Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Súdwest-Fryslân

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Súdwest-Fryslân

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSúdwest-Fryslân
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Súdwest-Fryslân
CiteertitelRechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Súdwest-Fryslân
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerprechtspositie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-03-202101-01-2020nieuwe regeling

16-03-2021

gmb-2021-86253

Tekst van de regeling

Intitulé

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Súdwest-Fryslân

Burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân;

 

Gelet op de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, artikel 160, lid 1 onder c, van de Gemeentewet en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

gelet op de bereikte overeenstemming in de commissie voor Lokaal Overleg d.d. 19 november 2020;

 

besluiten:

 

vast te stellen de:

 

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Súdwest-Fryslân.

 

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan:

Buitengewoon ambtenaar: de bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in het Reglement op de burgerlijke stand van de gemeente Súdwest-Fryslân.

 

Artikel 2 Indienstneming en proeftijd

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar wordt in dienst genomen op grond van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd.

  • 2.

    In een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd wordt de duur van de overeenkomst vermeld en ook de reden waarom voor de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is gekozen.

  • 3.

    Voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd kan worden ondertekend, dient de kandidaat buitengewoon ambtenaar:

    • a.

      een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te overleggen;

    • b.

      een verklaring te overleggen waaruit blijkt dat de kandidaat bereid is elk huwelijk, waartegen het burgerlijk recht geen beletselen ziet, te voltrekken.

  • 4.

    Er kan een proeftijd worden overeengekomen. Dit overeenkomstig de regelgeving daarover in artikel 7:652 van het Burgerlijk Wetboek.

 

Artikel 3 Werktijden

De buitengewoon ambtenaar verricht zijn/haar werkzaamheden op in onderling overleg overeen te komen dagen en tijden.

 

Artikel 4 Salaris

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar ontvangt een salaris per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan vier maal het uurloon behorende bij de hoogste periodiek van salarisschaal 8, zoals genoemd in de cao gemeenten.

  • 2.

    Het salaris wordt opgehoogd met het percentage van de vakantietoelage en de eindejaarsuitkering, zoals genoemd in de cao gemeenten.

  • 3.

    Het salaris wordt opgehoogd met een vaste toelage per voltrokken huwelijk.

  • 4.

    De buitengewoon ambtenaar kan per voltrokken huwelijk een reiskostenvergoeding declareren die overeenkomt met de onbelaste reiskostenvergoeding, zoals die door de Belastingdienst is vastgesteld.

 

Artikel 5 Elektronische gegevensverstrekking

De buitengewoon ambtenaar stemt in met het door de werkgever in digitale vorm verstrekken van de maandelijkse salarisspecificatie, de jaaropgave en overige berichten ten aanzien van de rechtspositie van de werknemer, zoals bedoeld in artikel 7:626 van het Burgerlijk Wetboek.

 

Artikel 6 Vakantie

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar heeft recht op 0,26 uur vakantie per voltrokken huwelijk.

  • 2.

    De vakantie wordt in onderling overleg opgenomen.

  • 3.

    Vakantie-uren vervallen 12 maanden na het einde van het jaar waarin ze zijn opgebouwd.

 

Artikel 7 Aanspraken bij ziekte

  • 1.

    Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar zijn de artikelen 7:1 en 7:4 uit de cao gemeenten van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    Voor toepassing van dit artikel wordt onder salaris verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 4, over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover het dienstverband van de ambtenaar op deze datum nog geen 12 maanden heeft geduurd, wordt gerekend met het bedrag dat gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin de buitengewoon ambtenaar in dienst is.

  • 3.

    Voor de toepassing van dit artikel wordt onder de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar verstaan: de dag waarop de ambtenaar is aangewezen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, maar wegens ziekte is verhinderd.

  • 4.

    Het college kan nadere regels stellen.

 

Artikel 8 Einde arbeidsovereenkomst

  • 1.

    Opzegging van de arbeidsovereenkomst dient schriftelijk plaats te vinden.

  • 2.

    Op deze arbeidsovereenkomst is de wettelijke opzegtermijn van toepassing, zoals geregeld in artikel 7:672 van het Burgerlijk Wetboek.

 

Artikel 9 Overige rechten en verplichtingen

De volgende artikelen uit de cao gemeenten zijn van overeenkomstige toepassing: 3:21 (reis- en verblijfkostenvergoeding), 8.1 (gesprek over functioneren), 11.1 (dragen uniform of dienstkleding), 11.2 (infectieziekten) en 11.3 (gebruik motorrijtuig).

 

Artikel 10 Maatregel van orde

In voorkomende gevallen is het college bevoegd een maatregel van orde te treffen ten opzichte van een buitengewoon ambtenaar.

 

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2020.

  • 2.

    De Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand met als ingangsdatum 1 november 2018 wordt ingetrokken.

 

Artikel 12 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Súdwest-Fryslân.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 16 maart 2021,

mr. drs. J.A. de Vries, burgemeester

P. Zondervan, gemeentesecretaris