Organisatie | Terneuzen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Wmo Terneuzen 2021 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 09-02-2021 |
De gemeente Terneuzen en aan-z hebben afspraken gemaakt over de dagelijkse uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze afspraken hebben we opgenomen in dit document: Beleidsregels Wmo Terneuzen. De afspraken zijn aanvullend op de Wmo verordening en het Besluit maatschappelijke ondersteuning. Samen met het beleidsplan vormen deze documenten het raamwerk voor de uitvoering. Deze documenten zijn te vinden op www.zeeuwsvlaanderenmetelkaar.nl.http://www.zeeuwsvlaanderenmetelkaar.nl/De consulenten van aan-z hebben met hun e-mailadres en wachtwoord toegang tot deze website.
In de map Uitvoering aan-z op www.zeeuwsvlaanderenmetelkaar.nlstaan:
Doel document ‘Beleidsregels Wmo Terneuzen’
Het document Beleidsregels Wmo Terneuzen biedt een handvat voor de dagelijkse uitvoeringspraktijk van de consulenten. Dit document is niet statisch, door nieuwe inzichten of een verandering in de uitvoeringspraktijk kunnen bijstellingen plaatsvinden. Er kunnen redenen zijn om af te wijken van deze richtlijnen. De motivatie hiervoor moet de consulent vastleggen in een rapportage of gespreksverslag. Voor een verdieping of een raadpleging bij een complexe casus kunnen de consulenten documenten belijken in de websitemap ‘Documentatie’. https://www.zeeuwsvlaanderenmetelkaar.nl/aan-z/documentatie/default.aspxhttps://www.zeeuwsvlaanderenmetelkaar.nl/aan-z/documentatie/default.aspx
Mandaat ( uit het besluit maatschappelijke ondersteuning)
De consulenten bij aan-z zijn ieder zelfstandig bevoegd tot het nemen van besluiten inzake het verlenen van woonvoorzieningen tot en met € 5.000,00, het verlenen van rolstoelen, het verlenen van vervoersvoorzieningen en het verlenen van toegang tot Huishoudelijke Hulp en Begeleiding dan wel het vaststellen en verlenen van pgb’s.
Welke aanbieders bieden in Terneuzen ondersteuning/ hulp in het kader van de Wmo
De gemeente Terneuzen voert als inkoopbeleid het zogenoemde ‘bestuurlijk aanbesteden’. Aanbieders die voldoen aan de gestelde inkoopcriteria komen in aanmerking als contractpartij. Het gaat dan onder andere om kwaliteit, samenwerking én instemmen met het voorgestelde uurtarief.
Niet iedere gecontracteerde aanbieder heeft ook een budget van de gemeente Terneuzen om te kunnen leveren. Het budget dat Terneuzen jaarlijks aan aanbieders toekent is gebaseerd op het geleverde budget in een voorafgaand jaar waarvan de definitieve productiecijfers bekend zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de aanbieder om binnen het toegekende budget te blijven. De aanbieders krijgen de mogelijkheid om door vernieuwing nieuwe laagdrempelige algemene voorzieningen te ontwikkelen. Op de website www.zeeuwsvlaanderenmetelkaar.nl staat een Etalage met daarin het aanbod van deze aanbieders. In bijlage 1 een overzicht van de huidige actieve gecontracteerde aanbieders.
De inkooptarieven en de berekeningswijze pgb worden jaarlijks gepubliceerd in het Besluit maatschappelijke ondersteuning Terneuzen. (De tarieven 2021 staan in bijlage 2.)
De CAK blijft de landelijke uitvoerder van het vaststellen en innen van de eigen bijdrage. Meer informatie over het abonnementstarief en / de hoogte eigen bijdrage bij het CAK telefoon: 0800 - 1925
Het is van belang dat de eigen bijdrage van € 19,00 per maand de kostprijs van de voorziening niet te boven mag gaan. Dit zou wel kunnen voorkomen bij een hulpmiddel of woningaanpassing. Wanneer deze in eigendom wordt verstrekt, kan er een moment komen dat de kostprijs is betaald. Het CAK ziet toe op het niet overschrijden van de kostprijs. De gemeente mag voor die voorziening dan geen eigen bijdrage meer heffen. Wanneer de voorziening in bruikleen of huur is verstrekt, wordt het abonnementstarief geheven zolang de cliënt van de voorziening gebruik maakt.
Terugkeer financiële tegemoetkoming als maatwerkvoorziening. Een financiële tegemoetkoming is een geldbedrag dat een client krijgt als tegemoetkoming in de kosten die gemaakt worden om een geïndiceerde voorziening aan te schaffen of hulp te organiseren. De hoogte van een financiële tegemoetkoming hoeft niet te worden afgeleid van een voorziening in natura en hoeft niet kostendekkend te zijn. Het moet een passende bijdrage leveren aan het verminderen of wegnemen van de gevolgen van de beperkingen. Bovenstaande met in achtneming van het mandaat.
Het betreft hier een actualisatie van de bestaande beleidsregels. Er zijn enkel technische aanpassingen gedaan zoals de indexering van de tarieven in verband met de overgang naar een nieuw jaar. Inhoudelijk verandert er niets.
De algemene voorziening zo-net voor huishoudelijke hulp gaat in 2021 over naar een maatwerkvoorziening Wmo. Dit betekent de opheffing van zo-net in 2021. De huidige cliënten van zo-net worden middels een administratieve omzetting toegelaten tot de maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp. In 2020 heeft al een herbeoordeling plaatsgevonden van de gebruikers van zo-net. Uiterlijk 1-5-2021 moet de overgang geborgd zijn.
Alle vragen van burgers uit de gemeente Terneuzen om hulp bij het huishouden behandelt volgens de procedure die voor alle maatwerkvoorzieningen Wmo is vastgelegd in de Wmo verordening en in hoofdstuk 2 van deze Beleidsregels Wmo Terneuzen. Dit betekent dat er na een Wmo-melding een gesprek wordt gepland. In een gesprek wordt gekeken naar de beperkingen van de hulpvrager. Zijn de beperkingen tijdelijk, wat is de aard van de beperkingen, is herstel mogelijk? Kunnen hulpmiddelen of aanpassingen een oplossing bieden? Maar er wordt ook gekeken wat men nog zelf kan, eventueel met hulp van anderen.
De bevindingen van de consulent worden vastgelegd in een gespreksverslag met een advies over de inzet van de maatwerkvoorziening het aantal uren huishoudelijke hulp. Het uitgangspunt bij dit advies is een schoon en leefbaar huis. Schoon en leefbaar wil zeggen dat men gebruik moet kunnen maken van een schone woonkamer, de in gebruik zijnde slaapkamer, keuken, douche/toilet, gang en trap. Schoon wil zeggen dat de basis hygiëne is geborgd. De consulenten krijgen hierbij een handreiking over wat gangbaar is om dit te bereiken maar kunnen hiervan afwijken.
Actuele bedragen bijstandsnorm
De bedragen van de bijstandsnorm wijzigen ieder jaar per 1 januari en per 1 juli. De actuele bedragen staan op de website van de gemeente Terneuzen.
https://terneuzen.antwoordop.nl/bijstand/459895-bijstand-om-te-leven-in-het-korthttps://terneuzen.antwoordop.nl/bijstand/459895-bijstand-om-te-leven-in-het-kort
2. Procedureregels toegang Wmo
Wie komen in aanmerking voor een Wmo voorziening
Wmo -melding en ontvangstbevestiging:
Het Gesprek (keukentafelgesprek)
Daarin komen de volgende onderwerpen aan de orde
Bezwaar en beroepsmogelijkheid
De cliënt kan tegen het besluit van het college bezwaar maken. En daarna eventueel in beroep gaan tegen de beslissing op het bezwaar. Dit kan bijvoorbeeld als de cliënt van mening is
Voor sommige Cliënten is het noodzakelijk dat per direct ondersteuning kan worden ingezet.
Hiervoor hebben de gemeenten en de zorgaanbieders een eenduidige werkwijze afgesproken binnen Zeeuws-Vlaanderen.
Als een zorgaanbieder constateert dat een cliënt onmiddellijk hulp of ondersteuning nodig heeft, kan dit per direct worden opgestart.
Op de dag van de eerste inzet doet de zorgaanbieder een gemotiveerde spoedmelding volgens de reguliere procedure bij aan-z .
Binnen 5 werkdagen levert de zorgaanbieder een ondertekend ondersteuningsplan aan, waaruit blijkt dat er inderdaad sprake is van spoed. Als de zorgaanbieder geen ondersteuningsplan aanlevert, wordt de beschikking geweigerd.
Na ontvangst van het ondersteuningsplan geeft aan-z een beschikking af voor maximaal 28 dagen met als startdatum de eerste dag van inzet.
Verlenging voor onbepaalde tijd of beëindiging
Gedurende de looptijd van de beschikking maakt aan-z een afspraak met de cliënt of heeft contact met de zorgaanbieder. Naar aanleiding hiervan maakt aan-z een gespreksverslag. De cliënt ondertekent het gespreksverslag. Afhankelijk van de uitkomst wordt er een beschikking afgegeven of wordt de ondersteuning beëindigd.
Zorgaanbieders die spoedzorg kunnen inzetten zijn:
Cliëntondersteuning is onafhankelijke kosteloze ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning. De cliëntondersteuning draagt bij aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie. En het draagt bij aan het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van:
Gemeenten kunnen de cliëntondersteuning lokaal zelf vormgeven.
De uitvoering van de cliëntondersteuning gebeurt door aan-z
Informatie, advies en ondersteuning
Aan-z geeft aan alle inwoners van Terneuzen informatie, advies en ondersteuning. Dat kan onder andere gaan over vervoer, huishoudelijke hulp, maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. Soms kunnen de medewerkers van aan-z geen passend antwoord geven. Door verwijzing zorgt aan-z dan dat de burger antwoord krijgt op zijn / haar vragen. Aan-z blijft contact houden tot ze een oplossing vinden.
Clientondersteuning is ook mogelijk door:
Gesprek met een sociaal werker
De sociaal werkers van aan-z bieden informatie, advies en kortdurende cliëntondersteuning aan ieder die dat nodig heeft en kan onder andere bestaan uit:
Meedenken en helpen zoeken naar oplossingen met mensen in de eigen omgeving gericht op zelfredzaamheid en het vergroten van de eigen vaardigheden.
Onderzoek naar welke hulpmiddelen en of ondersteuning er nodig zijn.
Een advies of verwijzing naar een leefstijlmakelaar als het gaat om een gezonde leefstijl
Over opgroeien en het opvoeden van kinderen en jongeren
Helpen als u het oneens bent met de zorg of ondersteuning die u krijgt
De vrijwillige burgeradviseurs kunnen burgers bijstaan door:
De formulieren brigade helpt burgers bij het invullen van formulieren of opstellen van brieven.
Onafhankelijke cliëntondersteuning
Ondersteuning door een familielid, vriend of mantelzorger tijdens een gesprek.
Als burgers graag een familielid, vriend of mantelzorger meenemen om deel te nemen aan het gesprek, is dat altijd mogelijk. Ook dít is cliëntondersteuning. De consulenten houden rekening hiermee tijdens het maken van een afspraak.
Ondersteuning door consulenten van de buurgemeenten
Als cliënten er niet uitkomen met een consulent van aan-z is ondersteuning mogelijk door consulenten van Hulst voor Elkaar of Porthos Sluis. Omgekeerd is het ook mogelijk dat een medewerker van aan-z meekijkt naar de vraag van cliënten uit Hulst en Sluis.
Consulenten verwijzen desgewenst naar de onafhankelijke burgeradviseurs (vrijwilligers).
Inzet ondersteuning bij aanvullende ziektekostenverzekering
Een aantal ziektekostenverzekeraars vergoedt de inzet van een professionele (mantelzorg)ondersteuner.
Inzet specialistische ondersteuning
Als blijkt dat geen van de bovenstaande opties een oplossing is en de vraagstelling/problematiek hiervoor te complex is, kan in bijzondere omstandigheden besloten worden de onafhankelijke ondersteuning als maatwerk te leveren. Via een maatwerkvoorziening kan (indien goed onderbouwd en met aan-z zowel inhoudelijk als financieel afgestemd) een onafhankelijke specialist ingezet worden.
Aanvullende aandachtspunten pgb
Als burgers ervoor kiezen om een maatwerkvoorziening te krijgen in de vorm van een pgb zijn er bij de toegang (aan-z) extra processtappen nodig.
Aandacht voor weigeringsgronden
Cliënten mogen het pgb niet gebruiken voor (zie ook Wmo-verordening)
Met het pgb kunnen cliënten alleen die ondersteuning zoals genoemd in het goedgekeurde ondersteuningsplan inkopen. Er is geen uitruil van maatwerkvoorzieningen mogelijk.
Het pgb is uitsluitend bedoeld voor betaling van feitelijke zorg. Cliënten mogen het pgb niet gebruiken voor zaken als een eenmalige uitkering, een feestdagenuitkering, reiskosten zorgverlener, bemiddelingskosten, tussenpersonen en/of administratiekosten.
Aan-z stelt het pgb vast aan de hand van een door de cliënt opgesteld en door de cliënt ondertekend ondersteuningsplan. Hiervoor is een format beschikbaar dat de cliënt of de vertegenwoordiger van de cliënt kan gebruiken.(zie hiervoor bijlage 3)
Het college kan de Sociale verzekeringsbank gemotiveerd verzoeken te beslissen tot een geheel of gedeeltelijk opschorting van het pgb. Het college doet dit bij vermoeden van misbruik, fraude of onderbesteding. Opschorten van betalingen uit het pgb kan voor maximaal 13 weken.
We kunnen het pgb beëindigen als blijkt dat:
Er is een verplichting voor de gemeente om aan de cliënt duidelijke informatie te geven over het pgb. Het gaat dan over de rechten en plichten van de cliënt. Maar ook over de gevolgen van misbruik en oneigenlijk gebruik.
Richtlijn inzet huishoudelijke hulp
Huishoudelijke hulp kan worden toegekend aan personen waarbij sprake is van lichamelijke en/ of psychische beperkingen die een belemmering vormen bij het voeren van een zelfstandig huishouden. Dat kan zich uiten in vervuiling, verwaarlozing of ontreddering van zichzelf of van afhankelijke huisgenoten/ kinderen.
Het doel van huishoudelijke hulp is een schoon en leefbaar huis. Een schoon en leefbaar huis houdt in dat de woning opgeruimd en functioneel moet zijn, bijvoorbeeld om vallen te voorkomen. De woning moet schoon zijn volgens algemeen gebruikelijke hygiënische normen. Zo moet iedereen in de leefeenheid gebruik kunnen maken van een schone woonkamer, slaapkamer, keuken, douche/toilet en gang. De consulent bepaalt of een client in aanmerking komt voor de maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp, de zorgaanbieder is verantwoordelijk voor de uitvoering van het huishoudelijke werk binnen de aangegeven kaders.
De huisgenoten in een leefeenheid zijn gezamenlijk en ieder apart verantwoordelijk voor het voeren van het huishouden. Indien tot de leefeenheid, waarvan de client deel van uitmaakt, één of meer huisgenoten zonder beperkingen behoren, komt men niet in aanmerking voor hulp bij het huishouden. Wij spreken dan van 'gebruikelijke zorg'. Onder huisgenoot wordt verstaan 'een persoon die- ofwel op basis van een familieband, ofwel op basis van een bewuste keuze- één huishouden vormt/samen een gemeenschappelijke woning bewoont met de persoon die beperkingen ondervindt. Een uitzondering hierop kan de ondersteuning van de mantelzorger zijn die door de overname van zorgtaken zijn/haar huishoudelijke taken niet kan uitvoeren. (het voorkomen van de uitval van de mantelzorger)
Aanbieders huishoudelijke hulp
Gecontracteerde zorgaanbieders die beschikken over een Wmo-budget van de gemeente Terneuzen kunnen huishoudelijke hulp inzetten:
Huishoudelijke hulp als maatwerkvoorziening wordt verstrekt in 2 leveringsvormen:
Richtlijn omvang huishoudelijke hulp
In bijzondere omstandigheden (ter beoordeling door de consulent) kan worden afgeweken bij deze onderstaande richtlijnen.
Begeleiding is gericht op het behouden en bevorderen van de zelfredzaamheid van volwassenen met:
Begeleiding individueel;http://www.gripopwmo.nl/inhoud/product-artikel-thematische-verdieping/418040(regulier of specialistisch)
Begeleiding groep (dagbesteding) (regulier of specialistisch)
In de keukentafelgesprekken wordt onderzocht of hulpvragen die beter of effectiever opgepakt kunnen worden door het maatschappelijk werk en/of schuldhulpverlening.
Indien arbeidsmatige dagbesteding overwogen wordt, dient eerst contact opgenomen te worden met de arbeidsdeskundige van de gemeente om hem te laten onderzoeken welke arbeidscapaciteit iemand (nog) heeft en of er mogelijk reguliere oplossingen zoals het onderbrengen bij een reguliere werkgever met loonkostensubsidie zijn. Ook kan bijvoorbeeld beschut werken of een participatiebaan met begeleiding een oplossing zijn.
Begeleiding individueel gaat om het actief herstellen / behouden van het regievermogen van de cliënten. Dan gaat het om oefenen en inslijpen van vaardigheden die helpen bij het bevorderen of in stand houden van de zelfredzaamheid. Het kan hierbij ook gaan om ondersteuning of aanleren van vaardigheden bij algemeen dagelijkse levensverrichtingen.
Bij begeleiding groep (dagbesteding) gaat het om het bieden van activiteiten met als doel dag structurering en voorkoming van (crisis)opnames. Begeleiding groep richt zich o.a. op:
7A. Richtlijn om te bepalen of specialistische begeleiding kan worden ingezet
Aan-z bepaalt of de toegekende maatwerkvoorziening Begeleiding regulier of specialistisch moet zijn. Dit geldt zowel voor individuele als groepsbegeleiding. Hiervoor zijn onderstaande richtlijnen in overleg met de zorgaanbieders ontwikkeld. Voor specialistische begeleiding moet aan alle genoemde kenmerken voldaan worden. De keuze welk product aan-z inzet blijft altijd maatwerk op basis van het keukentafelgesprek.
Voorwaarden voor inzet gespecialiseerde begeleiding (in groep en individueel).
Er is sprake van een cliënt met een hulpvraag op meerdere gebieden. Het gaat om mensen met fysieke, cognitieve en/ of sociaal-emotionele beperkingen die langdurig gepaard gaan met ernstig regieverlies en verlies van zelfredzaamheid. De cliënt is niet in staat om zonder professionele hulp regie over het eigen leven te voeren. Dit komt tot uitdrukking in het gespreksverslag aan de hand van de zelfredzaamheidmatrix.
Kenmerken specialistisch begeleidingsaanbod
Aanvullende richtlijn specialistisch dagbesteding
Bij gespecialiseerde dagbesteding is de groepsgrootte per medewerker kleiner of gelijk aan zes.
Richtlijn ten aanzien van het zorgplan
Cliënten met een specialistisch begeleidingsaanbod hebben een zorgplan. In dit ondersteuningsplan staan doelen die vooral gericht zijn op voorkomen van, of begeleiding bij verdere verslechtering en/of achteruitgang. Doel kan ook zijn: realiseren van, of borgen van een veilige thuissituatie voor cliënt en omgeving. De aanbieder brengt in een zorgplan de zelfredzaamheid in kaart. Hij doet dit op domeinen zoals beschreven in de Zelfredzaam- heidsmatrix. Het zorgplan moet binnen 6 weken na aanvang van de zorg voor nieuwe cliënt klaar zijn. Periodiek vindt een evaluatie plaats. De domeinen zijn: Financiën, Dagbesteding, Huisvesting, Huiselijke relaties, Geestelijke gezondheid, Lichamelijke gezondheid, Verslaving, Activiteiten dagelijks leven, Sociaal netwerk, Maatschappelijke participatie en Justitie.
De zelfredzaamheidsmatrix kan worden gedownload op de website: www.zelfredzaamheidmatrix.nl/producten/zelfredzaamheidmatrix/downloadenaanvraag/https://www.zelfredzaamheidmatrix.nl/producten/zelfredzaamheid-matrix/downloadenaanvraag/
Niet iedere zorgaanbieder beschikt over een multidisciplinair team en een behandelaar of specialist (psycholoog /psychiater /geriater). Hierdoor komt maar een beperkt aantal aanbieders in aanmerking voor het bieden van specialistische begeleiding (individueel/ groep).
7B. Richtlijnen voor het bepalen van de omvang van Begeleiding.
Bij de Wmo staat maatwerk voor iedere burger voorop. De gemiddelde ouder, het gebruikelijke gezin of de gebruikelijke partner bestaat niet. De gemeente moet op cliëntniveau naar oplossingen zoeken. En als het nodig is een maatwerkvoorziening bieden die zoveel als mogelijk gericht is op zelfredzaamheid.
De gemeente Terneuzen hanteert het begrip gebruikelijke zorg als de normale, dagelijkse zorg die ouders, partners en inwonende kinderen elkaar onderling bieden. Ze vormen een leefeenheid die een gezamenlijk huishouden voeren en dragen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor het functioneren van het huishouden. We spreken over boven gebruikelijke zorg als mensen elkaar bij ziekte of handicap langdurig meer zorg bieden dan wat binnen deze sociale relatie gewoon is. Deze zorg duurt meer dan drie maanden. En de draaglast van de mantelzorger is zo zwaar dat uitval dreigt.
Eventuele overbelasting van ouders en/of huisgenoten moet aan-z altijd onderzoeken. En het weegt mee bij de beoordeling of een maatwerkvoorziening nodig is. De zorg voor een ziek kind of een zieke partner, kan zo zwaar worden dat van overbelasting sprake is. In zulke gevallen kan aan-z in overleg met de zorgvrager bespreken welke ondersteuning passend is. Dit kan onder andere gebeuren door mantelzorgers gericht te ondersteunen. Bijvoorbeeld bij het opbouwen van een sociaal netwerk, door training en coaching en zo nodig tijdelijke vervangende zorg (respijtzorg). Denk aan dagopvang, thuisopvang, huishoudelijke hulp of kortdurend verblijf.
Onderscheid zorg in natura en pgb
De gemeente Terneuzen werkt in de Wmo met een budgetsysteem. Dat betekent dat aan-z de toegang tot een Individuele maatwerkvoorziening bepaalt. En dat de aanbieders binnen het aan hun toegekende jaarbudget zorg dragen voor passende begeleiding.
Voor Individuele Begeleiding in de vorm van een pgb zijn er vanaf 2019 richtlijnen om de omvang van de Begeleiding te kunnen bepalen. Uitgangspunt is de gemiddelde omvang van Begeleiding bij zorg in natura. Het kan zijn dat uit het ondersteuningsplan blijkt dat een groter aantal uren noodzakelijk is. De consulenten maken een gespreksverslag. Consulenten kunnen een aanbieder (ZIN) collegiaal raadplegen m.b.t. een advies over de hogere inzet van het aantal uren pgb per week.
Richtlijn voor de inzet van het aantal uren begeleiding per week:
Sinds 1 januari 2018 is in Terneuzen het regiotaxivervoer een Algemene Wmo voorziening. Gebruikers van het regiotaxivervoer dienen te beschikken over de regiotaxi-pas. Deze pas kan worden aangevraagd door het volledig invullen en ondertekenen van het aanvraagformulier. Dit kan via de website van de gemeente Terneuzen. Ook kan dit op de website van aan-z of door contact op te nemen met de consulenten van aan-z op werkdagen op telefoonnummer 0115-56 30 15 (zie bijlage 4)
Een cliënt is een reisbijdrage verschuldigd in de kosten voor het gebruik van collectief vervoer, ter hoogte van € 1,21 opstaptarief en € 0,28 euro per kilometer. Voor ritten langer dan 30 km, waarbij de bestemming buiten Zeeuw-Vlaanderen ligt, is de prijs € 1,43 per extra kilometer, met uitzonderingen van puntbestemmingen, waarvoor ook het tarief van € 0,28 per kilometer geldt. Dit zijn: alle ziekenhuizen in de provincie Zeeland, UZ (Gent), Emergis (Oostmolenweg in Kloetinge), Visio (Goes), Gardeslen (Goes), Az Maria Middelares (Gent), Stolmed Kliniek (Goes)
Maatwerkvoorziening vervoer (= plus maximaal 3000 kilometer)
In zeer bijzondere omstandigheden kan het voorkomen dat er bovenop de algemene voorziening vervoer extra vervoer noodzakelijk is (maximaal 3000 kilometer erbij). Dit kan zo zijn als de handicap zo groot is of er geen andere geschikte (specifieke) dagbesteding dichterbij te vinden is. Deze bijzondere omstandigheden moeten worden beoordeeld door aan-z middels een keukentafelgesprek. Van dit keukentafelgesprek ontvangt de cliënt een gespreksverslag. Bij een maatwerkvoorziening is het noodzakelijk dat het gespreksverslag ondertekend wordt omdat er ook een beschikking volgt.
Bijzondere omstandigheden kunnen o.a. zijn:
Deze bijzondere omstandigheden moet aan-z opnemen in het gespreksverslag.
De administratie bij een algemene voorziening blijft beperkt tot het aanmaken van een regiotaxipas (al dan niet tijdelijk) van 3000 kilometer. Daarnaast is er een standaardbrief beschikbaar ter toevoeging bij de aanvraag voor toelating tot het Valysvervoer.
Consulenten kunnen deze brief geven aan cliënten die gebruik willen maken van het Valysvervoer. Zie voor verdere informatie ook: https://www.valys.nl/https://www.valys.nl/
Vervoersvoorziening gehandicaptenparkeerkaart (GPK)
Cliënten kunnen een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen bij de gemeente. Hiervoor kunnen ze een formulier downloaden op de website van de gemeente. Dit moeten ze invullen, ondertekenen en met een pasfoto inleveren bij de balie van de gemeente. Ze moeten hiervoor ook éénmalig leges betalen. (€ 19,20). Daarna verdeelt aan-z de aanvragen over de verschillende teams voor de verdere uitvoering.
Er zijn verschillende vormen van een parkeerkaart:
Voor een GPK voor een bestuurder van een motorvoertuig op meer dan twee wielen of van een brommobiel kan iemand in aanmerking komen als hij:
Voor een GPK bestemd voor passagier kan iemand in aanmerking komen als hij voldoet aan b. en c. Daarnaast moet hij voor het vervoer van deur tot deur continu afhankelijk zijn van de hulp van de bestuurder die hem vervoert.
Als iemand permanent in een rolstoel zit komt hij zondermeer in aanmerking voor een GPK (bestuurder en/of passagierskaart).
Bij een eerste aanvraag moet een SAP-arts een medische keuring uitvoeren. De SAP-arts brengt een advies uit.
De Wmo medewerker volgt het advies van de SAP-arts op. De cliënt heeft recht om in bezwaar te gaan als hij het niet eens is met het advies.
Na vijf jaar vervalt de kaart en moet de cliënt de kaart opnieuw aanvragen.
Maatwerkvoorzieningen rolstoelen, scootmobielen etc.
Per 1 april 2017 hebben Hulst en Terneuzen een nieuw contract afgesloten met Welzorg voor de levering van Wmo-hulpmiddelen. Dit heeft gevolgen voor de verdere afhandeling van verzoeken om rolstoelen, scootmobielen en dergelijke
De verantwoordelijkheid van de consulenten is het beoordelen van de toegang tot leverancier Welzorg. Welzorg overlegt vervolgens met aan-z welke voorziening noodzakelijk is.
Voor een verhuizing naar een andere gemeente geldt dat de cliënt 2 maanden de tijd krijgt om dit in de nieuwe gemeente te regelen. In de beschikking staat dit ook beschreven. Dit betekent dus dat Welzorg ook 2 maanden vooruitgezet dient te worden qua einddatum in het besluit. Het kan natuurlijk zijn dat het middel al is ingenomen, dan hoeft dit niet. Maar anders altijd 2 maanden extra aanhouden. Hierbij hanteren we wel de daadwerkelijke overschrijving vanuit het GBA.
Van belang is om het systeem correct te vullen, dit hangt nauw samen met de afhandeling van de financiële administratie.
Let op: per 1-1-2021 vallen verschillende hulpmiddelen onder de WLZ, dit heeft gevolgen voor het toekennen van hulpmiddelen binnen de Wmo.
Woonvoorzieningen zijn bedoeld voor mensen met beperkingen die zonder deze voorzieningen niet zelfstandig kunnen blijven wonen.
Na een wmo melding vindt een gesprek plaats. Hierin komt aan de orde:
soms vergoedt de zorgverzekering de hulpmiddelen of aanpassingen. Bijvoorbeeld technische hulpmiddelen om lichten, ramen en deuren te bedienen. Of apparatuur om u te wekken en te waarschuwen, zoals een lichtflitsbel voor mensen met een auditieve beperking. In een gesprek wordt deze mogelijkheid besproken/ onderzocht
De ondersteuning in de vorm van een woonvoorziening kan bestaan uit een voorziening in natura, een pgb of een financiële maatwerkvoorziening voor:
Als er meerdere adequate oplossingen mogelijk zijn, wordt gekozen voor de goedkoopst adequate oplossing. Dat kan ook een bruikleenvoorziening zijn.
Noodzakelijke woonvoorzieningen met een aanschafwaarde per voorziening lager dan € 200,00 komen niet in aanmerking voor een maatwerkvoorziening. De thuiszorgwinkel verkoopt ook hulpmiddelen, zoals een toiletverhoger of douchestoel. Veel thuiszorgorganisaties hebben een thuiszorgwinkel.
Het bedrag waarboven het primaat van de verhuizing wordt gehanteerd bedraagt € 4.000,00.
Primaat van verhuizen houdt in dat bij duurdere woningaanpassingen eerst gekeken wordt of iemand kan verhuizen naar een andere woning die al is aangepast of veel goedkoper valt aan te passen. In de gemeente Terneuzen dient bij woningaanpassingen boven € 4000,00 te worden onderzocht of het primaat van verhuizen kan worden toegepast. In een gesprek komt dan o.a. aan de orde:
Richtlijnen kortdurend verblijf als respijtzorg
Achtergrond kortdurend verblijf in het gemeentelijk domein (Wmo)
Kortdurend verblijf is onderdeel van de verantwoordelijkheid van gemeenten om mantelzorgers te ondersteunen. Deze ondersteuning kan bestaan uit het bieden van respijtzorg. Dat wil zeggen: het deels overnemen van de zorg waardoor een mantelzorger tijdelijk ontlast wordt van zijn/ haar taak.
Verschillende vormen van respijtzorg zijn daarbij mogelijk:
De procedureregels, zoals beschreven in hoofdstuk 2, zijn van toepassing op een aanvraag voor de maatwerkvoorziening kortdurend verblijf. Er moet dus altijd sprake zijn van een Wmo-melding door de client (of namens de client).
Kortdurend verblijf als respijtzorg kan worden toegekend bij (dreigende) overbelasting van mantelzorgers waardoor de thuissituatie onleefbaar wordt of wanneer de mantelzorger door onvoorziene omstandigheden uitvalt. Kortdurend verblijf is voor mensen die thuis zorg nodig hebben en daarvoor hulp krijgen van mantelzorgers. Maar het is belangrijk er voor te zorgen dat de mantelzorger de zorg kan volhouden. Kortdurend verblijf kan worden toegekend als andere respijt gevende mogelijkheden onvoldoende oplossing bieden.
De medewerkers van aan-z bepalen, na onderzoek, of kortdurend verblijf een passende voorziening is. Het advies van o.a. de huisarts, zorgaanbieder kan worden betrokken bij het onderzoek. Tijdens het huisbezoek komen o.a. de volgende onderwerpen aan de orde:
Als er sprake is van spoed, bijvoorbeeld vanwege een onverwachte opname in een ziekenhuis van de mantelzorger, overlijden partner dan geldt het spoedprotocol (hoofdstuk 3)
Waaruit bestaat kortdurend verblijf?
Wie komen in aanmerking voor kortdurend verblijf Wmo:
Afstemming Wmo, Wlz en ziektekostenverzekeraar
Het is van belang goed onderscheid te maken tussen verblijf met kortdurende zorg in de Wmo 2015, in de Wet langdurige zorg (Wlz) en in de Zorgverzekeringswet (Zvw):
Mensen die een indicatie voor de Wet Langdurige Zorg (Wlz) hebben, komen niet in aanmerking voor kortdurend verblijf via de Wmo. Deze mensen kunnen een beroep doen op logeeropvang via de Wlz. Hieronder vallen ook de cliënten die weigeren een beroep te doen op de Wlz, maar die gezien hun gezondheidstoestand hiervoor in aanmerking komen.
Overzicht van gecontracteerde aanbieders in Zeeuws-Vlaanderen die kortdurend verblijf (Wmo) bieden
Niet alle aanbieders beschikken over een Wmo-budget van de gemeente Terneuzen. Kortdurend verblijf valt binnen de budgetafspraken tussen de gemeente Terneuzen en de aanbieders
Het doel van Kortdurend verblijf is de mantelzorgers te ontlasten. Daardoor is het niet mogelijk een pgb aan te wenden om de overbelaste mantelzorgers uit het pgb te betalen.
Richtlijnen kortdurend verblijf als logeervoorziening GGZ
Inwoners van Zeeuws-Vlaanderen met een psychiatrische problematiek kunnen vanaf 1 oktober 2018 gebruik maken van een tijdelijke logeervoorziening. Mensen waarbij het in de thuissituatie of op de woonlocatie even niet meer lukt kunnen hiervan gebruik maken. De logeervoorziening bestaat uit 4 logeerbedden in een locatie Beschermd Wonen van Zeeuwse Gronden in Hulst. In deze voorziening werken ze met een ‘gezinsstructuur’. En er is 24 uur beschikbaarheid van begeleiding.
Een opname in de logeervoorziening is meestal acuut. Daarom hebben we met de gemeenten Hulst en Sluis afspraken gemaakt. De FACT-teams van Zeeuwse gronden en Emergis verzorgen de indicering voor de logeervoorziening. Aan-z geeft de beschikking af.
Binnen één werkdag na opname in de logeervoorziening doet de behandelaar van het FACT-team een Wmo-melding. Hij doet dit samen met de cliënt via de website van de gemeente of via de website van aan-z. Bij deze Wmo-melding moeten ze de cliëntgegevens invullen. Ook kunnen ze een beknopt ondersteuningsplan uploaden, ondertekend door de cliënt. Op de Wmo-melding geeft het FACT-team aan dat het om een spoedmelding gaat. En per wanneer de indicatie dient in te gaan. De afspraak is dat de datum van opname tevens de datum ingang beschikking is.
Aan-z geeft vervolgens direct toestemming (aan FACT-team). En geeft binnen 10 werkdagen een beschikking af voor maximaal 20 aaneengesloten dagen.
Als verlenging noodzakelijk is moet het FACT-team opnieuw een Wmo-melding doen op de website. En kan aan-z weer een beschikking afgeven voor een periode van maximaal 20 aaneengesloten dagen. Verlenging is tweemaal mogelijk met een maximum van 60 dagen per kalenderjaar. Als het FACT team een verlenging noodzakelijk vindt dan doen ze opnieuw een Wmo-melding.
De logeervoorziening past binnen de maatwerkvoorziening kortdurend verblijf en wordt via die weg gefinancierd.
Gezien het doel van deze voorziening is een persoonsgebonden budget (pgb) niet mogelijk.
FACT-team Zeeuws-Vlaanderen, De Jongestraat 3, 4531 GL Terneuzen
email: secretariaatfactzvl@emergis.nl
De logeervoorziening is gevestigd bij de locatie Beschermd Wonen van Zeeuwse Gronden Bachlaan 3-7 4561 VA Hulst
Richtlijnen vrijstelling voor de eigen bijdrage Wmo
Vanaf 2018 is het mogelijk om als gemeente een inwoner vrij te stellen voor de eigen bijdrage Wmo. Hiermee maakt de gemeente Terneuzen een uitzondering: deze inwoner moet geen eigen bijdrage voor de Wmo betalen. Voor de vrijstelling eigen bijdrage Wmo gelden de onderstaande richtlijnen.
De vrijstelling geldt voor inwoners van Terneuzen die zijn opgenomen in het schuldhulpverleningstraject van de gemeente Terneuzen en een toekenning hebben voor een maatwerkvoorziening Wmo. Vrijstelling kan ook verleend worden voor arbeidsmatige dagbesteding als de consulent van aan-z beoordeelt dat het niet redelijk is om een eigen bijdrage op te leggen. Bijvoorbeeld bij (beperkte) productiviteit of in situaties waarbij voor andere inwoners nuttig werk wordt verricht
Toestemming check gegevens schuldhulpverlening
In het gespreksverslag geeft de consulent specifiek aan dat de betreffende Wmo medewerker gegevens mag opvragen bij schuldhulpverlening van de gemeente. Met deze gegevens onderzoekt de Wmo-medewerker of vrijstelling kan worden geven van de eigen bijdrage Wmo.
Bijlage 1 Overzicht van gecontracteerde aanbieders begeleiding
Gecontracteerde zorgaanbieders met een Wmo budget van de gemeente Terneuzen kunnen begeleiding inzetten. Een overzicht van de gecontracteerde aanbieders in Zeeuws Vlaanderen staat op de website www.zeeuwsvlaanderenmetelkaar.nl.http://www.zeeuwsvlaanderenmetelkaar.nl/Echter niet al deze aanbieders beschikken over een Wmo-budget voor de uitvoering in de gemeente Terneuzen.
Een overzicht van gecontracteerde aanbieders vindt u via deze link:
https://zeeuwsvlaanderenmetelkaar.nl/Inkoopnetwerk+Wmo/Contractpartijen+Wmo+Zeeuws Vlaanderen/default.aspxhttps://zeeuwsvlaanderenmetelkaar.nl/Inkoopnetwerk+Wmo/Contractpartijen+Wmo+Zeeuws-Vlaanderen/default.aspx
Aanbieders die op 1-1-2021 actief zijn in de gemeente Terneuzen en over een (start) budget voor uitvoering beschikken zijn:
Landelijke gecontracteerde aanbieders
Bijlage 4 Aanvraagformulier regiotaxivervoer
Zijn er bijzondere omstandigheden waarmee de vervoeder rekening moet houden. Wilt u aankruisen / aangeven wat voor u van toepassing is?
Bijlage 5 Tien eisen voor pgb-vaardigheid
De verstrekker van het pgb controleert niet alleen of u aan de voorwaarden van een pgb voldoet. Zij controleren ook of u met een pgb kunt omgaan. Dat heet pgb-vaardigheid. Daarmee willen ze voorkomen dat u in de problemen komt. Bijvoorbeeld omdat u niet weet welke zorg u nodig heeft. Of hoe u goede afspraken maakt met een zorgverlener. U bent pgb-vaardig als u de volgende dingen kunt:
1.Een goed overzicht van uw eigen situatie houden.
En u weet welke zorg u nodig heeft. Of welke zorg de persoon voor wie het budget is nodig heeft. U moet zelf kunnen vertellen welke zorg u nodig heeft. Als u dat niet kunt, kunt u ook zorg in natura ontvangen.
2.Weten welke regels er horen bij een pgb.
Of u weet waar u die regels kunt vinden. Bijvoorbeeld op de website van de verstrekker die u het pgb geeft. Het helpt als u digitaal vaardig bent. Bijvoorbeeld dat u kunt omgaan met de computer en e-mail. En websites op het internet kunt bezoeken.
3.Een overzichtelijke pgb-administratie bijhouden.
En ook weet u welk deel van het pgb al uitgegeven is. Een overzichtelijke pgb-administratie is niet alleen handig voor uzelf. U kunt de administratie ook nodig hebben als de pgb-verstrekker (bijvoorbeeld de gemeente) daarom vraagt.
4.Communiceren met de gemeente, zorgverzekeraar of zorgkantoor, de SVB en zorgverleners.
U moet uit uzelf en zelfverzekerd kunnen communiceren met andere partijen. Bijvoorbeeld op tijd brieven van de zorgverzekeraar beantwoorden. Of telefoongesprekken voeren met zorgverleners. En als er iets verandert, moet u dat zelf aangeven.
5.Zelfstandig handelen en zelf voor zorgverleners kiezen.
Als u een pgb krijgt, moet u zelf zorgverleners uitzoeken. En afspraken maken over de zorg die ze u gaan geven. En over hun uurtarief en hun uren.
6.Zelf afspraken maken en deze afspraken bijhouden. En zich hier aan houden.
U moet tussendoor controleren of alles volgens afspraak verloopt. Bijvoorbeeld of de zorgverlener genoeg uren maakt. Omgekeerd moet u kunnen laten zien dat u de zorg inkoopt waarvoor u het geld gekregen hebt.
7.Beoordelen of de zorg uit het pgb bij u past.
En of de kwaliteit van de zorg in orde is. Als u de zorg niet goed vindt, kunt u uitleggen waarom. Als de zorg niet volgens afspraak verloopt, moet u zelf kunnen ingrijpen. Bijvoorbeeld door de zorgverlener op te bellen. En uit te leggen wat er niet goed gaat.
8.Zelf de zorg regelen met 1 of meer zorgverleners.
En dat zo regelen dat er altijd zorg is. Ook als de zorgverlener ziek is of op vakantie gaat. U moet zelf zorgverleners kunnen kiezen die goed bij uw situatie passen. En u moet zelf opletten of zij hun werk goed doen. Als de zorgverlener ziek is, moet u zelf vervanging regelen.
9.Zorgen dat de zorgverleners die voor u werken weten wat ze moeten doen.
En u durft een gesprek te beginnen als zij hun werk niet goed doen. Als u de zorgverlener betaalt, dan bent u zijn werkgever of opdrachtgever. U moet dan goed kunnen vertellen wat ze moeten doen.
10.U weet wat u moet doen als werkgever of opdrachtgever van een zorgverlener.
Het is niet erg als u sommige regels over hoe een werkgever of opdrachtgever moet zijn niet kent. Bijvoorbeeld bij ontslag van een zorgverlener. Maar u moet de informatie daarover wel zelf kunnen vinden. Bijvoorbeeld bij instanties die hierover advies geven.