Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dronten

Mandaat- en volmachtbesluit 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDronten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaat- en volmachtbesluit 2021
CiteertitelWijziging Mandaat- en volmachtbesluit 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-03-2021Wijziging regeling

22-03-2021

gmb-2021-92868

09-03-202126-03-2021Nieuwe regeling

02-03-2021

gmb-2021-69587

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaat- en volmachtbesluit 2021

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Dronten,

elk voor zover het hun bevoegdheden betreft,

 

gelet op de artikelen 160 en 171 van de Gemeentewet, de artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3:60 e.v. van het Burgerlijk Wetboek;

 

B E S L U I T E N:

 

 

  • I.

    de bevoegdheid tot het afdoen van aangelegenheden, met inbegrip van het ondertekenen van daarop betrekking hebbende stukken, bij mandaat en/of volmacht op te dragen aan de functionarissen van de gemeente Dronten, zoals vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage;

 

  • II.

    bij de toepassing van het mandaat en/of volmacht worden door de gemandateerden respectievelijk gevolmachtigden de aanwijzingen als opgenomen in de toelichting en de lijst gemandateerde bevoegdheden en volmachten in acht genomen;

 

  • III.

    de gemandateerden respectievelijk gevolmachtigden op te dragen de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voor zover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid en/of volmacht nodig is;

 

  • IV.

    de bevoegdheid tot het verrichten van eenvoudige correspondentie bij mandaat en/of volmacht op te dragen aan alle functionarissen van de gemeente Dronten, voor zover een relatie hebbend met hun functie;

 

  • V.

    indien niet in diens vervanging is voorzien, wordt de functionaris vervangen door de naaste hogere functionaris;

 

  • VI.

    besluiten die in mandaat namens een gemeentelijke orgaan worden genomen, worden als volgt ondertekend:

  • namens het college van Dronten / de burgemeester van Dronten,

  • (elektronische) handtekening

  • naam mandataris

  • functie mandataris

  • (teammanager) team …

 

  • VII.

    Correspondentie aangaande rechtspositie van medewerkers wordt automatisch gegenereerd en niet voorzien van een handtekening. Onder deze correspondentie komt het volgende te staan:

 

  • Gemeente Dronten

  • namens het college / de burgemeester

  • naam gevolmachtigde

  • directeur vakgebied … of teammanager team …

 

  • Deze brief is digitaal vastgesteld, daarom staat er geen fysieke handtekening onder de brief.

 

  • VIII.

    stukken waarin de gemeente als rechtspersoon wordt vertegenwoordigd, worden als volgt ondertekend:

  • Gemeente Dronten,

  • Namens het college / de burgemeester

  • (elektronische) handtekening

  • Naam gevolmachtigde

 

  • IX.

    dit besluit wordt aangehaald als Mandaat- en volmachtbesluit 2021 en treedt in werking op de dag na bekendmaking;

 

  • X.

    het Mandaat–en volmachtbesluit 2020 (nr. B19.002831 d.d. 2 december 2019) wordt ingetrokken, met dien verstande dat het van toepassing blijft op besluiten die zijn genomen en handelingen die zijn verricht vóór inwerkingtreding van dit besluit met inbegrip van eventueel daaruit voortvloeiende procedures.

 

 

Dronten, 2 maart 2021

 

Het college van Dronten,

 

drs. T. van Lenthe

secretaris

drs. J.P. Gebben

burgemeester

 

 

De burgemeester van Dronten,

 

drs. J.P. Gebben

 

 

TOELICHTING

 

ALGEMEEN

 

Voor het gebruik van het mandaat respectievelijk de volmacht is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.

 

Publiekrecht-privaatrecht

Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen. Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).

Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.

Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel III in het besluit opgenomen.

 

Mandaat-attributie

De heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar, de (bijzondere) ambtenaar burgerlijke stand en de leerplichtambtenaar ontlenen hun bevoegdheden (deels) rechtstreeks aan de wet. In een dergelijk geval is sprake van attributie. Voor die bevoegdheden zijn zij dan ook niet opgenomen in het mandaat- en volmachtbesluit. Overigens zijn zij voor de toepassing van die bevoegdheden wel verantwoording verschuldigd aan het college.

 

MANDAAT

 

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt onder mandaat verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (in casu het college of de burgemeester) besluiten te nemen.

Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever (college of burgemeester) heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.

 

Ondermandaat is niet toegestaan, tenzij een medewerker expliciet schriftelijk door de teammanager, die het mandaat heeft, wordt aangewezen. In dat geval is er sprake van een persoonsgebonden en aan de functie gerelateerd ondermandaat, waarvan het mandaat bij zijn teammanager berust.

 

Het bestuursorgaan blijft te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid.

 

Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.

 

Grenzen mandaat

Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een medewerker van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in bestuurlijke of politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot intrekking van het mandaat en in ernstige gevallen arbeidsrechtelijke sancties.

 

Volmacht

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:60 e.v. van het Burgerlijk Wetboek wordt onder volmacht verstaan: de bevoegdheid om in naam van een ander (in casu het college of de burgemeester) rechtshandelingen te verrichten. Bij mandaat worden de bevoegdheden die een volmachtgever (college of burgemeester) heeft, opgedragen aan een gevolmachtigde. De volmachtgever blijft zelf bevoegd om te handelen en om de gevolmachtigde algemene of specifieke instructies te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op privaatrechtelijke bevoegdheden. De gevolmachtigde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan/de gemeente. De door de gevolmachtigde verrichtte rechtshandelingen treffen de volmachtgever; de gevolmachtigde valt er tussenuit.

 

Een bij volmacht verleende bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een volmacht.

 

Uiteraard is het ook zonder dat dit in de volmacht is vermeld, nimmer de bedoeling dat een medewerker van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in bestuurlijke of politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van de volmacht achterwege. Tenslotte mag de volmacht niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van de handeling. Gebruik van de volmacht in deze gevallen kan leiden tot intrekking van de volmacht en in ernstige gevallen arbeidsrechtelijke sancties.

 

 

VERVANGING

 

Mandaat/volmacht wordt verleend over de lijn. Dit betekent dat bij afwezigheid van de gemandateerde/gevolmachtigde de naasthogere medewerker altijd bevoegd is de gemandateerde/gevolmachtigde bevoegdheid uit te oefenen. Met de naasthogere medewerker wordt bedoeld de medewerker die aan de gemandateerde/gevolmachtigde feitelijk leiding geeft. In het geval van afwezigheid van een gemandateerde/gevolmachtigde teammanager wordt deze horizontaal vervangen door een andere teammanager.

Van vervanging is sprake bij vakantie of ziekte, maar tevens indien het noodzakelijk is dat de gemandateerde/gevolmachtigde tijdelijk van zijn mandaat respectievelijk volmacht wordt ontheven.

 

ONDERTEKENING

 

Publiekrechtelijke besluiten (vergunningen en andere beschikkingen) gaan uit van een orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester). In mandaat genomen besluiten worden door de gemandateerde (elektronisch) ondertekend. Bij de ondertekening wordt altijd vermeld namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Daarbij gelden de voorschriften zoals aangegeven in onderdeel VI van het Mandaat- en volmachtbesluit waar deze toelichting op slaat.Bij afwezigheid van een gemandateerde, kan om praktische redenen b/a (bij afwezigheid) (elektronisch) worden getekend door een andere functionaris, die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.

 

ONDERTEKENING PRIVAATRECHTELIJKE STUKKEN

Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:

 

De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)

daartoe bij Mandaat- en volmachtbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet, …..

 

Daarbij gelden de voorschriften zoals aangegeven in de onderdelen VII en VIII van het Mandaat- en volmachtbesluit waar deze toelichting op slaat.

 

EENVOUDIGE UITVOERINGSCORRESPONDENTIE

 

In de mandaten- en volmachtenlijst wordt een groot aantal besluiten en handelingen opgedragen aan medewerkers. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die medewerkers namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat/deze volmacht is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.

 

Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Dit mandaat/deze volmacht kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).

 

Ook geldt dit mandaat/deze volmacht niet voor gevallen:

  • waarin afwijking van bestaande regels nodig is;

  • waarin verwacht kan worden dat toepassing van de regels in een concreet geval bestuurlijke of politieke repercussie zal hebben;

  • waarin geen budget (meer) voorhanden is voor de uitvoering van het besluit/de handeling;

 

Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat/-volmacht, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.

 

Let op! Het mandaat/de volmacht is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat/de volmacht geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.

 

Voorbeelden

Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld verordeningen die strafrechtelijke bepalingen bevatten aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.

 

Ook valt te denken aan gevallen waarin een briefkaart gebruikt kan worden zoals:

  • ontvangstbevestigingen (niet van meldingen van bouwvoornemens of op grond van de Wet milieubeheer) en

  • het toezenden van voorhanden informatie (folders, kaarten, drukwerk);

  • het retourneren van stukken etc.

  • verzoeken om nadere informatie aan aanvrager om de aanvraag te completeren teneinde op de aanvraag te kunnen beslissen.

 

Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.

 

 

PROCESVERTEGENWOORDIGING

 

Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.

 

 

MANDAATBESLUIT OFGV

 

De mandaten betrekking hebbend op bevoegdheden als genoemd in de aanhef van het Mandaatbesluit OFGV, en verleend aan de directeur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek zijn vastgelegd in het Mandaatbesluit OFGV.

 

MANDAATBESLUIT CRISISORGANISATIE BEVOLKINGSZORG

 

De mandaten betrekking hebbend op bevoegdheden als genoemd in de aanheft van het Mandaatbesluit Crisisorganisatie Bevolkingszorg en verleend aan de functionarissen zijn vastgelegd in het Mandaatbesluit Crisisorganisatie Bevolkingszorg 2014 Flevoland en Gooi en Vechtstreek.

 

Gemandateerde bevoegdheden en volmachten

 

 

Algemeen

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Privaatrechtelijke overeenkomsten

1.

 

aangaan, wijzigen, verlengen, intrekken, ontbinden en opzeggen van overeenkomsten en plaatsen van orders.

 

directeur, teammanager

  • Indien het contract belang van onbepaalde waarde is óf onder het van toepassing zijnde Europese drempelbedrag ligt;

  • conform het geldende Inkoopbeleid.

programmamanager

  • mandaat van toepassing na toekenningsbesluit DT.

  • Indien het contract belang van onbepaalde waarde is óf onder het van toepassing zijnde Europese drempelbedrag ligt;

  • conform het geldende inkoopbeleid.

2.

verlengen overeenkomst

directeur, teammanager

  • indien het contractbelang boven het van toepassing zijnde Europese drempelbedrag ligt: conform verlengingsoptie in de overeenkomst

  • portefeuillehouder wordt vooraf geïnformeerd

 

Aanbestedingen

3.

 

starten procedure Europese aanbesteding

 

directeur

 

teammanager

betrokken directeur en portefeuillehouder wordt geïnformeerd

4.

offerte aanvragen, gunningsadvies, voornemen tot gunning (inclusief conceptovereenkomst), gunningsbesluit, afwijzingsbrief, afdoening klacht

directeur, teammanager

indien het contractbelang onder het van toepassing zijnde Europese drempelbedrag ligt.

5.

aangaan overeenkomst na gunning

directeur, teammanager

indien het contract belang boven het van toepassing zijnde drempelbedrag ligt én de overeenkomst niet afwijkt van de conceptovereenkomst (die deel uitmaakt van de aanbestedingsstukken).

 

Ontzegging toegang

6.

De bevoegdheid tot het direct ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen en/of terreinen aan personen die in die gebouwen of op die terreinen de orde verstoren of een directe bedreiging vormen voor de veiligheid of gezondheid van de aanwezige medewerkers, bestuurders of gasten/bezoekers van de gemeente.

Deze bevoegdheid sluit in de bevoegdheid om personen op te dragen om het pand of perceel te verlaten en zich daarvan verwijderd te houden. Zo nodig wordt dit bevel gehandhaafd met behulp van de politie. 

De onder 1 en 2 beschreven bevoegdheden berusten bij de collegeleden, de directieleden, en teammanagers. Zoveel als mogelijk wordt in de praktijk de volgende primaatvolgorde aangehouden.

  • 1.

    teammanager Publiekszaken

  • 2.

    teammanagers uit het Vakgebied Sociaal Domein

  • 3.

    de eerst beschikbare functionaris onder de overige bevoegd verklaarde collegeleden, teammanagers en directieleden.

In geval van publieksbijeenkomsten of vergaderingen buiten de normale kantooruren en indien dan geen directielid of teammanager aanwezig is, kan de gemeentebode van dienst de onder a. beschreven bevoegdheid uitoefenen, maar alleen als de voorzitter van één van de vergaderingen of de organisator van de publieks-bijeenkomst met de ontzegging en directe verwijdering instemt.

 

 

7.

De bevoegdheid om personen schriftelijk aan te zeggen dat zij gedurende bepaalde tijd geen toegang hebben tot evt. nader bepaalde gemeentelijke gebouwen en/of terreinen, om reden van voorkoming van agressief gedrag, verstoring van de orde, de veiligheid of bedreiging van de veiligheid van personen in die gebouwen of op terreinen. Zo nodig wordt deze aanzegging gehandhaafd met behulp van de politie.

 

 

Vaststellen collegebesluit

8.

vaststellen dat er een collegebesluit is genomen indien een voorstel bij wege van parafen door alle aan de besluitvorming deelnemende collegeleden akkoord is bevonden

(loco)secretaris, medewerker bestuursondersteuning

Indien een collegelid slechts voor korte duur afwezig is (wegens ziekte, verlof of studie) wordt deze wel in de gelegenheid gesteld om voor de eerstvolgende collegevergadering alsnog aan de parafenbesluitvorming deel te nemen. Indien daarop wegens spoedeisendheid niet kan worden gewacht, wordt geprobeerd om telefonisch af te stemmen of met het spoedvoorstel kan worden ingestemd. Normale regels t.a.v. het beslissingsquorum zijn ook bij paraafbesluiten van toepassing. Indien twijfel rijst of het voorstel kan worden gevolgd wordt het voorstel alsnog ter bespreking geagendeerd. Voor het overige worden vragen en opmerkingen door mandataris onder aantekeningen bij het paraafbesluit opgenomen ter beantwoording, kennisneming of verwerking.

 

Algemene wet bestuursrecht

9.

 

afdoening klacht (art. 9:12)

 

directeur

klacht over teammanager

teammanager

klacht over medewerker eigen team

 

Algemene subsidieverordening

10.

afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen)

teammanager, programmamanager

subsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuillehouder.

Subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits porte-feuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met subsidiebesluit.

 

 

Personeel

 

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Burgerlijk Wetboek, boek 7 titel 10

1.

aangaan, wijzigen, verlengen, (tussentijds) beëindigen van arbeidsovereenkomsten

directeur, teammanager

(directeuren tekenen primair de stukken die behoren tot het vakgebied waarvoor ze op dat moment verantwoordelijk zijn). Secundair nemen zij elkaar waar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • a.

    bevoegdheid niet verleend ten aanzien van de secretaris en de directeuren

  • b.

    de bevoegdheid ten aanzien de van teammanagers is uitsluitend gemandateerd aan secretaris

  • c.

    c. teammanagers zijn slechts bevoegd voor wat betreft hun eigen team

  • d.

    . teammanagers oefenen hun bevoegdheid slechts uit in overeenstemming met de HRM-adviseur. Voor het toekennen van een gratificatie wordt tevens vooraf afgestemd met twee collega managers

  • e.

    de bevoegdheid geldt binnen de voorgestelde concernregels en voor zover het budget toereikend is. Voor zover afwijking van het concernbeleid wenselijk en juridisch mogelijk is, is de secretaris bevoegd.

  • f.

    t.a.v. de detacheringsovereenkomsten geldt dat de teammanager bevoegd is indien de inkomsten de uitgaven dekken; in andere gevallen zijn de directieleden bevoegd. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

aangaan, wijzigen, verlengen, (tussentijds) beëindigen van detacheringsovereenkomsten

3.

vaststellen salaris

4.

toekennen extra salarisverhoging, toelage of gratificatie

5.

achterwege laten van salarisverhoging als bedoeld in artikel 3.5 van de CAO Gemeenten

6.

overplaatsen medewerker op vrijwillige basis

7.

openstellen vacature

8.

toekennen verhuiskostenvergoeding

9.

toekennen vergoeding woon- werkverkeer

10.

toekennen vergoeding telefoonkosten

11.

koop, verkoop en overschrijven van verlof

12.

verlenen zwangerschaps- en bevallingsverlof

13.

verlenen, opschorten, onderbreken ouderschapsverlof

14.

verlenen (kortdurend) zorgverlof

15.

beslissen omtrent arbeidsduur en werktijden

16.

beslissen omtrent overwerk

17.

toekennen studiefaciliteiten

18.

aantrekken uitzendkrachten

19.

het opleggen van disciplinaire straffen, en de handelingen die nodig zijn om tot de disciplinaire straf te komen.

secretaris

voor alle aan hem ondergeschikt personeel onder navolgende voorwaarden:

  • I.

    dat van deze bevoegdheid alleen gebruik kan worden gemaakt in overleg met een HRM-adviseur en de direct leidinggevende van de betrokken medewerker en voor zover de bedrijfsvoerings- middelen toereikend zijn om de voorzienbare financiële gevolgen op te vangen.

  • II.

    dat in elk geval de

  • portefeuillehouder

  • personeelszaken over

  • gebruikmaking van deze

  • bevoegdheid wordt

  • geïnformeerd.

20.

bovenstaande nummers 11 t/m 18

programmamanager

na toekenningsbesluit DT en in overeenstemming met de HRM-adviseur.

21.

 

voeren van het goede gesprek

 

directeur, teammanager

conform de Regeling het goede gesprek

programmamanager

na toekenningsbesluit DT en conform de Regeling het goede gesprek

22.

ondertekenen arbeidsovereenkomst griffier of griffiepersoneel

voorzitter werkgeverscommissie

 

 

Financiële verordening

23.

maken van begrotingswijzigingen tussen programma’s ten behoeve van personele kosten (artikel 4, derde lid)

directeur

begrotingswijziging vraagt geen verhoging van het begrotingstotaal en heeft tot doel dezelfde inhoudelijke taken op een andere (personele) wijze tot uitvoering te brengen

 

Regeling functiebeschrijving, -waardering en plaatsing

24.

vaststelling plaatsing (artikel 8)

directeur

 

a. indien het gaat om een gewaardeerde functie in een binnen het functiegebouw reeds bestaande functie.

b. Indien de plaatsing conform het advies van de deskundige en de toetsingscommissie is.

c. Indien er dekking is voor het lopende dienstjaar uit de stelpost fuwa.

 

25.

vaststelling plaatsing met terugwerkende kracht (artikel 15, tweede lid)

 

ICT

26.

aanmaken van calls voor autorisatieverzoeken en het afsluiten van accounts

teammanager

voor zover de call betrekking heeft op medewerkers eigen team

 

Privacyreglement e-mail en internetgebruik

27.

beslissen tot controle op inhoud (artikel 8, vierde lid)

directeur

 

 

 

VAKGEBIED BEDRIJFSVOERING

 

 

BEDRIJFSVOERING P&O, COMMUNICATIE, JURIDISCHE ZAKEN EN BESTUURSONDERSTEUNING

 

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Algemeen

1.

toestaan gebruik ruimten gemeentehuis, daaronder begrepen de archiefruimte

teammanager

 

 

Burgerlijk Wetboek Boek 7, titel 10

 

 

2.

verlenen van voorschot op salaris in de maand waarin het betaalbaar wordt gesteld

teammanager

 

3.

verstrekken werkgeversverklaring

medewerker personeels- en salarisadministratie

 

4.

UWV melding (na overleg met bedrijfsarts)

medewerker personeels- en salarisadministratie

 

 

 

5.

afdrachten IZA, ABP, loonbelasting

 

Algemeen Burgerlijk Pensioenwet

6.

aanvragen P 1 keuringen

teammanager

na overleg met bedrijfsarts

 

Personeelszaken algemeen

7.

verstrekken van legitimatiebewijzen aan medewerkers

medewerker personeels- en salarisadministratie

 

8.

in ontvangst nemen van stukken met betrekking tot loonbeslag

medewerker personeels- en salarisadministratie

 

 

Wet veiligheidsregio’s

9.

opstarten van communicatieactiviteiten in geval van een ramp of crisis

communicatieadviseur

conform het Regionale draaiboek crisiscommunicatie

 

Privaatrechtelijke overeenkomsten

10.

aanschaf klein materiaal

communicatieadviseur, communicatiemedewerker

tot een bedrag van € 500

 

Aansprakelijkstellingen

11.

beoordeling en afhandeling van bij de gemeente ingediende schadeclaims, behalve planschadeclaims op basis van artikel 6.1 Wro.

juridisch controller/coördinator JZ, juridisch beleidsmedewerker

 

12.

afwikkelen van schade aan gemeentelijke eigendommen en aan derden

juridisch controller/coördinator JZ, juridisch beleidsmedewerker

 

 

Algemene wet bestuursrecht

13.

bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift (artikel 6:14)

administratief juridisch medewerker

 

 

 

14.

verdagen van de termijn om te beslissen op het bezwaarschrift (artikel 7:10)

15.

nemen van de beslissing op bezwaar (artikel 7:11)

teammanager

  • Indien bezwaar (kennelijk) niet-ontvankelijk of (kennelijk) ongegrond verklaard wordt én·

  • de beslissing wordt genomen conform het advies van de (voorzitter) van de commissie bezwaarschriften én

  • de beslissing op bezwaar binnen de gegeven termijn wordt genomen.

16.

besluiten te nemen in het kader van de invordering van dwangsommen en de kosten van de toepassing van bestuursdwang, inclusief aanmanen en het uitvaardigen van een dwangbevel en het besluiten tot executiemaatregelen.

juridisch controller/coördinator JZ, juridisch beleidsmedewerker

 

 

 

17.

besluiten tot het invorderen bij aanmaning en dwangbevel als bedoeld in artikel 5:10 tweede lid juncto titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht

 

Financiële zaken

18.

beslissen tot nemen van executiemaatregelen ten aanzien van zowel publiekrechtelijke als privaatrechtelijke vorderingen

juridisch controller/coördinator JZ, juridisch beleidsmedewerker

 

 

Wet openbaarheid van bestuur

19.

afhandeling Wob-verzoek inclusief het nemen van een verdagingsbesluit

teammanager

burgemeester wordt en blijft geïnformeerd over het verzoek en het besluit

 

Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

20.

indienen adviesverzoek bij het Landelijk Bureau Bibob (artikel 9, eerste lid)

juridisch controller/coördinator JZ

 

 

Algemene verordening gegevensbescherming

21.

beslissen op verzoeken op grond van de artikelen 15 tot en met 22

juridisch beleidsmedewerker

 

 

Gemeentewet

22.

beslissen om namens de gemeente en het college rechtsgedingen te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten (artikel 160, eerste lid, onder f)

juridisch beleidsmedewerker, juridisch controller/coördinator JZ

 

 

 

 

 

23.

nemen van besluiten ten aanzien van de voorbereiding van de civiele verdediging (artikel 160, eerste lid, onder g)

 

 

 

BEDRIJFSVOERING INFORMATIEMANAGEMENT EN FACILITAIR

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Privaatrechtelijke overeenkomsten

1.

 

 

aanschaf klein materiaal

 

 

service / contract coördinator ICT

 

tot een bedrag van € 10.000,00

 

bode

tot een bedrag van € 500,00

 

Wet basisadministraties adressen en gebouwen

2.

inschrijven van de aangewezen brondocumenten in het adressen- of gebouwenregister (artikel 10, eerste en tweede lid)

BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenadministratie en de gebouwenregistratie (artikelen 14a en 15)

4.

ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen en verzoeken (artikelen 37 en 38) inclusief de verwerking daarvan (artikelen 31, 39, 40 en 41)

5.

het onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen (artikel 31)

6.

opmaken van een proces-verbaal van constatering (artikel 10, eerste lid, onder b)

7.

opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de wet aangewezen brondocument zijn opgenomen

8.

vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten (artikel 8)

 

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

9.

inschrijven van beperkingenbesluiten, de daarop betrekking hebbende uitspraken in beroep of rechterlijke uitspraken alsmede andere dan daaruit voortvloeiende verklaringen van verval van beperkingen (artikel 7)

BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.

het aanbrengen van wijzigingen in de beperkingenregistratie anders dan door inschrijven van besluiten of verklaringen dan wel herstel van fouten (artikel 8)

11.

het verlenen van inzage in het register en het verstrekken van afschriften uit de beperkingenregistratie alsmede het afgeven van verklaringen dat ten aanzien van een onroerende zaak geen beperking van kracht is (artikel 9)

12.

besluiten omtrent herstel van fouten in de beperkingenregistratie (artikel 11)

13.

besluiten omtrent de afscherming van persoonsgegevens in de beperkingenregistratie (artikel 12)

 

Verordening naamgeving en nummering (adressen)

14.

nemen van huisnummerbesluit

BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder

 

 

 

15.

intrekken huisnummerbesluit

 

Wet basisregistratie grootschalige topografie

16.

leveren gegevens aan het Kadaster (artikel 11)

BGT gegevensbeheerder, functioneel beheerder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17.

afstemmen met andere bronhouder over begrenzing en onderlinge aansluiting van de geografische objecten (artikel 12)

18.

beoordelen of een in de BGT weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid (artikel 14)

19.

langs elektronisch weg leveren van een geografisch gegeven aan de Landelijke Voorziening (artikel 15)

20.

in geval van gerede twijfel over de juistheid van een in de BGT opgenomen authentiek gegeven, deze twijfel melden bij Kadaster (artikel 25)

21.

beslissen over de wijziging dan wel opneming van het betreffende authentiek gegeven na ontvangst van de melding daarvan (artikel 27, eerste lid)

22.

in onderzoek zetten van het geografisch object waarop het authentieke gegeven betrekking heeft (artikel 27, tweede lid)

BGT-gegevensbeheerder

 

 

 

23.

beslissen over de wijziging dan wel opneming van het betreffende authentiek gegeven na onderzoek van het gegeven (artikel 27, vierde lid)

 

Vastgoed- en geo-informatie

24.

vertegenwoordigen gemeente bij aanwijzen van grenzen bij aan- en verkoop van grond

BGT gegevensbeheerder, functioneel beheerder

 

 

Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten

25.

registratie van belangen bij het Kadaster

teammanager

 

 

Aansprakelijkstellingen

26.

Afwikkelen van schade aan (in bruikleen verstrekte) gemeentelijke eigendommen

teammanager

 

 

Algemeen

 

 

27.

in ontvangst nemen aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels

bode, documentair informatieverzorger, medewerker interne servicedesk, facilitair medewerker, medewerker drukkerij, medewerker inkoop en beheer en gebouwen

 

 

 

 

BEDRIJFSVOERING FINANCIËN, PLANNING EN CONTROL EN INKOOP

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Financiële zaken

1.

oninbaar verklaren van privaatrechtelijke en (fiscale) publiekrechtelijke vorderingen

invorderingsambtenaar, adviseur fiscaliteiten en financiën, medewerker debiteurenadministratie

 

2.

 

het verlenen van uitstel van betaling en het treffen van betalingsregelingen voor privaatrechtelijke vorderingen

 

invorderingsambtenaar, adviseur fiscaliteiten en financiën, medewerker debiteurenadministratie

tot een bedrag van € 50.000

teammanager

tot een bedrag van € 100.000

3.

besluiten tot het nemen van executiemaatregelen ter uitvoering van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke vorderingen

adviseur fiscaliteiten en financiën

 

4.

waarmerken legitimatiebewijzen gemeentelijke deurwaarders

teammanager

 

 

 

5.

aangaan overeenkomsten tot geldlening

6.

het opstellen en indienen van de aangifte omzetbelasting

adviseur fiscaliteiten en financiën

 

 

 

 

 

 

 

7.

het opstellen en indienen van de Opgaaf BTW Compensatiefonds (BCF)

8.

het opstellen en indienen van de aangiften vennootschapsbelasting

9.

afsluiten, verlengen en opzeggen gemeentelijke verzekeringen

10.

aanleveren informatie voor het informatiesysteem ‘Informatie voor derden (IV3)’

teammanager

 

 

Regeling specifieke uitkering stimulering sport

11.

aanvraag SPUK indienen bij het ministerie van VWS en voor het overige alles te doen noodzakelijk in het kader van de uitvoering van deze aanvraag.

teammanager

 

 

Algemene wet bestuursrecht

12.

besluiten te nemen in het kader van de invordering van dwangsommen en de kosten van de toepassing van bestuursdwang

adviseur fiscaliteiten en financiën

 

 

 

13.

besluiten tot het invorderen bij aanmaning en dwangbevel als bedoeld in artikel 5:10 tweede lid juncto titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht

 

 

VAKGEBIED RUIMTELIJK DOMEIN EN DIENSTVERLENING

 

 

TEAM GEBIEDSONTWIKKELING

Nr

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Wet ruimtelijke ordening

1.

niet-ontvankelijk verklaren van aanvrager planschade indien deze het wettelijk recht voor het in behandeling nemen van de aanvraag planschade niet tijdig heeft betaald (artikel 6.4, tweede lid)

teammanager, jurist RO, senior planologisch adviseur RO

 

2.

aangaan planschadeovereenkomst (artikel 6.4a, eerste lid)

teammanager

 

 

Besluit ruimtelijke ordening

3.

kennelijk ongegrond verklaren aanvraag planschade (artikel 6.1.3.1, eerste lid)

teammanager, jurist RO, senior planologisch adviseur RO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

niet of niet verder in behandeling nemen van de aanvraag planschade (artikel 6.1.3.1, tweede lid)

5.

verlengen termijn voor aanvullen aanvraag planschade (artikelen 6.1.3.1, tweede lid en 6.1.3.1, derde lid)

6.

aanwijzing adviseur (artikel 6.1.3.2)

7.

beslissen op ingediend wrakingsverzoek aanwijzing adviseur (artikel 6.1.3.3 juncto art. 5, derde lid Procedureverordening planschade)

8.

waarmerken en publiceren van digitale ruimtelijke plannen als bedoeld in artikel 1.2.1.

(beleids)medewerker RO

 

 

 

9.

Waarmerken en publiceren manifest

(beleids)medewerker RO

 

 

Woningwet en Besluit woninggebonden subsidies

10.

toekennen van woninggebonden subsidies

teammanager

 

 

Woonwagenkamp Ganzendreef

11.

aangaan huurovereenkomsten

beleidsmedewerker volkshuisvesting

 

 

Grondzaken transacties

12.

Het kopen, ruilen, vervreemden of bezwaren met zakelijke of beperkte rechten van onroerende zaken en het aangaan van verplichtingen en hiermee verband houdende rechtshandelingen, waaronder ook ingebrekestellingen, waarmee uitvoering wordt gegeven aan een vastgestelde exploitatieopzet of collegebesluit en vallen binnen de vastgestelde exploitatiekredieten of begrotingspost die is opgenomen in de meerjarenbegroting of die in overeenstemming zijn met de Verordening precariobelasting.

teammanager, planeconoom, senior juridisch adviseur grondzaken,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.

Het kopen, ruilen, vervreemden of bezwaren met zakelijke of beperkte rechten van onroerende zaken en het aangaan van verplichtingen en de hiermee verband houdende rechtshandelingen, waaronder ook ingebrekestellingen, indien de waarde van de (tegen)prestatie niet meer bedraagt dan

 

€ 25.000,-- exclusief btw, dan wel van onbepaalde waarde is, of die in overeenstemming zijn met de Verordening precariobelasting

14.

het (ver)huren, (ver)pachten, in beheer en/of in gebruik geven/nemen van onroerende zaken of erfpacht uitgeven

15.

beslissen op verzoeken om ontheffingen en toestemmingen als vermeld in overeenkomsten, waaronder begrepen verlenging bouwtijd, voldoen aan bouwplicht en onbebouwd doorverkopen of uitstel van overdracht van het verkochte

 

Herziening basisgrondwaarde erfpachtrecht

16.

(voornemen tot) vaststellen herziene basisgrondwaarde op grond van de getaxeerde waarde

planeconoom, senior juridisch adviseur grondzaken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17.

vaststellen waarde erfpachtpercelen op grond van getaxeerde waarde

18.

vaststellen canon aan de hand van de vastgestelde basisgrondwaarde

19.

voeren van onderhandelingen met erfpachters over beëindiging erfpachtrecht en/of verkoop blote eigendom

 

Stimuleringsmaatregelen woningbouw

20.

het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens de procedure aanvraag startersleningen

teammanager, beleidsmedewerker volkshuisvesting, medewerker grondzaken

 

21.

beslissen op aanvraag starterslening

teammanager, beleidsmedewerker volkshuisvesting

 

 

Algemene subsidieverordening

22.

afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen)

teammanager

subsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuillehouder.

Subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits portefeuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met subsidiebesluit.

23.

stellen van een termijn voor:

  • het aanvullen van de aanvraag

  • Het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie

teammanager

 

 

 

 

 

 

 

24.

buiten behandeling stellen van een aanvraag

25.

verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen

26.

verlengen of opschorten van een beslistermijn

 

Verordening duurzaamheidslening Dronten

27.

beslissen op aanvraag duurzaamheidslening (artikelen 7 en 8)

programmamanager Duurzaam Dronten

 

 

Verordening blijverslening Dronten  

28.

toe- of afwijzen aanvraag blijverslening

teammanager,

beleidsmedewerker volkshuisvesting

 

 

 

 

TEAM GROENTECHNISCH BEHEER

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Privaatrechtelijke bevoegdheden

1.

aangaan, (gedeeltelijk) beëindigen en verlengen van huur- en gebruiksovereenkomsten voor sportvelden (buitensport), campings en burgerinitiatieven die in de openbare ruimte worden gerealiseerd

teammanager

met instemming van betrokken portefeuillehouder en budgethouder

2.

aanschaf klein materiaal

toezichthouder groentechniek wijkbeheerder, beheerder begraafplaats, beleidsmedewerker groentechniek, uitvoerder boomverzorging, medewerker speeltechniek

tot een bedrag van € 5.000,00

3.

verlenen toestemming gebruik grond

teammanager

met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening

4.

vaststellen kosten na herstel na aanleg van kabels en leidingen

teammanager

 

 

 

 

 

5.

aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen

6.

beoordeling en afhandeling van schade aan gemeentelijke eigendommen

 

Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats Dronten

7.

toewijzen graven

teammanager

 

 

 

8.

beslissen op aanvraag vergunning grafbedekking

 

Wet op de Lijkbezorging

9.

beslissen op verzoek tot het opgraven van een lijk

teammanager

 

 

 

 

TEAM AFVAL EN REINIGING & CIVIELTECHNISCH & ACCOMMODATIEBEHEER

 

 

nr

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Algemeen

1.

vaststellen van de afwijkingen op de routes van gladheidsbestrijding als de weersomstandigheden en de veiligheid van inwoners daar aanleiding toe geeft

teammanager

 

 

Privaatrechtelijke bevoegdheden

2.

aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen

teammanager

 

 

 

3.

beoordeling en afhandeling van schade aan gemeentelijke eigendommen

4.

aanschaf klein materiaal/kleine opdrachten

teammanager, allround opzichter bouwkunde, adviseur/uitvoerder materieel, AR en logistiek, monteur, specialist, toezichthouder

tot een bedrag van € 5.000,00

5.

verlenen toestemming gebruik grond

teammanager

met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening

6.

vaststellen kosten na herstel na aanleg van kabels en leidingen

teammanager

 

 

Afvalstoffenverordening

7.

vaststellen inzamelingsroutes- en dagen en opstelplaatsen van de containers (artikel 5)

teammanager

 

 

 

8.

vaststellen en wijzigen (digitale) milieukalender (artikel 5)

9.

vaststellen inzamelingsmiddel en plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden artikel 10)

teammanager

 

 

 

10

vaststellen van de locaties voor de plaatsing van en het doorvoeren van mutaties aangaande ondergrondse containers

 

Wegenverkeerswet 1994 / Besluit ontheffingverlening exceptionele transporten

11.

verlenen van toestemming aan de Dienst Wegverkeer tot verlening van ontheffing exceptioneel vervoer

teammanager, specialist/toezichthouder civieltechniek

 

 

Telecommunicatiewet en Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Dronten

12.

stilleggen werkzaamheden (artikel 19 van de verordening)

toezichthouder civiele techniek, toezichthouder/werkvoorbereider civiele techniek, specialist/toezichthouder civiele techniek, toezichthouder nieuwe werken

 

 

Aansluitverordening riolering

 

 

13.

beslissen op aanvraag aansluitvergunning

teammanager

 

 

 

 

TEAM PUBLIEKSZAKEN

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Algemeen

 

 

1.

in ontvangst nemen van aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels

medewerker receptie/telefoon, allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

uitgezonderd stukken met betrekking tot loonbeslag

2.

waarmerken van kopieën

medewerker receptie/telefoon, allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

 

 

3.

legalisatie van handtekeningen

 

Wet op de Lijkbezorging

4.

verlenen van verlof tot ontleding

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

voor zover tevens benoemd als ambtenaar van de burgerlijke stand

 

5.

verlenen uitstel verlof tot begraven of verbranding

6.

afgifte van een laissez-passer als bedoeld in artikel 3 van de Overeenkomst van Straatsburg

backofficemedewerker

 

7.

tekenen voor kosten en documenten die benodigd zijn om een begrafenis/crematie van gemeentewege te realiseren

teammanager, coördinator

 

 

 

8.

verhaal van de kosten, verbonden aan de bezorging van lijken waarvoor de burgemeester zorg draagt (artikel 22)

 

Paspoortwet

9.

het in behandeling nemen van een aanvraag en de afgifte van een reisdocument en de verklaring van vermissing van het reisdocument conform artikel 31, lid 1, van de Paspoortwet

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

10.

besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag van reisdocumenten

teammanager, coördinator

 

 

 

 

 

11.

aanwijzen van medewerkers die bevoegd zijn met een postmachtiging reisdocumenten en rijbewijzen in ontvangst te nemen

 

Wet basisregistratie personen

12.

verstrekken van inlichtingen en afschriften uit en het bijhouden van de basisregistratie personen

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

 

 

13.

in behandeling nemen en verwerken van een aangifte of verzoek genoemd in de wet.

14.

verwerken van (ambtshalve) wijzigingen en correcties

backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

15.

besluit tot ambtshalve wijziging of opneming van gegevenswijziging, besluit tot het niet in behandeling nemen van een aangifte of verzoek

frontofficemedewerker, backofficemedewerker

 

16.

opleggen bestuurlijke boete (artikel 4:17)

frontofficemedewerker, backofficemedewerker

 

17.

aanwijzen van medewerkers die bevoegd zijn om een verklaring onder ede af te nemen (artikel 2.8, tweede lid, onder e)

teammanager

 

 

Toezicht

16.

aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschrift

teammanager

aan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform Regeling beheer en toezicht BRP van de gemeente Dronten

 

Wegenverkeerswet

17.

in behandeling nemen van een aanvraag en de afgifte van een rijbewijs en de verklaring van vermissing van het rijbewijs conform artikel 39 van het Reglement rijbewijzen.

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

18.

besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag en de afgifte van een rijbewijs

teammanager, coördinator

 

 

Rijkswet op het Nederlanderschap

19.

in behandeling nemen van en adviseren op verzoek om naturalisatie tot Nederlander en het in behandeling nemen van en beslissen op optieverklaring

backofficemedewerker, coördinator

 

20.

legesafdracht aan IND n.a.v. naturalisatieaanvraag

teammanager, coördinator, adviseur dienstverlening

 

 

Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

21.

uitreiken bevestiging van verkrijging van het Nederlanderschap of besluit tot verlening van het Nederlanderschap (naturalisatieceremonie)( artikelen 60a en 60b)

backofficemedewerker, coördinator

 

 

Wet algemene bepalingen burgerservicenummer

22.

toekennen burgerservicenummer

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

23

aanvraag “Toetsing BSN-gerechtigdheid”

teammanager, coördinator

 

 

Wet op de verklaring omtrent het gedrag

24.

het in ontvangst nemen van aanvragen en het doorsturen naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder

 

 

Wet justitiële documentatie

25.

aanvraag inlichtingen uit de registers justitiële documentatiedienst en de politieadministratie

backofficemedewerker

 

 

Burgerlijk Wetboek

26.

benoeming van (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand (Boek 1, artikel 16)

teammanager, coördinator

 

27

aanwijzen van een ‘huis der gemeente’ (Boek 1, artikel 63)

teammanager

 

 

Kieswet

28.

verstrekken van inlichtingen uit het Kiezersregister (artikel D 4)

backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29.

in behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van vervangende stempassen (artikel J 8)

30.

in behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van volmachten (artikel L 8)

31.

in behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van kiezerspassen (artikel K 3)

32.

in behandeling nemen en ondertekenen van de af te leggen ondersteuningsverklaringen voor politieke groeperingen (artikel H 4)

33.

in behandeling nemen van verzoekschrift model Y32, waarbij EU-onderdanen de keuze maken om bij de gemeente hun stem uit te brengen (artikel Y 32)

34.

benoemen van de leden en plaatsvervangende leden van elk stembureau (artikel E4, eerste lid)

teammanager, coördinator

 

 

 

35.

aanwijzen stemlokaal (artikel J4, eerste lid)

 

 

 

TEAM VERGUNNINGEN, HANDHAVING EN VEILIGHEID

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Algemene plaatselijke verordening

1.

vaststellen aanvraagformulieren voor ontheffingen en vergunningen

regisseur vergunningen/klantbegeleider

 

2.

accepteren melding kleine evenementen

administratief medewerker

 

3.

beslissen op aanvragen vergunning voor inzamelen kleding

medewerker Apv & bijzondere wetten

 

4.

beslissen op aanvragen standplaatsvergunning

medewerker Apv & bijzondere wetten

conform standplaatsenbeleid

5.

ontheffing verbranden snoeihout

administratief medewerker

 

6.

beslissen op aanvragen kapvergunning

regisseur vergunningen/klantbege-leider

 

7.

beslissen op aanvragen standplaatsvergunning weekmarkten

medewerker Apv & bijzondere wetten

 

8.

beslissen op aanvraag overige vergunningen

regisseur vergunningen/klantbegeleider, medewerker Apv & bijzondere wetten

 

9.

vaststellen, wijzigen of intrekken aanwijzingsbesluit hondenverbodsgebieden en/of losloop-uitlaatgebieden (artikelen 2:57 en 2:58)

teammanger

 

10.

opleggen aanlijngebod of muilkorfgebod gevaarlijke honden (artikel 2:59)

teammanager

 

 

Drank- en Horecawet

11.

beslissen op aanvraag om vergunning

regisseur vergunningen/klantbegeleider, medewerker Apv & bijzondere wetten

 

 

Wet op de Kansspelen en Speelautomatenhallenverordening

12.

beslissen op aanvraag om vergunning

regisseur vergunningen/klantbegeleider, medewerker Apv & bijzondere wetten

 

 

Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen

13.

beslissen op aanvraag om verklaring van geen bezwaar

regisseur vergunningen/klantbegegeider

 

 

Vuurwerkbesluit

14.

adviseren omtrent verklaring van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk

regisseur vergunningen/klantbegeleider

voor zover vuurwerk niet wordt afgestoken tijdens evenement als bedoeld in artikelen 143 en 144 Apv

 

Wegenverkeerswet 1994

15.

nemen van besluit aangaande het wegverkeer, verkeersbesluiten daaronder begrepen

teammanager

 

16.

beslissen op aanvraag om ontheffing voor het houden van een wedstrijd met voertuigen op de openbare weg

vergunningverlener evenementen

 

17.

beslissen op aanvraag om vergunning of ontheffing

medewerker Apv & bijzondere wetten

 

 

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

18.

 

aanstellen verkeersregelaar (artikel 56, eerste lid, sub b)

 

vergunningverlener evenementen

medewerker evenementen

 

 

 

Wet vervoer gevaarlijke stoffen

19.

beslissen op aanvraag om vergunning c.q. ontheffing

teammanager

 

 

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

20.

het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens en na de procedure van de aanvraag om omgevingsvergunning

regisseur vergunningen/klantbege-leider,

senior Wabo-coördinator,

Wabo-coördinator

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21.

besluiten om aanvraag omgevingsvergunning niet in behandeling te nemen (artikel 2.8)

22.

Informeren inzake wettelijke aanhouding (artikelen 3.3 en 3.5)

23.

besluiten tot het aanhouden van een aanvraag (artikel 3.4)

24.

besluiten tot het verdagen van de beslissing op de aanvraag (artikel 3.9 en 3.19)

25.

het ambtshalve wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33)

26.

het op aanvraag wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33)

27.

beslissen op aanvraag omgevingsvergunning dat er sprake is van een vergunningsvrij project (artikelen 2 en 3 van bijlage II behorend bij artikel 2.3 Besluit omgevingsrecht)

28.

brief omgevingsvergunning van rechtswege (artikel 3.9)

29.

beslissen op aanvraag omgevingsvergunning (artikelen 2.1 en 2.2)

regisseur vergunningen/klantbegeleider,

senior Wabo-coordinator,

Wabo-coördinator

 

 

  • a.

    inclusief de beslissing om de hardheidsclausule uit de Welstandsnota wel of niet toe te passen, conform het advies van de Welstandscommissie

  • b.

    m.u.v. de positieve be-slissing op een aanvraag omgevingsvergunning die alleen de activiteit bouwen betreft en waarbij de bouwsom meer is dan € 150.000,00

  • c.

    in geval het een vergunning als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder e betreft: na advies team AR&CA

30.

beslissen op aanvraag omgevingsvergunning (artikelen 2.1 en 2.2)

teammanager

  • a.

    als de bouwsom meer is dan € 150.000,00

  • b.

    in afstemming met GO

  • c.

    in geval het een vergunning als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder e betreft: na advies team AR&CA

31.

beslissing omtrent verzoek inzake afwijking (artikel 2.12, eerste lid, onderdeel a, onder 1 en 2)

regisseur vergunningen/klantbegeleider,

senior Wabo-coördinator,

Wabo-coördinator

 

in afstemming met GO

 

32.

beslissing inzake de omgevingsvergunning voor een werk, geen bouwwerk zijnde (artikel 2.11, eerste en tweede lid)

33.

beslissing op verzoek tot wijziging van verleende omgevings-vergunning, inclusief een andere tenaamstelling (artikel 3.16)

regisseur vergunningen/klantbegeleider,

senior Wabo-coordinator,

Wabo-coördinator

tenzij sprake van ingrijpende wijzigingen

34.

(voornemen) tot intrekken van verleende omgevingsvergunning (artikel 3.15)

regisseur vergunningen/klantbegeleider,

senior Wabo-coordinator,

Wabo-coördinator

indien daar twee jaar geen gebruik van is gemaakt

35.

stilleggen van de bouw (artikel 5.17)

toezichthouder bouw- en woningtoezicht

in geval van constructieve gebreken, in overeenstemming met constructeur bouw- en woningtoezicht

36.

beoordelen of wijzigingen van een bouwplan vallen binnen de verleende omgevingsvergunning voor het bouwen

regisseur vergunningen/klantbegeleider,

senior Wabo-coordinator, Wabo-coördinator

 

37.

geheel of gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunning en/of ontheffing als sanctie (artikel 5.19)

regisseur vergunningen/klantbegeleider

 

 

 

38.

besluit tot het staken van het gebruik en sloop (artikel 5.17)

39.

afhandelen sloopmelding

administratief medewerker

 

40.

besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang tot het staken van of het treffen van een voorziening m.b.t. het bouwen, gebruik of slopen van een bouwwerk (artikelen 2.3, 5.17, 5.18, 5.24 en 5.32)

teammanager

 

 

Bouwbesluit

41.

beslissen op aanvraag ontheffing (artikel 8.3, derde lid)

regisseur vergunningen/klantbege-leider,

senior Wabo-coordinator,

wabo-coördinator

 

 

Wet Milieubeheer

42.

beslissen op aanvraag om ontheffing van het verbod afvalstoffen te verbranden (artikel 10.63)

administratief medewerker

 

 

Gebruiksbesluit

 

 

43.

beslissen op aanvraag omgevingsvergunning voor gebruik

regisseur vergunningen/klantbegeleider,

senior Wabo-coordinator,

wabo-coördinator

 

na advies brandweer

 

44.

beslissen op melding

 

Verordening inzake de winkeltijden

45.

beslissen op aanvraag om ontheffing van verbod op zondagavondopenstelling (artikel 5, eerste lid)

medewerker APV & bijzondere wetten

 

 

 

 

 

 

 

46.

beslissen op verzoek om wijziging van de aangewezen koopzondagen (artikel 6)

47.

beslissen op aanvraag om ontheffing zon- en feestdagenregeling voor afzonderlijke situaties (artikel 7)

 

Telecommunicatiewet en Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Dronten

48.

beslissen op aanvraag vergunning (artikel 6, eerste lid, verordening)

administratief medewerker

 

na advies team AR&CA

 

49.

stellen redelijk termijn voor nemen beslissing op vergunningaanvraag (artikel 6, vierde lid, van de verordening)

50.

beslissen tot wijziging of intrekking vergunning (artikel 8, eerste lid, van de verordening)

teammanager

na advies team AR&CA

51.

nemen instemmingsbesluit (artikel 11, eerste lid, verordening

administratief medewerker

 

 

 

 

na advies team AR&CA

 

 

 

 

52.

stellen redelijke termijn voor nemen instemmingsbesluit (artikel  11, vierde lid, verordening

53.

verbinden voorschriften en beperkingen instemmingsbesluit (artikel 13, eerste lid, verordening)

54.

vaststellen (digitale)formulieren en/of registratiesysteem ( artikel 12, tweede lid, verordening)

55.

stellen nadere regels te verstrekken gegevens (artikel 12, zesde lid, van de verordening)

56.

vaststellen kosten na herstel na aanleg kabels en leidingen

teammanager

na advies team AR&CA

 

Wet personenvervoer

57.

verstrekken van adviezen aan gedeputeerde staten inzake aanvragen om vergunning

teammanager

 

 

Project beëindiging oneigenlijk grondgebruik

58.

privaatrechtelijke besluiten

teammanager

 

binnen de kaders van het project

 

59.

besluiten tot alle conservatoire maatregelen en te doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit

 

Wet ruimtelijke ordening

60.

aangaan planschadeovereenkomst (artikel 6.4a, eerste lid)

teammanager

 

 

Wet politiegegevens

61.

meldingen/mutatierapporten opvragen bij de politie (artikelen 8 en 13, eerste lid)

regisseur zorg en veiligheid

conform artikel 2, eerste lid, van Privacyreglement persoonsgerichte aanpak. Motivatie vastgelegd in dossier, indien aanwezig.

62.

opvragen gegevens bij de politie in het kader van de handhaving van de openbare orde (artikel 16, eerste lid, onder 2)

coördinator veiligheid / senior adviseur openbare orde en veiligheid

 

 

Handhaving

63.

opleggen van last onder dwangsom

teammanager

tot en met een bedrag van € 50.000,00

64.

opleggen van last onder bestuursdwang

teammanager

voor zover de kosten ten hoogste € 50.000,00 bedragen

65.

opschorten begunstigingstermijn (art. 5:24 en 5:32a Awb)

teammanager

tot en met een bedrag van € 50.000

66.

opleggen last onder dwangsom t.b.v. handhaving artikel 5.6 Apv

bijzonder opsporingsambtenaar

uitgezonderd spoed last onder bestuursdwang, bij gebruik van vastgestelde modelbrief en conform Beleidsnotitie parkeerexcessen

67.

horen van zienswijzen aangaande voornemen tot opleggen van dwangsom of besluit tot bestuursdwang

juridisch medewerker VHV

 

68.

beslissen op verzoek om handhaving

teammanager

 

69.

intrekken last onder dwangsom

teammanager

dwangsommen tot in totaal maximaal € 50.000,00 per beschikking

70.

besluiten te nemen in het kader van de invordering van dwangsommen en de kosten van de toepassing van bestuursdwang, inclusief aanmanen en het uitvaardigen van een dwangbevel en het besluiten tot executiemaatregelen.

juridisch medewerker VHV

 

71.

besluiten tot het meevoeren en opslaan van zaken zoals bedoeld in artikel 5:29 Awb

teammanager

 

72.

het ondertekenen van een proces-verbaal van meevoeren en opslaan van zaken (inbeslagname)

teammanager

tot een totale kostenpost van

€ 50.000,00

 

Toezicht

73.

aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschrift

teammanager

aan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform wettelijk voorschrift

 

 

VAKGEBIED SOCIAAL DOMEIN

 

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

1.

Privaatrechtelijke overeenkomsten

 

aangaan, wijzigen, verlengen, intrekken, ontbinden en opzeggen van overeenkomsten en plaatsen van orders.

contractmanager

  • Indien het contract belang van onbepaalde waarde is óf onder het van toepassing zijnde Europese drempelbedrag ligt;

  • conform het geldende Inkoopbeleid.

2.

verlengen overeenkomst

contractmanager

  • indien het contractbelang boven het van toepassing zijnde Europese drempelbedrag ligt: conform verlengingsoptie in de overeenkomst

  • portefeuillehouder wordt vooraf geïnformeerd

 

Leerplichtwet

3.

besluit omtrent vervangende leerplicht

leerplichtambtenaar/RMC-consulent

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

besluit omtrent vervangende leerplicht laatste schooljaar

5.

toezicht op handhaving van de leerplicht

6.

beslissen op verzoek om vrijstelling voor het volgen van ander onderwijs

 

Verordening leerlingenvervoer gemeente Dronten

7.

afdoen van aanvraag leerlingenvervoer (verlenen, weigeren, intrekken, herzien, verrekenen, terugvorderen, verlengen van de beslistermijn, geven van hersteltermijn, buiten behandeling laten, vaststellen aanvraagformulier).

beleidsmedewerker,

teammanager,

consulent leerlingenvervoer

 

 

 

Wet kinderopvang

8.

afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang (artikel 1.46)

(junior)beleidsmedewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

doorvoeren van een wijziging in het register kinderopvang en mededeling daarvan aan de houder van het kindercentrum of gastouderbureau (artikel 1.47)

10.

geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 1.65)

11.

afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een peuterspeelzaal (artikel 2.3)

12.

doorvoeren van een wijziging in het register peuterspeelzaalwerk en mededeling daarvan aan de houder van de peuterspeelzaal (artikel 2.4)

13.

geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een peuterspeelzaal die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 2.23)

 

Besluit landelijk register kinderopvang, register buitenlandse kinderopvang en personenregister kinderopvang

14.

verwijderen van een peuterspeelzaal uit het landelijk register peuterspeelzaalwerk (art. 14)

(junior)beleidsmedewerker

 

 

 

 

 

15.

verwijderen van een kinderopvangvoorziening uit het landelijk register kinderopvang (art. 8)

 

Algemene subsidieverordening

 

 

16.

 

afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen)

 

(junior)beleidsmedewerker, teammanager

subsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuillehouder.

teammanager

subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits portefeuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met het subsidie- besluit

17.

stellen van een termijn voor:

  • het aanvullen van de aanvraag

  • het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie

(junior)beleidsmedewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18.

buiten behandeling stellen van een aanvraag

19.

verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen

20.

verlengen of opschorten van een beslistermijn

21.

vaststellen van een aanvraagformulier

 

Wet inburgering

22.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens psychische of lichamelijke belemmering, dan wel een verstandelijke handicap (artikel 6, eerste lid)

juridisch kwaliteitsmedewerker,

beleidsmedewerker

 

 

 

 

 

 

23.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens de onmogelijkheid het inburgeringsexamen te behalen (artikel 31, tweede lid, sub c)

24.

vaststellen inburgeringsvoorziening uitkeringsgerechtigde

25.

beslissen omtrent verlenging termijn waarbinnen uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben

juridisch kwaliteitsmedewerker,

 

26.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens psychische of lichamelijke belemmering, dan wel een verstandelijke handicap (artikel 6, eerste lid)

juridisch kwaliteitsmedewerker,

beleidsmedewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens de onmogelijkheid het inburgeringsexamen te behalen (artikel 31, tweede lid, sub c)

28.

beslissing op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens het reeds voldoende ingeburgerd zijn (artikel 6, tweede lid, jo. Artikel 2.8a, eerste lid van het Besluit inburgering)

29.

vaststellen inburgeringsvoorziening niet-uitkeringsgerechtigde

30.

vaststellen datum waarbinnen niet-uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben

31.

beslissen omtrent ontheffing inburgeringsplicht

32.

opleggen bestuurlijke boete

 

Regeling briefadres

33.

aan een inwoner een tijdelijk postadres (inschrijving gemeentehuis) verstrekken ook al wordt niet voldaan aan de regelgeving

juridisch kwaliteitsmedewerker

motivatie vastgelegd in dossier

 

Privaatrechtelijke overeenkomsten

34.

aangaan, (gedeeltelijk) beëindigen en verlengen van huur- en gebruiksovereenkomsten voor sportvelden en gemeentelijke gebouwen gerelateerd aan sport, welzijn en onderwijs

beleidsmedewerker Samenleving

met instemming van betrokken portefeuillehouder en budgethouder

 

Verordening Sociaal Domein gemeente Dronten / Algemeen

35.

budget vrij te besteden tbv onvoorziene omstandigheden, in zeer uitzonderlijke gevallen

gids

Tot bedrag van 10.000 euro op jaarbasis op de post Opvang en beschermd wonen Sociaal Domein breed. Gids heeft dit breed besproken, alle andere mogelijkheden zijn uitgeput.

36.

beslissen tot terugvordering van de geldswaarde van de ten onrechte genoten individuele voorziening

medewerker handhaving Wmo

 

37.

onderzoeken van de besteding pgb

handhaver, medewerker handhaving Wmo

 

38.

terugvorderen van (financiële) maatwerkvoorzieningen

gids Wmo, gids Jeugd, juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker handhaving Wmo

 

39.

toezicht op naleving

medewerker handhaving Wmo

 

40.

 

aangaan maatwerkovereenkomst met niet gecontracteerde partijen

 

beleidsmedewerker jeugdhulp, juridisch kwaliteitsmedewerker. gids Wmo, gids jeugd, gedragskundige,

 

tot een bedrag van € 25.000

 

41.

beëindigen van maatwerkvoorzieningen

gids Wmo, gids jeugd, juridisch kwaliteitsmedewerker, administratief medewerker Wmo

 

42.

inzetten jeugdhulp na verwijzing

gids jeugd , gedragsdeskundige, juridisch kwaliteitsmedewerker

Conform de Verordening Sociaal Domein , de nadere regels, het Beleidsplan Transities Sociaal Domein en het Handboek ‘Dronter Koers’.

43.

beslissen omtrent individuele voorziening (verlenen en afwijzen)

gids jeugd, gedragsdeskundige, juridisch kwaliteitsmedewerker

Zie werkafspraken mbt inloop

44.

verstrekken van een pgb

gids jeugd, gedragsdeskundige in dienst van de gemeente Dronten, juridisch kwaliteitsmedewerker

Conform de nadere regels jeugdhulp gemeente Dronten

45.

verval van recht (artikel 1. 3. 8 Verordening Sociaal Domein gemeente Dronten en artikel 1 lid 6 Nadere regels jeugdhulp gemeente Dronten)

gids jeugd, juridisch kwaliteitsmedewerker

 

46.

intrekken of herzien besluit aangaande individuele voorziening

gids jeugd, juridisch kwaliteitsmedewerker

 

47.

opvragen van medisch advies

juridisch kwaliteitsmedewerker, gids Wmo, gids jeugd, gids P-wet,

re-integratieconsulent,

medewerker bijzondere

regelingen

 

48.

aangifte belastingen en premies

teammanager ondersteuning

 

49.

aanleveren van betalingen aan het team Financiën, planning en control en inkoop vanuit BUIG, Participatiebudget, minimaregelingen, bijzondere bijstand en Wmo en Jeugdwet

administrateur, applicatiebeheerder, teammanager ondersteuning

 

50.

het aanleveren van kasvoorschotten tot een bedrag van € 100,00 aan het team Financiën, planning en control en inkoop

administrateur, applicatiebeheerder, medewerker uitkeringsadministratie

 

51.

(niet-)beleidsmatige aanpassingen van de handboeken Participatiewet, Wmo en Jeugdwet

juridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker

 

52.

autoriseren van verantwoordingen aan ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

 

teammanager ondersteuning

 

 

 

53.

voor een inwoner maatregelen nemen op het gebied van schulden, ook al wordt niet voldaan aan Europese, landelijke of gemeentelijke regelgeving

Schuldhulpverlening, juridisch kwaliteitsmedewerker en beleidsmedewerker samenleving

Motivatie vastgelegd in dossier

54.

MDF opdracht te verlenen om voorrang schuldhulpverlening

Schuldhulpverlening, juridisch kwaliteitsmedewerker en beleidsmedewerker samenleving

 

55.

dwingende opdracht aan ketenpartner verstrekken

Gedragsdeskundige, juridisch kwaliteitsmedewerker

Conform Handboek Dronter Koers. Motivatie vastgelegd in cliëntdossier

 

Jeugdwet

56.

verstrekken van een afschrift van de in ESAR geregistreerde gegevens aan de wettelijk vertegenwoordiger van de geregistreerde jongere

beleidsmedewerker

 

57.

verlenen van toestemming aan (provinciale) organisaties die toe willen treden tot het ESAR convenant

Beleidsmedewerker

 

58.

verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming

gids Jeugd, gedragsdeskundige, medewerker Samen Veilig Midden Nederland , medewerker Veilig Thuis Flevoland

Zie ketenafspraken ketenpartners

59.

gesloten plaatsing in vrijwillig kader

juridisch kwaliteitsmedewerker, gedragsdeskundige

 

60.

inzet niet gecontracteerde ondersteuning

artikel 1.5.2 nadere regels

gids jeugd, gedragsdeskundige in dienst van de gemeente Dronten, juridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker jeugdhulp

tot een bedrag van € 25.000,

zie werkafspraken inloop

 

Wet maatschappelijke ondersteuning

61.

Ondertekenen van het routeplan

gids Wmo, juridisch kwaliteitsmedewerker

 

 

werkafspraken van toepassing

 

 

62.

Toekennen, wijzigen, verlengen van een maatwerkvoorziening middels zorg in natura

63.

Toekennen, wijzingen, verlengen van een maatwerkvoorziening middels PGB

64.

Inzet niet gecontracteerde ondersteuning

gids Wmo, juridisch kwaliteitsmedewerker

Werkafspraken van toepassing.

Opdrachtbrief naar aanbieder.

65.

besluiten tot crisisplaatsing ambulant

gids Wmo

 

 

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

66.

toekennen, afwijzen aanvraag gehandicapten-parkeerkaart bestuurder of passagier

medewerker balie sociaal domein, juridisch kwaliteitsmedewerker

 

 

Participatiewet en de op deze wet gebaseerde verordening

67.

verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van (aanvraag) uitkering

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen

 

68.

uitvoering van de Participatiewet betreffende de algemene bijstand aan personen die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt die in de gemeente Dronten woonachtig zijn of die zich als adreslozen in de gemeente bevinden. Het mandaat strekt zich tevens uit tot:

  • de afhandeling van eventuele bezwaar- en beroepsprocedure;

  • de toestemming tot het verlenen van ondermandaat;

  • de bevoegdheid tot het stellen van beleidsregels in overleg met de gemeente Dronten.

Raad van Bestuur van de SVB; ondermandaat aan ondergeschikten van de Raad van Bestuur van de SVB

mandaat Raad van Bestuur SVB aangenomen in Regeling mandaatverstrekking, machtiging en volmachtverlening aan de SVB

69.

bijstandsuitkering verstrekken ondanks dat niet aan de opgestelde criteria wordt voldaan (artikel 16, eerste lid)

juridisch kwaliteitsmedewerker

motivatie vastgelegd in dossier

70.

re-integratieactiviteiten, inclusief het ondertekenen van plan van aanpak, taalplan, en tegenprestatie

juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, gids P-wet

 

 

 

 

 

71.

opvragen offerte en inkoop individueel maatwerktraject scholing, werkervaringsplaats, individuele (job)coaching

72.

vaststellen re-integratievoorziening uitkeringsgerechtigde (kinderopvang, reiskosten, noodzakelijke maatwerkvoorziening)

73.

verstrekken voorschotten

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen

 

74.

terugvorderen en incasso van teveel verstrekte uitkering, verhaal op derden

juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker bijzondere regelingen, medewerker incasso en debiteuren

 

75.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen, medewerker handhaving Wmo

 

76.

afstemming van de uitkering op grond van de Participatiewet en de Verordening Sociaal Domein gemeente Dronten

juridisch kwaliteitsmedewerker

 

77.

toezicht op de naleving

medewerker handhaving Wmo

 

78.

opleggen bestuurlijke boete

juridisch kwaliteitsmedewerker

 

79.

opdragen van een tegenprestatie

juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, gids P-wet

 

 

 

80.

beslissen over loonkostensubsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) aan werkgevers

 

Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004

81.

verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van (aanvraag) uitkering

juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker ZLF

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland aangenomen in bestuursovereenkomst

82.

verstrekken voorschot

juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker ZLF

 

83.

terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker incasso en debiteuren,

 

84.

opschorting uitkering en het geven van een hersteltermijn

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent

 

 

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en de op deze wetten gebaseerde verordeningen

85.

verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling laten van (aanvraag) uitkering

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker incasso en debiteuren,

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst

86.

verstrekken voorschot

juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker ZLF

 

87.

terugvordering en incasso teveel verstrekte uitkering

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker incasso en debiteuren

 

88.

afstemming van de uitkering op grond van de wet en de Verordening Sociaal Domein gemeente Dronten

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent

 

89.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 17, eerste en tweede lid, van beide wetten

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerkers ZLF, medewerker handhaving

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuurs-overeenkomst

90.

toezicht op de naleving

medewerker handhaving

 

91.

opleggen bestuurlijke boete

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent

 

 

Minimabeleid (Beleidsregels maatschappelijke participatie en toegankelijkheid)

92.

beslissen op aanvraag

juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker bijzondere regelingen

 

 

Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen

93.

beslissen op aanvraag

Gemeentelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn

conform voorwaarden als vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomst