Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent de camerabeveiliging in het stadhuis en het stadskantoor (Protocol camerabeveiliging Stadhuis en Stadskantoor Alkmaar) |
Citeertitel | Protocol camerabeveiliging Stadhuis en Stadskantoor Alkmaar |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 3, tweede lid, van de Arbeidsomstandighedenwet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-03-2021 | nieuwe regeling | 28-04-2020 |
Het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar
In het kader van de aanpak van agressie en geweld tegen medewerkers in het Stadhuis en het Stadskantoor in de (voor publiek toegankelijke) ruimten en aan de buitenzijde bij de publieks- en personeelsingangen camera’s zijn geplaatst, zoals opgenomen in het bij dit protocol (bijlage 1) behorende overzicht;
Besluiten, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft:
vast te stellen het navolgende “Protocol camerabeveiliging Stadhuis en Stadskantoor Alkmaar”
In dit protocol wordt verstaan onder:
camerasysteem: het geheel van camera’s dat is geplaatst in – of zijn gericht op – (voor publiek toegankelijke) ruimtes in het Stadhuis en Stadskantoor van de gemeente Alkmaar, de personeelsingangen van de kantoorruimte van de gemeente Alkmaar, UWV en Halte Werk, zoals aangegeven in de bij dit protocol behorende overzicht.
verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens waaronder wordt verstaan het verzamelen en vastleggen van beeldopnamen met het camerasysteem en het bewaren daarvan op een afzonderlijk opslagmedium alsmede de overige in artikel 4 lid 2 van de Algemene verordening Gegevensbescherming bedoelde handelingen.
Artikel 4 Taken en verantwoordelijkheden
De Unitmanager Facilitair is belast met de algemene uitvoering van dit protocol. Bij diens afwezigheid treedt een vervanger in diens plaats. Bevoegdheden en verantwoordelijkheden betreffende de Unitmanager Facilitair zoals verwoord in de artikelen zijn in dat geval derhalve in gelijke mate van toepassing op diens vervanger.
Artikel 5 Bewaartermijn en verwijdering van persoonsgegevens
Slechts indien op de beeldopnamen een incident staat, kunnen de beeldopnamen langer dan 7 dagen worden bewaard op een extern opslagmedium. De beeldopnamen worden niet langer bewaard dan nodig is voor verwerkelijking van de doelen waarvoor zij worden verzameld. Na afhandeling van het incident worden de opnamen bij de gemeente vernietigd.
Artikel 6 Verstrekking persoonsgegevens
Indien de geautoriseerd medewerker heeft beoordeeld dat de beeldopnamen geschikt zijn om ter beschikking te worden gesteld aan derden, maakt de hij/zij een kopie van de betreffende beeldopnamen door deze naar een extern opslagmedium te kopiëren. Alvorens tot het verstrekken van een kopie van de beeldopnamen wordt overgegaan, dient de ontvanger van de beeldopnamen zich te legitimeren tegenover de geautoriseerde medewerker. De ontvanger van de beeldopnamen tekent voor ontvangst alsmede voor het zorgvuldig en integer gebruik van de beeldopnamen, onder vermelding van datum en tijd.
Artikel 7 Geheimhoudingsplicht
Eén ieder die onder gezag van de verantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt dan wel één ieder die de beelden ‘real time’ bekijkt, is verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hem uit dien hoofde bekend wordt, tenzij een wettelijk voorschrift hem tot mededeling verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.
Indien de Unitmanager Facilitair twijfelt aan de identiteit van de verzoeker kan hij/zij verlangen dat de verzoeker bescheiden toont waaruit zijn identiteit blijkt of een identiteitsbewijs overlegt. Zo nodig dient verzoeker zich in persoon te vervoegen bij de Unitmanager Facilitair ter deugdelijke vaststelling van zijn identiteit. De termijn zoals bedoeld in artikel 5 wordt hierdoor opgeschort tot het tijdstip dat het gevraagde bewijs is geleverd.
Eén ieder kan bij de verantwoordelijke verzet aantekenen tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens in verband met bijzondere persoonlijke belangen. De verantwoordelijke oordeelt of het verzet aan de orde is.
Artikel 10 Beveiliging persoonsgegevens
Er zijn passende technische en organisatorische maatregelen genomen om de persoonsgegevens tegen verlies of diefstal of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking te beschermen.
Artikel 11 Verband en koppeling aan andere verzameling persoonsgegevens
De verzameling van deze persoonsgegevens heeft geen verbanden met, en is niet gekoppeld aan een andere verzameling van persoonsgegevens.
Artikel 12 Evaluatie cameratoezicht
De verantwoordelijke evalueert eens per jaar of de doelen welke met het camerabeveiliging worden beoogd, gehaald worden. Indien geconstateerd wordt dat de doelen niet worden gehaald, geeft de verantwoordelijke opdracht tot noodzakelijke aanpassingen.