Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Drechtsteden

Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten Drechtsteden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDrechtsteden
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingBeleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten Drechtsteden
CiteertitelBeleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten Drechtsteden
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. artikel 11 van de Wet werk en bijstand
  5. artikel 34 van de Participatiewet
  6. artikel 35 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-03-202101-01-202127-05-2021Nieuwe regeling

04-03-2021

bgr-2021-212

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten Drechtsteden

Het Drechtstedenbestuur,

 

overwegende dat

  • het gewenst is om aparte, tijdelijke beleidsregels vast te stellen omtrent de Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK), zodat kan worden aangegeven in welke situaties en onder welke voorwaarden een inwoner in aanmerking kan komen voor een tegemoetkoming Tijdelijke ondersteuning noodzakelijk kosten (TONK);

 

gelet op

  • artikel 4:81 lid 1, 4:83 en artikel 1:3 lid 4 Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • artikel 11, artikel 34 en artikel 35 Participatiewet;

  • het advies van het Portefeuillehoudersoverleg Sociaal d.d. 2 maart 2021;

 

 

b e s l u i t:

 

vast te stellen, de navolgende Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten Drechtsteden

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Participatiewet;

  • b.

    GR Drechtsteden: Gemeenschappelijke Regeling “Openbaar Lichaam Drechtsteden”;

  • c.

    Drechtstedenbestuur: dagelijks bestuur van de GR Drechtsteden;

  • d.

    inkomensterugval: een onvoorzienbare, onvermijdelijke en substantiële terugval in het inkomen als gevolg van de coronacrisis;

  • e.

    wettelijk sociaal minimum (WSM): de op de leef- en woonsituatie van toepassing zijnde bijstandsnorm, vastgesteld overeenkomstig de bepalingen in hoofdstuk 3 van de wet, met dien verstande dat in het geval dat op de belanghebbende de kostendelersnorm van toepassing is of zou zijn, de bijstandsnorm wordt gehanteerd die van toepassing zou zijn als er geen sprake was van de kostendelersnorm.

  • f.

    peilmaand: de eerste maand van de periode waarvoor de tegemoetkoming wordt aangevraagd en, indien dit inkomen nog niet beschikbaar is, het inkomen van de maand voorafgaand (het meest recente inkomen).

 

Artikel 2 Doelgroep TONK

Een tegemoetkoming TONK is bedoeld voor de aanvrager:

  • die door de huidige omstandigheden als gevolg van de coronacrisis te maken heeft met een onvoorzienbare en onvermijdelijke terugval in zijn of haar inkomen;

  • waarbij de noodzakelijke woonkosten daardoor een onevenredig hoog deel van het inkomen beslaan; en

  • waarvoor andere regelingen niet of onvoldoende soelaas bieden.

 

Artikel 3 Voorwaarden tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten

  • 1.

    Het Drechtstedenbestuur kan een tegemoetkoming TONK verstrekken aan de aanvrager die te maken heeft met een inkomensterugval, waardoor de betaling van noodzakelijke kosten niet mogelijk is uit de beschikbare geldmiddelen. Uitsluitend de beschikbare geldmiddelen boven een bedrag van € 12.590 voor een gezin of € 6.295 voor een alleenstaande worden in aanmerking genomen.

  • 2.

    Er kan volstaan worden met een verklaring van de aanvrager dat de terugval in inkomen het gevolg is van de maatregelen in verband met het coronavirus (Covid-19).

  • 3.

    Het Drechtstedenbestuur verstrekt geen tegemoetkoming indien de aanvrager woonkostentoeslag (een verstrekking in het kader van de bijzondere bijstand) ontvangt.

  • 4.

    De ‘Beleidsregels Minimabeleid Drechtsteden‘ zijn niet van toepassing op de aanvragen TONK.

 

Artikel 4 Noodzakelijke kosten

De noodzakelijke kosten waarvoor de tegemoetkoming TONK kan worden verstrekt zijn:

  • a.

    kosten van huur;

  • b.

    kosten van de hypotheek(rente) voor de woning;

  • c.

    kosten van gas en stroom.

 

Artikel 5 Aanvraag

  • 1.

    De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt digitaal ingediend via het daarvoor beschikbaar gestelde aanvraagformulier op de website van de Sociale Dienst Drechtsteden. In afwijking van deze digitale aanvraag is een schriftelijke aanvraag mogelijk indien naar het oordeel van het Drechtstedenbestuur bijzondere omstandigheden in het individuele geval hiertoe aanleiding geven.

  • 2.

    Een aanvraag tegemoetkoming TONK heeft betrekking op de periode 1 januari 2021 – 1 juli 2021 of een deel daarvan.

  • 3.

    Een aanvraag tegemoetkoming TONK kan worden ingediend tot 1 augustus 2021.

  • 4.

    Om aanspraak te kunnen maken op een vergoeding voor de gehele periode kan worden volstaan met één aanvraag. Hierbij is de aanvrager verplicht eventuele wijzigingen in de inkomenssituatie direct te melden.

  • 5.

    Aanvrager overlegt bij de aanvraag:

    • a.

      de bewijzen van het inkomen van de peilmaand;

    • b.

      de bewijzen van de noodzakelijke kosten zoals bepaald in artikel 4 van deze beleidsregels, met uitzondering van de kosten van gas en stroom.

 

Artikel 6 Terugwerkende kracht

Een aanvraag voor een tegemoetkoming TONK kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd vanaf 1 januari 2021.

 

Artikel 7 Duur

De tegemoetkoming wordt verstrekt voor ten hoogste de periode van 1 januari tot 1 juli 2021.

 

Artikel 8 Inkomen

  • 1.

    Het in aanmerking te nemen inkomen wordt bepaald aan de hand van het inkomen in de peilmaand.

  • 2.

    De middelen bedoeld in artikel 31 lid 2 van de wet worden niet tot het inkomen gerekend.

  • 3.

    Onder inkomen wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      inkomen uit arbeid;

    • b.

      inkomen uit de eigen onderneming;

    • c.

      inkomen uit een uitkering;

    • d.

      inkomen uit verhuur; en

    • e.

      inkomen uit partner- en/of kinderalimentatie.

  • 4.

    In afwijking van artikel 32, lid 1, onderdeel a van de wet wordt niet als inkomen in aanmerking genomen een teruggave inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen.

  • 5.

    De verschuldigde inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen over inkomen waarover geen loonbelasting is geheven wordt gesteld op 18 procent van dat inkomen.

 

Artikel 9 Beschikbare geldmiddelen

  • 1.

    Beschikbare geldmiddelen zijn geldmiddelen waarover de aanvrager beschikt of redelijkerwijs kan beschikken.

  • 2.

    Het betreft de beschikbare geldmiddelen van de aanvrager en de partner van de aanvrager.

  • 3.

    De beschikbare geldmiddelen boven een bedrag van € 12.590 voor een gezin of € 6.295 voor een alleenstaande (ouder) worden voor 100% als draagkracht in aanmerking genomen.

  • 4.

    Onder beschikbare geldmiddelen wordt verstaan:

    • a.

      contant geld;

    • b.

      geld op betaal- en spaarrekeningen;

    • c.

      cryptovaluta (zoals bitcoins);

    • d.

      de waarde van effecten (hierbij gaat het om beleggingsrekeningen met aandelen, obligaties, en opties en effecten in depot).

 

Artikel 10 Maximale hoogte tegemoetkoming

  • 1.

    Voor het bepalen van de hoogte van de toe te kennen tegemoetkoming TONK wordt een inkomensgrens gehanteerd van 130% van het WSM. Het deel van het inkomen hoger dan 130% van het WSM telt voor 30% mee in de berekening van de toe te kennen tegemoetkoming TONK, tot de vastgestelde maximaal toe te kennen tegemoetkoming TONK.

  • 2.

    De maximale tegemoetkoming op basis van deze beleidsregels bedraagt € 500 per huishouden per maand.

 

Artikel 11 Drempelbedrag en tegemoetkoming

  • 1.

    Geen tegemoetkoming TONK wordt verstrekt wanneer de kosten van huur of hypotheek, het bedrag van de huurliberalisatiegrens niet te boven gaan. In het kader van deze regeling en voor de periode januari – juli 2021 wordt dit bedrag afgerond op € 750 per maand.

  • 2.

    Voor de tegemoetkoming komen in aanmerking:

    • a.

      de kosten van huur of hypotheek(rente) van de woning voor zover deze meer bedragen dan € 750 per maand;

    • b.

      de kosten van gas en stroom op basis van de Nibud Prijzengids.

 

Artikel 12 Afzien opleggen verhuisverplichting

Het Drechtstedenbestuur legt aan de aanvrager, die op basis van deze beleidsregel in aanmerking komt voor de tegemoetkoming TONK, geen verhuisverplichting op.

 

Artikel 13 Uitbetaling

De uitbetaling vindt eenmalig plaats.

 

Artikel 14 Hardheidsclausule

Als de aanvrager niet of onvoldoende in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK kan het Drechtstedenbestuur afwijken van de beleidsregels, indien zeer dringende redenen hiertoe noodzaken. Het Drechtstedenbestuur kan in een dergelijk geval, gelet op alle individuele omstandigheden, beoordelen dat de aanvrager alsnog in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK of een hogere tegemoetkoming toekennen.

 

Artikel 15 Citeertitel, inwerkingtreding en duur

  • 1.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als Beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten Drechtsteden.

  • 2.

    De beleidsregels treden met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2021.

  • 3.

    De beleidsregels vervallen op 1 augustus 2021.

 

 

 

Aldus besloten in de vergadering van het Drechtstedenbestuur van 4 maart 2021,

dr. M.L. Wilke mr. A.W. Kolff

secretaris voorzitter

Toelichting

De TONK is een tijdelijke ondersteuningsregeling op basis van het bestaande instrument Bijzondere Bijstand. De focus van de TONK ligt op de woonlasten. Onderhavige beleidsregels zijn gebaseerd op artikel 35 van de participatiewet. Het wettelijk kader voor de bijzondere bijstand is van overeenkomstige toepassing voor de TONK.

Met de TONK wordt beoogd huishoudens te ondersteunen bij het voldoen van de woonlasten, wanneer er sprake is van een inkomensterugval als gevolg van de coronamaatregelen. Daarbij geldt dat de aanvrager eerst een beroep moet doen op voorliggende voorzieningen.

Met de beleidsregels wordt aangegeven op grond van welke overwegingen huishoudens aanspraak kunnen maken op een tegemoetkoming. Hierbij speelt mee dat de toekenningspraktijk onder het regime van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) valt. Het is dan ook om juridische redenen van belang om regels en voorwaarden met betrekking tot het toekennen vast te leggen.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit artikel is gebaseerd op artikel 1 van de Participatiewet. Begrippen die in onderhavige regeling worden gebruikt hebben dezelfde betekening als in de wet. Daarom worden bepaalde begrippen niet opnieuw gedefinieerd. Waar bepaalde begrippen wel nadere definiëring behoeven zijn deze opgenomen in dit artikel.

 

Artikel 2 Doelgroep TONK

De TONK staat open voor alle huishoudens in de Drechtsteden die in de periode 1 januari 2021 – 1 juli 2021 problemen hebben met het betalen van de woonlasten. De problemen worden veroorzaakt door een inkomensterugval ten gevolge van de coronamaatregelen.

 

Artikel 3 Voorwaarden tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten

Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming TONK moet de aanvrager, naast een terugval in inkomen als gevolg van coronamaatregelen, ook:

  • met betrekking tot de maand(en) waarop de aanvraag betrekking heeft, beschikken over een inkomen ontvangen tot maximaal 130% van het WSM. Dat deel van het inkomen dat hoger is dan 130% van het WSM telt voor 30% mee bij het bepalen van de maximaal toe te kennen tegemoetkoming TONK. Zie ook de toelichting bij artikel 10 en 11;

  • over onvoldoende beschikbare geldmiddelen en onvoldoende waarde van beleggingen of bitcoins beschikken (conform artikel 34 van de participatiewet blijft buiten beschouwing: € 12.590 voor een gezin of € 6.295 voor een alleenstaande);

  • als hoofdhuurder of eigenaar in een woning wonen waarvan de kosten van huur of hypotheek hoger zijn dan de huurliberalisatiegrens (in het kader van deze beleidsregels afgerond op € 750 per maand).

Wat de inkomensterugval betreft kan de indiener van de aanvraag volstaan met het verklaren dat er sprake is van een substantiële terugval in inkomen als gevolg van de coronamaatregelen.

Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming mag de aanvrager niet ook een woonkostentoeslag ontvangen. Verder mag er geen sprake zijn van een uitsluitingsgrond op grond van de Participatiewet.

 

Artikel 4 Noodzakelijke kosten

Onder noodzakelijke kosten worden in het kader van deze beleidsregels de woonlasten verstaan. De TONK tegemoetkoming kan worden toegekend voor de kosten van huur en/of hypotheekrente van de woning. De tegemoetkoming wordt vermeerderd met het gemiddelde maandelijkse bedrag van gas- en stroomverbruik op basis van de Nibud Prijzengids.

 

Artikel 5 Aanvraag

Een aanvraag tegemoetkoming TONK moet vergezeld gaan van de nodige bewijsstukken waaruit blijkt hoe de inkomenssituatie van de aanvrager is en hoe hoog de kosten van huur of hypotheek zijn die voor de tegemoetkoming TONK in aanmerking komen.

De aanvraag kan betrekking hebben op meerdere maanden of de gehele looptijd van de TONK (1 januari 2021 – 1 juli 2021) en met terugwerkende kracht worden ingediend.

 

Artikel 6 Terugwerkende kracht

Een aanvraag voor een tegemoetkoming TONK kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd vanaf 1 januari 2021. De peilmaand waarop de inkomenssituatie wordt gebaseerd is de eerste maand waarvoor de tegemoetkoming betrekking heeft. Indien het inkomen van deze maand niet beschikbaar is ten tijde van de aanvraag dan kan worden volstaan met het inkomen van de maand voorafgaand.

 

Artikel 7 Duur

De tegemoetkoming wordt verstrekt voor ten hoogste de periode van 1 januari tot 1 juli 2021. Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.

 

Artikel 8 Inkomen

Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.

 

Artikel 9 Beschikbare geldmiddelen

Dit artikel behoeft geen verdere toelichting. Zie ook de toelichting bij artikel 3.

 

Artikel 10 Maximale hoogte tegemoetkoming

Bij het bepalen van de hoogte van de tegemoetkoming spelen twee factoren een rol: de hoogte van de woonlasten en de hoogte van het inkomen. Voor wat het inkomen betreft wordt een grens van 130% van het WSM gehanteerd om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming tot maximaal € 500 per maand. In het geval dat het inkomen hoger is dan 130% WSM, wordt 30% van het deel van het inkomen boven de 130% afgetrokken van de maximaal toe te kennen tegemoetkoming.

 

Artikel 11 Drempelbedrag en tegemoetkoming

Het drempelbedrag is bepaald op € 750. Aanvragen met huur- of hypotheeklasten lager dan € 750 per maand komen niet in aanmerking voor een tegemoetkoming TONK.

Voor de tegemoetkoming komen alleen de huur- of hypotheeklasten boven € 750 per maand in aanmerking. In aanvulling kan voor de energielasten een tegemoetkoming worden verstrekt ter hoogte van het gemiddelde maandelijkse bedrag van gas- en stroomverbruik op basis van de Nibud Prijzengids 2020/2021.

 

Artikel 12 Afzien opleggen verhuisverplichting

Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.

 

Artikel 13 Uitbetaling

De uitbetaling van de tegemoetkoming vindt eenmalig plaats. Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.

 

Artikel 14 Hardheidsclausule

Dit artikel geeft ruimte aan het Drechtstedenbestuur om in bijzondere, schrijnende en onvoorziene gevallen af te wijken van de bepalingen zoals neergelegd in deze beleidsregels. Zo kan worden afgeweken van een bepaling als toepassing hiervan volgens het Drechtstedenbestuur een onredelijke uitkomst heeft voor de aanvrager. Een uitkomst is in ieder geval onredelijk als de doelen van regeling TONK door het toepassen van de regels juist niet worden gehaald. Hierbij wordt ook gekeken naar de mogelijke verstrekkende gevolgen van strikte toepassing van deze beleidsregels, zoals huisuitzetting, energieafsluiting, problematische schulden en consequenties voor minderjarige kinderen.

 

Artikel 15 Citeertitel, inwerkingtreding en duur

Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.