Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enschede

Huishoudelijk reglement Adviesraad voor het sociaal domein

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnschede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHuishoudelijk reglement Adviesraad voor het sociaal domein
CiteertitelHuishoudelijk reglement Adviesraad voor het sociaal domein
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-04-2021Nieuwe regeling

08-02-2021

gmb-2021-102139

Tekst van de regeling

Intitulé

Huishoudelijk reglement Adviesraad voor het sociaal domein

Dit reglement regelt de werkwijze van de adviesraad voor het sociaal domein conform artikel 3 van de Verordening ‘adviesraad voor het sociaal domein'.

 

De bedoeling van de adviesraad is het gevraagd en ongevraagd advies geven aan het college, vanuit het bewonersperspectief over thema’s in het sociaal domein. Daarnaast is de bedoeling dat de adviezen integraal worden benaderd.

 

A. Proces integrale advisering

  • 1.

    De naam van de adviesraad voor het sociaal domein is: Bewoners Adviesraad Sociaal (BAS).

  • 2.

    Er zijn verschillende onderwerpen waarover de adviesraad advies kan geven. Dit zijn bijvoorbeeld:

    • a.

      De besluitvoorstellen die het college voorlegt ter besluitvorming aan de gemeenteraad;

    • b.

      Visievorming over een onderwerp;

    • c.

      Een klanttevredenheidsonderzoek;

    • d.

      Signalen vanuit de samenleving (ongevraagd advies);

    • e.

      Maatschappelijke signalen.

  • 3.

    De adviesraad kan op verschillende manieren een advies uitbrengen. Voorbeelden:

    • a.

      schriftelijk advies;

    • b.

      visueel vormgegeven advies;

    • c.

      mondeling advies (met notulen).

  • 4.

    Bij elk advies worden inwoners van Enschede geraadpleegd. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van het ‘netwerk van mensen met ervaring’.

  • 5.

    Een adviesaanvraag of een signaal vanuit de werkgroepen wordt in eerste instantie besproken in de kerngroep (zie artikel D voor informatie over de structuur). Daar wordt afgestemd hoe dit signaal of deze adviesaanvraag wordt opgepakt en door welke werkgroep/leden. Vervolgens wordt het signaal of de adviesaanvraag gedeeld met alle leden zodat iedereen de mogelijkheid heeft vooraf tips, informatie of netwerk te delen.

  • 6.

    Als een werkgroep een advies schriftelijk of visueel heeft opgesteld, mailt de werkgroep het advies naar alle leden zodat leden van andere werkgroepen afrondend verdiepende vragen kunnen stellen.

  • 7.

    Een onderwerp kan meerdere werkgroepen raken. Het kan dan functioneler zijn als een werkgroep wordt gevormd rondom het onderwerp met leden vanuit verschillende werkgroepen. De coördinatoren van de werkgroepen stemmen af welke werkgroep en welke leden met het advies aan de slag gaan.

  • 8.

    De reactie van het college op een advies van de adviesraad wordt gedeeld met alle leden.

B. Rollen

De adviesraad vertolkt de ervaring van bewoners op vraagstukken in het sociaal domein. De adviesraad is daardoor verbonden met de gemeentelijke organisatie en met de inwoners.

  • 1.

    Binnen de adviesraad bestaan een aantal rollen:

    • a.

      Voorzitter; de voorzitter begeleidt en coacht de leden in de adviesraad, zit de kerngroep voor en stemt af met de gemeentelijke organisatie.

    • b.

      Coördinator; iedere werkgroep heeft een coördinator. De coördinator zit de werkgroep voor en stemt af met de voorzitter en de andere coördinatoren in de kerngroep.

    • c.

      Lid werkgroep; de leden van de werkgroep betrekken inwoners bij adviezen, zij onderhouden het contact naar inwoners en het netwerk van mensen met ervaring en breiden het uit. Zij overleggen samen over een advies en stemmen af met de betreffende beleidsadviseur(s).

    • d.

      Vliegende keep; de vliegende keep springt daar in waar ondersteuning nodig is. Het kan zijn dat een lid uitvalt of dat de vliegende keep kritische vragen kan stellen en kan meedenken. De vliegende keep stemt af met de voorzitter waar zijn of haar inzet het meest passend is.

    • e.

      Ondersteuner; de ondersteuner is de koppeling naar de gemeentelijke organisatie. De ondersteuner is in dienst van de gemeentelijke organisatie en bereidt de overleggen voor samen met de voorzitter, stemt af met de interne organisatie over wanneer bijvoorbeeld welke vragen komen.

  • 2.

    De rollen buiten de adviesraad zijn o.a.:

    • a.

      Netwerk van mensen met ervaring; dit is een netwerk waarin contact gelegd kan worden met mensen die ervaring hebben met bepaalde onderwerpen (zoals armoede, jeugdhulp, autisme etc.). Dit netwerk is een contactlijst gebaseerd op bestaande cliëntvertegenwoordiging(en), ervaringsdeskundigheidsorganisaties of individuen. De adviesraad kan hier gebruik bij de totstandkoming van hun adviezen. Deze mensen zijn geen lid zijn van de adviesraad.

    • b.

      Inwoner; hiermee worden de inwoners van de gemeente Enschede bedoeld die hun ervaringen en ideeën delen en geen lid zijn van de adviesraad.

    • c.

      Beleidsadviseur; beleidsadviseurs ontwikkelen visie en plannen voor de toekomst in het sociaal domein. Zij zijn in dienst van de gemeente.

    • d.

      Wethouder; de wethouders vormen met de burgemeester het college van burgemeester en wethouders. Zij zijn de bestuurders van de stad met ieder een aantal aandachtsgebieden.

C. Structuur

  • 1.

    De adviesraad werkt met werkgroepen. Iedere werkgroep richt zich op een ander thema. De adviesraad stelt zelf de thema’s en samenstelling vast, afhankelijk van de vraag of het onderwerp. Het externe advies van de Koepel Adviesraden Sociaal Domein (februari 2020) en de kennisdomeinen sociaal domein opgesteld door het landelijk kennisinstituut Movisie, kunnen helpen in het vormgeven van de werkgroepen.

  • 2.

    Het aandachtsgebied en het aantal werkgroepen kunnen indien nodig worden aangepast.

  • 3.

    Er is een kerngroep die bestaat uit de voorzitter en de coördinatoren.

D. Vergaderen en overleggen

  • 1.

    Kerngroep overleg: in de kerngroep komen de voorzitter en de coördinatoren bij elkaar. De kerngroep komt maandelijks bij elkaar en stemt af over randvoorwaarden en facilitaire zaken, afstemming met de ambtelijke organisatie en het betrekken van inwoners bij de adviezen. Daarnaast worden de adviezen die gevraagd worden besproken en de signalen die de werkgroepen ophalen. Zij delen informatie die relevant is om de werkgroepen goed en soepel te laten functioneren.

  • 2.

    Centraal overleg: minimaal twee keer per jaar komen alle leden van de adviesraad bij elkaar. De wethouders sluiten (deels) aan en nemen de leden mee in ontwikkelingen.

  • 3.

    Werkgroep overleg: de werkgroepen komen maandelijks bij elkaar en zo nodig vaker.

  • 4.

    Beleidsoverleg: een aantal leden per werkgroep stemt structureel en/of incidenteel af met beleidsadviseurs.

  • 5.

    Themabijeenkomst: minimaal één keer per jaar vindt een themabijeenkomst plaats waar geïnteresseerden welkom zijn, waaronder het ‘netwerk van mensen met ervaring’.

E. Netwerk opbouwen en onderhouden

  • 1.

    De leden vertolken het perspectief van de inwoner en zijn verantwoordelijk voor het opbouwen en onderhouden van het netwerk met mensen met ervaring. Dit kunnen ze op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld:

    • a.

      Afstemmen met het netwerk van mensen met ervaring en/of organisaties die belangen van doelgroepen behartigen;

    • b.

      Eigen netwerk van de leden;

    • c.

      Gebruik van sociale media met polls e.d.;

    • d.

      Aansluiten bij activiteiten waar inwoners komen met vragen of bevraagd worden, bijvoorbeeld de Wijkwijzer, inloopspreekuur wijkteams of inspraakmomenten;

    • e.

      Gesprekken aangaan bij de (super)markt of in het park.

F. Communicatie

  • 1.

    De adviesraad maakt gebruik van een eigen logo en website, in afstemming met de gemeente Enschede.

  • 2.

    De leden stellen zich voor op de website.

  • 3.

    De adviesraad kan gebruik maken van sociale media van de adviesraad om inwoners te bereiken.

Vastgesteld door het College van burgemeester en wethouders te Enschede op 8 februari 2021