Organisatie | Culemborg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Culemborg houdende regels omtrent de tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (Beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten 2021 Culemborg) |
Citeertitel | Beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten 2021 Culemborg |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 1 juli 2021.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-03-2021 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 02-03-2021 | Regelgevingregister 2021, nr. 1.06 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Culemborg,
Besluit tot vaststelling van de:
Beleidsregels Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) 2021 Culemborg
Ondanks de verschillende steunmaatregelen van het kabinet in het kader van de coronacrisis, dreigen er steeds meer mensen tussen wal en schip te vallen. De regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) biedt een tegemoetkoming voor noodzakelijke woonkosten voor huishoudens, die door deze crisis te maken krijgen met inkomensterugval en hierdoor noodzakelijke kosten (zoals huur of hypotheek, kosten van gas, water en elektriciteit) niet meer kunnen betalen. Deze huishoudens kunnen geen of onvoldoende aanspraak maken op bestaande sociale zekerheid, vallen terug in inkomen en kunnen daarmee in de financiële problemen komen.
De volgende huishoudens komen voor de TONK in aanmerking:
Huishoudens die nog wel inkomen uit werk hebben, maar tegelijkertijd met een dusdanige terugval in inkomsten geconfronteerd worden dat zij noodzakelijke kosten niet meer kunnen voldoen. Dit kunnen zelfstandigen zijn die veel van hun opdrachten zien verdwijnen, maar ook flexwerkers die plotseling minder worden opgeroepen en ook werkenden die kortdurend vanwege quarantaine inkomsten mislopen.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
inkomensterugval: een onvoorziene, onvermijdelijke en substantiële terugval van ten minste 25% (peilmaanden januari 2020 en januari 2021) in het netto inkomen als gevolg van de coronacrisis. Indien er sprake is van wisselende inkomsten, zoals bij zelfstandigen en flexwerkers, wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari;
Een tegemoetkoming TONK is bedoeld voor de aanvrager:
die door de huidige omstandigheden als gevolg van de coronacrisis te maken heeft met een onvoorzienbare en onvermijdelijke terugval van ten minste 25% (peilmaanden januari 2020 en januari 2021) in zijn of haar inkomen. Indien er sprake is van wisselende inkomsten, zoals bij zelfstandigen en flexwerkers, wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari.
Het verstrekken van TONK is maatwerk. Het college houdt rekening met de individuele omstandigheden van de aanvrager bij het bepalen van het recht op en de hoogte van de TONK. Dit met toepassing van de wet en deze beleidsregels.
Er kan volstaan worden met een verklaring van de aanvrager dat de substantiële terugval van ten minste 25 % (peilmaand januari 2020 en januari 2021) in inkomen het gevolg is van de maatregelen in verband met het coronavirus (Covid-19). Indien er sprake is van wisselende inkomsten, zoals bij zelfstandigen en flexwerkers, wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari.
Artikel 4 Noodzakelijke kosten
De tegemoetkoming TONK kan betrekking hebben op de volgende voor de aanvrager noodzakelijke algemene kosten van bestaan:
Artikel 6 Vorm van de TONK bijstand
TONK wordt, op grond van artikel 48 lid 1 van de wet, in principe om niet verstrekt, tenzij anders bepaald. Deze bijstand betreft een incidentele verstrekking. De hoogte van de bijstand is afhankelijk van de aard van de kosten, eventuele andere vergoedingen en de financiële situatie van belanghebbende(n).
Op grond van artikel 44 lid 1 van de wet kan in principe geen bijstand (in dit verband: TONK) worden verstrekt met terugwerkende kracht. Het college wijkt hiervan af met onderstaande beleidsregels:
Een aanvraag voor de TONK wordt slechts in behandeling genomen als de gevraagde gegevens compleet zijn en/of de gevraagde bewijsstukken zijn overgelegd. Het na een geboden hersteltermijn van 6 weken niet (tijdig) aanleveren van de gevraagde gegevens en/of bewijsstukken leidt tot het definitief niet meer behandelen van de aanvraag.
Bij een aanvraag voor de TONK dient gebruik te worden gemaakt van het formulier dat via de website www.culemborg.nl kan worden ingevuld.
H5. Draagkracht, woonkosten en hoogte van de bijstand
Artikel 12 Hoogte noodzakelijke woonkosten
De hoogte van de te verlenen TONK wordt (individueel) bepaald door de hoogte van de noodzakelijke woonkosten. Hierin worden de richtlijnen gevolgd welke zijn afgeleid van het Nederlands Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Noodzakelijke woonkosten boven een bedrag van € 405,- komen in aanmerking voor TONK, met een maximum van € 1000,- voor de gehele periode van 6 maanden (artikel 19).
Artikel 13 Draagkrachtberekening
Draagkracht is dat deel van het inkomen en vermogen dat belanghebbende zelf kan en dient aan te wenden om de woonkosten uit te voldoen. Hiermee wordt aangegeven welk deel van het in aanmerking te nemen inkomen en vermogen (artikel 14 en 15) als draagkracht wordt gezien. Er wordt in dit verband gesproken van volledige draagkracht.
Artikel 14 Draagkracht uit inkomen
Bij een aanvraag in het kader van de TONK-regeling wordt rekening gehouden met het actueel inkomen. Hiervoor geldt de peilmaand januari 2021. Indien er sprake is van wisselende inkomsten, zoals bij zelfstandigen en flexwerkers, wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari.
Bij het berekenen van het inkomen wordt indien mogelijk uitgegaan van de maand januari 2021. Ten opzichte van januari 2020 dient hier sprake te zijn van een inkomensdaling van ten minste 25%. Indien er sprake is van wisselende inkomsten wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari.
Artikel 15 Draagkracht uit vermogen
De wettelijke vermogensvrijlating geldt als uitgangspunt bij de beoordeling van het recht op algemene bijstand. Uitgangspunt is dat de aanvrager die beschikt over vermogen, dit ook inzet om extra kosten op te vangen. Er wordt voor alle huishoudens (ook alleenstaanden) aangesloten bij de vermogensgrens voor gehuwden (€ 12.590,-, artikel 34 van de wet) en twee auto’s per huishouden worden buiten beschouwing gelaten. Het vermogen van de partner wordt hierin meegenomen.
Een bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen (artikel 4:84 Algemene wet bestuursrecht).
Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van Culemborg,
de secretaris,
G. Vlekke
de burgemeester,
G. van Grootheest
Toelichting op de beleidsregels
Beleidsregels Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) 2021
De gebruikte definities en begrippen zijn gelijk aan de definities in wet- en regelgeving.
In dit artikel wordt bepaald welke huishoudens beroep kunnen doen op de TONK regeling. Conform de geest van de regeling, staat TONK in beginsel open voor alle inwoners van Culemborg van 18 jaar en ouder. Het gaat om de doelgroep die te maken heeft met een netto inkomensterugval van ten minste 25% (peilmaand januari 2021 ten opzichte van januari 2021) gerelateerd aan de coronacrisis. Indien er sprake is van wisselende inkomsten, zoals bij zelfstandigen en flexwerkers, wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari.
Het verstrekken van TONK is maatwerk. In dit artikel staat toegelicht aan welke voorwaarden de aanvrager dient te voldoen. Het college houdt daarbij rekening met de individuele omstandigheden van de aanvrager bij het bepalen van het recht op en de hoogte van de TONK.
De aanvrager dient bij de aanvraag een schriftelijke verklaring af te geven dat zijn of haar inkomen met ten minste 25% is gedaald. Hierbij wordt uitgegaan van de peilmaand januari 2021 ten opzichte van januari 2020. Indien er sprake is van wisselende inkomsten, zoals bij zelfstandigen en flexwerkers, wordt uitgegaan van het gemiddelde van de maanden november, december en januari.
Een andere voorwaarde is dat de noodzakelijke woonkosten als gevolg hiervan, niet (meer) uit de beschikbare geldmiddelen betaald kunnen worden. Hiervoor geldt een vermogensgrens voor gehuwden. Het college hanteert ook voor de alleenstaanden deze grens, en wijkt hierbij op dit punt af van de wet. Dat betekent dat de aanvrager maximaal € 12.590,- aan beschikbare middelen mag hebben om in aanmerking te komen voor de TONK. Tevens worden twee auto’s per huishoudens buiten beschouwing gelaten. Normaliter wordt binnen de Participatiewet de waarde van dit bezit (de auto) meegenomen in de vermogenstoets. Het college heeft besloten hiervan af te wijken. Echter wordt het vermogen van de partner van de aanvrager wel meegenomen.
De beleidsregels van de bijzondere bijstand van de gemeente Culemborg zijn niet van toepassing. Dat wil zeggen dat het college aparte, tijdelijke beleidsregels heeft opgesteld voor de TONK, die kunnen afwijken van het beleid van de bijzondere bijstand. Als juridisch kader is de Participatiewet het uitgangspunt voor het opstellen van de tijdelijke beleidsregels van de TONK. Op deze manier hoeft het beleid van de bijzondere bijstand niet aangepast te worden gedurende de periode dat de TONK maatregel ter beschikking staat voor de inwoners van Culemborg. De TONK vormt een aparte aanvulling op de bijzondere bijstand.
Vanuit de bijzondere bijstand kunnen inwoners in bepaalde omstandigheden en onder voorwaarden, beroep doen op de woonkostentoeslag. Inwoners die recht hebben op de woonkostentoeslag, hebben onverwacht minder inkomsten en kunnen daardoor de huur of hypotheek niet meer betalen. Woonkostentoeslag is vooral bedoeld voor mensen met een koopwoning. Mensen met een huurwoning kunnen vaak huurtoeslag aanvragen. Wanneer deze toeslag reeds is toegekend voor de periode januari 2021 tot en met 30 juni 2021, dan hebben mensen geen recht op TONK. Het is een voorliggende voorziening die reeds voorziet in een tegemoet voor noodzakelijke woonkosten. TONK heeft een soortgelijke strekking, namelijk ondersteuning in het betalen van de noodzakelijke woonkosten. Om deze reden is deze beleidsregel ingevoerd; om te voorkomen dat men een dubbele tegemoetkoming in woonlasten ontvangt van de gemeente.
Artikel 4 Noodzakelijke kosten
In dit artikel wordt toegelicht welke woonkosten meetellen als de noodzakelijke kosten zoals bedoeld in de TONK regeling.
Artikel 5 Beoordeling van het recht
In dit artikel wordt een overzicht van alle voorwaarden voor de TONK regeling geschetst. De kosten dienen zich daadwerkelijk voor te doen en kunnen niet op een andere manier worden voldaan, zoals uit het eigen vermogen, draagkracht of een lening bij een derde. Belangrijke voorwaarde is dat de situatie is gerelateerd aan de coronacrisis.
Uitsluitingsgronden zoals beschreven in de Participatiewet artikel 13, betekent onder meer uitsluiting van recht op TONK als diegene:
De nadere toetsing aan de hand van de Participatiewet vindt plaats bij de aanvraag bij de afdeling bijzondere bijstand van de gemeente Culemborg.
Andere voorwaarde is dat de kosten niet kunnen worden voldaan uit eigen draagkracht. Zie hiervoor artikel 12 tot en met 17.
Indien uit de beoordeling blijkt dat het gaat om ‘vermijdbare kosten’ dan wordt daarvoor geen TONK verstrekt. Dat betekent dat kosten die niet strikt noodzakelijk zijn, zoals kosten voor de huur van een garage, niet worden meegenomen.
Artikel 6 Vorm van de TONK bijstand
TONK wordt, op grond van artikel 48 lid 1 van de wet, in principe om niet verstrekt, tenzij anders bepaald. Dat betekent dat de TONK in principe niet hoeft te worden terugbetaald. Deze bijstand betreft een incidentele verstrekking; het bedrag voor de gehele periode wordt in één keer uitgekeerd. De hoogte van TONK is afhankelijk van de aard van de kosten, eventuele andere vergoedingen en de financiële situatie van belanghebbende(n). Deze toetsing vindt vooraf bij de aanvraag plaats door de afdeling bijzondere bijstand van de gemeente Culemborg.
Artikel 7 Verplichtingen aan de TONK bijstand en terugvordering
Dit betreft een ‘kan’ bepaling. Het college kan verplichtingen opleggen die verband houden met de aard en het doel van deze bijstand op grond van artikel 55 van de wet. Denk aan dat de verplichting om (aanvullend) werk te zoeken om de eigen draagkracht te vergroten. Indien door aanvrager niet voldaan wordt aan de opgelegde verplichting(en) kan de TONK worden teruggevorderd. De TONK voor een bepaalde bestemming kan worden teruggevorderd indien men naderhand vergoedingen of tegemoetkomingen ontvangt voor die bestemming. Bijvoorbeeld wanneer de aanvrager naderhand het eigen vermogen vergroot middels een gift of lening van derden. De aanvrager is verplicht deze wijzigingen door te geven (de inlichtingenplicht). Mogelijkerwijs wordt de verstrekte TONK teruggevorderd indien blijkt dat de noodzakelijke woonkosten alsnog kunnen worden voldaan uit eigen middelen.
In dit artikel worden de kaders van indienen toegelicht. De periode waarin TONK kan worden verstrekt is 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021. Aanvragen voor de TONK kunnen worden ingediend tot 1 augustus 2021, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021.
Een aanvraag voor de TONK wordt alleen in behandeling genomen als de gevraagde gegevens compleet zijn en/of de gevraagde bewijsstukken zijn overgelegd. Het na een geboden hersteltermijn (6 weken) niet (tijdig) aanleveren van de gevraagde gegevens en/of bewijsstukken leidt tot het definitief niet meer behandelen van de aanvraag. In dit artikel wordt verder uitgelegd welke stukken de aanvrager dient te overleggen bij de aanvraag TONK.
Bij een aanvraag voor de TONK dient gebruik te worden gemaakt van het formulier dat via de website www.culemborg.nl kan worden ingevuld.
Artikel 10 Bestedingsverplichting
Aan de TONK is een bestedingsverplichting verbonden (artikel 55 van de wet). Dit houdt in dat de bijstand daadwerkelijk moet worden aangewend voor het doel waarvoor zij is verstrekt, namelijk de noodzakelijke woonkosten zoals bepaald in artikel 4.Daarnaast bestaat ook de verplichting om bewijs te overleggen van de kosten, bijvoorbeeld via bankafschriften. Verplichtingen worden altijd schriftelijk kenbaar gemaakt in het besluit/beschikking. Indien verplichtingen, verbonden aan de TONK, geschonden worden kan het college de verstrekking terugvorderen.
Artikel 11 In aanmerking te nemen inkomen
In dit artikel wordt opgesomd hoe welke onderdelen worden meegenomen bij het inkomen in het kader van de aanvraag TONK.
Artikel 12 Hoogte noodzakelijke woonkosten
De hoogte van de te verlenen TONK wordt (individueel) bepaald door de hoogte van de noodzakelijke kosten. Hierin worden de richtlijnen gevolgd welke zijn afgeleid van het Nederlands Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Onderstaand rekenvoorbeeld geeft aan dat woonkosten boven een bedrag van € 405,- komen in aanmerking voor TONK, met een maximum van € 1000,- voor de gehele periode van 6 maanden.
Berekening minimale woonkosten
Totale woonkosten boven een bedrag van € 405,00, met een maximum van € 1000,- voor de gehele periode van 6 maanden, komen in aanmerking voor TONK.
Artikel 13 Draagkrachtberekening
Draagkracht is dat deel van het inkomen en vermogen dat de aanvrager zelf dient aan te wenden om de noodzakelijke woonkosten uit te voldoen. Er wordt in dit verband gesproken van volledige draagkracht (100%). Er is sprake van eigen draagkracht vanaf de bijstandsnorm. Dit artikel geeft het besluit weer dat de volledige draagkracht moet worden ingezet voor het voldoen van de noodzakelijke woonkosten. Dit sluit aan bij de beleidsregels bijzondere bijstand. In de berekeningen in de toelichting wordt uitgelegd hoe de draagkracht uit inkomen en vermogen wordt berekend.
Artikel 14 Draagkracht uit inkomen
In dit artikel wordt uitgelegd hoe de draagkracht uit inkomen wordt berekend. Het rekenvoorbeeld geeft dit weer middels het verschil tussen het inkomen per maand en de bijstandsnorm. Vervolgens worden de maandelijkse woonkosten berekend, en het sociaal aanvaardbare minimum volgens Nibud van € 450,- wordt hiervan afgetrokken. Dit bedrag dient men namelijk zelf te voorzien. Er geldt hier geen inkomensgrens, zoals dat bij de bijzondere bijstand wel het geval is. Dat zou betekenen dat er relatief grote groep wordt uitgesloten van recht op TONK. Het college kiest er voor om geen inkomensgrens te hanteren. Immers kunnen ook de midden en hogere inkomens vanwege de coronacrisis in de financiële problemen geraken.
In het volgende rekenvoorbeeld wordt de draagkrachtberekening voor de TONK nader toegelicht:
Er wordt volledige draagkracht in aanmerking genomen waardoor er € 463,66 per maand aan draagkracht is voor woonkosten.
De vaste lasten per maand zijn als volgt:
Aanvaardbare vaste lasten op sociaal minimum volgens Nibud zijn € 405,00.
Daadwerkelijke woonkosten (€ 1020,-) – aanvaardbare lasten op sociaal minimum (€ 405,-) = € 615,00.
De draagkracht uit inkomen is € 463,66. Voor TONK komt in aanmerking een bedrag van € 151,34 per maand (€ 615,00 minus € 463,66).
Voor de periode 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021 bedraagt de eenmalige TONK vergoeding
€ 908,04 (6 maal de maandelijkse vergoeding van € 151,34).
Artikel 15 Draagkracht uit vermogen
In dit artikel wordt uitgelegd hoe de draagkracht uit vermogen wordt berekend. Er wordt aangesloten bij de vermogensgrens voor gehuwden voor alle aanvragers, ongeacht zij alleenstaand of gehuwd zijn (€ 12.590,-) en twee auto’s per huishouden worden buiten beschouwing gelaten. Het vermogen van de partner wordt hierin wel meegenomen. Het deel boven deze vermogensgrens zal als volledige draagkracht in aanmerking worden genomen. De aanvrager dient de eigen draagkracht uit vermogen (eerst) aan te wenden voor de noodzakelijke woonkosten.
Artikel 16 Beschikbaar vermogen
In dit artikel wordt aangegeven wat wordt meegeteld als eigen direct beschikbaar vermogen.
In dit artikel wordt de periode voor de TONK geduid.
Artikel 18 Draagkrachtwijziging
Artikel 17 geeft aan hoe om te gaan met draagkrachtwijziging. De belanghebbende dient wijzigingen altijd door te geven op basis van de inlichtingenplicht.
Artikel 19 Maximale hoogte tegemoetkoming
De maximale tegemoetkoming op basis van deze beleidsregel bedraagt € 1000 per huishouden per 6 maanden. Dit bedrag zal eenmalig worden uitgekeerd. Er geldt geen drempelbedrag.
Artikel 20 Afzien opleggen verhuisverplichting
Het college legt aan de aanvrager die op basis van deze beleidsregel in aanmerking komt voor de tegemoetkoming TONK, geen verhuisverplichting op.
Het kan voorkomen, dat de gevolgen van de tijdelijke beleidsregels TONK vanwege bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. In dat geval kan gemeente op basis van artikel 4 lid 48 Awb toch een tegemoetkoming TONK toekennen, ook al bestaat er op basis van het gemeentelijk beleid geen recht. Het college kiest om deze reden voor het opnemen van een hardheidsclausule in de tijdelijke beleidsregels TONK, bijvoorbeeld als er noodzaak bestaat voor verlening TONK om zeer dringende redenen.