Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Subsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021
CiteertitelSubsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpSubsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/%27s-Gravenhage/643067/CVDR643067_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-03-202101-10-2021nieuwe regeling

09-03-2021

gmb-2021-82164

RIS308039 OCW10072665

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021

 

Toelichting

 

Met de Subsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021 worden activiteiten voor jongeren van 16 tot 27 jaar, die kunnen plaatsvinden in coronatijd, bevorderd. Voor veel jongeren in de stad zijn het zware tijden. Door het wegvallen van normale vrijetijdsbesteding ziet het leven voor Haagse jongeren er heel anders uit. Het aantal jongeren in kwetsbare posities groeit en de kans op isolement, verveling en baldadigheid neemt toe. Het beperkte sociale contact heeft ook effect op de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren. In het Sociaal-economisch herstelplan voor Den Haag (RIS306618) wordt de jeugd er daarom als aandachtsgroep uitgelicht. Deze subsidieregeling stimuleert, door middel van nieuwe activiteiten en ontmoetingen binnen geldende maatregelen, de participatie van jongeren. Ook draagt deze subsidieregeling bij aan het versterken van de mentale weerbaarheid van jongeren. Een belangrijke voorwaarde voor aanvragen die in aanmerking willen komen voor deze subsidie is dat er in de opzet van de activiteit afstemming plaatsvindt met jongeren zelf. Hiermee wordt aansluiting bij de behoeften van de doelgroep gewaarborgd. De reden dat er is gekozen voor een volledig nieuwe subsidieregeling is dat met deze regeling grotere stedelijke activiteiten kunnen worden gefinancierd en ruimte wordt geboden aan nieuwe partijen, zoals sociaal-ondernemers, om met ideeën te komen.

 

Besluitvorming 

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag, 

 

gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020, 

 

besluit vast te stellen de navolgende Subsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021: 

 

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen 

 

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen  

In deze regeling wordt verstaan onder: 

 

- ASV: 

Algemene subsidieverordening Den Haag 2020; 

- Awb: 

Algemene wet bestuursrecht; 

- college:

college van burgemeester en wethouders;

- gemeentelijk vastgoed: 

bebouwde en onbebouwde onroerende zaken in eigendom van of in gebruik door de gemeente Den Haag; 

- jongeren: 

inwoners van Den Haag van 16 tot 27 jaar; 

- participatie:

deelname van jongeren aan sociale, culturele, educatieve of sportieve activiteiten;

- welbevinden:

mate waarin jongeren zich geestelijk goed voelen.

 

Artikel 1:2 Toepssingsbereik  

Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten. 

 

Artikel 1:3 Doel van de subsidie

  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is het bevorderen van de participatie en het welbevinden van jongeren in coronatijd.

  • 2.

    Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidieregeling is het bieden van perspectief aan jongeren in coronatijd en het bevorderen van hun weerbaarheid. 

 

Artikel 1:4 Activiteiten

  • 1.

    Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op het bevorderen van de participatie van jongeren in coronatijd.

  • 2.

    Subsidie wordt tevens verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op het bevorderen van het welbevinden van jongeren in coronatijd.

 

Artikel 1:5 Doelgroep 

Subsidie wordt verstrekt aan rechtspersonen en aan natuurlijke personen die ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

 

Artikel 1:6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen  

  • 1.

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 1:4. 

  • 2.

    Voor subsidie in aanmerking komt de BTW over de gesubsidieerde kosten voor zover die BTW niet teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht.

  • 3.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen:  

    a. de eventuele restwaarde van specifiek voor de subsidiabele activiteiten aangeschafte apparatuur; en

    b. de kosten die eerder door het college op basis van deze subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd.

 

Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie 

Een subsidie bedraagt minimaal € 5.000,00 en maximaal €50.000,00 per aanvraag.  

 

Artikel 1:8 Berekening van tarieven, uniforme kostenbegrippen 

De subsidiabele tarieven worden berekend op basis van integrale kosten. De berekeningswijze moet vooraf worden goedgekeurd door het college. 

 

Artikel 1:9 Subsidieplafond 

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor de periode van inwerkingtreding van deze regeling tot 1 oktober 2021 een subsidieplafond van €700.000,00.

  • 2.

    Het subsidieplafond, bedoeld in het vorige lid, wordt verdeeld in de volgende deelplafonds:

    a. voor de activiteiten als bedoeld in artikel 1.4, eerste lid: €600.000,00; en

    b. voor de activiteiten als bedoeld in artikel 1.4, tweede lid: €100.000,00.

 

Artikel 1:10 Wijze van verdeling 

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als tijdstip van ontvangst van de aanvraag het tijdstip waarop de aanvraag volledig is aangevuld.  

  • 3.

    Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag ontvangt, stelt het de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

 

Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen 

 

Artikel 2:1 Aanvraag subsidie 

  • 1.

    Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over:  

    a. een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de subsidieaanvrager als BTW belaste ondernemer is aan te merken;

    b. een specificatie van verrekenbare en niet-verrekenbare BTW;

    c. een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de subsidieaanvrager als belastingplichtige op grond van de vennootschapsbelasting is aan te merken;

    d. gegevens waaruit blijkt dat de looptijd van de activiteit valt binnen de looptijd van deze subsidieregeling;

    e. gegevens waaruit blijkt dat de aanvraag in afstemming met jongeren tot stand is gekomen en dat de jongeren de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd ondersteunen; 

    f. gegevens waaruit blijkt dat de activiteit is gericht op het verzachten van de nadelige gevolgen van de coronacrisis voor jongeren; en

    g. een uittreksel uit het Handelsregister indien de aanvrager een natuurlijk persoon is die een bedrijf uitoefent.

  • 2.

    Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager van een subsidie zoals bedoeld in artikel 1:4, eerste lid, tevens de volgende gegevens over:  

    a. gegevens waaruit blijkt dat de activiteit van sociale, culturele, educatieve of sportieve aard is; en

    b. gegevens waaruit blijkt dat de activiteit aanvullend is op bestaand aanbod van activiteiten in Den Haag en bijdraagt aan een evenwichtige spreiding van aanbod, gelet op:

    1◦ locatie van de activiteit;

    2◦ leeftijd van de deelnemers;

    3◦ gender van de deelnemers; en

    4◦ aard van de activiteit.

  • 3.

    Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager van een subsidie zoals bedoeld in artikel 1:4, tweede lid, tevens de volgende gegevens over:  

    a. gegevens waaruit blijkt dat de aanvrager over de expertise beschikt om met jongeren te werken aan de verbetering van hun welbevinden; en

    b. gegevens waaruit blijkt dat de activiteit herhaaldelijk plaatsvindt, met een minimum van twee bijeenkomsten.

  • 4.

    De aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het door het college voor deze regeling vastgestelde digitale aanvraagformulier.

 

Artikel 2:2 Aanvraagtermijn 

In afwijking van artikel 9, tweede lid, van de ASV wordt een aanvraag om subsidie ingediend in de periode vanaf de dag van inwerkingtreding van deze subsidieregeling tot 1 augustus 2021 en uiterlijk 8 weken voor aanvang van de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

 

Artikel 2:3Beslistermijn 

Het college beslist, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de ASV, binnen 8 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.

 

Hoofdstuk 3 Weigeringsgronden 

 

Artikel 3:1 Weigeringsgronden 

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste, tweede en derde lid, van de ASV weigert het college een subsidie als:  

  • a. de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten waarvoor de aanvrager al subsidie ontvangt;  

    b. de kosten niet in verhouding staan tot de activiteiten zoals omschreven in de aanvraag;  

    c. de activiteit niet veilig en verantwoord kan plaatsvinden binnen de op moment van uitvoering geldende coronamaatregelen; of

    d. de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten die naar het oordeel van het college reeds in voldoende mate uitgevoerd worden door anderen. 

 

Hoofdstuk 4 Verplichtingen en betaling 

 

Artikel 4:1 Verplichtingen 

Onverminderd de artikelen 12 en 14 van de ASV kan het college de subsidieontvanger bij de subsidieverlening verplichten om de activiteiten van de subsidieontvanger te laten plaatsvinden in of op gemeentelijk vastgoed, voor zover het gemeentelijk vastgoed geschikt is om deze activiteiten uit te oefenen, of daartoe redelijkerwijs geschikt te maken is.

 

Artikel 4:2 Bevoorschotting

Bevoorschotting vindt plaats op de volgende wijze: 

  • a. bij aanvragen tot €10.000,00: 100% van de verleende subsidie in één keer;

    b. bij aanvragen boven de €10.000,00: 90% van de verleende subsidie in één keer. 

 

Hoofdstuk 5 Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf 

 

Artikel 5:1 Indieningstermijn aanvraag tot vaststelling 

In afwijking van artikel 17, eerste lid, van de ASV dient de subsidieontvanger de aanvraag tot vaststelling in uiterlijk 12 weken nadat de gesubsidieerde activiteit is verricht. 

 

Artikel 5:2 Wijze van verantwoorden 

  • 1.

    De aanvraag tot vaststelling bevat:  

    a. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag conform artikel 17, vierde lid, van de ASV;  

    b. een voor openbaarmaking geschikt financieel verslag conform artikel 17, vijfde lid, van de ASV; en 

    c. een verklaring dat de verantwoording juist en volledig is. Bij verantwoording door een rechtspersoon wordt hiervoor een bestuursverklaring of directieverklaring ingediend volgens het door het college vastgestelde model. 

  • 2.

    Het inhoudelijk verslag bevat:  

    a. een beknopte beschrijving van de gesubsidieerde activiteiten, waaruit blijkt in hoeverre:

    1◦ de activiteiten waarvoor subsidie is verleend zijn verricht;

    2◦ aan de verplichtingen is voldaan; en

    3◦ de beoogde doelstellingen en resultaten zijn gerealiseerd.

    b. een toelichting op de gerealiseerde verschillen ten opzichte van de verleningsbeschikking; en

    c. foto- of videomateriaal van de gesubsidieerde activiteiten.

  • 3.

    Het financieel verslag bevat:  

    a. een gespecificeerd overzicht van de gesubsidieerde activiteiten; 

    b. de daaraan verbonden inkomsten en uitgaven;

    c. een specificatie van verrekenbare en niet-verrekenbare BTW; en 

    d. een toelichting op de gerealiseerde verschillen ten opzichte van de verleningsbeschikking. 

 

Hoofdstuk 6 Overige bepalingen 

 

Artikel 6:1 Hardheidsclausule 

Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.  

 

Artikel 6:2 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 oktober 2021.

 

Artikel 6:3 Citeertitel 

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling jongeren actief in coronatijd Den Haag 2021. 

 

 

Artikelsgewijze toelichting 

 

Artikel 1:3

Deze regeling heeft een korte looptijd en is in het leven geroepen om extra aandacht en ondersteuning voor jongeren in coronatijd te faciliteren. Langdurige programma’s of interventies vallen buiten het bereik van deze subsidieregeling.

 

Artikel 1:5

Subsidie wordt verstrekt aan rechtspersonen en aan natuurlijke personen die een bedrijf uitoefenen. Hierdoor is het ook voor -bijvoorbeeld- eenmanszaken mogelijk subsidie aan te vragen.

 

Den Haag, 9 maart 2021

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris,

Ilma Merx

 

de burgemeester,

Jan van Zanen