Organisatie | Nieuw Reijerwaard |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Nieuw Reijerwaard houdende regels omtrent financiën (Financiële verordening 2019 GR Nieuw Reijerwaard) |
Citeertitel | Financiële verordening 2019 GR Nieuw Reijerwaard |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-03-2021 | nieuwe regeling | 04-11-2019 | BESLUIT/0292 |
HOOFDSTUK 2 BEGROTING EN VERANTWOORDING
De raden van de deelnemers kunnen binnen zes weken na toezending van de ontwerpbegroting het Dagelijks Bestuur van hun zienswijzen doen blijken. Het Dagelijks Bestuur voegt de commentaren waarin deze reactie is vervat binnen twee weken bij de ontwerpbegroting zoals deze aan het Algemeen Bestuur wordt aangeboden.
Het Algemeen Bestuur stelt de begroting vast vóór 15 juli van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting moet dienen. Na vaststelling wordt de begroting toegezonden aan de raden van de deelnemers. De vastgestelde begroting wordt binnen veertien dagen na vaststelling doch uiterlijk vóór 1 augustus van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, gezonden aan Gedeputeerde Staten.
Artikel 3 Inrichting begroting en jaarstukken
Bij het opstellen van de begroting en jaarstukken worden de bepalingen gevolgd van het BBV, waaronder:
Het Dagelijks Bestuur legt jaarlijks aan het Algemeen Bestuur verantwoording af over de uitvoering van de programma’s en de begroting door middel van de jaarstukken. De jaarstukken omvatten een jaarverslag en een jaarrekening. Tot het jaarverslag behoort de programmaverantwoording, waarin wordt aangegeven:
Artikel 4 Tussentijdse rapportage, begrotingswijzigingen en informatie
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen, tenzij er sprake is van een begrotingswijziging zoals bedoeld in artikel 31, negende lid van de GR Nieuw Reijerwaard, binnen zes weken na toezending van het voorstel tot wijziging van de begroting het Dagelijks Bestuur van hun reacties doen blijken. Het Dagelijks Bestuur voegt de commentaren waarin deze reactie is vervat, samen en biedt deze aan het Algemeen Bestuur aan.
Artikel 7 Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor de vorderingen op verbonden partijen en derden wordt een voorziening wegens oninbaarheidgevormd op basis van een individuele beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen.
Artikel 8 Reserves en voorzieningen
Het Dagelijks Bestuur geeft jaarlijks bij de begroting een overzicht van de reserves en voorzieningen. De bijbehorende bestedingsplannen worden opgenomen in de begroting voor zover dit relevant is in het kader van de keuzemogelijkheden door het Algemeen Bestuur. Een reserve en/of voorziening wordt ingesteld of opgeheven door een besluit van het Algemeen Bestuur. In de begroting en de jaarrekening wordt een overzicht opgenomen van het weerstandsvermogen in relatie tot de risico's.
Artikel 9 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
De GR Nieuw Reijerwaard heeft geen streven tot het vormen van een weerstandsvermogen op de balans. Risico’s bestaan in een grondexploitatie en worden opgevangen binnen de grondexploitatie op de gebruikelijke wijze. Het bewaken van de kaderstelling grondexploitatie bij elke af te sluiten grondovereenkomst en jaarlijks actualiseren van de grondexploitatie zijn de belangrijkste beheermaatregelen voor de risico’s in de grondexploitatie.
Het Dagelijks Bestuur geeft aan in de risicoparagraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de risico’s van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen. Het Dagelijks Bestuur brengt hierbij in elk geval de risico’s in beeld en actualiseert de risico’s. Hierbij wordt speciale aandacht gegeven aan:
GR Nieuw Reijerwaard voert werkzaamheden uit om binnen diens werkgebied de gewenste ontwikkeling van het bedrijventerrein te realiseren. Deze baten en lasten zijn opgenomen in de grondexploitatie. Baten en lasten buiten de grondexploitatie om worden als (resultaatbepaling) opgenomen in de jaarrekening.
Artikel 11 Financieringsfunctie
In het door het Algemeen Bestuur vastgestelde Treasurystatuut zijn regels en richtlijnen opgenomen met betrekking tot de financieringsfunctie.
Artikel 12 Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor een actuele en volledige registratie van bezittingen.
Artikel 13 (Tussentijdse) verlies- en winstverwachtingen
Tussentijdse resultaten worden bepaald op basis van de voortgang van de grondexploitatie. De voortgang van de grondexploitatie wordt uitgedrukt als de fractie van de gerealiseerde lasten en baten, ten opzichte van het totale plan van lasten en baten (conform notitie grondexploitatie van commissie BBV).
HOOFDSTUK 4 FINANCIËLE ORGANISATIE EN ADMINISTRATIE
Het Dagelijks Bestuur draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheerhandelingen. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen tot herstel.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur op 4 november 2019,
De voorzitter,
mw. T.F. de Jonge
De secretaris,
mw. I. Dogru
Toelichting Financiële verordening Nieuw Reijerwaard
Ingevolge artikel 29 lid 1 van de Regeling Nieuw Reijerwaard stelt het Algemeen Bestuur een verordening vast voor de organisatie van de financiële administratie en de inrichting van de financiële organisatie. De wettelijke basis daartoe ligt in artikel 212 van de Gemeentewet.
In de voorliggende financiële verordening wordt de verdeling van taken en bevoegdheden tussen
het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur uitgewerkt. Gekozen is voor de volgende opbouw:
HOOFDSTUK 6 ALGEMENE BEPALINGEN
Bij het opstellen van de Financiële verordening Regeling Nieuw Reijerwaard is uitgegaan van de door de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten voor gemeenten opgenomen modelverordening. Gezien echter de in verhouding tot gemeenten voor de Regeling Nieuw Reijerwaard zeer beperkte taakstelling is op diverse onderdelen van de modelverordening afgeweken. Dit maakt ook dat de omvang van de voor de Regeling Nieuw Reijerwaard geldende voorschriften beperkter kan zijn dan voor gemeenten.
HOOFDSTUK 7 BEGROTING EN VERANTWOORDING
Ingevolge artikel 31 van de GR Nieuw Reijerwaard dient de begroting jaarlijks uiterlijk 15 juli voorafgaande aan het begrotingsjaar te worden vastgesteld. Hiermee wordt bereikt dat de financiële gevolgen van de vaststelling van deze begroting nog tijdig kunnen worden verwerkt in de begrotingen van de deelnemende gemeenten. Op de inhoud van de begroting is het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten van toepassing. Ook zijn in artikel 3 de eisen naar de inrichting van de begroting en jaarstukken beschreven.
Ingevolge de GR Nieuw Reijerwaard wordt de begroting niet vastgesteld dan nadat het ontwerp van de begroting gedurende een periode van acht weken is voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Voorzien is in (ten minste) twee tussentijdse rapportages aan het Dagelijks en vervolgens Algemeen Bestuur over de uitvoering van de begroting. Deze rapportages worden opgesteld bij de actualisatie van de grondexploitatie. Afhankelijk van de uitkomst van die rapportage omvat deze tevens een voorstel tot wijziging van de begroting. Indien er sprake is van een tussentijdse begrotingswijziging, geschiedt de toezending eveneens aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Ingevolge artikel 32 van de Regeling Nieuw Reijerwaard dienen de jaarstukken jaarlijks uiterlijk 1 juli van het jaar volgend op het begrotingsjaar te worden vastgesteld door het Algemeen Bestuur.
Ingevolge artikel 32 van de GR Nieuw Reijerwaard dient de ontwerp-jaarrekening uiterlijk 15 april door het Dagelijks Bestuur aangeboden te worden aan de gemeenteraden van de deelnemende raden. Het Algemeen Bestuur onderzoekt de rekening zonder uitstel en stelt haar vast vóór 1 juli van het jaar volgend op het jaar waarop de rekening betrekking heeft. Van de vaststelling doet het Dagelijks Bestuur mededeling aan de raden van de deelnemers. De rekening wordt terstond doch in ieder geval vóór 15 juli met alle bijbehorende stukken ter kennisneming toegezonden aan Gedeputeerde Staten.
Ingevolge artikel 8 geeft het Dagelijks Bestuur bij de begroting jaarlijks een overzicht van de reserves en voorzieningen weer. De bijbehorende bestedingsplannen worden opgenomen in de begroting voor zover dit relevant is in het kader van de keuzemogelijkheden door het Algemeen Bestuur. Ook heeft de GR Nieuw Reijerwaard het streven om geen weerstandsvermogen op de balans te vormen. Risico’s bestaan in een grondexploitatie en worden opgevangen binnen de grondexploitatie op de gebruikelijke wijze. Daarnaast geeft het Dagelijks Bestuur in de risicoparagraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de risico’s van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen. Het Dagelijks Bestuur brengt hierbij in elk geval de risico’s in beeld en actualiseert de risico’s
De activiteiten van de GR Nieuw Reijerwaard betreffen werkzaamheden met betrekking tot de verwerving, het bouw- en woonrijp maken en de uitgifte van voor bebouwing geschikt gemaakte gronden. In artikel 13 is vastgelegd dat zodra een onafwendbaar verlies in de grondexploitatie optreedt, er een voorziening dient te worden getroffen op basis van de nominale waarde van dat verlies. Tussentijdse winstneming is mogelijk maar uitbetaling van de batige saldi vindt pas plaats aan het einde van de looptijd van de grondexploitatie. Tegelijkertijd worden bij tussentijdse winstneming, project specifieke risico's hierop in mindering gebracht. Hierbij geldt dat de geraamde opbrengst van de nog niet verkochte kavels als volledig risico (100%) wordt meegenomen.
De financieringsfunctie (treasury) is een belangrijk onderdeel van het middelenbeheer. Gezien de operationele kwetsbaarheid van deze functie bevat artikel 212 Gemeentewet, derde lid, onder b, het expliciete voorschrift dat de verordening een onderdeel over de financieringsfunctie heeft. In het treasurystatuut zijn taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden op het terrein van de financieringsfunctie vastgelegd, alsmede de kaders voor het uitvoeren van de financieringsfunctie (doelstellingen, richtlijnen en limieten).
HOOFDSTUK 9 FINANCIELE ORGANISATIE EN ADMINISTRATIE
Administraties zijn niet in zichzelf gekeerde systemen maar moeten dienstbaar zijn aan het bestuur en het beheer van de organisatie. De functionele eisen voor de administratie en de daarvan afgeleide financiële administratie zijn vastgelegd in de artikelen 15. Ingevolge artikel 16 heeft het Dagelijks Bestuur de opdracht een ambtelijke organisatie in te richten die bijdraagt aan een doelmatig en rechtmatig begrotingsbeheer. En dat het Dagelijks Bestuur de uitvoeringsregels voor de inkoop en aanbesteding van werken, leveringen en diensten vastlegt.
Ingevolge artikel 24 van de GR Nieuw Reijerwaard is de directeur onder toezicht van het Dagelijks Bestuur verantwoordelijk voor het voeren van de administratie, het beheer van vermogenswaarden en het jaarlijks opmaken van de jaarstukken. Voorts is, mede ter uitvoering van het bepaalde in artikel 24, door het Dagelijks Bestuur een administrateur benoemd.
Ingevolge artikel 4 van de Financiële verordening stelt het Algemeen Bestuur regels vast die waarborgen dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doeltreffend en doelmatig verloopt. De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de te voeren interne controle ligt, ingevolge artikel 17, bij het Dagelijks Bestuur.