Organisatie | Heerlen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeente Heerlen - Beleidsregel van burgemeester en wethouders van Heerlen houdende bepalingen betreffende sociaal medische indicatie kinderopvang (Beleidsregel sociaal medische indicatie kinderopvang Heerlen 2021) |
Citeertitel | Beleidsregel sociaal medische indicatie kinderopvang Heerlen 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2021 | sociaal medische indicatie kinderopvang Heerlen 2021 | 23-03-2021 | OBM-2100125 |
Artikel 5 Duur van de tegemoetkoming
De tegemoetkoming wordt alleen verstrekt als professionele begeleiding via het expertiseteam of sociale buurtteam wordt ingezet om de problematiek weg te nemen of te verminderen. Het niet inzetten of stopzetten van professionele begeleiding is een reden om de tegemoetkoming te weigeren of te stoppen.
Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Heerlen van 23 april 2021.
de locoburgemeester,
P.M.A. van Zutphen
de gemeentesecretaris a.i.
L. Schouterden
Bij de totstandkoming van de Wet kinderopvang is er bewust voor gekozen
om de tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang door de Belastingdienst alleen te vergoeden voor ouders die werken of aan een re-integratietraject deel nemen te combineren met de zorg voor kinderen. In het belang van de ouders of van het kind is het soms noodzakelijk, wanneer er geen sprake is van een combinatie werk en zorg, toch gebruik te maken van kinderopvang. Om vast te stellen of kinderopvang noodzakelijk is moet advies worden ingewonnen. Uit indicatieadvies moet de noodzaak blijken van de Sociaal Medische Indicatie en de daarbij behorende tegemoetkoming. Daarom moet ook:
1. onderzoek zijn gedaan naar voorliggende voorzieningen (peuterspeelzaal) en/of andere opvangmogelijkheden dan kinderopvang. Opvangmogelijkheden in de eigen omgeving, zoals familie, sociaal netwerk, basisschool of, in het geval van alleenstaande ouders, opvang bij de andere ouder moeten zijn onderzocht.
2. onderbouwd zijn voor welke omvang, de dagen en uren de opvang noodzakelijk is.
3. uitzicht zijn op verbetering van de situatie van de ouder (s) en/of kinderen. De sociaal medische indicatie is bedoeld als hulpmiddel om (andere) problematiek in een gezin te kunnen aanpakken. Afstemming tussen instanties die betrokken zijn bij een kind of ouder is daarbij van belang.
Een tegemoetkoming wordt alleen verstrekt indien is gebleken dat er sprake is van een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking van een ouder of diens kind. De beperking moet van dien aard zijn dat het kind waarvoor een indicatie en vergoeding wordt aangevraagd zich zonder de inzet van kinderopvang niet goed en gezond zou kunnen ontwikkelen. De indicatie en vergoeding heeft betrekking op kinderen van 0 tot 4 en op kinderen die het basisonderwijs volgen en in Heerlen woonachtig zijn.
Een tegemoetkoming in de kosten kinderopvang wordt alleen verstrekt indien vast staat dat de inzet van kinderopvang noodzakelijk is. Indien er kosteloze of goedkopere alternatieven zijn die passend zijn dan is er geen sprake van noodzakelijke kinderopvang en wordt de tegemoetkoming geweigerd. Daarbij kan gedacht worden aan familieleden, sociaal netwerk of kennissen die het kind kunnen opvangen of peuterspeelzalen. Ook kan gekeken worden of er mogelijkheden zijn voor een partner om zijn of haar werktijden te wijzigen zodat hij of zij het kind in de betreffende uren kan opvangen.
Indien er een of meerdere hulpverleners betrokken zijn in het gezin waarop de aanvraag betrekking heeft dan dient 1 regisseur aangewezen te worden. Deze regisseur is verantwoordelijk voor het opstellen van 1gezin1plan1regisseur waarin de noodzaak tot een sociale medische indicatie en frequentie van kinderopvang beschreven is. In dit plan zijn eveneens de doelstellingen opgenomen voor de alleenstaande ouder of gezin waar mee aan de slag gegaan wordt. Als er geen sprake is van hulpverlening dient het gezin mee te werken aan een onderzoek van het sociaal buurtteam om vast te kunnen stellen welke problematiek er speelt en of een sociaal medische indicatie noodzakelijk is. Ook hier wordt 1gezin1plan1regisseur opgesteld.
De procesbegeleider jeugd van het expertiseteam geeft bindend advies ten aanzien van de noodzakelijkheid van een SMI indicatie en in het 1gezin1plan1regisseur opgenomen doelstellingen. Dit advies stelt de noodzaak vast van de tegemoetkoming. Deze bindende beoordeling van de noodzakelijkheid vindt hiermee onafhankelijk van verdere verstrekking van de tegemoetkoming plaats.
De indicatie en bijbehorende tegemoetkoming wordt in principe voor een half jaar afgegeven. In dit half jaar moet gewerkt worden aan de doelstellingen zoals opgenomen in 1gezin1plan1regisseur. Na 3 maanden vindt er een tussentijdse evaluatie plaats. Als blijkt dat de doelstellingen nog niet gerealiseerd zijn en de indicatie en kinderopvang langer noodzakelijk zijn dan kan het college de indicatie verlengen met maximaal 6 maanden.
Gemeente Heerlen verstrekt 100% tegemoetkoming van kosten kinderopvang voor ouders met een inkomen tot maximaal 110% van de toepasselijke bijstandsnorm zoals opgenomen in de Participatiewet (niet de normen waarop de kostendelersnorm van toepassing is). Voor deze systematiek is gekozen om het belang en de ontwikkeling van het kind, die op grond van een sociaal medische indicatie aangewezen is op kinderopvang, te waarborgen. Voor ouders met inkomens die hoger zijn dan 110% van de toepasselijke bijstandsnorm wordt een model gebaseerd op de kinderopvangtoeslagtabel van de Belastingdienst gehanteerd. Op deze wijze worden ouders gestimuleerd om er zelf alles aan te doen om het aantal uren en de periode waarin kinderopvang wordt afgenomen zo beperkt mogelijk te houden. Het college heeft tenslotte de mogelijkheid om een vergoeding toe te kennen voor minder uren dan de aangevraagde uren indien het van mening is dat de noodzaak zich tot minder uren beperkt.
Een tegemoetkoming met terugwerkende kracht is in principe niet mogelijk. Dat zorgt er ook voor dat ouders niet al met kosten worden geconfronteerd voordat er duidelijkheid is over het recht op een SMI en tegemoetkoming in de kosten. Een ongetekende overeenkomst of offerte wordt beoordeeld bij de aanvraag. In crisissituaties is uitzondering (lid 3) hierop mogelijk; er zijn situaties waarin snelle inzet van de opvang noodzakelijk is.
Naast de genoemde gegevens kan het college ook andere gegevens vragen die het nodig acht om een besluit op de aanvraag te kunnen nemen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een verklaring met betrekking tot de werktijden van een ouder, bewijsstukken met betrekking tot de ondervonden beperkingen en bewijsstukken met betrekking tot mogelijke behandelingen van de ondervonden beperkingen die van invloed zouden kunnen zijn op de noodzaak tot het afnemen van kinderopvang. Dit is geen limitatieve opsomming.