Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Arbeidsvoorwaardenregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Zwolle |
Citeertitel | Arbeidsvoorwaardenregeling babs |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Administratie |
Externe bijlage | Toelichting bij de beleidsregel |
Wat zijn de arbeidsvoorwaarden voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand ?
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-03-2021 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 16-02-2021 | cb 2021-02.16 |
Gemeente Zwolle, bekendmaking arbeidsvoorwaardenregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Zwolle.
Burgemeester en wethouders besluiten d.d. 16 februari 2021 de arbeidsvoorwaardenregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Zwolle vast te stellen.
Deze regeling treedt met terugwerkende kracht inwerking op 1 januari 2021
Voor de in deze arbeidsvoorwaardenregeling gebruikte begrippen ‘buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand’, ‘ambtenaar burgerlijke stand’, ‘voltrekking’ en ‘de wet’ gelden de definities zoals opgenomen in het Reglement Burgerlijke Stand.
De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (afgekort: babs) verricht zijn werkzaamheden op basis van een met de gemeente overeengekomen (oproep)arbeidsovereenkomst als hij/zij voor voltrekkingen van huwelijken/partnerschappen salaris ontvangt. Omdat Babsen die voor 1 dag zijn aangewezen en babsen die lid zijn van de gemeenteraad of het college geen salaris ontvangen (zie artikel 3, lid 6 en 7) en salaris een onderdeel is van een arbeidscontract werken zij niet op basis van een arbeidsovereenkomst. De gemeente roept de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand op om de taken zoals omschreven in artikel 16a, lid 2 Burgerlijk wetboek te verrichten.
De arbeidsovereenkomst kan voor bepaalde – of voor onbepaalde tijd worden aangegaan. De duur van de arbeidsovereenkomst is gelijk aan de aanwijzingsperiode, zoals genoemd in het Reglement Burgerlijke Stand. In aanvulling op de afspraken in de arbeidsovereenkomst gelden uitsluitend de regels uit het Burgerlijk Wetboek, omdat de gemeentelijke Cao niet geldt voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijk stand.
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt uitbetaald per voltrokken huwelijk/geregistreerd partnerschap. Als het een “reguliere” voltrekking betreft (d.w.z. niet een voltrekking met een verkorte ceremonie of als bijzitter bij een voltrekking door een babs aangewezen voor één dag) heeft de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand recht op de volgende bedragen:
voor een huwelijk/geregistreerd partnerschap op maandag tot en met vrijdag voltrokken tussen 09.00 uur en 17.00 uur: 2,7% van het (bruto) bedrag per maand, behorend bij salarisschaal 12, anciënniteit 4 naar boven afgerond op hele euro’s. Dit bedrag is inclusief vakantietoelage, eindejaarsuitkering, compensatie voor het niet genieten van vakantieverlof en gemaakte onkosten;
voor een huwelijk/geregistreerd partnerschap op zaterdag, zondag of feestdag voltrokken: de vergoeding genoemd onder a, vermeerderd met 100%. Onder feestdag wordt verstaan: Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag, beide Kerstdagen, Bevrijdingsdag (5 mei) en de dag waarop de verjaardag van de koning(in) wordt gevierd.
a. Voor een huwelijk/geregistreerd partnerschap met een verkorte ceremonie of (als bijzitter) bij een voltrekking door een babs aangewezen voor één dag, 2% van het (bruto) bedrag per maand, behorend bij salarisschaal 12, anciënniteit 4 naar boven afgerond op hele euro’s. Dit bedrag is inclusief vakantietoelage, eindejaarsuitkering, compensatie voor het niet genieten van vakantieverlof en gemaakte onkosten.
b.De vermeerdering van het bedrag genoemd in lid 1 onder b en c is eveneens van toepassing op het bedrag zoals bedoeld in lid 2 onder a.
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die tevens lid is van de raad of wethouder of burgemeester van de Gemeente Zwolle is, ontvangt –zolang hij in het politieke bestuur van de gemeente zit- geen salaris als bedoeld in deze regeling. Na afloop van de zittingsperiode kan in overleg worden besloten tot een arbeidsovereenkomst, op basis waarvan de betrokken buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in aanmerking komt voor het hiervoor genoemde salaris.
Per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap heeft de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand recht op 0,35 uur wettelijk verlof. Het wettelijk verlof wordt niet opgenomen in tijd, maar is omgezet in een financiële compensatie voor het niet genieten van vakantieverlof, die onderdeel uitmaakt van de bedragen zoals vermeld in het artikel over het salaris.
Artikel 5 Aanspraken bij ziekte / arbeidsongeschiktheid
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is verplicht zo spoedig mogelijk zijn verhindering tot werken door te geven. Het verzuimprotocol met regels hoe te handelen bij ziekte (Ziek .. Wat nu?) van de gemeente Zwolle is van overeenkomstige toepassing. Dit protocol is te raadplegen via intranet.
Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden voor werkgever en werknemer de wettelijke regels, zoals opgenomen in de wet Poortwachter, het BW, de WIA, de Ziektewet etc. . De artikelen 7.1 (Recht op salaris) , 7.4 (Geneeskundig onderzoek) en 7.5 (Verlenging ontslagverbod tijdens arbeidsongeschiktheid) van de Cao Gemeenten zijn van overeenkomstige toepassing.
Onder salaris wordt verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover het dienstverband van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand op deze datum nog geen 12 maanden heeft geduurd, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.
a. Onder de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar wordt verstaan: de dag waarop de ambtenaar is opgeroepen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, waarvoor hij wegens ziekte is verhinderd.
b. Indien er op de dag van de ziekmelding geen dag is waarop de buitengewoon ambtenaar is opgeroepen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, geldt als eerste dag van ongeschiktheid de eerste dag van de periode waarover nog geen huwelijk of geregistreerd partnerschap is gepland.
c.De periode van ongeschiktheid eindigt op de dag dat de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zich weer beschikbaar stelt voor of naar het oordeel van de bedrijfsarts weer beschikbaar is voor het voltrekken van een huwelijk of
Artikel 6 Beëindiging / einde arbeidsovereenkomst
De gemeente en de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand kunnen de arbeidsovereenkomst opzeggen of beëindigen op basis van de gronden uit het BW. Opzegging van de arbeidsovereenkomst dient schriftelijk plaats te vinden tegen het einde van de kalendermaand met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn uit (artikel 7:672 van) het BW.
De arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege na afloop van de duur van het tijdelijke contract en in geval van een contract voor onbepaalde tijd met ingang van de dag waarop de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt. Op verzoek van de ambtenaar kan er na het bereiken van de AOW-leeftijd na instemming van een lid van het Management Team (MTZ) opnieuw een arbeidsovereenkomst worden afgesloten voor telkens één jaar, tot maximaal het bereiken van de 70-jarige leeftijd.
Artikel 7 Overige rechten en verplichtingen
Voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand als werknemer en de gemeente als werkgever gelden bijzondere verplichtingen om de integriteit van de overheid te waarborgen. Deze zijn neergelegd in de artikelen 6 t/m 11 van de Ambtenarenwet 2017 en in de via intranet te raadplegen gedragscode van de werkgever (“Vuistregels integriteit”). Deze integriteitsregels hebben onder meer betrekking op het gedrag van een goed ambtenaar, de geheimhoudingsplicht, het melden van nevenwerkzaamheden en financiële belangen en het aannemen van giften. Daarnaast zijn de volgende artikelen uit de Cao Gemeenten van overeenkomstige toepassing: Artikel 8.1 (gesprek over functioneren), 11.1 (dragen uniform of dienstkleding), 11.2 (infectieziekten) en 11.4 (schorsing als ordemaatregel). In geval van een dienstreis naar een locatie buiten Zwolle, niet zijnde een reis ten behoeve van (de voorbereiding van) voltrekkingen of werkoverleg, bestaat na declaratie met overlegging van bewijsstukken recht op een reiskostenvergoeding op basis van het openbaar vervoer 2e klas. Alleen als openbaar vervoer niet doelmatig is, dan kan na verkregen instemming van de lijnmanager met eigen vervoer (auto of eventueel motor) worden gereisd tegen een bruto km-vergoeding conform het tarief dat de gemeente in het Personeelshandboek voor Zwolse medewerkers heeft vastgesteld. (NB: Op 1-1-2021 staat dit brutobedrag gelijk aan € 0,28 netto per km).