Organisatie | Leudal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Leudal |
Citeertitel | Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Leudal |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
1. Besluit ondermandaat gemeentesecretaris/ algemeen directeur – afdelingshoofden
2. Besluit ondermandaat gemeentesecretaris/ algemeen directeur – medewerkers team Concernstaf
3. Besluit ondermandaat afdelingshoofd Dienstverlening – medewerkers team Advies
4. Besluit ondermandaat afdelingshoofd Dienstverlening - teamleider Burgerzaken
5. Besluit ondermandaat teamleider team Burgerzaken– medewerkers team Burgerzaken
6. Besluit ondermandaat afdelingshoofd Dienstverlening - teamleider Ondersteuning
7. Besluit ondermandaat teamleider team Ondersteuning – medewerkers team Ondersteuning
8. Besluit ondermandaat afdelingshoofd Dienstverlening - teamleider Services
9. Besluit ondermandaat teamleider team Services – medewerkers team Services
10. Besluit ondermandaat afdelingshoofd Ruimte – teamleider Ontwikkeling
11. Besluit ondermandaat teamleider Ontwikkeling – medewerkers team Ontwikkeling
12. Besluit ondermandaat afdelingshoofd Ruimte – teamleider Ruimtelijk Beheer
13. Besluit ondermandaat teamleider Ruimtelijk Beheer – medewerkers team Ruimtelijk Beheer
14. Besluit ondermandaat afdelingshoofd Ruimte – teamleider Vergunningen, Toezicht en handhaving
15. Besluit ondermandaat teamleider Vergunningen, Toezicht en Handhaving – medewerkers team Vergunningen, Toezicht en Handhaving
16. Besluit ondermandaat afdelingshoofd Samenleving – medewerkers team Beleid
17. Besluit ondermandaat afdelingshoofd Samenleving - teamleider Uitvoering
18. Besluit ondermandaat teamleider Uitvoering – medewerkers team Uitvoering
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | Wijziging | 05-12-2023 | |||
23-12-2022 | 01-01-2024 | Wijziging | 20-12-2022 | ||
01-04-2021 | 23-12-2022 | Nieuwe regeling | 23-03-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van Leudal en de burgemeester van Leudal, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
het uit oogpunt van doelmatigheid wenselijk is dat het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester zich ten behoeve van de uitoefening van taken en bevoegdheden krachtens mandaat, volmacht of machtiging laten vertegenwoordigen;
overwegende dat het doelmatig is dat het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester gebruik maken van mandaat bij de uitoefening van hun bevoegdheden;
gezien de geldende Budgethouderregeling van de gemeente Leudal;
gelet op Afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet
Vast te stellen het navolgende Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Leudal
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Artikel 3 Verlening mandaat-, volmacht- en machtiging
De gemeentesecretaris / algemeen directeur kan ten behoeve van de uitoefening van de aan hem toegekende bevoegdheden van mandaat, volmacht en machtiging krachtens dit besluit ondermandaat, volmacht en machtiging verlenen aan afdelingshoofden, teamleiders of andere functionarissen met uitzondering van de bevoegdheden die op grond van dit besluit exclusief blijven voorbehouden aan het bestuursorgaan of aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Ondermandaat is mogelijk indien en voor zover dat in dit besluit of in de daarbij behorende ondermandaatbesluiten vermeld is. Voor het verlenen van ondermandaat is goedkeuring door de gemeentesecretaris/algemeen directeur vereist. In overleg met verlener van ondermandaat kan de gemeentesecretaris/algemeen directeur verleende ondermandaten intrekken.
De bevoegdheid tot het voeren van (elektronische) correspondentie van informatieve aard, waarvoor geen besluit nodig is, wordt gemandateerd aan de medewerkers van alle afdelingen. Deze correspondentie hoeft niet voorzien te zijn van een elektronische handtekening dan wel een natte of gescande handtekening.
Artikel 4 Bevoegdheden die exclusief bij het bestuursorgaan berusten
De bevoegdheid tot uitoefening van onderstaande handelingen berust exclusief bij het desbetreffende bestuursorgaan en komen derhalve niet voor mandaat, volmacht en machtiging in aanmerking:
het vaststellen, wijzigen of intrekken van kaders, beleidsregels, uitvoeringsregels behorende bij verordeningen en besluiten van algemene strekking. In afwijking van de in de vorige volzin genoemde uitzonderingen is voor besluiten van algemene strekking op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel 12 van het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (verkeersbesluiten), wel mandaat mogelijk;
het besluiten op grond van artikel 16.65, lid 4, onder a en b Omgevingswet, om afdeling 3.4 Awb van toepassing te verklaren op een aanvraag om een buitenplanse omgevingsplanactiviteit. Dit geldt tot het moment, dat het bevoegd gezag beleidsregels heeft vastgesteld, die richting geven aan de procedurekeuze;
het besluiten op aanvragen om buitenplans af te wijken van het omgevingsplan (BOPA), als:
deze BOPA op grond van artikel 16.65 Omgevingswet, met de uitgebreide procedure is voorbereid; dan wel
het een ‘grote’ BOPA betreft, dit wil zeggen indien de activiteit(en) niet is (zijn) aan te merken als binnenplanse omgevingsplanactiviteit of niet is (zijn) opgenomen in bijlage B (‘kleine’ BOPA) bij de Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2024;
Als de verantwoordelijk portefeuillehouder of de burgemeester de wens kenbaar heeft gemaakt om besluiten door het desbetreffende bestuursorgaan te nemen in een bepaalde zaak wegens de bestuurlijk/politieke gevoeligheid, zullen ook deze besluiten enkel genomen kunnen worden door het desbetreffende bestuursorgaan.
De bevoegdheid tot het nemen van besluiten over een buitenplanse afwijking, waarbij afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht van toepassing is, alsmede het besluiten over het toepassen van de uitwerkingsverplichting of de wijzigingsbevoegdheid van bestemmingsplannen berust bij het college van Burgemeester en Wethouders voor aanvragen die onder de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Wet ruimtelijke ordening (Wro) worden afgehandeld.
Artikel 5 Bevoegdheden die krachtens mandaat exclusief bij de gemeentesecretaris/ algemeen directeur berusten
De bevoegdheid tot uitoefening in mandaat, volmacht en machtiging van onderstaande handelingen berust exclusief bij de gemeentesecretaris / algemeen directeur en komen daarom niet voor ondermandaat, volmacht en machtiging in aanmerking:
uitzonderlijke c.q. bijzondere (voorgenomen) besluiten voortvloeiende uit de Cao Gemeenten:
hoofdstuk 3: vaststellen en waarderen functies (3.1), verlaging salarisschaal (3.5), promotie (3.6), geldbedrag door het uitstekend functioneren of leveren van bijzondere prestaties (3.18) en salaristoelage zoals: functioneringstoelage (3.8), arbeidsmarkttoelage (3.9), waarnemingstoelage (3.10), inconveniëntentoelage (3.14), garantietoelage (3.15), afbouwtoelage (3.16);
In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat, volmacht of machtiging. De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden:
“Burgemeester en wethouders van Leudal”, respectievelijk “De burgemeester van Leudal”,
“namens dezen,” respectievelijk “namens deze,”
gevolgd door de handtekening van deze (onder)gemandateerde,
de naam van deze (onder)gemandateerde en
Artikel 7 Ondertekeningsmandaat
Het bestuursorgaan kan bepalen dat een door hem genomen besluit namens hem wordt ondertekend door een wethouder of door een andere functionaris, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet.
Artikel 8 Afwezigheid/ontstentenis
Als een taak is uitgeoefend door een plaatsvervanger of waarnemer, dient dit in de ondertekening tot uitdrukking te worden gebracht door gebruikmaking van de woorden “bij afwezigheid’’ of ‘’b.a.’’ respectievelijk “plaatsvervanger” of “plv.”gevolgd door handtekening van de plaatsvervanger of waarnemer.
Op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit wordt het “Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Leudal” dat is vastgesteld op 13 maart 2018 en de bijbehorende instructie/regels alsmede alle op de organogram van toepassing zijnde ondermandaatbesluiten ingetrokken. Tevens wordt de “Vervangingsregeling” dan ingetrokken die is vastgesteld op 14 mei 2019.