Organisatie | Nunspeet |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Evaluatie Hondenbeleid |
Citeertitel | Evaluatie Hondenbeleid |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Hondenbeleid |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-04-2021 | Nieuwe regeling | 28-01-2021 | 030292732 |
De gemeente Nunspeet heeft sinds 2011 hondenbeleid. Honden zijn geliefde huisdieren. En hondenbezitters zorgen dat de straten nooit verlaten zijn. Maar hondenpoep op straat of op gazons en loslopende honden in de wijk zijn voor veel bewoners grote irritaties. Daarom is in 2011 hondenbeleid opgesteld om voor zowel de hondenbezitter als alle andere bewoners een prettige woonomgeving te behouden en te creëren. Inmiddels is het beleid ruim 7 jaar van toepassing, een goed moment om te evalueren of het beleid nog volstaat en waar verbeterpunten gewenst zijn. Deze adviesmemo geeft de resultaten van de evaluatie weer en stelt verbeterpunten voor.
Als eerste is het actuele beleid geanalyseerd. Vervolgens is de actuele situatie in kaart gebracht en zijn knelpunten en verbeterpunten opgehaald bij zoveel mogelijk mensen. Er is gebruik gemaakt van een kwaliteitsmeting op de hotspots, plekken waar veel poep wordt verwacht. Er zijn interviews gehouden met de beheeruitvoerders en BOA’s en met een hondenschool en hondenuitlaatservice. Ook is een enquête uitgezet voor alle inwoners van de gemeente. De resultaten van de beleidsanalyse, interviews, kwaliteitsmeting en enquête staan in de bijlagen.
Tenslotte zijn de gewenste aanpassingen in het beleid in een werksessie bepaald. Het volgende hoofdstuk gaat per onderwerp kort in op het huidige beleid, de knelpunten die daarin naar voren kwamen op basis van de interviews, enquêtes en de kwaliteitsmeting, maar het gaat vooral om de gewenste aanpassingen. In het doorvoeren van deze aanpassingen wordt ook rekening gehouden met het beleid van aangrenzende instanties zoals Staatsbosbeheer en Leisurelands.
Per onderwerp wordt aangegeven wat het huidige beleid is, wat de knelpunten daarin zijn en wat het voorgestelde beleid is.
Overal binnen en buiten de bebouwde kom geldt een opruimplicht voor uitwerpselen. Uitzonderingen hierop zijn ruwe bermen, die op dit moment niet aangewezen zijn, hondenuitlaatrennen en aangewezen stroken.
Het beleid wordt door veel bewoners als onduidelijk ervaren. Zij snappen niet waarom er een opruimplicht geldt buiten de bebouwde kom. Ook is het beleid voor ruwe bermen niet duidelijk. In hondenuitlaatrennen hoeft niet opgeruimd te worden, maar daardoor ontstaat vaak een vieze situatie in deze rennen.
Eigenaren van recreatiegebieden maaien soms zelf bermen langs de weg grenzend aan deze recreatiegebieden in het buitengebied bovenop de reguliere maaibeurten. Zodat honden makkelijker in deze bermen kunnen worden uitgelaten. Resultaat is een vieze berm.
Langs de Randmeerweg bij de camping ontstaat een gevaarlijke situatie omdat honden langs deze doorgaande weg uitgelaten worden bij gebrek aan een betere uitlaatroute (afgezien van de mogelijkheden op het park zelf).
Het maaien van gemeentebermen door eigenaren van recreatiegebieden in buitengebied die niet in de bossen liggen is niet wenselijk evenals de gevaarlijke situatie die ontstaat als honden langs de weg worden uitgelaten. Afspraak is dat de gemeente hierover in gesprek gaat met de recreatie-uitbaters. Daarnaast is behoefte aan een uitlaatplek met zwemgelegenheid langs de Veluwe Randmeerkust. De gemeente gaat hierover in overleg met de diverse beheerders van de Veluwe Randmeerkust , zie ook paragraaf 12.4.
Honden zijn altijd aangelijnd, zowel binnen de bebouwde kom als daarbuiten. Alleen op hondenspeelplekken en in hondenuitlaatrennen geldt geen aanlijnplicht. Ook voor politiehonden en geleidehonden geldt geen aanlijnplicht.
Het is verboden voor honden op speelterreinen, trapvelden, sportvelden, begraafplaatsen en hertenparken. Deze terreinen zijn aangeduid met een verbodsbord.
Het is niet voor iedereen duidelijk wat de regels voor de aanlijnplicht zijn. Een aantal inwoners denkt dat de aanlijnplicht niet buiten de kom geldt in populaire uitlaatgebieden.
Ook is het niet voor iedereen helder op welke plekken het verboden is voor honden.
Binnen de bebouwde kom de aanlijnplicht handhaven, dit geldt ook voor geleidehonden. Dat betekent dat honden altijd aangelijnd moeten blijven, behalve in hondenuitlaatrennen. Hondenspeelplaatsen worden afgeschaft of waar mogelijk omgebouwd tot hondenuitlaatrennen. Het Belvederebos wordt binnen de bebouwde kom beschouwd, maar hier geldt geen aanlijnplicht.
Buiten de bebouwde kom geldt geen aanlijnplicht mits de honden onder onmiddellijk toezicht staan, behalve op plekken waar specifiek wordt aangegeven dat honden wel aangelijnd moeten worden. Op landgoed Hulshorst geldt weer wel een aanlijnplicht. Het Hendriksbos is particulier eigendom. Het kan zijn dat daar andere regels gelden.
Er zijn omheinde hondenuitlaatrennen en niet omheinde hondenspeelplaatsen. Zowel de rennen als de speelplaatsen zijn aangeduid met een bord. Op deze locaties gelden geen opruimplicht en aanlijnplicht.
Inwoners zien graag meer plaatsen binnen de bebouwde kom waar geen aanlijnplicht geldt. In Nunspeet zelf zijn redelijk veel hondenuitlaatrennen, verspreid over de kern. In de overige kernen is het aanbod beperkt of afwezig. De uitlaatrennen zijn erg vies, omdat er geen opruimplicht geldt. Dit weerhoudt een aantal hondenbaasjes ervan om hun hond in de rennen uit te laten.
Hondenspeelplaatsen zijn niet omlijnd, waardoor het onduidelijk is waar deze beginnen en eindigen.
Veel mensen missen afvalbakken op strategische plekken langs hondenuitlaatroutes. Zij zien graag een afvalbak met een dispenser voor zakjes, zodat er altijd een opruimmiddel in de buurt is. Afvalbakken raken snel vol, ook met zwerfafval.
Het beperken van het aantal borden in de openbare ruimte. Borden ‘verboden voor honden’ staan alleen bij speelvoorzieningen en trapvelden. Borden met ‘hondenspeelplaats/hondenuitlaatren’ staan alleen binnen de bebouwde kom op plaatsen waar de opruimplicht niet geldt.
Er zijn veel inwoners ontevreden over de plaatsing, duidelijkheid en zichtbaarheid van borden. Er is ook een grote groep inwoners die überhaupt niet van het bestaan van hondeninformatieborden afweet.
Het kiezen van borden die duidelijk en opvallend genoeg zijn. Een bord voor ‘hondenlosloopgebieden’ en een verbodsbord. De twee verschillende borden zijn in lijn met elkaar, naar het voorbeeld van Amersfoort en Dronten. Op het ‘verboden voor honden’-bord staat duidelijk dat honden niet gewenst zijn, niet alleen dat er een aanlijn- en opruimplicht geldt. Op het bord bij hondenuitlaatrennen en losloopgebieden staat duidelijk dat de aanlijn- en opruimplicht daar niet van toepassing is.
Overal waar het verboden is voor honden een duidelijk bord plaatsen. Bij speelplekken bij elke (hoofd)ingang een bord plaatsen en eventueel op een strategische plaats, bijvoorbeeld langs de aanlooproute. Uitgegaan is van gemiddeld 2 borden per speelplek. De borden vooral toepassen als borden aan vervanging toe zijn. Er zijn ongeveer 90 speelplekken en dus 180 borden nodig.
Er is op dit moment geen hondenbelasting omdat het registreren van hondeneigenaren en dergelijke veel administratief werk oplevert. Van de hondenbelasting zou het opruimen van uitwerpselen gefinancierd kunnen worden. Het schoonhouden van de openbare ruimte heeft echter waarde voor elke inwoner, niet alleen voor inwoners die eigenaar zijn van een hond. Bovendien gaat het ook vaak over kattenuitwerpselen.
Hondenuitlaatrennen worden minimaal één keer per twee weken gemaaid in het groeiseizoen. De maaier maakt de uitwerpselen hiermee automatisch ‘klein’, en zorgt voor verspreiding. Uitwerpselen worden niet verwijderd. Afvalbakken worden in de reguliere ledigingsroute geleegd. Het onderhoud en het schoonhouden van borden wordt ook in de reguliere ronde meegenomen.
Hondenspeelplaatsen en -uitlaatrennen worden vaak als vies ervaren. De borden zijn daarnaast vaak niet leesbaar door vuil en de bakken zijn snel vol. Er zijn verschillende meningen over het inzetten van een poepzuiger.
Na vaststelling van het beleid in 2011 zouden inwoners eerst over dit beleid geïnformeerd worden. Daarna zou handhaving geïntensiveerd worden, vooral gericht op het uitleggen van het beleid. Na drie maanden zou er verbalisatie plaatsvinden, waarna de handhaving geleidelijk teruggeschroefd kon worden. Op dit moment heeft handhaving 8 uur per week, verdeeld over vier BOA’s beschikbaar voor het handhaven op hondenbeleid.
Inwoners vragen om intensivering van handhaving als het gaat om het opruimen van uitwerpselen en het handhaven van de aanlijnplicht.
Het organiseren van prikacties met een voorkeur voor twee prikacties per jaar. De eerste prikactie bij voorkeur een maand na de vaststelling van het nieuwe beleid. De prikacties inzetten op plaatsen waar het druk is en de bekende overlastplekken. Hierbij letten op zowel opruimplicht als aanlijnplicht en het verstrekken van informatie. Bijvoorbeeld wat de hoogte van de boete is als je je niet houdt aan de opruim- en aanlijnplicht.
Het uitgeven van een folder via dierenartsen, dierenwinkels en dergelijke, ook zou de folder op de gemeentelijke website gepubliceerd worden. Regelmatig communiceren via diverse kanalen, waaronder over de resultaten van BOA’s en het gebruik van de bakken. Overleggen met andere terreinbeheerders buiten de bebouwde kom voor afstemming van het hondenbeleid.
Het is nu lastig informatie te vinden over de opruim- en aanlijnplicht en waar deze wel en niet geldt.
Er is geen folder uitgegeven. Wel staat (minimale) informatie op de gemeentelijke website.
Alle informatie over honden goed vindbaar maken via kranten, borden, sociale media, de gemeentelijke website en dierenartsen, dierenwinkels, hondenscholen en dergelijken. Dit ook doen bij recreatieparken en campings om toeristen te bereiken. Informatie bijvoorbeeld in de vorm van een folder/op 1 A4 met een kaart en de regels.
Nunspeet monitort het hondenbeleid door de klachtenregistratie bij te houden. Daarnaast wordt een periodieke Leefbaarheidsmonitor uitgevoerd. Ook zou de bebouwde kom gemonitord worden op de hoeveelheden hondenpoep. Bij voorkeur in verschillende seizoenen
Klachten/meldingenregistratie en leefbaarheidsmonitor worden uitgevoerd. De monitoring van hondenpoep heeft nooit plaatsgevonden.
Periodiek hondenpoep monitoren op de hotspots, plekken waar veel hondenpoep wordt verwacht. Daardoor ontstaat een goed beeld wat de huidige situatie is en of verbeteringen plaatsvinden. Het monitoren in verschillende seizoenen geeft een completer jaarbeeld en kan duidelijkheid geven of overlast seizoensafhankelijk is. (Communicatie/Handhavings) acties kunnen vervolgens hierop worden afgestemd.
Bij doorvoeren van het aangepaste beleid is eenmalig ca. € 26.000,- nodig en structureel ca. € 5.000,-. De incidentele kosten worden, verspreid over de komende jaren, betaald uit de beschikbare budgetten voor groenonderhoud. De structurele kosten voor het jaarlijkse extra onderhoud en de informatieverstrekking over het hondenbeleid zullen worden aangevraagd bij de eerstvolgende begrotingscyclus en er zal worden verzocht deze mee te nemen in de integrale afweging van het nieuwe beleid. Een aantal nieuwe hondenuitlaatrennen zullen bekostigd worden vanuit de grondexploitatie.
Omdat de kosten voor het vervangen van hondeninformatieborden (circa 250 stuks) hoog zijn, is er in tegenstelling tot het voorgestelde beleid gekozen om deze borden niet te vervangen maar te actualiseren met een sticker. Op deze stickers staat een url naar de website van de gemeente waarop men de regels omtrent het nieuwe hondenbeleid kan vinden. De volledige begroting voor het uitrollen van het nieuwe beleid kan worden opgevraagd bij de gemeente.