Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidslijn POP-UP Horeca 2021 |
Citeertitel | Beleidslijn POP-UP Horeca 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Horeca; Corona |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-04-2021 | Nieuwe regeling | 29-03-2021 |
Ook in 2021 hebben we nog te maken met de maatregelen als gevolg van Corona. Voor ondernemers in de horeca, detailhandel en evenementenbranche wordt het financieel steeds moeilijker om overeind te blijven. En als er straks weer een bezoek mag worden gebracht aan de horeca, winkels of evenementen zal dit met de nodige aanpassingen zijn is de verwachting. De 1,5 meter zal waarschijnlijk het uitgangspunt blijven totdat iedereen is gevaccineerd.
Om lokale ondernemers ook dit jaar weer de mogelijkheid te geven om tijdelijke horeca-initiatieven te ontplooien stellen we voor om wederom een beleidslijn POP-UP vast te stellen. Wel moet daarin een balans worden gevonden tussen extra mogelijkheden voor horeca enerzijds en de bestaande horeca anderzijds. Het POP-UP kader is grotendeels in lijn met de uitgangspunten uit 2020. Het stappenplan bij samenlopende aanvragen is nieuw toegevoegd en gebaseerd op het stappenplan bij evenementen.
Hieronder de beleidsuitgangspunten met daarbij de toelichting op het uitgangspunt.
Voor alle initiatieven is een horecavergunning en in het geval van een nieuw bouwwerk een omgevingsvergunning verplicht. Ook is in voorkomende gevallen een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan nodig. Daar waar het Bibob beleid een bibob toets voorschrijft zal dit ook voor pop up horeca initiatieven nodig zijn.
Volgens de wet is het verplicht om een horecavergunning te hebben om een horeca inrichting te exploiteren. Hiervan kunnen en willen wij niet afwijken. Er is altijd een horecalokaliteit nodig waaraan de horecavergunning gekoppeld moet worden. Vanuit deze lokaliteit kan het terras worden geëxploiteerd. Para commerciële horeca is als initiatiefnemer van deze beleidslijn uitgesloten.
Initiatieven mogen alleen plaatsvinden op locaties die passend zijn voor de tijdelijke functie, zoals bijvoorbeeld bestemmingen waar al recreatieve activiteiten mogen plaatsvinden, publieke ruimtes en evenementenlocaties. Er mag geen sprake zijn van onevenredige afbreuk van het woon- en leefklimaat. Niet iedere locatie is geschikt voor een horeca-initiatief. Daarom gaan we uit van locaties waar het al mogelijk is om horeca of publieksgerichte activiteiten te houden of locaties die in hun huidig gebruik al een publieke functie hebben. Dit is een maatwerk afweging.
Daar waar het initiatief plaatsvindt in de nabijheid van woningen moet de overlast voor omwonenden beperkt worden. Vooral openingstijden en het geluidsniveau zijn van belang, maar ook het hebben van voldoende voorzieningen zoals toiletten, prullenbakken en eventueel beveiliging. Daar waar initiatieven op publieke gronden plaatsvinden moet voldoende ruimte blijven voor reguliere bezoekers. Aanverwante activiteiten, zoals muziek en film vallen vooralsnog buiten deze beleidslijn. Het is nog niet duidelijk wat binnen de nieuwe Coronawet mogelijk is.
Een van de argumenten om mee te werken aan deze initiatieven is het bieden van een verspreid horeca aanbod in de stad. Om die reden kunnen we initiatieven weigeren als hierdoor te veel initiatieven in de nabijheid van elkaar worden gerealiseerd. Ook om de druk op de woonomgeving te beperken en de bestaande horecastructuur niet verder onder druk te zetten. DE VHSE wordt in kennis gesteld van de initiatieven en kunnen daarop reageren. Dit wordt meegenomen in de afweging.
De reden hiervoor is dat we echt een tijdelijke situatie willen creëren. Omdat het overwegend om activiteiten in de openlucht zal zijn is deze periode geschikt. De minimale periode van 4 weken heeft te maken met de investering die wij als organisatie moeten doen en omdat duidelijk moet zijn dat het niet om een evenement gaat.
De procedureperiode is dermate kort dat er geen tijd is voor participatie en inspraak. Wel zijn de bestuursrechtelijke beschermingsvormen gewoon van toepassing. De verantwoordelijkheid voor het informeren van belanghebbenden ligt bij de initiatiefnemer. Wij zullen hier in de gesprekken op aansturen.
Het kan gebeuren dat meerdere aanvragen voor het houden van een evenement worden ingediend voor dezelfde locatie en tijdsperiode. We spreken dan over samenlopende aanvragen. Dat wil nog niet direct zeggen dat deze initiatieven niet gelijktijdig door kunnen gaan. Dat is pas het geval als deze initiatieven elkaar of de bestaande horeca negatief beïnvloeden. In situaties waarin vergunningaanvragen worden gedaan voor samenlopende initiatieven die potentieel concurrerend zijn, wordt aan de hand van het “Afwegingskader en procedureregels samenlopende aanvragen voor initiatieven” (zie bijlage) bepaald welk initiatief voorrang krijgt.
Het college toetst de aanvragen van samenlopende initiatieven aan de hand van de onderstaande stappen, waarbij bij elke stap aanvragen kunnen afvallen.
Als samenlopende initiatieven niet met elkaar concurreren, of zodanig ingericht kunnen worden dat geen conflict zal optreden, dit ter beoordeling aan het college, kunnen deze initiatieven elk vergund worden.
Na publicatie van dit besluit hebben organisatoren 2 weken de tijd om een initiatief kenbaar te maken bij de gemeente. Als er dan meerdere initiatieven voor een zelfde locatie zijn dan is onderstaande van toepassing. Na die periode worden op volgorde van binnenkomst de aanvragen behandeld.
Aanvragers van concurrerende initiatieven worden op initiatief van het college bij elkaar gebracht om te onderzoeken of er samengewerkt, geschoven of anderszins een oplossing gevonden kan worden.
Zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 6 weken voordat het initiatief zal plaatsvinden, dienen partijen schriftelijk bij de gemeente aan te geven of samenwerken mogelijk is en zo ja, op welke wijze.
De ingediende aanvragen dienen vervolgens te worden ingetrokken en vervangen door één gezamenlijke aanvraag, tenzij één van de aanvragen waarvoor een vergunning wordt gevraagd, aangepast wordt.
Indien samenwerken niet mogelijk blijkt te zijn, wordt voor wat betreft de keuze tussen de concurrerende aanvragen verder gegaan met stap d.
Wanneer samenwerking niet mogelijk is, dan wordt er door (of namens) het college via loting, in aanwezigheid van partijen, bepaald voor welke van de aanvragen de procedure wordt gestart tot vergunnen