Organisatie | Zwartewaterland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) gemeente Zwartewaterland |
Citeertitel | Beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) gemeente Zwartewaterland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-03-2021 | 01-08-2021 | Nieuwe regeling | 09-03-2021 |
Artikel 3 Voorwaarden tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten
Het college kan een tegemoetkoming TONK verstrekken aan de aanvrager die te maken heeft met een inkomensterugval, waardoor de betaling van noodzakelijke kosten niet mogelijk is uit de beschikbare geldmiddelen, waarbij uitsluitend de beschikbare geldmiddelen boven een bedrag, zoals in artikel 34 lid 3 van de wet, in aanmerking wordt genomen.
Artikel 4 Noodzakelijke kosten
De tegemoetkoming TONK kan betrekking hebben op de volgende voor de aanvrager noodzakelijke algemene kosten van bestaan:
De aanvrager moet elke wijziging die van invloed is op het recht of de hoogte van de tegemoetkoming doorgeven. Dit is de inlichtingenplicht. Bij het ondertekenen van de aanvraag, moet de aanvrager het onderdeel ‘inlichtingenplicht’ doornemen en middels een ‘ja, ik heb de inlichtingenplicht gelezen en begrepen’ als verklaring ondertekenen.
Artikel 6 Terugwerkende kracht
Een aanvraag voor een tegemoetkoming TONK kan vanaf 10 maart 2021 worden aangevraagd, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021.
Artikel 11 Draagkracht en tegemoetkoming
Artikel 12 Afzien opleggen verhuisverplichting
Het college legt aan de aanvrager die op basis van deze beleidsregel in aanmerking komt voor de tegemoetkoming TONK, geen verhuisverplichting op.
Artikel 14 Mogelijkheid voor gesprek schuldhulpverlening
De aanvrager wordt gewezen op de diensten van schuldhulpverlening van de gemeente. Er wordt in de aanvraag tot een tegemoetkoming en in de beschikking een gesprek aangeboden met de schuldhulpverlener van de gemeente om preventief te kijken welke mogelijkheden er zijn om de uitgaven te verlagen vanwege de inkomstenterugval.
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK kan het college, gelet op alle omstandigheden waaronder een terugval in inkomen van de aanvrager als gevolg van de coronacrisis, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK, indien zeer dringende redenen hiertoe noodzaken.
Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 09-03-2021 van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwartewaterland.
Burgemeester en wethouder van Zwartewaterland,
De secretaris, de burgemeester,
drs. D.S. Ruddijs ing. E.J. Bilder
Toelichting Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) gemeente Zwartewaterland
Sommige huishoudens hebben te maken met een onvoorzienbare, onvermijdelijke en plotselinge terugval in hun inkomen door de maatregelen voor bestrijding van het coronavirus. Deze huishoudens kunnen daardoor in de problemen raken met de betaling van noodzakelijke kosten waaronder woonlasten. Deze problemen kunnen niet worden opgelost door het stelsel van de sociale zekerheid of de eerder genomen maatregelen uit de steunpakketten.
De TONK is de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten is een tijdelijke tegemoetkoming in noodzakelijke kosten. Deze tegemoetkoming is voor huishoudens die te maken hebben met een inkomensterugval en daardoor de noodzakelijke kosten niet meer kunnen betalen uit het inkomen. Het gaat hierbij om een vergoeding voor daadwerkelijke noodzakelijke kosten. Dus niet om een inkomensondersteunende regeling. De tijdelijke noodmaatregel TONK geldt van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021. In deze periode wordt een ruimere toegang tot het instrument bijzondere bijstand geboden.
Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting.
Onder de doelgroep vallen bijvoorbeeld werknemers die hun baan verliezen en geen recht hebben op een uitkering of voor zelfstandigen die vanwege de coronamaatregelen hun opdrachten zien verdwijnen. Ook inwoners die in 2020 zijn ingestroomd in een uitkering (WW, Bijstand of Tozo) vanwege de coronacrisis, maar waarvoor de hoogte van de uitkering onvoldoende is om de vaste lasten te betalen, kunnen mogelijk in aanmerking komen voor de TONK. Afhankelijk van de beleidsregels. Is er sprake van een van de uitsluitingsgronden van artikel 13 van de wet dan bestaat er geen recht op de tegemoetkoming TONK. Er bestaat geen recht op een tegemoetkoming TONK wanneer er een beroep kan worden gedaan op een voorliggende voorziening zoals omschreven in artikel 15 van de wet. Slechts op individuele gronden en bij zeer dringende redenen kan het college afwijken (artikel 16 van de wet).
Er kan samenloop zijn met andere regelingen uit het steun- en herstelpakket van het Rijk zoals de Tozo. Een aanvrager die Tozo-uitkering ontvangt is niet bij voorbaat uitgesloten voor de TONK. Een vergoeding op basis van de TVL of NOW wordt niet beschouwd als voorliggende voorziening.
Artikel 3 Voorwaarden tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten
Wanneer er sprake is van een terugval in inkomen als gevolg van corona waardoor de woonlasten niet meer voldaan kunnen worden, dan is daarmee vastgesteld dat noodzakelijke kosten voortvloeien uit bijzondere omstandigheden. Er kan volstaan worden met een verklaring van de aanvrager dat de substantiële terugval in inkomen het gevolg is van corona. In de aanvraag moet de aanvrager dit als onderdeel ‘aanvinken’ waarmee hij of zij dit verklaart.
Artikel 4 Noodzakelijke kosten
De TONK is bedoeld voor de woonkosten. Voor deze kosten kan voor de hele TONK periode een tegemoetkoming worden verstrekt. Onder de noodzakelijke (woon)kosten wordt verstaan huur, aflossing hypotheek, hypotheekrente en kosten voor nutsvoorzieningen; gas, water en licht. Wanneer er sprake is van een terugval in inkomen als gevolg van corona waardoor de woonlasten niet meer voldaan kunnen worden, dan is daarmee vastgesteld dat noodzakelijke kosten voortvloeien uit bijzondere omstandigheden.
De aanvrager levert bewijzen van het inkomen, de beschikbare geldmiddelen en de bewijzen van de noodzakelijke kosten gedurende een bepaalde periode: We gaan daarbij uit van het inkomen in de peilmaand januari 2021. Mocht dit geen representatieve maand zijn, dan kunnen de bewijzen van de maand december 2020 of februari 2021 ook worden ingediend.
De inlichtingenplicht is van toepassing. Elke wijziging die van invloed is of kan zijn op het recht en of de hoogte van de tegemoetkoming moet de aanvrager doorgeven. In de aanvraag moet de aanvrager met ‘ja’ beantwoorden dat hij/zij de inlichtingenplicht begrijpt en de toelichting goed heeft doorgenomen.
Artikel 6 Terugwerkende kracht
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
De tegemoetkoming wordt verstrekt voor ten hoogste de periode van 1 januari tot 1 juli 2021.
Artikel 8 Maximale tegemoetkoming
In de artikel 8 genoemde bijstandsniveau wordt bedoeld: van toepassing zijnde bijstandsnorm
Voor de Nibud prijzen gaan we uit van de prijzen die op de volgende website te vinden zijn: https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/
In dit artikel is beschreven welke vormen van inkomen meegenomen worden in de berekening van de tegemoetkoming.
Artikel 10 Beschikbare geldmiddelen
Als beschikbare geldmiddelen (vermogen) wordt enkel direct beschikbaar privévermogen in aanmerking genomen, genoemd in de opsomming van dit artikel. Vermogen uit de onderneming wordt niet in aanmerking genomen. Zijn de beschikbare geldmiddelen meer dan in artikel 34 lid 3 van de wet, dan dienen deze geldmiddelen gebruikt te worden voor het betalen van de woonlasten. Het gaat dan om de volgende vermogensgrenzen van de wet:
Middelen die bestemd zijn voor de oude dag voorziening van de aanvrager wordt berekenen we niet tot de beschikbare geldmiddelen.
Artikel 11. Draagkracht en tegemoetkoming
Van het inkomen boven de bijstandsnorm wordt 80% als draagkracht genomen en 100% van het vermogen. Zie artikel 8 voor een voorbeeld van de uiteindelijke tegemoetkoming TONK.
Artikel 12 Afzien opleggen verhuisverplichting
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 14 Mogelijkheid voor gesprek schuldhulpverlening
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 16 Inwerkingtreding en duur beleidsregels
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Bijlage voorbeeldberekening tegemoetkoming TONK (art. 8)
Echtpaar met 2 kinderen, wonend in een 2 onder 1 kap.
Hebben verklaard dat ze te maken hebben met een inkomensdaling door Corona.
Hierdoor kunnen ze de kosten van levensonderhoud niet volledig voldoen.
Ze doen een beroep op de TONK voor de noodzakelijke kosten.
Het gezamenlijk inkomen voor Corona: € 4.200,--
Het gezamenlijk inkomen op peilmaand januari 2021: € 2.000,--
Het gezamenlijk vermogen bedraagt: €12.000,--
Noodzakelijke lasten gezin X: Nibud prijzen/sociale huurwoning:
Hypotheek (aflossing + rente) € 1.050,-- p.m. € 430,-- (huur)
Water € 30,-- per maand € 21,--
Verschil in huidig inkomen en de bijstandsnorm (echtpaar):
€ 2.000,-- (huidig inkomen peilmaandjanuari 2021)
€ 1.536,34 (bijstandsnorm echtpaar per 1 januari 2021)
= € 463,66 (verschil tussen inkomen en bijstandsnorm)
De lasten afzetten tegen de in art 8 genoemde prijzen:
= € 672,-- (dit zijn de meerkosten)
De meerkosten € 672,-- - de draagkracht van inkomen € 370,928 =