 

Dit betekent dat een organisatie die langer dan zes jaar bestaat, maar een slapend bestaan heeft geleid en korter dan zes jaar geleden weer actief is geworden, niet voor subsidie in aanmerking komt. Ook bij het enkel wijzigen van de statuten of statutaire naam van een stichting of vereniging blijft de gehele bestaansduur meetellen.

 

Gevestigd in Amsterdam

Aanvragers zijn gevestigd in Amsterdam. Dit blijkt uit het bezoekadres op het uittreksel van de Kamer van Koophandel en/of uit de statutaire vestigingsplaats die is vermeld in de statuten.

 

Rechtspersoonlijkheid

Een aanvrager moet op het moment van indienen ook de gehele bestaansperiode rechtspersoonlijkheid bezitten met volledige rechtsbevoegdheid en zonder winstoogmerk. Dit betekent dat alleen stichtingen en verenigingen met volledige rechtsbevoegdheid kunnen aanvragen. Rechtspersonen zonder volledige rechtsbevoegdheid zoals een eenmanszaak, maatschap vennootschap onder firma, commanditaire vennootschap of verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid kunnen niet aanvragen. Ook rechtspersonen met een winstoogmerk zoals een BV of NV kunnen niet aanvragen, ook niet als in hun statuten staat dat de BV of NV geen winstoogmerk heeft.

 

Waarvoor aanvragen?

Aanvragers kunnen subsidie aanvragen voor ontwikkelactiviteiten of een combinatie van ontwikkel- en reguliere activiteiten. De activiteiten moeten in continuïteit worden uitgevoerd. Aanvragen die in 2023 worden gedaan, kunnen enkel een looptijd van één jaar hebben. De activiteiten waarvoor wordt aangevraagd moeten op zijn vroegst op 1 januari 2024 starten en op 31 december 2024 eindigen. In die periode wordt toegewerkt naar een duidelijk omschreven ontwikkeldoel in artistiek opzicht, zakelijk opzicht, ontwikkeling van marketing/ publieksbereik of ontwikkeling van de bijdrage aan diversiteit en inclusie.

 

Hoogte van de subsidie

De aanvrager moet de hoogte van het aangevraagde bedrag goed onderbouwen en duidelijk relateren aan de activiteiten.

 

Deze aanvragers kunnen maximaal € 100.000 per projectjaar aanvragen voor een subsidie met een looptijd van 1 of 2 jaar, waarbij het gevraagde subsidiebedrag maximaal 50% van de volledige exploitatiebegroting mag bedragen.

 

Dus als het geadviseerde subsidiebedrag hoger is dan € 100.000, dan kan op grond van de regeling Ontwikkeling een maximaal subsidiebedrag van € 100.000 per projectjaar worden verleend.

 

Indiening

Subsidieaanvragen worden in behandeling genomen in de volgorde van ontvangst per discipline als bedoeld in artikel 1.4 tweede lid. Dit betekent dat het AFK start met het behandelen van de allereerste aanvraag die in een bepaalde discipline is ontvangen en vervolgens de aanvraag behandelt die in een andere discipline daarna als eerste is binnengekomen, en daarna als derde de aanvraag die in de volgende discipline als eerste is binnengekomen etc.

 

Aanvragen kunnen worden ingediend van 5 september 2023 9.00 uur tot en met 8 september 2023 16.00 uur.

 

Aanvragen worden ingediend met behulp van het digitale aanvraagformulier. Het formulier en de bijbehorende richtlijnen voor de bijlagen zijn te vinden op de website van het AFK. Om toegang te krijgen tot het online aanvraagformulier vraagt de organisatie via Mijn AFK op de website eerst een account aan. De aanvrager ontvangt dit account meestal binnen een werkdag, maar bij grote drukte kan het langer duren. Vraag daarom tijdig een account aan.

 

Aanvragen kunnen worden ingediend:

  • a.

    voor aanvragers als bedoeld in artikel 1.3 derde lid onder a van 22 oktober 2021 9.00 uur tot 29 oktober 2021 16.00 uur;

  • b.

    voor aanvragers als bedoeld in artikel 1.3 derde lid onder b van vanaf 8 november 2021 09.00 uur.

De datum waarop de volledige subsidieaanvraag is ingediend, is de datum van binnenkomst. Is de aanvraag onvolledig, dan heeft u de mogelijkheid om de ontbrekende stukken alsnog aan te leveren. Ontvangen wij echter van andere organisaties volledige aanvragen vóór de datum dat u de ontbrekende stukken aanlevert, dan gaan deze aanvragen bij de behandeling altijd voor.

 

Een ondernemingsplan mag maximaal 20 pagina’s in omvang zijn. Dit maximum is inclusief inhoudsopgave, foto’s etc. Verwijzingen of links naar een (eigen) website, YouTube etc. worden niet bekeken. Alle informatie moet in de ingediende plannen staan.

 

Beoordeling van de aanvraag

De aanvraag is leidend bij de formele en inhoudelijke beoordeling. Het is dus van belang dat de aanvraag helder is en een goed en volledig beeld geeft van de activiteiten die de organisatie wil ondernemen. Als de aanvraag aan de formele vereisten voldoet en in behandeling is genomen, vindt daarna de inhoudelijke beoordeling van de aanvraag plaats.

 

De aanvraag van jonge aanvragers wordt beoordeeld door drie adviseurs met voor de aanvraag relevante deskundigheid en ervaring. De beoordeling gebeurt aan de hand van de beoordelingscriteria die in de regeling zijn opgenomen.

 

Beoordelingscriteria

 

Bij het toetsen aan de criteria staat de aanvraag centraal. Het plan moet het vertrouwen geven dat de organisatie zich gedurende de subsidieperiode kan versterken en verder ontwikkelen. In dat kader wordt ook gekeken naar het verleden tot het moment van adviseren. De kwaliteit van activiteiten in het verleden kan immers een indicatie zijn voor de toekomst. In de aanvraag wordt daarom specifiek gevraagd om te reflecteren op het verleden, in artistiek en zakelijk opzicht en met betrekking tot het belang voor de stad. Voor het toetsen aan de criteria wordt daarnaast gebruik gemaakt van de algemene kennis van de adviseurs over de aanvrager en de waardering die er in het veld is voor de activiteiten van de aanvrager bij vakgenoten. Uitgangspunt is echter steeds het eigen oordeel van de adviseurs.

 

De aanvragen, worden beoordeeld op de volgende drie hoofdcriteria:

 

Artistiek belang

Bij het beoordelingscriterium ‘Artistiek belang’ wordt de aanvraag beoordeeld op de volgende aspecten:

  • a.

    Artistieke eigenheid:

    In hoeverre is het artistieke plan origineel of heeft het een specifieke, herkenbare artistieke signatuur? Heeft de aanvrager een overtuigende artistieke visie en wordt deze uitgewerkt in concrete artistieke projecten? Is er voldoende artistieke potentie in de organisatie? Het gaat hierbij om de beoordeling van de artistieke voornemens en de uitwerking daarvan op zichzelf, ongeacht het publiek waarvoor het bedoeld is.

  • b.

    Artistieke betekenis voor het beoogde publiek:

    Is er een overtuigende visie op wat de aanvrager voor wie maakt of vertoont? Toont het plan inzicht in de culturele interesses van de doelgroepen? Sluit het artistieke plan daarop aan, is het naar verwachting aansprekend voor het beoogde publiek of deelnemers (in inhoud, repertoire, verhaal, stijl, genre, (werk)vorm, wijze van presenteren etc.)? Wordt uit de aanvraag duidelijk wat de aanvrager bij het publiek teweeg wil brengen?

    Indien de aanvrager in het aanvraagformulier heeft aangegeven in te willen zetten op artistieke ontwikkeling dan wordt de aanvraag ook beoordeeld op het volgende subcriterium:

  • c.

    Ontwikkeling:

    Beoordeeld wordt of de aanvrager de beginsituatie duidelijk beschrijft, de noodzaak voor de beoogde ontwikkeling onderbouwt en een realistisch einddoel formuleert. Ook wordt beoordeeld of de stappen die worden beschreven om het einddoel te behalen realistisch en passend zijn.

 

Zakelijke uitvoerbaarheid

Bij het beoordelingscriterium ‘Zakelijke uitvoerbaarheid’ wordt de aanvraag beoordeeld op de volgende aspecten:

  • a.

    Bedrijfsvoering en begroting:

    De begroting is realistisch en passend bij het plan en het beoogde ontwikkeldoel (kosten en inkomsten) en er is een passende financieringsmix met verschillende bronnen van inkomsten zodat risico’s worden gespreid. De bedrijfsvoering is in lijn met de begroting en de manier waarop de bedrijfsvoering is ingericht maakt dat het plan uitvoerbaar is in werkwijze, personele organisatie en omvang van de organisatie (en eventuele externe uitvoerenden).

  • b.

    Marketing/ publieksbereik:

    Het marketingplan is realistisch en passend om het beoogde publiek te bereiken.

    Indien de aanvrager in het aanvraagformulier heeft aangegeven in te willen zetten op zakelijke ontwikkeling of ontwikkeling van marketing/publieksbereik dan wordt de aanvraag ook beoordeeld op het volgende subcriterium:

  • c.

    Ontwikkeling:

    Beoordeeld wordt of de aanvrager de beginsituatie duidelijk beschrijft, de noodzaak voor de beoogde ontwikkeling onderbouwt en een realistisch einddoel formuleert. Ook wordt beoordeeld of de stappen die worden beschreven om het einddoel te behalen realistisch en passend zijn.

 

Belang voor de stad

  • a.

    de artistieke bijdrage voor de stad:

    Hierbij beoordelen we de positie die de organisatie zelf wil innemen in de stad. Beoordeeld wordt hoe de aanvrager reflecteert op zijn huidige en beoogde inbedding in de fysieke en sociale omgeving, binnen de eigen kunstdiscipline én wat de aanvrager daaraan wil toevoegen (bijvoorbeeld in aanbod, publiek, eigen rol in de keten van talentontwikkeling, productie, presentatie).

  • b.

    diversiteit en inclusie:

    Hierbij beoordelen we of de aanvraag door het beoogde programma en/ of publiek bijdraagt aan een divers en inclusief kunstenveld. Het gaat erom dat de ambitie past bij de (ervaring van) de organisatie en of deze realistisch is. Realiteitszin kan bijvoorbeeld ook blijken uit samenwerking met relevante partners. Doel is het vergroten van de toegankelijkheid van het cultuuraanbod en een betere representatie van de verschillende achtergronden en verhalen in de stad, zodat de totale Amsterdamse bevolking zich hierin herkent (zoals bedoeld in de Code Diversiteit & Inclusie). Het gaat daarbij in deze regeling specifiek om een bijdrage aan culturele diversiteit en/of aan diversiteit in de zin van gender en/of aan het vergroten van de toegankelijkheid voor mensen met een beperking.

     

    Indien de aanvrager in het aanvraagformulier heeft aangegeven in te willen zetten op ontwikkeling van de bijdrage aan diversiteit en inclusie, dan wordt de aanvraag ook beoordeeld op het volgende subcriterium:

  • c.

    Ontwikkeling:

    Beoordeeld wordt of de aanvrager de beginsituatie duidelijk beschrijft, de noodzaak voor de beoogde ontwikkeling onderbouwt en een realistisch einddoel formuleert. Ook wordt beoordeeld of de stappen die worden beschreven om het einddoel te behalen realistisch en passend zijn.

Eindoordeel

Door de adviseurs wordt een oordeel gegeven over de mate waarin een aanvraag voldoet aan criteria. Zij adviseren tevens over de subsidiehoogte.

 

De aanvraag krijgt per beoordelingscriterium een waardering volgens onderstaande tabel:

 

WAARDERING

CIJFER

TOELICHTING

zeer goed

5

uitsluitend positief, er zijn geen punten van kritiek

goed

4

positief, slechts lichte punten van kritiek

voldoende

3

positief, met een aantal punten van kritiek

zwak

2

matig, met substantiële punten van kritiek

onvoldoende

1

onder de maat, de kritische punten hebben de overhand.

 

 

Jonge organisaties

De aanvraag wordt niet gehonoreerd als deze in totaal minder dan 10,5 punten heeft behaald. Ook wordt de aanvraag niet gehonoreerd als de aanvraag met een onvoldoende wordt beoordeeld op één van de criteria of als deze met minder dan een ‘voldoende’ wordt beoordeeld op het criterium waar het gekozen ontwikkeldoel onder valt.

 

Omdat ontwikkeling van deze groep aanvragers binnen de regeling voorop staat, telt het gehele beoordelingscriterium waarop wordt ontwikkeld 1,5 keer mee in de beoordeling.

 

Om te komen tot een eerlijke verdeling van het budget over de verschillende disciplines, worden jaarlijks maximaal drie aanvragen per discipline gehonoreerd.

 

Bepalen subsidiehoogte

De adviseurs van het AFK geven een oordeel over de subsidiehoogte. Uitgangspunt bij het bepalen van de subsidiehoogte is voor het AFK niet per definitie het door de aanvrager gevraagde bedrag, maar het bedrag dat door de adviseurs en het AFK redelijk wordt geacht voor de aanvraag.

 

Bij het bepalen van de hoogte van de subsidie wordt rekening gehouden met de volgende aspecten:

  • er moet sprake zijn van een redelijke verhouding tussen de plannen en de kosten die daarvoor zijn begroot. De gevraagde subsidie moet ook in verhouding staan tot het totale budget dat het AFK voor deze regeling beschikbaar heeft. Het AFK staat namelijk voor een eerlijke verdeling van middelen over de disciplines, individuele aanvragers en organisaties. In de overwegingen wordt ook betrokken of en hoe de aanvrager samenwerkt met andere Amsterdamse instellingen bijvoorbeeld op het gebied van publieksbereik, communicatie en/of programma inkoop.

  • het kan voor komen dat aan bepaalde onderdelen van het plan wel subsidie wordt toegekend, en aan andere onderdelen deels of in het geheel niet. Hiervan kan sprake zijn indien de aanvraag als geheel wel als subsidiabel wordt beoordeeld, maar bepaalde onderdelen van het plan op grond van de beoordeling minder prioriteit krijgen.

  • bij het bepalen van de hoogte van het bedrag speelt ook de verhouding tussen het bij het AFK gevraagde subsidiebedrag en het aandeel activiteiten en publieksbereik dat in Amsterdam zal worden gerealiseerd een rol.

 

Verplichtingen en verantwoording

Bij de uitvoering van het plan meldt de aanvrager veranderingen die wezenlijk zijn voor de subsidiëring aan het AFK. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als bepaalde activiteiten komen te vervallen, als er sprake is van wijzigingen bij de artistiek verantwoordelijken of als er aanzienlijke veranderingen zijn in de financiering van de activiteiten. Als achteraf blijkt dat sprake is van een wezenlijke verandering die niet is gemeld, kan het AFK de subsidie lager vaststellen of intrekken. Dit is voor risico van de aanvrager. In geval van twijfel kan een aanvrager contact opnemen met het AFK om te bepalen of sprake is van een wezenlijke wijziging.

 

Binnen drie maanden na afloop van de subsidieperiode dient de aanvrager een activiteitenverslag en een inhoudelijke en een financiële verantwoording in. Die geeft inzicht in hoe de subsidie is gebruikt en besteed. De ontvanger laat zien dat de activiteiten hebben plaatsgevonden volgens de aanvraag of volgens de door het AFK geaccepteerde wijzigingen. De financiële verantwoording sluit aan op de indeling van de begroting die bij de aanvraag is ingediend. Belangrijke verschillen tussen verantwoording en begroting worden toegelicht.

 

Als de totale subsidie van het AFK voor een project of een programma € 25.000 of meer bedraagt, of als het project of programma een minimale projectgrootte heeft van € 100.000, wordt de financiële verantwoording voorzien van een samenstellingsverklaring, door een gecertificeerde accountant afgegeven beoordelingsverklaring of goedkeurende controleverklaring.

 

Wanneer de activiteiten volgens de aanvraag zijn uitgevoerd en er is voldaan aan alle subsidieverplichtingen, stelt het AFK de subsidie binnen zestien weken vast. Deze termijn kan met zes weken worden verlengd. De aanvrager krijgt daarvan bericht.

 

Tussentijds neemt de subsidieontvanger op grond van artikel 4.1 lid 2 van de regeling op verzoek van het bestuur deel aan een voortgangsoverleg. Dit kan bijvoorbeeld na de verantwoording zijn, na een tussenrapportage of als omstandigheden daartoe aanleiding geven.

 

Tot slot

Deze toelichting moet worden gelezen in combinatie met de Regeling Ontwikkeling. Bij onderlinge strijdigheden tussen de regeling en de toelichting of andere documenten, prevaleert de Regeling Ontwikkeling. Voor vragen of meer informatie zijn de medewerkers van het AFK bereikbaar.