Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lansingerland

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent de subsidie tijdelijke ondersteuning voor noodzakelijke kosten (Beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Lansingerland)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLansingerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent de subsidie tijdelijke ondersteuning voor noodzakelijke kosten (Beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Lansingerland)
CiteertitelBeleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Lansingerland
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 augustus 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 35 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-03-202101-01-2021nieuwe regeling

02-03-2021

gmb-2021-85550

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent de subsidie tijdelijke ondersteuning voor noodzakelijke kosten (Beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Lansingerland)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland, gelet op:

 

  • -

    artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 35 van de Participatiewet;

  • -

    het verzoek van het ministerie om uitvoering te geven aan deze tegemoetkoming,

overwegende dat:

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden een burger in aanmerking kan komen voor een tegemoetkoming Tijdelijke ondersteuning noodzakelijk kosten (TONK);

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel aparte, tijdelijke, beleidsregels vast te stellen in

  • -

    afwijking van de bestaande beleidsregels sociaal domein.

Besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Participatiewet;

  • b.

    aanvrager: de inwoner van de gemeente Lansingerland en diens gezin die op grond van artikel 40 eerste lid van de Participatiewet een beroep op bijstand kan doen en een beroep doet op de TONK;

  • c.

    inkomensterugval: een onvoorzienbare, onvermijdelijke terugval van € 300,00 netto per maand in het inkomen als gevolg van de coronacrisis;

  • d.

    TONK: tijdelijke regeling op grond waarvan een tegemoetkoming in kosten van huur of hypotheek kan worden verstrekt.

Artikel 2 Doelgroep TONK

Een tegemoetkoming TONK is bedoeld voor de aanvrager die in de periode van 1 maart 2020 tot het moment van aanvraag:

  • a.

    te maken heeft met een inkomensterugval;

  • b.

    daardoor de kosten van huur of hypotheek niet meer of niet meer volledig kan voldoen, en

  • c.

    hiervoor geen of onvoldoende een beroep kan doen op andere regelingen.

Artikel 3 Voorwaarden tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten

  • 1.

    Een tegemoetkoming TONK kan worden verstrekt aan de aanvrager onder de voorwaarde dat:

    • a.

      de aanvrager behoort tot de doelgroep:

    • b.

      de betaling van noodzakelijke kosten niet mogelijk is uit het inkomen en de beschikbare geldmiddelen;

    • c.

      de aanvrager een schriftelijke ondertekende verklaring naar waarheid heeft verstrekt dat diens substantiële terugval in het inkomen het gevolg is van de maatregelen in verband met het coronavirus (Covid-19);

    • d.

      de omvang van de inkomensterugval van aanvrager blijkt uit de door aanvrager verstrekte gegevens;

    • e.

      de kosten blijken uit de door de aanvrager verstrekte gegevens.

  • 2.

    De ‘beleidsregels sociaal domein gemeente Lansingerland’, zijn uitdrukkelijk niet van toepassing op de aanvragen TONK.

Artikel 4 Noodzakelijke kosten

  • 1.

    De tegemoetkoming TONK bestaat uit een forfaitair bedrag afhankelijk van het inkomen van de aanvrager en is bestemd om bij te dragen aan de maandelijkse kosten van huur of hypotheek van de woonruimte waarin aanvrager zijn hoofdverblijf heeft.

  • 2.

    De noodzakelijke kosten hebben enkel betrekking op de kalendermaanden januari 2021 tot en met juni 2021.

Artikel 5 Aanvraag

  • 1.

    De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt digitaal aangemeld via de website van de gemeente Lansingerland. Om de aanvraag daadwerkelijk in te dienen, dient aanvrager zich op afspraak in persoon te legitimeren zoals bedoeld in artikel 17 derde lid van de Participatiewet.

  • 2.

    De aanvrager overlegt bij de aanvraag digitaal, over de periode van 3 maanden voorafgaand aan de inkomensterugval tot aan het moment van aanvraag, al de bewijsstukken die noodzakelijk worden geacht maar ten minste:

    • a.

      de bewijzen van het inkomen over de genoemde periode;

    • b.

      de bewijzen van de beschikbare geldmiddelen over de genoemde periode;

    • c.

      de bewijzen van de noodzakelijke kosten over de genoemde periode.

  • 3.

    Een aanvraag tegemoetkoming TONK kan worden ingediend tot uiterlijk 1 augustus 2021.

Artikel 6 Terugwerkende kracht

  • 1.

    Een aanvraag voor een tegemoetkoming TONK kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd over de periode van 1 januari 2021 tot 1 april 2021 en over de periode van 1 april 2021 tot 1 juli 2021.

  • 2.

    Indien de kosten op het moment van de aanvraag reeds zijn voldaan dan is dit op zichzelf geen reden om een tegemoetkoming TONK te weigeren.

Artikel 7 Duur

De tegemoetkoming TONK wordt indien de aanvrager daarop recht heeft verstrekt voor de duur van één of twee kwartalen, te weten:

  • a.

    de kalendermaanden januari 2021 tot en met maart 2021;

  • b.

    de kalendermaanden april 2021 tot en met juni 2021.

Artikel 8 Forfaitaire tegemoetkoming naar inkomen

  • 1.

    De maximale tegemoetkoming op basis van deze beleidsregel is afhankelijk van het inkomen van aanvrager en bedraagt:

    • a.

      bij een inkomen tot 115% van de toepasselijke bijstandsnorm € 450,00 per huishouden per kalendermaand;

    • b.

      bij een inkomen ter hoogte van 115% tot 145% van de toepasselijke bijstandsnorm € 300,00 per huishouden per kalendermaand;

    • c.

      bij een inkomen ter hoogte van 145% tot 200% van de toepasselijke bijstandsnorm € 150,00 per huishouden per kalendermaand;

  • 2.

    Indien de werkelijke kosten van huur of hypotheek lager liggen dan het in het eerste lid genoemde forfaitaire bedrag dan wordt het forfaitaire bedrag uitgekeerd.

Artikel 9 Inkomen

  • 1.

    Onder inkomen wordt verstaan inkomen zoals bedoeld in de Participatiewet, waarbij de vrijlatingsbepaling uit artikel 31, tweede lid van de Participatiewet niet wordt toegepast.

  • 2.

    Onder inkomen wordt mede verstaan de algemene bijstand.

  • 3.

    Onder inkomen wordt voor de toepassing van de TONK mede verstaan, winst uit onderneming waarbij het inkomen wordt gesteld op het brutoresultaat per kwartaal op basis van de aangifte inkomstenbelasting vermindert met 18 procent.

  • 4.

    Het inkomen wordt vastgesteld op basis van de inkomsten in de 3 maanden voorafgaand aan de periode waarover de TONK wordt aangevraagd.

Artikel 10 Vermogen

  • 1.

    Als vermogen wordt, in uitzondering op artikel 34 van de Participatiewet, in aanmerking genomen, alle tegoeden op bankrekeningen, aandelenrekeningen, PayPal accounts, wallets, winkeltegoeden of andere vormen van tegoeden naar de waarde zonder daarop rustende beperkende rechten.

  • 2.

    Bedraagt het vermogen meer dan een bedrag van € 2.500,-, dan wordt de aanvrager geacht over voldoende draagkracht te beschikken om de kosten uit eigen middelen te voldoen.

  • 3.

    Bezit van cryptovaluta zoals bijvoorbeeld Bitcoins kunnen niet op waarde worden bepaald.

    Melden van het bezit is verplicht bij aanvraag en leidt tot een vaststellingsprobleem waardoor geen tegemoetkoming TONK kan worden verstrekt.

  • 4.

    Het vermogen wordt vastgesteld op het saldo op de eerste kalenderdag van het kwartaal waarover men een beroep doet op de TONK.

Artikel 13 Uitbetaling

De uitbetaling vindt eenmalig plaats na toekenning over het kwartaal waarover is toegekend.

Artikel 14 Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    De beleidsregels treden met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2021.

  • 2.

    De beleidsregels vervallen op 1 augustus 2021.

Artikel 15 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Lansingerland.

Aldus vastgesteld op 2 maart 2021

burgemeester en wethouders van Lansingerland

Lucas Vokurka

Secretaris

drs. Pieter van de Stadt

Burgemeester

Toelichting

Algemene toelichting

Op basis van de door het Rijk aangekondigde regeling TONK met de daarbij behorende beschikbaar- stelling van middelen, zijn deze beleidsregels vastgesteld. De regeling TONK is bovenwettelijk begunstigend van aard en ook begunstigend ten opzichte van de beleidsregels sociaal domein die betrekking hebben op de bijzondere bijstand. De TONK is een vorm van bijzondere bijstand. Dat betekent dat de uitkering op grond van de TONK op zichzelf geen middel is dat ter beoordeling wordt meegenomen in de beoordeling van het recht op algemene bijstand. Het kan voorkomen dat een beroep op de TONK samen gaat met een beroep op bijzondere bijstand wanneer dit in het individuele geval noodzakelijk is en past binnen de kaders van de bijzondere bijstand en de beleidsregels sociaal domein. Er kan geen tegemoetkoming TONK worden verstrekt voor zover middels bijzondere bijstand op grond van de beleidsregels sociaal domein in de kosten van huur of hypotheek wordt voorzien.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 9

Omdat winst uit onderneming per kalenderjaar wordt vastgesteld is het niet goed mogelijk dit aan te laten sluiten bij de incidentele inkomstenterugval zoals bedoeld in deze regeling. Om die reden en om aan te sluiten bij enige mate van verifieerbaarheid van inkomsten wordt de aangifte omzet- belasting als referentiepunt genomen voor het vaststellen van het brutoresultaat per kwartaal. Het gemiddelde brutoresultaat per maand is dan het uitgangspunt om te komen tot een vaststelling per maand. Hierin wordt rekening gehouden met een reservering voor het afdragen van inkomsten- belasting ter hoogte van 18 procent van het hier genoemde brutoresultaat. Hiermee houden we, gelijk aan de middelen in de algemene bijstand, rekening met de netto beschikkingsmacht. Het brutoresultaat minus 18 procent is datgene wat kan worden aangewend voor de noodzakelijke kosten en wordt om die reden gelijkgesteld met het netto-inkomen dat wordt aangemerkt voor het bepalen van de draagkracht. Het netto-inkomen wordt dus gesteld op 82 procent van het bruto- resultaat.

 

Artikel 10

In het kader van vermogen wordt voor deze regeling uitsluitend gekeken naar de aanwezige contante geldmiddelen en daarmee naar hun aard gelijk te stellen middelen, zoals effecten (hierbij gaat het om beleggingsrekeningen met aandelen, obligaties, en opties en effecten in depot). Vermogen dat bijvoorbeeld besloten zit in een woning telt hierdoor niet mee.

 

Cryptovaluta is geen wettig betaalmiddel en de waarde ervan kan niet worden vastgesteld. Dit komt omdat deze valuta buiten het toezicht van de overheid vallen. Slechts enkele Bitcoin verhandelaars hebben een erkenning en vallen onder het gewenste toezicht, dit toezicht is echter pas van toepassing vanaf een bedrag dat vele malen boven de waarde ligt van de vermogensgrens die in

deze regels worden gesteld. Dus bij een vaststelling die binnen het toezicht plaatsvindt is per

definitie geen tegemoetkoming op grond van deze beleidsregels mogelijk, onder de waarde die onder het toezicht valt is de exacte waarde onmogelijk verifieerbaar vast te stellen naar het juiste moment.