Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen voor de uitoefening van bevoegdheden krachtens mandaat, volmacht en machtiging.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen.
In dit besluit wordt verstaan onder:
- 1.
Mandaat
- a.
Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
- b.
Mandaatgever: degene die het mandaat verleent;
- c.
Gemandateerde: degene die het mandaat ontvangt.
- 2.
Volmacht:
- a.
Volmacht: de bevoegdheid om in naam van de gemeente (volmachtverlener) te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen en deze ook te verrichten;
- b.
Volmachtverlener: degene die de volmacht verleent;
- c.
Gevolmachtigde: degene die de volmacht ontvangt.
- 3.
Machtiging:
- a.
Machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (machtigingverlener) te besluiten tot feitelijke handelingen en deze ook te verrichten;
- b.
Machtigingverlener: degene die de machtiging verleent;
- c.
Gemachtigde: degene die de machtiging ontvangt.
- 4.
Voor de toepassing van dit besluit worden, voor zover niet anders bepaald, met mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 2 Bevoegde functionarissen bij mandaat, volmacht of machtiging
- 1.
Aan de gemeentesecretaris, tevens algemeen directeur, en aan de directeuren wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend tot het uitoefenen van alle in dit Mandaatbesluit bedoelde bevoegdheden en handelingen.
- 2.
Aan de managers van de Eenheden wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend tot het uitoefenen van alle in dit Mandaatbesluit onder het hoofdstuk van de betreffende Eenheid bedoelde bevoegdheden en handelingen.
- 3.
Aan de teamleiders van de Eenheden wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend tot het uitoefenen van alle bevoegdheden en handelingen die in dit Mandaatbesluit zijn gemandateerd, gevolmachtigd en gemachtigd aan de met een titel van een functie aangeduide medewerkers die werken onder verantwoordelijkheid van de betreffende teamleider.
Artikel 3 Grenzen aan mandaat, volmacht en machtiging
- 1.
Bij de verlening van een bevoegdheid krachtens mandaat, volmacht of machtiging houden het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester rekening met de volgende uitgangspunten:
- a.
Over bestuurlijke of politiek gevoelige zaken vindt overleg plaats voordat daarover een beslissing wordt genomen. Het college, de leden daarvan, de burgemeester, de gemandateerde, de gevolmachtigde of gemachtigde informeren elkaar direct over het ontstaan van deze zaken.
- b.
Er moet sprake zijn van efficiency- en effectiviteitwinst;
- 2.
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid dient een krachtens mandaat, volmacht of machtiging te nemen besluit vooraf aan het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester te worden voorgelegd indien:
- a.
Het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe vastgestelde c.q. gevoerde beleid;
- b.
Het besluit niet past binnen de daartoe bestemde budgetten of uit het besluit niet voorziene financiële consequenties kunnen voortvloeien;
- c.
De betrokken portefeuillehouder, de burgemeester of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;
- d.
Bij betrokkenheid van meerdere afdelingen, één van de afdelingen over het te nemen besluit een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht, dan wel de “budgethouder” een negatief advies heeft uitgebracht;
- e.
Er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde, gevolmachtigde, of gemachtigde bij het te nemen besluit bestaat;
- 3.
In geval de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde op basis van het bepaalde in het eerste lid een te nemen besluit voorlegt aan het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester, nemen deze bestuursorganen het besluit zelf of geven zij de voorwaarden aan waaronder de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde gebruik mag maken van zijn bevoegdheid.
- 4.
In geval artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is, wordt een besluit door het college van burgemeester en wethouders zelf genomen.
- 5.
Indien door de gemandateerde wordt gehandeld in strijd met het bepaalde in het tweede lid van dit artikel, doet dit niet af aan de rechtsgeldigheid jegens derden van het in mandaat genomen besluit. Een besluit is echter wel onbevoegd genomen in het geval de situatie als bedoeld in het tweede lid, onder e, zich voordoet.
- 6.
Bij de uitoefening van een verleende bevoegdheid als bedoeld in dit besluit wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens, wetten, besluiten, verordeningen, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of van andere bestuursorganen in acht genomen.
Artikel 4 Reikwijdte van het verstrekken van mandaat, volmacht en machtiging
- 1.
Voor de uitoefening van een bevoegdheid krachtens mandaat, volmacht of machtiging geldt dat zulks mag geschieden in de ruimste zin des woords en onverminderd het bepaalde in artikel 3, zesde lid. Naast het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin wordt hiertoe ook gerekend:
- -
Het in ontvangst nemen van aanvragen, verzoeken, klachten, bezwaarschriften, schadeclaims en dergelijke;
- -
Het uitreiken van een bewijs van ontvangst voor ontvangen aanvragen en andere documenten;
- -
Het vaststellen van (web)formulieren voor het doen van aanvragen;
- -
Besluiten omtrent verdagen, opschorten en/of uitstellen;
- -
Verzoeken om aanvullende informatie;
- -
Verzoeken tot kosteloze advisering aan derden (politie, brandweer, rijksdiensten etc);
- -
Verzoeken tot het betalen van legeskosten op basis van vastgestelde verordeningen;
- -
Het verstrekken van inlichtingen over vastgesteld beleid, voor zover geen sprake is van een verzoek om informatie in het kader van Wet openbaarheid van bestuur;
- -
Het verlenen van medewerking aan enquêtes en onderzoeken voor zover daarbij informatie wordt verstrekt over vastgesteld beleid;
- -
Het stellen van nadere voorwaarden bij een eerder genomen besluit;
- -
Het bepalen dat toegekende bedragen in termijnen worden betaald;
- -
Het uitvoeren van selectie en gunning conform het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid;
- -
Het verstrekken van inlichtingen en het afleggen van verantwoording aan het Rijk, provincie en andere overheden voor wat betreft de uitvoering van (bijdrage)regelingen van die overheden;
- -
Het toezenden van besluiten aan personen en instanties, voor zover de verplichting daartoe bij of krachtens de wet is bepaald;
- -
Het bekendmaken van besluiten op de wijze zoals in de wet bepaald.
- -
Het doen van mededeling van een besluit aan een belanghebbende op de wijze zoals in de wet bepaald.
- -
Besluiten ter uitvoering van de Algemene wet bestuursrecht voor zover het bevoegdheden en verplichtingen betreft van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, uitgezonderd het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift tenzij de bevoegdheid daartoe krachtens dit besluit is gemandateerd.
- -
En alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.
- 2.
De gemandateerde, de gevolmachtigde en de gemachtigde zijn bevoegd de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen voor zover dat voor de uitvoering van de hen toegekende bevoegdheid nodig is.
- 3.
De bevoegdheid tot het verrichten van uitvoeringscorrespondentie en het verstrekken van informatie voor niet-gemandateerde bevoegdheden worden bij deze opgedragen aan alle ambtelijke functionarissen, zulks voor zover betrekking hebbend op de hen opgedragen taken en voorts voor zover daardoor geen nieuwe rechtsverhoudingen ontstaan.
Artikel 5 Ondertekening en digitale handtekening
- 1.
De bevoegdheid om krachtens mandaat, volmacht of machtiging besluiten te nemen of rechtshandelingen te verrichten omvat tevens de bevoegdheid om die besluiten en rechtshandelingen te ondertekenen of daaronder een digitale handtekening te plaatsen.
- 2.
In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht dat een besluit is genomen krachtens (onder)mandaat, volmacht of machtiging. De ondertekening dient te luiden als volgt:
Burgemeester en wethouders van Nissewaard,
Functie van de gemandateerde
Naam van de gemandateerde.
De Burgemeester van Nissewaard,
Functie van de gemandateerde
Naam van de gemandateerde
- 3.
Indien een besluit wordt genomen door een plaatsvervanger of waarnemer van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde geldt bij ondertekening het volgende:
Burgemeester en wethouders (c.q. de burgemeester) van Nissewaard
Functie van de gemandateerde (en de toevoeging: “bij afwezigheid” of “b.a.”)
Naam van de plaatsvervanger of waarnemer
Artikel 6 Ondermandaat en het doorgeven van volmacht of machtiging
Het verlenen van ondermandaat en het doorgeven van volmacht of machtiging zijn niet toegestaan, tenzij dat uitdrukkelijk in dit besluit is aangegeven.
Artikel 7 Vervanging bij afwezigheid van een gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde
- 1.
In geval van afwezigheid of ontstentenis van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde worden de aan hem toegekende bevoegdheden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger of waarnemer.
- 2.
Tenzij de plaatsvervanging of de waarneming is opgenomen in de functiebeschrijving van de betreffende functionaris wordt de plaatsvervanger of waarnemer aangewezen bij schriftelijk besluit van degene die hij vervangt of waarneemt.
- 3.
In afwijking van het bepaalde in het tweede lid kunnen bij afwezigheid of ontstentenis van de manager van een eenheid diens bevoegdheden worden uitgeoefend door de manager van een andere Eenheid.
- 4.
In afwijking van het bepaalde in het tweede lid kunnen bij afwezigheid of ontstentenis van een teamleider diens bevoegdheden worden uitgeoefend door de teamleider van een ander team binnen dezelfde eenheid.
- 5.
In geval van afwezigheid of ontstentenis van een directeur kunnen diens bevoegdheden worden uitgeoefend door een van de andere directeuren.
- 6.
Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger of waarnemer dient dat, overeenkomstig het bepaalde in artikel 5, derde lid, in de ondertekening van het betreffende besluit tot uitdrukking te worden gebracht.
Artikel 8 Algemeen mandaat, volmacht en machtiging ten behoeve van de directie
Aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris en de directeuren wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- 1.
Het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en werkzaamheden van de directie;
- 2.
De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 2.500.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid. Voor bedragen van méér dan € 2.500.000 per rechtshandeling mag de bevoegdheid worden uitgeoefend door de algemeen directeur/gemeentesecretaris op voorwaarde dat een van de andere directeuren mede parafeert.
- 3.
Besluiten tot en het verrichten van (rechts)handelingen met betrekking tot het budgethouderschap als bedoeld Regeling Budgethouders gemeente Nissewaard 2020.
- 4.
Besluiten tot het afwijken van de inkoopprocedures zoals opgenomen in het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2019 onder de voorwaarde dat:
- a.
de Inkoopadviseur van het team Advies van de eenheid Advies en Dienstverlening voor die afwijking een positief advies heeft gegeven;
- b.
Het voornemen tot afwijking is besproken met de verantwoordelijke portefeuillehouder;
- c.
Jaarlijks vóór 1 februari aan het college van burgemeester en wethouders schriftelijk verslag wordt gedaan van de besluiten tot afwijking van de inkoopprocedures.
- 5.
Een besluit tot afwijking als bedoeld in het vorige lid is slechts mogelijk in geval het gaat om:
- a.
Verlenging van een opdracht vanwege omstandigheden die bij het aangaan van de overeenkomst niet waren voorzien, waarbij:
- i.
De algemene aard van die opdracht niet verandert, en
- ii.
Een verandering van opdrachtnemer voor de gemeente om economische, technische of praktische reden bezwarend is;
- b.
Een opdracht die om artistieke of technische redenen slechts aan één bepaalde opdrachtnemer kan worden gegeven;
- c.
Een situatie van dringende spoed als gevolg van omstandigheden die niet aan de gemeente kunnen worden toegerekend.
Artikel 9 Vaststelling Personeelshandboek Nissewaard door de gemeentesecretaris, tevens algemeen directeur
Aan de gemeentesecretaris, tevens algemeen directeur, wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend om regels vast te stellen over de ambtelijke organisatie van de gemeente, met uitzondering van de organisatie van de griffie, en deze te verwerken in het Personeelshandboek Nissewaard.
Artikel 10 Algemeen mandaat, volmacht en machtiging ten behoeve van Manager van een Eenheid
Aan de manager van een Eenheid wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- 1.
Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover betrekking hebbend op de taken en werkzaamheden die aan de betreffende eenheid zijn opgedragen;
- 2.
De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 1.500.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.
- 3.
Besluiten tot en het verrichten van (rechts)handelingen met betrekking tot het budgethouderschap als bedoeld in de Regeling Budgethouders gemeente Nissewaard 2020
- 4.
Besluiten tot het afwijken van de inkoopprocedures zoals opgenomen in het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2019 onder de voorwaarde dat:
- a.
de Inkoopadviseur van het team Advies van de eenheid Dienstverlening voor die afwijking een positief advies heeft gegeven;
- b.
Het voornemen tot afwijking is besproken met de verantwoordelijke portefeuillehouder;
- c.
Jaarlijks vóór 1 februari aan het college van burgemeester en wethouders schriftelijk verslag wordt gedaan van de besluiten tot afwijking van de inkoopprocedures.
- 5.
Een besluit tot afwijking als bedoeld in het vorige lid is slechts mogelijk in geval het gaat om:
- a.
Verlenging van een opdracht vanwege omstandigheden die bij het aangaan van de overeenkomst niet waren voorzien, waarbij:
- i.
De algemene aard van die opdracht niet verandert, en
- ii.
Een verandering van opdrachtnemer voor de gemeente om economische, technische of praktische reden bezwarend is;
- b.
Een opdracht die om artistieke of technische redenen slechts aan één bepaalde opdrachtnemer kan worden gegeven;
- c.
Een situatie van dringende spoed als gevolg van omstandigheden die niet aan de gemeente kunnen worden toegerekend.
- 6.
Besluiten tot het aanvragen van E-herkenning en het gebruik daarvan namens en ten behoeve van de gemeente.
- 7.
Besluiten in zake verlening van een subsidie als bedoeld in de Algemene Subsidieverordening en de daarop gebaseerde nadere regelingen, voor zover passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid en tot een bedrag van maximaal € 1.500.000 per aanvraag.
- 8.
Het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente en/of haar bestuursorganen in bestuursrechtelijke of civielrechtelijke procedures voortvloeiend uit de uitvoering van de taken en werkzaamheden van de eenheid.
- 9.
Besluiten, ten aanzien van de teamleiders van de eenheid, ter uitvoering van het bepaalde in de arbeidsovereenkomst, de vigerende CAO Gemeenten en het Personeelshandboek alsmede het ondertekenen van een wijziging en/of aanvulling van een arbeidsovereenkomst die daaruit voortvloeit voor wat betreft:
- a.
Regeling Flexibele werktijden en verlof;
- b.
Vakantie en verlof volgens de CAO
- c.
Toekennen van een gratificatie en het bijbehorende beloningsbeleid;
- d.
Toekennen van een gratificatie bij een ambtsjubileum
- e.
Besluiten op een verzoek tot verkoop van vakantie-uren aan de werkgever;
- f.
Regeling Faciliteiten Opleiding en Ontwikkeling;
- g.
Richtlijn voorzieningen bij vertrek, jubilea en overige personele gelegenheden;
- 10.
Besluiten op grond van de Wet op de Ondernemingsraden voor wat betreft:
- a.
Het vragen van advies aan de Ondernemingsraad in de gevallen als bedoeld in artikel 25;
- b.
Het vragen van instemming van de Ondernemingsraad in gevallen als bedoeld in artikel 27.
- 11.
Besluiten op grond van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne.
- 12.
Het verlenen van volmacht aan een notaris of aan medewerkers in zijn dienst om namens de gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
Artikel 11 Algemeen mandaat, volmacht en machtiging ten behoeve van de Teamleider van een team en ten behoeve van de medewerkers van een zelf-organiserend team
Aan de teamleider van een Team en aan de medewerkers van een zelf-organiserend team wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- 1.
Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover betrekking hebbend op de taken en werkzaamheden die aan de betreffende eenheid zijn opgedragen;
- 2.
De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 750.000 per rechtshandeling voor teamleiders en tot een maximum van € 100.000 voor medewerkers van een zelf-organiserend team en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.
- 3.
Besluiten tot en het verrichten van (rechts)handelingen met betrekking tot het budgethouderschap als bedoeld in Regeling Budgethouders gemeente Nissewaard 2020.
- 4.
Besluiten tot het afwijken van de inkoopprocedures zoals opgenomen in het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2019 onder de voorwaarde dat:
- a.
de Inkoopadviseur van het team Advies van de eenheid Advies en Dienstverlening voor die afwijking een positief advies heeft gegeven;
- b.
Het voornemen tot afwijking is besproken met de verantwoordelijke portefeuillehouder;
- c.
Jaarlijks vóór 1 februari aan het college van burgemeester en wethouders schriftelijk verslag wordt gedaan van de besluiten tot afwijking van de inkoopprocedures.
- 5.
Subsidiebesluiten, bedoeld in de Algemene subsidieverordening Nissewaard 2022 en de daarop gebaseerde nadere regelingen, tot een bedrag van € 750.000 per aanvraag.
- 6.
Besluiten tot het vaststellen van een subsidie als bedoeld in de Algemene Subsidieverordening en de daarop gebaseerde nadere regelingen voor zover passend binnen de vastgestelde begroting, het vastgestelde beleid en ongeacht het bedrag van de verleende subsidie.
- 7.
Besluiten tot en het aanvragen van een subsidie of financiële dan wel andersoortige bijdrage, hoe ook genaamd, bij de Rijksoverheid, de Provincie, de Europese Unie of bij een ander openbaar lichaam met een publieke taak.
- 8.
Besluiten en overeenkomsten ter uitvoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), voor zover betrekking hebbend op de taken en activiteiten van de Eenheid.
- 9.
Besluiten ter uitvoering van de Wet open overheid en van de Wet hergebruik van overheidsinformatie.
- 10.
Besluiten ter uitvoering van § 4.1.3.2 “Dwangsom bij niet tijdig beslissen” van de Algemene wet bestuursrecht voor zover betrekking hebbend op de taken en activiteiten van de Eenheid;
- 11.
Besluiten naar aanleiding van een klacht als bedoeld in de Interne Klachtenregeling Gemeente Nissewaard.
- 12.
Het bij de politie doen van aangifte van strafbare feiten gepleegd jegens de gemeente en/of haar medewerkers en/of haar eigendommen, het aansprakelijk stellen van de dader en het verhaal op hem van de schade die daaruit is voortgevloeid.
- 13.
Het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente en/of haar bestuursorganen in bestuursrechtelijke of civielrechtelijke procedures ontstaan bij de uitvoering van de taken en werkzaamheden van de eenheid.
- 14.
Besluiten, ten aanzien van de medewerkers van een team, ter uitvoering van het bepaalde in de arbeidsovereenkomst, de vigerende CAO Gemeenten en het Personeelshandboek alsmede het ondertekenen van een wijziging en/of aanvulling van een arbeidsovereenkomst die daaruit voortvloeit voor wat betreft:
- a.
Regeling Flexibele werktijden en verlof;
- b.
Vakantie en verlof volgens de CAO;
- c.
Regeling Faciliteiten Opleiding en Ontwikkeling;
- d.
Toekennen van een gratificatie en het bijbehorende beloningsbeleid;
- e.
Toekennen van een gratificatie bij een ambtsjubileum;
- f.
Besluiten op een verzoek tot verkoop van vakantie-uren aan de werkgever.
Artikel 12 Algemeen mandaat, volmacht en machtiging ten behoeve van de Programmamanagers
Aan de Programmamanager wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- 1.
Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover betrekking hebbend op de taken en werkzaamheden die behoren tot de uitvoering van het programma dat aan de programma-manager is opgedragen.
- 2.
De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 750.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.
- 3.
Besluiten tot en het verrichten van (rechts)handelingen met betrekking tot het budgethouderschap als bedoeld in de Regeling Budgethouders gemeente Nissewaard 2020.
- 4.
Besluiten tot het afwijken van de inkoopprocedures zoals opgenomen in het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2019 onder de voorwaarde dat:
- a.
de Inkoopadviseur van het team Advies van de eenheid Advies en Dienstverlening voor die afwijking een positief advies heeft gegeven;
- b.
Het voornemen tot afwijking is besproken met de verantwoordelijke portefeuillehouder;
- c.
Jaarlijks vóór 1 februari aan het college van burgemeester en wethouders schriftelijk verslag wordt gedaan van de besluiten tot afwijking van de inkoopprocedures.
- 5.
Een besluit tot afwijking als bedoeld in het vorige lid is slechts mogelijk in geval het gaat om:
- a.
Verlenging van een opdracht vanwege omstandigheden die bij het aangaan van de overeenkomst niet waren voorzien, waarbij:
- i.
De algemene aard van die opdracht niet verandert, en
- ii.
Een verandering van opdrachtnemer voor de gemeente om economische, technische of praktische reden bezwarend is;
- b.
Een opdracht die om artistieke of technische redenen slechts aan één bepaalde opdrachtnemer kan worden gegeven;
- c.
Een situatie van dringende spoed als gevolg van omstandigheden die niet aan de gemeente kunnen worden toegerekend.
- 6.
Het nemen van besluiten over subsidies als bedoeld in Titel 4.2 en Titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht, in de Algemene subsidieverordening Nissewaard en in de daarop gebaseerde subsidieregelingen.
Artikel 13 Aanwijzing budgethouders
- 1.
Budgethouder zijn degenen die de functie vervullen van:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
Medewerker van een zelf-organiserend team;
- f.
Directeur van theater De Stoep en het Centrum voor de Kunsten;
- g.
Hoofd van de afdeling Voorne-Putten Werkt.
- 2.
Budgethouder zijn voorts degenen die door het college van burgemeester en wethouders jaarlijks voor aanvang van het boekjaar worden aangewezen als budgethouder. De lijst vermeldt voor elke aangewezen budgethouder:
- a.
Naam en functie van de medewerker;
- b.
Het maximumbedrag waarvoor de aangewezen budgethouder bevoegd is om verplichtingen aan te gaan;
- c.
De budgetten ten laste waarvan de budgetbeheerder mag beschikken;
- d.
De voorwaarden en beperkingen die aan de budgethouder zijn opgelegd bij de uitoefening van zijn bevoegdheid.
- 3.
De budgethouder oefent zijn bevoegdheden uit met inachtneming van het bepaalde in de Regeling Budgethouders gemeente Nissewaard 2020.
- 4.
De lijst als bedoeld in het tweede lid wordt als Bijlage A aan het Mandaatbesluit gemeente Nissewaard toegevoegd.
Artikel 14 Opzichters en medewerkers met Piketdienst
Aan de opzichters, toezichthouders en andere medewerkers met piketdienst wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Het besluiten tot en het nemen van spoedeisende maatregelen nodig ter bestrijding of beperking van een crisissituatie of ter voorkoming of beperking van (verdere) schade of nadeel voor mens en dier en/of de gemeente;
- b.
Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten als bedoeld onder a.;
- c.
De bevoegdheid als bedoeld onder b. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 15.000 per rechtshandeling.
Hoofdstuk 4 Mandaatlijst Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit.
- 1.
Aan de Manager van de Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- 2.
Besluiten tot en het geven van een volmacht tot het royeren van een krediethypotheek.
Aan de teamleiders van de teams Poort en Taal, Ontwikkeling werkt en Werken aan Voortgang en Preventie, Schuldhulp en Administratie wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening, de IOAW, de Wet Inburgering, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Verordening sociaal domein gemeente Nissewaard, de Regeling opvang ontheemde Oekraïne, en besluiten op verzoeken om toepassing van de hardheidsclausule bij de uitvoering van genoemde wetten.;
- b.
De onder a. bedoelde bevoegdheid omvat tevens:
- i.
Besluiten tot het opleggen van maatregelen en boetes;
- ii.
Besluiten tot terugvordering, verhaal en invordering van geldschulden;
- iii.
Het in rechte vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders en/of de gemeente in bestuurs- en civielrechtelijke procedures in verband met de uitvoering van genoemde wetten en privaatrechtelijke rechtshandelingen als bedoeld onder a. en b.;
- c.
Besluiten ter uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard uitsluitend voor wat betreft invordering en verhaal van geldschulden en verstrekte voorzieningen.
- d.
Besluiten inzake autorisaties voor Suwinet.
- e.
Besluiten tot het doen van fraudeonderzoek en tot het nemen van maatregelen naar aanleiding van de resultaten van dat onderzoek.
- 3.
Aan de (senior-)werkadviseurs van de eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet Sociale Werkvoorziening, de Wet Inburgering, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, de Wet Schulphulpverlening en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard voor wat betreft:
- i.
Het toekennen van een scholing- en/of re-integratietraject tot een bedrag van € 7500 per geval;
- ii.
het opleggen van maatregelen;
- 4.
Aan de (senior-)accountmanagers werk van de eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet Sociale Werkvoorziening, de Wet Inburgering, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, de Wet Schulphulpverlening en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard voor wat betreft het aangaan van overeenkomsten in het kader van acquisitie van werkgevers en de plaatsing van werkzoekenden;
- 5.
Aan de beleidsmedewerkers en (senior)adviseurs van de Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van het betreffende team van de eenheid;
- b.
De bevoegdheid als bedoeld onder a. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 50.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;
- c.
Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet inburgering, Wet Sociale Werkvoorziening, de Wet educatie en beroepsonderwijs, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard, waaronder:
- i.
Besluiten tot het opleggen van maatregelen en boetes;
- ii.
Het in rechte vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders en/of de gemeente in bestuurs- en civielrechtelijke procedures in verband met de uitvoering van genoemde wetten.
- 6.
Aan de juridisch medewerkers van de Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Jeugdwet, Wet Inburgering, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, Terugbetalingsregeling Minimabeleid, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wet op de lijkbezorging en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard, voor wat betreft het verhaal van kosten van lijkbezorging waartoe de burgemeester opdracht heeft gegeven, voor wat betreft:
- a.
terugvordering, verhaal en invordering van geldschulden en versterkte voorzieningen tot een maximum van € 25.000 per geval;
- b.
het opleggen, invorderen en verhalen van boetes tot een maximum van € 25.000 per geval;
- c.
het in rechte vertegenwoordigen van burgemeester en wethouders en/of de gemeente in bestuurs- en civielrechtelijke procedures in verband met de uitvoering van genoemde wetten.
- 7.
Aan de klantmanagers en de sociaal rechercheurs van de Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard, de IOAW, de Wet Sociale Werkvoorziening, de Wet Inburgering, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, de Wet Schulphulpverlening en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard.
- b.
Besluiten tot en ondertekenen van verklaringen als bedoeld in Titel III van de Faillissementswet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
- c.
Het in rechte vertegenwoordigen van burgemeester en wethouders in bestuursrechtelijke procedures ter zake van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
- d.
Van het bepaalde onder a tot en met c mag een klantmanager of sociaal rechercheur alleen dan gebruik maken indien en voor zover de teamleider daarvoor toestemming heeft gegeven.
- 8.
Aan de administratief medewerkers van de Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard, de IOAW, de Wet Sociale Werkvoorziening, de Wet Inburgering, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, de Wet Schulphulpverlening en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard, indien en voor zover de teamleider aan de betreffende medewerker daarvoor toestemming heeft gegeven.
- 9.
Aan de teamleider van het team Burgerzaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van de Wet op de lijkbezorging voor wat betreft het verlenen van verlof tot het opgraven, verwijderen of vervoeren van een lijk;
- b.
Het instellen van één of meer stembureaus in de gemeente;
- c.
Het instellen van een gemeentelijk stembureau voor de centrale stemopneming;
- d.
Het instellen van een gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen;
- e.
Het vaststellen van een reglement burgerlijke stand;
- f.
De aanwijzing van ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;
- g.
De aanwijzing van toezichthouders basisregistratie personen;
- h.
De aanwijzing van een rechtspersoon als briefadresgever op grond van artikel 2.42, onder b, van de Wet basisregistratie personen.
- 10.
Aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van het team Burgerzaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
Besluiten ter uitvoering van de Wet op de Lijkbezorging voor wat betreft:
- a.
Het verlenen verlof/uitstel tot begraven of cremeren;
- b.
Het verlenen van verlof tot ontleding;
- c.
Het verlenen van een laissez-passer als bedoeld in artikel 11 van de het Besluit op de Lijkbezorging;
- d.
Doen van opgaaf van sterfgevallen aan Inspecteur Registratie en Successie;
- 11.
Aan de adviseur Burgerzaken, de BRP beheerder Burgerzaken, de vakspecialist, de (senior) kwaliteitsmedewerker Burgerzaken de (senior) medewerker Burgerzaken van het team Burgerzaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor:
- a.
Het al dan niet verstrekken van gegevens op grond van het “Aanwijzingsbesluit gegevensverstrekkingen uit de basisregistratie personen aan derden”;
- b.
Het al dan niet verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen in andere gevallen dan bedoeld onder a.;
- c.
Het afgeven van een verklaring omtrent het Nederlanderschap als bedoeld in de Paspoortwet en de Rijkswet op het Nederlanderschap;
- d.
Het in ontvangst nemen van een verklaring omtrent afstand van het Nederlanderschap en het verzenden van een bevestiging daarvan;
- e.
Besluiten ter uitvoering van de Wet Basisregistraties personen:
- I.
het opnemen van gegevens omtrent een persoon in de basisregistratie;
- II.
op een verzoek om geheimhouding van persoonsgegevens in de basisregistratie;
- III.
op een verzoek van een betrokkene tot het verbeteren, aanvullen of verwijderen van een hem betreffend persoonsgegeven in de basisregistratie;
- IV.
het afnemen van een verklaring onder eed of gelofte als bedoeld in artikel 2.8;
- V.
als bedoeld in de artikelen 2.55 tot en met 2.60;
- f.
Besluiten ter uitvoering van de Paspoortwet:
- I.
Het in ontvangst nemen van en beslissen op een aanvraag om een reisdocument;
- II.
Het verstrekken van een reisdocument;
- III.
Het weigeren of vervallen verklaren van een reisdocument, uitgezonderd een Nederlandse Identiteitskaart;
- IV.
Het opmaken van een proces-verbaal van verschreven, onbruikbaar gemaakte, vermiste of gestolen reisdocumenten;
- V.
Het in ontvangst nemen van reis- en andere waardedocumenten en het verstrekken van een ontvangstbevestiging daarvan;
- g.
Besluiten ter uitvoering van de Kieswet voor wat betreft:
- I.
Aanvragen om een stempas, een kiezerspas en een volmachtbewijs;
- II.
Ondersteuningsverklaring.
- h.
Besluiten ter uitvoering van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke gegevens voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een verklaring omtrent gedrag en het vragen van een vergoeding daarvoor;
- i.
Besluiten ter uitvoering van hoofdstuk 2 van de Parkeer- en parkeerbelastingverordening;
- j.
Het verstrekken, verlengen dan wel intrekken van een abonnement voor het parkeren in een parkeergarage;
- k.
Het verstrekken van inlichtingen uit het Centraal register rijbewijzen en bromfietscertificaten;
- l.
Besluiten ter uitvoering van de Wegenverkeerswet voor wat betreft:
- I.
de afgifte van rijbewijzen dan wel de verlenging van de geldigheidsduur daarvan;
- II.
de ongeldigverklaring van rijbewijzen;
- m.
Het verstrekken c.q. aanvragen van inlichtingen uit archieven van aanvraagformulierenreisdocumenten en rijbewijzen;
- n.
Het in bewaring nemen van gevonden voorwerpen, het uitgeven van een bewijs van afgifte van een bewaring gegeven voorwerp en het uitgeven van een gevonden voorwerp;
- o.
Het verkopen, vernietigen of om niet verstrekken aan een derde van een gevonden voorwerp.
- 12.
Aan de adviseur Burgerzaken, de vakspecialist, de (senior) kwaliteitsmedewerker Burgerzaken en de senior medewerker Burgerzaken wordt mandaat en volmacht verleend voor het volgende:
- a.
Het bij de politie doen van aangifte van strafbare feiten betreffende zaken die behoren tot de taken en activiteiten van Burgerzaken.
- 13.
Aan de adviseur Burgerzaken, de BRP beheerder Burgerzaken, de vakspecialist Burgerzaken en de (senior) kwaliteitsmedewerker Burgerzaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor:
- a.
Besluiten omtrent een optieverzoek of naturalisatieverzoek als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap en de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap;
- b.
Het in ontvangst nemen van een verklaring omtrent afstand van het Nederlanderschap en het verzenden van een bevestiging daarvan;
- c.
Het in ontvangst nemen van een kennisgeving als bedoeld in artikel 11 van de Toescheidingsovereenkomst;
- d.
Het uitvoeren van de naturalisatieceremonie als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap;
- e.
Besluiten ter uitvoering van de Kieswet voor wat betreft:
- I.
- II.
Registreren van kiesgerechtigheid;
- III.
De afgifte van een verklaring van registratie als kiezer;
- IV.
- V.
Kennisgeving aan belanghebbende van uitsluiting kiesrecht;
- VI.
Verzoek politieke groepering inzake registratie naam van die groepering;
- VII.
Verklaring bevoegdheid tot deelname aan stemming;
- VIII.
In ontvangst nemen van kandidatenlijsten.
- IX.
Registratie kiesgerechtigdheid niet-Nederlanders die onderdaan zijn van een andere lidstaat van de Europese Unie.
- f.
Besluiten ter uitvoering van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke Gegevens voor wat betreft het opvragen van justitiële gegevens ten behoeve van de uitvoering van een wettelijke verplichting.
- g.
Besluiten ter uitvoering van artikel 1.63 van het Burgerlijk wetboek en het reglement Burgerlijke stand tot aanwijzing van een trouwlocatie voor een éénmalige huwelijksvoltrekking;
- h.
Besluiten ter uitvoering van artikel 1.16 van het Burgerlijk wetboek en het reglement Burgerlijke stand tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor een éénmalige huwelijksvoltrekking
- i.
Besluiten ter uitvoering van de artikelen 6 en 6a van de Rijkswet op het Nederlanderschap en de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap;
- j.
Besluiten tot het weigeren dan wel vervallen verklaren van een reisdocument als bedoeld in hoofdstuk VI van de Paspoortwet.
- k.
Besluit tot terugbetaling van leges in verband met de kosten van vermissing van een rijbewijs.
- 14.
Aan de adviseur Burgerzaken, de vakspecialist Burgerzaken en de Senior kwaliteitsmedewerker Burgerzaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor:
- a.
Het ten behoeve van de organisatie van verkiezingen als bedoeld in de Kieswet benoemen van: voorzitters en leden van stembureaus, van tellers, telleiders, hoofdcontroleurs, controleurs, en ondersteunende medewerkers.
- b.
Van de bevoegdheden onder a. mag alleen gebruik worden gemaakt na overleg met het betreffende lid van het college van de burgemeester en wethouders dat Burgerzaken in zijn portefeuille heeft.
- 15.
Aan de assistent administratief medewerker van het team Burgerzaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Het verstrekken c.q. aanvragen van inlichtingen uit archieven van aanvraagformulierenreisdocumenten en rijbewijzen;
- b.
Het in bewaring nemen van gevonden voorwerpen, het uitgeven van een bewijs van afgifte van een in bewaring gegeven voorwerp en het uitgeven van een gevonden voorwerp.
- c.
Het verkopen, vernietigen of om niet verstrekken aan een derde van een gevonden voorwerp.
Hoofdstuk 8 Mandaatlijst Theater De Stoep en Centrum voor de Kunsten
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van Theater De Stoep en Centrum voor de Kunsten, waarbij voor “manager van de eenheid” gelezen dient te worden: “directeur” en voor “teamleider”: “teamcoördinator”.
Aan de directeur van theater De Stoep en het Centrum voor de Kunsten wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- 1.
Het periodiek vaststellen van tarieven voor het verstrekken van dranken, spijzen en andere horecadiensten in theater De Stoep;
- 2.
Het periodiek vaststellen van tarieven voor abonnementen en losse kaarten voor theater De Stoep;
- 3.
Het periodiek vaststellen van tarieven voor cursussen en andere activiteiten van het Centrum voor de Kunsten;
- 4.
De uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in hoofdstuk 2, onderdeel 1, onder a. tot en met l. en onder p. tot en met u., alsmede het nemen van besluiten over buitengewoon en onbetaald verlof, uitsluitend ten aanzien van de dienstbetrekking en de arbeidsvoorwaarden van werknemers van theater De Stoep en het Centrum voor de Kunsten.
Hoofdstuk 10 Mandaat en volmacht aan externen
Paragraaf 10.1 Mandaatlijst huisvestingsvergunning gemeente Nissewaard
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst.
Aan de bestuurder van de:
- -
Stichting Maasdelta Groep;
Aan de directeur-bestuurder van:
- -
Woningstichting De Leeuw van Putten;
- -
Woningstichting De Zes Kernen;
- -
Stichting Ouderenhuisvesting Rotterdam;
Aan de bestuursvoorzitter van:
- -
- -
- -
Stichting Woonzorg Nederland
wordt mandaat verleend voor het volgende:
- 1.
Besluiten ter uitvoering van de artikelen 15 tot en met 17 van de Huisvestingswet en afdeling 2.3 van de Verordening woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2020, met dien verstande dat besluiten op grond van artikel 15, derde en vierde lid van de wet tevoren aan burgemeester en wethouders worden gemeld.
- 2.
Onverminderd het bepaalde in het hoofdstuk 1 van dit besluit gelden bij de uitoefening van het mandaat de volgende voorwaarden:
- a.
Indien bij niet tijdig beslissen op een aanvraag een dwangsom is verschuldigd als bedoeld in de algemene wet bestuursrecht komt deze voor rekening van de gemandateerde die in gebreke is gebleven.
- b.
Het mandaat kan, bij schriftelijk besluit van de gemandateerde bestuurder aan medewerkers van de rechtspersoon in ondermandaat worden doorgegeven. Het besluit bevat de functie van de medewerker en een beschrijving van de verleende bevoegdheid en wordt aan de mandatenlijst van de rechtspersoon toegevoegd. Het besluit waarbij ondermandaat is verleend wordt onverwijld ter kennis gebracht van burgemeester en wethouders, die dat besluit bekend maken.
Paragraaf 10.2 Mandaatlijst gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW).
- 1.
Aan de directeur van de gemeenschappelijke regeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit ter zake van een gemeentelijke belasting;
- b.
Besluiten op een verzoek om vrijstelling, vermindering, ontheffing of teruggaaf van een gemeentelijke belasting;
- c.
Besluiten op een verzoek tot uitstel van betaling dan wel om kwijtschelding van een gemeentelijke belasting;
- d.
Besluiten omtrent een verzoek om toepassing van de hardheidsclausule in verband met een gemeentelijke belasting;
- e.
Besluiten tot het ambtshalve verlenen van vrijstelling van een gemeentelijke belasting;
- f.
Besluiten tot het aangaan van een fiscaal compromis;
- g.
Besluiten tot het niet invorderbaar verklaren van een gemeentelijke belasting;
- h.
Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit tot bepaling van de WOZ – waarde als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken;
- i.
Besluiten tot het ambtshalve verminderen van de waarde van een onroerende zaak als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken;
- j.
Het in rechte vertegenwoordigen van het bestuursorgaan in belastingzaken bij rechtbank en gerechtshof en hoge raad;
- k.
Het doen van aanmaningen als bedoeld in de Invorderingswet 1990;
- l.
Het uitvaardigen, betekenen en ten uitvoer leggen van een dwangbevel als bedoeld in de Invorderingswet 1990;
- m.
Besluiten op een verzoek om kwijtschelding van een gemeentelijke belasting;
- n.
Besluiten op een verzoek om uitstel van betaling van een gemeentelijke belasting;
- o.
Besluiten tot terugbetaling van door een belastingschuldige teveel betaalde gemeentelijke belasting;
- p.
Beslissen op het beroep tegen een besluit inzake een verzoek tot kwijtschelding als bedoeld in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990.
- q.
Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit tot vaststelling van de WOZ-waarde;
- r.
Besluiten tot het ambtshalve verminderen van de waarde van een onroerende zaak als bedoeld in de Wet WOZ.
- 2.
Onverminderd het bepaalde in het hoofdstuk 1 van dit besluit gelden bij de uitoefening van het mandaat de volgende voorwaarden:
- a.
Indien bij niet tijdig beslissen op een aanvraag een dwangsom is verschuldigd als bedoeld in de algemene wet bestuursrecht komt deze voor rekening van de gemeenschappelijke regeling die in gebreke is gebleven.
- b.
Het mandaat kan, bij schriftelijk besluit van de directeur aan medewerkers van de gemeenschappelijke regeling in ondermandaat worden doorgegeven. Het besluit bevat de functie van de medewerker en een beschrijving van de verleende bevoegdheid en wordt aan de mandatenlijst toegevoegd. Het besluit waarbij ondermandaat is verleend wordt onverwijld ter kennis gebracht van burgemeester en wethouders, die dat besluit bekend maken.
Paragraaf 10.3 Mandaatlijst gemeenschappelijke regeling Syntrophos
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de gemeenschappelijke regeling Syntrophos.
Aan het hoofd en de medewerkers van het team GEO-informatie van de gemeenschappelijke regeling Syntrophos wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Het toekennen van (huis)nummers aan objecten overeenkomstig de Verordening naamgeving en nummering gemeente Bernisse en de Uitvoeringsvoorschriften naamgeving en nummering gemeente Bernisse 2012.
Paragraaf 10.4 Mandaatlijst gemeenschappelijke regeling DCMR
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de gemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond
Aan de directeur van de gemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- 1.
Besluiten tot het aanwijzen van toezichthouders belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens:
- a.
artikel 5.1 van de wet algemene bepalingen omgevingsrecht
- b.
- c.
- d.
de Algemene plaatselijke verordening Nissewaard 2020.
- 2.
Besluiten tot het aanwijzen van een of meer van zijn medewerkers om burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard te vertegenwoordigen in bestuursrechtelijke procedures met betrekking tot besluiten van de burgemeester en wethouders die door de DCMR milieudienst Rijnmond zijn voorbereid.