Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit gemeente Nissewaard 2021
CiteertitelMandaatbesluit gemeente Nissewaard 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt diverse mandaatbesluiten.

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160 van de Gemeentewet
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. titel 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek
  4. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Nissewaard/633129/CVDR633129_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-03-202101-05-2021nieuwe regeling

02-03-2021

gmb-2021-79541

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2021

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Nissewaard en de Heffings- en invorderingsambtenaar, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

Gelet op het bepaalde in artikel 160 de Gemeentewet, in Afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht, in Titel 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek en in artikel 28 van de Financiële verordening gemeente Nissewaard 2017;

 

Overwegende dat het uit een oogpunt van doelmatigheid, effectiviteit en een betere dienstverlening aan burgers, bedrijven en maatschappelijke instellingen wenselijk is om daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders, van de burgemeester en van de heffings- en invorderingsambtenaar op te dragen aan medewerkers van de gemeente en aan anderen die de opgedragen bevoegdheden uitoefenen onder de verantwoordelijkheid van de hier genoemde bestuursorganen;

 

Besluiten:

 

  • A.

    Vast te stellen het Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2021:

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen voor de uitoefening van bevoegdheden krachtens mandaat, volmacht en machtiging.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen.

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    Mandaat

    • a.

      Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

    • b.

      Mandaatgever: degene die het mandaat verleent;

    • c.

      Gemandateerde: degene die het mandaat ontvangt.

  • 2.

    Volmacht:

    • a.

      Volmacht: de bevoegdheid om in naam van de gemeente (volmachtverlener) te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen en deze ook te verrichten;

    • b.

      Volmachtverlener: degene die de volmacht verleent;

    • c.

      Gevolmachtigde: degene die de volmacht ontvangt.

  • 3.

    Machtiging:

    • a.

      Machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (machtigingverlener) te besluiten tot feitelijke handelingen en deze ook te verrichten;

    • b.

      Machtigingverlener: degene die de machtiging verleent;

    • c.

      Gemachtigde: degene die de machtiging ontvangt.

  • 4.

    Voor de toepassing van dit besluit worden, voor zover niet anders bepaald, met mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.

Artikel 2 Bevoegde functionarissen bij mandaat, volmacht of machtiging

  • 1.

    Indien een bevoegdheid krachtens mandaat, volmacht of machtiging aan een functionaris wordt opgedragen, wordt die bevoegdheid geacht eveneens te zijn opgedragen aan de hiërarchisch hogere (leidinggevende) functionarissen in het betrokken organisatieonderdeel van de gemeente.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde functionarissen maken van hun bevoegdheid slechts gebruik voor de uitvoering van taken en werkzaamheden die tot hun organisatieonderdeel behoren.

Artikel 3 Grenzen aan mandaat, volmacht en machtiging

  • 1.

    Bij de verlening van een bevoegdheid krachtens mandaat, volmacht of machtiging houden het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester rekening met de volgende uitgangspunten:

    • a.

      Bestuurlijk/politiek gevoelige zaken komen niet in aanmerking voor mandaat, volmacht of machtiging;

    • b.

      Er moet sprake zijn van efficiency- en effectiviteitwinst;

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in het eerste lid dient een krachtens mandaat, volmacht of machtiging te nemen besluit vooraf aan het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester te worden voorgelegd indien:

    • a.

      Het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe vastgestelde c.q. gevoerde beleid;

    • b.

      Het besluit niet past binnen de daartoe bestemde budgetten of uit het besluit niet voorziene financiële consequenties kunnen voortvloeien;

    • c.

      De betrokken portefeuillehouder, de burgemeester of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

    • d.

      Bij betrokkenheid van meerdere afdelingen, één van de afdelingen over het te nemen besluit een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht, dan wel de “budgethouder” een negatief advies heeft uitgebracht;

    • e.

      Er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde, gevolmachtigde, of gemachtigde bij het te nemen besluit bestaat;

  • 3.

    In geval de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde op basis van het bepaalde in het eerste lid een te nemen besluit voorlegt aan het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester, nemen deze bestuursorganen het besluit zelf of geven zij de voorwaarden aan waaronder de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde gebruik mag maken van zijn bevoegdheid.

  • 4.

    In geval artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is, wordt een besluit door het college van burgemeester en wethouders zelf genomen.

  • 5.

    Indien door de gemandateerde wordt gehandeld in strijd met het bepaalde in het tweede lid van dit artikel, doet dit niet af aan de rechtsgeldigheid jegens derden van het in mandaat genomen besluit. Een besluit is echter wel onbevoegd genomen in het geval de situatie als bedoeld in het tweede lid, onder e, zich voordoet.

  • 6.

    Bij de uitoefening van een verleende bevoegdheid als bedoeld in dit besluit wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens, wetten, besluiten, verordeningen, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of van andere bestuursorganen in acht genomen.

Artikel 4 Reikwijdte van het verstrekken van mandaat, volmacht en machtiging

  • 1.

    Voor de uitoefening van een bevoegdheid krachtens mandaat, volmacht of machtiging geldt dat zulks mag geschieden in de ruimste zin des woords en onverminderd het bepaalde in artikel 3, zesde lid. Naast het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin wordt hiertoe ook gerekend:

    • -

      Het in ontvangst nemen van aanvragen, verzoeken, klachten, bezwaarschriften, schadeclaims en dergelijke;

    • -

      Het uitreiken van een bewijs van ontvangst voor ontvangen aanvragen en andere documenten;

    • -

      Het vaststellen van (web)formulieren voor het doen van aanvragen;

    • -

      Besluiten omtrent verdagen, opschorten en/of uitstellen;

    • -

      Verzoeken om aanvullende informatie;

    • -

      Verzoeken tot kosteloze advisering aan derden (politie, brandweer, rijksdiensten etc);

    • -

      Verzoeken tot het betalen van legeskosten op basis van vastgestelde verordeningen;

    • -

      Het verstrekken van inlichtingen over vastgesteld beleid, voor zover geen sprake is van een verzoek om informatie in het kader van Wet openbaarheid van bestuur;

    • -

      Het verlenen van medewerking aan enquêtes en onderzoeken voor zover daarbij informatie wordt verstrekt over vastgesteld beleid;

    • -

      Het stellen van nadere voorwaarden bij een eerder genomen besluit;

    • -

      Het bepalen dat toegekende bedragen in termijnen worden betaald;

    • -

      Het uitvoeren van selectie en gunning conform het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid;

    • -

      Het verstrekken van inlichtingen en het afleggen van verantwoording aan het Rijk, provincie en andere overheden voor wat betreft de uitvoering van (bijdrage)regelingen van die overheden;

    • -

      Het toezenden van besluiten aan personen en instanties, voor zover de verplichting daartoe bij of krachtens de wet is bepaald;

    • -

      Het bekendmaken van besluiten op de wijze zoals in de wet bepaald.

    • -

      Het doen van mededeling van een besluit aan een belanghebbende op de wijze zoals in de wet bepaald.

    • -

      Besluiten ter uitvoering van de Algemene wet bestuursrecht voor zover het bevoegdheden en verplichtingen betreft van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, uitgezonderd het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift tenzij de bevoegdheid daartoe krachtens dit besluit is gemandateerd.

    • -

      En alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.

  • 2.

    De gemandateerde, de gevolmachtigde en de gemachtigde zijn bevoegd de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen voor zover dat voor de uitvoering van de hen toegekende bevoegdheid nodig is.

  • 3.

    De bevoegdheid tot het verrichten van uitvoeringscorrespondentie en het verstrekken van informatie voor niet-gemandateerde bevoegdheden worden bij deze opgedragen aan alle ambtelijke functionarissen, zulks voor zover betrekking hebbend op de hen opgedragen taken en voorts voor zover daardoor geen nieuwe rechtsverhoudingen ontstaan.

Artikel 5 Ondertekening en digitale handtekening

  • 1.

    De bevoegdheid om krachtens mandaat, volmacht of machtiging besluiten te nemen of rechtshandelingen te verrichten omvat tevens de bevoegdheid om die besluiten en rechtshandelingen te ondertekenen of daaronder een digitale handtekening te plaatsen.

  • 2.

    In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht dat een besluit is genomen krachtens (onder)mandaat, volmacht of machtiging. De ondertekening dient te luiden als volgt:

     

  • Burgemeester en wethouders van Nissewaard,

  • Namens dezen,

  •  

  • Functie van de gemandateerde

  • Naam van de gemandateerde.

  • Of

  • De Burgemeester van Nissewaard,

  • Namens deze,

  •  

  • Functie van de gemandateerde

  • Naam van de gemandateerde

     

  • 3.

    Indien een besluit wordt genomen door een plaatsvervanger of waarnemer van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde geldt bij ondertekening het volgende:

     

  • Burgemeester en wethouders (c.q. de burgemeester) van Nissewaard

  • Namens deze(n)

  •  

  • Functie van de gemandateerde (en de toevoeging: “bij afwezigheid” of “b.a.”)

  • Naam van de plaatsvervanger of waarnemer

Artikel 6 Ondermandaat en het doorgeven van volmacht of machtiging

Het verlenen van ondermandaat en het doorgeven van volmacht of machtiging zijn niet toegestaan, tenzij dat uitdrukkelijk in dit besluit is aangegeven.

Artikel 7 Vervanging bij afwezigheid van een gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde

  • 1.

    In geval van afwezigheid of ontstentenis van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde worden de aan hem toegekende bevoegdheden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger of waarnemer.

  • 2.

    Tenzij de plaatsvervanging of de waarneming is opgenomen in de functiebeschrijving van de betreffende functionaris wordt de plaatsvervanger of waarnemer aangewezen bij schriftelijk besluit van degene die hij vervangt of waarneemt.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in het tweede lid kunnen bij afwezigheid of ontstentenis van de manager van een eenheid diens bevoegdheden worden uitgeoefend door de manager van een andere Eenheid.

  • 4.

    In afwijking van het bepaalde in het tweede lid kunnen bij afwezigheid of ontstentenis van een teamleider diens bevoegdheden worden uitgeoefend door de teamleider van een ander team binnen dezelfde eenheid.

  • 5.

    In geval van afwezigheid of ontstentenis van een directeur kunnen diens bevoegdheden worden uitgeoefend door een van de andere directeuren.

  • 6.

    Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger of waarnemer dient dat, overeenkomstig het bepaalde in artikel 5, derde lid, in de ondertekening van het betreffende besluit tot uitdrukking te worden gebracht.

Artikel 8 Algemeen mandaat, volmacht en machtiging ten behoeve van de directie

Aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris en de directeuren wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

 

  • 1.

    Het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en werkzaamheden van de directie;

  • 2.

    De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 2.500.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid. Voor bedragen van méér dan € 2.500.000 per rechtshandeling mag de bevoegdheid worden uitgeoefend door de algemeen directeur/gemeentesecretaris op voorwaarde dat een van de andere directeuren mede parafeert.

  • 3.

    Besluiten tot en het verrichten van (rechts)handelingen met betrekking tot het budgethouderschap als bedoeld Regeling Budgethouders gemeente Nissewaard 2020.

  • 4.

    Besluiten tot het afwijken van de inkoopprocedures zoals opgenomen in het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2019 onder de voorwaarde dat:

    • a.

      de Inkoopadviseur van het team Advies van de eenheid Advies en Dienstverlening voor die afwijking een positief advies heeft gegeven;

    • b.

      Het voornemen tot afwijking is besproken met de verantwoordelijke portefeuillehouder;

    • c.

      Jaarlijks vóór 1 februari aan het college van burgemeester en wethouders schriftelijk verslag wordt gedaan van de besluiten tot afwijking van de inkoopprocedures.

  • 5.

    Een besluit tot afwijking als bedoeld in het vorige lid is slechts mogelijk in geval het gaat om:

    • a.

      Verlenging van een opdracht vanwege omstandigheden die bij het aangaan van de overeenkomst niet waren voorzien, waarbij:

      • i.

        De algemene aard van die opdracht niet verandert, en

      • ii.

        Een verandering van opdrachtnemer voor de gemeente om economische, technische of praktische reden bezwarend is;

    • b.

      Een opdracht die om artistieke of technische redenen slechts aan één bepaalde opdrachtnemer kan worden gegeven;

    • c.

      Een situatie van dringende spoed als gevolg van omstandigheden die niet aan de gemeente kunnen worden toegerekend.

Artikel 9 Toepassing arbeidsvoorwaarden door de algemeen directeur

Aan de Algemeen directeur/gemeentesecretaris wordt volmacht, mandaat en machtiging verleend voor de uitoefening van de bevoegdheden zoals genoemd in hoofdstuk 2 (Mandaatlijst Eenheid Dienstverlening) artikel 1, lid a. tot en met lid u.

Artikel 10 Algemeen mandaat, volmacht en machtiging ten behoeve van Manager van een Eenheid

Aan de manager van een Eenheid wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

 

  • 1.

    Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover betrekking hebbend op de taken en werkzaamheden die aan de betreffende eenheid zijn opgedragen;

  • 2.

    De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 1.500.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.

  • 3.

    Besluiten tot en het verrichten van (rechts)handelingen met betrekking tot het budgethouderschap als bedoeld in de Regeling Budgethouders gemeente Nissewaard 2020

  • 4.

    Besluiten tot het afwijken van de inkoopprocedures zoals opgenomen in het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2019 onder de voorwaarde dat:

    • a.

      de Inkoopadviseur van het team Advies van de eenheid Dienstverlening voor die afwijking een positief advies heeft gegeven;

    • b.

      Het voornemen tot afwijking is besproken met de verantwoordelijke portefeuillehouder;

    • c.

      Jaarlijks vóór 1 februari aan het college van burgemeester en wethouders schriftelijk verslag wordt gedaan van de besluiten tot afwijking van de inkoopprocedures.

  • 5.

    Een besluit tot afwijking als bedoeld in het vorige lid is slechts mogelijk in geval het gaat om:

    • a.

      Verlenging van een opdracht vanwege omstandigheden die bij het aangaan van de overeenkomst niet waren voorzien, waarbij:

      • i.

        De algemene aard van die opdracht niet verandert, en

      • ii.

        Een verandering van opdrachtnemer voor de gemeente om economische, technische of praktische reden bezwarend is;

    • b.

      Een opdracht die om artistieke of technische redenen slechts aan één bepaalde opdrachtnemer kan worden gegeven;

    • c.

      Een situatie van dringende spoed als gevolg van omstandigheden die niet aan de gemeente kunnen worden toegerekend.

  • 6.

    Besluiten tot het aanvragen van E-herkenning en het gebruik daarvan namens en ten behoeve van de gemeente.

  • 7.

    Besluiten in zake verlening van een subsidie als bedoeld in de Algemene Subsidieverordening en de daarop gebaseerde nadere regelingen, voor zover passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid en tot een bedrag van maximaal € 1.500.000 per aanvraag.

  • 8.

    Het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente en/of haar bestuursorganen in bestuursrechtelijke of civielrechtelijke procedures voortvloeiend uit de uitvoering van de taken en werkzaamheden van de eenheid.

  • 9.

    Besluiten, ten aanzien van de teamleiders van de eenheid, ter uitvoering van het bepaalde in de arbeidsovereenkomst, de vigerende CAO Gemeenten en het Personeelshandboek alsmede het ondertekenen van een wijziging en/of aanvulling van een arbeidsovereenkomst die daaruit voortvloeit voor wat betreft:

    • a.

      Regeling Flexibele werktijden en verlof;

    • b.

      Vakantie en verlof volgens de CAO

    • c.

      Toekennen van een gratificatie en het bijbehorende beloningsbeleid;

    • d.

      Toekennen van een gratificatie bij een ambtsjubileum

    • e.

      Besluiten op een verzoek tot verkoop van vakantie-uren aan de werkgever;

    • f.

      Regeling Faciliteiten Opleiding en Ontwikkeling;

    • g.

      Richtlijn voorzieningen bij vertrek, jubilea en overige personele gelegenheden;

  • 10.

    Besluiten op grond van de Wet op de Ondernemingsraden voor wat betreft:

    • a.

      Het vragen van advies aan de Ondernemingsraad in de gevallen als bedoeld in artikel 25;

    • b.

      Het vragen van instemming van de Ondernemingsraad in gevallen als bedoeld in artikel 27.

Artikel 11 Algemeen mandaat, volmacht en machtiging ten behoeve van de Teamleider van een team en ten behoeve van de medewerkers van een zelf-organiserend team

Aan de teamleider van een Team en aan de medewerkers van een zelf-organiserend team wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

 

  • 1.

    Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover betrekking hebbend op de taken en werkzaamheden die aan de betreffende eenheid zijn opgedragen;

  • 2.

    De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 750.000 per rechtshandeling voor teamleiders en tot een maximum van € 100.000 voor medewerkers van een zelf-organiserend team en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.

  • 3.

    Besluiten tot en het verrichten van (rechts)handelingen met betrekking tot het budgethouderschap als bedoeld in Regeling Budgethouders gemeente Nissewaard 2020.

  • 4.

    Besluiten tot het afwijken van de inkoopprocedures zoals opgenomen in het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2019 onder de voorwaarde dat:

    • a.

      de Inkoopadviseur van het team Advies van de eenheid Advies en Dienstverlening voor die afwijking een positief advies heeft gegeven;

    • b.

      Het voornemen tot afwijking is besproken met de verantwoordelijke portefeuillehouder;

    • c.

      Jaarlijks vóór 1 februari aan het college van burgemeester en wethouders schriftelijk verslag wordt gedaan van de besluiten tot afwijking van de inkoopprocedures.

  • 5.

    Besluiten in zake verlening van een subsidie als bedoeld in de Algemene Subsidieverordening en de daarop gebaseerde nadere regelingen, voor zover passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid, tot een bedrag van maximaal € 250.000 per aanvraag en na voorafgaande consultatie van de ter zake verantwoordelijke portefeuillehouder.

  • 6.

    Besluiten tot het vaststellen van een subsidie als bedoeld in de Algemene Subsidieverordening en de daarop gebaseerde nadere regelingen voor zover passend binnen de vastgestelde begroting, het vastgestelde beleid en ongeacht het bedrag van de verleende subsidie.

  • 7.

    Besluiten tot en het aanvragen van een subsidie of financiële dan wel andersoortige bijdrage, hoe ook genaamd, bij de Rijksoverheid, de Provincie, de Europese Unie of bij een ander openbaar lichaam met een publieke taak.

  • 8.

    Besluiten ter uitvoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), voor zover betrekking hebbend op de taken en activiteiten van de Eenheid.

  • 9.

    Besluiten ter uitvoering van de Wet Hergebruik Overheidsinformatie, voor zover betrekking hebbend op de taken en activiteiten van de Eenheid.

  • 10.

    Besluiten ter uitvoering van § 4.1.3.2 “Dwangsom bij niet tijdig beslissen” van de Algemene wet bestuursrecht voor zover betrekking hebbend op de taken en activiteiten van de Eenheid;

  • 11.

    Besluiten naar aanleiding van een klacht als bedoeld in de Interne Klachtenregeling Gemeente Nissewaard.

  • 12.

    Het bij de politie doen van aangifte van strafbare feiten gepleegd jegens de gemeente en/of haar medewerkers en/of haar eigendommen, het aansprakelijk stellen van de dader en het verhaal op hem van de schade die daaruit is voortgevloeid.

  • 13.

    Het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente en/of haar bestuursorganen in bestuursrechtelijke of civielrechtelijke procedures ontstaan bij de uitvoering van de taken en werkzaamheden van de eenheid.

  • 14.

    Besluiten, ten aanzien van de medewerkers van een team, ter uitvoering van het bepaalde in de arbeidsovereenkomst, de vigerende CAO Gemeenten en het Personeelshandboek alsmede het ondertekenen van een wijziging en/of aanvulling van een arbeidsovereenkomst die daaruit voortvloeit voor wat betreft:

    • a.

      Regeling Flexibele werktijden en verlof;

    • b.

      Vakantie en verlof volgens de CAO;

    • c.

      Regeling Faciliteiten Opleiding en Ontwikkeling;

    • d.

      Toekennen van een gratificatie en het bijbehorende beloningsbeleid;

    • e.

      Toekennen van een gratificatie bij een ambtsjubileum;

    • f.

      Besluiten op een verzoek tot verkoop van vakantie-uren aan de werkgever.

Artikel 12 Algemeen mandaat, volmacht en machtiging ten behoeve van de Programmamanagers

Aan de Programmamanager wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

 

  • 1.

    Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover betrekking hebbend op de taken en werkzaamheden die behoren tot de uitvoering van het programma dat aan de programma-manager is opgedragen.

  • 2.

    De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 750.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.

  • 3.

    Besluiten tot en het verrichten van (rechts)handelingen met betrekking tot het budgethouderschap als bedoeld in de Regeling Budgethouders gemeente Nissewaard 2020.

  • 4.

    Besluiten tot het afwijken van de inkoopprocedures zoals opgenomen in het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2019 onder de voorwaarde dat:

    • a.

      de Inkoopadviseur van het team Advies van de eenheid Advies en Dienstverlening voor die afwijking een positief advies heeft gegeven;

    • b.

      Het voornemen tot afwijking is besproken met de verantwoordelijke portefeuillehouder;

    • c.

      Jaarlijks vóór 1 februari aan het college van burgemeester en wethouders schriftelijk verslag wordt gedaan van de besluiten tot afwijking van de inkoopprocedures.

  • 5.

    Een besluit tot afwijking als bedoeld in het vorige lid is slechts mogelijk in geval het gaat om:

    • a.

      Verlenging van een opdracht vanwege omstandigheden die bij het aangaan van de overeenkomst niet waren voorzien, waarbij:

      • i.

        De algemene aard van die opdracht niet verandert, en

      • ii.

        Een verandering van opdrachtnemer voor de gemeente om economische, technische of praktische reden bezwarend is;

    • b.

      Een opdracht die om artistieke of technische redenen slechts aan één bepaalde opdrachtnemer kan worden gegeven;

    • c.

      Een situatie van dringende spoed als gevolg van omstandigheden die niet aan de gemeente kunnen worden toegerekend.

Artikel 13 Aanwijzing budgethouders

  • 1.

    Budgethouder zijn degenen die de functie vervullen van:

    • a.

      (algemeen) directeur;

    • b.

      Manager van een eenheid;

    • c.

      Teamleider van een team;

    • d.

      Programmamanager;

    • e.

      Medewerker van een zelf-organiserend team;

    • f.

      Directeur van theater De Stoep en het Centrum voor de Kunsten;

    • g.

      Hoofd van de afdeling Voorne-Putten Werkt.

  • 2.

    Budgethouder zijn voorts degenen die door het college van burgemeester en wethouders jaarlijks voor aanvang van het boekjaar worden aangewezen als budgethouder. De lijst vermeldt voor elke aangewezen budgethouder:

    • a.

      Naam en functie van de medewerker;

    • b.

      Het maximumbedrag waarvoor de aangewezen budgethouder bevoegd is om verplichtingen aan te gaan;

    • c.

      De budgetten ten laste waarvan de budgetbeheerder mag beschikken;

    • d.

      De voorwaarden en beperkingen die aan de budgethouder zijn opgelegd bij de uitoefening van zijn bevoegdheid.

  • 3.

    De budgethouder oefent zijn bevoegdheden uit met inachtneming van het bepaalde in de Regeling Budgethouders gemeente Nissewaard 2020.

  • 4.

    De lijst als bedoeld in het tweede lid wordt als Bijlage A aan het Mandaatbesluit gemeente Nissewaard toegevoegd.

Artikel 14 Opzichters en medewerkers met Piketdienst

Aan de opzichters, toezichthouders en andere medewerkers met piketdienst wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

 

  • a.

    Het besluiten tot en het nemen van spoedeisende maatregelen nodig ter bestrijding of beperking van een crisissituatie of ter voorkoming of beperking van (verdere) schade of nadeel voor mens en dier en/of de gemeente;

  • b.

    Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten als bedoeld onder a.;

  • c.

    De bevoegdheid als bedoeld onder b. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 15.000 per rechtshandeling.

Hoofdstuk 2 Mandaatlijst Eenheid Dienstverlening

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de Eenheid Dienstverlening.

 

  • 1.

    Aan de Manager van de Eenheid Dienstverlening wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst als bedoeld in Boek 7, titel 10 van het Burgerlijk wetboek alsmede het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst, de wijziging of de beëindiging daarvan;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde in een arbeidsovereenkomst en het ondertekenen van een wijziging en/of aanvulling van de arbeidsovereenkomst die daaruit voortvloeit;

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde in Boek 7, titel 10 van het Burgerlijk wetboek ter zake een arbeidsovereenkomst en het ondertekenen van een wijziging en/of aanvulling die daaruit voortvloeit;

    • d.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde in de CAO Gemeenten en het ondertekenen van een wijziging en/of aanvulling van een arbeidsovereenkomst die daaruit voortvloeit;

    • e.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde in het Personeelshandboek en het ondertekenen van een wijziging of aanvulling van een arbeidsovereenkomst die daaruit voortvloeit;

    • f.

      Besluiten tot het opzeggen van een arbeidsovereenkomst om een dringende reden zoals bedoeld in artikel 677 van Boek 7 van het Burgerlijk wetboek (ontslag op staande voet);

    • g.

      Besluiten tot het opzeggen van een arbeidsovereenkomst tijdens de proeftijd zoals bedoeld in artikel 652 van Boek 7 van het Burgerlijk wetboek;

    • h.

      Besluiten tot het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst met een werknemer;

    • i.

      Besluiten tot het schorsen van een werknemer als ordemaatregel;

    • j.

      Besluiten tot het opleggen van een straf of een andere disciplinaire maatregel aan een werknemer wegens het niet naleven van de gedragscode of enige andere (wettelijke of contractuele) verplichting van de werknemer;

    • k.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Arbeid en Zorg, voor wat betreft zorg-, bevallings- en adoptieverlof;

    • l.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Verbetering Poortwachter;

    • m.

      Besluiten tot het verlenen van vakantie aan het manager van een Eenheid;

    • n.

      Besluiten ter uitvoering van de Regeling Faciliteiten Opleiding en Ontwikkeling tot het al dan niet toekennen van voorzieningen en faciliteiten ten behoeve van de ontwikkeling van de manager van een Eenheid;

    • o.

      Besluiten op een verzoek tot verlening van buitengewoon verlof en onbetaald verlof aan het manager van een Eenheid;

    • p.

      Besluiten ter uitvoering van het Sociaal Statuut, met uitzondering van het bepaalde in artikel 7.4, vierde lid en artikel 7.5.

    • q.

      Besluiten tot het uitbreiden van de personeelsformatie ter uitvoering van de banenafspraak als bedoeld in artikel 2.7 van de CAO Gemeenten 2020, mits de financiële gevolgen van de uitbreiding volledig kunnen worden gedekt uit het daarvoor beschikbare budget.

    • r.

      Besluiten tot het toekennen van gratificatie bij een ambtsjubileum.

    • s.

      Besluiten ter uitvoering van de Regeling Vitaliteitspact;

    • t.

      Besluiten tot het boventallig verklaren van een werknemer;

    • u.

      Het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente Nissewaard bij gerechtelijke procedures omtrent een geschil inzake een arbeidsovereenkomst en/of daarbij behorende arbeidsvoorwaarden, dan wel een of meer andere personen volmacht te verlenen om de gemeente Nissewaard in rechte te vertegenwoordigen.

  • 2.

    Het is de Manager van de Eenheid Dienstverlening niet toegestaan om de bevoegdheden zoals bedoeld in artikel 1 sub a. tot en met t. te gebruiken ten aanzien van de algemeen directeur en de andere directeuren.

  • 3.

    Aan de (plaatsvervangend) Woordvoerder en de manager van de Eenheid Dienstverlening wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het informeren van de nieuwsmedia ten tijde van een crisis- of noodsituatie waarbij de veiligheid en gezondheid van degenen die zich in de gemeente bevinden in acuut gevaar is.

  • 4.

    Aan de Seniorjuristen van het team Advies wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Wet hergebruik overheidsinformatie;

    • b.

      Het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente Nissewaard of haar bestuursorganen in gerechtelijke procedures en arbitragezaken

  • 5.

    Aan de Gemeenteadvocaat van het team Advies wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend om de gemeente en/of haar bestuursorganen te vertegenwoordigen in gerechtelijke procedures en arbitragezaken.

  • 6.

    Aan de Inkoopadviseurs van het team Advies wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het nemen van besluiten en het verrichten van andere rechtshandelingen ter uitvoering van selectie en gunning bij aanbesteding conform het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid de Aanbestedingswet en Europese aanbestedingsregels.

  • 7.

    Aan de adviseurs en beleidsmedewerkers van het team Advies wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot de reguliere uitvoerende taken en activiteiten van het team tot een waarde (in geld uitgedrukt) van maximaal € 2500,- per geval.

    • b.

      Opdracht geven tot interventies ten behoeve van de re-integratie van medewerkers en van Werk-naar-werk-trajecten tot een bedrag van maximaal € 5000 per traject/opdracht.

  • 8.

    Aan de medewerker salarisadministratie van het team Advies wordt mandaat, volmacht en machtiging voor het doen van aangifte voor de Wet op de Loonbelasting en het geven van opdracht tot betaling van de loonbelasting en van de premies van de sociale verzekeringen.

  • 9.

    Aan de Facilitaire Coördinator van het team Ondersteuning wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 250.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.

    • b.

      Het doen van aangifte bij de politie van strafbare feiten gepleegd jegens de gemeente en/of haar medewerkers, het aansprakelijk stellen van de dader en het verhaal op hem van de schade die daaruit is voortgevloeid.

    • c.

      Het voegen van de gemeente in een strafproces ten behoeve van het verhaal van schade.

    • d.

      Het verstrekken van een schriftelijke waarschuwing of een pandverbod aan een bezoeker van een gemeentelijk accommodatie die de (huis)regels van die accommodatie heeft overtreden dan wel de orde en rust in die accommodatie heeft verstoord of ten aanzien van wie ernstige vrees bestaat dat hij zulks zal gaan doen.

  • 10.

    Aan de teamleider van het team Ondersteuning van de Eenheid Dienstverlening wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Regeling Elektronische communicatiemiddelen.

    • b.

      Het verstrekken, verlengen dan wel intrekken van een abonnement voor het parkeren in een parkeergarage aan medewerkers van de gemeente;

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van de Regeling Bedrijfshulpverlening;

    • d.

      Besluiten tot het toekennen/intrekken van toelagen en gratificaties ten behoeve van BHV en EHBO;

Hoofdstuk 3 Mandaatlijst Eenheid Control en Informatie

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de Eenheid Control en Informatie.

 

  • 1.

    Aan de teamleider van het team Belastingen en Rechtsbescherming van de Eenheid Control en Informatie Dienstverlening wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor;

    • a.

      het nemen van een besluit omtrent een verzoek om toepassing van de hardheidsclausule in verband met een gemeentelijke belasting.

  • 2.

    Aan de medewerkers van het team Belastingen en Rechtsbescherming wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit over een gemeentelijke belasting;

    • b.

      Besluiten op een verzoek om vrijstelling, vermindering, ontheffing of teruggaaf van een gemeentelijke belasting;

    • c.

      Besluiten tot het ambtshalve verlenen van vrijstelling van een gemeentelijke belasting;

    • d.

      Besluiten op een verzoek tot uitstel van betaling dan wel om kwijtschelding van een gemeentelijke belasting;

    • e.

      Besluiten tot het niet invorderbaar verklaren van een gemeentelijke belasting;

    • f.

      Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit tot bepaling van de WOZ – waarde als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken;

    • g.

      Besluiten tot het ambtshalve verminderen van de waarde van een onroerende zaak als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken

    • h.

      Besluiten tot het ambtshalve verminderen van een gemeentelijke belastingaanslag

    • i.

      Besluiten tot het aangaan van fiscale compromissen;

    • j.

      Besluiten ter uitvoering van de Algemene wet in zake rijksbelastingen:

      • i.

        Het vorderen van gegevens en inlichtingen;

      • ii.

        Het vorderen van inzage in boeken en andere bescheiden en het maken van afschriften, uittreksels en kopieën daarvan;

      • iii.

        Het vorderen van toegang tot gebouwen en gronden en het geven van aanwijzingen voor onderzoeken in die gebouwen en op die gronden.

    • k.

      Het vertegenwoordigen van de gemeente in belastingzaken in beroep, hoger beroep dan wel in cassatie.

    • l.

      Besluiten tot het terugbetalen van door een belastingplichtige teveel betaalde belasting.

    • m.

      Het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift tegen een krachtens mandaat genomen besluit.

    • n.

      De bevoegdheid onder m. geldt niet voor het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift tegen een besluit inzake:

      • i.

        Gemeentelijke belastingen

      • ii.

        Wet waardering onroerende zaken;

    • o.

      De bevoegdheid onder m. geldt voorts niet in geval de bij het primaire besluit betrokken Eenheid “contrair” wil gaan.

    • p.

      Besluiten op verzoek van een belanghebbende om vergoeding van de kosten van professionele rechtsbijstand.

    • q.

      Het ondertekenen van de bekendmaking van een besluit op een bezwaarschrift dat door het bestuursorgaan zelf is genomen.

    • r.

      Het vertegenwoordigen van de bestuursorganen van de gemeente in bestuursrechtelijke procedures.

  • 3.

    Aan de teamleider van het team Financiën van de Eenheid Informatie en control wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten tot het oninbaar verklaren van een geldvordering tot een maximum van € 25.000 per debiteur;

    • b.

      Besluiten op een verzoek tot uitstel van betaling en/of schuldsanering tot een bedrag van € 25.000 per verzoek;

    • c.

      Het doen van een verzoek tot kwijtschelding van een door de fiscus opgelegde administratieve boete en/of verhoging;

    • d.

      Besluiten tot het aangaan en aflossen/opzeggen van Call-geldleningen;

    • e.

      Besluiten ter uitvoering van de verordening Startersleningen;

    • f.

      Het doen van aangifte voor de Wet Omzetbelasting en de Wet op de Vennootschapsbelasting;

    • g.

      Instellen van bezwaar en/of beroep tegen een aanslag Omzetbelasting of een aanslag Vennootschapsbelasting;

    • h.

      Het indienen van declaraties bij het BTW Compensatiefonds.

  • 4.

    Aan de schadebehandelaar van het team Financiën van de Eenheid Informatie en Control wort mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van de schadebehandelaar;

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld onder a. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 25.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;

    • c.

      Het aannemen van aansprakelijkstellingen en schadeclaims jegens de gemeente en het al dan niet honoreren van deze claims in het kader van de wettelijke aansprakelijkheid van de gemeente, voor zover het geen letselschade betreft en/of het bedrag van de schade lager is dan het eigen risico van de gemeente;

    • d.

      Het melden bij de verzekeraar van claims betreffende letselschade en/of schade die groter is dan het eigen risico van de gemeente;

    • e.

      Het claimen bij de verzekeraar van schade aan een verzekerd gemeentelijk belang of object.

  • 5.

    Aan de CISO-functionaris c.q. de Functionaris gegevensbeheer de Privacy officer van het team Informatievoorziening wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten en handelingen ter uitvoering van Algemene Verordening Gegevensbescherming;

    • b.

      Het doen van onderzoek naar (mogelijke) inbreuken op de beveiliging van persoonsgegevens en daarover rapporteren aan burgemeester en wethouders en directie.

Hoofdstuk 4 Mandaatlijst Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit.

 

  • 1.

    Aan de Manager van de Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

  • 2.

    Besluiten tot en het geven van een volmacht tot het royeren van een krediethypotheek.

  • Aan de teamleiders van de teams Poort en Taal, Ontwikkeling werkt en Werken aan Voortgang en Preventie, Schuldhulp en Administratie wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening, de IOAW, de Wet Inburgering, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, de Wet Schuldhulpverlening en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard en besluiten op verzoeken om toepassing van de hardheidsclausule bij de uitvoering van genoemde wetten.;

    • b.

      De onder a. bedoelde bevoegdheid omvat tevens:

      • i.

        Besluiten tot het opleggen van maatregelen en boetes;

      • ii.

        Besluiten tot terugvordering, verhaal en invordering van geldschulden;

      • iii.

        Het in rechte vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders en/of de gemeente in bestuurs- en civielrechtelijke procedures in verband met de uitvoering van genoemde wetten en privaatrechtelijke rechtshandelingen als bedoeld onder a. en b.;

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard uitsluitend voor wat betreft invordering en verhaal van geldschulden en verstrekte voorzieningen.

    • d.

      Besluiten inzake autorisaties voor Suwinet.

    • e.

      Besluiten tot het doen van fraudeonderzoek en tot het nemen van maatregelen naar aanleiding van de resultaten van dat onderzoek.

  • 3.

    Aan de (senior-)werkadviseurs van de eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet Sociale Werkvoorziening, de Wet Inburgering, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, de Wet Schulphulpverlening en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard voor wat betreft:

      • i.

        Het toekennen van een scholing- en/of re-integratietraject tot een bedrag van € 7500 per geval;

      • ii.

        het opleggen van maatregelen;

  • 4.

    Aan de (senior-)accountmanagers werk van de eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet Sociale Werkvoorziening, de Wet Inburgering, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, de Wet Schulphulpverlening en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard voor wat betreft het aangaan van overeenkomsten in het kader van acquisitie van werkgevers en de plaatsing van werkzoekenden;

  • 5.

    Aan de beleidsmedewerkers en (senior)adviseurs van de Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van het betreffende team van de eenheid;

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld onder a. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 50.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet inburgering, Wet Sociale Werkvoorziening, de Wet educatie en beroepsonderwijs, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard, waaronder:

      • i.

        Besluiten tot het opleggen van maatregelen en boetes;

      • ii.

        Het in rechte vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders en/of de gemeente in bestuurs- en civielrechtelijke procedures in verband met de uitvoering van genoemde wetten.

  • 6.

    Aan de juridisch medewerkers van de Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

  • Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Jeugdwet, Wet Inburgering, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, Terugbetalingsregeling Minimabeleid, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wet op de lijkbezorging en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard, voor wat betreft het verhaal van kosten van lijkbezorging waartoe de burgemeester opdracht heeft gegeven, voor wat betreft:

    • a.

      terugvordering, verhaal en invordering van geldschulden en versterkte voorzieningen tot een maximum van € 25.000 per geval;

    • b.

      het opleggen, invorderen en verhalen van boetes tot een maximum van € 25.000 per geval;

    • c.

      het in rechte vertegenwoordigen van burgemeester en wethouders en/of de gemeente in bestuurs- en civielrechtelijke procedures in verband met de uitvoering van genoemde wetten.

  • 7.

    Aan de klantmanagers en de sociaal rechercheurs van de Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard, de IOAW, de Wet Sociale Werkvoorziening, de Wet Inburgering, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, de Wet Schulphulpverlening en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard.

    • b.

      Besluiten tot en ondertekenen van verklaringen als bedoeld in Titel III van de Faillissementswet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • c.

      Het in rechte vertegenwoordigen van burgemeester en wethouders in bestuursrechtelijke procedures ter zake van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • d.

      Van het bepaalde onder a tot en met c mag een klantmanager of sociaal rechercheur alleen dan gebruik maken indien en voor zover de teamleider daarvoor toestemming heeft gegeven.

  • 8.

    Aan de administratief medewerkers van de Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

  • Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard, de IOAW, de Wet Sociale Werkvoorziening, de Wet Inburgering, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, de Wet Schulphulpverlening en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard, indien en voor zover de teamleider aan de betreffende medewerker daarvoor toestemming heeft gegeven.

  • 9.

    Aan de teamleider van het team Burgerzaken van de Eenheid Werk, Inkomen en Identiteit wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet op de Lijkbezorging voor wat betreft het verlenen van verlof tot het opgraven, verwijderen en/of vervoer van een lijk;

    • b.

      Het instellen van één of meer stembureaus in de gemeente;

    • c.

      Het instellen van een gemeentelijk stembureau ten behoeve van centrale stemopneming.

    • d.

      Het vaststellen van een reglement Burgerlijke stand;

    • e.

      De aanwijzing van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand

    • f.

      Het aanwijzen van Toezichthouders Basisregistratie Personen.

  • Van de bevoegdheden onder b. tot en met f mag alleen gebruik worden gemaakt na overleg met het betreffende lid van het college van de burgemeester en wethouders dat Burgerzaken in zijn portefeuille heeft.

  • 10.

    Aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van het team Burgerzaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

  • Besluiten ter uitvoering van de Wet op de Lijkbezorging voor wat betreft:

    • a.

      Het verlenen verlof/uitstel tot begraven of cremeren;

    • b.

      Het verlenen van verlof tot ontleding;

    • c.

      Het verlenen van een laissez-passer als bedoeld in artikel 11 van de het Besluit op de Lijkbezorging;

    • d.

      Doen van opgaaf van sterfgevallen aan Inspecteur Registratie en Successie;

  • 11.

    Aan de adviseur Burgerzaken, de BRP beheerder Burgerzaken, de vakspecialist, de (senior) kwaliteitsmedewerker Burgerzaken de (senior) medewerker Burgerzaken van het team Burgerzaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor:

    • a.

      Het al dan niet verstrekken van gegevens op grond van het “Aanwijzingsbesluit gegevensverstrekkingen uit de basisregistratie personen aan derden”;

    • b.

      Het al dan niet verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen in andere gevallen dan bedoeld onder a.;

    • c.

      Het afgeven van een verklaring omtrent het Nederlanderschap als bedoeld in de Paspoortwet en de Rijkswet op het Nederlanderschap;

    • d.

      Het in ontvangst nemen van een verklaring omtrent afstand van het Nederlanderschap en het verzenden van een bevestiging daarvan;

    • e.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Basisregistraties personen:

      • I.

        het opnemen van gegevens omtrent een persoon in de basisregistratie;

      • II.

        op een verzoek om geheimhouding van persoonsgegevens in de basisregistratie;

      • III.

        op een verzoek van een betrokkene tot het verbeteren, aanvullen of verwijderen van een hem betreffend persoonsgegeven in de basisregistratie;

      • IV.

        het afnemen van een verklaring onder eed of gelofte als bedoeld in artikel 2.8;

      • V.

        als bedoeld in de artikelen 2.55 tot en met 2.60;

    • f.

      Besluiten ter uitvoering van de Paspoortwet:

      • I.

        Het in ontvangst nemen van en beslissen op een aanvraag om een reisdocument;

      • II.

        Het verstrekken van een reisdocument;

      • III.

        Het weigeren of vervallen verklaren van een reisdocument, uitgezonderd een Nederlandse Identiteitskaart;

      • IV.

        Het opmaken van een proces-verbaal van verschreven, onbruikbaar gemaakte, vermiste of gestolen reisdocumenten;

      • V.

        Het in ontvangst nemen van reis- en andere waardedocumenten en het verstrekken van een ontvangstbevestiging daarvan;

    • g.

      Besluiten ter uitvoering van de Kieswet voor wat betreft:

      • I.

        Aanvragen om een stempas, een kiezerspas en een volmachtbewijs;

      • II.

        Ondersteuningsverklaring.

    • h.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke gegevens voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een verklaring omtrent gedrag en het vragen van een vergoeding daarvoor;

    • i.

      Besluiten ter uitvoering van hoofdstuk 2 van de Parkeer- en parkeerbelastingverordening;

    • j.

      Het verstrekken, verlengen dan wel intrekken van een abonnement voor het parkeren in een parkeergarage;

    • k.

      Het verstrekken van inlichtingen uit het Centraal register rijbewijzen en bromfietscertificaten;

    • l.

      Besluiten ter uitvoering van de Wegenverkeerswet voor wat betreft:

      • I.

        de afgifte van rijbewijzen dan wel de verlenging van de geldigheidsduur daarvan;

      • II.

        de ongeldigverklaring van rijbewijzen;

    • m.

      Het verstrekken c.q. aanvragen van inlichtingen uit archieven van aanvraagformulierenreisdocumenten en rijbewijzen;

    • n.

      Het in bewaring nemen van gevonden voorwerpen, het uitgeven van een bewijs van afgifte van een bewaring gegeven voorwerp en het uitgeven van een gevonden voorwerp;

    • o.

      Het verkopen, vernietigen of om niet verstrekken aan een derde van een gevonden voorwerp.

  • 12.

    Aan de adviseur Burgerzaken, de vakspecialist, de (senior) kwaliteitsmedewerker Burgerzaken en de senior medewerker Burgerzaken wordt mandaat en volmacht verleend voor het volgende:

    • a.

      Het bij de politie doen van aangifte van strafbare feiten betreffende zaken die behoren tot de taken en activiteiten van Burgerzaken.

  • 13.

    Aan de adviseur Burgerzaken, de BRP beheerder Burgerzaken, de vakspecialist Burgerzaken en de (senior) kwaliteitsmedewerker Burgerzaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor:

    • a.

      Besluiten omtrent een optieverzoek of naturalisatieverzoek als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap en de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap;

    • b.

      Het in ontvangst nemen van een verklaring omtrent afstand van het Nederlanderschap en het verzenden van een bevestiging daarvan;

    • c.

      Het in ontvangst nemen van een kennisgeving als bedoeld in artikel 11 van de Toescheidingsovereenkomst;

    • d.

      Het uitvoeren van de naturalisatieceremonie als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap;

    • e.

      Besluiten ter uitvoering van de Kieswet voor wat betreft:

      • I.

        Aanvraag briefstemmen;

      • II.

        Registreren van kiesgerechtigheid;

      • III.

        De afgifte van een verklaring van registratie als kiezer;

      • IV.

        Openbare kennisgevingen;

      • V.

        Kennisgeving aan belanghebbende van uitsluiting kiesrecht;

      • VI.

        Verzoek politieke groepering inzake registratie naam van die groepering;

      • VII.

        Verklaring bevoegdheid tot deelname aan stemming;

      • VIII.

        In ontvangst nemen van kandidatenlijsten.

      • IX.

        Registratie kiesgerechtigdheid niet-Nederlanders die onderdaan zijn van een andere lidstaat van de Europese Unie.

    • f.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke Gegevens voor wat betreft het opvragen van justitiële gegevens ten behoeve van de uitvoering van een wettelijke verplichting.

    • g.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 1.63 van het Burgerlijk wetboek en het reglement Burgerlijke stand tot aanwijzing van een trouwlocatie voor een éénmalige huwelijksvoltrekking;

    • h.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 1.16 van het Burgerlijk wetboek en het reglement Burgerlijke stand tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor een éénmalige huwelijksvoltrekking

    • i.

      Besluiten ter uitvoering van de artikelen 6 en 6a van de Rijkswet op het Nederlanderschap en de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap;

    • j.

      Besluiten tot het weigeren dan wel vervallen verklaren van een reisdocument als bedoeld in hoofdstuk VI van de Paspoortwet.

    • k.

      Besluit tot terugbetaling van leges in verband met de kosten van vermissing van een rijbewijs.

  • 14.

    Aan de adviseur Burgerzaken, de vakspecialist Burgerzaken en de Senior kwaliteitsmedewerker Burgerzaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor:

    • a.

      Het ten behoeve van de organisatie van verkiezingen als bedoeld in de Kieswet benoemen van: voorzitters en leden van stembureaus, van tellers, telleiders, hoofdcontroleurs, controleurs, en ondersteunende medewerkers.

    • b.

      Van de bevoegdheden onder a. mag alleen gebruik worden gemaakt na overleg met het betreffende lid van het college van de burgemeester en wethouders dat Burgerzaken in zijn portefeuille heeft.

  • 15.

    Aan de assistent administratief medewerker van het team Burgerzaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het verstrekken c.q. aanvragen van inlichtingen uit archieven van aanvraagformulierenreisdocumenten en rijbewijzen;

    • b.

      Het in bewaring nemen van gevonden voorwerpen, het uitgeven van een bewijs van afgifte van een in bewaring gegeven voorwerp en het uitgeven van een gevonden voorwerp.

    • c.

      Het verkopen, vernietigen of om niet verstrekken aan een derde van een gevonden voorwerp.

Hoofdstuk 5 Mandaatlijst Eenheid Maatschappelijke Ontwikkeling

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de Eenheid Maatschappelijke Ontwikkeling.

 

  • 1.

    Aan de teamleiders van de Eenheid Maatschappelijke Ontwikkeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

  • Besluiten ter uitvoering van de Wet Leerplicht, de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Spijkenisse, de Wet verplichte GGZ, de Wet Kinderopvang en Kwaliteitseisen Peuterspeelzalen, de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), de Huisvestingswet 2014, de Verordening Woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2020, de Regeling gehandicaptenparkeerkaart, de verordening Leerlingenvervoer en besluiten op verzoeken om toepassing van de hardheidsclausule bij de uitvoering van genoemde wetten.

  • 2.

    Aan de leerplichtambtenaar van het team Preventie en Welzijn wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Leerplicht;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van de Tijdelijke regeling toelating VO en VAVO in zake het verlenen van dispensatie.

  • 3.

    Aan de coördinator Jeugd- en Wijkcentra van het team Preventie en Welzijn wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het aangaan van overeenkomsten tot het doen van inkopen voor de exploitatie van de bar in de gemeentelijke jeugd- en wijkcentra tot een maximum van € 1000,-- per inkoop en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.

    • b.

      Het besluiten tot en het aangaan van tijdelijke en kortlopende overeenkomsten voor de verhuur van ruimten in de gemeentelijke jeugd- en wijkcentra tot een maximum van € 1000 per geval.

  • 4.

    Aan de Combinatiefunctionarissen van het team Preventie en Welzijn wordt mandaat, volmacht en machtiging voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de subsidieregeling Bewonersinitiatieven Nissewaard.

  • 5.

    Aan de teamleider van het team Ontwikkeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Spijkenisse, uitgezonderd besluiten op grond van artikel 39 van die verordening;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van het lokaal onderwijsachterstandenbeleid als bedoeld in de Wet op het primair onderwijs.

  • 6.

    Aan de beleidsmedewerker van het team Advies Maatschappelijke Ontwikkeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van de afdeling;

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld onder a. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 50.000 per boekjaar en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting.

  • 7.

    Aan de teamleider van het team Zorg wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het nemen van besluiten ter uitvoering van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;

  • 8.

    Aan de adviseur Maatschappelijke Ondersteuning wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het nemen van besluiten ter uitvoering van de Wet Verplichte GGZ.

  • 9.

    Aan de regisseurs Jeugd en Gezin van het team Zorg wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Jeugdwet;

    • b.

      het geven van een opdracht aan het Kennis- en Servicecentrum voor Diagnostiek (KSCD) tot het doen van onderzoek door een gedragswetenschapper en het opmaken van een instemmingsverklaring als bedoeld in artikel 6.1.3 van de Jeugdwet;

    • c.

      het vertegenwoordigen van burgemeester en wethouders ter zitting van de kinderrechter.

  • 10.

    Aan de klantmanagers van het team Zorg wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Wet Maatschappelijke ondersteuning;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van de Huisvestingswet 2014 en de verordening woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2020;

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van de Regeling Gehandicaptenparkeerkaart.

  • 11.

    Aan de coördinator uitvoering WMO, de kwaliteitsmedewerker en de aangewezen medewerker administratie van het team Administratie en Kwaliteitsbewaking wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het ondertekenen van besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Wet Maatschappelijke ondersteuning;

    • b.

      Het ondertekenen van besluiten ter uitvoering van de Huisvestingswet 2014 en de verordening woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2020

    • c.

      Het ondertekenen van besluiten ter bekostiging van leerlingenvervoer als bedoeld in de Verordening Leerlingenvervoer, de Wet op het primair onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs;

    • d.

      Het onderteken van besluiten ter uitvoering van de Regeling Gehandicaptenparkeerkaart.

  • 12.

    Aan de coördinator subsidies van het team Administratie en Kwaliteitsbewaking wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het ondertekenen van een besluit van burgemeester en wethouders op een aanvraag om subsidie.

    • b.

      Besluiten tot het buiten behandeling stellen van een aanvraag om subsidie omdat aanvrager de gevraagde informatie niet, niet volledig of niet tijdig heeft verstrekt.

    • c.

      Besluiten als bedoeld in artikel 4.14 van de AWB.

  • 13.

    Aan de Regisseur Jeugdoverlast, de Regisseur Woonoverlast, de klantmanager ISA, de regisseur Wet verplichte GGZ, Beleidsadviseur bemoeizorg, integrale veiligheid, integrale regie en opgeschaalde casuïstiek en de Coördinator Steunpunt Woonoverlast worden mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten ter bestrijding van crisissituaties waarin personen en/of gezinnen zich op dat moment bevinden.

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 5000 per geval en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid; Het nemen van spoedeisende maatregelen nodig ter bestrijding van een crisissituatie waarin een persoon of gezin zich op dat moment bevindt.

  • 14.

    Aan de consulent leerlingenvervoer van het team Zorg wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het besluiten ter bekostiging van leerlingenvervoer als bedoeld in de Verordening Leerlingenvervoer, de Wet op het primair onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs;

  • 15.

    Aan de coördinator Steunpunt Woonoverlast en de Regisseur Jeugdoverlast van het team Zorg en de Coördinator Buurtpreventie & Buurtbemiddeling van het Team Ontwikkeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend:

    • a.

      om op grond van artikel 16, eerste lid onder c van de Wet Politiegegevens namens de burgemeester in het kader van de handhaving van de openbare orde politiegegevens in ontvangst te nemen;

    • b.

      om kennis te nemen van die politiegegevens onder verplichting om die geheim te houden, behoudens voor zover een bij of krachtens de wet gegeven voorschrift tot verstrekking van die gegevens verplicht of de taak van de medewerker daartoe noodzaakt.

  • 16.

    Aan de Teamleider van het team Administratie en Kwaliteitsbewaking wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      het besluiten het aangaan en ondertekenen van een verwerkersovereenkomst als bedoeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming, met het Informatieknooppunt Zorgfraude;

    • b.

      besluiten tot het aanwijzen van Toezichthouders rechtmatigheid WMO en Jeugdwet op grond van het bepaalde in Titel 5.2 van de AWB en de artikelen 6.1 van de WMO en 17 van de Verordening Sociaal Domein Nissewaard.

  • 17.

    Aan de Toezichthouder rechtmatigheid WMO en Jeugdwet wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van het toezicht op en de handhaving van de Wet Maatschappelijke ondersteuning (WMO) en de Jeugdwet.

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde in Titel 5.2 van de AWB.

  • 18.

    Aan de Regisseur Woonoverlast en de juridisch medewerker woonoverlast wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten en andere rechtshandelingen ter uitvoering van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Rotterdamwet) en de Wet aanpak woonoverlast.

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van de Verordening bijzondere toegang woningmarkt Nissewaard 2020;

    • c.

      Besluiten en andere (rechts)handelingen ter uitvoering van het Besluit verwerking persoonsgegevens bij selectieve woningtoewijzing ter beperking van overlastgevend en crimineel gedrag.

    • d.

      om op grond van artikel 16, eerste lid onder c van de Wet Politiegegevens namens de burgemeester in het kader van de handhaving van de openbare orde en/of bestrijding van woonoverlast politiegegevens in ontvangst te nemen;

    • e.

      om kennis te nemen van die politiegegevens onder verplichting om die geheim te houden, behoudens voor zover een bij of krachtens de wet gegeven voorschrift tot verstrekking van die gegevens verplicht of de taak van de medewerker daartoe noodzaakt.

Hoofdstuk 6 Mandaatlijst Eenheid Ruimtelijke Ontwikkeling

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de Eenheid Ruimtelijke Ontwikkeling.

 

  • 1.

    Aan de projectleiders van de Eenheid Ruimtelijke Ontwikkeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van de afdeling;

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld onder a. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 750.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting;

    • c.

      Het vertegenwoordigen van de gemeente in de Vereniging van Eigenaren van onroerende zaken waarin de gemeente een belang heeft;

    • d.

      Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de (her)opmeting door het Kadaster van een perceel, waarbij de gemeente een belang heeft.

    • e.

      Het vertegenwoordigen van de gemeente en/of haar bestuursorganen in gerechtelijke procedures.

    • f.

      Het aanvragen van een omgevingsvergunning voor de bouw c.q. sloop van een object gelegen binnen een projectgebied en, na verlening daarvan, het daadwerkelijk doen bouwen c.q. slopen van dat object.

  • 2.

    Aan de beleidsmedewerkers, de beleidsadviseurs, de integraal adviseurs, de planeconomen, de adviseur Grondzaken en de financieel adviseur van de Eenheid Ruimtelijke Ontwikkeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van de Eenheid;

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 100.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;

    • c.

      Het doen uitgaan van facturen en/of goedkeuren van uitgaande facturen naar debiteuren van de gemeente.

  • 3.

    Aan de beleidsmedewerker en beleidsadviseur Afvalstoffen van de Eenheid Ruimtelijke Ontwikkeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Afvalstoffenverordening Nissewaard.

  • 4.

    Aan de beleidsmedewerker en beleidsadviseur Beheer begraafplaatsen van de Eenheid Ruimtelijke Ontwikkeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Nissewaard 2015 en het Uitvoeringsbesluit beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Nissewaard 2015.

  • 5.

    Aan de senior beleidsmedewerker Verkeer van de Eenheid Ruimtelijke ontwikkeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor:

    • a.

      Besluiten en feitelijke handelingen ter uitvoering van de Wegenverkeerswet en het Besluit administratieve bepalingen in zake het wegverkeer, voor zover daarbij niet wordt afgeweken van de adviezen van de Algemene Verkeerscommissie.

  • 6.

    Aan Archeologie/erfgoedcoördinator van de Eenheid Ruimtelijke Ontwikkeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Monumentenwet 1988, de Erfgoedwet en de Wet Ruimtelijke Ordening voor zover archeologische belangen in het geding (kunnen) zijn.

    • b.

      Het besluiten tot en het aangaan van (privaatrechtelijke) overeenkomsten met de gemeente Rotterdam (afd. BOOR) met betrekking tot de taken en activiteiten genoemd onder a.;

    • c.

      Besluiten tot verlening en vaststelling van subsidies als bedoeld in de Erfgoedverordening.

  • 7.

    Aan de coördinator kabels en leidingen van de Eenheid Ruimtelijke Ontwikkeling wordt mandaat, volmacht, machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Telecommunicatiewet en Telecommunicatieverordening Nissewaard;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van de Leidingenverordening Nissewaard, het Handboek Kabels en Leidingen Nissewaard, de Regeling Nadeelcompensatie leidingen Nissewaard.

    • c.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van de Eenheid;

    • d.

      De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 50.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;

    • e.

      Het doen uitgaan van facturen en/of goedkeuren van uitgaande facturen naar debiteuren van de gemeente.

  • 8.

    Aan de juristen omgevingsrecht van de Eenheid Ruimtelijke Ontwikkeling wordt mandaat, volmacht en machtiging voor het volgende:

    • a.

      Besluiten op een verzoek om planschade als bedoeld in artikel 6 van de Wet ruimtelijke ordening;

    • b.

      Besluiten tot het aangaan van een overeenkomst met de aanvrager van een omgevingsvergunning voor de activiteit “afwijking van een bestemmingsplan” tot verhaal van planschade.

Hoofdstuk 7 Mandaatlijst Eenheid Ruimtelijk Beheer

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de Eenheid Ruimtelijk Beheer.

 

  • 1.

    Aan de Teamleider van het team Openbare werken, parkeren en gebruik van de Eenheid Ruimtelijk Beheer wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren tot het aanwijzen van een VTS-operator voor de bediening van een brug en/of sluis op afstand.

  • 2.

    Aan de Medewerker Vastgoed van de Eenheid Ruimtelijk Beheer wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van het team.

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 250.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.

    • c.

      Het vaststellen van financiële bijdragen, niet zijnde precariorechten, te betalen door maatschappelijke organisaties voor het gebruik van gemeentelijke onroerende en/of roerende zaken.

    • d.

      Besluiten ter uitvoering van de reclameregeling gemeentelijke sportaccommodaties en parkeergarages.

    • e.

      Het vaststellen van een financiële vergoeding aan een sportvereniging voor het gebruik van haar kleedlokalen door derden.

    • f.

      Het vaststellen van een financiële vergoeding voor zelfwerkzaamheid door sportverenigingen en andere maatschappelijke organisaties die een gemeentelijk object in gebruik hebben.

    • g.

      Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de (her)opmeting van een perceel, waarbij de gemeente een belang heeft, door het Kadaster.

    • h.

      Het vertegenwoordigen van de gemeente in de Vereniging van Eigenaren van onroerende zaken waarin de gemeente een belang heeft.

    • i.

      Het doen van aangifte bij de politie van strafbare feiten gepleegd jegens de gemeente en/of haar medewerkers, het aansprakelijk stellen van de dader en het verhaal op hem van de schade die daaruit is voortgevloeid.

  • 3.

    Aan de Teamleider van het team Services en Wijkbeheer wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor besluiten tot het vaststellen en doen uitvoeren van een Gladheidbestrijdingsplan.

  • 4.

    Aan de Marktmeester van het Team Services en Wijkbeheer wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Marktverordening Nissewaard 2015, met inachtneming van het bepaalde in artikel 4 van de verordening (mandaatverbod)

  • 5.

    Aan de Havenmeester van Team Services en Wijkbeheer wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van afdeling 6 van de Algemene Plaatselijke Verordening.

  • 6.

    Aan de Teamleider van het team Vergunning, Toezicht en Handhaving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde in de Algemene Plaatselijke verordening (APV)

    • b.

      In afwijking van het bepaalde onder a. is het gebruik van die bevoegdheid niet toegestaan voor wat betreft het bepaalde in de artikelen 2:1 (samenscholing), 2:3 (betoging), 2:74a (verblijfsontzegging in verband met drugs), 2:75 (bestuurlijke ophouding), 2:76 (veiligheidsrisicogebieden), 2:77 (cameratoezicht op openbare plaatsen) en 3:9 (straatprostitutie)

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van Drank- en Horecawet en de Drank- en horecaverordening;

    • d.

      Besluiten ter uitvoering van Titel Va van de Wet op de Kansspelen (speelautomaten) en de Regeling kleine kansspelen;

    • e.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Winkeltijdenwet;

    • f.

      Besluiten ter uitvoering van de Zondagswet;

    • g.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 148 van de Wegenverkeerswet (puzzelritten en wedstrijden op de openbare weg)

    • h.

      Besluit tot aanwijzing van verkeersregelaars en verkeersbrigadiers als bedoeld in artikel 57 van het Besluit algemene bepalingen in zake het wegverkeer en de Regeling Verkeersregelaars.

    • i.

      Besluiten ter uitvoering van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het volgende:

      • i.

        Ontheffing op grond van artikel 2:9 (optreden straatartiest);

      • ii.

        Vergunning op grond van artikel 2:10 (plaatsen van een voorwerp op, aan of boven de openbare weg);

      • iii.

        Vergunning op grond van artikel 2:25 (evenement cat. A);

      • iv.

        Ontheffing op grond van artikel 4:6 lid 1 (verbod geluidhinder buiten een inrichting)

      • v.

        Ontheffing op grond van artikel 4:18 lid 1(recreatief nachtverblijf buiten kampeerterrein);

      • vi.

        Ontheffing op grond van artikel 5:6 (parkeren kampeermiddelen);

      • vii.

        Collectevergunning als bedoeld in artikel 5:13;

      • viii.

        Standplaatsvergunning voor promotionele doeleinden als bedoeld in de artikelen 5:18 en 5:18a;

      • ix.

        Snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23;

    • j.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 15 van de Leegstandswet;

    • k.

      Besluiten tot ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank en Horecawet;

    • l.

      Besluiten ter uitvoering van de Zondagswet;

    • m.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994;

    • n.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet op Kansspelen;

    • o.

      Het aannemen en verwerken van een melding van een klein evenement als bedoeld in artikel 2:25 APV;

    • p.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 30a van de Drank- en Horecawet.

  • 7.

    Aan de Teamleider van het team Vergunningen, Toezicht en Handhaving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO), Woningwet, Bouwbesluit, Bouwverordening en Brandveiligheidsverordening, het Besluit mobiel breken van bouw- en sloopafval;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van de artikelen 33 en 41 van de Wet Bodembescherming;

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van de artikelen 110a tot en met 110c van de Wet Geluidhinder;

    • d.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Milieubeheer voor wat betreft:

      • I.

        het verlenen, wijzigen of intrekken van een omgevingsvergunning voor een inrichting;

      • II.

        verklaring van melding op grond van de artikelen 8:40 en 8:41 van de wet;

      • III.

        Het buiten behandeling stellen van een aanvraag als bedoeld in artikel 8:41a van de wet.

      • IV.

        het opleggen van voorschriften, beperkingen of gelijkwaardige maatregelen als bedoeld in de artikelen 8:40a en 8:42;

      • V.

        het vaststellen van regels in een omgevingsvergunning die afwijken van de regels in de algemene maatregel van bestuur als bedoeld in artikel 8:42a van de wet.

    • e.

      Besluiten ter uitvoering van de artikelen 21 en 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen;

    • f.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 2, vijfde lid, sub b van het Besluit Milieueffectrapportage

  • 8.

    Aan de Teamleider van het team Vergunningen, Toezicht en Handhaving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten op grond van artikel 125 Gemeentewet en hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht tot bestuursrechtelijke handhaving van wettelijke normen voor zover de uitvoering en handhaving van die normen behoren tot de taken en de activiteiten van de afdeling waaronder:

      • I.

        Het opleggen en invorderen van een last onder dwangsom;

      • II.

        Het opleggen en (doen) uitvoeren van een last onder bestuursdwang;

      • III.

        Het spoedshalve opleggen en (doen) uitvoeren van bestuursdwang;

      • IV.

        Het stilleggen van bouw- en sloopwerken als bedoeld in artikel 5:17 Wabo.

      • V.

        De toepassing van bestuursdwang in geval van huisuitzettingen.

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 2:59 van de APV (gevaarlijke honden)

    • c.

      Besluiten tot het aanwijzen van een onbezoldigd ambtenaar als bedoeld in de Ambtenarenwet 2017 en het Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017;

    • d.

      Besluiten tot het verlenen mandaat aan een onbezoldigd ambtenaar van de gemeente Nissewaard om naheffingsaanslagen Parkeerbelasting uit te reiken.

  • 9.

    Aan de Strategisch adviseur Veiligheid en de medewerkers van het team Openbare Orde en Veiligheid wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      om op grond van artikel 16, eerste lid onder c van de Wet Politiegegevens namens de burgemeester in het kader van de handhaving van de openbare orde politiegegevens in ontvangst te nemen;

    • b.

      om kennis te nemen van die politiegegevens onder verplichting om die geheim te houden, behoudens voor zover een bij of krachtens de wet gegeven voorschrift tot verstrekking van die gegevens verplicht of de taak van de medewerker daartoe noodzaakt.

  • 10.

    Aan de Officieren van Dienst Bevolkingszorg wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het nemen van spoedeisende maatregelen nodig ter bestrijding of beperking van een crisissituatie of ter voorkoming of beperking van (verdere) schade of nadeel voor de gemeente en/of al degenen die zich op haar grondgebied bevinden;

    • b.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten als bedoeld onder a.;

    • c.

      De bevoegdheid als bedoeld onder b. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 15.000 per rechtshandeling.

    • d.

      om op grond van artikel 16, eerste lid onder c van de Wet Politiegegevens namens de burgemeester in het kader van de handhaving van de openbare orde politiegegevens in ontvangst te nemen;

    • e.

      om kennis te nemen van die politiegegevens onder verplichting om die geheim te houden, behoudens voor zover een bij of krachtens de wet gegeven voorschrift tot verstrekking van die gegevens verplicht of de taak van de medewerker daartoe noodzaakt.

Hoofdstuk 8 Mandaatlijst Theater De Stoep en Centrum voor de Kunsten

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van Theater De Stoep en Centrum voor de Kunsten, waarbij voor “manager van de eenheid” gelezen dient te worden: “directeur” en voor “teamleider”: “teamcoördinator”.

 

Aan de directeur van theater De Stoep en het Centrum voor de Kunsten wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

 

  • 1.

    Het periodiek vaststellen van tarieven voor het verstrekken van dranken, spijzen en andere horecadiensten in theater De Stoep;

  • 2.

    Het periodiek vaststellen van tarieven voor abonnementen en losse kaarten voor theater De Stoep;

  • 3.

    Het periodiek vaststellen van tarieven voor cursussen en andere activiteiten van het Centrum voor de Kunsten;

Hoofdstuk 9 Mandaatlijst Voorne Putten Werkt

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de eenheid Voorne Putten Werkt.

 

  • 1.

    Aan de manager van de eenheid Voorne-Putten Werkt! wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten op een verzoek om toepassing te geven aan de hardheidsclausule ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard, de Wet sociale werkvoorziening, de IOAW, de Wet kinderopvang en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard voor wat betreft re-integratietaken;

    • b.

      Besluiten tot en het verlenen, wijzigen of intrekken van een autorisatie voor Suwinet.

  • 2.

    Aan de (senior-)adviseurs van de eenheid Voorne-Putten Werkt! wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard, de IOAW, de Wet Kinderopvang en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard voor wat betreft re-integratietaken;

    • b.

      De onder a. bedoelde bevoegdheid omvat tevens:

      • i.

        Het besluiten tot het opleggen van maatregelen en boetes;

      • ii.

        Het in rechte vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders en/of de gemeente in bestuurs- en civielrechtelijke procedures in verband met de uitvoering van genoemde wetten.

  • 3.

    Aan de (senior-)accountmanagers werk van de eenheid Voorne-Putten Werkt! wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard, de Wet sociale werkvoorziening, de IOAW, de Wet Kinderopvang en de Verordening Sociaal Domein gemeente Nissewaard voor wat betreft:

      • i.

        het aangaan van overeenkomsten in het kader van acquisitie van werkgevers en de plaatsing van werkzoekenden;

      • ii.

        Het toekennen van een werkgeversvoorziening tot een maximum van € 7500 per aanvraag.

Hoofdstuk 10 Mandaat en volmacht aan externen

Paragraaf 10.1 Mandaatlijst huisvestingsvergunning gemeente Nissewaard

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst.

 

Aan de bestuurder van de:

 

  • -

    Stichting Maasdelta Groep;

Aan de directeur-bestuurder van:

 

  • -

    Woningstichting De Leeuw van Putten;

  • -

    Woningstichting De Zes Kernen;

  • -

    Stichting Ouderenhuisvesting Rotterdam;

Aan de bestuursvoorzitter van:

 

  • -

    Stichting Woonbron;

  • -

    Stichting Vestia;

  • -

    Stichting Woonzorg Nederland

wordt mandaat verleend voor het volgende:

 

  • 1.

    Besluiten ter uitvoering van de artikelen 15 tot en met 17 van de Huisvestingswet en afdeling 2.3 van de Verordening woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2020, met dien verstande dat besluiten op grond van artikel 15, derde en vierde lid van de wet tevoren aan burgemeester en wethouders worden gemeld.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in het hoofdstuk 1 van dit besluit gelden bij de uitoefening van het mandaat de volgende voorwaarden:

    • a.

      Indien bij niet tijdig beslissen op een aanvraag een dwangsom is verschuldigd als bedoeld in de algemene wet bestuursrecht komt deze voor rekening van de gemandateerde die in gebreke is gebleven.

    • b.

      Het mandaat kan, bij schriftelijk besluit van de gemandateerde bestuurder aan medewerkers van de rechtspersoon in ondermandaat worden doorgegeven. Het besluit bevat de functie van de medewerker en een beschrijving van de verleende bevoegdheid en wordt aan de mandatenlijst van de rechtspersoon toegevoegd. Het besluit waarbij ondermandaat is verleend wordt onverwijld ter kennis gebracht van burgemeester en wethouders, die dat besluit bekend maken.

Paragraaf 10.2 Mandaatlijst gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW).

 

  • 1.

    Aan de directeur van de gemeenschappelijke regeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit ter zake van een gemeentelijke belasting;

    • b.

      Besluiten op een verzoek om vrijstelling, vermindering, ontheffing of teruggaaf van een gemeentelijke belasting;

    • c.

      Besluiten op een verzoek tot uitstel van betaling dan wel om kwijtschelding van een gemeentelijke belasting;

    • d.

      Besluiten omtrent een verzoek om toepassing van de hardheidsclausule in verband met een gemeentelijke belasting;

    • e.

      Besluiten tot het ambtshalve verlenen van vrijstelling van een gemeentelijke belasting;

    • f.

      Besluiten tot het aangaan van een fiscaal compromis;

    • g.

      Besluiten tot het niet invorderbaar verklaren van een gemeentelijke belasting;

    • h.

      Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit tot bepaling van de WOZ – waarde als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken;

    • i.

      Besluiten tot het ambtshalve verminderen van de waarde van een onroerende zaak als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken;

    • j.

      Het in rechte vertegenwoordigen van het bestuursorgaan in belastingzaken bij rechtbank en gerechtshof en hoge raad;

    • k.

      Het doen van aanmaningen als bedoeld in de Invorderingswet 1990;

    • l.

      Het uitvaardigen, betekenen en ten uitvoer leggen van een dwangbevel als bedoeld in de Invorderingswet 1990;

    • m.

      Besluiten op een verzoek om kwijtschelding van een gemeentelijke belasting;

    • n.

      Besluiten op een verzoek om uitstel van betaling van een gemeentelijke belasting;

    • o.

      Besluiten tot terugbetaling van door een belastingschuldige teveel betaalde gemeentelijke belasting;

    • p.

      Beslissen op het beroep tegen een besluit inzake een verzoek tot kwijtschelding als bedoeld in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990.

    • q.

      Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit tot vaststelling van de WOZ-waarde;

    • r.

      Besluiten tot het ambtshalve verminderen van de waarde van een onroerende zaak als bedoeld in de Wet WOZ.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in het hoofdstuk 1 van dit besluit gelden bij de uitoefening van het mandaat de volgende voorwaarden:

    • a.

      Indien bij niet tijdig beslissen op een aanvraag een dwangsom is verschuldigd als bedoeld in de algemene wet bestuursrecht komt deze voor rekening van de gemeenschappelijke regeling die in gebreke is gebleven.

    • b.

      Het mandaat kan, bij schriftelijk besluit van de directeur aan medewerkers van de gemeenschappelijke regeling in ondermandaat worden doorgegeven. Het besluit bevat de functie van de medewerker en een beschrijving van de verleende bevoegdheid en wordt aan de mandatenlijst toegevoegd. Het besluit waarbij ondermandaat is verleend wordt onverwijld ter kennis gebracht van burgemeester en wethouders, die dat besluit bekend maken.

Paragraaf 10.3 Mandaatlijst gemeenschappelijke regeling Syntrophos

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de gemeenschappelijke regeling Syntrophos.

 

Aan het hoofd en de medewerkers van het team GEO-informatie van de gemeenschappelijke regeling Syntrophos wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

 

  • a.

    Het toekennen van (huis)nummers aan objecten overeenkomstig de Verordening Naamgeving, afbakening en nummeraanduiding adressen.

Paragraaf 10.4 Mandaatlijst gemeenschappelijke regeling DCMR

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de gemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond

 

Aan de directeur van de gemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

 

  • 1.

    Besluiten tot het aanwijzen van toezichthouders belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens:

    • a.

      artikel 5.1 van de wet algemene bepalingen omgevingsrecht

    • b.

      de Wet Milieubeheer;

    • c.

      de Wet Bodembescherming;

    • d.

      de Algemene plaatselijke verordening Nissewaard 2020.

  • 2.

    Besluiten tot het aanwijzen van een of meer van zijn medewerkers om burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard te vertegenwoordigen in bestuursrechtelijke procedures met betrekking tot besluiten van de burgemeester en wethouders die door de DCMR milieudienst Rijnmond zijn voorbereid.

Hoofdstuk 11 Slotbepalingen

 

  • 1.

    Intrekking besluiten

  • De volgende besluiten worden ingetrokken:

     

    • a.

      Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2019

    • b.

      Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2019 voor de mandatering van bevoegdheden in de Wet Bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Rotterdamwet)

    • c.

      Mandaatbesluit Wvggz 2020;

    • d.

      Mandaatbesluit toezichthouders WMO Nissewaard;

    • e.

      Mandaatbesluit inzake de aanwijzing van toezichthouders en vertegenwoordigers in rechte gemeente Nissewaard voor de DCMR Milieudienst Rijnmond 2017;

    • f.

      Aanwijzingsbesluit en mandaat gevonden en verloren voorwerpen gemeente Nissewaard;

  • 2.

    Inwerkingtreding

  • Dit mandaatbesluit treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking in het Gemeenteblad.

  • 3.

    Citeertitel

  • Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2021.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard op 2 maart 2021.

De loco-secretaris,

Mr S. Elseman

De burgemeester,

Mr F. van Oosten.

Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Nissewaard op 2 maart 2021.

De burgemeester,

Mr F. van Oosten.

Aldus vastgesteld door Heffings- en Invorderingsambtenaar van de gemeente Nissewaard op 2 maart 2021.

De heffings- en invorderingsambtenaar,