Organisatie | Culemborg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Culemborg houdende regels omtrent de orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad en commissies (Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad en commissies gemeente Culemborg 2021) |
Citeertitel | Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad en commissies gemeente Culemborg 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad en commissies gemeente Culemborg 2018.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-03-2021 | nieuwe regeling | 04-03-2021 | Regelgevingregister 2021, nr. 1.07 |
Hoe de Culemborgse raad werkt in 60 artikelen…
Geachte raads- en commissieleden, collegeleden, ambtenaren en andere betrokkenen,
Het RvO is de ruggengraat van de besluitvorming in de gemeenteraad, waarin alle afspraken staan die nodig zijn om het raadsproces duidelijk en eerlijk te laten verlopen. Voor u ligt een vernieuwde versie van het RvO. We hebben het RvO vernieuwd omdat de raadsleden en wij wensten dat het RvO eenduidiger en makkelijker leesbaar werd. Zodat er niet allerlei vraagtekens verschijnen als je het leest. We wilden het raadsproces bovendien toegankelijker maken; dat het meer openstaat voor de stad en dat de verbinding tussen de stad en de gemeenteraad groter wordt. Tenslotte willen we door extra elementen als een Agendacommissie en extra beeldvormende avonden meer recht doen aan en zorgvuldiger omgaan met het democratische besluitvormingsproces.
Alle onderdelen zijn gehusseld en in een nieuwe volgorde gezet. Bijna alle onderdelen van het oude RvO komen terug maar op een andere plek en vaak nèt even anders uitgelegd. En hier en daar hebben we elementen toegevoegd.
We hebben ervoor gekozen geen was-wordt tabel te maken. Die zou ellenlang en onoverzichtelijk worden. We vragen u dan ook het hele vernieuwde RvO grondig door te nemen en u eigen te maken.
Hierna treft u een lijst van belangrijkste wijzigingen aan, om u te helpen bij het doornemen.
Wij maken graag in 2021 een goede start met een proces dat nog meer recht doet aan waar we voor staan: het beste voor Culemborg!
Gerdo van Grootheest en Anouk van Aarsen
Er is meer toelichting opgenomen in het vernieuwde RvO, bij voorbeeld over de vorm waarin een beeldvormende bijeenkomst georganiseerd kan worden (artikel 10), over het precieze verloop van stemmingen (artikelen 42 t/m 45), over spreekregels (o.a. artikel 19), over commissievoorzitters (artikel 26), over het (verschil tussen) het stellen van politieke en technische vragen (artikel 1, lid 11 en 15 en artikel 33, 34 en 35) of over verslaglegging van de bijeenkomsten (artikel 15, artikel 22).
Er zijn meer mogelijkheden opgenomen voor de stad om invloed uit te oefenen op het raadsproces dan alleen inspreken: men kan in overleg het initiatief nemen een beeldvormende bijeenkomst te organiseren (artikel 10 lid 4) en men kan de agendacommissie verzoeken om een bepaald onderwerp op de agenda te zetten (artikel 27, lid 7).
Agendacommissie: er is een Agendacommissie toegevoegd (artikel 27). Deze kleinere commissie kan beter sturen op de agenda van de raad dan het Fractievoorzittersoverleg kon, met name door specialisering en meer tijd maar ook doordat de gemeentesecretaris (of zijn vervanger) als adviseur is toegevoegd.
Beeldvormende bijeenkomsten: Er is voor gekozen om in het RvO niet alleen te spreken over commissievergaderingen, maar ook duidelijker de verschillende fasen in de besluitvorming een plek te geven door te spreken over beeldvormende bijeenkomsten naast commissievergaderingen. Het aantal beeldvormende bijeenkomsten is uitgebreid zodat er meer mogelijkheid is om een onderwerp afdoende te bespreken en kennis uit te wisselen tussen college en rgemeenteraad, en er daarnaast meer ruimte is voor contact met de stad over onderwerpen. Bovendien is er op deze manier meer ruimte voor debat tusen de gemeenteraadsleden in de commissievergaderingen.
De deadline voor de oproep voor de commissie- en raadsvergaderingen (en het plaatsen van de stukken in Ibabs) is gewijzigd en gelijkgetrokken: 13 dagen van tevoren (artikel 7, leden 1 en 3), in plaats van 14 dagen voor de raadsvergaderingen en 10 dagen voor de commissievergaderingen zoals het in het oude RvO was.
Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad en commissies gemeente Culemborg 2020
Hoofdstuk 2 Benoeming, ontslag en fracties
Artikel 2 Benoeming en ontslag raadsleden
Bij benoeming van een nieuw raadslid stelt de raad een commissie geloofsbrieven in bestaande uit drie leden van de raad, van wie een als voorzitter wordt aangewezen door de voorzitter van de raad. De commissie onderzoekt de geloofsbrieven, de daarop betrekking hebbende stukken van het nieuw benoemde lid en het proces-verbaal van het centraal stembureau. Het onderzoek van het proces-verbaal van het centraal stembureau gebeurt in de laatste raadsvergadering in de oude samenstelling, na de verkiezingen.
In geval van een tussentijdse vacaturevervulling roept de voorzitter van de raad een nieuw benoemd raadslid op voor de vergadering van de raad waarin over diens toelating wordt beslist om de voorgeschreven eed of belofte af te leggen. Deze procedure wordt ook gevolgd als er sprake is van een tussentijdse tijdelijke benoeming in het kader van ziekte en/of zwangerschap van een raadslid. Voor de tijdelijke benoeming gelden artikelen artikel X10, X11 en X12 van de Kieswet.
Een raadslid kan te allen tijde ontslag nemen. Hij 1 bericht dit schriftelijk aan de voorzitter van de raad. Het ontslag van een raadslid gaat in zodra zijn opvolger is benoemd (artikel X 6, X1, X5 van de Kieswet).
Artikel 3 Benoeming en ontslag commissieleden
Na een positieve beslissing van de gemeenteraad wordt het commissielid uitgenodigd om uit handen van de voorzitter de eed of belofte af te leggen tijdens een raadsvergadering. De voorgedragen persoon dient te voldoen aan de in artikel 10,12,13 en 15 van de Gemeentewet gestelde eisen voor het bekleden van het raadslidmaatschap. Ook ondertekent hij een verklaring, inhoudende dat hij zich tot geheimhouding verplicht voor zover deze verplichting ook voor de raadsleden geldt, en dat hij ten aanzien van de hem ter beschikking gestelde stukken dezelfde zorgvuldigheid betracht als van de raadsleden wordt verwacht.
Een krachtens dit artikel benoemd commissielid heeft in de commissie dezelfde rechten als een raadslid. In de raadsvergadering heeft het commissielid geen rol, een commissielid mag niet deelnemen aan de raadsvergadering. Schriftelijke of mondelinge vragen of inlichtingen mogen niet door een commissielid gesteld worden, dat moet via een gekozen raadslid gedaan worden.
Artikel 4 Benoeming en ontslag wethouders
Voorafgaand aan de benoeming van de kandidaat-wethouder wordt een risicoscan uitgevoerd door een daartoe gekwalificeerd bureau. De inhoud van de risicoscan wordt gedeeld met de burgemeester. De benoeming volgt als er geen belemmeringen of bezwarende omstandigheden worden aangetroffen. De kandidaat mag de uitslag van het onderzoek als eerste inzien en besluit dan of een samenvatting van de uitslag openbaar gemaakt mag worden.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie voor de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren. De te voeren naam dient te voldoen aan de criteria van artikel G3 van de Kieswet.
Hoofdstuk 3 Raadsavonden en andere activiteiten voor de raad
Artikel 6 Tijd en plaats van de raadsavonden en andere activiteiten voor de raad
Voor de commissie- en raadsvergaderingen geldt in beginsel het volgende: deze vinden plaats op donderdagen. Doorgaans om 19.30 uur is er ruimte voor Actuele Zaken. Van 20.00 uur tot 21.00 uur zijn er commissies, mogelijk in parallelle sessies. Vanaf 21.00 uur is er de raadsvergadering. Deze duurt tot 23.00 uur. De vergaderingen worden in het Stadhuis of elders in de stad gehouden. De precieze locatie van de vergadering wordt aangegeven in het raadsinformatiesysteem.
Verschillende maandagavonden zijn gereserveerd voor beeldvormende bijeenkomsten. Deze kunnen in het Stadhuis plaatsvinden, maar zeker ook elders in de stad. Een beeldvormende bijeenkomst is vrij in vorm en erop gericht om raads- en commissieleden, collegeleden en andere betrokkenen de gelegenheid te geven om kennis te delen en op te doen over een bepaald onderwerp. Op andere maandagavonden vinden de volgende overleggen plaats: fractievoorzittersoverleg, auditcommissie, agendacommissie en andere overleggen.
Artikel 7 Oproep en agenda raadsavonden
De voorzitter van de gemeenteraad roept ten minste dertien dagen voor een raadsvergadering de leden van de raad, de commissieleden, de burgemeester, de wethouders, de gemeentesecretaris en de fracties op door middel van het plaatsen van de agenda met de daarbij behorende stukken in het raadsinformatiesysteem onder vermelding van dag, plaats en tijdstip van de vergadering.
De voorzitter van de Agendacommissie roept ten minste dertien dagen voor een commissievergadering of beeldvormende bijeenkomsten de raads- en commissieleden op door middels van het plaatsen van in het raadsinformatiesysteem van de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met vermelding van dag, plaats en tijdstip van de vergadering.
Als de agenda van een vergadering, of een bespreekpunt, niet afgerond is als de beoogde eindtijd nadert, doet de voorzitter van de vergadering een voorstel aan de deelnemers van de vergadering wanneer de bijeenkomst wordt voortgezet. Dat kan incidenteel een voortzetting op dezelfde avond zijn, of voortzetting op een volgende raadsavond.
Artikel 8 Samenstelling en werkwijze van de commissievergaderingen en beeldvormende bijeenkomsten
Commissievergaderingen en beeldvormende bijeenkomsten zijn openbaar, tenzij voor of aan het begin van de bijeenkomst duidelijk wordt gemaakt dat deze verder achter gesloten deuren dient plaats te vinden. Dat kan op grond van artikel 25 of 86 van de Gemeentewet (op grond van een belang dat staat in artikel 10 lid 2 Wet Openbaarheid van Bestuur).
Leden van het college van B&W zijn welkom en kunnen actief uitgenodigd worden om aanwezig te zijn bij de behandeling van een onderwerp in een commissievergadering of beeldvormende bijeenkomst om toelichting te geven, vragen te beantwoorden of informatie te verstrekken. Zij kunnen zich laten bijstaan door een ambtenaar of een externe deskundige.
Ieder raadslid kan op een raadsavond tijdens Actuele Zaken het college van burgemeester en wethouders vragen stellen over een actueel onderwerp. Vragen aan het college moeten kort en duidelijk geformuleerd zijn, één onderwerp betreffen en mogen uit maximaal drie deelvragen bestaan. De vragen moeten schriftelijk worden ingediend bij de griffie, tenminste 28 uur vóór aanvang van Actuele Zaken.
Indien raadsleden naar aanleiding van het besprokene in Actuele Zaken een debat willen voeren, dan richten zij daartoe schriftelijk een gemotiveerd agenderingsverzoek aan de voorzitter van de Agendacommissie via de griffie. De Agendacommissie kan het onderwerp op de raadsagenda plaatsen en communiceert hierover via de Dagpost.
Hoofdstuk 4 De fases van het raadsproces
Paragraaf 1 De beeldvormende bijeenkomsten
Een beeldvormende bijeenkomst is bestemd voor het over en weer ophalen van informatie tussen raads- en commissieleden en collegeleden. Dit kan gaan over raadsvoorstellen en over andere onderwerpen. Een beeldvormende bijeenkomst is ook geschikt om contact te kunnen hebben met de stad over deze onderwerpen.
Paragraaf 2 De commissievergaderingen
Artikel 13 Spreekrecht in de commissievergadering door burgers, organisaties, belanghebbenden
Degene die het woord wil voeren in de commissievergadering krijgt aan het begin van de vergadering gedurende 5 minuten de gelegenheid om zijn mening te geven en is welkom om in de resterende vergadertijd mee te praten over het onderwerp. Er is in totaal maximaal dertig minuten gereserveerd voor anderen om in de vergadering het woord te voeren. Als er meer dan 6 insprekers zijn, wordt de tijd per inspreker naar rato ingekort.
Paragraaf 3 De raadsvergaderingen
Artikel 16 Doel en vorm raadsvergadering
De burgemeester en de griffier hebben een vaste zitplaats in de raadzaal. De zitplaats van de leden van de raad wordt, door de voorzitter van de raad na overleg in het Fractievoorzittersoverleg, bij aanvang van iedere nieuwe zittingsperiode van de raad aangewezen. De aanwijzing kan, na bespreking in het Fractievoorzittersoverleg, door de voorzitter worden herzien.
Artikel 17 Opening vergadering en agenda
Bij aanvang van de vergadering stelt de raad de agenda vast. Op voorstel van een lid van de raad of de voorzitter kan de raad bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of onderwerpen van de agenda afvoeren. Het aan de agenda toevoegen van onderwerpen vindt slechts plaats in spoedeisende gevallen.
Er is in totaal maximaal dertig minuten gereserveerd voor insprekers. Als er meer dan 6 insprekers zijn, wordt de tijd per inspreker ingekort. Raadsleden kunnen alleen informatieve vragen stellen aan de inspreker. Wanneer er behoefte is aan debat over hetgeen ingebracht wordt, dan kan het raadslid een verzoek tot agendering doen.
Artikel 22 Verslaglegging: besluitenlijst en beeld- en geluidverslag
De raadsleden, de burgemeester, de wethouders, de griffier en de gemeentesecretaris hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering moet vóór het vaststellen van de besluitenlijst bij de griffier worden ingediend.
Hoofdstuk 5 De ondersteuning van de processen van de raad
Artikel 26 De commissievoorzitter
Er is een pool met minimaal zes getrainde commissievoorzitters. De pool bestaat uit raadsleden en wordt door de raad vastgesteld. Per vergadering worden de voorzitters van de commissievergaderingen en Actuele Zaken door de Agendacommissie aangewezen. De leden van de Agendacommissie zijn allen commissievoorzitter.
Zowel raadsleden, commissieleden, inwoners als het college kunnen via de griffie aan de Agendacommissie verzoeken om een onderwerp op de agenda te plaatsen. Het college zal dat vaak doen in de vorm van een raadsvoorstel. De Agendacommissie maakt een zorgvuldige afweging van het al dan niet plaatsen van een onderwerp op de agenda van raadsavonden.
Hoofdstuk 6 Instrumenten van het raadslid
Artikel 33 Schriftelijke vragen
De vragen worden kort en duidelijk geformuleerd. De vragen kunnen van een toelichting worden voorzien. Het onderwerp van de vragen moet binnen de bevoegdheid van het gemeentebestuur vallen. De vragen richten zich op het beleid van gemeente en niet op het oplossen van individuele situaties. Er mogen niet reeds dezelfde vragen door een ander raadslid zijn gesteld. Het onderwerp komt niet op korte termijn al aan de orde in een raadscommissie of raadsvergadering.
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 28 dagen nadat de vragen zijn binnengekomen. Als beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, krijgt de vragensteller daarvan gemotiveerd schriftelijk bericht van de burgemeester dan wel het college, waarbij aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaats vinden.
Hoofdstuk 7 Stemmingen in de Raadsvergadering
Artikel 42 Stemming over zaken
Er wordt in beginsel gestemd met stemkastjes. De stemming is niet zichtbaar op het moment dat de stemmen worden uitgebracht. De voorzitter geeft aan wanneer de stemming wordt geopend. De voorzitter geeft vervolgens, als iedere aanwezige de stem heeft uitgebracht, aan dat de stemming gesloten is. Pas dan wordt de stemming zichtbaar gemaakt op het scherm.
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat de voorzitter de stemming heeft gesloten. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 44 Stemming over personen
Komen meer personen in aanmerking die een gelijk aantal stemmen verkregen, dan heeft tussen hen herstemming plaats waarbij het lid dat de meeste stemmen verkregen heeft, verkozen is. Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de Gemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen behoorlijk stembriefje hebben ingeleverd.
Artikel 45 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, vindt een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd (herstemming). Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatsvinden.
Hoofdstuk 8 Algemene bepalingen Raadsvergaderingen en commissievergaderingen
Artikel 46 Handhaving van de orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter van de vergadering tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter van de vergadering hem gedurende de vergadering, waarin dat plaatsvindt, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Bij de raad ingekomen stukken worden op een lijst geplaatst in het raadsinformatiesysteem. Het deel van deze lijst waarbij nog niet besloten is over de afdoening sinds de voorgaande raadsvergadering, wordt in de raadvergadering als hamerstuk op de agenda geplaatst met een afdoeningsvoorstel. De voorzitter van de Agendacommissie stelt in samenspraak met de griffier voor op welke wijze een ingekomen stuk wordt afgedaan.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad of commissie overeenkomstig de artikelen 25, eerste lid of 86, eerste lid van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad of de commissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 54 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van gestelde in de artikelen 25, derde en vierde lid, of 55, tweede en derde lid, of 86, tweede lid, van de Gemeentewet, voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het betreffende orgaan overleg gevoerd.