Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westvoorne

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Westvoorne houdende regels omtrent de huidige inzameling van het huishoudelijk afval alsmede de maatregelen die de gemeente Westvoorne gaat treffen om de gescheiden inzameling daarvan te verbeteren en daarmee aan de breed gedragen doelstelling te voldoen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWestvoorne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de gemeenteraad van de gemeente Westvoorne houdende regels omtrent de huidige inzameling van het huishoudelijk afval alsmede de maatregelen die de gemeente Westvoorne gaat treffen om de gescheiden inzameling daarvan te verbeteren en daarmee aan de breed gedragen doelstelling te voldoen
CiteertitelUitvoeringsnotitie huishoudelijk afval 2015-2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van bekendmaking is niet te achterhalen.

De datum van inwerkingtreding is bij benadering ingevuld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-10-2020nieuwe regeling

28-10-2020

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Westvoorne houdende regels omtrent de huidige inzameling van het huishoudelijk afval alsmede de maatregelen die de gemeente Westvoorne gaat treffen om de gescheiden inzameling daarvan te verbeteren en daarmee aan de breed gedragen doelstelling te voldoen

Inleiding

 

De gemeente Westvoorne hanteert voor de scheiding van het huishoudelijk afval een doelstelling van 75% in uiterlijk 2020. Landelijk wordt dezelfde doelstelling aangehouden. In 2016 is een resultaat van circa 58% behaald

 

Dit zijn cijfers die aanzienlijk verschillen. Zodanige verschillen die aantonen dat Westvoorne ‘flink aan de bak moet’ om toe te werken naar de doelstelling. Overigens wordt landelijk ook erkend dat lokale kenmerken tot wisselende uitkomsten kunnen leiden.

 

Deze uitvoeringsnotitie beschrijft de huidige inzameling van het huishoudelijk afval alsmede de maatregelen die de gemeente Westvoorne gaat treffen om de gescheiden inzameling daarvan te verbeteren en daarmee aan de breed gedragen doelstelling te voldoen.

 

Kenmerken

Wat zijn specifieke kenmerken van Westvoorne die van invloed kunnen zijn op de afvaldoelstelling? Drie kernen met grondgebonden woningen, een beperkt aantal gestapelde woningen (13% van het totale aantal huishoudens), een uitgestrekt buitengebied, een historisch gegroeid systeem van af-val-inzameling en de geografische situering van het grondgebied.

De effecten van deze kenmerken zijn onder meer:

  • grondgebonden woningen:

  • individueel aanbieden aan huis van restafval, Groente-, fruit- en tuinafval (GFT-afval) en Plastic, Blik en Drankenkartons (PMD);

  • ruimte voor twee of meer minicontainers;

  • gestapelde woningen:

  • collectief aanbieden nabij het wooncomplex van restafval; geen voorziening voor GFT-afval ; individueel de mogelijkheid voor aanbieden PMD;

  • buitengebied:

  • individueel aanbieden aan huis van restafval, GFT-afval en PMD; ruimte voor twee of meer minicontainers; op afstand gelegen; grotere transportafstanden; (ten opzichte van de kernen) extensieve bebouwing;

  • historisch gegroeid systeem:

  • gescheiden inzameling GFT-afval vanaf 1989; relatief kleine milieustraat (met daardoor beperkte mogelijkheden); gratis grofvuilinzameling aan huis; inzameling van oudpapier en karton (OPK) door maatschappelijke organisaties;

  • geografische situering:

  • op de kop van Voorne-Putten; in verhouding tot de regiogemeenten grootste transportafstanden naar de afvalverwerkers.

Burgerraadpleging en Sorteeranalyse 2016

In mei 2016 zijn twee acties uitgevoerd, waarvan de uitkomsten bedoeld zijn om mee te nemen bij het bepalen van de gemeentelijke afvalkoers. Dat zijn de burgerraadpleging (enquête waarvoor alle huishoudens zijn uitgenodigd) en een sorteeranalyse van het restafval (onderzoek van 160 grijze minicontainers).

 

 

De voornaamste uitkomsten van de burgerraadpleging zijn:

  • 1.

    er is weinig drang tot vernieuwing. De bestaande systematiek voor de afvalinzameling wil men handhaven (en daarbinnen oplossingen vinden om nog meer afval gescheiden in te zamelen);

  • 2.

    een overgroot deel van de inwoners vindt dat zij al goed bezig is met afval scheiden;

  • 3.

    bijna de helft van de inwoners ziet geen mogelijkheden om nog meer afval te scheiden;

  • 4.

    de groep inwoners die wel mogelijkheden ziet om nog meer afval te scheiden, denkt daarbij in de eerste plaats aan PMD en vervolgens aan GFT-afval en oud papier en karton;

  • 5.

    de grofvuilinzameling aan huis handhaven en daarvoor geen kosten rekenen; en

  • 6.

    een ruimere openstelling van de milieustraat.

Uit de sorteeranalyse 2016 blijkt dat gemiddeld nog bijna 40% GFT-afval in de minicontainer voor restafval voorkomt. Papier/karton en PMD komt daarin beduidend minder voor, te weten 11% en 9%.

Andere fracties (Luiers, Overige kunststof, Glas, Textiel/schoeisel, Metaal, Apparaten, Hout, Steen/puin en KCA) komen in mindere mate voor. De Overige kunststoffen daarin vormen met 6% nog een groot deel.

Voor de sorteeranalyse 2016 is alleen onderzoek gedaan naar de minicontainers; niet naar de ondergrondse restafvalcollectors.

Op basis van gewicht is GFT (met bijna 40%) de grootste te scheiden grondstofstroom die aanwezig is in het huishoudelijk restafval. Op basis van volume vormen Plastic Heroes-verpakkingen de grootste grondstofstroom.

In 2014 is een soortgelijke sorteeranalyse uitgevoerd. Het aantal kilo’s afvalstromen dat nog te scheiden is, was toen iets hoger dan in 2016 (3 kilo per inwoner). Uit deze sorteeranalyses kan dus de conclusie worden getrokken dat vanaf 2014 een kleine stap in afvalscheiding (1%) vooruit is gemaakt.

 

Commissie IZ/AZ 14 juni 2017

De uitvoeringsnotitie is als uitwerkingsdocument voorgelegd aan en besproken in de vergadering van de commissie IZ/AZ d.d. 14 juni 2017. Dit heeft ertoe geleid dat de uitvoeringsnotitie op diverse punten is aangepast. De voornaamste aanpassingen betreffen de vermelding van de inzamelfrequentie huis-aan-huis, de standaard toepassing van een 140-liter minicontainer voor restafval, de standaard verstrekking van een minicontainer voor oudpapier en karton bij elke grondgebonden woning en de gratis inzameling van grofvuil aan huis uitsluitend nog tweemaal per jaar.

Aan de uitvoeringsnotitie (versie augustus 2017) is een uitvoeringsplan toegevoegd. Daarin zijn de beoogde maatregelen en de daarvoor benodigde financiële middelen specifiek samengevat.

 

Commissie IZ/AZ 24 oktober 2017

Tijdens de behandeling zijn nog diverse standpunten ingebracht, die reden geven tot enkele aanpassingen van de voorliggende uitvoeringsnotitie (versie november 2017).

 

De in deze uitvoeringsnotitie benoemde keuzes zijn primair ingegeven door de uitkomsten van de burgerraadpleging. Ten opzichte van de versie augustus 2017 betreffen de voornaamste aanpassingen de verruiming van de grofvuilinzameling aan huis tot 1x per maand (waarbij de inzameling van snoei-afval vervalt en we de mogelijke inzet van kringlooporganisaties onderzoeken), de openstelling van de milieustraat op maandag-, woensdag-, vrijdag- en zaterdagmorgen + op donderdagavond en de inzameling van PMD via de Plastic Heroes-zakken (waarbij de inwoners ook de mogelijkheid hebben om voor het gebruik van een minicontainer te kiezen). Voor de organisaties die oud-papier inzamelen treffen we een afbouwregeling. Voorlopig zien we nog af van een tarief voor het afleveren van puin/sloopafval op de milieustraat.

Cijfers

 

We registreren van alle afvalstromen de ingezamelde en verwerkte hoeveelheden. Dit geeft inzicht in resultaten van zowel de huis-aan-huis inzameling als van de milieustraat. Daardoor is, gelet op de doelstellingen, ook vast te stellen in welke mate Westvoorne huishoudelijk afval scheidt.

Opvallend is dat de totale hoeveelheid huishoudelijk afval per inwoner over de jaren 2013 t/m 2015 nagenoeg gelijk is (circa 682 kilo) en de toename in 2016 (715 kilo). De hoeveelheid restafval neemt in deze periode toe (van 287 kilo tot 297 kilo/inwoner). Ditzelfde geldt voor de hoeveelheid gescheiden ingezameld afval (van 395 kilo tot 417 kilo/inwoner).

De volgende tabel geeft deze cijfers in detail weer:

 

2013

2014

2015

2016

Huis aan huis inzameling:

  • -

    restafval

255,50

254,12

253,16

253,70

  • -

    gescheiden ingezameld

303,30

298,50

287,65

300,31

    • subtotaal kilo's/inwoner >

558,80

552,62

540,81

554,01

    • Afvalscheidingspercentage >

54,28%

54,02%

53,19%

54,21%

Milieustraat:

2013

2014

2015

2016

  • -

    restafval

31,92

34,35

36,87

43,33

  • -

    gescheiden ingezameld

92,05

94,27

105,67

117,65

    • subtotaal kilo's/inwoner >

123,97

128,62

142,54

160,98

    • Afvalscheidingspercentage >

74,25%

73,29%

74,13%

73,08%

Totaal restafval:

287,42

288,47

290,03

297,03

Totaal gescheiden ingezameld:

395,35

392,77

393,32

417,96

Totaal kilo's/inwoner >

682,77

681,24

683,35

714,99

Afvalscheidingspercentage >

57,90%

57,66%

57,56%

58,46%

 

Het afvalscheidingspercentage schommelt over deze periode rond de 58%. Dat is dus nog beduidend lager dan het gestelde doel. In de beleidsnotitie huishoudelijk afval 2015-2019 is (gelijk aan Nederland) 75% als doel gesteld. In Europees verband is vanaf 2015 de doelstelling voor afvalscheiding al verhoogd van 50 naar 65%. Realisering van de gemeentelijke doelstelling zal stapsgewijs plaatsvinden. Het moment waarop nieuwe maatregelen worden getroffen, wordt afgestemd op de beëindigen van lopende inzamel- en verwerkingscontracten.

 

Beoogde maatregelen

 

In de lijn van de uitkomst van de burgerraadpleging en ingegeven door het resultaat van de sorteer-analyse 2016 zal de inzet van de gemeente in de periode tot 2020 vooral gericht zijn op:

  • I.

    beter scheiden en verminderen van restafval via de huis-aan-huis inzameling en de beëindi-ging van de gratis inzameling aan huis van het grofvuil;

  • II.

    verbetering van afvalscheiding voor andere afvalstromen door inzamelvoorzieningen in de kernen, via de milieustraat en de inzet van maatschappelijke organisaties.

  • I.

    Beter scheiden en verminderen restafval via de huis-aan-huis inzameling

  • Huidige inzameling:

  • Restafval wordt eenmaal per twee weken huis-aan-huis ingezameld met minicontainers. De ondergrondse collectors worden wekelijks geledigd. Bewoners hebben de keuze uit een 140- of 240-liter minicontainer. Het tarief voor de afvalstoffenheffing is gedifferentieerd naar éénpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens.

  •  

  • GFT-afval wordt eenmaal per twee weken huis-aan-huis ingezameld met minicontainers. Dit wordt niet ingezameld via ondergrondse collectors. Bewoners hebben de keuze uit een 140- of 240-liter minicontainer.

  • Een groot deel van het restafval bestaat nog uit GFT-afval. Daardoor is met deze afvalstroom de grootste winst te behalen met het oog op de doelstelling

  •  

  • PMD wordt eenmaal per twee weken huis-aan-huis ingezameld via de zogenaamde Plastic

  • Heroes-zak. Dit wordt niet ingezameld via ondergrondse collectors of containers in de wijk.

  • Volgens de burgerraadpleging is dit de afvalstroom die de meeste inwoners aanzet om meer afval te gaan scheiden. Dit als zij daarvoor over een minicontainer kunnen beschikken.

  •  

  • OPK wordt binnen de bebouwde kom maandelijks door enkele verenigingen huis-aan-huis ingezameld (met een perskraakwagen). Verdeeld over de kernen staan (buiten de milieu-straat) op negen locaties inzamelcontainers bij maatschappelijke organisaties.

  •  

  • Per kern kan gratis 2-maal per maand grofvuil aan huis (na melding) worden aangeboden in de categorieën Brandbaar, Onbrandbaar en Snoeiafval.

  •  

  • Maatregelen:

  • De inzameling aan huis verloopt via een eenduidig inzamelsysteem met minicontainers voor restafval, GFT-afval, Plastic en Metalen Verpakkingen en Drankenkartons (PMD) en Oudpapier en karton (OPK).

    • a)

      Voor restafval wordt voortaan (als standaard) uitsluitend een 140 liter minicontainer ingezet. Het bijbehorende tarief voor de afvalstoffenheffing gaat voor alle huishoudens iets omlaag. Dit om de burger er bewust van te maken dat afvalscheiding loont en daarbij direct te belonen. Een extra minicontainer (140 liter) is op aanvraag en tegen betaling beschikbaar.

      De inzamelfrequentie is 1x per twee weken, om de week met de inzameling van het GFT-afval. De ondergrondse collectors worden wekelijks geledigd.

    • b)

      Voor GFT-afval is standaard een 240-liter minicontainer beschikbaar. Op verzoek is een 140-liter minicontainer beschikbaar Op aanvraag zijn tegen betaling van een borgsom (€ 30,-- per minicontainer) extra één of meer minicontainers beschikbaar. Om te beginnen plaatsen we een ondergrondse collector voor GFT-afval ter hoogte van de Ruy/Elisabeth-hof, woon-zorgcomplex Leemgaarde en woon-zorgcomplex Stuifakkers. Mogelijk zijn op termijn ook andere locaties daarvoor geschikt. Voor het gescheiden inzamelen van keukenafval stellen we standaard op aanvraag een zogenoemd ‘aanrecht-bakje’ met bijbehorende biologisch afbreekbare zakjes beschikbaar.

      De inzamelfrequentie is 1x per twee weken, om de week met de inzameling van het restafval.

      Met name in de kern Oostvoorne worden in het najaar bladkorven geplaatst in de boomrijke gebieden. Dit initiatief is destijds vanuit de inwoners ontstaan. Deze korven worden met name gebruikt voor het blad uit de eigen tuin. De gemeente faciliteert deze inzameling door het aldus ingezamelde blad in te zamelen. Deze inzameling blijven we ondersteunen. Waar mogelijk zullen we het gebruik daarvan stimuleren en het aantal bladkorven uitbreiden. In relatie tot onze afvaldoelstelling voorkomt deze maatregel (in combinatie met ons aanbod om meerdere GFT-minicontainers beschikbaar te stellen) dat een deel van het blad (tuinafval) via het restafval wordt aangeboden.

      Twee maal per jaar organiseren we een takkenbosroute voor het grof tuinafval.

    • c)

      De Plastic Heroes-zak blijft het inzamelmiddel voor PMD. Daarnaast kunnen inwoners op verzoek een minicontainer voor deze afvalstroom krijgen. Bij enkele complexen met gestapelde woningen plaatsen we een ondergrondse collector voor PMD. Deze zijn in het uitvoeringsplan benoemd. Daarnaast zijn de mogelijkheden tot plaatsing van containers op enkele logische/strategische locaties in het uitvoeringsplan opgenomen.

      De inzamelfrequentie is 1x per twee weken. De inzamelkosten nemen toe vanwege de investeringen voor ondergrondse collectors en de lediging daarvan. In het geval inwoners voor dit doel over een minicontainer willen beschikken, onderzoeken we primair of de oude (en te vervangen) partij minicontainers voor restafval hiervoor kan worden ingezet (met een afwijkende dekselkleur). De extra handlingskosten die het gevolg zijn van de inzameling met minicontainers, leiden ook tot een beperkte kostenstijging.

    • d)

      Voor de inzameling van OPK wordt bij de grondgebonden woningen standaard een 240-liter minicontainers ingezet. Op verzoek is een 140-liter minicontainer beschikbaar of kan de minicontainer na een proefperiode (bijv. drie maanden) worden ingenomen.

      Enkele inzamelende verenigingen leveren voor deze inzameling aan huis reeds een inzet. Met hen zal overleg plaatsvinden over een voortzetting van deze inzet om ook via dit kanaal zoveel mogelijk OPK in te zamelen. Sowieso passen we voor de betreffende organisaties een garantie-/afbouwregeling toe. Dit om deze organisaties in de gelegenheid te stellen om te anticiperen op het teruglopen van hun uit de inzameling aan huis verkregen inkomsten.

      De bestaande inzamelpunten (bovengrondse magazijncontainers bij maatschappelijke organisaties) blijven in stand.

      Bij enkele complexen met gestapelde woningen plaatsen we een ondergrondse collector voor OPK. Deze zijn in het uitvoeringsplan benoemd. Daarnaast zijn de mogelijkheden tot plaatsing van containers op enkele logische/strategische locaties in het uitvoeringsplan opgenomen.

      De inzamelfrequentie van de minicontainers (via een nog te contracteren inzamelaar) is 1x per maand.

    • e)

      De gratis inzameling van grofvuil aan huis willen we beperken tot eenmaal per maand en wel voor de categorieën Brandbaar en Onbrandbaar afval. Deze eindigt voor de categorie Snoeiafval. Er blijven meerdere alternatieven beschikbaar om het snoeiafval aan te bieden. Dat kan via de GFT-inzameling (waarvoor we op verzoek en tegen betaling van een borgsom extra minicontainers beschikbaar stellen), de bladkorven (najaar), de takken-bosroute (voor- en najaar en naar behoefte uit te breiden) en via de milieustraat. Hierdoor ontstaat een kostenbesparing die we aanwenden ter dekking van de extra kosten voor de iets ruimere openstelling van de milieustraat.

      We onderzoeken of de (lokale) kringlooporganisaties een rol kunnen spelen bij de inzameling van grofvuil. Via deze organisaties kan een eerste selectie plaatsvinden van herbruikbare goederen.

      In een ‘snuffelvergunning’ voor grofvuil -zoals eerder genoemd- zien wij geen meerwaarde. Nu is duidelijk dat uit het aan de straat aangeboden grofvuil geen spullen mogen worden meegenomen, hetgeen goed is te handhaven. Individueel (via een vergunningensystematiek) toestaan geeft onnodig administratief werk.

      We introduceren een zogenaamde takkenbosroute voor grof tuinafval. Tweemaal per jaar (maart en november) kunnen inwoners hun gesnoeide takken aanmelden, die vervolgens op locatie worden verwerkt/versnipperd voor een duurzame toepassing (hergebruik, vergisting, biomassa o.d.).

  • Planning:

  • Wisseling/vervanging van de minicontainers voor restafval vindt uiterlijk in 2018 plaats.

  •  

  • De uitvoering van alle beoogde maatregelen met betrekking tot GFT-afval kan feitelijk starten na het besluit van de raad tot instemming met deze Uitvoeringsnotitie. Met de takken-bos-route starten we in november 2017.

  •  

  • Voor de inzameling van PMD via ondergrondse collectors en minicontainers moeten -gelet op de resterende contractduur- afspraken worden gemaakt met de huidige inzamelaar. Eventueel kan een aanbestedingsprocedure noodzakelijk zijn .

  •  

  • Voor de huis-aan-huis inzameling van OPK is een (Europese) aanbestedingsprocedure nodig. Deze bereiden we voor in de periode oktober 2017 - juli 2018. De inzameling start dan vanaf 1 januari 2019. In december 2018 worden de minicontainers aan de bewoners verstrekt.

  •  

  • De gratis inzameling van grofvuil aan huis voeren we vanaf 1 januari 2018 nog eenmaal per maand uit en alleen voor de categorieën Brandbaar en Onbrandbaar afval.

  • In november 2017 starten we met de eerste takkenbosroute.

  •  

  • II.

    Overige afvalstromen en inzamelmethoden

  •  

  • Huidige inzameling:

  • Op verschillende locaties binnen de kernen (woonwijken, winkelstraten) zijn containers geplaatst voor verschillende afvalstromen. Het betreft de volgende aantallen:

  • Glas:

  • 26x ondergronds (Oostvoorne: 13; Rockanje: 12 en Tinte: 1)

  • Papier:

  • 10 vaste magazijncontainers (Oostvoorne: 6; Rockanje: 2 en Tinte: 2)

  • 2 magazijncontainers op afroep (Oostvoorne: 1 en Rockanje: 1)

  • 1x ondergronds (Oostvoorne)

  • Textiel:

  • 6x bovengronds gemeente (Oostvoorne: 3; Rockanje: 2 en Tinte: 1)

  • 5x bovengronds bedrijven en maatschappelijke organisaties (Oostvoorne: 3 en Rockanje: 2).

  •  

  •  

  • Op de milieustraat worden nu de volgende afvalstromen gescheiden ingezameld:

  • Asbest; Banden (van voertuigen); Cartridges (printers); EPS (piepschuim); Frituurvet; Glas (verpakkingen); Grofvuil; Harde kunststoffen; Hout (A en B-); Kadavers (destructiemateriaal); KCA (waaronder gasflessen en brandblussers); Matrassen;

  • Metalen; Olie; Papier en karton; Vlakglas (zoals tuindersglas); PMD; Puin; Restafval (brandbaar); Grof tuinafval; Textiel en Wit- en Bruingoed.

  • Daarnaast is er een mogelijkheid om landbouwplastic/krimpfolie/vijverfolie in te leveren (dit is geen wettelijke taak).

  •  

  • De openstelling is maandagmorgen (8 - 11:30 uur), donderdagavond (18 - 19:30 uur), vrijdagmiddag (13 - 16 uur) en zaterdagmorgen (9 - 12 uur).

  •  

  • Inzameling door maatschappelijke organisaties. Hiermee bedoelen we verenigingen, scholen en bedrijven. Met verschillende daarvan zijn afspraken gemaakt voor de inzameling van oudpapier en karton en textiel. Dat zijn:

    • -

      Papier en karton: gymnastiekvereniging O.D.I.; Jeugdoverleg Protestantse Gemeente Oostvoorne; muziekvereniging Ons Genoegen; muziekvereniging Volharding; OBS Mildenburg; Restauratiefonds N.H. Kerk; Stichting Gemiva (kinderboerderij Agathahuis); Stichting Verenigingsgebouw Tinte; voetbalvereniging O.V.V. en voetbalvereniging Rockanje;

    • -

      Textiel: Formido Oostvoorne; Horticoop Rockanje; OBS Mildenburg; voetbalvereniging O.V.V. en voetbalvereniging Rockanje.

  • In het kader van natuur- en milieueducatie werkt de gemeente samen met de Stichting Milieu Dichterbij. Deze biedt aan de basisscholen jaarlijks een programma van verschillende lessen aan. Elke basisschool maakt een keuze uit dat programma.

  •  

  • Maatregelen:

    • a)

      De bestaande wijkvoorzieningen voor de inzameling van glas, oudpapier/karton en textiel zijn geplaatst op een logische/strategische locatie, er van uitgaande dat deze voor het beoogde doel het best bereikbaar zijn en dus het beste resultaat geven. Wij denken deze inzamelresultaten te kunnen verbeteren en gaan dat samen met betrokken partijen bespreken. Optimalisatie is mogelijk door bijvoorbeeld het verplaatsen van containers, het plaatsen van extra containers (bijvoorbeeld als afvaleilandjes gecombineerd), meer aandacht voor afvalscheiding via gerichte promotieacties en communicatie. Daarnaast zijn we met landelijke koepelorganisaties in gesprek over ontbrekende inzamelvoorzieningen binnen onze gemeente.

    • b)

      De milieustraat neemt binnen de doelstellingen van de circulaire economie een belangrijke plaats in. Het is dé locatie waar huishoudelijk afval optimaal wordt gescheiden. En daarom ook de locatie die een steeds meer vanzelfsprekende plaats moet worden om afval aan te bieden. Om deze vanzelfsprekende plaats te versterken willen we de openstelling verruimen tot maandag-, woensdag-, vrijdag- en zaterdagmorgen (9 - 12 uur) en donderdagavond (18 - 19:30 uur)

      Kritisch punt is dat de milieustraat vanwege de beperkte ruimte nog niet alle afvalstromen kan ontvangen. Vanaf eind 2016 hebben we een inzamelvoorziening gerealiseerd voor vijf extra afvalstromen. Dit is mogelijk gemaakt door de ruimte, bedoeld voor reservecontainers voor bestaande afvalstromen, te bestemmen voor nieuwe afvalstromen. Logistiek maakt dit de bedrijfsvoering kwetsbaarder.

      Doel is alle afvalstromen volgens het Activiteitenbesluit milieubeheer in te nemen. Dat hoeft (volgens de Wet Milieubeheer) niet uitsluitend op de eigen milieustraat, maar kan ook op basis van afspraken met andere partijen (bedrijven, overheden). In dit verband gaan we met de buurgemeenten Brielle en Hellevoetsluis afspraken maken over de verruiming van in te zamelen afvalstromen.

      We monitoren het aanbieden van puin/sloopafval . Als structureel blijkt dat het aangeboden puin met name afkomstig is uit een interne verbouwing (keuken, badkamer e.d.), dat feitelijk anderszins -via een aannemer- dient te worden afgevoerd, dan houden we de optie open om op enig moment tot een tariefheffing over te gaan.

    • c)

      Bestaande afspraken met maatschappelijke organisaties zetten we voort en breiden we zo mogelijk uit. Afspraken met nieuwe maatschappelijke organisaties mogen afspraken (belangen) met bestaande maatschappelijke organisaties niet de in weg staan.

      Alle basisscholen moeten het karakter krijgen van een zogenaamde afvalvrije school. Daarover maken we afspraken met de scholen. In de nabijheid van deze scholen richten we afvaleilandjes in voor (in ieder geval) Glas, OPK en PMD.

      Kringloop merken we binnen de afvalinzameling aan als aparte afvalstroom. Over de afzet en verwerking daarvan maken we een afspraak met één of meer kringloopbedrijven en/of kringloopwinkels.

    • d)

      In het kader van Natuur- en Milieueducatie sturen we per schooljaar aan op (minimaal) één afvalles per basisschool. Daarnaast sturen we aan op structurele aandacht voor de circulaire economie in de programmering van basisscholen en willen we afspraken maken over in dit kader te ondernemen acties.

    • e)

      Regelmatig plaatst de gemeente publicaties over afval en voeren landelijke organisaties promotiecampagnes (zoals bijvoorbeeld Wecycle, Landelijke Compostdag, Nederland Schoon). Voor wat betreft de gemeentelijke taken betreft dat veelal een ‘reminder’ voor de burger. Wij willen, onder de noemer Communicatie, structureel meer aandacht besteden aan (de noodzaak tot) afvalscheiding of daaraan gerelateerde onderwerpen. Tot eind 2017 maakt de gemeente gebruik van een webapplicatie, de Recyclemanager. Naast algemene informatie over huishoudelijke afvalstoffen biedt deze lokale informatie (zoals de locaties van inzamelvoorzieningen) en individuele informatie over het afval-schema op adres. Deze applicatie houdt eind 2017 op te bestaan. De gemeente heeft daarvoor een opvolger gevonden in De Afvalwijzer. Deze applicatie biedt aanzienlijk verder gaande mogelijkheden om de inwoners digitaal (via pc, tablet en telefoon) te informeren en te faciliteren.

  • Planning:

  • Vanaf eind 2017 gaan we in overleg met onze inzamelende bedrijven over een mogelijke optimalisatie van wijkvoorzieningen. Leidt dat overleg tot een praktische afspraak, dan gaan we die zo snel mogelijk uitvoeren.

  •  

  • De openstelling van de milieustraat wordt ingaande 2018 verruimd. Wij gaan uit van een eenduidige openstelling op maandag-, woensdag-, vrijdag- en zaterdagmorgen (9:00 - 12:00 uur) en op donderdagavond (18:00 - 19:30 uur.) We monitoren of de avondopenstelling in een duidelijke behoefte voorziet.

  • Voordat we afspraken maken over nieuwe inzamelvoorzieningen (voor ontbrekende afvalstromen), volgen we eerst het verloop van de in 2017 getroffen maatregelen (inleveren van o.a. EPS, matrassen, grof tuinafval e.a.) en de effecten van de beoogde ruimere openstelling van de milieustraat. Zoals aangegeven wordt de bedrijfsvoering door het opheffen van re-serveplaatsen kwetsbaarder en is het een gegeven dat de huidige milieustraat onvoldoende ruimte biedt om alle te onderscheiden afvalstromen gescheiden in te zamelen.

  •  

  • Ook gaan we op korte termijn in gesprek met de maatschappelijke organisaties die al deel uitmaken van onze bestaande afvalinzamelstructuur. Dit om inzicht te krijgen in eventuele wensen, ideeën, opvattingen en dergelijke die gericht zijn op het verbeteren van de inzamelresultaten. Op basis van de uitkomsten van dit overleg, worden mogelijk afspraken aangepast. Ook met de basisscholen treden we in op korte termijn in overleg om tot afspraken te komen over de structurele opname van afvallessen en circulaire economie in het lesprogramma en de inrichting van de afvaleilandjes.

Financieel

 

Deze paragraaf geeft een algemene beschouwing op de financiële aspecten. De financiële gevolgen van de in deze uitvoeringsnotitie maatregelen en voorzieningen zijn beschreven in het bij deze notitie behorende uitvoeringsplan.

 

Alle kosten verband houdend met afvalinzameling en -verwerking berekent de gemeente (100%) aan de burger door via de afvalstoffenheffing. Algemeen wordt aangenomen dat afvalscheiding tot lagere kosten leidt. In principe klopt dat, maar daarmee kan niet worden gegarandeerd dat de afvalstoffenheffing lager wordt. Wij streven ernaar deze heffing op het huidige niveau te handhaven.

Bij voorkeur willen we dit voordeel (als financiële prikkel en als beloning) graag meegeven aan onze inwoners die hun afval optimaal scheiden. Onze inzet zal daarop via communicatie naar de inwoners ook gericht zijn.

 

Of dat lukt is afhankelijk van verschillende factoren. Enerzijds is dat de inwoner zelf. Gescheiden afval aanbieden van het restafval betekent vaak lagere verwerkingskosten tot soms ook opbrengsten.

Daarnaast wordt restafval sowieso door de rijksoverheid belast met de (sinds 2015) ingevoerde afvalstoffenbelasting. Aannemelijk is dat het tarief daarvan (2015: € 13,--/ton; 2016: € 13,07/ton en 2017: € 13,11/ton) sterk toeneemt als ons gedrag bij afvalscheiding niet verbetert. In 2016 hebben wij € 60.000,-- wegens de afvalstoffenbelasting betaald, bijna € 10,-- per huishouden. Door het huishoudelijk afval beter te scheiden en daardoor minder restafval aan te bieden, kan op deze onnodige kosten aanzienlijk worden bespaard. De financiële consequenties (van zowel kosten als baten) worden verwerkt in de jaarlijkse afvalstoffenheffing.

 

De andere factor vormt de markt. De gemeente besteedt diensten aan in de vorm van inzameling en verwerking van huishoudelijk afval. Daarvoor is zij gehouden aan haar Regeling Inkoop & Aanbesteding. Vanaf 2010 zijn enkele aanbestedingen uitgevoerd onder gunstige marktomstandigheden.

Daaruit zijn voor de gemeente gunstige tarieven voortgekomen. De marktomstandigheden zijn de afgelopen jaren gewijzigd. Daaruit blijkt dat inzamelings- en verwerkingstarieven toenemen.

Deze beide factoren samenvattend, kan worden geconcludeerd dat de uitkomst (positief of negatief) telkens moet worden geaccepteerd.

 

Bij de vaststelling van de Beleidsnotitie huishoudelijk afval 2015-2019 is bepaald dat de te treffen maatregelen gerealiseerd moeten worden binnen de beschikbare budgetten. Zo niet dan zal de raad daarvoor een krediet beschikbaar moeten stellen. Daarvoor is de Voorziening afvalstoffenheffing beschikbaar. Per 1 januari 2017 bedraagt deze voorziening € 1.617.328,--.

Communicatie

 

Strategie

In onze communicatie richten we ons op alle inwoners van Westvoorne. Na afloop van dit communicatietraject (1-1-2020) weten zij waarom scheiding van huishoudelijk afval zo belangrijk is en zijn ze bereid én in staat om 75% van hun huishoudelijk afval te scheiden. De centrale boodschap is: Samen met haar inwoners zet gemeente Westvoorne zich in om 75% van het huishoudelijk afval te scheiden. Dit vooral om grondstoffen -waarvan in de toekomst een tekort wordt voorzien- te hergebruiken en zo voor de volgende generaties te behouden.

Omdat we er uiteindelijk naar streven dat burgers hun gedrag aanpassen en daadwerkelijk hun afval scheiden, kiezen we voor praktische informatieve communicatie. De doelstelling bevat drie belangrijke componenten, namelijk: weten, ‘bereid zijn’ en ‘in staat zijn’. Hiervoor worden de volgende communicatiesporen ingezet:

 

Spoor KENNIS ‘Weten’. Dit betreft algemene informatie over afvalscheiding. Informeren waarom afvalscheiding noodzakelijk is, wat er met de afvalstromen gebeurt. Een belangrijk instrument dat hier wordt ingezet is de digitale afvalwijzer. Deze zal vanaf 1-1-2018 operationeel zijn. Via de gemeentelijke website kunnen burgers ook doorklikken naar informatieve sites over afval. Ook excursies, die wij organiseren naar afvalverwerkingsbedrijven, dragen bij aan de vergroting van kennis.

 

Spoor HOUDING ‘Bereid zijn’. Dit betekent zorgen voor een positieve houding t.o.v. afvalscheiding. Waarom het nuttig en zinvol is. Naast het feit dat grondstoffen behouden blijven voor volgende generaties (duurzaamheidsaspect) leidt afvalscheiding in de regel tot lagere kosten voor de verwerking van de gescheiden afvalstromen. Dat betekent voor de inwoners een positief effect op de gemeentelijke afvalstoffenheffing. Om de bereidheid tot afvalscheiding onder de burgers te vergroten biedt de gemeente praktische hulpmiddelen aan, zoals groenafvalbakje, bewaarwijzer. Om de inzameling van bepaalde afvalstromen te verbeteren wordt aangesloten bij landelijke acties rondom afval. Denk bijvoorbeeld aan acties zoals: glas-in-het-bakkie, Wecycle en de landelijke compostdag.

 

Spoor GEDRAG ‘In staat zijn’. Dit betreft informatie over afvalscheiding binnen de gemeente Westvoorne. Inwoners worden op de hoogte gebracht van de veranderingen in het inzamelsysteem binnen de gemeente. Middelen die hiervoor worden ingezet zijn: een afvalkrant, artikelen op de gemeentepagina en op de gemeentelijke website.

 

Planning

Jaarlijks worden de te ondernemen acties rondom de verschillende afvalstromen in een intern communicatieplan vastgelegd (zie voorbeeld hierna). Een afvalkrant gaan we, ter introductie van de beoogde beleidsmaatregelen en voorzieningen, in 2018 uitgeven. Deze dient dan ook als naslagwerk.

 

Ontwikkelingen vanaf 2020

 

In plaats van een resultaat in procenten wordt nationaal in toenemende mate gesproken over een resultaat in kilo’s. Men gaat vanaf 2020 nog uit van 100 kilo restafval per inwoner; in 2025 streeft men naar 30 kilo restafval per inwoner. Uitgedrukt in kilo’s bedroeg de hoeveelheid restafval in 2016 in de gemeente Westvoorne circa 297 kilo per inwoner.

 

Vanaf 2020 zal de ingezamelde hoeveelheid per inwoner maatgevend zijn voor het beleid. Vanuit dat perspectief gezien, zijn bij de sorteeranalyse 2016 de volgende hoeveelheden nog aangetroffen in het restafval. De hoeveelheden zijn omgerekend naar kilo’s per inwoner per jaar.

GFT-afval > 100 kilo; papier/karton > 28 kilo; PMD > bijna 24 kilo; overige kunststoffen 16 kilo.

Andere bij de sorteerproef aangetroffen afvalstoffen zijn: luiers (6,2 kilo), verpakkingsglas (7,8 kilo), textiel (9,5 kilo), metalen (6,7 kilo), apparaten (1,5 kilo), hout (6,1 kilo), steen/puin (8,9 kilo), klein chemisch afval (KCA 0,1 kilo) en overige fracties (37,9 kilo)

 

Alle nog te scheiden afvalstromen tezamen resulteren in een gewicht van 253 kilo. Dit afgezet tegen de gemiddeld 297 kilo per inwoner restafval in 2016 geeft aan dat Westvoorne de landelijke gehanteerde doelstelling van 30 kilo restafval/inwoner in 2025 nagenoeg benadert.

 

Diftar en Omgekeerd inzamelen zijn systemen die op basis van zowel de uitkomsten van de burger-raadpleging als de lokale politieke signalen binnen Westvoorne niet gewenst zijn. Deze worden dan verder ook buiten beschouwing gelaten. Tot slot wordt opgemerkt dat deze systemen inhoudelijk het beste (afvalscheidings)resultaat geven, maar voor de invoering daarvan (met name Omgekeerd inzamelen) ook -aanzienlijke- investeringen vragen.

 

Gemeente Westvoorne werkt aan afvalscheiding via scheiding aan de bron. Onze huidige afvalverwerker AVR werkt aan een installatie voor nascheiding. Plastic (verpakkingsafval) en Drankenkartons worden uit het restafval gesorteerd. Het gaat op dit moment te ver om van het gemeentelijk systeem van bronscheiding af te stappen. Wel biedt dit een reële mogelijkheid om via de eerstvolgende aanbestedingsprocedure nascheiding als aanvullende maatregel in het bestek op te nemen.

Resumé

 

Afvalstroom

Beoogde maatregel

Verwacht

rendement

Restafval

  • a.

    standaard 140-liter minicontainer voor huishoudens grondgebonden woningen.

  • b.

    op aanvraag en tegen betaling één extra 140-liter minicontainer.

  • c.

    verlaging afvalstoffenheffing voor alle huishoudens bij gebruik van alleen standaard 140-liter minicontainer.

afname restafval met uiteindelijk minimaal 18 %

GFT-afval

  • a.

    standaard 240-liter minicontainer voor huishoudens grondgebonden woningen of 140-liter minicontainer op verzoek.

  • b.

    tegen betaling van een borgsom (per minicontainer) één of meer extra minicontainers beschikbaar stellen.

  • c.

    plaatsing ondergrondse collector nabij de Ruy en woon-zorgcomplex Leemgaarde en Stuifakkers.

  • d.

    standaard beschikbaar stellen van een ‘aanrechtbakje’.

  • e.

    plaatsen van bladkorven (najaar) op daarvoor in aanmerking komende locaties.

verbetering

afvalscheidings-

percentage met totaal:

2018: 2 %

2019: 8 %

2020: 10 %

Plastic en Metalen verpakkingen en Drankenkartons

  • a.

    nzameling via Plastic Heroes-zak en op verzoek via een 240-liter minicontainer.

  • b.

    mogelijkheid tot plaatsing van een collector bij complexen met gestapelde woningen en containers op strategische locaties binnen de kernen.

verbetering

afvalscheidings-

percentage met totaal:

2018: 1,0 %

2019: 1,5 %

2020: 2,0 %

Oudpapier en karton

  • a.

    maandelijkse huis-aan-huis inzameling.

  • b.

    standaard 240-liter minicontainer voor huishoudens grondgebonden woningen of 140-liter minicontainer op verzoek.

  • c.

    mogelijkheid tot plaatsing van een collector bij complexen met gestapelde woningen en containers op strategische locaties binnen de kernen.

  • d.

    overleg met verenigingen over de voortzetting van hun inzet.

  • e.

    bestaande inzamelpunten (bij maatschappelijke organisaties) in stand houden.

verbetering

afvalscheidings-

percentage met totaal:

2018: -

2019: 3 %

2020: 3 %

Inzameling in de wijk

 

Milieustraat

 

Grofvuilinzameling

 

Maatschappelijke organisaties

 

Natuur- en

milieueducatie

  • a.

    realiseren inzamelmogelijkheden voor (kleine) elektr(on)ische apparaten.

  • b.

    structureel meer aandacht voor communicatie over en promotie van afval scheiden.

  • c.

    inzamelmogelijkheden onderzoeken voor ontbrekende afvalstromen c.q. inzameling optimaliseren.

  • d.

    openstelling maandag-, woensdag-, vrijdag- en zaterdagmorgen + donderdagavond.

  • e.

    afspraken maken met Brielle en Hellevoetsluis over inzameling ontbrekende afvalstromen.

  • f.

    gratis huis-aan-huis inzameling beperken tot eenmaal per maand voor de categorieën Brandbaar en Onbrandbaar afval.

  • g.

    invoeren takkenbosroute (voor- en najaar) in de plaats van maandelijkse snoeiafvalroute.

  • h.

    onderzoek naar de inzet van kringloopbedrijven bij de inzameling van grofvuil.

  • i.

    onderzoek naar mogelijkheden om meer huishoudelijk afval gescheiden in te zamelen

  • j.

    Kringloop als aparte afvalstroom aanmerken en over de afzet en verwerking daarvan afspraken maken met een kringloopbedrijf en/of kringloopwinkels.

  • k.

    afspraken maken met alle basisscholen in het kader van de afvalvrije school

  • l.

    aansturen op (minimaal) één afvalles per jaar per basisschool

  • m.

    aansturen op structurele aandacht voor circulaire economie in de programmering van basisscholen + afspraken over in dit kader te ondernemen acties.

verbetering

afvalscheidings-

percentage met totaal:

Inzameling in de wijk:

2018: 0,5 %

2019: 1,5 %

2020: 2,0 %

Milieustraat:

2018: 0,5 %

2019: 0,5 %

2020: 0,5 %

 

Verwachte resultaten

 

Met de in deze uitvoeringsnotitie genoemde maatregelen en voorzieningen kan de afvalscheiding in de gemeente Westvoorne toenemen van circa 58% tot circa 76%. Inherent aan deze ontwikkeling neemt het aandeel restafval daardoor af tot bijna 24%. Dit vertaalt zich in de volgende grafiek.

 

Uitvoeringsplan huishoudelijk afval 2015-2019 en financiële onderbouwing

 

De in dit uitvoeringsbesluit voorgestane maatregelen en voorzieningen hebben zowel gevolgen in de zin van kosten, maar ook in de zin van opbrengsten. Zo moeten bijvoorbeeld nieuwe minicontainers worden aangeschaft voor Restafval, PMD en OPK en enkele ondergrondse collectors voor PMD en OPK en de bij scholen te realiseren afvaleilandjes. Een ‘verschuiving’ binnen de afvalstromen van Restafval naar gescheiden ingezamelde afvalstromen betekent in de regel lagere verwerkingskosten en (voor enkele afvalstromen) hogere opbrengsten. Het geheel van kosten en baten is uiteindelijk van belang voor de gemeentelijke afvalstoffenheffing. Uitgangspunt is dat deze kostendekkend is.

 

De navolgende tabel beschrijft de te treffen maatregelen, de bijbehorende investeringen kosten en opbrengsten op exploitatiebasis (jaarlijkse begroting) en het jaar van uitvoering.

 

Jaar:

Omschrijving

Investering Jaarlijkse kosten

2018

2019

2019

Aanschaf minicontainers (5.800 stuks; afschrijving 10 jaar):

  • -

    restafval: 140 liter

  • -

    PMD: 240 liter (naar behoefte)

  • -

    OPK: 240 liter

inclusief chip/tag restafval ; registratie;.

+ eenmalig uitzetten; mailing inwoners en telefonische helpdesk (eenmalig) en terugname oude restafval minicontainers

Toename kosten inzameling PMD met minicontainers

Toename kosten inzameling OPK met minicontainers

€ 425.000 € 59.500

€ 15.000

€ 2.600

2018

2018/

2019

2018

2019

Optimaliseren afvaleilanden (afschrijving 10 jaar):

  • -

    buitensportverenigingen: PMD

    Mixed Hockey Vereniging Forcial; Tennisclub West Voorne; Tennisvereniging Oostvoorne; voetbalverenigingen O.V.V. en Rockanje

  • -

    scholen: Glas, OPK, PMD

    toekomstige brede school Rockanje; obs Mildenburg; obs het Overbos; Jenaplanschool De Driehoek

  • -

    bestaande locaties: 

    Egelantierlaan > glascollector en textielcontainer verplaatsen naar locatie TVO/obs het Overbos

    Dorpsweg > glascollectors verplaatsen naar locatie brede school

€ 43.500 € 4.600

€ 92.000 € 9.600

eenmalige kosten € 4.000

eenmalige kosten € 6.000

2018

Aanschaf collectors

  • -

    GFT:

    1x ten behoeve van appartementen Elisabethhof en De Ruy, 1x locatie Leemgaarde en 1x locatie Stuifakker

  • -

    PMD:

    1x ten behoeve van appartementen Elisabethhof en De Ruy, 1x locatie Leemgaarde en 1x locatie Stuifakker

  • -

    OPK:

    1x ten behoeve van appartementen Elisabethhof en De Ruy, 1x locatie Leemgaarde en 1x locatie Stuifakker

€ 27.000 € 2.800

€ 27.000 € 2.800

€ 27.000 € 2.800