Organisatie | Nieuw Reijerwaard |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Besluit van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Nieuw Reijerwaard houdende regels omtrent activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s (Treasurystatuut 2019 GR Nieuw Reijerwaard) |
Citeertitel | Treasurystatuut 2019 GR Nieuw Reijerwaard |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Treasurystatuut 2013 GRNR 2013.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-03-2021 | nieuwe regeling | 16-10-2019 | BESLUIT/0283 |
In dit statuut wordt verstaan onder:
De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, financiering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer;
Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer
De houding van organisatie ten aanzien van financieel risico is defensief en risicomijdend. De treasuryfunctie is naar haar aard ondergeschikt aan de uitvoering van de taak. Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De organisatie kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut
De organisatie beperkt de koersrisico’s op uitzettingen door alleen gebruik te maken van financiële producten met een hoofdsomgarantie aan het einde van de looptijd of in uitzettingen in vastrentende waarden. Met inachtneming van het gestelde onder artikel 10
Artikel 6 Intern liquiditeitsrisicobeheer
De organisatie beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op de liquiditeitenplanning van de laatst vastgestelde grondexploitatie.
Valutarisico’s worden in de Regeling Nieuw Reijerwaard uitgesloten door uitsluitend transacties in euro aan te gaan.
Artikel 9 Langlopende uitzettingen
Bij het uitzetten van middelen gelden de volgende uitgangspunten:
Overtollige liquide middelen (boven het drempelbedrag) van de organisatie mogen alleen in rekening-courant en via deposito’s bij de schatkist worden aangehouden of onderling worden uitgeleend aan andere decentrale overheden (conform Regeling Schatkist bankieren).
De organisatie beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EER-toezicht te vallen, zoals De Nederlandse Bank en de Verzekeringskamer en te voldoen aan de beschrijving zoals vermeld in artikel 1 van de laatst vastgestelde “Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden” (Ruddo).
HOOFDSTUK 5 ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE EN INTERNE CONTROLE
Artikel 14 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
Artikel 15 Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de organisatie zijn als volgt gedefinieerd.
Het controleren van de volledigheid en betrouwbaarheid van de informatievoorziening van de treasuryfunctie en overschrijding van de treasuryparagraaf in de begroting, en hierover rapporteren in de rapportages aan het bestuur. Deze rapportages worden in ieder geval twee keer per jaar en verder op eventueel nader door het Dagelijks Bestuur aangegeven tijdstippen opgesteld en bevat minstens de afgesloten leningen in de rapporteringsperiode.
Middels het vaststellen van de begroting en de daarin opgenomen paragraaf Financiering, geeft het Algemeen Bestuur autorisatie aan het Dagelijks Bestuur om de in de paragraaf financiering voorgestelde transacties ook daadwerkelijk te kunnen uitvoeren. Het Dagelijks Bestuur kan het afsluiten van de feitelijke transacties mandateren aan de budgethouder. Het Dagelijks Bestuur kan aan de budgethouder toestaan dat ter zake de gemandateerde bevoegdheden door middel van ondermandaat aan de deelbudgethouder en/of administrateur wordt verleend.
Artikel 17 Intrekking oude regeling
Het Treasurystatuut 2013 GRNR 2013, vastgesteld door het Dagelijks Bestuur op 12 februari 2014, wordt gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze verordening ingetrokken.