Organisatie | Sint Anthonis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) Gemeente Sint Anthonis 2021 |
Citeertitel | Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) Gemeente Sint Anthonis 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 35 van de Participatiewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | 01-01-2021 | nieuwe beleidsregel | 16-03-2021 |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sint Anthonis houdende regels over het vergoeden van woonkosten voor huishoudens met een inkomensterugval in verband met de coronacrisis
Het college van burgemeester en wethouders gemeente Sint Anthonis,
gelet op titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 35 van de Participatiewet,
gezien de Kamerbrief, d.d. 9 december 2020, van de minister van Economische Zaken en Klimaat e.a. inzake ‘Aanpassingen in het economische steun- en herstelpakket als gevolg van de ontwikkeling in de bestrijding van het coronavirus’;
overwegende dat het wenselijk is om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking komen voor een tegemoetkoming Tijdelijke ondersteuning noodzakelijk kosten (TONK) en hiervoor aparte, tijdelijke, beleidsregels vast te stellen;
Besluit tot vaststelling van de:
Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) Gemeente Sint Anthonis 2021
Artikel 3 Noodzakelijke woonkosten
Artikel 6 In aanmerking te nemen inkomen
Artikel 7 In aanmerking te nemen vermogen
Artikel 8 Draagkracht in het inkomen
Artikel 10 Indienen aanvraag TONK
Een aanvraag dient digitaal te worden ingediend via de gemeentelijke website www.boxmeer.nl met gebruik van DigiD.
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK kan het college, gelet op alle omstandigheden waaronder een terugval in inkomen van de aanvrager als gevolg van de coronacrisis, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK, indien zeer dringende redenen hiertoe noodzaken (artikel 16 van de wet).
Burgemeester en wethouders van Sint Anthonis,
J. W. (Jeanine) Vonk-Van Meteren MSc M. A. (Marcel) Fränzel MSc
secretaris burgemeester
Ondanks de verschillende steunmaatregelen die reeds door het kabinet zijn genomen in verband met de coronacrisis, dreigen er mensen tussen wal en schip te vallen. De regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) biedt een tegemoetkoming voor noodzakelijke woonkosten aan inwoners die door de coronacrisis te maken krijgen met een onvoorzienbare terugval in inkomen en hierdoor noodzakelijke kosten, zoals huur of hypotheekrente niet meer kunnen betalen.
Deze huishoudens kunnen geen of onvoldoende aanspraak maken op bestaande sociale zekerheid, vallen terug in inkomen en komen vanwege de partnertoets of het uren-criterium niet aanmerking voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo).
Inwoners waarvoor de tegemoetkoming TONK is bedoeld zijn in de meeste gevallen minder op de hoogte van regelingen via de gemeente. Zij zijn weinig tot niet bekend met de regels zoals die gelden binnen de Participatiewet (Pw) en van toepassing zijn bij een aanvraag tegemoetkoming TONK. Zo is er sprake van een inlichtingenverplichting (artikel 17 Pw) en een bestedingsverplichting (artikel 55 Pw) en moet men kosten kunnen aantonen. Het niet voldoen aan verplichtingen kan gevolgen hebben voor het recht op de tegemoetkoming en in het uiterste geval kan de bijstand worden teruggevorderd. Met publicatie en voorlichting richting inwoners over de TONK wordt dit zo goed als mogelijk ondervangen.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 3 Noodzakelijke woonkosten
Als noodzakelijke woonkosten worden aangemerkt: de huur van zelfstandige woonruimte en eventuele servicekosten en de hypotheekrente en eventuele bijdrage Vereniging van Eigenaren (VvE).
De TONK voorziet niet een tegemoetkoming voor alle overige vaste lasten zoals energie, verzekeringen, belastingen, enz.. Ook onderhuur en kamerhuur, aflossingen op de hypotheek en woonkosten van bedrijfswoningen vallen buiten de beleidsregels TONK.
Bij woninghuur wordt uitgegaan van de kale huur zoals dit ook gehanteerd wordt bij de huurtoeslag. Het moet het gaan om een zelfstandige huurwoning en de woonlasten zijn hoger dan € 752,33. Indien de woonkosten lager zijn dan dit bedrag dan geldt de huurtoeslag als een passende voorliggende voorziening.
Bij eigen woningen gaat het om niet te vermijden kosten zoals de hypotheekrente en/of bijdrage Vereniging van Eigenaren (VvE).
Zowel voor huurders als woningeigenaren geldt dat woonkosten tot maximaal € 1.000,- per maand in aanmerking komen voor de tegemoetkoming TONK.
Voor inkomens op bijstandsniveau geldt dat woonkosten tot € 430,- per maand voor eigen rekening komen. De beleidsregels TONK sluiten daarop aan voor zowel huurders als huiseigenaren.
Artikel 4 Voorliggende voorzieningen
Voor het recht op tegemoetkoming TONK dient men eerst een beroep te doen op
voorliggende voorzieningen waarmee men in de kosten kan voorzien, zoals het aanvragen
van toeslagen via de belastingdienst. Ook het aanspreken van eigen vermogen gaat voor
recht op bijstand. Dit betekent dat men alles in het werk moet stellen om eigen vermogen
vrij te maken, zoals spaargelden, beleggingen en dergelijke.
Wanneer iemand aflossingstermijnen niet kan betalen uit aanwezig inkomen of spaargeld, zijn met de bank wellicht afspraken mogelijk over een hypotheekpauze. Hypotheekverstrekkers worden hiervoor ook door aangepaste regelgeving gefaciliteerd. Deze mogelijkheden worden als voorliggende voorziening aangemerkt.
Het percentage van minimaal 30% terugval in inkomsten is afgestemd op de terugval in inkomsten die ontstaat wanneer men door werkloosheid is aangewezen op een uitkering UWV (70% van laatstverdiende loon).
De doelgroep is afgebakend qua leeftijd en omstandigheden. Gelet op het doel van de TONK komen huishoudens vanaf de pensioengerechtigde leeftijd niet in aanmerking. Zij hebben in beginsel aanspraak op AOW en eventueel pensioen. Zo behoren inwoners jonger dan 27 jaar die uit Rijkskas bekostigd onderwijs volgen niet tot de doelgroep TONK. Zij hebben in beginsel recht op het leenstelsel voor Studiefinanciering.
Het verstrekken van een tegemoetkoming TONK is maatwerk. Het college houdt rekening met de individuele omstandigheden van de aanvrager bij het bepalen van het recht op en de hoogte van de TONK met toepassing van de wet en de beleidsregels. Maatwerk betekent ook dat verder wordt gekeken naar de situatie en omvang van de problemen. Zo kan meer hulp worden aangeboden als dat nodig is zoals bijv. schuldhulpverlening, andere bijzondere bijstand, minimabeleid, re-integratie of doorverwijzen bij psychosociale problemen.
Voor de bepaling onder sub e zijn de draagkrachtbepalingen zoals opgenomen in de beleidsregels TONK van toepassing.
Schulden vallen niet onder de wet en vallen derhalve niet onder de beleidsregels TONK. Om die reden vallen o.a. hypotheekaflossingen niet onder de TONK.
Artikel 6 In aanmerking te nemen inkomen
Voor de hoogte van de tegemoetkoming is inkomen en draagkracht uit inkomen van belang.
Met alle genoemde componenten in dit artikel wordt rekening gehouden.
Voor hetgeen wordt verstaan onder inkomen uit onderneming en waarmee rekening wordt gehouden wordt aangesloten bij en verwezen naar de uitvoeringspraktijk Tozo: Inkomensbegrip Tozo (krijgiktozo.nl).
Artikel 7 In aanmerking te nemen vermogen
Een aanvrager moet alles in het werk stellen om eerst in de eigen woonkosten te voorzien alvorens een beroep op bijstand te doen. Dit betekent dat alle mogelijkheden om middelen te genereren dienen te worden aangesproken.
Dit geldt ook voor opgebouwd pensioen in de 3e pijler, zoals individuele verzekeringen als lijfrenten, koopsommen en levensverzekeringen.
In het algemeen geldt voor het recht op algemene bijstand een vermogensgrens van € 6.295 (voor alleenstaande ouders en samenwonenden: € 12.590). Door het uitzonderlijke karakter van de coronacrisis en de beperkende maatregelen die hierbij gelden, is er aanleiding om voor de TONK een aanzienlijke ruimere vermogensgrens te hanteren. Zo kunnen ook mensen die beschikken over enig spaargeld e.d., voor noodzakelijke woonkosten een tegemoetkoming vanuit de TONK krijgen. De vermogensgrens wordt binnen deze beleidsregels gelegd bij de vermogensgrenzen die gelden voor de huurtoeslag
(€ 31.340,-). Alleen de vermogensbestanddelen die een meer liquide karakter hebben worden meegeteld.
Artikel 8 Draagkracht in het inkomen
Binnen deze beleidsregels worden twee vormen van huishoudens (sociaal minimum) gehanteerd. Het gaat om afstemming op de bijstandsnorm voor:
Voor de berekening van de financiële draagkracht sluit het college aan bij de draagkrachtregels die bij het verstrekken van bijzondere bijstand van toepassing zijn. Door op deze wijze de draagkracht te bepalen komen meer inwoners in aanmerking voor een (gedeeltelijke) tegemoetkoming TONK.
Artikel 9 Verstrekking tegemoetkoming TONK
De tegemoetkoming TONK bedraagt maximaal € 570,- per maand. Dit bedrag is het verschil tussen de eigen woonkosten ter hoogte van € 430,- en het maximale bedrag aan woonkosten ter hoogte van € 1.000,- geldend voor de tegemoetkoming TONK.
De tegemoetkoming TONK geldt voor een periode van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021, zodat in het kader van de TONK maximaal € 3.420 – wordt verstrekt per huishouden.
De beleidsregels voorzien in een tijdelijke tegemoetkoming. De TONK biedt geen dekkende vergoeding.
De uitbetaling van de TONK vindt over het eerste kwartaal 2021 ineens plaats. Daarna wordt de tegemoetkoming TONK op maandbasis verstrekt na verificatie van het inkomen.
Voor de opgave van het maandelijks inkomen kan men gebruik maken van het digitaal ter beschikking gestelde formulier ‘inkomensverklaring’.
De tegemoetkoming TONK wordt ‘om niet’ uitbetaald. Dit betekent dat men in principe het bedrag niet verschuldigd is aan de gemeente.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 11 Terugwerkende kracht en duur
Dit artikel spreekt voor zich.