Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Culemborg

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Culemborg houdende regels omtrent de tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (Beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten 2021 Culemborg)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCulemborg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Culemborg houdende regels omtrent de tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (Beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten 2021 Culemborg)
CiteertitelBeleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten 2021 Culemborg
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 juli 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 35 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-03-202101-01-2021nieuwe regeling

02-03-2021

gmb-2021-79538

Regelgevingregister 2021, nr. 1.06

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Culemborg houdende regels omtrent de tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (Beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten 2021 Culemborg)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Culemborg,

 

gelet op:

  • -

    titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 35 Participatiewet;

overwegende dat:

  • Het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden een burger in aanmerking kan komen voor een tegemoetkoming Tijdelijke ondersteuning noodzakelijk kosten (TONK);

  • Het daarom wenselijk is voor dit doel aparte, tijdelijke, beleidsregels vast te stellen;

Besluit tot vaststelling van de:

 

Beleidsregels Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) 2021 Culemborg

 

Inleiding 

Ondanks de verschillende steunmaatregelen van het kabinet in het kader van de coronacrisis, dreigen er steeds meer mensen tussen wal en schip te vallen. De regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) biedt een tegemoetkoming voor noodzakelijke woonkosten voor huishoudens, die door deze crisis te maken krijgen met inkomensterugval en hierdoor noodzakelijke kosten (zoals huur of hypotheek, kosten van gas, water en elektriciteit) niet meer kunnen betalen. Deze huishoudens kunnen geen of onvoldoende aanspraak maken op bestaande sociale zekerheid, vallen terug in inkomen en kunnen daarmee in de financiële problemen komen.

De volgende huishoudens komen voor de TONK in aanmerking:

  • Huishoudens die nog wel inkomen uit werk hebben, maar tegelijkertijd met een dusdanige terugval in inkomsten geconfronteerd worden dat zij noodzakelijke kosten niet meer kunnen voldoen. Dit kunnen zelfstandigen zijn die veel van hun opdrachten zien verdwijnen, maar ook flexwerkers die plotseling minder worden opgeroepen en ook werkenden die kortdurend vanwege quarantaine inkomsten mislopen.

  • Huishoudens die terugvallen op een uitkering en daardoor dusdanig achteruitgaan in inkomsten dat zij noodzakelijke kosten niet meer kunnen voldoen. Dit kunnen werkenden zijn, zoals artiesten, die moeten terugvallen op het sociaal minimum.

  • Huishoudens waar een of beide partners geen inkomen uit werk meer heeft en ook geen recht heeft op een uitkering. Daardoor kunnen zij een dusdanige terugval in inkomsten ervaren dat zij noodzakelijke woonkosten niet meer (volledig) kunnen voldoen.

H1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a.

      de wet: de Participatiewet;

    • b.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Culemborg;

    • c.

      inkomensterugval: een onvoorziene, onvermijdelijke en substantiële terugval van ten minste 25% (peilmaanden januari 2020 en januari 2021) in het netto inkomen als gevolg van de coronacrisis. Indien er sprake is van wisselende inkomsten, zoals bij zelfstandigen en flexwerkers, wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari;

    • d.

      bijstandsnorm: de bijstand als bedoeld in de artikelen 20 t/m 24 van de wet;

    • e.

      bijzondere bijstand: bijstand als bedoeld in artikel 35, 36 en 36b (§ 4.1) van de wet;

    • f.

      draagkracht: dat deel van het inkomen en vermogen waaruit de aanvrager zelf de woonlasten kan voldoen.

    • g.

      inkomen; inkomen dat voorkomt uit arbeid, uit een uitkering, uit verhuur en uit partner- en/of kinderalimentatie.

  • 2.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Participatiewet.

H2. Recht op TONK

Artikel 2 Doelgroep TONK

Een tegemoetkoming TONK is bedoeld voor de aanvrager:

  • -

    die door de huidige omstandigheden als gevolg van de coronacrisis te maken heeft met een onvoorzienbare en onvermijdelijke terugval van ten minste 25% (peilmaanden januari 2020 en januari 2021) in zijn of haar inkomen. Indien er sprake is van wisselende inkomsten, zoals bij zelfstandigen en flexwerkers, wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari.

  • -

    die daardoor noodzakelijke woonlasten niet meer (volledig) kan voldoen;

  • -

    waarvoor andere regelingen niet of onvoldoende soelaas bieden.

Artikel 3 Voorwaarden TONK

Het verstrekken van TONK is maatwerk. Het college houdt rekening met de individuele omstandigheden van de aanvrager bij het bepalen van het recht op en de hoogte van de TONK. Dit met toepassing van de wet en deze beleidsregels.

 

  • 1.

    Het college kan een tegemoetkoming TONK verstrekken aan de aanvrager die te maken heeft met een inkomensterugval, waardoor de betaling van noodzakelijke woonkosten niet mogelijk is uit de beschikbare geldmiddelen.

  • 2.

    Er kan volstaan worden met een verklaring van de aanvrager dat de substantiële terugval van ten minste 25 % (peilmaand januari 2020 en januari 2021) in inkomen het gevolg is van de maatregelen in verband met het coronavirus (Covid-19). Indien er sprake is van wisselende inkomsten, zoals bij zelfstandigen en flexwerkers, wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari.

  • 3.

    De ‘Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Culemborg‘ zijn niet van toepassing op de aanvragen TONK.

  • 4.

    Het college verstrekt geen tegemoetkoming indien de aanvrager woonkostentoeslag ontvangt.

Artikel 4 Noodzakelijke kosten

De tegemoetkoming TONK kan betrekking hebben op de volgende voor de aanvrager noodzakelijke algemene kosten van bestaan:

 

  • a.

    kosten van huur;

  • b.

    kosten van de hypotheekrente voor de woning;

  • c.

    kosten van elektriciteit, gas en water voor de woning;

  • d.

    kosten die behoren tot de servicekosten van de woning.

Artikel 5 Beoordeling van het recht

  • 1.

    TONK kan alleen worden verstrekt als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan:

    • a.

      de kosten zich aantoonbaar voordoen;

    • b.

      er sprake is van in het individuele geval noodzakelijke woonkosten;

    • c.

      niet op een andere wijze in (een deel van) de kosten kan worden voorzien;

    • d.

      de aanvraag vindt plaats in het kader van bijzondere omstandigheden gerelateerd aan de coronacrisis;

    • e.

      er geen sprake is van uitsluitingsgronden (artikel 13 van de wet);

    • f.

      de kosten niet kunnen worden voldaan uit de aanwezige draagkracht op grond van de draagkrachtbepalingen in hoofdstuk 5 van deze beleidsregels.

  • 2.

    Indien uit de beoordeling blijkt dat het gaat om ‘vermijdbare kosten’ dan wordt daarvoor geen TONK verstrekt.

Artikel 6 Vorm van de TONK bijstand

  • 1.

    TONK wordt, op grond van artikel 48 lid 1 van de wet, in principe om niet verstrekt, tenzij anders bepaald. Deze bijstand betreft een incidentele verstrekking. De hoogte van de bijstand is afhankelijk van de aard van de kosten, eventuele andere vergoedingen en de financiële situatie van belanghebbende(n).

Artikel 7 Verplichtingen aan de TONK bijstand en terugvordering

  • 1.

    Aan het verlenen van de TONK kan het college nadere verplichtingen verbinden die verband houden met de aard en het doel van deze bijstand op grond van artikel 55 van de wet.

  • 2.

    Indien door belanghebbende(n) niet voldaan wordt aan de opgelegde verplichting(en) kan de bijstand worden teruggevorderd.

  • 3.

    TONK kan worden teruggevorderd indien men naderhand vergoedingen of tegemoetkomingen ontvangt voor die bestemming.

H3. Indienen van een aanvraag

Artikel 8 Moment van indienen

Op grond van artikel 44 lid 1 van de wet kan in principe geen bijstand (in dit verband: TONK) worden verstrekt met terugwerkende kracht. Het college wijkt hiervan af met onderstaande beleidsregels:

  • 1.

    De ondersteuning geldt vanaf 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021. Aanvragen voor de TONK kunnen worden ingediend tot 1 augustus 2021, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021.

  • 2.

    Een aanvraag voor de TONK wordt slechts in behandeling genomen als de gevraagde gegevens compleet zijn en/of de gevraagde bewijsstukken zijn overgelegd. Het na een geboden hersteltermijn van 6 weken niet (tijdig) aanleveren van de gevraagde gegevens en/of bewijsstukken leidt tot het definitief niet meer behandelen van de aanvraag.

  • 3.

    Aanvrager overlegt bij de aanvraag:

    • a.

      verklaring van de aanvrager dat de substantiële terugval in inkomen het gevolg is van de maatregelen in verband met het coronavirus (Covid-19);

    • b.

      de bewijzen van het inkomen van de maand januari 2020 en januari 2021. Indien er sprake is van wisselende inkomsten, zoals bij zelfstandigen en flexwerkers, wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari;

    • c.

      de bewijzen van de beschikbare geldmiddelen van de maanden november en december 2020 en januari 2021;

    • d.

      de bewijzen van de noodzakelijke kosten van de maanden november en december 2020 en januari 2021.

Artikel 9 Wijze van indienen

Bij een aanvraag voor de TONK dient gebruik te worden gemaakt van het formulier dat via de website www.culemborg.nl kan worden ingevuld.

Artikel 10 Bestedingsverplichting

Vanaf de dag waarop een belanghebbende zich heeft gemeld voor een aanvraag omtrent de TONK kunnen verplichtingen worden opgelegd die verband houden met aard en doel van een bepaalde vorm van bijstand:

 

  • 1.

    Aan de TONK is een bestedingsverplichting verbonden (artikel 55 van de wet). Dit houdt in dat de bijstand daadwerkelijk moet worden aangewend voor het doel waarvoor zij is verstrekt.

  • 2.

    Daarnaast bestaat ook de verplichting om bewijs te overleggen van de kosten. Verplichtingen worden altijd schriftelijk kenbaar gemaakt in het besluit/beschikking. Indien verplichtingen, verbonden aan de TONK, geschonden worden kan het college de verstrekking terugvorderen.

H4. Inkomen en vermogen

Artikel 11 In aanmerking te nemen inkomen

  • 1.

    Bij de vaststelling van het inkomen worden inkomensbestanddelen die bij de verlening van algemene bijstand niet tot de middelen worden gerekend, ook niet tot het inkomen gerekend bij de TONK.

  • 2.

    Het inkomen is gelijk aan (de som van) alle netto inkomensbestanddelen waarover de alleenstaande of het gezin beschikt of redelijkerwijs kan beschikken, inclusief vakantietoeslag en voorlopige teruggave hypotheekrenteaftrek.

  • 3.

    Bij de vaststelling van de hoogte van het inkomen wordt de individuele inkomenstoeslag en de individuele studietoeslag niet tot het inkomen gerekend.

  • 4.

    Bij de vaststelling van de hoogte van het inkomen wordt geen rekening gehouden met de kostendelersnorm. Er geldt geen inkomensgrens.

H5. Draagkracht, woonkosten en hoogte van de bijstand

Artikel 12 Hoogte noodzakelijke woonkosten

De hoogte van de te verlenen TONK wordt (individueel) bepaald door de hoogte van de noodzakelijke woonkosten. Hierin worden de richtlijnen gevolgd welke zijn afgeleid van het Nederlands Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Noodzakelijke woonkosten boven een bedrag van € 405,- komen in aanmerking voor TONK, met een maximum van € 1000,- voor de gehele periode van 6 maanden (artikel 19).

Artikel 13 Draagkrachtberekening

Draagkracht is dat deel van het inkomen en vermogen dat belanghebbende zelf kan en dient aan te wenden om de woonkosten uit te voldoen. Hiermee wordt aangegeven welk deel van het in aanmerking te nemen inkomen en vermogen (artikel 14 en 15) als draagkracht wordt gezien. Er wordt in dit verband gesproken van volledige draagkracht.

Artikel 14 Draagkracht uit inkomen

  • 1.

    Bij een aanvraag in het kader van de TONK-regeling wordt rekening gehouden met het actueel inkomen. Hiervoor geldt de peilmaand januari 2021. Indien er sprake is van wisselende inkomsten, zoals bij zelfstandigen en flexwerkers, wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari.

  • 2.

    Verwacht wordt dat men de volledige eigen draagkracht aanwendt voor de noodzakelijke woonkosten. Het resterende bedrag wordt aangevuld vanuit de TONK tot aan het maximale bedrag van € 1000,- (artikel 19).

  • 3.

    Bij de berekening wordt altijd uitgegaan van het netto inkomen zoals benoemd in artikel 11, inclusief vakantiegeld.

  • 4.

    Bij het berekenen van het inkomen wordt indien mogelijk uitgegaan van de maand januari 2021. Ten opzichte van januari 2020 dient hier sprake te zijn van een inkomensdaling van ten minste 25%. Indien er sprake is van wisselende inkomsten wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari.

  • 5.

    Bij de vaststelling van de hoogte van het inkomen wordt geen rekening gehouden met de kostendelersnorm. Wel wordt het inkomen van de partner meegenomen in de berekening.

Artikel 15 Draagkracht uit vermogen

De wettelijke vermogensvrijlating geldt als uitgangspunt bij de beoordeling van het recht op algemene bijstand. Uitgangspunt is dat de aanvrager die beschikt over vermogen, dit ook inzet om extra kosten op te vangen. Er wordt voor alle huishoudens (ook alleenstaanden) aangesloten bij de vermogensgrens voor gehuwden (€ 12.590,-, artikel 34 van de wet) en twee auto’s per huishouden worden buiten beschouwing gelaten. Het vermogen van de partner wordt hierin meegenomen.

Artikel 16 Beschikbaar vermogen

  • 1.

    Beschikbaar vermogen zijn geldmiddelen waarover de aanvrager beschikt of redelijkerwijs kan beschikken.

  • 2.

    Het betreft de beschikbare geldmiddelen van de aanvrager, ten laste komende kinderen en de partner van de aanvrager.

  • 3.

    Onder beschikbare geldmiddelen wordt verstaan:

    • a.

      contant geld;

    • b.

      geld op betaal- en spaarrekeningen;

    • c.

      cryptovaluta, zoals bitcoins, voor zover deze direct beschikbaar zijn;

    • d.

      de waarde van effecten (hierbij gaat het om beleggingsrekeningen met aandelen, obligaties, en opties en effecten in depot), voor zover deze direct beschikbaar zijn.

  • 4.

    Het spaargeld, dat wordt opgebouwd tijdens de periode waarin TONK is ontvangen, wordt als vermogen in aanmerking genomen.

Artikel 17 Draagkrachtperiode

  • 1.

    De draagkracht wordt vastgesteld voor de periode waarin de TONK loopt.

  • 2.

    Aangezien de TONK niet een volledig kalenderjaar betreft, wordt de draagkracht verrekend per maand maal het aantal maanden dat TONK wordt verstrekt.

Artikel 18 Draagkrachtwijziging

  • 1.

    De draagkracht kan binnen de vastgestelde periode worden herzien indien een wijziging in woonsituatie, gezinssamenstelling, inkomen of vermogen daartoe aanleiding geeft.

  • 2.

    Een aanpassing van de draagkracht vindt plaats als het inkomen meer dan 15% is gestegen of gedaald.

  • 3.

    Belanghebbenden zijn verplicht op grond van artikel 17 lid 1 van de wet, uit eigen beweging wijzigingen in het inkomen of vermogen door te geven.

  • 4.

    Bij een onregelmatig inkomen kan het college de draagkracht schatten en na afloop van de TONK definitief vaststellen.

Artikel 19 Maximale hoogte tegemoetkoming

De maximale tegemoetkoming op basis van deze beleidsregel bedraagt € 1000 per huishouden per 6 maanden. Dit bedrag zal eenmalig worden uitgekeerd. Er geldt geen drempelbedrag.

Artikel 20 Afzien opleggen verhuisverplichting

Het college legt aan de aanvrager die op basis van deze beleidsregel in aanmerking komt voor de tegemoetkoming TONK, geen verhuisverplichting op.

H6. Slotbepalingen

Artikel 21 Hardheidsclausule

Een bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen (artikel 4:84 Algemene wet bestuursrecht).

Artikel 22 Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    De beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad en werken terug tot 1 januari 2021.

  • 2.

    De beleidsregels vervallen op 1 juli 2021, maar blijven van toepassing op aanvragen die voor 1 augustus 2021 zijn ingediend.

Artikel 23 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten 2021 Culemborg.

Met vriendelijke groet,

Burgemeester en wethouders van Culemborg,

de secretaris,

G. Vlekke

de burgemeester,

G. van Grootheest

Toelichting op de beleidsregels

Beleidsregels Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) 2021

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

De gebruikte definities en begrippen zijn gelijk aan de definities in wet- en regelgeving.

 

Artikel 2 Doelgroep TONK

In dit artikel wordt bepaald welke huishoudens beroep kunnen doen op de TONK regeling. Conform de geest van de regeling, staat TONK in beginsel open voor alle inwoners van Culemborg van 18 jaar en ouder. Het gaat om de doelgroep die te maken heeft met een netto inkomensterugval van ten minste 25% (peilmaand januari 2021 ten opzichte van januari 2021) gerelateerd aan de coronacrisis. Indien er sprake is van wisselende inkomsten, zoals bij zelfstandigen en flexwerkers, wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari.

 

Artikel 3 Voorwaarden TONK

Het verstrekken van TONK is maatwerk. In dit artikel staat toegelicht aan welke voorwaarden de aanvrager dient te voldoen. Het college houdt daarbij rekening met de individuele omstandigheden van de aanvrager bij het bepalen van het recht op en de hoogte van de TONK.

 

De aanvrager dient bij de aanvraag een schriftelijke verklaring af te geven dat zijn of haar inkomen met ten minste 25% is gedaald. Hierbij wordt uitgegaan van de peilmaand januari 2021 ten opzichte van januari 2020. Indien er sprake is van wisselende inkomsten, zoals bij zelfstandigen en flexwerkers, wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari.

 

Een andere voorwaarde is dat de noodzakelijke woonkosten als gevolg hiervan, niet (meer) uit de beschikbare geldmiddelen betaald kunnen worden. Hiervoor geldt een vermogensgrens voor gehuwden. Het college hanteert ook voor de alleenstaanden deze grens, en wijkt hierbij op dit punt af van de wet. Dat betekent dat de aanvrager maximaal € 12.590,- aan beschikbare middelen mag hebben om in aanmerking te komen voor de TONK. Tevens worden twee auto’s per huishoudens buiten beschouwing gelaten. Normaliter wordt binnen de Participatiewet de waarde van dit bezit (de auto) meegenomen in de vermogenstoets. Het college heeft besloten hiervan af te wijken. Echter wordt het vermogen van de partner van de aanvrager wel meegenomen.

 

De beleidsregels van de bijzondere bijstand van de gemeente Culemborg zijn niet van toepassing. Dat wil zeggen dat het college aparte, tijdelijke beleidsregels heeft opgesteld voor de TONK, die kunnen afwijken van het beleid van de bijzondere bijstand. Als juridisch kader is de Participatiewet het uitgangspunt voor het opstellen van de tijdelijke beleidsregels van de TONK. Op deze manier hoeft het beleid van de bijzondere bijstand niet aangepast te worden gedurende de periode dat de TONK maatregel ter beschikking staat voor de inwoners van Culemborg. De TONK vormt een aparte aanvulling op de bijzondere bijstand.

 

Vanuit de bijzondere bijstand kunnen inwoners in bepaalde omstandigheden en onder voorwaarden, beroep doen op de woonkostentoeslag. Inwoners die recht hebben op de woonkostentoeslag, hebben onverwacht minder inkomsten en kunnen daardoor de huur of hypotheek niet meer betalen. Woonkostentoeslag is vooral bedoeld voor mensen met een koopwoning. Mensen met een huurwoning kunnen vaak huurtoeslag aanvragen. Wanneer deze toeslag reeds is toegekend voor de periode januari 2021 tot en met 30 juni 2021, dan hebben mensen geen recht op TONK. Het is een voorliggende voorziening die reeds voorziet in een tegemoet voor noodzakelijke woonkosten. TONK heeft een soortgelijke strekking, namelijk ondersteuning in het betalen van de noodzakelijke woonkosten. Om deze reden is deze beleidsregel ingevoerd; om te voorkomen dat men een dubbele tegemoetkoming in woonlasten ontvangt van de gemeente.

 

Artikel 4 Noodzakelijke kosten

In dit artikel wordt toegelicht welke woonkosten meetellen als de noodzakelijke kosten zoals bedoeld in de TONK regeling.

 

Artikel 5 Beoordeling van het recht

In dit artikel wordt een overzicht van alle voorwaarden voor de TONK regeling geschetst. De kosten dienen zich daadwerkelijk voor te doen en kunnen niet op een andere manier worden voldaan, zoals uit het eigen vermogen, draagkracht of een lening bij een derde. Belangrijke voorwaarde is dat de situatie is gerelateerd aan de coronacrisis.

 

Uitsluitingsgronden zoals beschreven in de Participatiewet artikel 13, betekent onder meer uitsluiting van recht op TONK als diegene:

  • -

    aan wie rechtens zijn vrijheid is ontnomen (de aanvrager is gedetineerd);

  • -

    die zich onttrekt aan de tenuitvoerlegging van een vrijheidsstraf of vrijheidsbenemende maatregel;

  • -

    die zijn militaire of vervangende dienstplicht vervult;

  • -

    die wegens werkstaking of uitsluiting niet deelneemt aan de arbeid, voor zover diens gebrek aan middelen daarvan het gevolg is;

  • -

    die per kalenderjaar langer dan vier weken verblijf houdt buiten Nederland dan wel een aaneengesloten periode van langer dan vier weken verblijf houdt buiten Nederland;

  • -

    die jonger is dan 18 jaar;

  • -

    die TONK vraagt ter gedeeltelijke of volledige aflossing van een schuldenlast en die overigens bij het ontstaan van de schuldenlast, dan wel nadien, beschikte of beschikt over de middelen om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien.

  • -

    van 18, 19 of 20 jaar die in een inrichting verblijft;

  • -

    De pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, of binnen een periode van dertien weken.

De nadere toetsing aan de hand van de Participatiewet vindt plaats bij de aanvraag bij de afdeling bijzondere bijstand van de gemeente Culemborg.

 

Andere voorwaarde is dat de kosten niet kunnen worden voldaan uit eigen draagkracht. Zie hiervoor artikel 12 tot en met 17.

 

Indien uit de beoordeling blijkt dat het gaat om ‘vermijdbare kosten’ dan wordt daarvoor geen TONK verstrekt. Dat betekent dat kosten die niet strikt noodzakelijk zijn, zoals kosten voor de huur van een garage, niet worden meegenomen.

 

Artikel 6 Vorm van de TONK bijstand

TONK wordt, op grond van artikel 48 lid 1 van de wet, in principe om niet verstrekt, tenzij anders bepaald. Dat betekent dat de TONK in principe niet hoeft te worden terugbetaald. Deze bijstand betreft een incidentele verstrekking; het bedrag voor de gehele periode wordt in één keer uitgekeerd. De hoogte van TONK is afhankelijk van de aard van de kosten, eventuele andere vergoedingen en de financiële situatie van belanghebbende(n). Deze toetsing vindt vooraf bij de aanvraag plaats door de afdeling bijzondere bijstand van de gemeente Culemborg.

 

Artikel 7 Verplichtingen aan de TONK bijstand en terugvordering

Dit betreft een ‘kan’ bepaling. Het college kan verplichtingen opleggen die verband houden met de aard en het doel van deze bijstand op grond van artikel 55 van de wet. Denk aan dat de verplichting om (aanvullend) werk te zoeken om de eigen draagkracht te vergroten. Indien door aanvrager niet voldaan wordt aan de opgelegde verplichting(en) kan de TONK worden teruggevorderd. De TONK voor een bepaalde bestemming kan worden teruggevorderd indien men naderhand vergoedingen of tegemoetkomingen ontvangt voor die bestemming. Bijvoorbeeld wanneer de aanvrager naderhand het eigen vermogen vergroot middels een gift of lening van derden. De aanvrager is verplicht deze wijzigingen door te geven (de inlichtingenplicht). Mogelijkerwijs wordt de verstrekte TONK teruggevorderd indien blijkt dat de noodzakelijke woonkosten alsnog kunnen worden voldaan uit eigen middelen.

 

Artikel 8 Moment van indienen

In dit artikel worden de kaders van indienen toegelicht. De periode waarin TONK kan worden verstrekt is 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021. Aanvragen voor de TONK kunnen worden ingediend tot 1 augustus 2021, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021.

 

Een aanvraag voor de TONK wordt alleen in behandeling genomen als de gevraagde gegevens compleet zijn en/of de gevraagde bewijsstukken zijn overgelegd. Het na een geboden hersteltermijn (6 weken) niet (tijdig) aanleveren van de gevraagde gegevens en/of bewijsstukken leidt tot het definitief niet meer behandelen van de aanvraag. In dit artikel wordt verder uitgelegd welke stukken de aanvrager dient te overleggen bij de aanvraag TONK.

 

Artikel 9 Wijze van indienen

Bij een aanvraag voor de TONK dient gebruik te worden gemaakt van het formulier dat via de website www.culemborg.nl kan worden ingevuld.

 

Artikel 10 Bestedingsverplichting

Aan de TONK is een bestedingsverplichting verbonden (artikel 55 van de wet). Dit houdt in dat de bijstand daadwerkelijk moet worden aangewend voor het doel waarvoor zij is verstrekt, namelijk de noodzakelijke woonkosten zoals bepaald in artikel 4.Daarnaast bestaat ook de verplichting om bewijs te overleggen van de kosten, bijvoorbeeld via bankafschriften. Verplichtingen worden altijd schriftelijk kenbaar gemaakt in het besluit/beschikking. Indien verplichtingen, verbonden aan de TONK, geschonden worden kan het college de verstrekking terugvorderen.

 

Artikel 11 In aanmerking te nemen inkomen

In dit artikel wordt opgesomd hoe welke onderdelen worden meegenomen bij het inkomen in het kader van de aanvraag TONK.

 

Artikel 12 Hoogte noodzakelijke woonkosten

De hoogte van de te verlenen TONK wordt (individueel) bepaald door de hoogte van de noodzakelijke kosten. Hierin worden de richtlijnen gevolgd welke zijn afgeleid van het Nederlands Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Onderstaand rekenvoorbeeld geeft aan dat woonkosten boven een bedrag van € 405,- komen in aanmerking voor TONK, met een maximum van € 1000,- voor de gehele periode van 6 maanden.

 

Berekening minimale woonkosten

 

Basishuur

€ 238,00 (afgerond van € 237,62)

Gas gemiddeld Nibud

€ 109,00

Elektra gemiddeld Nibud

€ 34,00

Water gemiddeld Nibud

€ 24,00

Totaal woonkosten gemiddeld

€ 405,00

 

Totale woonkosten boven een bedrag van € 405,00, met een maximum van € 1000,- voor de gehele periode van 6 maanden, komen in aanmerking voor TONK.

 

Artikel 13 Draagkrachtberekening

Draagkracht is dat deel van het inkomen en vermogen dat de aanvrager zelf dient aan te wenden om de noodzakelijke woonkosten uit te voldoen. Er wordt in dit verband gesproken van volledige draagkracht (100%). Er is sprake van eigen draagkracht vanaf de bijstandsnorm. Dit artikel geeft het besluit weer dat de volledige draagkracht moet worden ingezet voor het voldoen van de noodzakelijke woonkosten. Dit sluit aan bij de beleidsregels bijzondere bijstand. In de berekeningen in de toelichting wordt uitgelegd hoe de draagkracht uit inkomen en vermogen wordt berekend.

 

Artikel 14 Draagkracht uit inkomen

In dit artikel wordt uitgelegd hoe de draagkracht uit inkomen wordt berekend. Het rekenvoorbeeld geeft dit weer middels het verschil tussen het inkomen per maand en de bijstandsnorm. Vervolgens worden de maandelijkse woonkosten berekend, en het sociaal aanvaardbare minimum volgens Nibud van € 450,- wordt hiervan afgetrokken. Dit bedrag dient men namelijk zelf te voorzien. Er geldt hier geen inkomensgrens, zoals dat bij de bijzondere bijstand wel het geval is. Dat zou betekenen dat er relatief grote groep wordt uitgesloten van recht op TONK. Het college kiest er voor om geen inkomensgrens te hanteren. Immers kunnen ook de midden en hogere inkomens vanwege de coronacrisis in de financiële problemen geraken.

 

In het volgende rekenvoorbeeld wordt de draagkrachtberekening voor de TONK nader toegelicht:

 

Draagkracht gehuwden

 

Totale gezingsinkomen per maand is

€ 2.000,00 netto inclusief vakantietoeslag (vt)

De bijstandsnorm per maand is

€ 1.536,34 inclusief vakantietoeslag

Verschil

€ 463,66

 

Er wordt volledige draagkracht in aanmerking genomen waardoor er € 463,66 per maand aan draagkracht is voor woonkosten.

 

De vaste lasten per maand zijn als volgt:

 

Hypotheekrente

€ 800,00

Gas

€ 150,00

Elektra

€ 50,00

Water

€ 20,00

Totaal

€ 1020,00

 

Aanvaardbare vaste lasten op sociaal minimum volgens Nibud zijn € 405,00.

Daadwerkelijke woonkosten (€ 1020,-) – aanvaardbare lasten op sociaal minimum (€ 405,-) = € 615,00.

 

De draagkracht uit inkomen is € 463,66. Voor TONK komt in aanmerking een bedrag van € 151,34 per maand (€ 615,00 minus € 463,66).

Voor de periode 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021 bedraagt de eenmalige TONK vergoeding

€ 908,04 (6 maal de maandelijkse vergoeding van € 151,34).

 

Artikel 15 Draagkracht uit vermogen

In dit artikel wordt uitgelegd hoe de draagkracht uit vermogen wordt berekend. Er wordt aangesloten bij de vermogensgrens voor gehuwden voor alle aanvragers, ongeacht zij alleenstaand of gehuwd zijn (€ 12.590,-) en twee auto’s per huishouden worden buiten beschouwing gelaten. Het vermogen van de partner wordt hierin wel meegenomen. Het deel boven deze vermogensgrens zal als volledige draagkracht in aanmerking worden genomen. De aanvrager dient de eigen draagkracht uit vermogen (eerst) aan te wenden voor de noodzakelijke woonkosten.

 

Artikel 16 Beschikbaar vermogen

In dit artikel wordt aangegeven wat wordt meegeteld als eigen direct beschikbaar vermogen.

 

Artikel 17 Draagkrachtperiode

In dit artikel wordt de periode voor de TONK geduid.

 

Artikel 18 Draagkrachtwijziging

Artikel 17 geeft aan hoe om te gaan met draagkrachtwijziging. De belanghebbende dient wijzigingen altijd door te geven op basis van de inlichtingenplicht.

 

Artikel 19 Maximale hoogte tegemoetkoming

De maximale tegemoetkoming op basis van deze beleidsregel bedraagt € 1000 per huishouden per 6 maanden. Dit bedrag zal eenmalig worden uitgekeerd. Er geldt geen drempelbedrag.

 

Artikel 20 Afzien opleggen verhuisverplichting

Het college legt aan de aanvrager die op basis van deze beleidsregel in aanmerking komt voor de tegemoetkoming TONK, geen verhuisverplichting op.

 

Artikel 21 Hardheidsclausule

Het kan voorkomen, dat de gevolgen van de tijdelijke beleidsregels TONK vanwege bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. In dat geval kan gemeente op basis van artikel 4 lid 48 Awb toch een tegemoetkoming TONK toekennen, ook al bestaat er op basis van het gemeentelijk beleid geen recht. Het college kiest om deze reden voor het opnemen van een hardheidsclausule in de tijdelijke beleidsregels TONK, bijvoorbeeld als er noodzaak bestaat voor verlening TONK om zeer dringende redenen.

 

Artikel 22 Inwerkingtreding en duur beleidsregels

N.v.t.

 

Artikel 23 Citeertitel

N.v.t.