Organisatie | Reusel-De Mierden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Tijdelijke Subsidieregeling coronasteun gemeente Reusel-De Mierden 2021 |
Citeertitel | Tijdelijke Subsidieregeling coronasteun gemeente Reusel-De Mierden 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | sociale zekerheid |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-03-2021 | 01-05-2021 | Nieuwe regeling | 09-03-2021 | BW21.0077 |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden 2021tot vaststelling van beleidsregel voor de uitvoering van tijdelijke subsidies met betrekking tot coronasteun (Tijdelijke Subsidieregeling coronasteun gemeente Reusel-De Mierden 2021).
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden;
gelezen het voorstel BW21.0077 van 1 maart 2021;
het gewenst is om een beleidsregel vast te stellen omtrent de verstrekking van incidentele subsidies met betrekking tot coronasteun
gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
besluit vast te stellen de volgende beleidsregel:
Tijdelijke subsidieregeling coronasteun gemeente Reusel-De Mierden 2021
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijving
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Dorps- en gemeenschapshuizen: een stichting met als doelstelling om het beheer en de exploitatie van een dorps- of gemeenschapshuis in stand te houden en daarmee ruimte te bieden aan maatschappelijke organisaties, verenigingen en bewoners uit de buurt en omgeving die activiteiten willen organiseren.
Artikel 2. Doel en reikwijdte van de subsidieregeling
Culturele organisaties, dorps-/buurthuizen en lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd die worden getroffen door de coronacrisis en die in hun voortbestaan worden bedreigd, (gedeeltelijk) compenseren voor de nadelige financiële consequenties van de coronacrisis in de periode van 16 maart tot en met 31 december 2020.
Aan deze beleidsregel is een subsidieplafond van € 86.508,- verbonden. Dit bedrag is uitgesplitst naar een deelplafond ter hoogte van € 72.572 voor culture organisaties, een deelplafond van € 8.181,- voor dorps- en buurthuizen en een deelplafond van € 5.755 voor lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd. Bovenstaande verdeling is gebaseerd op de tegemoetkoming die de gemeente Reusel-De Mierden heeft ontvangen vanuit het Rijk.
Hoofdstuk 2. Subsidievaststelling
De subsidieaanvraag moet vergezeld gaan van minimaal de volgende documenten :
Jaarrekening van de organisatie over 2018, 2019 en indien beschikbaar 2020 waaruit blijkt over welke reserves de organisatie beschikt en welke aantoont wat ‘normaliter’ de inkomsten en uitgaven van de organisatie zijn. Als over 2020 (nog) geen jaarrekening beschikbaar is, dan moet een volledig financieel overzicht van inkomsten en uitgaven over 2020 worden overgelegd;
een toelichting of de organisatie gebruik heeft gemaakt van vangnetregelingen zoals TOGS, TOZO, NOW en/of TVL, of steunmaatregelen van de provincie Noord-Brabant of (Rijks)cultuurfondsen en de bedragen die daaruit zijn toegekend, of een toelichting dat zij buiten de kaders van de vangnetregelingen vallen;
Artikel 9. Verplichtingen subsidieontvanger
De culturele organisatie, het dorps-/buurthuis of lokale vrijwilligersorganisatie voor jeugd onthoudt zich van handelingen die de continuïteitspositie kunnen verslechteren, waaronder in elk geval het aangaan van financiële verplichtingen die leiden tot extra lasten gedurende de periode tot en met 1 juli 2021.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden in de vergadering van 9 maart 2021.
Burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden,
de secretaris,
mr. R.P.B.M. Brekelmans
de burgemeester,
mw. A.J.M.H van de Ven
Afwegingskader financiële steun als gevolg van Corona
Het Rijk heeft diverse regelingen om gemeente (en hun organisaties) tegemoet te komen. Voor nu is het goed om af te bakenen waar de beschikbaar gestelde middelen voor bedoeld zijn. De middelen zijn bestemd voor de lokale culturele infrastructuur, buurt- en dorpshuizen en vrijwillige jeugdorganisaties. Sportverenigingen komen niet in aanmerking voor een tegemoetkoming. Zij hebben doorbetaling van vaste lasten voor een groot gedeelte gecompenseerd kunnen krijgen via de TASO en TVL.
Het totale beschikbare bedrag (dus het subsidieplafond) is € 86.508,- en onderverdeeld in de volgende deelplafonds:
Niet benutte middelen van een deelplafond kunnen worden toegevoegd aan de andere deelplafonds. Bij overschrijding van het totale subsidieplafond wordt het beschikbare bedrag naar rato over de aanvragen verdeeld. Op die manier creëren we enige flexibiliteit in het toekennen en inzetten van de budgetten.
Hulpvragen bij toetsing aanvragen
De subsidiegelden die vanuit het Rijk zijn toegekend aan gemeenten en de basis vormen voor deze tijdelijke subsidieregeling zijn specifiek bedoeld voor culturele organisaties, buurt- of dorpshuizen of vrijwillige jeugdorganisaties. Alleen organisaties die zich scharen onder één van deze categorieën komen in aanmerking voor een tegemoetkoming.
De subsidiegelden vanuit het Rijk zijn toegekend op basis van inwoneraantal/aantal jeugdigen en specifiek gericht op de lokale maatschappelijke infrastructuur. Daarom is het vereist dat activiteiten van een organisatie specifiek gericht zijn op inwoners van de gemeente Reusel-De Mierden.
3. Hoe lang is de organisatie actief
Vanuit de financiële adviseur is het advies gekomen om jaarrekeningen van de afgelopen jaren te vergelijken om te kunnen checken of de financiële problemen te wijden zijn aan de maatregelen om het coronavirus te bestrijden. De jaarrekeningen van 2018, 2019 en 2020 moeten hiervoor overlegd worden. Daarom de vereiste dat een organisatie langer dan drie jaar moet bestaan.
4. Causaal verband tussen corona en financiële problemen
De financiële problemen moeten veroorzaakt zijn door de coronacrisis. De aanvrager kan dit ook onderbouwen met cijfers.
5, 6 en 7. Landelijke, regionale of lokale maatregelen
Er bestaat al een groot aantal regelingen die financiële steun bieden. Als er landelijke- of regionale regelingen beschikbaar zijn heeft de gemeente geen primaire rol. De aanvrager heeft zo optimaal mogelijk gebruik gemaakt van alle bestaande regelingen. Pas als deze regelingen niet van toepassing (of onvoldoende) zijn voor aanvrager om te blijven bestaan, kan deze een aanvraag bij de gemeente indienen. Als een aanvrager via landelijke of regionale regelingen alsnog steun ontvangt is de aanvrager verplicht dit zo spoedig mogelijk bij de gemeente te melden.
Om in aanmerking te komen voor de gemeentelijke steunmaatregelen moet de aanvrager laten zien dat er maximaal is gestuurd op het beperken van uitgaven en/of behouden van inkomsten. De aanvrager kan laten zien dat hij zelf heeft geprobeerd om een oplossing te vinden door in kosten te snijden, opbrengsten te behouden, ze te verhogen of andere financiering te vinden.
Financieel gezonde verenigingen kunnen (bestemmings)reserves hebben moeten inzetten om de financiële gevolgen van de coronamaatregelen op te vangen. Dit terwijl deze reserves eigenlijk als doel hadden om de vereniging of de accommodatie toekomstbestendig te maken. Vanuit maatschappelijk oogpunt kunnen we organisaties die minimaal 25% van het eigen vermogen hebben moeten inzetten tot maximaal 75% compenseren. Dit moet dan blijken uit de cijfers. Daarnaast moet de organisatie kunnen aantonen welke kosten zijn gedekt door inzet van reserves. Zo voorkomen we dat we organisaties zonder eigen vermogen ‘belonen’ voor het niet hebben van reserves, terwijl organisaties met (bestemmings)reserves deze wel moeten aanspreken.