Organisatie | Westerkwartier |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten gemeente Westerkwartier 2021 |
Citeertitel | Beleidsregels Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten gemeente Westerkwartier 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
geen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-06-2021 | 01-01-2021 | Wijziging aanhef, art. 3, lid 2, art. 7, artikel 9, leden 1 en 2 | 01-06-2021 | ||
04-03-2021 | 01-02-2021 | 12-06-2021 | nieuwe regeling | 23-02-2021 |
Sommige huishoudens hebben te maken met een onvoorzienbare, onvermijdelijke en plotselinge terugval in hun inkomen. Vanwege de economische crisis door de maatregelen die noodzakelijk zijn voor de bestrijding van het coronavirus. Deze huishoudens kunnen daardoor in de problemen raken met de betaling van noodzakelijke kosten, waaronder woonlasten. Deze problemen kunnen niet worden opgelost door het stelsel van sociale zekerheid en de eerder genomen maatregelen uit de steunpakketten. Sommige huishoudens dreigen tussen wal en schip te vallen. Het Rijk en gemeenten voelen zich verantwoordelijk voor deze huishoudens met financiële zorgen.
De Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) is een tijdelijke tegemoetkoming in noodzakelijke kosten. Deze tegemoetkoming is voor huishoudens die te maken hebben met een inkomensterugval en daardoor de noodzakelijke kosten niet meer kunnen betalen uit het inkomen. Het gaat hierbij om een vergoeding voor daadwerkelijke noodzakelijke kosten, niet om een inkomensondersteunende regeling. De tijdelijke noodmaatregel TONK geldt vooralsnog van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021 in afwachting van nadere informatie van het kabinet over verlenging van steunmaatregelen. In deze periode wordt een ruimere toegang tot het instrument van de bijzondere bijstand geboden. Ook wordt van gemeenten gevraagd aandacht te besteden aan armoede- en schuldenproblematiek, bij een aanvraag TONK. Zodat gemeenten via omscholings- en re-integratiemogelijkheden de arbeidsmarktpositie van aanvragers kunnen verbeteren.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerkwartier
besluit vast te stellen de beleidsregels Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)
Een tegemoetkoming TONK is bedoeld voor huishoudens die staan ingeschreven in de gemeente Westerkwartier:
De TONK geldt bijvoorbeeld voor werknemers die hun baan verliezen en geen recht (meer) hebben op een uitkering, of voor zelfstandigen die vanwege de coronamaatregelen hun opdrachten zien verdwijnen. Ook burgers die al in 2020 ingestroomd zijn in een uitkering (WW, bijstand of Tozo) vanwege de coronacrisis, maar waarvoor de hoogte van de uitkering onvoldoende is om de vaste lasten te betalen, kunnen mogelijk in aanmerking komen voor de TONK (afhankelijk van de gemeentelijke beleidsregels). De TONK kan dan voorzien in (gedeeltelijke) tegemoetkoming voor noodzakelijke kosten.
Artikel 3 Duur, terugwerkende kracht, peildatum en gevraagde gegevens TONK
De gevraagde gegevens betreffen in ieder geval een kopie van een geldend ID-bewijs van de aanvrager en zijn eventuele partner, kopie bankpas van de privérekening, de meest recente salaris en/of uitkeringsspecificatie van de aanvrager en zijn eventuele partner, de bankafschriften van alle privérekeningen van de gehele maand voorafgaand aan de aanvraagmaand van de aanvrager en zijn eventuele partner en zo nodig overige bewijsstukken waaruit de noodzakelijke kosten en de substantiële inkomensterugval kan worden opgemaakt.
Er bestaat geen recht op een tegemoetkoming TONK wanneer op grond van artikel 15 van de Participatiewet een beroep kan worden gedaan op een voorliggende voorziening. Er kan geen tegemoetkoming TONK worden verstrekt als betrokkene een beroep kan doen op een voorliggende voorziening die gezien haar aard en doel geacht wordt passend en toereikend te zijn.
Er kan samenloop zijn met andere regelingen uit het steun- en herstelpakket van het Rijk zoals de Tozo. Een aanvrager die Tozo-uitkering ontvangt is niet bij voorbaat uitgesloten voor de tegemoetkoming TONK.
Een vergoeding op basis van de TVL of NOW wordt niet beschouwd als voorliggende voorziening.
Artikel 7 Berekening woonkosten
Voor de vaststelling van de woonkosten wordt de volgende methodiek gehanteerd: er wordt vanuit gegaan dat de aanvrager en zijn eventuele partner tenminste 400 euro per maand aan woonlasten kunnen dragen. Zijn de huur of hypotheeklasten en de kosten voor de nutsvoorzieningen per maand samen hoger, dan wordt het verschil tussen de 400 euro per maand en het meerdere aan huur of hypotheeklasten en de kosten van de nutsvoorzieningen aangevuld tot een bedrag van maximaal 750 euro per maand gedurende de toegekende periode.
Op grond van artikel 35 lid 2 van de Participatiewet wordt geen TONK verstrekt voor woonlasten lager dan 50 euro per maand.
Onder inkomen wordt in ieder geval verstaan: inkomsten uit arbeid en/of uit een uitkering, inkomsten uit onderneming, inkomsten uit verhuur en inkomsten uit ontvangen partner- en/of kinderalimentatie. Artikel 31 lid 2 Participatiewet is niet van toepassing.
Wanneer er één of meer medebewoners op het adres van de aanvrager en zijn eventuele partner staan ingeschreven, wordt rekening gehouden met een extra draagkracht in de vorm van een vast bedrag van 150 euro per maand.
Inkomsten en/of vermogen van inwonende kinderen tot 21 jaar worden niet meegerekend bij de vaststelling van de TONK
De uitbetaling van de TONK vindt maandelijke achteraf plaats rond de zesde van iedere volgende maand.
Artikel 19 Hardheidsclausule TONK
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor de TONK kan het college in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een tijdelijke tegemoetkoming indien zeer dringende redenen hiertoe noodzaken.