Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Capelle aan den IJssel 2021, inzake werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen. (AVOI 2021) |
Citeertitel | Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Capelle aan den IJssel 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-03-2021 | Nieuwe regeling | 08-02-2021 | 379205 |
De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 5 januari 2021;
overwegende dat het wenselijk is om de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Capelle aan den IJssel vastgesteld op 12 maart 2018, waarin het gebruik van de openbare ruimte met betrekking tot werkzaamheden aan kabels en/of leidingen is geregeld, te actualiseren;
gelet op artikel 1 van de Belemmeringenwet privaatrecht, de artikelen 5.2 en 5.4, vierde lid, van de Telecommunicatiewet, artikel 35 van de Wet informatie boven- en ondergrondse netten en artikel 149 van de Gemeentewet;
HOOFDSTUK 1: INLEIDENDE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 4 Reikwijdte hoofdstukken 2 en 3
HOOFDSTUK 2: WERKZAAMHEDEN INZAKE KABELS EN LEIDINGEN, UITGEZONDERD KABELS TEN DIENSTE VAN EEN OPENBAAR ELEKTRONISCH TELECOMMUNICATIENETWERK
Spoedeisende werkzaamheden dienen voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden gemeld te worden bij burgemeester en wethouders of bij een daartoe door hen gemachtigd ambtenaar. Als een melding vooraf niet mogelijk is, moet de melding uiterlijk binnen een werkdag na aanvang van de uitvoering van de werkzaamheden gemotiveerd worden gedaan.
Artikel 7 Gegevensverstrekking
Indien de aanvraag voor een vergunning betrekking heeft op de aanleg van leidingen, bijbehorende installaties en overige hulpmiddelen ten dienste van een warmtenet, zoals bedoeld in artikel 1, onder s, van deze verordening, dan dient bij deze aanvraag een leveringsvergunning zoals bedoeld in artikel 10 van de Warmtewet door de aanvrager te worden overgelegd.
Het uitvoeringsplan omvat in ieder geval:
één of meerdere tekeningen (voorzien van eenduidige en volledige maatvoering in RD-coördinaten incl. noordpijl) waarop in ieder geval de aan te leggen, in stand te houden, te onderhouden, aan te passen, te verleggen of de te verwijderen kabels en/of leidingen en de daartoe te verrichten werkzaamheden zijn aangeduid.
Artikel 11 Verplichtingen vergunninghouder
De vergunninghouder is verplicht na het einde van de werkzaamheden de grond, eventuele verhardingen en groenvoorzieningen terug te brengen in de oude staat, tenzij burgemeester en wethouders vooraf hebben aangegeven hier (gedeeltelijk) zelf zorg voor te willen dragen. De vergunninghouder zal op basis van de vergunning de aanwijzingen opvolgen van de toezichthouder van de gemeente Capelle aan den IJssel.
De vergunninghouder is vanaf het moment dat de vergunde werkzaamheden zijn voltooid, verplicht om desgevraagd aan burgemeester en wethouders gegevens omtrent de ligging van zijn kabel(s) en/of leiding(en) te verstrekken en een overzicht te geven van de niet in gebruik zijnde kabel(s) en/of leiding(en).
Artikel 12 Wijziging of intrekking vergunning
Burgemeester en wethouders kunnen een vergunning wijzigen of intrekken, onder meer indien:
Artikel 13 Plicht verwijdering/aanpassing kabel of leiding
De vergunninghouder en zijn rechtsverkrijgenden zijn verplicht om na het verlopen, het geheel of gedeeltelijk intrekken of het wijzigen van de vergunning, de kabel of leiding binnen een door burgemeester en wethouders te bepalen termijn te verwijderen of aan te passen overeenkomstig de verlopen, ingetrokken of gewijzigde vergunning.
HOOFDSTUK 3: WERKZAAMHEDEN INZAKE KABELS TEN DIENSTE VAN EEN OPENBAAR ELEKTRONISCH TELECOMMUNICATIENETWERK
Artikel 14 Instemmingsvereiste / melding
Behoudens in geval van spoedeisende werkzaamheden, zijn burgemeester en wethouders bij weersomstandigheden waarbij de uitvoering van de werkzaamheden tot overlast of gevaar voor de bewoners en/of schade voor de gemeente kan leiden, bevoegd een breekverbod in te stellen. De vaststelling dat er sprake is van deze weersomstandigheden is een bevoegdheid van burgemeester en wethouders. Tijdens door de gemeente vergunde evenementen geldt altijd een breekverbod. De termijnen zoals bedoeld in het derde en vierde lid van dit artikel worden automatisch verlengd met de periode van het breekverbod. Uiterlijk een dag voor beëindiging van het breekverbod, zullen burgemeester en wethouders de betrokken uitvoerende partij(en) hierover informeren.
Artikel 15 Aanvragen en melden
Spoedeisende werkzaamheden dienen voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden gemeld te worden bij burgemeester en wethouders of bij een daartoe door hen gemachtigd ambtenaar. Als een melding vooraf niet mogelijk is, moet de melding uiterlijk binnen een werkdag na aanvang van de uitvoering van de werkzaamheden gemotiveerd worden gedaan.
Artikel 16 Gegevensverstrekking
Het uitvoeringsplan omvat in ieder geval:
een omschrijving van de maatregelen die om reden van openbare orde, veiligheid, het voorkomen of beperken van overlast, de verkeersdoorstroming, de bereikbaarheid van gronden of gebouwen, dan wel die in verband met de ondergrondse ordening zijn of worden voorgenomen. Het uitvoeringsplan wordt voorzien van één of meerdere tekeningen (voorzien van eenduidige en volledige maatvoering in RD-coördinaten incl. noordpijl) waarop in ieder geval de aan te leggen, in stand te houden, te onderhouden, aan te passen, te verleggen of de te verwijderen kabels en/of leidingen en de daartoe te verrichten werkzaamheden zijn aangeduid.
Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag voor een instemmingsbesluit binnen acht weken na de datum van ontvangst van de volledig ingevulde aanvraag. Indien het besluit op een aanvraag niet binnen de voornoemde acht weken kan worden gegeven, delen burgemeester en wethouders dit voor het verstrijken van de acht weken schriftelijk aan de aanvrager mede en noemen daarbij een zo kort mogelijke termijn waarbinnen het besluit zal worden genomen.
Artikel 18 Voorschriften bij instemmingsbesluit
Het is verplicht na het einde van de werkzaamheden de grond, eventuele verhardingen en groenvoorzieningen terug te brengen in de oude staat, tenzij burgemeester en wethouders vooraf hebben aangegeven hiervoor (gedeeltelijk) zelf zorg te willen dragen. De netbeheerder zal op basis van het instemmingsbesluit de aanwijzingen opvolgen van de toezichthouder van de gemeente Capelle aan den IJssel.
Artikel 19 (Mede)gebruik van voorzieningen
Op verzoek van burgemeester en wethouders wordt bij de werkzaamheden zoveel mogelijk (mede)gebruik gemaakt van bestaande voorzieningen, hetzij van voorzieningen aangelegd door overige (net)beheerders, dan wel van voorzieningen aangelegd door of in opdracht van burgemeester en wethouders, voor zover dit technisch en economisch haalbaar is en medegebruik geen belemmering vormt voor de veiligheid, toegankelijkheid en leveringszekerheid.
HOOFDSTUK 4: OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 20 Overdracht kabel en/of leiding
De netbeheerder stelt burgemeester en wethouders onverwijld schriftelijk in kennis van het feit dat de eigendom, de exploitatie of het beheer van de kabel of leiding wijzigt of van het feit dat de kabel of leiding niet langer ten dienste staat van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, van een niet openbaar elektronisch communicatie-netwerk of van een netwerk ten behoeve van nutsvoorzieningen in of op openbare gronden. In dit kader verstrekt de netbeheerder op verzoek van burgemeester en wethouders een overzicht van alle (niet) in gebruik zijnde kabels en leidingen.
Artikel 23 Toezicht en handhaving
Indien burgemeester en wethouders vaststellen dat de verplichtingen van deze verordening niet zijn nagekomen, kunnen burgemeester en wethouders besluiten handhavend op te treden onder meer door de werkzaamheden stil te leggen, dan wel door legalisatie achteraf van de ontstane situatie te verlangen, een en ander met inachtneming van de bepalingen zoals vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht. Indien blijkt dat de uitgevoerde werkzaamheden zijn gemeld maar dat hiervoor een vergunning of instemmingsbesluit is vereist, is dit artikel van overeenkomstige toepassing.
HOOFDSTUK 5: OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Burgemeester en wethouders hebben de bevoegdheid op grond van afweging van de te behartigen belangen en met inachtneming van de redelijkheid en billijkheid in incidentele en uitzonderlijke gevallen af te wijken van de bepalingen van deze verordening.
Toelichting Algemene verordening ondergrondse infrastructuren 2021
Het doel van deze toelichting is om aanvullende informatie te verstrekken en zo nodig een nadere uitleg te geven over de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren 2021 (hierna: AVOI 2021), zowel voor gebruik binnen de gemeente als voor de netbeheerders.
De AVOI 2021 heeft als doel de regie en coördinatie uniform te regelen met betrekking tot werkzaamheden die nodig zijn voor de aanleg, instandhouding en opruiming van alle kabels en/of leidingen in openbare gronden binnen de gemeentegrenzen. De AVOI 2021 reguleert de werkzaamheden die plaatsvinden in de openbare grond, waarbij onder andere de (weg)verhar-ding wordt opengebroken, of graafwerkzaamheden plaatsvinden in bermen of groenvoorzie-ningen. De AVOI 2021 is gericht op minimalisatie van hinder en maatschappelijke kosten ten gevolge van werkzaamheden in de openbare ruimte door het voeren van proactieve regie1. Dit resulteert in meer grip en sturing op de werkzaamheden, waarbij het gaat om het waarborgen van de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid in de openbare ruimte en verbetering van de communicatie tijdens de werkzaamheden. Daarnaast worden met deze uniforme regeling onduidelijkheden ten aanzien van verantwoordelijkheden van betrokkenen weggenomen, het opleggen van sancties mogelijk gemaakt en een efficiënt gebruik van de openbare ruimte bewerkstelligd.
In de AVOI 2021 wordt onderscheid gemaakt tussen werkzaamheden inzake kabels en leidingen ten dienste van een openbaar elektronisch telecommunicatienetwerk (telecom-kabels), en kabels en leidingen niet ten dienste van een openbaar elektronisch tele-communicatienetwerk (overige). Voor een openbaar elektronisch telecommunicatienetwerk zijn reeds in de Telecommunicatiewet regels voor het aanleggen, instandhouden en verwijderen van kabels en leidingen opgenomen, hiervoor bestaat dus een wettelijke grond-slag. Voor het uitvoeren van de betreffende werkzaamheden is in de Telecommunicatiewet een gedoogplicht voor de rechthebbende, of beheerder van openbare gronden opgenomen. In deze wet is ook opgenomen dat de uitvoering van werkzaamheden bij het college van burgemeester en wethouders moet worden gemeld en dat niet met de uitvoering van werkzaamheden mag worden begonnen voordat van het college van burgemeester en wethouders instemming is verkregen (instemmingsbesluit). Ook moet de raad op grond van deze wet een verordening vaststellen met regels met betrekking tot het uitvoeren van de werkzaamheden. Een actualisatie van deze regels is nu in de AVOI 2021 opgenomen.
In de AVOI 2021 is dus ook een regeling voor de kabels en leidingen niet ten dienste van een openbaar elektronisch telecommunicatienetwerk opgenomen, zoals warmteleidingen, elektra-kabels, gasleidingen en waterleidingen. Deze is echter niet gebaseerd op een wettelijke regeling. Er geldt hiervoor in de verordening een vergunningenstelsel. Voor het leggen van deze kabels en/of leidingen en het uitvoeren van werkzaamheden in, op of boven openbare gronden, dient door de netbeheerder bij het college een vergunning te worden aangevraagd. Het doel van de vergunningplicht is om het gebruik van de ondergrond in de openbare gronden voor het aanleggen, in stand houden en verwijderen van deze kabels en leidingen te regelen. Aan een vergunning kunnen voorschriften worden verbonden, bijvoorbeeld om overlast te voorkomen of te beperken.
Voor het behandelen van een aanvraag om een instemmingsbesluit of een vergunning op basis van deze verordening zijn aan de gemeente leges verschuldigd, aangezien het instemmingsbesluit of de vergunning als een dienst van de gemeente aan de netbeheerder is te beschouwen. Voor meldingen voor de uitvoering van niet ingrijpende werkzaamheden of spoedeisende werkzaamheden geldt een eenvoudiger/korte procedure. Hiervoor zijn geen leges verschuldigd.
Via nadere regels (bijvoorbeeld het Handboek kabels en leidingen, de Regeling voor de te hanteren tarieven voor onder andere herstel-, beheer- en degeneratiekosten en de Nadeelcompensatieregeling) kunnen aanvullende voorwaarden, eisen en regels voor de werkzaamheden van de netbeheerder door burgemeester en wethouders worden gesteld.
Kaders voor de gemeentelijke bevoegdheden en rollen
De gemeentelijke bevoegdheden met betrekking tot kabels en leidingen vloeien voort uit de Gemeentewet, de Belemmeringenwet privaatrecht, de Algemene plaatselijke verordening (hierna: Apv), de Wet informatie-uitwisseling boven- en ondergrondse netten (hierna: WIBON), de Telecommunicatiewet en uit contractuele afspraken met netbeheerders. De gemeente is in vele rollen betrokken bij werkzaamheden in de openbare ruimte, onder andere als grondeigenaar, ruimtelijk planner, vergunningverlener, verkeersregelaar, bodembeschermer, enzovoorts.
In het belang van de gemeente, burgers, bedrijven en netbeheerders moet een zorgvuldig, uniform en integraal beleid worden gevoerd bij de voorbereiding, uitvoering en nazorg van werkzaamheden en de inrichting van de onder- en bovengrondse infrastructuur in de openbare ruimte. De gemeente heeft hierin een coördinerende rol voor een goed verloop van het integrale proces met betrekking tot de werkzaamheden van de netbeheerders. Mede doordat de fysieke ondergrond vol raakt met een groot aantal kabels en leidingen, is een goede afstemming van werkzaamheden en belangen noodzakelijk. De gemeente organiseert periodiek een overleg waarvoor de netbeheerders en andere betrokken partijen worden uitgenodigd.
Rekening houdend met de verschillende uitgangsposities van partijen wordt door de gemeente efficiëntie, harmonisering en uniformering van de uitvoering van werkzaamheden nagestreefd. Het openbreken van de openbare weg dient tot zo min mogelijk hinder voor de omgeving te leiden. Daarbij dient de veiligheid en bereikbaarheid van de weg te worden gewaarborgd en verstoring van de ondergrondse ordening te worden voorkomen. Ten aanzien van het ontwerp, de voorbereiding en de uitvoering van de werkzaamheden, alsmede ten aanzien van het daarop volgende beheer, dient te worden voldaan aan de uniforme (uitvoerings-)eisen die door de gemeente zijn vastgelegd in het Handboek kabels en leidingen. Voor de te hanteren tarieven voor onder andere herstel-, beheer- en degeneratiekosten hebben burgemeester en wethouders tevens nadere regels vastgesteld.
De gemeente is belast met de handhaving van hetgeen in de verordening is opgenomen (zie in artikel 23). Dit artikel geeft aan dat burgemeester en wethouders ambtenaren kunnen aanwijzen die belast zijn met het toezicht op de naleving van het bepaalde krachtens de AVOI 2021. Als één of meer partijen zich niet houden aan de regels van deze AVOI behouden burgemeester en wethouders zich nadrukkelijk het recht voor gebruik te maken van de haar toekomende bevoegdheden en mogelijkheden, zowel bestuursrechtelijk als civielrechtelijk en eventueel strafrechtelijk.
Bestuursrechtelijk zijn met name de Awb en de Gemeentewet van belang gelet op de bepalingen inzake bestuursdwang, last onder dwangsom en bestuurlijke boete. Civielrechtelijk blijven de opties van onrechtmatige daad van toepassing. Strafrechtelijk is naast het Wetboek van Strafrecht in algemene zin ook de Wet op de economische delicten relevant, omdat daarin rechtstreeks bepalingen uit de Telecommunicatiewet van toepassing zijn verklaard.
Afgezien van voornoemde preventieve en vooral correctieve of repressieve acties kunnen burgemeester en wethouders of een daartoe door hen gemachtigd ambtenaar in voorkomende gevallen ook ingrijpen in het lopende proces en de werkzaamheden zo nodig tijdelijk stilleggen. Hierbij hebben ze de mogelijkheid de verleende instemming of vergunning in te trekken als er niet voldaan is aan de voorschriften wat betreft plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden. Aan het besluit tot intrekking kan de verplichting worden verbonden om de betreffende kabels en/of leidingen te verplaatsen of deze te verwijderen, zodat weer de oorspronkelijke situatie ontstaat.
Op initiatief van de gemeente wordt proactieve regie gevoerd. Dit heeft als doel om de hinder en maatschappelijke kosten ten gevolge van werkzaamheden in de openbare ruimte te minimaliseren. Het voeren van proactieve regie in de ondergrond door de gemeente bevordert de graafrust (minder hinder) en bespaart kosten. De rode draad van proactieve regie is informatie-uitwisseling tussen alle belanghebbenden. Partijen (gemeenten, netbeheerders en andere uitvoerende partijen) betrekken elkaar vroegtijdig en in de juiste fase bij projecten. De plannen van de gemeente én van de netbeheerders worden vanuit een lange termijnplanning (tot vijf jaar vooruit) zo goed mogelijk inzichtelijk gemaakt en gemonitord, teneinde de werkzaamheden waar mogelijk op elkaar af te stemmen en/of te combineren.