Organisatie | Oldambt |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Waarm en Zuneg Thoes gemeente Oldambt 2020 |
Citeertitel | Subsidieregeling Waarm en Zuneg Thoes gemeente Oldambt 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | subsidie |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-01-2021 | vernieuwde regels | 09-03-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt;
gelezen het voorstel van 15 december 2020;
gelet op de wens om regels te stellen met betrekking tot het verstrekken van subsidies;
gelet op het feit dat deze subsidieregeling mede uitvoering geeft aan de proeftuin aardgasvrij in de dorpen Nieuwolda en Wagenborgen die de gemeente Oldambt in samenwerking met de gemeente Delfzijl en andere partijen (Woonstichting Groninger Huis en Enexis) uitvoert (het project Nieuwborgen.net);
gelet op titel 4.2 (subsidies) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), artikel 156, derde lid van de Gemeentewet en de bepalingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Oldambt 2020;
Subsidieregeling ‘Waarm en Zuneg Thoes’gemeente Oldambt 2020
Deze subsidieregeling is bedoeld om het gebruik van gas te verminderen. In eerste instantie door woningen beter te isoleren. In tweede instantie door het gebruik van alternatieve (hulp)verwarmingsbronnen te stimuleren. Alleen maatregelen die aan dit doel bijdragen komen in aanmerking voor een subsidie. De maatregelen worden beschreven in de padwiezer-aanpak in het kader van de uitvoering van Nieuwborgen.net. Uitsluitend activiteiten uit de padwiezer-aanpak zijn subsidiabel. De inhoud van de padwiezer-aanpak wordt in artikel 4 uitgelegd.
Overzicht 1: maatregelen waarvoor een subsidie kan worden aangevraagd.
Deze werkwijze sluit aan bij de aanpak om deze subsidieregeling uit te voeren in verschillende projectperiodes. Het college heeft het voornemen dat de ervaringen die zijn opgedaan in een bepaalde projectperiode worden gebruikt voor een aangepaste en verbeterde subsidieregeling in een opvolgende projectperiode. Het college kan ook besluiten dat er geen opvolgende projectperiode komt. De subsidieregeling die betrekking heeft op een volgende projectperiode wordt voor die volgende periode opnieuw vastgesteld door het college.
Artikel 5 Kosten die in aanmerking komen voor subsidie
Voor subsidie komen uitsluitend kosten in aanmerking die onderdeel vormen van maatregelen die zijn genoemd in artikel 4, eerste lid of die het college heeft toegevoegd zoals in artikel 4, tweede lid is beschreven. De subsidiabele kosten kunnen bestaan uit kosten voor advies, installatie en materiaalkosten.
Voor kosten van advies en installatie geldt dat het advies of de installatie moet worden uitgevoerd door een adviseur of installateur die is aangesloten bij een brancheorganisatie met erkend kwaliteitskeurmerk. De adviseurs en installateurs moeten zijn aangesloten bij erkende brancheorganisaties, zoals Bouwgarant, Bouwend Nederland, of AFNL en/of beschikken over een formeel kwaliteitskeurmerk dat van toepassing is op de uitvoering van de maatregel. Voor financieel advies geldt dat de Wet op financieel toezicht van toepassing is. Erkende financiële adviseurs zijn SEH of FFP gecertificeerd. Kosten die door de aanvrager zelf worden gemaakt, zoals bijvoorbeeld reiskosten naar en aankopen in een bouwmarkt, worden niet vergoed.
Voor kleine bedrijven die zijn gevestigd in de dorpen is het vaak lastig om aansluiting te vinden bij een keurmerk zoals bedoeld in het vorige lid. Deze bedrijven in de dorpen kunnen een gemotiveerd verzoek indienen om te mogen samenwerken in het kader van het project Nieuwborgen.net. Op basis van een beoordeling van referentieproject zal worden beoordeeld of het betreffende bedrijf aan kwaliteitseisen voldoet zoals deze worden gesteld aan bedrijven die zijn aangesloten bij een kwaliteitskeurmerk. Hierover neemt het college binnen 8 weken na indiening een beslissing. Deze bedrijven krijgen dan kennisontwikkeling over het project Nieuwborgen.net aangeboden, deze beslissingstermijn kan steeds met 8 weken worden verlengd. Via de website Nieuwborgen.net zal worden bekendgemaakt hoe dit kennisontwikkelingstraject er uit ziet. Het is noodzakelijk om dit kennisontwikkelingstraject te doorlopen. Als een bedrijf aan deze voorwaarden voldoet kan het op dezelfde opdrachten uitvoeren als bedrijven die wel beschikken over een keurmerk. Regelmatig zal op basis van ervaring worden beoordeeld of het bedrijf blijft voldoen aan de kwaliteitseisen.
De uitvoering van de maatregel moet uiterlijk in 2021 worden gestart en binnen 6 maanden na subsidieverlening zijn afgerond (dit is van toepassing op maatregelen in deelroute 1 en 2 zoals aangegeven in overzicht 2 hierna) of binnen 12 maanden na subsidieverlening zijn afgerond (dit is van toepassing op maatregelen in deelroute 3 en 4 zoals aangegeven in overzicht 2 hierna).
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Aan woningeigenaren wordt een bijdrage (subsidie) beschikbaar gesteld van maximaal € 1.845,- per woning. Woningeigenaren kunnen een bijdrage (subsidie) aanvragen voor de maatregelen die als zodanig zijn gemarkeerd in de kolom ‘woningeigenaren en particuliere verhuurders’ in overzicht 2. De woningeigenaren kunnen een selectie van maatregelen aangeven in een door het college beschikbaar gesteld formulier.
Aan huurders wordt een bijdrage (subsidie) beschikbaar gesteld van maximaal € 495,- per woning. Huurders kunnen de bijdrage (subsidie) aanvragen voor de maatregelen die als zodanig zijn gemarkeerd in de kolom ‘huurders’ in overzicht 2. De huurders kunnen een selectie van maatregelen aangeven in een door het college beschikbaar gesteld formulier.
Aan woningeigenaren wordt in deelroute 3 en 4 een bijdrage (subsidie) beschikbaar gesteld zodanig dat het in artikel 6 lid 1 genoemde maximum niet wordt overschreden, rekening houdend met de bijdrage (subsidie) die een woningeigenaar in deelroute 1 en 2 ontvangt. Woningeigenaren kunnen een bijdrage (subsidie) voor deelroute 3 en 4 aanvragen voor de maatregelen die als zodanig zijn gemarkeerd in de kolom ‘woningeigenaren en particuliere verhuurders’ in overzicht 2. De woningeigenaren kunnen een selectie van maatregelen aangeven in een door het college beschikbaar gesteld formulier.
Deelroutes 3 en 4 zijn wel beschikbaar voor particuliere verhuurders. Als een particuliere verhuurder een bijdrage (subsidie) wil aanvragen voor maatregelen in deelroute 3 en/of 4 dan kan het college de particuliere verhuurder vragen om een verklaring waaruit blijkt dat de huurder instemt met de maatregelen. Het college kan hiervoor een formulier beschikbaar stellen.
De subsidie per maatregel is maximaal zoals genoemd in de kolom ‘bijdrage’ in overzicht 2. Deze subsidie is verder nooit hoger dan de geraamde kosten (ook genoemd in overzicht 2 in de kolom ‘geraamde kosten’) en verder ook nooit hoger dan de feitelijke kosten van een maatregel zoals die blijken uit ofwel de opdrachtverlening die bij de aanvraag is gevoegd ofwel de feitelijke betaling voor de maatregel. Zoals uit overzicht 2 blijkt bedraagt de bijdrage (subsidie) niet 100% van de kosten, de aanvrager van de bijdrage wordt geacht een deel van de kosten zelf bij te dragen.
In afwijking van het voorgaande wordt de maximale subsidie voor maatregelen in deelroute 1 en 2 aangevuld voor een inwoner die niet in staat is om de eigen bijdrage aan de kosten te betalen tot ten hoogste 100% van de geraamde kosten per maatregel zoals die zijn opgenomen in overzicht 2 hierna. Deze aanvulling wordt niet gegeven voor maatregelen in deelroutes 3 en 4. Als bewijs van het onvermogen om de eigen bijdrage te betalen overlegt de aanvrager een in 2020 of 2019 verkregen kwijtschelding riool- of afvalstoffenheffing waaruit blijkt dat deze heffing door het Noordelijk Belastingkantoor is kwijtgescholden op grond van onvermogen om deze te betalen.
Onverminderd het gestelde in het eerste wordt bepaald dat in de eerste projectperiode (25 januari 2021 tot en met 30 juni 2021) aan maximaal 52 aanvragers subsidie wordt verleend voor deelroutes 3 en 4. Het subsidieplafond hiervoor bedraagt in de eerste projectperiode € 175.000,- voor deelroutes 3 en 4.
Aanvragen die in aanmerking komen voor de bijdrage (subsidie) in deelroute 1 en 2 en die niet worden geweigerd, vinden plaats op volgorde van indiening bij het college.
Er is een eerste groep van 52 woningen waarvoor een aanvraag mag worden gedaan voor maatregelen in deelroutes 3 en 4 zoals aangeduid in artikel 7 lid 3. Verzoeken om in de gelegenheid te worden gesteld om een aanvraag te mogen indienen voor maatregelen in deelroutes 3 en 4 worden in aanmerking genomen op volgorde van indiening bij het college.
Een subsidie wordt niet verstrekt als het subsidieplafond zoals beschreven in artikel 7 door de toekenning dreigt te worden overschreden.
Verzoeken om in de gelegenheid te worden gesteld om een aanvraag te mogen indienen voor maatregelen in deelroutes 3 en 4 worden niet in behandeling genomen als het aantal van 52 daardoor dreigt te worden overschreden. De aanmeldingen die niet in behandeling worden genomen worden op een wachtlijst op volgorde gezet. Als een eerder verzoek om deel te mogen nemen aan de groep van 52 niet tot een subsidieaanvraag voor maatregelen in deelroutes 3 en 4 leidt, dan kan de volgende op de wachtlijst in de gelegenheid worden gesteld om een aanvraag in te dienen.
Een aanvraag voor een bijdrage (subsidie) voor maatregelen in deelroutes 3 en 4 kan alleen worden ingediend nadat hierover overleg heeft plaatsgevonden met vertegenwoordiger van of namens Nieuwborgen.net en dit heeft geleid tot een schriftelijk advies aan degene die de aanvraag overweegt in te dienen.
Dreigt het subsidieplafond of het aantal van 52 woningen op één dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige aanvragen plaats door middel van loting.
Aanvragen die niet gehonoreerd kunnen worden, komen op een wachtlijst voor een volgende projectperiode. De beoordeling vindt plaats met inachtneming van de voor een volgende periode vast te stellen wijze van verdeling van de subsidie en andere voorwaarden van de subsidie zoals die van toepassing zijn in een opvolgende projectperiode. Het college kan besluiten om niet een nieuwe projectperiode beschikbaar te stellen.
Hoofdstuk 4. Besluitvorming subsidie
Aanvragers die gebruik willen maken van de regeling kunnen dit via een door het college beschikbaar formulier doen in de projectperiode, niet voorafgaand daaraan en ook niet daarna. Dit webformulier wordt beschikbaar gesteld via de website www.nieuwborgen.net. Op verzoek krijgt de aanvrager ondersteuning bij het invullen van het webformulier. De wijze waarop deze ondersteuning plaatsvindt zal op de website Nieuwborgen.net bekend worden gemaakt. Een van de mogelijke vormen van ondersteuning is het beschikbaar stellen van een papieren formulier. Het college kan op dit formulier het volgende vragen:
Een verklaring dat de aanvrager woningeigenaar, huurder of particulier verhuurder is. Het college kan vragen om een document waaruit blijkt of de aanvrager woningeigenaar, huurder of particulier verhuurder is. In het door het college beschikbaar te stellen formulier zal worden aangegeven welke documenten kunnen worden gebruikt hiervoor.
Een verklaring van de adviseur of aannemer dat de opdracht voor het uitvoeren van de adviezen/werkzaamheden is aangenomen en dat de maatregel zal worden uitgevoerd met een uiterlijke datum van uitvoering. De verklaring bevat verder informatie waaruit blijkt dat de aannemer/adviseur voldoet aan de kwaliteitseisen die in deze regeling zijn geformuleerd. Het college kan hiervoor een formulier ter beschikking stellen waarop de adviseur of aannemer de gevraagde informatie kan aangeven.
Na een evaluatie van de eerste aanvraagronde start de tweede aanvraagronde op zijn vroegst op 1 augustus 2021. Zoals hiervoor werd aangegeven kan deze subsidieregeling voor een tweede aanvraagperiode/projectperiode worden aangepast. Het staat het college vrij om af te zien van opvolgende projectperiodes/aanvraagperiodes.
Artikel 11 Besluitvorming over de subsidie
Het college kan informatie inwinnen bij de aanvrager over de maatregelen en in overleg gaan met de aanvrager over de maatregelen. Het college beoordeelt op grond van de aanvraag en (indien van toepassing) de bij de aanvrager ingewonnen informatie of de maatregel en de voorgestelde wijze van uitvoering daadwerkelijk bijdragen aan het doel om vermindering van gebruik van gas te bereiken. Het college kan de aanvrager een advies geven over de uitvoering van de maatregel.
Alle 52 ontvankelijke indieners van een verzoek om in de gelegenheid te worden gesteld om een aanvraag te mogen indienen voor maatregelen in deelroutes 3 en 4 worden uitgenodigd om hierover in overleg te gaan met vertegenwoordigers van het project Nieuwborgen.net. Als dit overleg plaatsvindt dan leidt dit tot een schriftelijk advies aan ons college dat wordt opgesteld door vertegenwoordigers van het project Nieuwborgen.net. Bij dit advies wordt de schriftelijke reactie gevoegd van de indiener van het verzoek. Op grond van deze stukken neemt ons college een gemotiveerd besluit om de verzoeker al dan niet in staat te stellen om de aanvraag in te dienen voor een subsidie voor maatregelen in deelroutes 3 en 4. Het college beslist binnen acht weken na ontvangst van het hier bedoelde advies over de subsidieverlening. Het college kan deze termijn eenmaal verlengen met een periode van vier weken. De aanvrager zal tijdig worden geïnformeerd als sprake is van verlenging.
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht kan het college de subsidie weigeren:
als de aannemer/adviseur niet voldoet aan de kwaliteitseisen. Een kwaliteitseis is dat de aannemer/adviseur is aangesloten bij een brancheorganisatie of kwaliteitskeurmerk zoals Bouwgarant, Bouwend Nederland, SWK, Woningborg of AFNL. Voor financieel advies geldt dat de Wet op financieel toezicht van toepassing is. Erkende financiële adviseurs zijn SEH- of FFP gecertificeerd;
Artikel 14 Verantwoording en vaststelling
De subsidie wordt geheel of gedeeltelijk teruggevorderd op het moment dat blijkt dat de aanvrager niet kan of wil meewerken aan een controle zoals bedoeld in het tweede lid of als uit de controle blijkt dat de maatregelen niet conform de aanvraag of de regels van deze subsidieregeling hebben plaatsgevonden.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt op [datum]
De secretaris, De burgemeester,
B. Aukema C.Y. Sikkema
Inwoners van de dorpen Wagenborgen en Nieuwolda kunnen subsidie aanvragen voor maatregelen en adviezen om de woning te verduurzamen. Dit vormt onderdeel van ‘Nieuwborgen.net’, de proeftuin aardgasvrije woonwijken in beide dorpen. Deze proeftuin vormt onderdeel van het landelijke Programma Aardgasvrije Wijken (PAW). Aan de proeftuinen in het PAW heeft het Rijk een financiële bijdrage toegekend. Nieuwborgen.net is één van de eerste 27 proeftuinen in Nederland, en heeft in januari 2019 een bijdrage van € 4.759.000,- ontvangen voor het verminderen van het gasverbruik in de woningen in beide dorpen en voor de overschakeling van de dorpen van aardgas op groen gas. Een deel van dat Rijksbijdrage wordt ingezet voor deze subsidieregeling. Deze subsidieregeling heeft tot doel om bewoners met behulp van een financiële bijdrage in staat te stellen maatregelen te nemen en adviezen in te winnen die bijdragen aan vermindering van het verbruik van gas. De subsidie kan worden aangevraagd via een webformulier op de website van de proeftuin aardgasvrij ‘Nieuwborgen.net’. De maatregelen waarvoor de bewoners een subsidie kunnen aanvragen op grond van deze subsidieregeling zijn ingedeeld in vier maatregelpakketten. De bewoners zoals die in deze regeling worden omschreven kunnen een subsidie aanvragen voor twee van deze maatregelpakketten. Er wordt een onderscheid gemaakt in maatregelen die voor huurders en eigenaren beschikbaar zijn. Twee andere maatregelenpakketten betreffen subsidies voor meer ingrijpende maatregelen. Op grond van deze subsidieregeling komen deze subsidies voor meer ingrijpende maatregelen beschikbaar in de eerste periode van deze subsidieregeling voor maximaal 52 woningen van woningeigenaren in beide dorpen. Met de ervaring die met deze 52 woningen wordt opgedaan zal deze subsidieregeling worden geëvalueerd en indien nodig aangepast.
De subsidie wordt verstrekt op grond van de afspraken die zijn gemaakt in een convenant tussen het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de gemeente Oldambt en de gemeente Delfzijl. De gemeente Oldambt is penvoerder van de proeftuin Nieuwborgen.net en daarmee de ontvanger van de Rijksbijdrage. De gemeente Delfzijl heeft met de gemeente Delfzijl een bestuurlijke afspraak gemaakt die inhoudt dat de beide gemeenten samenwerken aan Nieuwborgen.net. Vanuit de rol als penvoerder rust de taak op de gemeente Oldambt om de subsidies te verstrekken aan de bewoners van beide dorpen. Voor deze werkwijze is gekozen om de uitvoering zoveel mogelijk eenduidig, begrijpelijk, doelgericht en doelmatig te maken.
Redelijkerwijs dragen de maatregelen die door middel van deze subsidieregeling worden gestimuleerd bij aan concrete reductie van de vraag naar gas en daarmee dus aan CO2-besparing, of aan een versterkt bewustzijn over de impact die maatregelen aan. voor en in een woning kunnen hebben op het klimaat. Dat bewustzijn en inzicht in de woning biedt op langere termijn een handelingsperspectief.
Gedurende en na afloop van de eerste projectperiode zullen de initiatiefnemers van Nieuwborgen.net in samenspraak met de inwoners van Nieuwolda en Wagenborgen de subsidieregeling evalueren. Deze evaluatie biedt uitgangspunten voor een heeft willen aanpassing van de subsidieregeling in een nieuwe projectperiode.
Enkele begrippen die in de regeling worden gebruikt worden in dit artikel toegelicht.
in dit artikel wordt toegelicht dat deze subsidieregeling een uitvoeringsregeling is op basis van de Algemene Subsidieverordening van de gemeente Oldambt.
Gebouwen met een woonfunctie in de postcodegebieden 9944 en 9945 zijn de doelgroep van de subsidieregeling. Voor bedrijven en instellingen kan in de toekomst een andere subsidieregeling in het leven geroepen; dit is nog niet zeker. Gebouwen met twee bestemmingen, waarvan één een woonbestemming is, kunnen de subsidieregeling wel aanvragen voor zover deze aanvraag betrekking heeft op het woongedeelte. De bijdrage (subsidie) kan dan dus worden gebruikt voor het woongedeelte van het pand.
De activiteiten zoals die staan beschreven in Artikel 4 zijn subsidiabel. De activiteiten zijn terug te vinden in de routekaart (de padwiezer-aanpak) die op de website van Nieuwborgen.net te vinden is. Het college kan activiteiten aan de deelroutes in de subsidieregeling toevoegen. De lijst kan gedurende de periode van verstrekking enkel worden uitgebreid, en niet ingekort.
Inwoners die kunnen beargumenteren dat de maatregelen uit deelroute 3 en 4 voor hen niet zinvol zijn, kunnen gebruik maken van deelroute 4.3. De door hen aangedragen gasbesparende maatregel wordt door een externe partij beoordeeld of hij in voldoende mate bijdraagt aan de gasreductie, en of de gasbesparing in verhouding staat tot de geraamde kosten. Op deze manier wordt maatwerk geboden aan inwoners die hun woning al vergaand hebben verduurzaamd.
De subsidieregeling zoals die hier staat beschreven geldt voor een eerste periode. Die duurt van 25 januari 2021 tot 1 juli 2021. Als deze projectperiode is afgelopen kan het college beslissen dat er een nieuwe projectperiode komt of niet. Voor een nieuwe projectperiode wordt dan een nieuwe subsidieregeling met nieuwe voorwaarden vastgesteld.
Alleen kosten die zijn genoemd in Artikel 4 komen in aanmerking voor subsidie. Het gaat hier om kosten die het gevolg zijn van betaling aan adviseurs en bouw-/installatiebedrijven. De adviseurs en installateurs moeten zijn aangesloten bij erkende brancheorganisaties, zoals Bouwgarant, Bouwend Nederland, of AFNL. Kosten die door de aanvrager zelf worden gemaakt, zoals bijvoorbeeld reiskosten naar de bouwmarkt, worden niet vergoed.
Om lokale bedrijven die niet zijn aangesloten bij een brancheorganisatie of een keurmerk ook een kans te bieden mee te doen aan het project is een voorziening gecreëerd zodat deze met het project kunnen samenwerken. Er zal dan moeten worden vastgesteld dat de bedrijven ook voldoende kwaliteit bieden. Dit geschiedt op basis van ervaringen in referentieprojecten die het bedrijf al heeft uitgevoerd.
Dit artikel legt uit welke aanvragers voor welke maatregelen welke subsidiebedragen kunnen aanvragen en wat het maximum subsidiebedrag in de projectperiode is. De subsidies in deelroute 1 2, 3 en 4 zijn beschikbaar voor eigenaren. De subsidies in deelroute 2 zijn beschikbaar voor huurders. De subsidies in deelroute 3 en 4 zijn beschikbaar voor woningeigenaren en particuliere verhuurders. Dat laatste uitgangspunt betekent dat institutionele verhuurders en rechtspersonen die een woning verhuren niet in aanmerking komen voor een subsidie.
Er is een geraamd maximumbedrag per maatregel en de subsidie bedraagt in deelroute 1 90% van de geraamde kosten. In deelroute 2 en 3 bedraagt de subsidie 50% van de geraamde kosten. In deelroute 4 bedraagt de subsidie 20% van de geraamde kosten. Er zijn enkele beperkingen: het verleende subsidiebedrag kan nooit hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten van een maatregel, zoals dat blijkt uit de aanvraag of achteraf uit de feitelijke betaling. De geraamde kosten zijn gebaseerd op een verkenning van de lokale markt.
De genoemde subsidiebedragen voor maatregelen in deelroute 1 en 2 in artikel 6 zijn niet van toepassing op minima die kunnen aantonen dat zij in een 2019 of 2020 geen riool- of afvalstoffenheffing hebben hoeven te betalen. Voor deze personen geldt dat het volledige bedrag van de activiteiten wordt gesubsidieerd. Deze aanvulling is niet van toepassing op maatregelen in deelroute 3 en 4.
Er is een maximum te ontvangen bedrag per woning. Wanneer een woning een nieuwe bewoner krijgt, blijft het eerder ontvangen bedrag voor deze woning staan. De nieuwe inwoner kan aanspraak maken op het openstaande (rest)bedrag. Wanneer een inwoner voor zijn woning het maximale bedrag heeft ontvangen, en hij besluit te verhuizen, dan kan hij voor zijn volgende woning opnieuw subsidie aanvragen. Verhuist hij naar een woning waarvoor het maximum al is ontvangen, dan krijgt hij niet opnieuw subsidie.
Dit artikel legt uit dat een maximumbedrag van € 500.000 beschikbaar wordt gesteld voor maatregelen in deelroute 1 en 2 en dat een maximumbedrag van € 175.000 beschikbaar wordt gesteld voor 52 woningen in deelroute 3 en 4.
In de eerste projectperiode kunnen 52 woningen met deelroutes 3 en 4 meedoen. De periode loopt tot en met 30 juni 2021. Wanneer meer dan 52 inwoners zich aanmelden, dan komen zij op een wachtlijst. In een nieuwe projectperiode zullen de regels van de subsidieregeling die dan geldt voor de nieuwe projectperiode van toepassing zijn op de aanvragers die op de wachtlijst zijn geplaatst. Bij indiening per post wordt de datum van het poststempel aangemerkt als de datum van indiening. Als een aanvrager samen met een projectmedewerker van Nieuwborgen.net een aanvraag invult dan zal het moment waarop de aanvraag gereed is en wordt overhandigd aan de projectmedewerker worden aangemerkt als datum van indiening. Als op een bepaald moment het aantal van 52 woningen in deelroute 3 en 4 dreigt te worden overschreden dan zal een loting plaatsvinden tussen de aanvragen die op de laatste dag zijn ingediend. Diezelfde aanpak zal worden gevolgd voor aanvragen waardoor het maximumbedrag zoals in artikel 7 genoemd dreigt worden overschreden. Op die manier willen we alle mensen die een aanvraag indienen een eerlijkere kans geven om in aanmerking te komen voor een subsidie.
Dit artikel beschrijft de wijze van aanvragen en het formulier / de formulieren die hiervoor kunnen worden gebruikt. Deze formulieren worden beschikbaar gesteld via de website Nieuwborgen.net
Dit artikel beschrijft nog een keer in detail de eerste projectperiode. Na een evaluatie van de eerste aanvraagronde start de tweede aanvraagronde op zijn vroegst op 1 augustus 2021. Zoals hiervoor werd aangegeven kan deze subsidieregeling voor een tweede aanvraagperiode/projectperiode worden aangepast. Het staat het college vrij om af te zien van opvolgende projectperiodes/ aanvraagperiodes.
Dit artikel beschrijft de wijze van beoordeling van aanvraag. Een belangrijk onderdeel van de beoordeling is of de voorgestelde wijze van uitvoering daadwerkelijk bij gaat dragen aan het doel om vermindering van gebruik van gas te bereiken. Het college (via de medewerkers van Nieuwborgen.net) kan hierover een gesprek gaan met en informatie inwinnen bij de aanvrager. Ook kan het college (via de medewerkers van Nieuwborgen.net) adviezen geven aan de aanvrager over de uitvoering van een maatregel. Zo’n advies ligt natuurlijk eerder voor de hand bij een maatregel in deelroute 3 en 4, maar als er aanleiding voor is kan een advies en een overleg daarover betrekking hebben op elke aanvraag. Als een aanvrager een advies niet opvolgt kan dit leiden tot weigering van de gevraagde subsidie.
Alle 52 ontvankelijke indieners van een verzoek om in de gelegenheid te worden gesteld om een aanvraag te mogen indienen voor maatregelen in deelroutes 3 en 4 worden uitgenodigd om hierover in overleg te gaan met vertegenwoordigers van het project Nieuwborgen.net. Het college besluit naar aanleiding van het resultaat van dit overleg of voor de betreffende woning een aanvraag voor een bijdragen (subsidie) voor maatregelen in deelroute 3 en/of 4 kan worden gedaan.
Er zijn diverse weigeringsgronden. De aanvraag moet worden ingediend binnen de projectperiode, aanvragen buiten de projectperiode worden geweigerd. De aannemers/uitvoerder dient te voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. De werkzaamheden moeten daarom worden uitgevoerd door een adviseur of installateur die is aangesloten bij een brancheorganisatie met erkend kwaliteitskeurmerk. Voorbeelden zijn Bouwgarant, Bouwend Nederland, SWK, Woningborg of AFNL. Op die manier wordt de garantie van de werkzaamheden gegarandeerd. Voor financieel advies geldt dat de Wet op financieel toezicht van toepassing is. Erkende adviseurs zijn SEH- of FFP gecertificeerd. Als niet aan deze kwaliteitseisen wordt voldaan, wordt de aanvraag geweigerd. Verder zal de aanvraag worden geweigerd als het maximum subsidiebedrag per woning wordt overschreden. Ook zal de aanvraag worden geweigerd als de aanvrager een advies van het college zoals in artikel 11 wordt beschreven niet opvolgt of als de aanvrager niet voldoet aan de voorwaarden, verplichtingen en eisen die in deze subsidieregeling worden beschreven.
Dit artikel beschrijft de verplichtingen waaraan een aanvrager moet voldoen. Deze verplichtingen worden deels elders in de regeling uitgelegd. Belangrijk is dat de maatregelen binnen een bepaalde termijn dienen te worden genomen. Mondelinge adviezen, niet in aanmerking voor een subsidie.
Om administratieve rompslomp zoveel mogelijk te vermijden stelt het college de subsidie direct bij toekenning vast. Dit ontslaat de aanvrager niet van de verplichting om te voldoen aan de voorwaarden waaronder de subsidie is verstrekt. De aanvrager is verplicht om mee te werken aan controles. Als uit een controle blijkt dat niet aan de subsidievoorwaarden is voldaan dan kan dat leiden tot gedeeltelijke of volledige terugvordering van de subsidie. Dat betekent dat de aanvrager meewerkt aan het maken van een afspraak voor een huisbezoek. De controles dienen ertoe om vast te stellen dat de gesubsidieerde werkzaamheden daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Wanneer dat relevant is wordt de nieuwe situatie wordt vergeleken met de situatie vooraf. Bij de aanvraag wordt een foto meegestuurd van de situatie vooraf.