Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling emancipatie Den Haag 2021 |
Citeertitel | Subsidieregeling emancipatie Den Haag 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling emancipatie Den Haag 2021 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2021 | nieuwe regeling | 16-03-2021 | RIS308157 OCW/10085290 |
De Subsidieregeling emancipatie Den Haag 2021 is gericht op het bevorderen van de emancipatie van vrouwen of queer personen. Deze subsidieregeling komt voort uit het uitvoeringsprogramma vrouwenemancipatie 2020-2022, “Gelijke kansen voor Haagse vrouwen” (RIS307292) en het actieprogramma queer-emancipatie “Queer in Den Haag; veilig, zichtbaar en geaccepteerd 2020-2022” (RIS306190). In de kern gaat emancipatie over het maken van je eigen keuzes en jezelf kunnen zijn.
Organisaties kunnen op grond van deze subsidieregeling subsidie aanvragen ter bevordering van:
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;
Artikel 1:1Begripsomschrijving
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.
Artikel 1:3Doel van de subsidie
Subsidie ten behoeve van vrouwenemancipatie wordt uitsluitend verstrekt voor één of meerdere activiteiten die:
a. de positie en kansengelijkheid van meisjes en vrouwen substantieel verbeteren;
b. de weerbaarheid van vrouwen substantieel vergroten door het bestrijden van geweld en grensoverschrijdend gedrag tegen meisjes en vrouwen;
c. de economische zelfstandigheid van vrouwen in overwegende mate vergroten door ontwikkel- en studiemogelijkheden;
d. bewustzijn omtrent het belang van vrouwenemancipatie in de maatschappij aanzienlijk vergroten.
Subsidie ten behoeve van queer-emancipatie wordt uitsluitend verstrekt voor een of meerdere activiteiten die:
a. de veiligheid, zichtbaarheid of sociale acceptatie van queer personen substantieel vergroten;
b. specifiek de veiligheid, zichtbaarheid of sociale acceptatie van één of meer van de groepen biculturele queer-jongeren, transgender mensen, queer-vluchtelingen of queer-ouderen substantieel vergroten;
c. de veiligheid en het welzijn van queer-ouderen vergroten door middel van het behalen van het Roze Loper keurmerk;
d. de kennis en het begrip van zorgpersoneel en bewoners van een woonzorginstelling of thuiszorgmedewerkers over seksuele en genderdiversiteit van queer ouderen vergroten.
Artikel 1:6Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Niet voor subsidie in aanmerking komen:
a. kosten die door de aanvrager zijn gemaakt vóór de indiening van de aanvraag;
b. kosten voor overhead die meer bedragen dan 15% van de kosten van de subsidiabele activiteiten;
c. de eventuele restwaarde van specifiek voor de subsidiabele activiteiten aangeschafte apparatuur;
d. de kosten die eerder door het college op basis van deze subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd.
Artikel 1:7Hoogte van de subsidie
Voor subsidieverlening op grond van deze regeling gelden voor projectsubsidies de volgende subsidieplafonds voor 2022:
a. € 80.000,- per kalenderjaar voor activiteiten bedoeld in artikel 1:4 eerste lid;
b. € 65.000,- per kalenderjaar voor activiteiten bedoeld in artikel 1:4, tweede lid, onder a en b;
c. € 29.600,- per kalenderjaar voor activiteiten bedoeld in artikel 1:4, tweede lid, onder c en d.
Artikel 1:9Wijze van verdeling
Hoofdstuk 2Aanvraag subsidie en termijnen
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 legt de aanvrager de volgende gegevens over:
a. een overzicht van de activiteiten en de te bereiken doelgroep, een beschrijving van deze doelgroep en hoe met de te subsidiëren activiteit wordt aangesloten bij de behoeften van de doelgroep;
b. een beschrijving van hoe de activiteit zich onderscheidt ten opzichte van het bestaande aanbod van activiteiten in Den Haag, tenzij het een aanvraag betreft bedoeld in artikel 1:4, tweede lid, onder c of d;
c. een beschrijving van hoe wordt voortgebouwd op resultaten en ervaringen van eerdere activiteiten van de aanvrager en van het toekomstperspectief van de activiteit;
d. een beschrijving of en zo ja hoe samen wordt gewerkt met andere relevante organisaties, instanties en bedrijven;
Een aanvraag van een jaarsubsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020, ingediend tussen 1 augustus en 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de activiteiten plaatsvinden.
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste, tweede en derde lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 weigert het college een subsidie als:
Hoofdstuk 4Verplichtingen en betaling
Bevoorschotting vindt plaats op de volgende wijze:
Hoofdstuk 5Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf
Artikel 5:1Wijze van verantwoorden
De aanvraag tot vaststelling bevat:
a. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag conform artikel 17, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020;
b. een voor openbaarmaking geschikt financieel verslag conform artikel 17, vijfde lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020; en
c. een verklaring dat de verantwoording juist en volledig is. Bij verantwoording door een rechtspersoon wordt hiervoor een bestuursverklaring of een directieverklaring ingediend volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model.
Het inhoudelijk verslag bevat:
a. een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de gerealiseerde activiteiten;
b. een beknopte beschrijving van de uitvoering van de gerealiseerde activiteiten. Uit deze beschrijving moet blijken of en in hoeverre aan de subsidievoorschriften is voldaan;
c. een beknopte beschrijving van de mate waarin de resultaten zoals opgenomen in de verleningsbeschikking zijn gehaald;
d. een beknopte beschrijving van de mate waarin de in de verleningsbeschikking opgenomen doelstellingen zijn gehaald.
Het college kan een of meerdere artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van artikelen 1:2 en 1:3, voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Het college evalueert deze subsidieregeling uiterlijk in december 2022.
Deze regeling treedt in werking op 1 augustus 2021.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling emancipatie Den Haag 2021.