Organisatie | Hof van Twente |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening |
Citeertitel | Verordening Wachtlijstbeheer Wsw |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet sociale werkvoorziening, art. 12
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2008 | 21-04-2020 | Nieuwe regeling | 26-06-2007 Hofnieuws, 2-7-2008 | Onbekend |
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Hof van Twente d.d. 24 juni 2008.
De raad van de gemeente Hof van Twente,
de griffier, de ondervoorzitter,
A.W. Averink, H.J. Scholten
Toelichting Verordening Wachtlijstbeheer Wsw
Op 1 januari 2008 is de herziene Wet sociale werkvoorziening (Wsw) in werking getreden. Artikel 12 van de Wsw wijst het beheer van de wachtlijst expliciet toe aan het college van Burgemeester en Wethouders. Dit betekent niet dat de gemeente dat zelf moet uitvoeren. Zij kan deze taak mandateren aan een derde partij.
De Wsw omschrijft de wachtlijst als een overzicht van ingezetenen die geïndiceerd zijn, geen Wsw-dienstbetrekking hebben en beschikbaar zijn een dergelijke dienstbetrekking te aanvaarden. De volgorde waarin Wsw-dienstverbanden worden aangeboden wordt bepaald door de volgorde van plaatsing op de wachtlijst. Gemeenten hebben echter de mogelijkheid uitzonderingen te maken op de algemene regel, mits zij deze vastleggen in een verordening. Art. 12 lid 2 van de Wsw biedt de gemeenteraad de mogelijkheid hiertoe nadere regels te stellen.
De artikelgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven.
Doelstelling is om een Wsw-geïndiceerde zo snel mogelijk een dienstverband aan te bieden en daarbij het principe te hanteren van first in – first out. Bedrijfseconomische redenen kunnen het echter noodzakelijk maken dat afgeweken wordt van dit principe. De match tussen degene die op grond van haar of zijn volgorde op de ranglijst aan de beurt is en de openstaande vacature is niet altijd één op één te maken. Capaciteiten en vaardigheden van de betrokkene maar ook de afdelings- of teamsamenstelling kunnen dit in de weg staan.
Het wachtlijstbeheer moet een bijdrage leveren aan het beleid om SW-geïndiceerden de beging van ‘binnen naar buiten’ te laten maken. Dit beleid kan tot de situatie leiden dat soms afgeweken moet worden van plaatsing volgens het principe first in – first out.
Jaarlijks wordt tussen het samenwerkingsverband en de individuele gemeenten een prestatiecontract afgesloten. In dit contract kan per gemeente op grond van haar sociale beleid een afwijkend beleid ten aanzien van wachtlijstbeheer worden vastgelegd.Naast de wettelijke redenen om iemand van de wachtlijst af te voeren, is het mogelijk om iemand op grond van tevoren vastgelegde redenen af te voeren. In het jaarlijkse prestatiecontract (zie hiervoor) zullen eventueel deze redenen worden vastgelegd.
De uitvoering van het beheer van de wachtlijst wordt overgedragen aan het samenwerkingsverband en van hieruit wordt per kwartaal naar de gemeenten gerapporteerd over het verloop op de wachtlijst.