Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021 |
Citeertitel | Subsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-03-2021 | 01-10-2021 | nieuwe regeling | 09-03-2021 | RIS308039 OCW10072665 |
Met de Subsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021 worden activiteiten voor jongeren van 16 tot 27 jaar, die kunnen plaatsvinden in coronatijd, bevorderd. Voor veel jongeren in de stad zijn het zware tijden. Door het wegvallen van normale vrijetijdsbesteding ziet het leven voor Haagse jongeren er heel anders uit. Het aantal jongeren in kwetsbare posities groeit en de kans op isolement, verveling en baldadigheid neemt toe. Het beperkte sociale contact heeft ook effect op de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren. In het Sociaal-economisch herstelplan voor Den Haag (RIS306618) wordt de jeugd er daarom als aandachtsgroep uitgelicht. Deze subsidieregeling stimuleert, door middel van nieuwe activiteiten en ontmoetingen binnen geldende maatregelen, de participatie van jongeren. Ook draagt deze subsidieregeling bij aan het versterken van de mentale weerbaarheid van jongeren. Een belangrijke voorwaarde voor aanvragen die in aanmerking willen komen voor deze subsidie is dat er in de opzet van de activiteit afstemming plaatsvindt met jongeren zelf. Hiermee wordt aansluiting bij de behoeften van de doelgroep gewaarborgd. De reden dat er is gekozen voor een volledig nieuwe subsidieregeling is dat met deze regeling grotere stedelijke activiteiten kunnen worden gefinancierd en ruimte wordt geboden aan nieuwe partijen, zoals sociaal-ondernemers, om met ideeën te komen.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag,
gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020,
besluit vast te stellen de navolgende Subsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
bebouwde en onbebouwde onroerende zaken in eigendom van of in gebruik door de gemeente Den Haag; | |
deelname van jongeren aan sociale, culturele, educatieve of sportieve activiteiten; | |
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.
Artikel 1:3 Doel van de subsidie
Subsidie wordt verstrekt aan rechtspersonen en aan natuurlijke personen die ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Artikel 1:6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt minimaal € 5.000,00 en maximaal €50.000,00 per aanvraag.
Artikel 1:8 Berekening van tarieven, uniforme kostenbegrippen
De subsidiabele tarieven worden berekend op basis van integrale kosten. De berekeningswijze moet vooraf worden goedgekeurd door het college.
Artikel 1:10 Wijze van verdeling
Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over:
a. een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de subsidieaanvrager als BTW belaste ondernemer is aan te merken;
b. een specificatie van verrekenbare en niet-verrekenbare BTW;
c. een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de subsidieaanvrager als belastingplichtige op grond van de vennootschapsbelasting is aan te merken;
d. gegevens waaruit blijkt dat de looptijd van de activiteit valt binnen de looptijd van deze subsidieregeling;
e. gegevens waaruit blijkt dat de aanvraag in afstemming met jongeren tot stand is gekomen en dat de jongeren de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd ondersteunen;
f. gegevens waaruit blijkt dat de activiteit is gericht op het verzachten van de nadelige gevolgen van de coronacrisis voor jongeren; en
g. een uittreksel uit het Handelsregister indien de aanvrager een natuurlijk persoon is die een bedrijf uitoefent.
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager van een subsidie zoals bedoeld in artikel 1:4, eerste lid, tevens de volgende gegevens over:
a. gegevens waaruit blijkt dat de activiteit van sociale, culturele, educatieve of sportieve aard is; en
b. gegevens waaruit blijkt dat de activiteit aanvullend is op bestaand aanbod van activiteiten in Den Haag en bijdraagt aan een evenwichtige spreiding van aanbod, gelet op:
2◦ leeftijd van de deelnemers;
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager van een subsidie zoals bedoeld in artikel 1:4, tweede lid, tevens de volgende gegevens over:
a. gegevens waaruit blijkt dat de aanvrager over de expertise beschikt om met jongeren te werken aan de verbetering van hun welbevinden; en
b. gegevens waaruit blijkt dat de activiteit herhaaldelijk plaatsvindt, met een minimum van twee bijeenkomsten.
In afwijking van artikel 9, tweede lid, van de ASV wordt een aanvraag om subsidie ingediend in de periode vanaf de dag van inwerkingtreding van deze subsidieregeling tot 1 augustus 2021 en uiterlijk 8 weken voor aanvang van de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Het college beslist, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de ASV, binnen 8 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste, tweede en derde lid, van de ASV weigert het college een subsidie als:
a. de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten waarvoor de aanvrager al subsidie ontvangt;
b. de kosten niet in verhouding staan tot de activiteiten zoals omschreven in de aanvraag;
c. de activiteit niet veilig en verantwoord kan plaatsvinden binnen de op moment van uitvoering geldende coronamaatregelen; of
d. de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten die naar het oordeel van het college reeds in voldoende mate uitgevoerd worden door anderen.
Hoofdstuk 4 Verplichtingen en betaling
Onverminderd de artikelen 12 en 14 van de ASV kan het college de subsidieontvanger bij de subsidieverlening verplichten om de activiteiten van de subsidieontvanger te laten plaatsvinden in of op gemeentelijk vastgoed, voor zover het gemeentelijk vastgoed geschikt is om deze activiteiten uit te oefenen, of daartoe redelijkerwijs geschikt te maken is.
Bevoorschotting vindt plaats op de volgende wijze:
Hoofdstuk 5 Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf
Artikel 5:1 Indieningstermijn aanvraag tot vaststelling
In afwijking van artikel 17, eerste lid, van de ASV dient de subsidieontvanger de aanvraag tot vaststelling in uiterlijk 12 weken nadat de gesubsidieerde activiteit is verricht.
Artikel 5:2 Wijze van verantwoorden
De aanvraag tot vaststelling bevat:
a. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag conform artikel 17, vierde lid, van de ASV;
b. een voor openbaarmaking geschikt financieel verslag conform artikel 17, vijfde lid, van de ASV; en
c. een verklaring dat de verantwoording juist en volledig is. Bij verantwoording door een rechtspersoon wordt hiervoor een bestuursverklaring of directieverklaring ingediend volgens het door het college vastgestelde model.
Het inhoudelijk verslag bevat:
a. een beknopte beschrijving van de gesubsidieerde activiteiten, waaruit blijkt in hoeverre:
1◦ de activiteiten waarvoor subsidie is verleend zijn verricht;
2◦ aan de verplichtingen is voldaan; en
3◦ de beoogde doelstellingen en resultaten zijn gerealiseerd.
b. een toelichting op de gerealiseerde verschillen ten opzichte van de verleningsbeschikking; en
c. foto- of videomateriaal van de gesubsidieerde activiteiten.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 oktober 2021.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021.
Deze regeling heeft een korte looptijd en is in het leven geroepen om extra aandacht en ondersteuning voor jongeren in coronatijd te faciliteren. Langdurige programma’s of interventies vallen buiten het bereik van deze subsidieregeling.
Subsidie wordt verstrekt aan rechtspersonen en aan natuurlijke personen die een bedrijf uitoefenen. Hierdoor is het ook voor -bijvoorbeeld- eenmanszaken mogelijk subsidie aan te vragen.