Organisatie | Stede Broec |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota Reserves en Voorzieningen 2021 |
Citeertitel | Nota Reserves en Voorzieningen 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-04-2021 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 17-12-2020 |
De raad van de gemeente Stede Broec;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 november 2020;
Gelet op artikel 10 van de Financiële verordening gemeente Stede Broec;
In de financiële verordening staat dat de raad de nota reserves en voorzieningen vaststelt. Met deze nota wordt het beleid ten aanzien van de reserves en voorzieningen voorgeschreven. Deze nieuwe nota actualiseert het beleid en sluit aan op de veranderde regelgeving.
In bijlage 1 is een overzicht van reserves en voorzieningen met de stand per 31-12-2019 opgenomen.
In bijlage 2 zijn de relevante artikelen van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgenomen.
Het kader voor de reserves en voorzieningen wordt gevormd door het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en de Financiële verordening 2017 Stede Broec. Het BBV is verder uitgewerkt in een aantal notities van de Commissie BBV (denk aan de Notitie Rente en de Notitie grondexploitaties) met stellige uitspraken en aanbevelingen. Deze zijn, indien van belang, verwerkt in deze nota. De relevante artikelen van het BBV voor deze nota zijn opgenomen in een bijlage.
Dit is een reserve waaraan de raad geen bestemming heeft gegeven. Het rekeningresultaat wordt in de regel jaarlijks verrekend met de algemene reserve. De algemene reserve wordt tevens gebruikt als weerstandscapaciteit om niet begrote kosten te dekken. De omvang van de algemene reserve wordt dus bepaald door de benodigde weerstandscapaciteit (zie verder 4.5 Weerstandsvermogen).
Dit zijn reserves waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven. De bestemmingsreserves zijn door de raad ingesteld voor het kunnen realiseren van een specifiek doel. De raad is overigens vrij om de bestemming van deze reserves te wijzigen.
Hieronder vallen ook de reserves welke zijn gevormd ter dekking van kapitaallasten.
Voorzieningen worden voor de balans aangemerkt als vreemd vermogen. Zij geven een schatting van de voorzienbare lasten in verband met risico’s en verplichtingen waarvan de omvang en/of tijdstip van optreden per balansdatum min of meer onzeker zijn en die oorzakelijk samenhangen met de periode voorafgaand aan die datum. De middelen welke zijn toegevoegd aan een voorziening zijn niet vrij te besteden.
Een voorziening wordt gevormd:
Het gaat bij voorzieningen om min of meer onzekere verplichtingen, die te zijner tijd schulden kunnen worden, zoals juridische claims in afwachting van een uitspraak van de rechter. Ook kunnen voorzieningen betrekking hebben op verplichtingen samenhangend met het in de tijd onregelmatig gespreid zijn van bepaalde kosten, zoals bijvoorbeeld voor groot onderhoud. Verder kunnen voorzieningen een schatting betreffen van de lasten voortvloeiend uit risico’s die samenhangen met de bedrijfsvoering, zoals bijvoorbeeld reorganisaties.
Voorzieningen moeten naar beste schatting dekkend zijn voor de achterliggende verplichtingen en risico’s. Bij voorzieningen is er voor de raad inhoudelijk gezien geen expliciete keuzemogelijkheid, vanwege het verplichtende karakter. Indirect kan de raad echter wel invloed uitoefenen op de hoogte van een voorziening. Dit geldt bijvoorbeeld bij onderhoudsvoorzieningen, waarbij het gewenste kwaliteitsniveau bepalend is voor het bedrag dat jaarlijks in een voorziening wordt gestort (denk aan gebouwen en wegenonderhoud). Als onderligger voor de voorzieningen wordt in de meeste gevallen gebruik gemaakt van beheerplannen. De onderbouwing, planning van de uitgaven en de voeding van de voorzieningen zijn in de beheerplannen opgenomen en in de tijd uitgezet. Vereist is dat periodiek beheerplannen worden geëvalueerd en dienovereenkomstig, indien noodzakelijk, worden bijgesteld.
Dit is de belangrijkste functie van het eigen vermogen. Met name de algemene reserve dient als bufferfunctie voor het opvangen van eventuele onvoorziene uitgaven (incidenteel) waarmee in de planning geen rekening is gehouden en die noodzakelijkerwijs dienen plaats te vinden. Hierbij kan men denken aan:
Jaarlijks wordt bij de begroting inzicht geboden in de stand van zaken met betrekking tot alle reserves en voorzieningen, inclusief de beoogde onttrekkingen/aanwendingen en stortingen. In de jaarstukken worden de aard en de reden en de wijzigingen daarin van elke reserve en voorziening, alsmede de toevoegingen en onttrekkingen/aanwendingen, toegelicht. Per reserve en voorziening wordt het verloop gedurende het jaar in een overzicht weergegeven.
4.2.1 Instellen en opheffen reserves en voorzieningen
Het instellen en opheffen gebeurt bij besluit van de raad. In het raadsbesluit voor het instellen
dient in ieder geval opgenomen te worden: het doel, de gewenste hoogte, de voeding, de onderbouwing (bijvoorbeeld een meerjarenonderhoudsplan) en het verloop van de toevoegingen cq. onttrekkingen/aanwendingen.
Het aantal en de omvang van de reserves wordt zoveel mogelijk beperkt. Het doel van de gemeente is niet om eigen vermogen op te bouwen. Daarbij hoeft niet elk risico worden afgedekt met een aparte reserve. Dit kan ook middels de algemene reserve.
4.2.2 Storting en onttrekking reserves
In de begroting wordt een zo reëel mogelijk beeld gegeven van de stortingen en onttrekkingen van de reserves in een bepaald jaar. Mutaties in reserves zijn alleen toegestaan wanneer deze zijn gedekt door een voor 31 december van het verslagjaar genomen raadsbesluit dan wel wanneer door de raad een besluit is genomen om bepaalde (toekomstige) baten en/of lasten te muteren in een bepaalde reserve.
De raad kan de bevoegdheid ook bij het college neerleggen, maar dient hiertoe wel een specifiek besluit te nemen.
4.2.3. Toevoeging en aanwending voorzieningen
Zoals al is vermeld, dient een voorziening de omvang te hebben van de betreffende verplichting (of risico). De voeding van de voorzieningen vindt plaats via de exploitatie en deze vereisen een besluit van de raad. Het college is bevoegd over de voorzieningen te beschikken.
Mutaties tussen bestemmingsreserves van verschillende programma’s moeten via het overzicht van baten en lasten, onderdeel mutaties in reserves, worden verwerkt. Ook indien er sprake is van en naar de algemene reserve. Overboekingen tussen bestemmingsreserves die behoren tot hetzelfde programma kunnen eventueel rechtstreeks tussen de betreffende reserves plaatsvinden.
Er doen zich ook risico’s voor die nog niet zo concreet zijn dat er al een bestemmingsreserve of een voorziening voor kan worden gevormd. Op basis van het BBV dienen deze risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen bij de begroting te worden opgenomen. Deze verplichting geldt ook bij de jaarrekening, de paragraaf bevat dan de verantwoording van hetgeen in de overeenkomstige paragraaf in de begroting is opgenomen. Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen enerzijds de weerstandscapaciteit (de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt om niet begrote kosten die onverwachts en substantieel zijn structureel te dekken) en anderzijds alle risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie. Het gaat om die elementen, waarmee tegenvallers eventueel bekostigd kunnen worden, bijvoorbeeld de algemene reserve, maar ook de onbenutte belastingcapaciteit. Voor het bepalen van de hoogte van de weerstandscapaciteit heeft uw raad de nota weerstandsvermogen: risicomanagement en weerstandscapaciteit vastgesteld.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Stede Broec in zijn openbare vergadering van 17 december 2020.
De raad voornoemd,
de griffier,
Y.P.A.Hermans
De voorzitter,
R.A.P.Wortelboer
Bijlage 1: Overzicht van reserves en voorzieningen per 31-12-2019
Ter dekking van de kosten voor nieuw sport- en spelmateriaal, culturele projecten en –manifestaties. | |
De reserve opheffen. Het saldo toevoegen aan de algemene reserve. |
Dekking van de toekomstige wachtgeldverplichtingen van voormalige bestuurders. | |
Uitbetaling van wachtgeld aan ex-bestuurders. Momenteel € 84.000 per jaar. | |
Het opvangen van schommelingen in de begrote tekorten en overschotten binnen de exploitatie van de afvalinzameling. | |
Bijlage 2: Relevante artikelen BBV
De belangrijkste wettelijke voorschriften voor reserves en voorzieningen zijn vastgelegd in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (hierna te noemen BBV). Hieronder wordt op de belangrijkste regelgeving in relatie tot de reserves en voorzieningen ingegaan.
Toelichting: de algemene reserve is binnen het budgetrecht van de raad vrij besteedbaar, aan bestemmingsreserves heeft de raad via besluitvorming een doel gekoppeld.
Toelichting: Het gaat bij voorzieningen om min of meer onzekere verplichtingen, die te zijner tijd schulden kunnen worden, zoals juridische claims in afwachting van een uitspraak en dergelijke (1a. en b.). Ook kunnen voorzieningen betrekking hebben op verplichtingen samenhangend met het in de tijd onregelmatig gespreid zijn van bepaalde kosten, zoals bijvoorbeeld groot onderhoud (1c.). Daarnaast zijn er voorzieningen getroffen voor rioolbeheer en afvalstoffenheffing (1d.).