Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

Besluit van de burgemeester van de gemeente Maastricht houdende regels omtrent de tijdelijke uitbreiding voor bestaande terrassen in verband met COVID-19 – 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de burgemeester van de gemeente Maastricht houdende regels omtrent de tijdelijke uitbreiding voor bestaande terrassen in verband met COVID-19 – 2021
CiteertitelAlgemene regels tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen COVID-19 – 2021
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regels worden ingetrokken nadat landelijk de 1,5 meter afstandseis is komen te vervallen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Maastricht/637578/CVDR637578_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-03-2021nieuwe regeling

26-02-2021

gmb-2021-68038

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de burgemeester van de gemeente Maastricht houdende regels omtrent de tijdelijke uitbreiding voor bestaande terrassen in verband met COVID-19 – 2021

DE BURGEMEESTER VAN MAASTRICHT,

 

Gelet op artikel 2 lid 2 onder b van de Terrasverordening gemeente Maastricht;

 

Gezien de landelijk gestelde regels in het kader van de Corona-aanpak over de wijze van horeca- en terrasexploitatie en het daarbij in achtnemen van de 1,5 meter afstand,

 

Gezien de nog altijd actuele behoefte van horecaondernemers met een terrasvergunning om uitbreiding van het bestaande terras,

 

Overwegende dat de burgemeester in het licht van de maatregelen in het kader van de Corona-aanpak (opnieuw) tijdelijk ruimte wil bieden voor extra terrasexploitatie zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid,

 

Overwegende dat de aanpak tijdelijke uitbreiding terrassen COVID-19 zoals door de burgemeester vastgesteld op 21 mei 2020 en in werking getreden 1 juni 2020 en de verlenging van de aanpak tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen zoals vastgesteld op 24 augustus 2020 en in werking getreden op 1 september 2020 nog altijd actueel en van toepassing is,

 

Overwegende dat de eerder in het kader van deze aanpak vastgestelde algemene regels per 1 november 2020 zijn verlopen en dat daarom nieuwe algemene regels tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen COVID- 19 noodzakelijk zijn,

 

BESLUIT VAST TE STELLEN DE NAVOLGENDE ALGEMENE REGELS

 

Algemene regels tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen COVID-19

 

Artikel 1 Definities

  • 1.

    De begripsomschrijvingen uit artikel 1 van de Terrasverordening gemeente Maastricht zijn van overeenkomstige toepassing;

  • 2.

    Terrasuitbreiding: het gedeelte van de openbare ruimte waar terras wordt gevoerd buiten het vergunde gedeelte.

Artikel 2 Algemene regels

Een horecaondernemer in bezit van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet of horecaexploitatievergunning (op grond van artikel 2.3.1.2 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening) en een terrasvergunning (op grond van de Terrasverordening of op grond van artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening) kan een tijdelijke terrasuitbreiding plaatsen en exploiteren buiten de afmeting van de plattegrond van de aan hem verleende terrasvergunning indien:

  • a.

    Alle landelijke regels die zijn gesteld op grond van de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 voor terrasvoering en voor de horeca worden nageleefd,

  • b.

    De terrasuitbreiding geen gevaar, schade of hinder oplevert voor de omgeving, de bruikbaarheid van de weg of de openbare ruimte;

  • c.

    De voetgangersstromen zoals bepaald in het voetgangersplan niet wordt gehinderd en terrasmeubilair wordt geplaatst op ten minste 1,5 meter afstand van de in het voetgangersplan aangegeven voetgangersstrook;

  • d.

    De doorgang voor hulpdiensten is geborgd voor minimaal 3,50 meter;

  • e.

    De tijdelijke terrasuitbreiding op ten minste 1,5 meter geplaatst wordt van bestaand straatmeubilair, zoals afvalbakken, bushokjes, bankjes, fietsentulpen;

  • f.

    De (tijdelijke) uitvoeringsregels terrassen, zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 6 lid 5 worden nageleefd;

  • g.

    In de tijdelijke terrasuitbreiding geen vaste parasols of andere (semi-)permanente objecten worden geplaatst;

  • h.

    Het aantal uit te zetten terrasstoelen (in de tijdelijke terrasuitbreiding inclusief het vergunde terras) bedraagt niet meer dan het totaal aantal m2 vergunde terrasruimte vermenigvuldigd met 1,25.

  • i.

    In de tijdelijke terrasuitbreiding geen terrasverwarming wordt geplaatst;

  • j.

    Er afstemming heeft plaatsgevonden met de buurt, dat wil zeggen:

    • I.

      Indien vóór een andere onderneming terrasuitbreiding komt te staan; dan moet er schriftelijke toestemming zijn van die ondernemer,

    • II.

      Indien vóór een woning terrasuitbreiding komt te staan; dan moet er schriftelijke toestemming zijn van de eigenaar en/of de bewoner(s),

    • III.

      De omgeving/ buurtbewoners worden geïnformeerd over de terrasuitbreiding en eventuele bezwaren worden meegenomen in de uitvoering (bijv. terras wordt eerder gesloten),

    • IV.

      In het geval van ensembleterrassen/ samenwerkende horecaondernemers wordt er bij voorkeur een gezamenlijke melding gedaan voor wat betreft de uitbreiding;

  • k.

    De tijdelijke terrasuitbreiding niet verder ligt dan 30 meter van de horecalokaliteit;

  • l.

    De tijdelijke terrasuitbreiding niet wordt geplaatst voor een nooduitgang en bij een voorziening ten behoeve van brandveiligheid (bijvoorbeeld een blusvoorziening);

  • m.

    De tijdelijke terrasuitbreiding niet wordt geplaatst op een parkeerplaats;

  • n.

    De tijdelijke terrasuitbreiding niet wordt geplaatst als deze de (fysieke) ruimte inneemt, die nodig is voor (infrastructurele) werkzaamheden gedurende de duur van de werkzaamheden;

  • o.

    De tijdelijke terrasuitbreiding niet wordt geplaatst als deze de (fysieke) ruimte inneemt die nodig is voor evenementen, die op het jaarprogramma staan/ worden geplaatst. De (fysieke) ruimte is inclusief de daarbij behorende benodigde (fysieke) ruimte voor looproutes, aanvoer van materialen en op- en afbouw en strijkt uit over de dagen van het evenement alsmede de dagen die nodig zijn voor op- en afbouw;

  • p.

    De tijdelijke terrasuitbreiding niet wordt geplaatst op de dag(en) van de weekmarkt als deze de (fysieke) ruimte inneemt die nodig is voor weekmarkten, inclusief de ruimte voor looproutes, aanvoer van materiaal en de op- en afbouw;

  • q.

    De tijdelijke terrasuitbreiding niet wordt geplaatst op het dagdeel van een demonstratie, als deze de (fysieke) ruimte inneemt die nodig is voor de demonstratie, mits die demonstratie 10 dagen van tevoren is aangekondigd;

  • r.

    Een gemeentelijke toestemming is ontvangen na aanmelding aan horeca@maastricht.nl.

Artikel 3 Reeds ontvangen bevestiging

  • 1.

    De horecaondernemer die een eerdere bevestiging van goedkeuring van de terrasuitbreiding van de gemeente heeft ontvangen in de periode van 1 juni 2020 tot 13 oktober 2020, kan de toegestane terrasuitbreiding binnen de gemaakte afspraken plaatsen,

    • a)

      mits de verleende schriftelijke toestemming van de naastgelegen buren zoals bedoeld in artikel 2 onder j sub I en/of II opnieuw wordt verleend, indien de toestemming voor een deel van de periode wordt verleend, is plaatsing van de tijdelijke terrasuitbreiding slechts mogelijk voor die periode toegestaan en

    • b)

      mits aangetoond dat de directe omgeving/buurtbewoners geïnformeerd zijn over het plaatsen van de terrasuitbreiding en evt. bezwaren zijn meegenomen in de uitvoering, zoals bedoeld in artikel 2 onder j sub III en,

    • c)

      mits de onder a. verleende schriftelijke toestemming en het bewijs van het overleg als bedoeld in onderdeel b, worden gemaild aan horeca@maastricht.nl onder vermelding van het adres en naam van de horecalokaliteit en,

    • d)

      mits de horecaondernemer een nieuwe toestemming van de gemeente heeft ontvangen naar aanleiding van de mail als genoemd onder artikel 3 lid 1 onder c.

  • 2.

    De gemeentelijke toestemming en –indien van toepassing- de schriftelijke toestemmingen van de bewoners dienen in de horecalokaliteit aanwezig te zijn en dienen te allen tijde (digitaal of op papier) aan een toezichthouder te kunnen worden getoond.

  • 3.

    Pas nadat een gemeentelijke toestemming is ontvangen, kan de aangevraagde tijdelijke terrasuitbreiding worden geplaatst.

Artikel 4 Geheel nieuwe verzoeken

  • 1.

    De horecaondernemer die nog geen melding heeft ingediend voor een tijdelijke terrasuitbreiding kan een melding doen bij horeca@maastricht.nl. Bij de melding wordt overlegd:

    • a.

      Naam en adres horecainrichting(en),

    • b.

      Plattegrond (met evt. foto’s) met afmetingen van de terrasuitbreiding en (voetgangers)doorgangen;

    • c.

      Bewijs dat de omgeving is geïnformeerd over de terrasuitbreiding en evt. bezwaren zijn meegenomen in de uitvoering zoals bedoeld in artikel 2 onder j sub III en indien de terrasuitbreiding voor de gevel van een naastgelegen pand wordt geplaatst: de schriftelijke toestemming(en) zoals bedoeld in artikel 2 onder j onder sub I en II;

  • 2.

    De toestemming als bedoeld in artikel 2 onder i sub I en/of II, het bewijs van het informeren als bedoeld in artikel 3 lid 1 onderdeel b, alsmede de bevestiging van de gemeente (mail) dienen in de horecalokaliteit aanwezig te zijn en dienen te allen tijde (digitaal of op papier) aan een toezichthouder te kunnen worden getoond.

  • 3.

    Pas nadat een gemeentelijke toestemming is ontvangen, kan de aangevraagde tijdelijke terrasuitbreiding worden geplaatst.

Artikel 5  

De burgemeester behoudt zich het recht voor om – bij klachten van omwonenden en/of indien de leef-baarheid voor omwonenden in het geding is – de sluitingstijd van de terrasuitbreiding te vervroegen.

Artikel 6 Voorbehoud

De burgemeester behoudt zich het recht voor om – ongeacht het feit dat aan de meldingscriteria is voldaan – vanuit een oogpunt van openbare orde en/of veiligheid en/of maatregelen in het kader van het voorkomen van de verdere verspreiding van het COVID 19-virus de gemelde tijdelijke terrasuitbreiding te verbieden/ niet langer toe te staan.

Artikel 7 Opheffing 1,5 meter afstand

Deze regels worden ingetrokken nadat landelijk de 1,5 meter afstandseis is komen te vervallen.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regels treden in werking op de dag na bekendmaking.

 

 

Vastgesteld door de burgemeester van Maastricht

Maastricht, 26 februari 2021

J.M. Penn-te Strake

Toelichting Algemene regels tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen COVID-19 2021

 

Algemeen

 

Sinds 13 oktober 2020 is de horeca gesloten. Op dit moment is het nog onduidelijk wanneer zij weer open kan. In aanloop op de heropening is reeds door de burgemeester besloten dat de Algemene regels tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen COVID-19 gelden vanaf de heropening van de horeca in 2021. Uiteraard kunnen ze pas worden geeffectueerd als de horeca weer open mag.

 

Met in achtneming van de landelijke en lokale regels kunnen horecazaken minder gasten toelaten dan vóór de Coronacrisis. Vanuit dit gegeven heeft de horecabranche aangegeven behoefte te hebben aan meer terrasruimte om daarmee de vermindering in opbrengsten (als gevolg van minder tafels en terrasstoelen) te compenseren. Deze vraag reikt in bepaalde gevallen verder dan hetgeen is vergund (verleende terrasvergunning).

 

Naast het verlies aan zitplaatsen op de terrassen zorgt onderhavige regeling ook voor ruimte aan de bezoekers van de stad. Mensen zijn corona moe en hebben behoefte aan ontspanning en zullen onze mooie stad bezoeken. Door het faciliteren van extra ruimte wordt gezorgd voor spreiding van mensen. Een deel bezoekt de winkels anderen de horeca en na een tijdje wisselt dat. Spreiding van mensen is wenselijk vanuit het oogpunt om het virus zo min mogelijk te verspreiden. Daarbij zorgen terrassen voor georganiseerde spreiding van bezoekers.

 

Uitgangspunt is dat het gemeentebestuur gezien de bijzondere situatie en de forse impact die de Corona-crisis op de horecabranche heeft, de horeca faciliteert mits dat veilig kan en de bereikbaarheid van de stad niet in het geding komt. De horecaondernemer is verantwoordelijk voor de uitvoering en het toezien op de naleving van de maatregelen zoals in deze algemene regels is verwoord.

 

Het stadsbestuur vraagt daarbij om coulance vanuit de bewoners. Bewoners zullen mogelijk enige last kunnen hebben van de extra terrassen, alhoewel een groot deel daar extra van zal genieten. Na een lange periode van rust en kalmte in de stad, is er behoefte aan levendigheid. Desondanks is het leefbaarheidsaspect van belang. Deze komt in de regeling tot uitdrukking via de schriftelijke toestemmingen van bewoners/retail bij een terrasuitbreiding die voor de gevel van de buren komt te staan en het overleg met de buurt/omgeving over het plaatsen van de tijdelijke terrassen.

 

Er zijn vier categorieën te onderscheiden:

  • 1.

    Horecaondernemers die binnen mogelijkheden van de huidige horecavergunning op basis van de Drank- en Horecawet en de Algemene Plaatselijke Verordening en binnen de ruimte die in de terrasvergunning wordt geboden, willen opereren vanaf de heropening. Deze horecaondernemers zullen met inachtneming van de regels op kunnen starten.

  • 2.

    Horecaondernemers die vanwege het voetgangerscirculatieplan en de voetgangersstromen feitelijk geen gebruik kunnen maken van de aan hen regulier vergunde terrasruimte. Met deze ondernemers zal contact worden opgenomen en zal gekeken worden naar alternatieve mogelijkheden om toch enige vorm van terrasexploitatie in de nabijheid mogelijk te maken.

  • 3.

    Horecaondernemers die extra ruimte willen voor terrasexploitatie en daarvoor mogelijkheden zien in de directe nabijheid van/grenzend aan zijn horecaonderneming. Indien dat mogelijk is binnen de vastgestelde algemene regels, is het doen van een melding voldoende. De verantwoordelijkheid om te voldoen aan de algemene regels tijdelijke uitbereiding bestaand terras ligt bij de horecaondernemer. Onderhavige regeling gaat over deze categorie 3.

  • 4.

    Horecaondernemers die extra ruimte willen voor terrasexploitatie maar niet voldoen aan de algemene regels. We hebben de nodige creatieve ideeën voorbij zien komen. Hiervoor zien we graag een uitgebreider plan tegemoet dat moet worden beoordeeld op mogelijkheden. Hiervoor kan niet met een melding worden volstaan omdat bredere afstemming nodig is.

     

Algemene regels tijdelijke uitbereiding bestaand terras

 

Zoals hierboven is weergegeven kan extra terrasruimte worden ingenomen als wordt voldoen aan onderhavige algemene regels. Dit staat hierboven omschreven als categorie drie.

 

Op basis van artikel 2 lid 2 onder b van de Terrasverordening heeft de burgemeester de bevoegdheid om in aangewezen gevallen algemene regels te stellen in plaats van de vergunningsplicht te hanteren. De aangewezen gevallen zijn ‘die gevallen waarbij een horecabedrijf momenteel een geldige terras(vergunning) heeft maar vanwege de coronamaatregelen behoefte heeft aan een tijdelijke uitbreiding van het bestaand terras.’

 

Wij realiseren ons dat deze algemene regels niet voor alle horecaondernemers goed zullen uitpakken. De beschikbaarheid van ruimte is afhankelijk van de locatie. Op sommige plekken is er wel extra ruimte voor terrassen op andere locaties niet. Dit zal een gevoel van ongelijkheid teweeg kunnen brengen tussen de horecaondernemers onderling. Dat realiseren wij ons. Echter dit kan nooit een argument zijn om deze algemene regels niet vast te stellen en de ruimte te geven daar waar dat kan.

 

De verantwoordelijkheid voor het nakomen van deze algemene regels ligt bij de horecaondernemer. Daarom is het van belang dat de horecaondernemer de actualiteit van de maatregelen volgt. De algemene regels kunnen worden aangepast aan de hand van de actuele stand van de landelijke/ regionale maatregelen, de drukte in de stad.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

 

Lid 1 De basis ligt in de Terrasverordening. Zo ook de begripsomschrijvingen.

 

Lid 2 Spreekt voor zich

 

Artikel 2 Algemene regels voor tijdelijke uitbreiding van bestaande terrassen

 

De horecaondernemer die in bezit is van een ‘natte’ horecavergunning op grond van artikel 3 DHW of ‘droge’ horecavergunning ex artikel 2.3.1.2 lid 1 APV en een terrasvergunning, kan terrasmeubilair plaatsen buiten de huidige afbakening van de terrasvergunning (dus in de terrasuitbreiding) indien:

 

  • a)

    Alle landelijke regels die opgelegd worden aan de horeca en terrasvoering in verband met de bestrijding van het COVID-19 virus worden nageleefd. Het gaat daarbij over regels ten aanzien van openings- en sluitingstijden, reservering, placering, maximaal aantal mensen aan een tafel, doorgang naar de horecainrichting;

  • b)

    De terrasuitbreiding geen gevaar, schade of hinder oplevert voor de omgeving, de bruikbaarheid van de weg of de openbare ruimte;

  • c)

    De voetgangersstromen zoals bepaald in het voetgangersplan niet wordt gehinderd en terrasmeubilair wordt geplaatst op ten minste 1,5 meter afstand van de in het voetgangersplan aangegeven voetgangersstrook;

 

Voordat klanten en gasten op de horecaterrassen kunnen plaatsnemen, moeten zij veilig op de plaats van bestemming kunnen komen. Daarom wordt te allen tijde voorrang verleend aan het voetgangersplan en de voetgangersstromen. Ook alle updates van dit plan zijn hiermee van overeenkomstige toepassing. Het voetgangersplan kan worden geüpdatet aan de hand van de situatie en de drukte. Speciale aandacht wordt gevraagd voor mindervalide mensen. Ook zij bezoeken graag het terras. De extra tussenruimte zou het voor mindervalide mensen makkelijker moeten maken om het terras te bezoeken. Daarnaast zorgen de tijdelijke terrasuitbreidingen ervoor dat terrassen, de horecalokaliteit of de openbare ruimte minder toegankelijk is voor mindervaliden mensen. We vragen de horecaondernemers hier extra op te letten en te allen tijde te zorgen dat de toegankelijkheid voor iedereen wordt gewaarborgd.

 

  • d)

    De doorgang voor hulpdiensten is geborgd voor minimaal 3,50 meter;

     

Hulpdiensten mogen niet gehinderd worden door uitgestalde terrassen. Om misverstanden te voorkomen: hulpdiensten kunnen niet over terrasmeubilair rijden in geval van nood. Daar rijden ze op vast.

 

  • e)

    De terrasuitbreiding op ten minste 1,5 meter wordt geplaatst van bestaand straatmeubilair, zoals afvalbakken, bushokjes, bankjes, fietsentulpen. Het gebruik van deze voorzieningen moet kunnen plaatsvinden op een veilige afstand van de gebruikers van het terras;

  • f)

    De (tijdelijke) uitvoeringsregels terrassen zoals vastgesteld door het college op grond van artikel 6 lid 5 zijn van overeenkomstige toepassing; Het gaat dan over regels met betrekking tot voorschriften verbonden aan de exploitatie van het terras, zoals terrasmeubilair, parasols, luifels, terrasschotten, terrasverwarming en openingstijden.

  • g)

    Vanwege het tijdelijke karakter van de terrasuitbreiding wordt niet toegestaan om parasols verankerd in de ondergrond te plaatsen. Dit betekent dat enkel parasols op een voet mogen worden geplaatst.

  • h)

    Het is niet de bedoeling dat er de extra terrasruimte wordt benut om meer stoelen te plaatsen dan voorheen (vóór de Corona crisis) in het vergunde deel stonden. De extra terrasruimte is bedoeld om de verloren stoelen (als gevolg van de 1,5 meter afstand) te compenseren. Dit betekent dat er niet meer stoelen mogen komen te staan dan 1,25 x het regulier vergunde terrasoppervlak.

     

Bijvoorbeeld ondernemer A heeft een vergunning voor 5 m2 gevelterras en 10 m2 straatterras. Hij mag dan maximaal 18 stoelen (15 x 1,25 = 18,75) uitzetten in het vergunde deel en de terrasuitbreiding gezamenlijk met in achtneming van de afstand van minimaal 1,5 meter.

 

  • i)

    Vanwege het tijdelijke karakter van de tijdelijke terrasuitbreidingen is plaatsing van terrasverwarming verboden.

  • j)

    In de toelichting onder artikel 3 wordt dit nader uitgelegd.

  • k)

    Tussen (de grens van) de terrasuitbreiding (die het dichtst bij de horecalokaliteit ligt) en de horecalokaliteit niet meer dan 30 meter ligt; Het terras ligt in de directe nabijheid van de horecalokaliteit. Dit is concreet gemaakt aan de hand van de eis dat het begin van het terras (gezien vanuit de horecalokaliteit) op niet meer dan 30 meter ligt. Het eind van het terras wordt bepaald aan de hand van de maximaal aantal stoelen en tafels dat geplaatst wordt.

  • l)

    Spreekt voor zich.

  • m)

    De terrasuitbreiding niet wordt geplaatst op een parkeerplaats;

Parkeerplaatsen zijn bedoeld om te parkeren. Deze kunnen niet zomaar ingenomen worden door terrasexploitatie. Wil men dat wel dan valt het verzoek niet onder deze algemene regels en dient een plan ingeleverd te worden, zodat met de gemeente gekeken kan worden naar alternatieve parkeerplaatsen of het laten vervallen van parkeerplaatsen.

 

  • n)

    Soms vinden er werkzaamheden plaats. Het terras kan dan niet uitgezet worden en het meubilair moet worden opgeruimd.

  • o)

    Bij de samenloop met evenementen gaat het evenement vóór op de tijdelijke terrasuitbreiding. Beide branches (horeca en evenementen) zijn getroffen door de maatregelen. In 2020 zijn nauwelijks evenementen doorgegaan, daarom gaan deze nu voor. Hoe evenementen in 2021 vorm krijgen is nog onduidelijk. Dat Rieu-achtige evenementen met grote bezoekersaantallen in 2021 zullen plaatsvinden is ten tijde van het vaststellen van deze algemene regels nog onwaarschijnlijk. Evenementen en horeca versterken elkaar; bezoekers aan het evenement bezoeken vaak ook de horeca. Daar waar mogelijk wordt zoveel mogelijk afstemming gezocht tussen horecaondernemers en evenementenorganisatoren zodat beide gebruik kunnen maken van de schaarse ruimte en hun ruimte kunnen innemen. Dit betekent bijvoorbeeld dat daar waar mogelijk het evenement niet plaatsvindt op de ruimte die in gebruik is voor tijdelijke terrasuitbreidingen. Is dat niet mogelijk, dan moet de tijdelijke terrasuitbreiding wijken. Indien nodig is de fysieke ruimte en de tijd die nodig is voor de op- en afbouw van het evenement, zullen ook dan de tijdelijke terrasuitbreidingen worden verwijderd.

  • p)

    Ook weekmarkten gaan vóór op tijdelijke terrasuitbreidingen. Dit betekent onder andere dat op marktdagen (woensdag en vrijdag) het op de Markt, de Boschstraat en de Hoenderstraat niet mogelijk is om terrasuitbreidingen als op die locatie marktkramen staan of de ruimte nodig is voor de doorloop van voetgangers.

  • q)

    De tijdelijke terrasuitbreiding niet wordt geplaatst op het dagdeel van een demonstratie, als deze de (fysieke) ruimte inneemt die nodig is voor de demonstratie, mits die demonstratie 10 dagen van tevoren is aangekondigd;

 

Het toestaan van de tijdelijke terrasuitbreidingen zorgt ervoor dat locaties als het Vrijthof en de Markt minder geschikt zijn voor demonstraties. Wegens de beperkte alternatieven zijn we vaak aangewezen tot deze locaties. Voor demonstraties die ruim van tevoren (lees 10 dagen) zijn aangekondigd, kunnen we de horecaondernemers verplichten hun tijdelijke terrasuitbreiding te verwijderen. Bij demonstraties die last minute worden aangekondigd en waarbij een groot aantal bezoekers worden verwacht, kunnen we niet van horecaondernemers verwachten dat het terras wordt verwijderd. Ook op de terrassen zal een reserveringsplicht gelden. Voor de demonstraties zal dan gekeken moeten worden een alternatieve locatie of een beperking in omvang.

 

  • r)

    Een gemeentelijke toestemming is ontvangen na melding aan horeca@maastricht.nl.

 

Artikel 3 Reeds ontvangen bevestiging

 

Indien in 2020 een terrasuitbreiding met toestemming van de gemeente is geplaatst, kan de terrasuitbreiding weer zo geplaatst worden indien de vereiste schriftelijke toestemmingen van buren, indien het terras voor de gevel van de buren wordt geplaatst, opnieuw worden verleend. Een buurtbewoner kan ook een tijdelijke toestemming verlenen bijvoorbeeld tot 1 augustus 2021. Dan is plaatsing van de tijdelijke terrasuitbreiding slechts mogelijk tot 1 augustus 2021. Daarna moet het worden verwijderd of er moet een verlenging van de toestemming door de buren worden verleend.

 

In andere gevallen dienen de direct omwonenden geïnformeerd te worden over het plaatsen van de tijdelijke terrasuitbreiding. Omwonenden hoeven geen toestemming te verlenen voor terrasuitbreidingen maar het is wel zo netjes als de horecaondernemer de omwonenden informeert over het in gebruik nemen van de openbare ruimte. Bezwaren van omwonenden kunnen worden meegenomen in de uitvoering (bijv. terras wordt eerder gesloten). Het is de verantwoordelijkheid van de horecaondernemer om te bepalen wie tot de directe omgeving behoort. Op zijn minst dienen de directe buren geïnformeerd te worden. De directe buren zijn in elk geval drie panden links en twee panden rechts te overleggen over dagen, tijden en voorwaarden. Bij straten die smaller zijn dan 10 meter dient eveneens overleg plaats te vinden met de overburen, drie panden links, drie panden rechts tegenover van de zaak. Ook bedrijfspanden en bovenwoningen worden als buren beschouwd.

 

De bevestiging van de gemeente die de horecaondernemer in de mail ontvangt en de schriftelijke toestemmingen van de buren zijn in de horecalokaliteit aanwezig (digitaal of op papier). Dit zodat een toezichthouder ter plekke kan inzien welke afspraken er zijn gemaakt en of de toestemmingen van de buren in orde zijn.

 

Artikel 4 Geheel nieuwe verzoeken

 

In 2020 is maximaal ruimte geboden voor tijdelijke terrasuitbreidingen. Zeker in de binnenstad is er geen ruimte meer over om terrassen te kunnen plaatsen. Nieuwe verzoeken die een herhaling vormen van in 2020 afgewezen verzoeken zullen dan ook afgewezen worden. Geheel nieuwe verzoeken (verzoeken die in 2020 niet zijn ingediend) dienen aan bepaalde vereisten te voldoen. In artikel 4 leest u welke stukken overlegd moeten worden.

 

Artikel 5 Vervroegen sluitingstijden

 

Indien daartoe aanleiding is, kan de burgemeester bepalen dat een tijdelijke terrasuitbreiding eerder gesloten moet worden dan reguliere vergunde terrassen.

 

Artikel 6 en 7

 

De burgemeester kan als daartoe aanleiding is de tijdelijke terrasuitbreiding verbieden of niet langer toestaan. In het geval de 1,5 meter afstandseis landelijk wordt ingetrokken of is komen te vervallen, wordt deze regeling ingetrokken. De terrasuitbreidingen worden gefaciliteerd ter compensatie van het verlies aan het aantal terrasstoelen als gevolg van de 1,5 meter afstandseis. Als die eis vervalt, vervalt de noodzaak om extra terrasruimte te bieden en zullen deze Algemene regels spoedig (eventueel na een beperkte afbouwperiode) worden ingetrokken.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

 

Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking. Pas als landelijk is bepaald dat (onderdelen van) de horeca heropend mag worden, kan gebruik worden gemaakt van deze regeling.