Organisatie | Heerde |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | NADERE REGELS URGENTIE Grondslag: HUISVESTINGSVERORDENING HEERDE 2021 |
Citeertitel | NADERE REGELS URGENTIE Grondslag: HUISVESTINGSVERORDENING HEERDE 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Huisvestingsverordening Heerde 2021 |
Grondslag: Huisvestingsverordening Heerde 2021
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-351568.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | Nieuwe regeling | 08-12-2020 |
Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd
Huisvestingsverordening gemeente Heerde 2021, art. 1, 2.1, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerde houdende regels omtrent de huisvestingsverordening (Nadere regels urgentie Huisvestingsverordening gemeente Heerde 2021)
Het college van de gemeente Heerde;
gelet op artikel 13 van de Huisvestingsverordening gemeente Heerde 2021;
vast te stellen de Nadere regels urgentie – Grondslag: Huisvestingsverordening gemeente Heerde 2021.
Op dit moment is de vraag naar sociale huurwoningen groter dan het beschikbare aanbod in de samenwerkende gemeenten Epe, Hattem, Heerde. Dit betekent in veel gevallen dat woningzoekenden niet direct kunnen verhuizen. Woningzoekenden houden daar rekening mee door zich tijdig in te schrijven en inschrijfduur op te bouwen. Op die manier zijn mensen voorbereid op geplande en ongeplande veranderingen in hun woonbehoefte. Denk aan gezinsuitbreiding, wisseling van baan of het beginnen of beëindigen van een relatie. Deze life-events laten zich niet altijd plannen maar het is vrij aannemelijk dat mensen hier op enig moment mee te maken krijgen. Van de meeste mensen mag daarom worden verwacht dat ze zich hierop voorbereiden.
Soms is de aanleiding om te verhuizen zo onverwacht, dat vrijwel niemand daarop is voorbereid. Als iemand in zo’n geval snel (andere) woonruimte nodig heeft, is het mogelijk om urgentie aan te vragen. Met een urgentieverklaring kan iemand met voorrang reageren op de beschikbare woningen in de regio. Gevolg is wel dat andere woningzoekenden daardoor langer moeten wachten, daarom wordt alleen bij uitzondering urgentie verleend. Een onafhankelijke commissie beoordeelt namens Burgemeester en Wethouders per aanvraag of voorrang gerechtvaardigd is. Voorliggende nadere regels urgentie schetsen het kader. Deze Nadere regels worden periodiek geëvalueerd.
Het aanvragen van een urgentieverklaring kost € 75,-. Een aanvraag wordt pas na ontvangst van de bijdrage in behandeling genomen.
Mede aan de hand van de aangeleverde informatie, neemt de urgentiecommissie een besluit over het verlenen van urgentie. Aanvrager wordt hierover per mail of brief geïnformeerd.
Indien het verzoek wordt afgewezen, ontvangt de aanvrager een brief met de motivering van het besluit. Het staat de aanvrager vrij om bij burgemeester en wethouders bezwaar in te dienen tegen het besluit van de urgentiecommissie.
Indien het verzoek wordt toegewezen, wordt er een urgentieverklaring met het besluit van de urgentiecommissie aan aanvrager verstuurd. De verleende urgentie wordt direct verwerkt in het systeem van de corporatie.
Met de urgentieverklaring kan worden gereageerd op alle passende woningen in de samenwerkende gemeenten Epe, Hattem, Heerde die via woningstichting Triada worden aangeboden. Daarbij moet uiteraard wel worden voldaan aan de voorwaarden die worden gesteld bij een woningadvertentie, waaronder het passend toewijzen.
Een verleende urgentie is 6 maanden geldig. Deze termijn kan eventueel verlengd worden indien aanvrager kan aantonen dat er ondanks actieve inzet in de samenwerkende gemeenten Epe, Hattem, Heerde geen geschikte woning beschikbaar is gekomen of er door overmacht niet kon worden gereageerd. Dit verzoek om verlenging moet worden ingediend bij de urgentiecommissie gedurende de laatste maand waarin de urgentieverklaring geldig is.
De urgentiecommissie kan de urgentieverklaring intrekken als blijkt dat er bij de aanvraag onjuiste gegevens zijn verstrekt, of als de situatie veranderd is waardoor aanvrager niet meer urgent woningzoekend is. Ook als de woningzoekende een door de corporatie aangeboden passende woning niet accepteert kan de urgentieverklaring worden ingetrokken.
Hoofdstuk 2: Algemene voorwaarden aanvragen urgentie
Toegang tot de sociale huursector
De aanvrager komt wat betreft inkomen in aanmerking voor een sociale huurwoning. Als maximale grens wordt het verzamelinkomen gehanteerd uit de zgn. staatsteunregeling. Deze grens bedraagt € 39.055,- (prijspeil 2020) en wordt jaarlijks bijgesteld. Boven deze grens is geen beroep op urgentie mogelijk.
De samenwerkende gemeenten Epe, Hattem, Heerde
Aanvrager staat maximaal 8 (1)(Duur kan periodiek in overleg tussen gemeenten en corporaties worden bijgesteld en is gekoppeld aan de minimale inschrijfduur om met maximale inzet zelf in aanmerking te kunnen komen voor een woning volgens de berekening van woningstichting Triada) jaar ingeschreven als woningzoekende bij woningstichting Triada;
De urgentiefunctionaris bepaalt of de aanvraag aan de gestelde voorwaarden voldoet.
Als blijkt dat de urgentiecommissie meer informatie nodig heeft, dan krijgt de aanvrager 4 weken de tijd om de ontbrekende informatie aan te leveren.
Hoofdstuk 3: Toewijzingsgronden urgentie
Aanvrager kan niet terugkeren naar de laatste woning als gevolg van brand, ontploffing, wateroverlast of andere ernstige schade.
Aanvrager kan aantonen dat de woonlasten (huur of hypotheeklasten) zodanig hoog zijn dat het besteedbare inkomen na aftrek van de woonlasten lager is dan het bedrag dat resteert als de normhuur als bedoeld in artikel 17 lid 2 van de Wet op de huurtoeslag wordt afgetrokken van de bijstandsnorm die voor aanvrager geldt c.q. voor zijn situatie zou gelden. De betaalbaarheidsproblemen zijn het gevolg van een niet-verwijtbare en onvoorziene inkomensdaling.
Aanvrager kan aantonen dat de reisafstand en/of de beschikbare wijze van vervoer tussen de huidige woning en de voorziening in de samenwerkende gemeenten Epe, Hattem, Heerde, voor zorg- of hulpverlening waar aanvrager of een gezinslid op is aangewezen, een onaanvaardbare belasting in termen van medisch risico, reistijd en/of kosten tot gevolg heeft;
Beoordeling van een urgentieaanvraag
Mede aan de hand van de aangeleverde informatie, neemt de urgentiecommissie een besluit over het verlenen van urgentie. Aanvrager wordt hierover per mail of brief geïnformeerd.
Er kan alleen urgentie aangevraagd worden als aanvrager is belast met de zorg voor een of meer kinderen beneden de leeftijd van 21 jaar.
Hoofdstuk 5: Door aanvrager te overleggen documenten en bewijsstukken
Hieronder wordt per urgentiecategorie aangegeven welke documenten en bewijsstukken moeten worden meegestuurd bij de urgentieaanvraag.
Bij de aanvraag mee te sturen documenten en bewijsstukken:
Bij de aanvraag mee te sturen bewijsstukken en documenten:
Bij de aanvraag mee te sturen bewijsstukken en documenten:
Een rapport van politie, brandweer, verzekering of gemeente.
Bij de aanvraag mee te sturen bewijsstukken en documenten:
Aanvrager toont aan dat de woonlasten (huur of hypotheeklasten) zodanig hoog zijn dat het besteedbare inkomen na aftrek van de woonlasten lager is dan het bedrag dat resteert als de normhuur als bedoeld in artikel 17 lid 2 van de Wet op de huurtoeslag wordt afgetrokken van de bijstandsnorm die voor aanvrager geldt c.q. voor zijn/haar situatie zou gelden of aanvrager toont aan dat hij/zij recht heeft op een woonkostentoeslag;
Bij de aanvraag mee te sturen bewijsstukken en documenten:
Aanvrager kan aantonen dat de reisafstand en/of de beschikbare wijze van vervoer tussen de huidige woning en de voorziening in de samenwerkende gemeenten Epe, Hattem, Heerde, voor zorg- of hulpverlening waar aanvrager of een gezinslid op is aangewezen, een onaanvaardbare belasting in termen van medisch risico, reistijd en/of kosten tot gevolg heeft;
Bij twijfel in bijzondere en complexe gevallen kan de urgentiecommissie bij de urgentiefunctionaris gemotiveerd aangeven dat de aangeleverde bewijsstukken onvoldoende zijn en verzoeken om aanvullend advies en/of aanvullende stukken. Hierbij wordt duidelijk aangegeven welke informatie precies ontbreekt.
Er kan alleen urgentie aangevraagd worden als aanvrager is belast met de zorg voor een of meer kinderen beneden de leeftijd van 21 jaar.
De aanvrager moet bewijsstukken aanleveren voor:
De bij de aanvraag mee te sturen bewijsstukken en documenten staan hieronder per relatievorm vermeld.
Bij een urgentieverzoek in het kader van relatieverbreking met thuiswonende kinderen dient bij voorkeur een echtscheidingsconvenant te worden overgelegd plus één of meer van de andere hierna genoemde documenten.
Bij het beëindigen van een huwelijk:
Bij het beëindigen van een geregistreerd partnerschap:
Bij het beëindigen van een relatie op basis van een samenlevingsovereenkomst:
Bij het beëindigen van een samenwoonrelatie waarbij niets formeel geregeld is:
Waar niets formeel verbonden is valt er ook niets te ontbinden. Bij het aanvragen van een urgentieverklaring zal informatie verschaft moeten worden over de manier waarop de relatie was vormgegeven, hoe de relatie ontbonden wordt en hoe de gevolgen daarvan geregeld worden. Dit kan plaats vinden door overlegging van een geformaliseerd document, waarin het volgende is vastgelegd:
Slechts in zeer uitzonderlijke situaties kan volstaan worden met een eenzijdige ondertekening. De reden hiervoor moet aan de hand van geobjectiveerde informatie aangeleverd worden, b.v. voormalige partner verblijft in het buitenland of een contact met de voormalige partner levert ernstig gevaar op voor de aanvrager of voormalige partner is met onbekende bestemming vertrokken.
Voor personen komend uit een onzelfstandige woonsituatie (thuissituatie of kamerbewoning) zal de eis gesteld worden dat het samenwonen tenminste twee jaar moet hebben geduurd om erkend te kunnen worden als een samenwoning die eventueel recht geeft op urgentie bij het beëindigen van die samenwoning.
Aanvrager kan aantonen dat één of meer kinderen het verblijf bij hem/haar zal/zullen hebben.
Dit zal altijd door middel van een formeel document moeten worden aangetoond. (b.v. convenant, overeenkomst beëindiging geregistreerd partnerschap, overeenkomst beëindiging samenlevingsovereenkomst, verklaring beëindiging samenwoning).
Ouderlijke zorg voor minstens 50%
Aanvrager kan aantonen dat hij/zij voor één of meer kinderen de ouderlijke zorg heeft voor minstens 50%. Dit moet worden aangetoond door middel van een officieel document (zie hierboven). Eigen verklaringen hierover zijn niet toereikend. Er kan slechts aan één van de beide ex-partners urgentie worden verleend. Indien beide ex-partners urgentie aanvragen, besluit de urgentiecommissie op basis van de haar beschikbare informatie aan wie van hen urgentie kan worden verleend.
Verkoop onroerend goed en waarde ervan
Om inzicht te krijgen in de financiële (on-)redzaamheid van de aanvrager in het geval van verbreking van een duurzaam gemeenschappelijke huishouding zal informatie moeten worden aangeleverd over de vermogenssituatie na de echtscheiding c.q. beëindiging van het geregistreerd partnerschap c.q. beëindiging van de samenlevingsovereenkomst c.q. samenwoonrelatie. De eerder genoemde documenten zullen daarom altijd een bepaling moeten bevatten over de manier waarop het gemeenschappelijk eigendom wordt verdeeld.
Dat geldt met name wanneer het over onroerend goed gaat. Er zal betrouwbare informatie moeten worden overgelegd om te kunnen bepalen of er zoveel vermogen aanwezig is dat op grond daarvan een gevraagde urgentie zou moeten worden geweigerd. Een eigen waarde toekenning door de partners zelf is in dat verband onvoldoende. Een eventuele WOZ-beschikking geeft een indicatie voor de reële marktwaarde van het betreffende onroerend goed.
Meer betrouwbare informatie is te vinden in: