Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrechtse Heuvelrug

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent de tijdelijke uitbreiding van bestaande terrassen (Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug zomer 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrechtse Heuvelrug
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent de tijdelijke uitbreiding van bestaande terrassen (Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug zomer 2021)
CiteertitelTijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug zomer 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug winterseizoen van 3 november 2020.

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.1 van de Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
  2. artikel 3 van de Drank- en Horecawet
  3. Tijdelijke wet maatregelen covid-19
  4. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Utrechtse%20Heuvelrug/619622/CVDR619622_3.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-03-2021nieuwe regeling

16-03-2021

gmb-2021-92161

12728

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent de tijdelijke uitbreiding van bestaande terrassen (Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug zomer 2021)

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug

 

Gelet op de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19, Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19, artikel 2.28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Utrechtse Heuvelrug 2019, artikel 3 van de Drank- en Horecawet 1 en artikel 2.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

 

Besluiten vast te stellen:

 

Beleidsregels Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug zomer 2021

 

Aanleiding

 

Zodra het Rijk aankondigt dat horecagelegenheden weer open mogen, willen we voor horecaondernemers meer mogelijk maken, mits de beperkende maatregelen in acht worden genomen. Horecaondernemers hebben financieel een zwaar jaar gehad en kunnen door de beperkende maatregelen niet terug naar de verdiensten van voor de uitbraak van het coronavirus.

 

De gemeente wil de horecaondernemers zoveel als mogelijk ondersteunen en faciliteren om weer goed te kunnen draaien. Door tijdelijke uitbreiding van de bestaande terrassen kunnen horecagelegenheden binnen de beperkende maatregelen hun inkomstenderving beperken. Verder wil de gemeente haar inwoners en bezoekers aan de gemeente de mogelijkheid bieden om optimaal gebruik te maken van de horeca en elkaar daar te kunnen ontmoeten. Met deze beleidsregel wordt tijdelijke uitbreiding van bestaande terrassen met inachtneming van de beperkende voorwaarden in de periode van 15 maart 2021 tot en met 15 oktober 2021 mogelijk gemaakt.

 

Juridisch kader

 

De Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 en de Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19 zijn leidend.

 

Het exploiteren van een terras is verboden zonder vergunning van de burgemeester op grond van artikel 2.28 Algemene Plaatselijke Verordening Utrechtse Heuvelrug 2019 (APV). Voor het uitbreiden van een terras zou normaal gesproken een wijziging van de bestaande vergunning of een nieuwe vergunning moeten worden verleend. Dit geldt ook voor de drank- en horecavergunning op grond van de Drank- en Horecawet (DHW)2 en het gebruik van het stuk grond conform het bestemmingsplan. Omdat dit veel tijd in beslag neemt en sprake is van een tijdelijke situatie, is gekozen om te werken met een gedoogbesluit. In elk individueel geval kan aan de hand van de beperkende voorwaarden van deze beleidsregel in snelheid worden beoordeeld of tijdelijke uitbreiding van het terras mogelijk is.

 

Gedoogbesluit

 

Een dergelijk besluit heeft als karakter dat het tijdelijk is en voor een specifieke en uitzonderlijke situatie, zoals nu, gaande is. Een gedoogbesluit betekent dat het bestaande beleid niet wordt aangepast. De voorwaarden waaronder gedoogd wordt staan in deze beleidsregel.

 

De gedoogsituatie houdt in dat overtredingen van regels die zijn opgenomen in het bestemmingsplan, de vergunningplicht uit de Algemene Plaatselijke Verordening Utrechtse Heuvelrug en uit de Drank- en Horecawet3 voor zover deze betrekking hebben op de fysieke uitbreiding van het terrasoppervlak worden gedoogd. Dit tenzij in een individueel geval een handhavingsverzoek wordt gedaan dat tot handhavend optreden noopt, dan wel de beperkende voorwaarden door een ondernemer niet worden nageleefd.

 

Uiteraard kan handelen in strijd met de Wet tijdelijke maatregelen COVID-19 of de Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19 altijd aanleiding zijn om de gedoogsituatie (in individuele gevallen) te beëindigen.

 

Alle regels en voorwaarden van toepassing op de bestaande vergunde situatie blijven ook van kracht, tenzij hier in deze beleidsregel een uitzondering op is gemaakt.

 

De ontwikkelingen gaan snel. Ervaren moet worden welk effect de toepassing van de beleidsregels hebben. Als blijkt dat deze beleidsregels negatieve ervaringen opleveren voor de openbare ruimte, is tussentijdse wijziging van deze beleidsregel en aanpassing of intrekking van het gedoogbesluit mogelijk.

 

Beperkende voorwaarden

 

Aan de tijdelijke uitbreiding van terrassen en het gedogen daarvan worden onderstaande beperkende voorwaarden gesteld. Tijdelijke uitbreiding van het terras is niet mogelijk, als niet aan deze voorwaarden wordt voldaan.

Artikel 1 Voorwaarden algemeen

  • Er moet worden voldaan aan de landelijk geldende richtlijnen, de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 en de Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19.

  • De ondernemer is in het bezit van een geldige horeca exploitatievergunning.4

  • Er zit minimaal 1,5 meter afstand tussen de klanten, minimaal 1,5 meter afstand tussen weggebruikers en klanten (het is niet de bedoeling dat voetgangers over de rijbaan moeten lopen om 1,5 meter afstand te houden) en er zit minimaal 1,5 meter afstand tussen de klanten en de toegangsdeur van omliggende panden. 5

  • Er moet sprake zijn van een voldoende veilige verkeerssituatie bij de uitbreiding, primair voor voetgangers en fietsers, met extra aandacht voor toegankelijkheid voor iedereen, zodat ook mensen met een beperking zich veilig kunnen verplaatsen. Het terras mag geen hinder veroorzaken voor weggebruikers.

  • (Nood)Uitgangen/toegangen van panden/woningen/AED/brandkranen dienen altijd toegankelijk te blijven in verband met de veiligheid.

  • Omwonenden moeten de ruimte hebben hun huis te kunnen verlaten en thuis te komen.

  • Muziekgeluid op de (vergunde en uitbreidingen) terrassen is niet toegestaan.

  • Op het terras mogen geen schermen, verankerde parasols, bloembakken e.d. geplaatst worden. Het gaat alleen om het plaatsen van tafels, stoelen en parasols.

  • De terrasinrichting moet flexibel geplaatst worden. Wanneer het terras niet gebruikt wordt (ook bij regen en harde wind) moeten tafels, stoelen en parasols verwijderd worden.

  • Op het terras mag alleen aan een tafel worden plaatsgenomen.

  • De geldende sluitingstijden dienen altijd te worden nageleefd. Te weten:

    Zomerseizoen: in de periode van 15 maart tot 16 oktober mag het terras dagelijks tot 24.00 uur geopend zijn. 6

  • Vergunde rechten aan andere ondernemers, zoals standplaatsen, moeten worden gerespecteerd dan wel worden meegenomen in een verzoek.

  • De situering van het terras gaat bij voorkeur niet ten koste van o.a. voetgangersgebied, parkeerplaatsen, fietspaden en rijbanen.

  • Buiten het terras moet een doorgang zijn gewaarborgd van tenminste 3,5 meter voor hulpdiensten.

  • De uitbreiding moet bij voorkeur aansluitend zijn aan het al vergunde terras of aansluitend aan de gevel van het betreffende pand.

Het betreft nadrukkelijk alleen de uitbreiding van bestaande (legale) terrassen en nieuwe terrassen bij bestaande horecabedrijven die nog niet beschikken over een terras.7

 

Indien na akkoord wordt geconstateerd dat de ondernemer zich niet aan één of meerdere voorwaarden houdt, dan wordt handhavend opgetreden. Dit kan inhouden dat het gedoogbesluit wordt ingetrokken.

 

Kanttekeningen

 

  • We roepen ondernemers, organisaties en bewoners op om in hun plannen goed te kijken naar toegankelijkheid voor iedereen, en belangenbehartigers op dit gebied te betrekken. Ook de gemeente zal dit op hoofdlijnen doen.

  • Een binnen de landelijke en gemeentelijke voorwaarden opererend succesvol terrasseizoen staat of valt bij solidariteit, gezamenlijkheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Er moet gedurende de exploitatieperiode ruimte zijn voor aanpassingen wanneer nodig, en de omgeving (omwonenden en bedrijven) moet de uitbreidingen kunnen blijven accepteren. Wij zien een rol voor Koninklijke Horeca Nederland in de naleving en het overleg over eventuele aanpassingen.

  • Er is nog geen goed beeld van de eindtijd. Met de stap voor stap-versoepelingen, waarbij de Rijksoverheid zoveel mogelijk een routekaart volgt en indien mogelijk of nodig tussentijds tot andere besluitvorming kan komen, zal ook de gemeente Utrechtse Heuvelrug rekening moeten houden met de dynamiek van wijzigingen, nieuwe besluitvorming, onverwachte ontwikkelingen, leren van lokale initiatieven en handelen bij ongewenste drukte. Er ligt geen blauwdruk voor de te volgen route; het is een adaptief proces.

  • Bij een te grote druk op de openbare ruimte, waardoor niet meer voldaan wordt aan de beperkende voorwaarden, kan worden besloten om het gedoogde terras geheel, gedeeltelijk of voor bepaalde tijdvakken te sluiten. Verblijven mag niet ten kosten gaan van verplaatsen.

  • Mocht door voortschrijdend inzicht en nieuwe ervaringen blijken dat er nieuwe instructies over gebruik van ruimte gewenst zijn, bijvoorbeeld bij ongewenste drukte of juist bij voldoende ruimte voor opplussen, dan behoudt de gemeente Utrechtse Heuvelrug zich het recht deze instructies toe te passen.

Procedure

 

De beoordeling van verzoeken voor bestaande terraslocaties geschiedt primair door de afdeling APV van de gemeente. De aanvrager dient het daarvoor opgestelde formulier, zoals is opgenomen in bijlage 1, in te vullen en de gevraagde documenten te overleggen. De bijlage is te raadplegen via de website van de gemeente Utrechtse Heuvelrug.

 

Uitgangspunt bij handhavend optreden is de geldende handhavingsstrategie, waarbij rekening zal worden gehouden met de overwegingen in en gevolgen van deze gedoogbeschikking. We vertrouwen erop dat iedereen, mens en bedrijf, zijn verantwoordelijkheid neemt. Alleen dan kunnen we de schaarse ruimte succesvol verdelen.

 

De ondernemer dient een verzoek in voor de gewenste uitbreiding.8 Het verzoek bevat het volgende:

 

  • Een omschrijving van de gewenste situatie;

  • Een situatietekening, met maten en indeling van de vergunde en gevraagde extra terrasruimte;

  • Voor zover nodig de toestemming van de zakelijk gerechtigde van het pand waarvoor het terras wordt geplaatst;

  • Voor zover nodig in verband met belendende woonbestemmingen inzicht in overleg met en instemming van de directe omgeving;

  • Specifieke maatregelen die zijn genomen om te voldoen aan de Wet tijdelijke maatregelen COVID-19 en de Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19 om verspreiding van het virus op de locatie te voorkomen (bijvoorbeeld afstand houden, afschermingen, wachtrijen, toiletbezoek etc.).

De ingediende verzoeken worden getoetst aan de genoemde voorwaarden.

 

De toezichthouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug toetsen de maten in de praktijk.9

 

De gewenste uitbreiding mag niet eerder worden uitgevoerd dan nadat akkoord is gekregen op dit verzoek. Als bij dit akkoord opmerkingen worden gemaakt dan wel aanpassingen aan het verzoek worden gemaakt, is de uitbreiding alleen toegestaan met inachtneming van die opmerkingen of gevraagde aanpassingen.

 

Het is aan de ondernemer om overlast zoveel mogelijk tegen te gaan. Bij excessen zal de goedkeuring aan het verzoek worden ingetrokken. Dit ter beoordeling van de gemeente.

 

Bij akkoord van de in dit beleid genoemde voorwaarden, zal de gemeente een gedoogbesluit afgeven.

 

Inwerkingtreding

 

Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na bekendmaking tot 16 oktober 2021.

 

Toepassing van de beleidsregel is alleen toegestaan wanneer de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 en de Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19 dit toelaten.

 

Gelijktijdig met de inwerkingtreding van dit besluit, wordt de beleidsregel ‘’Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug winterseizoen van 3 november 2020’ ingetrokken.

 

Citeertitel

 

Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug zomer 2021’.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 maart 2021,

Voor zover ieder zijn bevoegdheid,

De burgemeester,

G.F. Naafs

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

drs. M.J.T.H. Havekes

de burgemeester,

G.F. Naafs


1

De Drank- en Horecawet wordt naar verwachting per 1 juli 2021 vervangen door de Alcoholwet. De Alcoholwet zal vanaf de dag van inwerkingtreding van toepassing zijn. Artikel 3 van de Drank- en Horecawet wordt overgenomen in artikel 3 van de Alcoholwet.

2

Zie eerste voetnoot

3

Zie eerste voetnoot

4

Als sprake is van een andere eigenaar en de bedrijfsvoering blijft ongewijzigd, is het mogelijk om bij een ontvankelijke aanvraag om een exploitatievergunning een terras of uitbreiding van het terras te realiseren. 

5

Tenzij kuchschermen zijn geplaatst die voldoen aan de voorwaarden die de Rijksoverheid daaraan stelt.

6

Tenzij in de exploitatievergunning andere tijden zijn opgenomen.

7

Voor nieuwe terrassen geldt dat sprake moet zijn van een ontvankelijke aanvraag om exploitatievergunning voor het realiseren van het terras.

8

Indien horeca ondernemers in 2020 een gedoogbeschikking hebben ontvangen en van dezelfde ruimte en indeling gebruik wensen te maken is het voldoende om te verwijzen naar de in 2020 overgelegde gegevens.

9

Behalve als deze al in 2020 goed bevonden zijn en ongewijzigd blijven