Organisatie | Nieuw Reijerwaard |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Besluit van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Nieuw Reijerwaard houdende regels omtrent het beheer van budgetten en de daaraan verbonden taakrealisaties (Budgethoudersregeling GR Nieuw Reijerwaard) |
Citeertitel | Budgethoudersregeling GR Nieuw Reijerwaard |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de vervangt de oude budgethoudersregeling van 12 februari 2014.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-03-2021 | nieuwe regeling | 16-10-2019 | BESLUIT/0281 |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze regeling wordt verstaan onder:
Is een functionaris die door de Directeur schriftelijk wordt aangewezen. De functionaris is bevoegd om, onder verantwoordelijkheid van de budgethouder, binnen het toegewezen budget van de deelbudgethouder verplichtingen aan te gaan voor het aangaan van overeenkomsten tot levering van goederen, aanneming van werk, verlening van diensten en alle andere voorkomende uitgaven en inkomsten.
Van de begrotingsposten (activiteiten) wordt een overzicht vervaardigd met de daarbij verantwoordelijke (deel) budgethouder. Ter verkrijging van een handtekening- en parafenlijst wordt dit overzicht getekend en geparafeerd door de desbetreffende (deel) budgethouder. De administrateur van de uitvoeringsorganisatie beheert de handtekening- en parafenlijst.
HOOFDSTUK 2 AANWIJZING EN VERANTWOORDELIJKHEDEN BUDGETHOUDER
Artikel 2 Aanwijzing en verantwoordelijkheden budgethouder
De budgethouders is verantwoordelijk voor:
De aan hem via een machtiging gegeven budget verantwoordelijk voor het doen van uitgaven, het aangaan van overeenkomsten tot levering van goederen, aanneming van werk en/of verlening van diensten (de verplichtingen). De budgethouder legt verantwoording af over het gevoerde beleid en beheer, zowel inhoudelijk als financieel.
De budgethouder legt via een rapportage verantwoording af aan het Dagelijks Bestuur over de hem gesignaleerde of verwachte afwijkingen van het toegekende budget inclusief aangegane verplichtingen, en geeft tevens een verklaring voor deze afwijkingen. De rapportage vindt plaats op het niveau van kostensoort van grondexploitatie. Afwijkingen van het toegekende budget betreffen:
Het controleren van de juistheid van de boekingen. Correcties op de administratie worden zo spoedig mogelijk doorgegeven aan de administratie. Om de budgethouder in staat te stellen verantwoording af te leggen over de door hem gesignaleerde of verwachte afwijkingen van het toegekende budget inclusief aangegane verplichtingen, levert de administrateur van de uitvoeringsorganisatie minimaal eenmaal per kwartaal dan wel op verzoek van de budgethouder overzichten aan bij de budgethouder.
De Directeur kan een functionaris aanwijzen die als deelbudgethouder bevoegd is om, onder verantwoordelijkheid van de budgethouder, binnen het toegewezen budget van de deelbudgethouder verplichtingen aan te gaan voor het aangaan van overeenkomsten tot levering van goederen, aanneming van werk, verlening van diensten en alle andere voorkomende uitgaven en inkomsten. De toewijzing van een deelbudgethouder vindt door de Directeur schriftelijk plaats.
HOOFDSTUK 3 HET AANGAAN VAN FINANCIËLE VERPLICHTINGEN
Artikel 3 Algemene bepalingen ten aanzien van het aangaan van financiële verplichtingen
Financiële verplichtingen worden uitsluitend aangegaan nadat de (deel) budgethouder heeft geconstateerd dat er ter zake een toereikend en beschikbaar budget beschikbaar is en zolang deze passen binnen de kaders en voorwaarden die aan het budget zijn verbonden. Financiële verplichtingen die buiten deze kaders en voorwaarden vallen, kunnen alleen met schriftelijke toestemming van het Dagelijks Bestuur worden aangegaan.
HOOFDSTUK 4 NADERE VOORSCHRIFTEN
Artikel 4 Nadere voorschriften
Bij het aangaan van verplichtingen dient te worden gehandeld overeenkomstig het inkoop- en aanbestedingsbeleid. De ontvangen offertes worden ter goedkeuring voorgelegd aan de (deel) budgethouder en systematisch gearchiveerd door de administrateur inclusief motivering van de (deel) budgethouder voor de uiteindelijke keuze van de leverancier. Het motiveren en goedkeuren van offertes vindt plaats boven het drempelbedrag van enkelvoudig aanbesteden.
Voor het aangaan van verplichtingen moet de opdracht schriftelijk worden bevestigd door de (deel) budgethouder door middel van een opdrachtbrief. Alvorens de opdrachtbrief wordt verzonden wordt beoordeeld of er hiervoor budget beschikbaar is en de aanbesteding juist is verlopen. De opdrachtbrief wordt verzonden en facturen kunnen ingediend worden onder vermelding van het verplichtingennummer.